Olen uusi kissanomistaja, kissat ovat olleet minulla 2 viikkoa nyt. Olen ajatellut kohtapuoliin pestä niitten vessan (ja vaihtaa kaikki hiekat uusiin), mutta millä aineella vessa kannattaa pestä? Loukkaantuvatko kissat helposti, jos käytän jotain voimakastuoksuista ainetta? Mieluusti käyttäisin jotain kylppärinpesuainetta, jotta tulisi puhtaan tuoksuista, mutta inhoavatko kissat sellaista?
Ja vielä: Kuinka usein teillä pestään kissanvessa ja vaihdetaan kaikki hiekat uusiin?
Kiitos tiedoista!
Millä peset kissan vessan?
15
3235
Vastaukset
- Hani85
saa kaikkein puhtainta. Hiekat tulisi vaihtaa kokonaan uusiin kerran viikossa, tai riippuu tietenkin mitä hiekkaa käytät, itse laitan Ever Cleania, joka saattaa kestää sen 2 viikkoakin. Desinfiointi tulisi tehdä niin usein kuin koppi näyttää likaiselta (joidenkin mielestä kerran viikossa), mutta jos käytät sanomalehteä hiekkojen alla, ei koppikaan likaannu niin nopeasti :)
- myöskin!
Meilläkin käytetään kloriittia. Kissamme ovat tykänneet siitä, kun huomaavat että pestään niiden hyyssiä, suorastaan jonottavat pääsevänsä käymään tarpeilla. =)
Samaten vessa pestään lattiaa ja kattoa myöten samalla aineella,joskus myöskin muut huoneet. Kissat vain haistelevat ja tykkäävät juoksennella märällä lattialla kun tassut luistaa. Hajuun eivät ole mitenkään reagoineet, melkein uivat ämpärissä jossa sitä vettä on. ;)
- 4kissaa
Olen monestakin paikkaa lukenut, että kloorilla ja muilla vahvoilla aineilla laatikoita ei pitäisi pestä. Itse pesen silloin tällöin laatikot ihan tavallisella desinfioivalla puhdistusaineella. Tai sitten norm. pesuaineella ja fairykin on hyvää. Ja aina niin kuumalla vedellä kun hanasta tulee! Kiehuva vesikin käy desinfioinnista.
Meillä kolme laatikkoa, lähen täynnä hiekkaa (pysyvät puhtaana pitempään) ja kyllä niitä parin, kolmen viikon välein vähintään joutuu kokonaan pesemään. Hiekkaa lisäilen siinä välissä aina kun se vajuu alkuperäisestä määrästä. - ...
meillakin on kaksi hiekkalaatikkoa, kummallekin oma ja reilusti hiekkaa. pesen laatikot kerran viikossa ja mäntysuovalla tai fairylla... olen myös itse joskus kuullu että kovin väkevillä aineilla ei olisi hyvä pestä... kissoilla kun on aika herkkät aistit
- Merlin
Minulla on tosiaan kaksi pentua, ja toistaiseksi näyttäisi, että yksi vessa riittää? Aion hankkia toisen vasta kun ovat "isompia" ja jos tarve vaatii. Ainakin toistaiseksi ovat koko ajan käyneet hienosti vessassa, eivät merkanneet tai mitään sellaista minnekään muualle. Mutta välillä jompikumpi jättää kissavessassa pissat peittämättä, ja haju on sen mukainen :-/ En tiedä miksi, mutta toivon, että ne tästä luopuvat! Toinen on poika, toinen tyttö, leikkaamattomia molemmat vielä, poika pääsee palleistaan kunhan on tarpeeksi vanha. Voisiko olla, että poika tällä lailla alkaa "merkata", jättämällä pissat peittämättä??
Minäkin laitan paljon hiekkaa, sellaista paakkuuntuvaa, ja tyhjennän paakut aamuin illoin. Ehkä pitäisi tosiaan pestä vessa useammin? Ei se minusta kyllä likaiselta vaikuta vielä, mutta olisihan se varmasti raikkaampi pestynä?
Vaan uskallanko pestä fairyllä, minulla on juuri sitä sitruunantuoksuista vaan... Pelottaa, kun on mennyt niin hyvin, että kun ne ei vaan loukkaantuisi mistään ja alkaisi pissiä minne sattuu...
(Anteeksi ehkä jonkun mielestä tyhmät kysymykset, on niin paljon opittavaa kun on vasta ryhtynyt kissojen (tupla)omistajaksi) - Näin meillä
Olen alusta asti pessyt hiekkalaatikon desinfioivalla tolulla. Männylle tuoksuu eikä mielestäni kovin voimakkaalle tuoksu edes. Kissatkaan ei juokse karkuun tuon pesuaineen hajua vaan vieressä istuvat ja katselevat pesupuuhia.
Ensin huuhtelen laatikon. Kaadan pohjalle tolua, annan hetken liota ja sitten harjailen puhtaaksi! Helppoa...- hömppä
fairylla.. itse en pesisi kloritilla, koska se on niin vahvan hajuista.. ja luulisin että voit pestä sitruunan tuoksuisella, koska fairy on kuitenkin melko neutraalia ainetta.. tolu on varmasti myös hyvä, täytynee kokeilla joskus. pesen kerran viikossa laatikon, itselläni on kaksi kissaa, pienempi ollut vasta viikon. aion opettaa ne samalle laatikolle, ostin sitä varten isomman. hyvin on lähtenyt sujumaan. mielestäni kaksi kissaa voivat käydä samalla laatikolla, mutta jos niitä on enemmän niin sitten tietysti useampi laatikkokin!
ja tyhmiä kysymyksiä ei olekkaan! itselläni on 1 v kissa ja pentu. olin myös aika hukassa alussa, vaikka olin lukenut ja ottanut selvää asioista ennen kissoja. rohkeesti vaan kysymään!=)=)=)
- 5 kissaa...
Tolu on hyvää, ainakin meillä 5 kisun taloudessa, tulee desinfioituakin hiekkalaatikot siinä samalla :)
- ...
tolua täälläkin...
- myrmeli
kissanlaatikon ihan tolulla ja kuumalla vedellä.
Et tarvitse aina pesuainetta, voit pestä ihan tulikuumalla vedellä. Paras, että laatikko tuoksahtaa edes kissan neään pissiltä, eikä vahvalta pesuaineelta.
Itse en voi käyttää, kun kissat eivät pidä pesuaineen hajusta. - yaeh right
kylläpä tulee riittämätön olo kun lukee kuinka innokkaita kissan omistajia täällä on. Vessat pestään kunnolla kerta viikkoon ja hiekat vaihdetaan samalla ja jotkut innostuuu vielä seinätkin pesemään sillä kloriittisekoituksella. Pitänee alkaa ryhdistäytyy kun itse taidan olla aika laiska puhdistaja: kerran kuussa pesen kunnolla astian ja samalla vaihdan hiekat.. On tuo riittänyt ihan hyvin. Ja fairyä ja tulikuumaa vettä..
- Meltemi
Älä sure ollenkaan, meillä käy 4 kissaa potalla ja se pestään kerran kuussa, jos silloinkaan...
Aika paljonhan se riippuu hiekasta, kun käytettiin Rainbowta, pestiin viikoittain mutta mikrohiekan kanssa ei ole oikein mitään pestävää...
- sip-su
Kloori sekoittaa pään ja sitruunan haju voi karkoittaa. Pestäessä vahvailla ja haisevilla keinotekoisilla myrkyillä haju jää laatikkoon. Tämän lisäksi jää myrkyllisiä pesuainejäämiä, jotka kulkeutuvat kissan elimistöön. Siksi lattiatkin kannattaa pestessä huuhtoa ja kuivata.
Itse olen hyväksihavainnut luonnon tolun ja etikan. Ja kuuman veden ja tiskiharjan. Joskus suihkutan etikkaa likoamaan lootaan, jolloin se haihduttaa pissinhajut pois, ja sitten huuhtelen.- cujo
vaikuttaako puhdistusväliin se, käyttääkö hiekkaa vai pellettejä... tuntuu, että pellettejä käyttävät joutuvat pesemään laarin vähän useammin?
Vaihdatteko aina samalla myös koko hiekan/ kaikki pelletit?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan
Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html1785005Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?
Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,194397Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa
Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/593769993107Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa
Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana2532952Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat
"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien1432892- 522511
- 271929
- 221757
- 341743
- 681741