Heippa!
Ensi kesää silmälläpitäen kysyn näkemyksiä
seuraavista käymättömistä saarista
- Tunnhamn
- Lökholm
- Trunsö.
Arvostuksista
- luonto
- satamapaikkojen suojaisuus
- palvelut (kalaa, sauna, PSS, ...)
- paikallisten suhtautuminen...
- ...
Kiitän etukäteen asiallisista vastauksista! :-)
Saaristomeren kohteita
11
7507
Vastaukset
- JH.
Siitä taitaa löytyä nuo muut, ja paikallisten suhtautuminenhan on omastakin asenteesta kiinni..
- Babar
a.k.o kirjoitti:
minulla on kyllä se (tosin vanha painos).
Halusin kysymykselläni kokemusperäisiä tietoja...Poikkesimme viime kesänä Tunhamissa. Suojainen pieni kotilahti, mut meri laiturin ympäristössä romua täynnä.. Melko matalaa. Pieni myymälä, missä myytiin lähinnä paikallisten käsitöitä. Muista palveluista ei jäänyt kuvaa, kun jatkoimme matkaa. Eipä sielä muitakaan veneitä näkynyt.
- xxxxx
saaret ovat siinä mielessä samanlaisia, että aika on pysähtynyt miiden kohdalla. Vanhoja kalastajayhdyskuntia jotka pikku hiljaa kuolevat pois.
Tunhamn: Käsitykseni mukaan koko saari on saman suvun hallussa. Mitään palveluita ei ole (edes PSS), kalaa ehkä voi ostaa jos keskustelee paikallisväestön kanssa jotka kalastavat omien tarpeisiin. Satamassa makaa pari troolaria, toinen kalastaa aktiivisesti, toinen charterkäytössä. Lisäksi siellä on nosturiproomu, mökki ym. rakennustöitä varten. Kiinnittyminen laituriin näiden sisäpuolella ankkurilla, vettä riittää (troolarin syvyys n 3m) ja vesi ei ole täynnä rojua. Saari on kaunis, mutta mitään erikoisia nähtävyyksiä siellä ei ole. Satamamaksua ei ainakaan minulta ole kysytty.
Trunsö: Saaressa on jonkinlainen vierasvenelaituri (maksua ei peritty) ja muistaakseni PSS. Kiinnitys ankkurilla, syvyyttä riittää. Laiturista vajaa sata metriä länteen löytyy puulämmitteinen "itsepalveluperiaatteella" (itse varaa ajan, lämmittää, hakee vettä ja MAKSAA) sauna. Veden hakeminen on vähän työlästä, koska kaivo sijaitsee vajaan 300 m päässä (seuraa kylätietä (=kyläpolkua)). Mitään erikoisia nähtävyyksiä saaressa ei ole, ellei suurta "pirunpeltoa" laske näihin (löytyy kun hakeutuu saaren korkeammalle pisteelle). Pari vuotta sitten siellä oltiin rakentamassa jotain majatalon tapaista. Kalaa saaresta melko varmasti ei saa.
Lökö: Aikaisemmin melko iso kalastajayhdyskunta, siellä oli jopa koulu. Itse olen kiinnittyt yhteysvenelaiturin kylkeen, onhan siellä muitakin laitureita. PSS muistaakseni löytyy, muita palveluita ei minun tietääkseni ole. Lökön luonto on ehkä kaunein näistä kolmesta saarista.
Kaikki nämä satamat ovat vanhoja kalastajasatamia ja siten aivan riittävän suojaisia. - mainsail
trunsö tuntematon kohde itselleni.tunnhamn on ihna kiva paikka sinällään.rantautuminen helppoa ja pysyy kuin tauti.huonoina puolina oli kaikenlainen romu ympäri saarta ja aivan helvetimoiset hyttysparvet,joiden luulen olevan sille paikalle leimallista.
lökholm taas muistuttaa hyvin paljon borstö saarta.ankkuri piti huonosti,kuten borstössäkin.luontopolkua ei ollut, mutta kivikasoja kylläkin viikinkiajoilta kaiketi.ihan kaunista,mutta borstö ajanee saman asian ja laituri parempi eikä satama tuulille niin avoin kuin (tosi avoin) lökholmissa. - jrk
Trunsössä pari kertaa käynyt. Ihan kiva paikka, betonilaituri jonka päähän tulee yhteysalus. Laiturin pohjoispuoli on suojaisampi. Mutapohja joka on melko matala laiturin pohjoispuoleisen kaislikon reunaa lähestyttäessä. Saarella pieni luontopolku joka johtaa tuo mainitun itselämmitettävän saunan ohi kallioisen mäen huipulle - sielä hyvät näkymät saaren eteläpuolen reitille joka vie länteen kohti Kökaria tai itään kohti Jurmoa.
Suosittelen. Huolimatta saaren melko runsaasta hyttyskannasta (pusikoita ja kosteikkoja jonkin verran).- EK/PK
Kesälomareissulla 06.2005 kävimme Trunsö:ssä.Paikalla ei ketään mutta paikan tapoihin kuuluu jättää puut ja saunavesi seuraavan kävijän eduksi.Paikka on Pidä Saaristo Siistinä yhdistyksen tukikohta joten siellä ollaan ja eletään sen mukaan.
Saunominen on edullisempaa jäsenille.Siellä on myös imutyhjennys mahdollisuus. Tosi mukava paikka ainakin silloin kun ei ole vielä lomakausi alkanut.
Laituripaikkoja rajoitetusti.Jätä paikat siihen kuntoon kunne olivat sinne tullessasi tai vielä siistemmäksi niin autamme yhdistyksen aktiivijäseniä. Kiva saunana ja takkatupa.
vastauksista. Taidetaanpa poiketa kaikissa! :-)
ei ole listallasi mutta paikka on upea ja haminan pitäjät todella ystävällisiä ihmisiä. Suosittelen *****
- Saunoa Helsingholmilla
Sauna on 5 minuutin kävelymatkan päässä laiturilta omassa rauhallisessa lahdenpoukamassa. Uimaan pääsee portaita pitkin ja upeaa uida illan hämärässä täydessä hiljaisuudessa katsellen hienoja näköaloja.
MKL:n sivuilta löytyy varsin kattava paketti Saaristomeren laitureista; havainnepiirroksin ja kuvin:
http://veps.fma.fi/portal/page?_pageid=96,48305&_dad=portal&_schema=PORTAL
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek194953Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia5292560Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1482139Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.192132- 191745
- 821624
- 1461525
- 1131131
- 126903
Olisitko maailmani?
Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik40869