selän ihottuma

4 kk pojan äiti

Hei!
Onko kenenkään lapsella ollut selässä ihottumaa, punaisia läiskiä? Olemme aloittaneet pari viikkoa sitten kiinteiden syönnin (itse soseutettua perunaa) ja hetken päästä siitä velliä illalla. Muuta kiinteää ei olla vielä maisteltu. Nyt olen huomannut, että pojan selkä punottaa eikä syytä tiedä. Mahaansa lapsi ei valita ja muutenkin syö ruokansa hyvin. Eikä hän reagoi muutenkaan selkänsä ihottumaan. Jotkut puhuvat siitä, että ihottuma johtuisi pesuaineesta: olen kuitenkin pessyt samalla aineella pyykit koko ajan. Jätin vellin (maissi) pois hetkeksi aikaa ja jatkoin perunan antamista, mutta iho on samanlainen. Bepanthenia pitää ilmeisesti alkaa laittaa. Ärsyttää, kun ei tiedä, mistä moinen johtuu. Onko muilla kokemuksia vastaavasta?
Kiitos jo etukäteen vastauksista!

9

2484

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiiäx...

Hei!
      Meidän tytöllä 4kk on juuri samanlaista ihottumaa!! en tiedä mistä lie tulee.. tänään viimeksi juuri miehelleni ihmettelin noita läiskiä...

me mennään viel täysimetyksellä...

neuvolas mainitsin asista, jotaki se täti mumisi että tavella iho voi kuivua..

• 4 kk pojan äiti

Hei!
        Meillä neuvolantäti maalaili heti kauhukuvia allergiasta, meillä kun on kiinteitä jo maisteltu. Ajattelin kuitenkin vaihtaa enshätiin pesuainetta, josko se reagointi johtuisi siitä. Voihan nimittäin olla, että emme ole kiinnittäneet selän punotukseen huomiota aikaisemmin. Ootko rasvannut ihottumaa? Meillä on muuten samaa ihottumaa vähän myös käsivarsissa.

• miikkuli..
        4 kk pojan äiti kirjoitti:

Hei!
        Meillä neuvolantäti maalaili heti kauhukuvia allergiasta, meillä kun on kiinteitä jo maisteltu. Ajattelin kuitenkin vaihtaa enshätiin pesuainetta, josko se reagointi johtuisi siitä. Voihan nimittäin olla, että emme ole kiinnittäneet selän punotukseen huomiota aikaisemmin. Ootko rasvannut ihottumaa? Meillä on muuten samaa ihottumaa vähän myös käsivarsissa.

Juu meillä on myös käsivarsissa muutama läiskä.. olen laittanut ihottumaan aqualan persuvoidetta aina kylvyn jälkeen ja joskus muulloinkin ja kylpyveteen olen lorauttanut pari tippaa kylpyöljyä.
        En usko että kyse on allergiasta!!

• Milla.M

nuo läiskät sellaisia aavistuksen koholla olevia läiskiä jotka ovat aika kuivan näköisiä? Jos ovat niin kyseessä on atooppinen ihottuma-->kuiva iho. Meillä noita läiskiä ilmestyi myös tuossa alkutalvesta, mutta nyt ei ole ollut pitkään aikaan. Kannattaa rasvata reippaasti.

• 4 kk pojan äiti

Just sellaiselta kuivalta toi pojan selkä näyttää, lähinnä yläselkä. Toivotaan, että kyse ei ole ruoka-aineista - olen tällainen hysteerikko :) Bepanthenia varmaan kannattaa tuohonkin käyttää, vai mitä? Kiitos muuten vastauksista!

• Milla.M

Just sellaiselta kuivalta toi pojan selkä näyttää, lähinnä yläselkä. Toivotaan, että kyse ei ole ruoka-aineista - olen tällainen hysteerikko :) Bepanthenia varmaan kannattaa tuohonkin käyttää, vai mitä? Kiitos muuten vastauksista!

itse olen käyttänyt noihin läiskiin ihan tavallista perusvoidetta, mutta miksei Bepantheniakin voisi käyttää, tosin se taitaa olla tarkoitettu enemmänkin ihorikkoihin yms, eikä välttämättä ole niin rasvaistakaan. Jos ihottuma alkaa levitä niin kannattaa käydä kyllä lääkärissä.

Varsinkin vauvaiässä atopia on enemmänkin kuivasta ihosta johtuvaa, eli en usko että sinun tapauksessasi kyse on ruoka-aineallergiasta.

• 4 kk pojan äiti
        Milla.M kirjoitti:

itse olen käyttänyt noihin läiskiin ihan tavallista perusvoidetta, mutta miksei Bepantheniakin voisi käyttää, tosin se taitaa olla tarkoitettu enemmänkin ihorikkoihin yms, eikä välttämättä ole niin rasvaistakaan. Jos ihottuma alkaa levitä niin kannattaa käydä kyllä lääkärissä.

Varsinkin vauvaiässä atopia on enemmänkin kuivasta ihosta johtuvaa, eli en usko että sinun tapauksessasi kyse on ruoka-aineallergiasta.

Kiitos mielenrauhan antamisesta :) Pitää seurata, lähteekö ihottuma ihan perusrasvalla. Toivotaan, että niin käy. Kiitos vielä vastauksista!

• samat oireet

Kiitos mielenrauhan antamisesta :) Pitää seurata, lähteekö ihottuma ihan perusrasvalla. Toivotaan, että niin käy. Kiitos vielä vastauksista!

Hei,

Meidän nelikuisella tytöllä on ollut just tuota atooppista ekseemaa jo toista kuukautta. Selkä on kokonaan punoittava ja hilseilee, kainaloissa, käsivarsien taipeissa ja rinnassa on punaisia, n. sormenpään kokoisia läiskiä. Neuvolan tädin lastenlääkärin mukaan on t.n. vaan kuivan ilman ja kuivan ihotyypin aiheuttama ongelma, eivät pitäneet allergisena oireena. Jos olisi annettu tavallista tuttelia (tms korviketta), niin voisi kai olla maitoallergiaa, tai jos olisi alkanut kiinteiden aloittamisen jälkeen, muuta allergiaa.

Aloitin hoidon sinisellä ApoBasella ja Bepanthenilla. Iho ei parantunut, vaan ihottuma levisi pikku hiljaa isommille alueille, mutta pysyi suht siistinä, eikä näyttänyt tulehdusalttiilta tms. Muutama päivä sitten ApoBase-tuubi loppui, ja siirryin Aqvalan-L:ään, ja nyt näyttäisi siltä, että iho on parempaan päin.

Joku kehui Lipolania (voide, apteekista), joku taas sanoi, että se oli huonoa. Yksi tuttu sanoi, että päivittäinen kylpy vauvaöljyn kera paransi ihoa huomattavasti. Toinen sanoi, että öljyn käyttö oli nimenomaan kielletty (neuvola), koska se muka tekee kalvon ihon pinnalle, jolloin perusvoiteet eivät imeydy... Lastenlääkäri suositteli meille punaista Bepanthenia ja perusvoiteita.

Eli ilmeisestikin ihotyyppejä ja sopivia rasvoja on yhtä monta kuin oireilevia pikkuisia...
        Kokeile siis pari viikkoa kerrallaan kutakin, kunnes sopiva löytyy :)

• 4 kk pojan äiti
        samat oireet kirjoitti:

Hei,

Meidän nelikuisella tytöllä on ollut just tuota atooppista ekseemaa jo toista kuukautta. Selkä on kokonaan punoittava ja hilseilee, kainaloissa, käsivarsien taipeissa ja rinnassa on punaisia, n. sormenpään kokoisia läiskiä. Neuvolan tädin lastenlääkärin mukaan on t.n. vaan kuivan ilman ja kuivan ihotyypin aiheuttama ongelma, eivät pitäneet allergisena oireena. Jos olisi annettu tavallista tuttelia (tms korviketta), niin voisi kai olla maitoallergiaa, tai jos olisi alkanut kiinteiden aloittamisen jälkeen, muuta allergiaa.

Aloitin hoidon sinisellä ApoBasella ja Bepanthenilla. Iho ei parantunut, vaan ihottuma levisi pikku hiljaa isommille alueille, mutta pysyi suht siistinä, eikä näyttänyt tulehdusalttiilta tms. Muutama päivä sitten ApoBase-tuubi loppui, ja siirryin Aqvalan-L:ään, ja nyt näyttäisi siltä, että iho on parempaan päin.

Joku kehui Lipolania (voide, apteekista), joku taas sanoi, että se oli huonoa. Yksi tuttu sanoi, että päivittäinen kylpy vauvaöljyn kera paransi ihoa huomattavasti. Toinen sanoi, että öljyn käyttö oli nimenomaan kielletty (neuvola), koska se muka tekee kalvon ihon pinnalle, jolloin perusvoiteet eivät imeydy... Lastenlääkäri suositteli meille punaista Bepanthenia ja perusvoiteita.

Eli ilmeisestikin ihotyyppejä ja sopivia rasvoja on yhtä monta kuin oireilevia pikkuisia...
        Kokeile siis pari viikkoa kerrallaan kutakin, kunnes sopiva löytyy :)

Kiitos hyvistä vinkeistä! Ja ei kun apteekkiin ja rasvaostoksille :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2235
    2. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1918
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1479
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1327
    5. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      93
      1048
    7. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      957
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      741
    Aihe