Moi!!! Voitteko te kertoa, jotka omistavat kanin, kertoa, miten te sen saitte? Minä olen yrittänyt jo neljä vuotta, mutta suostumusta ei kuulu. Äitini sanoo, että kanit haisevat ja että niistä on kuitenkin se oma vastuu. Minulla ei ole paljon kavereita, joten olen yleensä yksin, joten haluaisin seuraksi hermeliinin tai jonkun muun pienen kanin. Minä olen kysynyt jo monia kertoja äidiltäni ja lähetellyt kysymyksiä lapussa, mutta vastaus on aina ei. Käyn yleensä katsomassa uusia kaneja eläinkaupassa ja luen kirjoista ja netistä hoito ohjeita. Kokemusta siis on, mutta suostumusta ei. Kiitos, jos pystytte vastaamaan! T: Kania haluava
Miten saan kanin?
34
1311
Vastaukset
- mie"vain
Äitini ei tykkää eläimistä pahemmin! ei edes vieläkään suostu nykäsemäänkään kaniani. Se sanoo aina, että kyllä mä tykkään katsella sitä, mutta koske en!!! se on jyrkkä ei! ja silloin, kun halusin kania, ja mulla sitä vielä ollut, äitini perusteli aina sillä, että en minä meille kania ota, koska ennen, kun mun isosiskollani oli koira,( jonka äiti oli luvannut sille), niin se ei sitä jaksanut hoitaa ja lenkittää.joten sitten äitini sanoi, että et sinäkään jaksa sitä hoitaa, että kuitenkin käy, niin että aluksi hoidat, ja sitten ns. unohtuu!
Serkuillani oli monta kania samaan aikaan, ja sitten, kun olin kylässä niillä, niin kysyin että saisinko minä teiltä yhden kanin, niin ne lupasivat, jos vain äitini suostuisi!
Ja sitten kävi niin, että aikuisten eessä ei kehannu mulle rueta taas jauhamaan sitä, että en minä hoida kummiskaan.. nii sitten mä sain sen kanin, joka on mulla vieläki!
ja eipä tuo oo mittää valittanu!
joo.. mut muistat sen ,että sitten, jos saat sen, niin äitilläs ei saa olla missään tilanteessa sanottavvaa siitä kanistasi, ja häkistä.. yms!
voi olla että on aika kallista varsinki aluks, ku pittää hankkia kaikki tavarat.. yms!
sun pitäs saada näytettyä, että suhun pystyy luottamaan siinä mielessä, että ei tule ns, heitteille jättöä! ja vaikeuksia tulee siinä, jos te lähette jonnekkin, ni sitä ei voi jättää.. yms! eli se sitoo aika paljon! ja vaikka kani olisi sitten joskus sinun, nii suurin vastuu on aikuisella, tavallaan, että se ostaa ruoat..ja kattoo että se eläin saa liikuntaa.. yms
mut.. onnea yritykselle! siinä on paljon, jos saat puhuttua ympäri äitisi!'
-sorry, tää on ihna seko viesti, mut kummiski jotaki! - Sae
olla kaksi. Yksinäinen kani on aika onneton näky eikä kukaan ihminen jaksa pitää kanille seuraa niin paljon kuin tarvitsisi.
Olipa kyseessä mikä tahansa lemmikki, koko perheen pitää suostua sen hankintaan. Muista myös se, että mitä nuorempi olet, sen kauemmin vanhempasi ovat kanista vastuussa. Ei riitä, että itse hoidat ruokinnat ja häkin ja lattioiden siivoukset vaan kaniin menee myös paljon rahaa, varsinkin sairastumistapauksessa. Yleensä vanhemmat joutuvat maksamaan kaikki kustannukset (häkki, aluset muut tarvikkeet, virikkeet, kynsisakset, heinät, pelletit, tuoreruoka, madotukset, puhumattakaan mahdollisista tuhoista..). Kanit eivät ole halpoja eivätkä helppoja eläimiä.
Ellet saa lupaa, odota rauhassa siihen asti, että muutat omaan kotiin. Nyt sinulla on aikaa perehtyä vaikka joka lajin hoitoon perusteellisesti ja etsiä tietoa myös mahdollisista eteen tulevista ongelmista. Ota myös huomioon, että sitten kun lähdet opiskelemaan tms, läheskään kaikkiin asuntoihin ei saa viedä eläimiä ja ne rajoittavat oikeasti asunnon löytämistä. Sitten omaan kotiin voit ottaa mitä haluat ja tietenkin minkä pystyt hoitamaan ja maksamaan. Ellet sitten saa sellaista miestä, joka ei eläimiä halua.. ;)- Remus..Lupin
Ei kaneja pidä olla kaksi! jos vaan jaksaapitää seuraa niille. minun kanini on rauhassa silloin kun se haluaa ja jos se haluaa seuraa ja kukaan ei ole lähettyvillä se avaa itse raollaan olevan oven ja tulla vipeltää olohuoneeseen katsomaan että löytyykö sieltä seuraa. Ja jos ei sieltä niin se tulee keittiöön jne.
- minäpä minä...
Remus..Lupin kirjoitti:
Ei kaneja pidä olla kaksi! jos vaan jaksaapitää seuraa niille. minun kanini on rauhassa silloin kun se haluaa ja jos se haluaa seuraa ja kukaan ei ole lähettyvillä se avaa itse raollaan olevan oven ja tulla vipeltää olohuoneeseen katsomaan että löytyykö sieltä seuraa. Ja jos ei sieltä niin se tulee keittiöön jne.
ööps..meillä kanit on navetassa..lämmitetty sellainen ja kesällä tietysti ulkona..:) meidän äiti ei myöskää tykkää eläimistä mutta voihan kanin laittaa jonnekkin ulko rakennukseen missä on lämmitys ja paljon pomppimis tilaa yms..mutta sitten varmaan pitäis olla kaverikanilla jos laittaa ulko tiloihin...:) voithan tietysti hankkia jotain muutakin eläintä...esim..koira tai kissa,kaloja tai jokin pienempi jyrsiä esim,gerbiili tai hamsteri..;) mutta onnee kanin etsinnälle..:)
- A
Remus..Lupin kirjoitti:
Kyllä useimmat kanit ovat onnellisempia kanikaverin kanssa, jonka seurassa nukkua, jota nuolla ja jolle jutella kanikielellä.
- hegeheguli
Meillä on kanit navetassa ja tällä hetkellä kaikki erillään toisistaan tietyistä syistä. Äiti kani on yksin pentujen kanssa isossa häkissä missä on luolasto ja kiipeilytelinet yläparvekkeelle. Isäkani nyt sitten juoksentelee irti navetassa, mutta jos haluaa se pääsee kanojen luo oven alta, missä hän viettääkin paljon ajastaan. Tästä kanista on eniten iloa, kun se on mukana lypsyllä ja tulee silityksiä kerjäämään. Joskus se on vahingossa tullut ulos,kun rehua ajetaan ja silloin on ovet auki ulos asti, mutta kesynä tulee syliin. Isomötky Rex dalmatiainen on sitten yhden kukon kanssa samassa häkissä. Kanit tulevat hyvin toimeen monen muunkin eläimen kanssa, jolloin ne eivät ole yksinäisiä. Kissat ja koirat ovat myös kaniemme ystäviä.
Se miksi tulin kertomaan tänne oli se, että olisi kiva kun saisit läheltäsi jonkun hoitokanin. Sellaisen joka joutuu olemaan paljon yksin tai kaksin ilman ihmistä. Eli kävisit hoitamassa jonkun kania sen kotona/tallilla/navetassa. Niin äitisi näkee Sinun vastuusi pitkäjänteisenä työnä. - ...
eivät todellakaan haise,ainoastaan niiden häkki alkaa haisemaan,jos sitä ei siivoa tarpeeksi usein!!
Kerro äidillesi,että varmasti kanntaisit vastuun kanista!
Kysele onko muita syitä,mikset saisi kania,kun tuo haisemisjuttu(ne eivät siis haise,joten sekään ei voi olla enää mikään syy)
Käykää tutustumassa äitisi kanssa näihin sivuihin:
http://iki.fi/sonja
http://www.kolumbus.fi/marijamuut/
http://kanienkotikolo.urli.net/
Koska kanistahan pitää ottaa ensiksi paljon tietoa!Samalla äitisikin saisi tietää kaneista ja niiden hoidosta,eli siis mitä kani tarvitsee ja kuinka paljon rahaa menisi!- mievain
Ei kani haise sen enempää kuin ihminenkään :) Kanin jätökset ne haisevat niinkuin ihmisenkin! Jos ihminenkin vain kävisi vessassa vetämättä sitä niin mitä siitä seuraisi-Samallatavalla kaninhäkki pitää siivota!
Ei kaneja tarvitse olla kahta! Jotkin kanit eivät hyväksy edes toisia! - sip-su
mievain kirjoitti:
Ei kani haise sen enempää kuin ihminenkään :) Kanin jätökset ne haisevat niinkuin ihmisenkin! Jos ihminenkin vain kävisi vessassa vetämättä sitä niin mitä siitä seuraisi-Samallatavalla kaninhäkki pitää siivota!
Ei kaneja tarvitse olla kahta! Jotkin kanit eivät hyväksy edes toisia!Ei ihmisiäkään tarvitse olla kahta, mutta yleensä ihminenkin kanin tavoin viihtyy lajitoverin seurassa, laumaeläimiä kun mekin ollaan. Erakkopoikkeuksia toki on, ja kaneilla pitää muistaa, ettei turhaan yritä saman sukupuolisia koittaa yhteen. Harvemmin siitä mitään tulee, eikä silloin kuitenkaan pidä olettaa, etteikö kani kaipaisi lajiseuraa.
- kani tyttö92
itse sai 2 kania synttäri lahjaksi 2kk sitten koska oli jo haluunnut monta vuotta kania, nyt mulla on 7kania koska ne ovat lisääntyneet!
- sip-su
Arvaa kuinka monta kania sulla on kohta, kun poikaset ja vanhemmat lisääntyy keskenään? Ja kuinka terveitä? Leikkauta ihmeessä ainakin se uros, eihän pupuista ole toisilleen edes seuraa jos eivät saa olla yhdessä. Etkä tietenkään voi antaa niiden lisääntyä enää!
- nannie
Moi! Kiitos vastauksista, sillä nyt jännitetään maanantaita. Äiti on kerrankin alkanut taipuu kanin puolelle ja yhessä eläinkaupassa odottaa jo sellanen Kamu kani. Äiti ja muutkin miettii vielä maanantaihin ja me mennään sitten sillon hakee Kamu jos äiti suostuu. Ainoo onkelma on meidän kissa, ja äiti on alkanu kysellä että "entäs Vili"? (Vili on meijän kissa) Niin että mä kysyn taas, että tietääkö joku, tai onko teille tapahtunu jotain, että kani ja kissa voi tulla toimeen, vai voiko?
T: Maanantaina odotellessa=kania haluava
Kiitos kaikista vastauksista ja niistä on ollu apua.:)- ~Iitu
No, ei kissoista ole harmia jos vain ne tottuu. Jos ei totu, pitää pitää ne eri paikoissa:)
- ~Iitu
Moi! Mä sain kanini, koska se olisi myyty eläinkauppaan, sillä se puri tuttavani toista kania. Nyt se on ollut kaksi kuukautta ja hyvin on tultu toimeen. Zsemppiä!
Terveisin: Iitu- minä ruudun takana
Moi. Mä en saa (myöskään) kania kun isäni ei suostu. Ei siinä muuten mitään ongelmaa ole... Äiti suostuu jos isä suostuu... Saan kanin heti kun isä suostuu... Isäni on kyllä hieman allerginen ylipäätänsä lemmikeille.... mutta.. en ole oikein varma onko minun isälläni allergiaa Enään koska meillä on ollut 2 hamsteria... Mutta hamsterit olivat eri aikaan elossa.. ne hamsterit olivat isosiskoni ja en koskaan ollut huomannut että isäni olisi aivastellut/ollut allerginen niille.... Saisin hamsterin jos haluaisin mutta miksi en saa sitten kania? (olen allerginen kissoille ... toisella isosiskolla on OLLUT 2 kissaa... toinen luovutettiin ja toinen kuoli Buranaan. :( ja nyt kolmas kissa on vielä pieni pentu... villi :D ) mutta Kani... Niin kovasti sitä haluaisin... :( Miksi en saa sitä... (aion vinkua vaikka sitä sen Viisi vuotta...) ...En ole muuten ajatellut miten paljon minun perheelläni on ollut kissoja ynnä muuta.. :O Harmittaa niin etten saa kania :(( mutta Ehkä jonakin päivänä vielä saan :))) :DDD
- Kaneista kyselevä
Niin ehkäpä. Mulla kanin hankkimisessa ei ollu yhtään ongelmaa paitsi 1.
Mulla oli ensiksi hamsteri joka kuoli sairastuassaan. Äiti sanoi että voi ostaa uuden mutta sanoin että haluisin kokeilla muuta "Jyrsijää" Ja ajattelin kania. Isä ei meinannu suostua mutta äiti sanoi et se hoisi hamsunsakin nii hyvin nii kyllä se 2 kania saa - Roce
Moi! Auttaisitteko te minua kun haluaisin kania muttakun äiti ei oiken anna minun hankkia semmoista kun minulla on jo ollut yksi kani joka oli tyttö mutta se kuoli 27.8.12 ja loisin valmis jo hankki maan uude kanin haluaisin Ranskanluppakanin kos ka se on iso ja sitä on kivempi hoitaa kun se saisi olla vapaana mutta auttakaa jos tiedätte miten saisin kanin.
- exeläinkauppias
Hei ja mitä sitten tulee siihen "kanilla-pitää-olla-kaveri" soopaan, niin ei todellakaan pidä paikkaansa! Kanit viihtyvät parhaiten yksin ja mikäli kanille ihan väen vängällä kaverin haluaa, tulee sen olla eri sukupuolta ja leikattu (yleisesti ottaen leikattu uros ja leikkaamaton naaras, tämä siksi, että urokset on helpompi leikkauttaa eikä komplikaatioita tule niin usein mitä naarailla). Ei koskaan kahta urosta/naarasta saamaan häkkiin! Tullut nähtyä hyvin hyvin monet kerrat kuinka samaa sukupuolta olevat kanit (jopa naaraat!) merkkailevat seiniä yms. lajitoverinsa takia, myöskin yhteenotot ovat hyvin yleisiä erityisesti uroksilla.
- Sedä
Kyllä ne voi merkkailla seiniä ihan muutenkin, eikä sillä asialla muutenkaan ole mitään tekemistä sen kanssa tarvitseeko kani kaveria vai ei. Luonnossa kanit kuitenkin elävät laumoissa, mikä onnistuu riittävällä tilalla ihan hyvin. Kani jolla on kanikaveri jonka kanssa se tulee hyvin toimaan on hyvin luultavasti onnellisempi kuin yksittäinen, mutta yksinkin pärjää. naaras-naaras yhdistelmä toimii monesti, mutta ehdottomasti suositeltavin on toki naaras-leikattu uros. Joillakin toimivat myös kolmen ja useamman kanin yhdistelmät kun yksilöt sattuvat olemaan oikeat toisilleen.
- apuvaaa2
Moi!!! Mäkin haluaisin kanin tai marsun mutta äitini ei suostu eikä isäni!!!! Meillä on ollut marsu joka kuoli 2v. sitten ;((( Ja se oli veljeni. Meillä on nyt 2 koiraa ja on ollu 5 muuta koiraa. Miksi minä en saa jos äitini päätti että hän haluaa 2 koiraa ja sitten se vaan sai ne!!!!! MIks mulla ei oo oikeutta saada kanii tai marsuu????!!! Mä aina toivon että jonain päivänä mun äiti sanois: Minkä rotuisen kanin tai marsun SÄ HALUAISIT! Miks niin ei tapahu?? Mitä teen että saisin sen?? Äiti sanoo vaan: Onhan meillä jo kaksi koiraa. Pitäisin sitä paitsi niistä hyvää huoltakin!
- lapapapapapaaa
Mää sain kanin koska olin jankuttanu koiraa meille niin kauan. SItte äitille tuli facebookissa ilmoitus sinne seinälle että sen kaveriln naapuri antais ilmaiseksi kaninpoikasia, ja äiti ehotti että jos mää ottaisin mielummin kanin, ja suostuin sitten siihen. =)
- bynnylove
moi mul kans sama ongelma meil oli kani mut se oli luonnevikanen nii äiti ei haluu enää toista vaikka kuinka koitan selittää et ei ne kaikki oo sellasia :((((((
- Törttii
Niinpä! Ei ihmisetkään oo kaikki samanlaisia.
- ykchckjgchgkjk j ugc
Mulla on yks vinkki sulle. Mä sain tän avulla omat marsuni, mut saattaa toimia myös kaniin
Mun äiti oli marsuja vastaan ihan ehdottomasti ei. Mut silti mä kävin eläinkaupassa niitä etsimässä. Kun sitten löysin sopivan soitin äidille ja se suostu sitten.- Aina kania halunnut
Suostuispa munkin äiti noin helposti ;D Pitää lähtee huomenna kavereiden kaa faunattareen tai sit ottaa äiti mukaan ja suostutella sitä
- Aina kania halunnut
Moi! Voiko joku auttaa minuakin kun ongelmani on että en saa kania kun meillä on koira. äiti sanoo että meijän koira söis sen. Oon sanonu äitille että pidän ne kaukana toisistaan mutta se ei millään halua uskoa. Ja sit äiti sanoo että kukaan ei pysty nukkumaan jos ne vaan puree kaltereita yöllä. Ja äitin mielestä ne haisee :(.. Mut voiko kani olla omassa huoneessa silleen että minäkin pystyisin nukkumaan? :)
- Sedä
Toki voi, helpoimmin niin että sillä onhäkin lisäksi aitaus jossa on tilaa puuhailla ja loikkia eikä tule tylsää :) Mut totuus on että kyllä ne metelöi, se häiritseekö riippuu siitä kuinka herkkäuninen itse on. Eläinten ääniin kyllä tottuu nopeesti. Koiran kanssa on hyvä harkita myös isompaa rotua esim. ranskanluppaa, niin koiran on helpompi mieltää se kaveriksi eikä saaliiksi. Omalla kokemuksella kanit ei haise miltään, mut osaa saattaa häiritä pelkkä tuoreen heinänkin haju - onhan se kuitenkin ihmisasunnosa vähän erikoinen.
Mut kannattaa pehmitellä vanhempia ihan pikkuhiljaa rauhassa, ja jos ei muuten niin aikuisena sit ainakin saat :) - nykyisin kanila
Varaudu siihen, että et saa nukuttua kanin kuopsuttelun tai kaltereiden puremisen takia. Olisi HYVÄ jos kanilla olisi huone, johon sen voisi laittaa öisin metelöimään mielensä mukaan. Mitä tekisit tilanteessa, jossa et saa nukuttua kanin takia ja teillä ei olisikaan mahdollisuutta laittaa kania vaikka vain öisin toiseen huoneeseen? Myisit kanin eteenpäin? Nämä asiat kannattaa miettiä tarkkaan.
Minä nukuin kanin kanssa samassa huoneessa pari kk, kanilla EI ollut häkkiä koska se ei tehnyt tuhoja. Heräsin välillä yöllä kanin loikkimiseen ja heinien kahinaan. Olen herkkäuninen, eikä tämä kani häirinnyt pahasti yöunia, vaikka pitemmän päälle aloin olla väsyneempi kuin ennen.
Kani ei haise :( Kanin papanat ja virtsa haisee, heinät saattavat kärytä, mutta kanin haju on mieto. Kanin hoidossa tärkeää on SIIVOAMINEN. Tarpeeksi usein kun siivoaa pystyy pitämään hajut kurissa. Kanille pitää laittaa useita vessa-astioita tarpeen vaatiessa, että se niillä jaksaa käydä. Papanaa löytyy vessan ulkopuolelta myös sisäsiisteiltä kaneilta.
- Minä vaan
Minullakin on ongelma! Haluaisin kovasti kanin, mutta äiti sanoo että ei jaksa hoitaa sitä, vaikka hoitaisin itse. Meilläkin oli marsu mutta se kuoli. Olemme äidinkaa katsonut paljon kaneja, mutta hän ei suostu!!!! Mikä neuvoksi. Mikään noista annetuista ei tehoa :))
- pliis1
hei mulla on ongelma mun vanhemmat ei suostu ostamaan kania ja mulla olis sellaseen aikaa koska mulla ei oo kavereita ja mä oon aina halunnut kanin
- Mistä sen kanin ostais?
Moi! Tiedättekö mistä sais maatiaiskanin(ei valkoinen maatiainen,vaan maatiaiskani)? Olisin 12 kaniani ottamassa,mutta nykyään niitä ei löydy mistään. Mulla on 2v. asti ollu kanei,nyt siis 10v. Mutta onko kenelläkään siittä mitään hajua?
- Sedä
Mistä sen kanin ostais? kirjoitti:
Moi! Tiedättekö mistä sais maatiaiskanin(ei valkoinen maatiainen,vaan maatiaiskani)? Olisin 12 kaniani ottamassa,mutta nykyään niitä ei löydy mistään. Mulla on 2v. asti ollu kanei,nyt siis 10v. Mutta onko kenelläkään siittä mitään hajua?
Kannattaa kysellä paikalliselta eläinsuojeluyhdistykseltä, heillä on usein paljon kodittomia otuksia :) Kaneissa roduton yksilö ei ole nimeltään muuten maatiainen vaan risteytys.
- kanihöperö
Moi mun isä ei suostu kaniin kun semmoisen haluaisin. Tiedän kyllä miten hoito toimii, mutta isäni sanoo vain että se haisee ja en kuitenkaan hoitaisi sitä. Isäni on sanonut myös että kanille ei ole paikkaa minne sen laittaa kun mennään esim. lomalle, mutta esimerkiksi tuttavat voivat hoitaa sitä tai minun omat kaverit. Niin mitä neuvoksi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?
Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi1463725Henkirikos kiuruvedellä
Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut1123669Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi242514Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs52315100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es282123Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa481292Läpäiseekö Martina Aitolehti Erikoisjoukot - kyllä vai ei?
Martina Aitolehti on pärjännyt mainiosti Erikoisjoukoissa. Yrittäjä on mielipiteiltään napakka ja hän sivaltaakin koulut251095Ei ne päivät ole samanlaisia...
Toisena hymyillään ja katsellaan silmiin, toisena taas tuntuu ettei edes tunneta toisiamme, vältellään ja katseet ei vah32882- 134873
Oikea syy siihen
miksi toivon ettei enää törmätä on se, että olen ihan tavattoman ihastunut sinuun. Paljon helpompi itselle kun ei saa pä34774