Kasviöljyjäähdytteinen kone?

!!!!!!

8

1133

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ossi

      Munkinpaistorasva härskiintyy ja alkaa haita. Oikealla muuntajaöljyllä saattaisi onnistuakin.

    • Erkko

      Olen samaa mieltä kuin edellinen. Muuntajaöljy olisi saattanut olla parempi vaihtoehto, tai moottoriöljy kuten jutussa ehdotettiin. Eniten mua kummastutti tuossa se, ettei öljyä jäähdytetty mitenkään. Thermaltakella on täysalumiininen kotelo, jossa on ulkopuolella "jäähdytysrivat".
      http://www.thermaltake.com/2005/xaserCase/taichi/taichirmenu.htm

      Luulisi nimittäin, että öljy lämpiää kokoajan kunnes saavuttaa lakipisteensä, enkä usko sen olevan artikkelissä olleen 40°C.

      En tiedä sitten kumpi sitoo paremmin itseensä lämpöä ja varsinkin kupi voi luovuttaa sitä helpommin. Jos öljy on niin hyvä tuossa, niin miksi sitä ei sitten käytetä vesijäähdytyksessä veden sijasta?

      • Ossi

        Siksi muuntajaöljy että se on juuri tehty tuollaisenn jäähdytykseen. Moottoriöljyssä on peseviä (liuottavia) aineita, jotka saattavat vahingoittaa komponentteja.

        Vesi on erinomainen jäähdytysaine. Huonoa on vain se että se johtaa sähköä. Vesi on halpaa ja ei sotke paikkoja. Samoin veden lämpökapasiteetti on suuri (öljyillä vain 35-50 % siitä).

        Tuollainen ripakotelo olisi varmasti hyvä siirtämään lämmön öljystä ilmaan (vertaa sähkölaitosten jakelumuuntajat). Mutta kyseessä olikin kokeilu onnistuuko öljyjäähdytys.


      • .....

        THG:n testissähän kokeiltiin ensin myös tislattua vettä mutta se kaatoi koneen viidessä minuutissa. Tietääkseni vedellä on parempi lämmönluovutuskyky kuin öljyllä (en tiedä kemiasta paljoakaan, viisaammat korjatkaa jos olen väärässä) ja ainoa syy tässä öljyn käyttöön veden sijasta oli että se johtaa huonommin sähköä. Muutenhan lämpöpattereissakin käytettäisiin öljyä. Toisekseen öljy ei juokse niin helposti putkistossa ja virtauksen aikaansaamiseksi tarvittaisiin tehokkaampi pumppu, joka taas tarkoittaisi suurempaa meteliä.


      • ......
        ..... kirjoitti:

        THG:n testissähän kokeiltiin ensin myös tislattua vettä mutta se kaatoi koneen viidessä minuutissa. Tietääkseni vedellä on parempi lämmönluovutuskyky kuin öljyllä (en tiedä kemiasta paljoakaan, viisaammat korjatkaa jos olen väärässä) ja ainoa syy tässä öljyn käyttöön veden sijasta oli että se johtaa huonommin sähköä. Muutenhan lämpöpattereissakin käytettäisiin öljyä. Toisekseen öljy ei juokse niin helposti putkistossa ja virtauksen aikaansaamiseksi tarvittaisiin tehokkaampi pumppu, joka taas tarkoittaisi suurempaa meteliä.

        Tätä kirjoittaessani tulikin näköjään jo samanlainen vastaus :)


      • ddddddddddd
        ..... kirjoitti:

        THG:n testissähän kokeiltiin ensin myös tislattua vettä mutta se kaatoi koneen viidessä minuutissa. Tietääkseni vedellä on parempi lämmönluovutuskyky kuin öljyllä (en tiedä kemiasta paljoakaan, viisaammat korjatkaa jos olen väärässä) ja ainoa syy tässä öljyn käyttöön veden sijasta oli että se johtaa huonommin sähköä. Muutenhan lämpöpattereissakin käytettäisiin öljyä. Toisekseen öljy ei juokse niin helposti putkistossa ja virtauksen aikaansaamiseksi tarvittaisiin tehokkaampi pumppu, joka taas tarkoittaisi suurempaa meteliä.

        öljy täyteiset sähköpatterit on ollet jo käyttössä ainakin 10 vuotta


    • Niin no

      Toimivuudesta en tiedä, mutta kyllä se on terveellisempää kasvisöljyllä kuin eläinrasvalla.

    • Säädintoista

      Onhan toi totta ja ihan fysiikan ja kemian mukaista.

      Joku teki vielä paremman viritelmän; pisti kasvisöljyä isoon pakastimeen, koneen sisään ja pakastimen viilentämään öljyä. Silloin prosessoritkin vielä kesti öljykylvyn. Oli lämmöt noin 40 astetta viileämmät kuin ton modernin jutun.

      Kasvisöljy voi tehdä hallaa muoviosille pitkällä tähtäimellä. Itse suosittelisin muuntajaöljyä koska se on neutraalimpaa ja pelaa sähkön kanssa kasvisöljyä paremmin yhteen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Savonlinnassa machete hyökkäys!

      Myös kirvestä käytetty lyömäaseena......näin se Savonlinnakin rikastui...
      Maailman menoa
      132
      1724
    2. Jos sinua kiinnostaa nainen

      tai olet miettinyt, niin ei minulla ole ollut ketään. Olen viettänyt hiljaista ja yksinäistä elämää. En ole "käynyt nais
      Ikävä
      57
      1391
    3. Suoraan Sinulle

      En usko välttämättä mihinkään sielunkumppanuuteen tai muuhun maagiseen voimaan, mutta sinussa olen silti nähnyt jotain,
      Ikävä
      49
      1139
    4. Mikä siinä sun kaivatussasi on niin

      erityistä muihin verrattuna? 🙋‍♂️
      Ikävä
      78
      1005
    5. Apokryfikirjat: mitä "kielletyt kirjat" kätkevät sisäänsä?

      Itämaiset palstat eivät ole Raamatun tai kristinuskon asialla, mutta koska meitä häiritään täällä, meidän on puhuttava a
      Hindulaisuus
      371
      861
    6. Miksi toisille löytyy kumppani, mutta joillekin ei?

      Usein ihmettelee, miten helppoa joillekin on löytää seuraa. Jo nuoresta asti on kumppani vierellä ja jos tulee ero, vaih
      Sinkut
      124
      729
    7. aa eli nyt tajuan..

      eli siis pitkä-aikainen vaikeus parisuhteen saamisesta johtuu omalta kohdaltani alhaisesta yhteiskunnallisesta asemasta.
      Sinkut
      117
      685
    8. Niin siinä kävi

      Mä ihastuin suhun. Kukapa ei? Olisi pitänyt kuunnella sisäistä naisen vaistoa, etten takuulla ollut ainut. Kuulin sattum
      Ikävä
      38
      684
    9. Mitä siellä tapahtuu?

      Mitä ihmettä? Joku hyökkäys?
      Savonlinna
      17
      651
    10. Mikähän auttaisi kun kuIIi

      Seisoo kun lipputanko. PaIIien sitominen antaa voimakkaan orkun mikä jeesaa himoja hetkeksi, mutta se panetus tulee pian
      Ikävä
      69
      636
    Aihe