kokemuksia Hollannista/hollantilaisista?

maj

Hei!

Punnitsen tässä eri vaihtoehtoja ja haluaisin lisätietoja Hollannista ja siellä asumisesta.
Etenkin jos olet käynyt/asunut muuallakin kuin Amsterdamissa, olisi ihana jos vaistailisit niihin kysymyksiin, joista tiedät! Kiitos!

Haluaisin tietää kaiken mahdollisen! :)
*Millaisia ihmiset ovat? Miten ulkomaalaisiin/suomalaisiin suhtaudutaan?
*Mikä on parasta/pahinta Hollannissa?
*Yllätyitkö jostain asioista? Ja millaisista?
*Mitä mieltä olit ilmastosta?
*Millaisia maitotuotteita kaupoista saa? (laktoosi-intorelanssista kärsivänä pakko kysyä!:)
*Minkä tasoisia yliopistot ovat?
*Mitä olisi hyvä tietää Hollannista tai hollantilaisista?
*Millainen hintataso on?
*Miten liikenneyhteydet toimivat?
   

7

6899

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • melkeen hollantilainen

      Okei, yritan vastailla ainakin osaan, katotaan miten innostun ;D Olen nyt asunut Hollannissa puoli vuotta toita tehden frieslandin provinssissa, joten olen ollut daminkin ulkopuolella...x)

      *huh, laaja kysymys tahan heti alkuun :D mulle heti alussa sanottiin mita etelampaan menee sita vaikeempia ihmiset on, siella paljon suurkaupunkeja. Ite olen pohjois-Hollannissa ja taalla ihmiset on enemman kun ystavallisia ja mukavia! tosin frieslandin porukasta sanotaan etta ne on suorapuheisia ja se on kylla totta. Siis ihan yleisesti mun mielesta hollantilaiset on kylla mukavempia kuin suomalaiset, en tieda johtuuko se sitten siita etta olen ulkomaalainen ja vieras heille...Tuohon millaisia ihmiset ovat - kysymykseen saat varmaan yhta monta erilaista vastausta kuin on vastaajia. Moni tapaamani hollantilainen karsastaa hiukan noita muslimimaista tulleita asukkeja, ihan vaan siita syysta etta eri kulttuurien konfliktit on taalla aiheuttanut isojakin ongelmia. Suomalaisiin suhtaudutaan aika uteliaasti, ne ei tieda suomalaisista paljoakaan :D Multa on kysytty pariin otteeseen etta onko suomessa polkupyoria? tai txtkanavaa...en tienny etta oisko pitany itkea vai nauraa...ja kaikki elaimet sulta varmaan tullaan kysymaan jaakarhusta lahtien ;)

      *Parasta? naisimmeisena tarvii varmaan sanoa etta vaatekaupat! ;D Hollantilainen juusto

      • maj

        On ihana kun te hollannissa asuvat olette vastailleet! Kiitos paljon!

        Olen kuullut hollantilaisista sellaisen jutun, että he pitävät erityisesti synttäreiden juhlimisesta, onko tämä totta?


    • ###

      vastasin kysymyksiisi(?) islannista ja nyt varmaan luulet että pilailen,mutta olen asunut myös hollannissa vähän aikaa.vähän hymyilytti kun huomasin kysymyksesi täällä =)
      asuin hollannissa vain 4 kk,mutta kertoilen tässä mitä mieleen jäi.
      asuin lähellä rotterdamia.
      #hollantilaiset ovat hyvin kohteliaita(ehkä liiankin,itse koin sen jotenkin vaikeaksi,koska ei voinut tietää onko joku juttu oikeasti ok vai onko henkilö vain kohtelias)
      #suhtautuminen islaminuskoisiin menossa kielteisempään suuntaan.suomalaisista ei tiedetä juuri mitään,minultakin kysyttiin onko suomessa jääkarhuja
      #parasta,juusto,amsterdam,ihana kaupunki,tykkään todella paljon niistä vanhoista rakennuksista.
      #pahinta,ruuhkaisuus,siellä missä asuin ei ollut lähimaillakaan luontoa,vain kaupunkeja ja peltoja välissä.
      #sateista,tosin olin syksyllä siellä,kesähän siellä on pitkä.
      #elintarvikkeet hieman halvempia.
      #liikenneyhteydet hyvät.
      riippuu paljon tietysti henkilöstä,mitä haluaa,mutta minulta jos kysyy hollantiin vai islantiin,niin siinä ei ole kahta sanaa,islanti.
      valitset sitten kumman tahansa niin toivotan onnea ja mahtavia kokemuksia.
      ps.kyllä hollantilaiset on mukavia,asun nimittäin sellaisen kanssa.

      • maj

        sehän on hienoa, ihan kadehdittavaa :) ja mukava kun olet jaksanut vastailla!
        sinultahan voisinkin kysyä, kumman paikan valitsisit hollannin vai islannin? ja miksi?


      • maj
        maj kirjoitti:

        sehän on hienoa, ihan kadehdittavaa :) ja mukava kun olet jaksanut vastailla!
        sinultahan voisinkin kysyä, kumman paikan valitsisit hollannin vai islannin? ja miksi?

        kyselen jo vaikka en lukenut vielä viestiäsi loppuun! taidan olla yli-innostunut asiasta! :D siis islanti on sinun suosikki.. huh, minulla on vaikea päätös edessä.


      • ###
        maj kirjoitti:

        kyselen jo vaikka en lukenut vielä viestiäsi loppuun! taidan olla yli-innostunut asiasta! :D siis islanti on sinun suosikki.. huh, minulla on vaikea päätös edessä.

        itse pidän luonnosta ja kaipaan myös hiljaisia paikkoja.siksi islanti,asukkaita vajaa 300 000,maa on 4 kertaa suurempi kuin hollanti jossa asuu 16 milj.asukasta.
        hollannissa täytyy itse vakuuttaa itsensä,siellä ei ole samaa systeemiä kuin pohjoismaissa(kela täällä suomessa)ei siinä kuitenkaan mitään ongelmaa,mutta siellä kauemmin asuneet voivat kertoa jotain lisää.en tiedä sitten jos menee opiskelemaan onko siinä sitten eroja,itse olin siellä töissä.
        ja vielä,molemmat maat ovat kokemisen arvoisia.
        kiva jos vastauksistani on apua,jos jotain kysyttävää vielä on voin vastailla jos osaan.


    • willem 2

      Tässä minun vastaukseni, itse asuin/työskentelin EteläHollannissa v1999-2003 joten aika hyä kuva maasta ja ihmisistä mielestäni on.

      1. ihmiset tavallaan rentoja,avoimia ja vieraalle ystävällisiä. monessa paikassa kysellään kuinka menee mutta vastausta ei yleensä kuunnella ts tapana vain on kysyä. Suomalaisuudsta ei ole kovinkaan apua kun aika tuntemattomia ollaan...viime aikojen tunnetuimmat aiheet olivat Jari Litmanen ajaxissa,Sami Hyypiä muut maassa pelanneet jalkapalloilijat,Suomalaiset 1 ja 2 sentin eurokolikot ja niitten saanti. yms yms

      2.parasta varmaan on se että saa elää omaa elämäänsä ja tehdä omia juttujaan ja naapurit yms eivät ole kyttäämässä.ja yksi hyvä paikka on rotterdamin merimieskirkko...sen sauna ja rauhallinen takapiha ja kädessä lasi olutta auringonpaisteessa. pahinta ehdottomasti se että pankit ,laitokset yms niin pirun byrokraattisia,paperinpyörittelyä riittää ja selvittelyä. aika monasti rauhallisellakin miehellä hihat paloi toimintaan. hyvä esimerkki on hollantilaisen ajokortin pakollinen ottaminen...se vasta show,sen typerän sinisen paperin takia.

      3.aika yllättävää oli se kuinka paljon erinlaisia yrityksiä,firmoja,teollisuushalleja yms maassa on..esim kun junalla matkustat ja tutkit ikkunasta niin välillä ei muuta näe kuin teollisuusalueita,noinkin pienessä maassa.

      4. Liikaa tulee vettä....mutta kun on oikein hurjat ukkosmyrskyt niin aika mahtavaa katseltavaa :)

      5. itsellä myös laktoosi-intoleranssi mutta kyseisiä tuotteita ei kaupoissa :(

      6.en tiedä

      7.noita on paha sanoa..parempi itse todeta ja huomata ja rakentaa oma ympäristö.

      8. hintataso aikalailla niinkuin suomessa...ruokaa saa vähän edullisemmin,ulkonasyöminen suurinpiirtein samaa kuin suomessa,puhelimen käyttö kalliimpaa,kirjaston internetkoneet maksullisia, lentoliput kalliimpia kuin suomesta ostetu (siis lennot suomeen) itse kun asuin lähellä saksan rajaa niin lensin yleensä dusseldorfista.

      9.henkilöautolla joudut asuinpaikasta riippuen aika ajoin ruuhkaan, junat kulkee päivisin ihan kivasti koko maassa (yöllä ei) ja kaupunkien välinen bussiliikenne aika lapsenkengissä. jos vähänkin pitempään maassa asuu niin kannattaa ostaa 55€ maksava alennuskortti juniin ja sillä saa 40€ alennuksen junalippuihin ja toimii miltei koko päivän...ei aamupäivisin kun työmatkailu on kovimmillaan eikä juhlapäivinä.

      http://www.ns.nl/servlet/Satellite?cid=1075382368824&pagename=www.ns.nl/Page/ArtikelPage_www.ns.nl&c=Page

      toivottavasti tuossa jotain.....lopputuloksena täytyy sanoa että kun pari vuotta maasta ollu poissa niin eipä juuri mitään enää sinne ikävä ole...se vain oli osa elämästä kyseisessä maassa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3050
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2091
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1875
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1573
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1336
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1232
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1231
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe