Olen monesti miettinyt, kuinka kasvavan puun pituuden voi mitata pystyssä?
On hiukan kisaa naapurin kanssa, kumpi osuu lähemmä mitassa
Kiitos jo etukäteen:)
Puun pituus
16
5334
Vastaukset
- helppoa
Ota vaikka lyijykynä ja kävele tarpeeksi kauas puusta. Pidä lyijykynää pystyssä suoran käden päässä. Kulje niin kauas puusta, että kun katsot puuta lyijykynän ohi, niin ne ovat saman mittaiset. Sitten vaan "kaadat" kynän maahan siten, että toinen pää näyttää olevan puun tyvessä. Seuraavaksi käsket kaverin laittaa merkin maahan kohtaan, johon kynän kärki osuu. Sitten vaan metrimitta käyttöön ja mittailemaan etäisyyttä merkistä puun tyveen. Aika tarkkaan tulokseen pääsee...
- Kiteen Kirkas
Cajanuksen putki käyttöön!
- Kirkastus
Mikähän Cajanuksen putki on?
Kiteen kirkaan kyllä tunnen ja jopa "maistanutkin":)
Pituusmittaaminen ei maistinkaan jälkeen onnistunut:)
- ovat
yleensä 12-15m,niin laita keppi ensten johki 13 kieppeille,niin saat ite kynällä melko tarkan mitan heti.
- dfhd
minä kyllä oon nähny puita joiden pituus on vaihdellut 1sentistä yli 30metriin.
- äöyuoiea
dfhd kirjoitti:
minä kyllä oon nähny puita joiden pituus on vaihdellut 1sentistä yli 30metriin.
Siinäpä se varsin visainen juttu: milloin puu on puu? Koska sirkkataimesta tulee taimi? Milloin taimesta varttuu vesa? Ja koska vesasta tulee puu?
Tätä juttua olen arvuutellut vuosikymmeniä. Tulokseksi olen saanut, että puu on puu vasta silloin, kun se on puun mitoissa. Eli jossain tuolla 5-10 metrin korkeudella. Muitakin mielipiteitä varmaan löytyy.
1 sentin mittainen puu ei ole puu, vaan sirkkataimi. Ja olen kyllä kirjoista lukenut ja teeveestä nähnyt, että Ameriikan maalla kasvaa jopa yli satametrisiäkin puita. Suomessakin lie ollut, tai lie vieläkin ellei joku Kummeli-metsuri ole sitä kumonnut, yli 40-metrisiä kuusia. - sfhrg
äöyuoiea kirjoitti:
Siinäpä se varsin visainen juttu: milloin puu on puu? Koska sirkkataimesta tulee taimi? Milloin taimesta varttuu vesa? Ja koska vesasta tulee puu?
Tätä juttua olen arvuutellut vuosikymmeniä. Tulokseksi olen saanut, että puu on puu vasta silloin, kun se on puun mitoissa. Eli jossain tuolla 5-10 metrin korkeudella. Muitakin mielipiteitä varmaan löytyy.
1 sentin mittainen puu ei ole puu, vaan sirkkataimi. Ja olen kyllä kirjoista lukenut ja teeveestä nähnyt, että Ameriikan maalla kasvaa jopa yli satametrisiäkin puita. Suomessakin lie ollut, tai lie vieläkin ellei joku Kummeli-metsuri ole sitä kumonnut, yli 40-metrisiä kuusia.aivan. mites määritellään metsä? pitääkö siellä kasvaa puita? jos pitää niin alle viiden metrin taimikoita ei siis voi metsäksi kutsua?
- Chester1
sfhrg kirjoitti:
aivan. mites määritellään metsä? pitääkö siellä kasvaa puita? jos pitää niin alle viiden metrin taimikoita ei siis voi metsäksi kutsua?
No silloinhan ei tarvitse metsähoitomaksuakaan maksaa.
- mhy:stä
Chester1 kirjoitti:
No silloinhan ei tarvitse metsähoitomaksuakaan maksaa.
Ei kai sitä nytkään tarvitse maksaa, jos eroaa metsänhoitoyhdistyksestä?
- ikiaihki
sfhrg kirjoitti:
aivan. mites määritellään metsä? pitääkö siellä kasvaa puita? jos pitää niin alle viiden metrin taimikoita ei siis voi metsäksi kutsua?
Metsäksi sanotaan sellaistakin avohakkuuta, missä kasvaa muutamia siemenpuita, eikä taimia ollenkaan.
- Lustolla
äöyuoiea kirjoitti:
1 sentin mittainen puu ei ole puu, vaan sirkkataimi. Ja olen kyllä kirjoista lukenut ja teeveestä nähnyt, että Ameriikan maalla kasvaa jopa yli satametrisiäkin puita. Suomessakin lie ollut, tai lie vieläkin ellei joku Kummeli-metsuri ole sitä kumonnut, yli 40-metrisiä kuusia.Olen nähnyt Punkaharjun Luston lähellä Siperian Pihtan, joka ilmoitetaan noin 40 metriseksi. Olisi hyvä tarkistaa vaikka kynä konstilla?
Onkohan kynän pituudella väliä? Onko se sentin vai kolmekymmentä senttiä pitkä se kynä? - joo joo
sfhrg kirjoitti:
Metsäksi määritellään alue, jonka puuston kasvu vuodessa on vähintään yksi kuutiometri.
- mittari
Lustolla kirjoitti:
Olen nähnyt Punkaharjun Luston lähellä Siperian Pihtan, joka ilmoitetaan noin 40 metriseksi. Olisi hyvä tarkistaa vaikka kynä konstilla?
Onkohan kynän pituudella väliä? Onko se sentin vai kolmekymmentä senttiä pitkä se kynä?Kynän pituuden tulisi olla sama kuin suoraksi ojennetun käden etäisyys silmästä. Ja 'kynää' pitäisi pystyä pitämään tasan pystyssä ja kättä suoorassa kun mitataan. Kun keppi näyttää samanmittaiselta kuin puu, niin puun pituus on sama kuin etäisyytesi puusta, eli mittanauha tai (maastossakin) tarkka askelmitta tarvitaan.
- JR66
Helppo tapa tässä sinulle. Onnistuu missä ta-
hansa ja milloin vain.
Ota suora tikku, varvun oksa tai vastaava
käteesi. Ojenna käsi suoraksi. Aseta esim peukalo
"tyvi" merkiksi, älä muuta otettasi tämän jälkeen. Kallista tikkua nyt mittaavaa silmääsi kohti. Katkaise tikku siltä kohtaa, milloin
katkaisukohta osuisi silmääsi.
Nyt nostat tikun pystyyn ja kävelet niin kauas
missä kohtaa pystyyn ojennettu tikku (ojennetussa) kädessä peittää puun kannosta
latvaan. Jos nyt kaataisit puun, kaadetun puun latvus tulisi juuri siihen kohtaan missä seisot.
Seisomapaikaltasi mittaat matkan puun juurelle
ja tarkka pituus on siinä.
Suorakulmaisen kolmion geometriaa....
On Tarkka ja toimii pommin varmasti.
Onnea mittauksiin ;)).- Nyt ymmärsin
Kiitosta paljon jo ymmärsin!
Kyllä se joskus pitää oikein "rautalangasta" vääntää, ennenkuin tajuaa?
Mittaan sen pihtankin, onko se tosiaan niin pitkävai vielä pitempi?
Kylttihän lie ollut jo vuosia siinä vierellä..
- ihmettä
otat vain tarpeeksi pitkän mittanauhan ja naulaat nollapään puun tyveen kiinni,sitten vaan lähdet kapuamaan mitan kanssa latvaa kohti,älä kiipeä kuitenkaan latvaa pidemmälle (mittatarkkuus kärsii).Tarkalleen latvan kärjen kohdalla katsot mitasta lukeman,siinä koko toimitus ja taatusti tarkka.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941739
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2401533- 891346
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651015Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9884- 46852
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35829