eläkkeelle jääminen? Itse jäin työttömyyseläkkeelle kun täytin 60. Noin kuukautta ennen syntymäpäivää ollessani vielä 59, tunsin itseni vielä nuoremmaksi. Kun sitten synttärit oli ohi, huomasinkin, että yhtäkkiä olenkin vanha. Käyttäyminen muuttui aivan toisenlaiseksi. Aivan sama onko tukka kammattu hyvin vai ei. Meikata en enää viitsi yhtään. Ja paljossa muussakin on käyttäymiseni muuttunut. Kaikille sanon, että olen kamalan vanha. Ja kuitenkin noin kuukautta ennemmin ei ollut mitään tällaista. Uskon, että se on jotenkin alitajunnassa. Eläkkeellä oleminen on toista kuin työttömänä oleminen. Onko täällä kohtalotovereita?
miten teihin
29
2770
Vastaukset
koska jouduin... en päässyt, vaan todella jouduin sairaseläkkeelle ennen kuin täytin 50 vuotta.
Silloin olin sairas, jalat ei kantaneet ja elämä tuntui pysähtyvän siihen.
Nyt olen pian 65v, enkä ole vanha. Olen ihan niin nuori kuin itse ajattelen, sillä juhlin syntymäpäiviä viimeksi kun täytin 18v, kaikki syntymäpäivät sen jälkeen ovat olleet vain merkkipäiviä joita ei sen suuremmin juhlita... ja kas kummaa, olen taas 18 v. vaikka synnyin -41.
Yhtä uhmakaskin, sillä perustan taas oman yrityksen ja hyppään oravanpyörään joka tuntuu heikompia heittävän ulos joka pyörähdyksellä, vaan... minulla on vikkelät oravan jalat ja niillä vilistän toivottavasti samaa tahtia pyörimisen vauhdista huolimatta ja että kynteni pysyisivät kiinni kaikissa vaiheissa mitä elämä haasteena eteeni antaa... tässäkin iässä.
Mietin. Onko eläkkeellä pakko olla kun aina on kiire...
Ehkä töissä pääsen helpommalla ja kiire helpottaa, sillä vanhuus ei vielä saa tuntua valinnoissani, vaikka uuteen astuminen merkitsee varmasti työtä arkena ja pyhänä... tunteja laskematta, askelia lukematta.
Tulen kertomaan mitä kuuluu... kunhan ovet on avattu ja työn mielekkyys selvinnyt.
Älä lannistu valittamaan ikää ja vaivoja, sillä ne sinua vanhentavat enemmän kuin aika.- reetta2
Eläkkeelle jääminen on todella suuri muutos ihmsen elämässä. Samaan aikaan usein liittyy lasten aikuistuminen ja mikä ikävintä puolison poismeno.
Miettimistä riittää, miten tulen toimeen pienentyneillä tuloilla, mitä teen kun on 24t omaa aikaa. Pahinta on jos ei ole mitään harrastuksia.
Olin todella väsynyt eläkkeelle jäädessäni. Vastuunalainen työ, josta osa tuli kotiin vielä iltatöiksikin, tasapainottelua määrärahojen kanssa, ihmissuhteiden vaalimista, asioiden selvittelyä ym. Laitoin itseni totaalisesti likoon työn ja oman ajan haasteiden kanssa.
Nukuin kolmeviikkoa miltei yhteen menoon, kokosin itseäni uuteen elämänvaiheeseen. Tein selväksi, olen aikuistuvien lasten yksinhuoltaja, minun pitää huoltaa ja hoitaa itseäni edelleenkin pysyäkseni ajan rattaassa mukana. Kukaan muu ei minusta huolehdi, edelleenkin se pitää itse tehdä.
Se periksi antaminen, lässähtäminen, itsensä vähättely on pahinta mitä tiedän. Tulojen pientymisestä huolimatta käytän kampaamo-,ja kauneushoitola palveluita, laadin budjettini niin että voin vielä matkustellakin normaalin elämänmenon lisäksi.
Asiat ja elämä siis muuttuvat, jokainen pysyy omana itsenään elämän muutoksista huolimatta, vaatii tosin tahdonvoimaa runsaasti.
"Hampsottava, ulkomuodostaan välinpitämätön, itseään surkutteleva henkilö on ikävää katseltavaa läheisille ja ympäristölle. On vain ajateltava minä olen minä, en enempää enkä vähempää ja porskuteltava eteenpäin." Niin kyllä se siitä.....
Suunnittele tulevaisuutta ja yritä toteuttaa toiveitasi mahdollisuuksien mukaan, voi eteen aueta tapahtumarikkaita päiviä. - aatu..
Miltä tuntuu eläkkeelle meno, jos mukana on puoliso, joka on jo ollut eläkkeellä tai ei ole vielä eläkkeellä? - Näyttää siltä, ettei aiemmin vastanneilla ollut tätä "ongelmaa".
Toinenkin kysymys vielä: onko eläkkeellä ollessa helppoa löytää uusia tuttavia ellei peräti ystäviä? Miten on tässä mielessä vastakkaisen sukupuolen laita?- reetta2
Mitä vikaa siinä on jos eläkkeelle jäädessä toinen on jo eläkkeellä tai on vielä työelämässä!
En näe siinä ongelmaa, ongelma voi olla se että olen nyt itse eläkkeellä ja oikein osaa sopeutua tilanteeseen.
Oma elämäni olisi rikkaampaa taloudellisesti ja henkisesti jos puoliso eläisi - näin ajattelen.
Uusi sitoutuminen ei ole ollut mahdollista, ei ole tullut tarjouksia....?????!!!!!
Uusia ystäviä löytyy jos ei istu jossakin loukossa suu mutrussa mielialana; Tässä minä nyt olen, pitäkää minulle seuraa.
Kuten sanoin, vaatii tahdonvoimaa ja paljon, uuden elämäntilanteen hahmottamisessa. Naapurustossani on joitakin aviopareja, joista mies on jo eläkkeellä ja vaimot käyvät töissä.
Naisille miesten eläkkeellä olo näyttää olevan positiivinen asia. Miehet laittavat nyt ruoat, siivoilevat ja pesevät pyykit.
Miehet ovat sanoneet etteivät he ole käsittäneet kuinka paljon kotityöt vievät aikaa ja kaiken tämän vaimot ovat tehneet yksin muitten töittensä päälle!
Miesten päivissä on edelleenkin tarkoitusta kun tuntevat olevansa hyödyksi. Ja naisten päiviä on helpottanut kun kotiaskareitten sijaan voivat mennä vaikka iltakävelylle miehensä kanssa.- Ratkaisu!?
Kun lopetin vakituisen työn ja ryhdyin tekemään pätkiä ja nostamaan päivärahoja antoi vaimoni työnantaja pyynnöstä lopputilin.
Emme edes halunneet harkita vaihtoehtoa, että toinen olisi säännöllisessä työssä!
Itse pystyn säätelemään pätkiäni!
Sopii meille, ei välttämättä kaikille muille!
Tuttavia löytyy uudelleen lämmitettyjen harrastusten parista.
Realistina täytyy todeta, että kuntosalilla treenaavien nuorten naisten kanssa kanssakäyminen jää verbaaliseksi. Hyvä niinkin! reetta2 kirjoitti:
Mitä vikaa siinä on jos eläkkeelle jäädessä toinen on jo eläkkeellä tai on vielä työelämässä!
En näe siinä ongelmaa, ongelma voi olla se että olen nyt itse eläkkeellä ja oikein osaa sopeutua tilanteeseen.
Oma elämäni olisi rikkaampaa taloudellisesti ja henkisesti jos puoliso eläisi - näin ajattelen.
Uusi sitoutuminen ei ole ollut mahdollista, ei ole tullut tarjouksia....?????!!!!!
Uusia ystäviä löytyy jos ei istu jossakin loukossa suu mutrussa mielialana; Tässä minä nyt olen, pitäkää minulle seuraa.
Kuten sanoin, vaatii tahdonvoimaa ja paljon, uuden elämäntilanteen hahmottamisessa.Sinulla on ihan oikea asenne. Ei muuta kuin rinta rottingilla eteenpäin.
se on kyllä varmaa, että yksin oleminen ei ole hauskaa. Kokemuksesta tiedän, että jos olisi kulta kainalossa, niin eläkepäivät olisivat tuhat kertaa rattosampia.
- minulle*
käy, täytän syksyllä 60 ja odotan kovin pääsyä työttömyyseläkkeelle. Sillä uskon pääseväni tästä kakkosluokasta pois. Työttömänä oleminen on leimallista, silloin ei muutamien ihmisten mukaan ole kunnon ihminen ollenkaan, vaikka olisi elämänsä aikana tehnyt vuositolkulla töitä. Sen myös saa sanoa suoraan.
Eikös silloin saa VR:n alennuslippujakin. Pääsisin vähän halvemmalla erilaisiin rientoihin ja ystäviä tapaamaan.
Valistakaahan minua hiukan mitä tarvitsee tehdä ennen kuuttakymppiä eläkkeelle pääsyä varten.
Voisitko yrittää muuttaa ajatusmaailmaasi siten ettet olekkaan "vanha". Kohta tulee kevät jos tekisit kuten kasvit, puhkeaisit kukkaan uudelleen ;-). Onhan siellä kukkapenkissäkin vuosia olleita kasveja ja kuinka kauniita nekin ovat vuosi vuoden jälkeen omalla tavallaan.Mökin nurkassa odottaminen ei ole harrastus - vaikka sitä moni eläkeläinen harrastaakin. Ylös, ulos ja lenkille jos ei muuta.
Ilmeisesti osaat täyttää päiväsi, koska olet sitä työttömänä harjoitellut. Silti nyt voisi olla aika liittyä johonkin opintopiiriin tai vastaavaan jossa käy muitakin hieman yli 18 vuotiaita.
Eläkekortti(!) oikeuttaa kulkuvälineissä reippaaseen alennukseen kotimaassa, mutta valitettavasti ei päde kaikkialla ulkomailla. Muualla kun pyritään turistia rokottamaan viimeisen päälle. Aina kannattaa kysellä seniorilippua - sen saa yllättävissäkin paikoissa Suomessa ja muuallakin (tai sitten ei saa).
Jos lomailet Espanjassa, kannattaa lääkeresepti "uusia" terveyskeskuksessa, koska lääkkeet saat eläkeläisenä ilmaiseksi (kuukauden annos). Lääkkeet joutuu maksamaan Suomen KELA, mutta johtuen jo valmiiksi halvemmista hinnoista, hinta on sille samaa luokkaa kuin normaali lääkekorvaus Suomessa, joten et ole siinä mielessä "loinen". Säästät vain oman osuutesi;-)(Tarvitaan E111 lomake ja KELA:n todistus että olet eläkkeellä)'
Tervetuloa nauttimaan tekemäsi työn hedelmistä!sano olevasi vanha. Sillä et ole vielä vanha vuosikymmeniin. Tiedäthän sen, että nainen paranee vanhetessaan, kuin erittäin hyvä viini.
Tervetuloa eläkkeelle.- vastauksestasi
vaarivaari kirjoitti:
Mökin nurkassa odottaminen ei ole harrastus - vaikka sitä moni eläkeläinen harrastaakin. Ylös, ulos ja lenkille jos ei muuta.
Ilmeisesti osaat täyttää päiväsi, koska olet sitä työttömänä harjoitellut. Silti nyt voisi olla aika liittyä johonkin opintopiiriin tai vastaavaan jossa käy muitakin hieman yli 18 vuotiaita.
Eläkekortti(!) oikeuttaa kulkuvälineissä reippaaseen alennukseen kotimaassa, mutta valitettavasti ei päde kaikkialla ulkomailla. Muualla kun pyritään turistia rokottamaan viimeisen päälle. Aina kannattaa kysellä seniorilippua - sen saa yllättävissäkin paikoissa Suomessa ja muuallakin (tai sitten ei saa).
Jos lomailet Espanjassa, kannattaa lääkeresepti "uusia" terveyskeskuksessa, koska lääkkeet saat eläkeläisenä ilmaiseksi (kuukauden annos). Lääkkeet joutuu maksamaan Suomen KELA, mutta johtuen jo valmiiksi halvemmista hinnoista, hinta on sille samaa luokkaa kuin normaali lääkekorvaus Suomessa, joten et ole siinä mielessä "loinen". Säästät vain oman osuutesi;-)(Tarvitaan E111 lomake ja KELA:n todistus että olet eläkkeellä)'
Tervetuloa nauttimaan tekemäsi työn hedelmistä!En todellakaan kökötä mökin nurkassa, kotona pystyy harrastamaan monenmoista asiaa. Mitä myös odotan, että saan kevään tullen upottaa käteni multaan. Olen myös tutustunut uusiin ihmisiin netin kautta.
Meillä täällä kun ei ole teatteria ym. kaupatkin ovat pääosin ruokatavaraan suuntautuneita (onneksi on niitä). Tuntuu kukkarossa tuo matkustaminen jos vaikka haluaisi mennä vain ikkunaostoksille. ;-)
Silloin kun lähden olen pojan luona pari yötä ja kävelen kaupunkia ristiin rastiin, vähän niin kuin turistina. Kyllä muutakin teen, tapaan siellä olevia ystäviäni.
Onneksi kop, kop, en tarvitse lääkkeitä ainakaan vielä.
Katsotaan loppusyksystä mitenkä osaan niistä työnhedelmistä nauttia. - mieleenkään
ylikypsa kirjoitti:
sano olevasi vanha. Sillä et ole vielä vanha vuosikymmeniin. Tiedäthän sen, että nainen paranee vanhetessaan, kuin erittäin hyvä viini.
Tervetuloa eläkkeelle.sanoa olevansa vanha. Tiedän tuon viinistä, vaikka itse en sitä voikkaan nauttia. Paljon on päässä uusia ideoita muhimassa harrastuksen myötä.
Aikomus on myös kevään kuluessa aloittaa paria uuttaa asiaa joita ystäväni on lupautunut opettamaan. Taas luvassa matkustusta ;-D.
Kiitos toivotuksesta, täytyy alkaa makustelemaan ko. sanaa. Oletko katsonut, onko ansiosidonnainen vai eläke sinulle edullisempi vaihtoehto?
Ainakin omalla kohdallani eläke olisi huomattavasti ansiosidonnaistakin huonompi vaihtoehto. Vaikka kuka tietää, jos kohta päättävät jättää tässä iässä työttömäksi jääviltä korvaukset kokonaan maksamatta, ettemme putoaisi kannustinloukkuun.;)) Vaihtoehdot näyttävät pelottavilta.- vielä*
optimisti-orvokki kirjoitti:
Oletko katsonut, onko ansiosidonnainen vai eläke sinulle edullisempi vaihtoehto?
Ainakin omalla kohdallani eläke olisi huomattavasti ansiosidonnaistakin huonompi vaihtoehto. Vaikka kuka tietää, jos kohta päättävät jättää tässä iässä työttömäksi jääviltä korvaukset kokonaan maksamatta, ettemme putoaisi kannustinloukkuun.;)) Vaihtoehdot näyttävät pelottavilta.tarkistettava. Se on sitten jos on pienempi. Ei tässä paljon vaihtoehtoja ole kuin tuo eläke. Tavallaan olen ihan tyytyväinen ikääni, sillä eihän noista asioista tiedä kuinka huononevat.
Minä koen sen eläkkeelle pääsemisen jonkinlaisena henkisenä helpotuksena.
Olen tässä miettinyt jos en viihtyisi paljoa yksin niin olisi varmaankin tuskaa olla tällä hetkellä. Mielelläni täällä oleilen ja teen kaikenlaista, välillä tällä koneella poikkean, mies illalla tulee töistä seurakseni. Meillä on hyvät lämpivät välit.
- Pääsky64
tuo vanhuuden tunne joka poistui 60 . Enää en tunne hanhaksi vaan tiedän,se saattaa harmittaa kun ei enää kannata alkaa sitä eikä tätä.Jonkin opiskelua,tai suuria muutoksia elämään.
Jäin samoin 59 vuotiaana eläkkeelle. Elikuun kuutamolla täytin 60 vuotta, (olen siis vieläkinnihan neitsyt) kun vappuna 1991 jäin eläkkeelle.
Täytyy kyllä sanoa, että kyllä tämä on vaan paras ammatti missä olen ollut. Kiire vaan on niin kova, että ei ehdi tekemään mitään. Onko sinullakin kiire?.
Minä en ymmärrä sellaisia eläkeläisiä jotka valittavat, että eivät saa aikaan sa kulumaan, kun taas minulla se menee liiankin nopeasti. Joskus joutuu jatkamaan päivää iltra myöhään, kun ei malta jättää juttua kesken.
Tämäkin on ihan hyvä harrastus, kunhan vaan tänne muilta asioilta ehtii.
Onnea ja menestystä vaan kaikille eläkeläisille ja muistakaa mennä äänestämään, ellette vielä ole käyneet. Meillä on taas niin hyvät ehdokkaat, että heidän joukostaan on hyvä valita. En ehdota ketään erikoisesti, kunhan valitsette mieleisenne ja sen oikean.
Hyvä, kun sataa vettä välillä, eiköhän ne tykkylumet karise, että saadaan sähköäkin jatkossa paremmin.- Iltavire
On varmaan todella erilaisia tilanteita ja tunteita kun joutuu/pääsee eläkkeelle. Itse nyt n.3.5 v eläkkeelle "joutuneena", eli olen vasta 55v, alan olla jo sopeutunut tilanteeseen. Toisaalta oli helpotus "päästä" eläkkeelle, tulot ainakin tuli vakituisiksi, mutta tietysti jäivät pieniksi. Kun silloin kävelykykyni oli trollaattorin varassa, ei liikoja aina naurattanut. Nyt tosin olen pässyt liikkeelle jo ilman keppejäkin noin vuoden ajan joka on tietysti hurjasti parantanut elämän laatua. Monenlaista sopeutumista asia vaati, asunnon vaihdosta lähtien. Yleisesti olen kyllä nykyään hyvinkin tyytyväinen elämääni, joskus vain yksinäisyys painaa hetkittäin, kun ystävät ovat vielä työikäisiä, joten heillä on tietenkin vapaata vain viikonloput pääasiassa. Ja tuntuu kuin kaikki muut olisivat tässä iässä niin hurjan hyvässä ruumiillisessa kunnossa joten itse ei oikein perässä pysy, kun pitkiä lenkkejä ei vieläkään pääse kulkemaan. Onneksi kuitenkin on auto käytössä, jolla sitten pääsee lastenlapsiakin välillä katsomaan. Heistä saa yllättävän paljon iloa ja intoa kaikkeen arkeen.
Onnekasta elämää kaikille eläkeläisille . - Pääsky64
Iltavire kirjoitti:
On varmaan todella erilaisia tilanteita ja tunteita kun joutuu/pääsee eläkkeelle. Itse nyt n.3.5 v eläkkeelle "joutuneena", eli olen vasta 55v, alan olla jo sopeutunut tilanteeseen. Toisaalta oli helpotus "päästä" eläkkeelle, tulot ainakin tuli vakituisiksi, mutta tietysti jäivät pieniksi. Kun silloin kävelykykyni oli trollaattorin varassa, ei liikoja aina naurattanut. Nyt tosin olen pässyt liikkeelle jo ilman keppejäkin noin vuoden ajan joka on tietysti hurjasti parantanut elämän laatua. Monenlaista sopeutumista asia vaati, asunnon vaihdosta lähtien. Yleisesti olen kyllä nykyään hyvinkin tyytyväinen elämääni, joskus vain yksinäisyys painaa hetkittäin, kun ystävät ovat vielä työikäisiä, joten heillä on tietenkin vapaata vain viikonloput pääasiassa. Ja tuntuu kuin kaikki muut olisivat tässä iässä niin hurjan hyvässä ruumiillisessa kunnossa joten itse ei oikein perässä pysy, kun pitkiä lenkkejä ei vieläkään pääse kulkemaan. Onneksi kuitenkin on auto käytössä, jolla sitten pääsee lastenlapsiakin välillä katsomaan. Heistä saa yllättävän paljon iloa ja intoa kaikkeen arkeen.
Onnekasta elämää kaikille eläkeläisille .huono se muutta asennetta ja ajankulumista.Normaalit päivätyöt varmaan vievät enemmän aikaa.Onko teillä kerhoja niissä on vilkasta toimintaa kannatta hakeutua,eikä jäädä kotiin.
Jos pakosti joutuu oleman seinien sisällä, sillon pitää keksiä jotain.
Onhan säilynyt järki terveenä,surullisia ovat dementoituneet jalat pelaa mutta elämä pois päästä.
Kyllä elämässä on paljon ilon aiheita kun on lapsiakin ja muustakin voi iloita kaikesta. - pääskynen sama
aika kuluu hyvin.Kallella etenkin odottavat saavansa kauniin silmäyksen,naiset.En enempää kiusaa vaikka tekisi mieli.
Tuli nukuttua kymmeneen jääpi ulkoilut kun tv.stä tulee pohjalaiset.Sitten illaksi harjoituksiin.
Paljon on ollut Joulun aikaan lauluja jotka laitan odottamaan ensi vuotta, nyt pitää vaihtaa uudet nuotit.
Onneksi saa elää tätä eläke ikää.Viimmeisen työn lopetin 61v.
meillä on läämmintä ja lumista 5astetta. - Ymmärrä
eläkeläisiä jotka valittavat (todistelevat) hirveää kiirettä!!??
Onkohan kyseessä oman turhautuman torjunta vai elämättömän ja kokemattoman elämän perään haikailua?
Muutenhan tuossa ei ole mitään järkeä.
Jos on sovussa itsensä ja mahdollisen asuinkumppaninsa kanssa niin tasapainoisen, harmoonisen elämän viettäminen on mahdollista ilman joutilaisuuteen turhautumista tai epätoivoista kiireen todistelua! - aikaa
Ymmärrä kirjoitti:
eläkeläisiä jotka valittavat (todistelevat) hirveää kiirettä!!??
Onkohan kyseessä oman turhautuman torjunta vai elämättömän ja kokemattoman elämän perään haikailua?
Muutenhan tuossa ei ole mitään järkeä.
Jos on sovussa itsensä ja mahdollisen asuinkumppaninsa kanssa niin tasapainoisen, harmoonisen elämän viettäminen on mahdollista ilman joutilaisuuteen turhautumista tai epätoivoista kiireen todistelua!Jäin keväällä työttömyyseläkkeelle, olinhan jo vuosia täyttänyt: Työtön,Työtön yhteensä ainakin 2000 kertaa, se oli pääsyvaatimus tähän.
Kyllä hyppäsin kattoon, korkeus 2.64 cm. Niin iloinen olin kun pääsin pois kirotusta työvoimakiusaustoimiston kirjoilta! Hävittää joutais koko toimistot, niillä ei ole muuta tehtävää ole kuin keksiä kaikkia paskakursseja ja että miten saisi antaa karensseja.
Nyt saa matkustella vapaasti ja nukkua aamulla niinkuin huvittaa. Antaa sataa vaikka "vanhoja ämmiä ja puukkoveitsiä" niinkuin ennenvanhaan sanottiin. Ei ole pakko lähteä mihinkään jos ei huvita.
Mielestäni olen aika etevä tietokoneiden kanssa ja tässä meneekin mukavasti aika.
Katsellaan taas avopuolison kanssa ulkomaan matkaa. Karibialle vai Thaimaahan, siinäpä pulma!
Hienoa aikaa, kun ei tarvii lähteä johonkin paskaduuniin! - MUMMELI1
aikaa kirjoitti:
Jäin keväällä työttömyyseläkkeelle, olinhan jo vuosia täyttänyt: Työtön,Työtön yhteensä ainakin 2000 kertaa, se oli pääsyvaatimus tähän.
Kyllä hyppäsin kattoon, korkeus 2.64 cm. Niin iloinen olin kun pääsin pois kirotusta työvoimakiusaustoimiston kirjoilta! Hävittää joutais koko toimistot, niillä ei ole muuta tehtävää ole kuin keksiä kaikkia paskakursseja ja että miten saisi antaa karensseja.
Nyt saa matkustella vapaasti ja nukkua aamulla niinkuin huvittaa. Antaa sataa vaikka "vanhoja ämmiä ja puukkoveitsiä" niinkuin ennenvanhaan sanottiin. Ei ole pakko lähteä mihinkään jos ei huvita.
Mielestäni olen aika etevä tietokoneiden kanssa ja tässä meneekin mukavasti aika.
Katsellaan taas avopuolison kanssa ulkomaan matkaa. Karibialle vai Thaimaahan, siinäpä pulma!
Hienoa aikaa, kun ei tarvii lähteä johonkin paskaduuniin!Jouduin työkyvyttömyys eläkkeele 9 vuotta sitten
49 vuotiaana. Nyt se jo tuntuu siltä että pääsin.
Silloin olin selviämästä vaikeasta liikuntakyvyttömyydestä ja siitä toipuminen ei 2 vuota yötä päivää olevasta kuntoutuksesta . Silti silloin ikävöin töihin. Maailma muuttui kun jäin vajaa kykyiseksi työhön . Vakuutusyhtiö olisi vielä silloin 49 v kouluttanut uuteen ammattiin vaan en halunnut ,jäin eläkkeelle.
Sen myötä on tullut kokonaan uudet harrastukset ja ystävät . Menoa riitää ,mutta kuitenkin itse päätän siitä .Jos en halua en mene.
Puoliso käy vielä työssä (tosin pitkä kesäloma)
ja se tietenkin vähän rajoittaa yhteisiä menemisiä
Kotityöt teen siivousta vaille minä ,mutta eihän niitä nyt ole vaivaksi asti.
Lapsen lapset ovat näinä vuosina saaneet nauttia kotona olevasta mummusta. Olen ollut heidän luonaan ja he meillä. Nyt Suomessa olevat lapset ovat koulussa ja eivät enää niin pääse.
Tuntuu hurjalta ajatella ,että vieläkin pakertasin töissä koulun vaativassa maailmassa.
Teen jonkin verran vapaehtoistyötä vammaisten lasten ja aikuisten parissa, se riittää työksi sekä omasta kunnosta huolehtiminen ,koska en ole täysin terve se on vieläkin tärkeämpää . - Ymmärrä
aikaa kirjoitti:
Jäin keväällä työttömyyseläkkeelle, olinhan jo vuosia täyttänyt: Työtön,Työtön yhteensä ainakin 2000 kertaa, se oli pääsyvaatimus tähän.
Hienoa aikaa, kun ei tarvii lähteä johonkin paskaduuniin!Eipä ole lisättävää.
Tietsarin hallinta minulla puutteellinen.
tänäänkin olen tapellut näiden hiivatin pöpöjen kanssa.
Itse kävin viivytystaistelua työttömyyseläkeiän tavoittamiseksi. 7 vuotta! Nyt ko. eläkkeellä kolmatta vuotta.
Vaimon töistä pois saamiseksi täytyi organisoida lapset omalle puolelleni. Sitten onnistui.
Mekin pidämme matkustelusta. Töissä ollessa täytyi aina sovitella ja passata ja neuvotella ym. Eräs työnantajani oli sellainen, ettei lomani koskaan sopinut ajankohdaltaan. Ym.
Nyt on kertakaikkisen upeaa kun voi liki vuoden suunnitella etukäteen neuvottelematta kenenkään kanssa!
Hienoa, että osaatte nauttia vapaudestanne (kaikki eivät osaa)!
Samoin, nauttikaa matkoistanne! Mutta niinhän te teette ilman minun toivotuksianikin! MUMMELI1 kirjoitti:
Jouduin työkyvyttömyys eläkkeele 9 vuotta sitten
49 vuotiaana. Nyt se jo tuntuu siltä että pääsin.
Silloin olin selviämästä vaikeasta liikuntakyvyttömyydestä ja siitä toipuminen ei 2 vuota yötä päivää olevasta kuntoutuksesta . Silti silloin ikävöin töihin. Maailma muuttui kun jäin vajaa kykyiseksi työhön . Vakuutusyhtiö olisi vielä silloin 49 v kouluttanut uuteen ammattiin vaan en halunnut ,jäin eläkkeelle.
Sen myötä on tullut kokonaan uudet harrastukset ja ystävät . Menoa riitää ,mutta kuitenkin itse päätän siitä .Jos en halua en mene.
Puoliso käy vielä työssä (tosin pitkä kesäloma)
ja se tietenkin vähän rajoittaa yhteisiä menemisiä
Kotityöt teen siivousta vaille minä ,mutta eihän niitä nyt ole vaivaksi asti.
Lapsen lapset ovat näinä vuosina saaneet nauttia kotona olevasta mummusta. Olen ollut heidän luonaan ja he meillä. Nyt Suomessa olevat lapset ovat koulussa ja eivät enää niin pääse.
Tuntuu hurjalta ajatella ,että vieläkin pakertasin töissä koulun vaativassa maailmassa.
Teen jonkin verran vapaehtoistyötä vammaisten lasten ja aikuisten parissa, se riittää työksi sekä omasta kunnosta huolehtiminen ,koska en ole täysin terve se on vieläkin tärkeämpää .Samoin kuin Sinä, eläkkeelle alle 50v. ja silloin se oli kuin kuoleman tuomio. Olisin mennyt töihin, mutta kuntouttava taho sanoi, että ei edes kuntouteta, eläkkeelle ja sillä siisti.
Ja kun sitten jäin leskeksi muutamia vuosia myöhemmin, kun jo miehenikin oli ollut eläkkeellä useamman vuoden, silloin kaatui maailma yksinäisyyteen. Olisi ollut vaihtelua jos olisin ollut edes työssä.
Vaan, nyt kun jo olen sopeutunut eläkeläisen elämään muutoin, kaipasin kuitenkin jotain virikkeitä, tarpeellisuutta jossain. Ja eteeni avautui tilaisuus!
Nyt vaikuttaa että, näiden päätöksien ja sopimuksien jälkeen, työelämä alkaa uudelleen.
Otin riskin ja päätteellä istumisen ja miettimisen sijaan lähden aamulla töihin.
Kuinka pitkään, sitähän en voi tietää, mutta toivon jaksavani vielä monta vuotta, ja että tämä ratkaisu antaisi mielekkyyttä päiviini.
Kukin meistä ratkoo asioita tavallaan.
Sinä olet löytänyt vapaaehtoistyöstä sisältöä päiviisi, ja se on ihailtavaa.
Lapsenlapsistani osaa pääsen tapaamaan päivittäin, ja osa saa minulta työtä. Näin tuntuu nyt hyvältä, kunnes on taas aika luovuttaa.
- Yksin asuva eläkeläinen
Oli oikein vapauttavaa jäädä eläkkeelle vuosikymmenien työputken jälkeen. Ystäviä voi tavata useinkin, työaikana siihen ei ollut aikaa. Uusia tuttavuuksia on tullut paljon. Matkustaminen ei onnistu, kun yksin asuessa tv-luvat ym. täytyy kaikki maksaa yksin ja eläke on niin pieni. Olen oikein reipas enkä tunne itseäni mitenkään raihnaiseksi, pukeudun ja meikkaan kuten työaikanakin aamuisin.
terveenä työeläkkeelle kuuskymppisenä. Laskin monta vuotta, kuinka monta sunnuntain yövuoroa vielä... Ensin nukuin univelat pois, sitten on touhua riittänyt. Elän elämäni parasta aikaa: rahaa tulee riittävästi minulle, ei yövuoroja, ei jatkuvaa kylmäilmapuhallusta ylhäältä päähän, ei jatkuvasti v***ilevaa pomoa, joka varasti kesälomatkin. Saan tehdä mitä haluan. Ei kyllä ole ystäviäkään, mutta ei kai sitä kaikkea voi kukaan saada.
- Ymmärrä
sitroen kirjoitti:
terveenä työeläkkeelle kuuskymppisenä. Laskin monta vuotta, kuinka monta sunnuntain yövuoroa vielä... Ensin nukuin univelat pois, sitten on touhua riittänyt. Elän elämäni parasta aikaa: rahaa tulee riittävästi minulle, ei yövuoroja, ei jatkuvaa kylmäilmapuhallusta ylhäältä päähän, ei jatkuvasti v***ilevaa pomoa, joka varasti kesälomatkin. Saan tehdä mitä haluan. Ei kyllä ole ystäviäkään, mutta ei kai sitä kaikkea voi kukaan saada.
Miten työeläke poikkeaa työttömyyseläkkeestä.
Minä pääsin putken kautta vain työttömyyseläkkeelle!
- minä ainakin.
Nyt on huolet paljon vähemmät. EI enää lappujen kirjoituksia ja työkkärissä laukkaamista. Meikkejä en oo liiemmin käyttänyt enkä liioin välitä miltä näytän. Vapaa oon,vapaa oon. En yksin mutta me molemmat ollaan eläkkeellä. Kukaan ei jarruta menemisiä ja eurojakin saa sen verran,että pärjää.
Junallakin pääsee halvemmalla sekä mihin vain ELÄKELÄINEN PÄÄSEE HALVEMMALLA:) Otappa Typyppä iteltäs nurinpäin olevat ryysyt pois ja kokeile olevasi uusi sinä. Vähän enemmän suorista selkääsi ja hymyä niin silmiin kuin huuliinkin pari hyppyä pihalla se on siinä. HEI MÄ ELÄN :) Siinä se on! - Sairaseläke
Jouduin sairaseläkkeelle pari vuotta ennen varsinaista eläkeikää.En jaksanut enää,paloin loppuun.Minut valtasi voimakas häpeän tunne.En ollut kunniakkaasti vienyt työuraani loppuun asti.Hautauduin pariksi vuodeksi mökille enkä halunnut tavata ketään tuttuja ihmisiä.Aivoni olivat niin väsyneet että jaksoin vain kävellä ja hiihtää.Hiemankin enemmän ajattelua vaativat hommat eivät onnistuneet.Olen ollut neljä vuotta eläkkeellä.Palannut takaisin ihmisten pariin.Ajattelu ja muisti pätkii vieläkin.Aivot eivät toimi kuten pitäisi.Kaipa yritin kuitenkin työelämässä sinnitellä liian kauan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?1386032Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell1843704- 292673
PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä
Toivottavasti on s i n i v u o k k o nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w4672647- 2012335
- 1841968
Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka
Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale1291469- 581274
Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi
Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.371274Miksi epäilit kaivattusi kiinnostuneen
Juuri sinusta? Mihin piirteisiin hän aikanaan saattoi sinussa ihastua? Olivatko ne yhtään samoja asioita joihin itse iha721056