Järjestetäänkö vielä farmanomin koulutusta? Luin jostain että ei. Vai onko nimike muuttunut?
Farmanomi
20
24342
Vastaukset
- Sipu
farmanomikoulutusta järjestetään, itse suunnittelin oppisopimuksella, mutta kun oppisop.paikkaa ei saa sitten millään, ainakaan Porin seudulta. Turun ammatti-instituutissa on koulutusta,ainakin viime syksynä. Eräs farmaseutti sanoi ettei farmanomeja oteta, koska tekniset apulaiset tekevät samat työt, ja oppisopimuksella ainakin on se haitta että olet välillä pari vkoa pois työstä, oppimassa teoriaa.
Luin juuri aiheesta täältä "opiskelu"-osiosta, ja sieltä sai kuvan, ettei ole töitä farmanomeille. Farmaseuteista on kova pula. Farmanomin palkka on käsittääkseni surkea.- Typy25v
Tietääkö kukaan, millainen on farmanomin palkka? Itse olen kuullut, että alkupalkka olisi n. 1300 euroa? Mitenhän oppisopimuksella opiskelevan palkka määräytyy..?
Oppisopimuksella tähän ammattiin opiskelu kiinnostaisi minuakin, mutta paikat ovat tosiaankin erittäin tiukassa...:0/ - äitini oli oppisopimuksella
Typy25v kirjoitti:
Tietääkö kukaan, millainen on farmanomin palkka? Itse olen kuullut, että alkupalkka olisi n. 1300 euroa? Mitenhän oppisopimuksella opiskelevan palkka määräytyy..?
Oppisopimuksella tähän ammattiin opiskelu kiinnostaisi minuakin, mutta paikat ovat tosiaankin erittäin tiukassa...:0/Äippäni opiskeli optiseksi myyjäksi oppisopimuksella, ja nöin ollen asiasta tiednä täsmänä ;D
Eli oppisopimusopiskelijan palkka on 75% alan minimi palkasta, Eli jos tuo 1300 on minimi palkka saat 975€/kk - verot, eli ei hääppöisesti, mutta on se enemmän kuin opintotuet :D
- toki
olemassa on http://www.edu.fi/SubPage.asp?path=498,529,890,1070
- ...
Itse opiskelen juuri farmanomiksi aikuispuolella ja työllistyminenkin pitäis olla ihan hyvää tällä hetkellä. Myös alkavaa lääkealan koulutusta on aloitettu rajoittaa ettei farmanomeja
valmistuisi suoraan työttömiksi. Ala on erittäin mielenkiintoinen ja haastava, suosittelen! - Tytteli
... kirjoitti:
Itse opiskelen juuri farmanomiksi aikuispuolella ja työllistyminenkin pitäis olla ihan hyvää tällä hetkellä. Myös alkavaa lääkealan koulutusta on aloitettu rajoittaa ettei farmanomeja
valmistuisi suoraan työttömiksi. Ala on erittäin mielenkiintoinen ja haastava, suosittelen!Hei!
Olen hakemassa itselleni opiskelupaikkaa, mutta en oikein tieda minne:) Millaista opiskelu on? ja millaista tyo on? KIitos sinulle jos jaksat vastata!! - aikuisopiskelija
Tytteli kirjoitti:
Hei!
Olen hakemassa itselleni opiskelupaikkaa, mutta en oikein tieda minne:) Millaista opiskelu on? ja millaista tyo on? KIitos sinulle jos jaksat vastata!!No meillä alkoi koulu 2.1.06 ja tähän mennessä paljon on ollut atk:ta lisäksi ihmisen biologiaa, kemikaaleja ja lääketuntemusta ja lainsäädäntöä.. Joitakin kursseja saa hyväksi luettua jos ne on käynyt jo esim. lukiossa.Oppikirjoja ei kovinkaan paljoa ole koska tieto muuttuu niin nopeasti eli materiaali tulee opettajilta ja netistä. Työpaikkoja tuon koulutuksen jälkeen ovat esim. apteekit,lääketukkukaupat,lääketehtaat, sairaala-apteekit ja kelallakin on meidän alan ihmisiä. Itse olen ainakin tyytyväinen valintaani. (Olen 20 v ja opiskelen aikuisryhmässä näyttötutkintona tuota alaa, koulu kestää 2vuotta). Sitten on hieman eri juttuja varmaan jos koulutus on peruskoulupohjalta.
- .,.,
aikuisopiskelija kirjoitti:
No meillä alkoi koulu 2.1.06 ja tähän mennessä paljon on ollut atk:ta lisäksi ihmisen biologiaa, kemikaaleja ja lääketuntemusta ja lainsäädäntöä.. Joitakin kursseja saa hyväksi luettua jos ne on käynyt jo esim. lukiossa.Oppikirjoja ei kovinkaan paljoa ole koska tieto muuttuu niin nopeasti eli materiaali tulee opettajilta ja netistä. Työpaikkoja tuon koulutuksen jälkeen ovat esim. apteekit,lääketukkukaupat,lääketehtaat, sairaala-apteekit ja kelallakin on meidän alan ihmisiä. Itse olen ainakin tyytyväinen valintaani. (Olen 20 v ja opiskelen aikuisryhmässä näyttötutkintona tuota alaa, koulu kestää 2vuotta). Sitten on hieman eri juttuja varmaan jos koulutus on peruskoulupohjalta.
Minä olen ajatellut hakea opiskelemaan farmanomiaa lukion pohjalta(jos en yliopistoon pääse). Olisiko minulla koulutus lyhyempi kuin suoraan peruskoulusta tulevilla opiskelijoilla? Onko tietoa? Kaikkia perusaineiden kursseja ei minun varmaan tarvitsisi käydä, esim. matematiikkaa?
- ......
.,., kirjoitti:
Minä olen ajatellut hakea opiskelemaan farmanomiaa lukion pohjalta(jos en yliopistoon pääse). Olisiko minulla koulutus lyhyempi kuin suoraan peruskoulusta tulevilla opiskelijoilla? Onko tietoa? Kaikkia perusaineiden kursseja ei minun varmaan tarvitsisi käydä, esim. matematiikkaa?
Opintosi kestäisivät vaan 2 vuotta. Ja lukiosta valmistuneilla on jonkin verran kursseja joita saa hyväks lukuina esim.ihmisen biologia,kemia,matematiikka,psykologia,atk.. ja varmaan vielä muitakin mutta tuossa jo vähän esimerkkejä
- minä25v
... kirjoitti:
valmistuisi suoraan työttömiksi. Ala on erittäin mielenkiintoinen ja haastava, suosittelen!missä opiskelet? minkä ikäinen olet? itse olen 25 v ja haluaisin opiskelemaan farmanomiksi. mietityttää vaan työllisyystilanne yms. kuinka pitkiä päivät ovat? pystyykö koulun ohessa tekemään töitä?
- .,.,
...... kirjoitti:
Opintosi kestäisivät vaan 2 vuotta. Ja lukiosta valmistuneilla on jonkin verran kursseja joita saa hyväks lukuina esim.ihmisen biologia,kemia,matematiikka,psykologia,atk.. ja varmaan vielä muitakin mutta tuossa jo vähän esimerkkejä
Entä millainen pääsykoe sinulla oli? Onko peruskoulusta pääsevillä, ylioppilailla ja aikuisopiskelijoilla kaikilla sama pääsykoe? Sen verran tiedän, että koulussa mihin minä haen, on sekä kirjallinen koe ja yksilö- ja ryhmähaastattelu. Tarkemmin en sitten tiedä, millainen esim tuo kirjallinen koe on :/
- ....
minä25v kirjoitti:
missä opiskelet? minkä ikäinen olet? itse olen 25 v ja haluaisin opiskelemaan farmanomiksi. mietityttää vaan työllisyystilanne yms. kuinka pitkiä päivät ovat? pystyykö koulun ohessa tekemään töitä?
Kuopiossa opiskelen savon aikuis- ja ammattiopistossa. Ja olen 19- vuotias. Työtilanteesta en ole ihan varma mutta kyllä ne koulussa ainakin väittää että se olisi ihan hyvä.Päivät meillä on sellasia aika normaaleja eli kahdeksalta yleensä alkaa ja viimeistään neljältä päästään pois.. Päivät vaihtelevat 4-9 tuntiin.
- ....
.,., kirjoitti:
Entä millainen pääsykoe sinulla oli? Onko peruskoulusta pääsevillä, ylioppilailla ja aikuisopiskelijoilla kaikilla sama pääsykoe? Sen verran tiedän, että koulussa mihin minä haen, on sekä kirjallinen koe ja yksilö- ja ryhmähaastattelu. Tarkemmin en sitten tiedä, millainen esim tuo kirjallinen koe on :/
No minulla oli tuo koe missä oli kirjallinen osio yksilö- ja ryhmahaastattelu. Ja koe ei todellakaan ollu mikään vaikea, ja osioita oli aika monta.Esim. yksi tehtävä oli että piti järjestää neljän kuvan sarjakuva oikeeseen aikajärjestykseen.Eikä ne haastattelutkaan ollut pahoja.
- minä25v
.... kirjoitti:
Kuopiossa opiskelen savon aikuis- ja ammattiopistossa. Ja olen 19- vuotias. Työtilanteesta en ole ihan varma mutta kyllä ne koulussa ainakin väittää että se olisi ihan hyvä.Päivät meillä on sellasia aika normaaleja eli kahdeksalta yleensä alkaa ja viimeistään neljältä päästään pois.. Päivät vaihtelevat 4-9 tuntiin.
miten helppoa/vaikeaa on saada apteekista harjoittelupaikka jos haluaa opiskella oppisopimuksella?
- kyllä tosi
minä25v kirjoitti:
miten helppoa/vaikeaa on saada apteekista harjoittelupaikka jos haluaa opiskella oppisopimuksella?
apteekkikohtaista, eli ei varmaan muu auta kun kierrellä paikalliset apoteekketit ja kysellä..
menee kyl varmaan samoilla normeilla, kun muutkin työpaikat, oppisopimuksella vaikea saada paikka, ja pitäs olla jo jotain ammatillista kokemusta pohjalla =/
mut eihän se kysyvä tieltä eksy! - ....
kyllä tosi kirjoitti:
apteekkikohtaista, eli ei varmaan muu auta kun kierrellä paikalliset apoteekketit ja kysellä..
menee kyl varmaan samoilla normeilla, kun muutkin työpaikat, oppisopimuksella vaikea saada paikka, ja pitäs olla jo jotain ammatillista kokemusta pohjalla =/
mut eihän se kysyvä tieltä eksy!No meidänkin luokalla on tällä hetkellä 2 oppisopimus opiskeilijaa ja syksyllä alkaa kuulemma uusi ryhmä oppisopimuslaisia(kuopiossa). Itsekkään en hirveästi tiedä tuota tilannetta apteekeissa mutta luulisin että ainakin syrjäsemmillä paikkakunnilla olisi helpompaa päästä. Kysellä kannattaa kuitenkin!
- minä25v
.... kirjoitti:
No meidänkin luokalla on tällä hetkellä 2 oppisopimus opiskeilijaa ja syksyllä alkaa kuulemma uusi ryhmä oppisopimuslaisia(kuopiossa). Itsekkään en hirveästi tiedä tuota tilannetta apteekeissa mutta luulisin että ainakin syrjäsemmillä paikkakunnilla olisi helpompaa päästä. Kysellä kannattaa kuitenkin!
alkaa myös ja sinne otetaan 8 oppisopimusopiskelijaa. täytyy yrittää aktiivisesti hakea apteekeista paikkaa.. itse asun tampereella joten täällä niitä apteekkeja ainakin on paljon..
kuinkahan pian nuo opso-paikat täyttyy? - Piia
minä25v kirjoitti:
alkaa myös ja sinne otetaan 8 oppisopimusopiskelijaa. täytyy yrittää aktiivisesti hakea apteekeista paikkaa.. itse asun tampereella joten täällä niitä apteekkeja ainakin on paljon..
kuinkahan pian nuo opso-paikat täyttyy?Kiinnostuin lääketeknikon opinnoista oppisopimuksella. Löysin helposti apteekin, joka lähtisi mukaan. Nyt näyttää siltä, ettei mulla ole varaa tähän touhuun! Palkka olisi oppisopimusajan n. 1.100 brutto (ehkä n. 800 e käteen), siitä pois matkakustannukset työpaikalle opiskelumateriaali (ilmeisesti itse maksettava) eli väh. 100 e kuussa...
Työnantaja ei maksa opiskeluajoilta palkkaa (jotkut maksavat), ja olisin 14 euron päivärahan ja 5 euron majoittumiskorvauksen varassa opiskeluajat! Olen yksineläjä. Toisin sanoen kk-tulot jäisivät alle köyhyysrajan pari vuotta, vaikka paiskisin töitä siinä missä muutkin työntekijät! Oppisopimustoimisto sentään maksaisi matkat opisk.paikkakunnalle (yli 130 km), mutta kai sekin olisi vain kerran viikossa matkustamista varten. Missähän yöpyisin 5 eurolla...?
Vaikuttaa aikamoiselta sitoumukselta, jos lähden oppisopimukseen. Olenkohan ymmärtänyt jotain väärin? - yonski
.... kirjoitti:
No minulla oli tuo koe missä oli kirjallinen osio yksilö- ja ryhmahaastattelu. Ja koe ei todellakaan ollu mikään vaikea, ja osioita oli aika monta.Esim. yksi tehtävä oli että piti järjestää neljän kuvan sarjakuva oikeeseen aikajärjestykseen.Eikä ne haastattelutkaan ollut pahoja.
Tottanoinnii, millainen oli se kirjallinen osio pääsykokeessa? Oliko millaisia tehtäviä?
Itse hain nyt opiskelemaan alalle ja pientä etukäteisstressiä pääsykokeista :)
Kiitos jo etukäteen, jos viitsit vastata :) - opiskelija86
yonski kirjoitti:
Tottanoinnii, millainen oli se kirjallinen osio pääsykokeessa? Oliko millaisia tehtäviä?
Itse hain nyt opiskelemaan alalle ja pientä etukäteisstressiä pääsykokeista :)
Kiitos jo etukäteen, jos viitsit vastata :)Olen juuri päättämässä toisen vuoden opintoni lääkealalla. Aloitin siis 2008 lääketeknikon koulutuksen ja pääsykoe oli mielestäni todella helppo.
Kokeet muuttuvat tänä vuonna sen verran, että kirjallisen kokeen ja opettajan haastattelun lisäksi kuvioihin tulee mukaan psykologin haastattelu.
Pääsykoepäivä kesti kokonaisuudessaan 7tuntia (riippuu tietysti tuurista, mihin kohtaan omat kokeesi on sijoitettu). Koko ryhmä teki kirjallisen kokeen auditoriossa ja se sisälsi matematiikka-osion, jota itse jännitin etukäteen, mutta jos on kunnialla peruskoulun suorittanut siinä pärjää varmasti! Matikkakokeessa testattiin yksikkömuunnoksia ja muita peruslaskuja sekä prosenttilaskuja. Kirjalliseen osuuteen kuului myös ns. luova testi, jossa eteen annettiin jokin kuvio, jota piti jatkaa samalla tavalla jatkuvasti. Päivän päätti yksilöhaastattelut kahden opettajan kanssa. He kysyivät alaan liittyviä kysymyksiä, kuten miksi haet alalle, millainen opiskelija olet ja mitä tiedät alasta. Eli mielestäni ihan simppeli eikä millään tavalla kuumottava :)
Tosiaan nyt keväällä 2010 edellämainittujen kokeiden lisäksi oppilaitokset ovat palkanneet psykologin testejä tekevän firman haastattelemaan kokelaat. Tämä kuulemani mukaan siksi, että aiemmat kokeet ovat olleet puutteelliset ja alalle on päässyt melko helposti. On muistettava että ala on erittäin tarkkuutta, rehellisyyttä ja huolellisuutta vaativaa kun kerran lääkkeiden parissa työskennellään. Tsemppiä sinulle kokeeseen ja toivottavasti pääset opiskelemaan lääkealaa!! :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961886- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693