Onko AMK-opiskelijoiden päivät pitkiä? Onko paljon luentoja? Esim. 8.00-16.00.
Entä voiko AMK-tutkinnon suorittaa pidemmässäkin ajassa kuin siinä mitä sille on virallisesti ilmoitettu vai potkitaanko sieltä ulos, jos ei ole opintopisteitä tarpeeksi 3 ja 1/2:ssa vuodessa?
Kiitän mahdollisista vastauksista!
Onko päivät
16
2972
Vastaukset
- roikkuu
Päivien pituudet riippuu siitä, paljonko haluat kursseja käydä. Ei se ole mikään lukio/amis, jossa on absoluuttinen lukkari ja sitä on noudatettava. Itsellä helpoin jakso kohta kolmen vuoden aikana on ollut 30 tuntinen, pahin 44 tuntinen. Valmistumisaikoja en muista, mutta ilmeisesti nyt ei ainakaan teknikaan aloista puhuta (240 op). Oliskohan ollut 5 vuotta maximi. Ainoa asia, mistä kärsit, omantunnon lisäksi, on opintotuki, jos et opiskele ahkerasti. Täytyy olla tietty määrä opintopisteitä/kk, että saa opintotuen kaikilta kuukausilta.
- roikkuu
Siis tarkoitin, että helpoimmassa jaksossa VIIKOT ovat olleet tuon pituisia mitä kerroin, ei suinkaan koko lukukausi. :)
- ...
Sitten olen saanut väärää informaatiota.
- opiskelija
... kirjoitti:
Sitten olen saanut väärää informaatiota.
Mistähän muusta sitten ajattelit sen riippuvan!?!
- ...
Tuolla yhdessä aloittamassani viestiketjussa ammattikorkeassa opiskelevat kertoivat, että päivät ovat lyhyitä, kouluun ei tarvitse edes vaivautua, paitsi jos välttämättä haluaa. Eli ei tunneille ei ole pakko osallistua.
Kyllä voi suorittaa pidemmässäkin ajassa.
Muistaakseni amk:ssa niin sanottu maksimiaika on 5 vuotta.- koulusta
Riippuu koulusta aika paljon.Entisessä koulussa oli varsin lyhyitä päiviä mut nyt kyllä päivät on 8-18 ja välillä 8-16.
- valinnoista
koulusta kirjoitti:
Riippuu koulusta aika paljon.Entisessä koulussa oli varsin lyhyitä päiviä mut nyt kyllä päivät on 8-18 ja välillä 8-16.
Omista valinnoista se on ennenkaikkea kiinni. Itse istuin pahimmillaan 8.00-20.30 joinain päivinä ja sitten myöhemmin saatto olla tunti tai kaksi koulua jonain päivänä.
- haloo
Riippuu kuule aika paljon opintojaksosta onko läsnäolopakkoa vai ei!! joillakin opintojaksoilla ei ole ja joillain on istuttava se tietty prosentti päästäkseen läpi kurssista. ..ja samoin opiskeluajan pituus ja maksimipituus riippuu ihan alasta jota opiskelee.
- Amkkilainen
Moro,
alussa noi päivät saattaa olla aika tuskasen pitkiä, illalla saattaa oppitunnit venyä klo 20:een. Toisaalta lukujärjestyksen voi aika vapaasti muokata omien aikataulujen mukaan. Itse olen tehnyt niin jo 1. vuoden jälkeen.
Oppilaitosta ei ole pakko käydä 4 vuodessa. 4 vuotta on lähinnä suositeltava aika. Jos näyttää siltä, ettei valmistu neljässä vuodessa niin voi anoa viidennen opiskeluvuoden (joka kylläkin myönnetään poikkeuksetta). Viidennen vuoden jälkeen sitten joutuu muistaakseni maksamaan kursseilla käynnistä (mikäli ei hae uudestaan kouluun ja hyväksilue sitten vanhoja opintoja:). Sikäli amk:n systeemi on parempi yliopistoon verrattuna että amk:sta on tavallaan "pakko" valmistua. Omalla luonteellani en varmasti olisi koskaan yliopistosta valmistuisikaan mikäli sinne olisin hakenut. Samaa ovat sanoneet monet yliopistosta amk:n puolelle siirtyneet. - opiskelija86
päivien pituudet riippuu täysin kursseista ja valinnoista. muilla kursseilla ei ainakaan meillä ole läsnäolopakkoa muuta kun kielten tunnit, 80%. itselläni päivien pituudet ovat olleet pisimmillään 8.00-17.30. toisaalta on ollut myös täysin vapaita päiviä...
amk:ssa esim meillä valmistumisaikasuositus on 3,5 vuotta. siitä saa poiketa korkeintaan kaksi vuotta, eli 5,5 vuoden jälkeen potkitaan koulusta pihalle, mikä on mielestäni hyvä, ettei opiskelut veny liikaa...- josem
joo mutta lisäaikaa haettava(!) tai oltava syy, miksi ei riitä suositusaika 3,5v.
- päivät meillä
oli 12 tuntia. Se alkaa jo sylettää! Toisaalta se teki sen, että perjantait oli yleensä vapaana ja silti oli lyhyitäkin päiviä. Yleensä yksi, korkeintaan kaksi päivää viikosta oli niitä pitkiä ja 12 tuntisia mahtui vain pariin jaksoon 4 vuoden aikana.
- minä itse
Miksi ihmeessä kävit niitä 12 tuntisia päiviä? Ei AMK:ssa ole mikään pakko orjallisesti noudattaa sitä OHJEELLISTA työjärjestystä. Se ei ole sen tarkoituskaan. Olisit hajauttanut opintoja vähän ja ottanut niille vapaille päiville muita kursseja. Itse pyrin aina luomaan mahdollisen tasapainoisen lukkarin ilman ärsyttäviä vapaatunteja päivien keskellä. 12 tuntia on ihan liikaa! Ei KUKAAN pysy skarppina enää 8 tunnin tiiviin opiskelun jälkeen! Itsellä pisimmät päivät olleet 10 tuntia ja niitäkin oli vain yhdessä syyslukukaudessa kerran viikossa. Yleensä viikot itsellä 35-40 tuntisia.
- psssss
minä itse kirjoitti:
Miksi ihmeessä kävit niitä 12 tuntisia päiviä? Ei AMK:ssa ole mikään pakko orjallisesti noudattaa sitä OHJEELLISTA työjärjestystä. Se ei ole sen tarkoituskaan. Olisit hajauttanut opintoja vähän ja ottanut niille vapaille päiville muita kursseja. Itse pyrin aina luomaan mahdollisen tasapainoisen lukkarin ilman ärsyttäviä vapaatunteja päivien keskellä. 12 tuntia on ihan liikaa! Ei KUKAAN pysy skarppina enää 8 tunnin tiiviin opiskelun jälkeen! Itsellä pisimmät päivät olleet 10 tuntia ja niitäkin oli vain yhdessä syyslukukaudessa kerran viikossa. Yleensä viikot itsellä 35-40 tuntisia.
Muistakaahan että kaikki amk-tutkinnot eivät kestä 3,5 vuotta..
Esim. kätilöillä koulutus kestää 4,5 vuotta. Meillä ainakin opiskeluoikeus vuoden pidempään kuin normaalisti koulutus kestäisi. siis läsnäollessa. Poissa saa olla n. kaks vuotta, pätkissä tai yhteenputkeen esim. mammalomalla.
- vipa
Olen ensimmäistä vuotta koulussa,opiskelen restonomiksi. Voin sanoa,että välillä on pitkiä koulupäiviä ja välillä taas ei. Mutta yleensä meillä loppuu kyllä joskus kolmen-neljän aikaan tuo koulu, paitsi että sitten joskus vissiin nuo vapaaehtoiset kurssit pidentävät päivän pituutta.
Koulu alkaa meillä siinä kahdeksan aikaan.
Mutta tälläkin viikolla oli muistaakseni tällaiset ajat: ma: 10-14,ti:8-16,ke:8-15,to:8-16 ja tänään oli kahdeksasta varttia vaille kahteentoista.
Meidän koulussa on myös tapana lopettaa perjantaisin viimeistään kahdelta.
On mahdollista tietääkseni suorittaa koulu pidemmässäkin ajassa kuin mitä ennalta on suunniteltu, mutta veikkaisin, että vaikeentuu tuo opintotuen saanti.
Joskushan on pakko olla pidempään, mikäli ei saa kaikkia kursseja suoritettua, vaan esimerkiksi tulee hylättyjä.
No kukapa aikuista ihmistä koulussa pakottaakaan olemaan? Ei amk sentään mikään armeijan tyylinen paikka ole, jossa luvattomasta poissaolosta seuraa pekkaa. Mutta totta kai luvattomat poissaolot vaikuttavat sitten arvosanaan, ainakin meidän koulussa ja antaahan aktiivisuus ja se, että on joka tunnilla paikalla niin hyvän kuvan opettajalle.
Pakko siis ei ole olla joka tunnilla, mutta luvaton poissaolo vaikuttaa arvosanaan alentavasti, että kannattaa miettiä pariin otteeseen.
Ja toinen juttu on se, että kannattaa miettiä kahta asiaa. Ensinnäkin onko hyötyä olla poissa ja menettää oppimisessa ja toiseksi vapaa-ehtoinen koulu, että kukaan ei pakota mihinkään ja jos ei kiinnosta niin onko ylipäätänsä sitten järkeä olla koulussa? - Shy
Opiskelen sosinomiksi ja käyn päivisin työssä. Eli pääsen omasta työstäni 15:lta ja menen illaksi kouluun 16.30 ja sieltä pois keskimäärin 20:n mennessä, riippuen miten paljon taukoja välissä (harvoin 20.30:n saakka). Opiskelua on enimmillään 4:nä iltana viikosta. Joinakin jaksoina saattaa olla vain yksi koulupäivä viikossa.Tietenkin ne muut päivät on tarkoitettu itsenäiseen työskentelyyn..sillä tehtäviä riittää.Harjoittelujaksot sitten ovat asia erikseen ja niitä tulee ensimmäistä lukukautta laskematta, kaikkina muina lukukausina 8vkon jaksoina.
Minusta opiskelu on helppoa, enkä näe mitään syytä sitä pitkittää itse. Itse päinvastoin olen sitä lyhentämässä. Kuten täällä on tullut esiin, riippuu alasta, millaisia päiviä, mutta myös vuorokauden ajasta!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia.",94043Toiko Helen laivalastillisen vieraslajeja Suomeen?
Loviisan satamaan tuotiin laivalastillinen pähkinänkuoria Norsunluurannikolta Loviisan satamaan kiinnittyi vapun al1423577Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa
Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/922233Koulujen kesälomien siirto
Koulujen kesälomaa voitaisiin siirtää viikon verran. Se voisi olla hyvä kompromissi. Pääsiäsiseen voitaisiin lisätä muut1421883- 1321856
Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin
Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee371789Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."
Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su1141452- 1381415
"UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!
"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!551206Nainen, mistä johtuu että joskus et vain ymmärrä?
Älä sitä, älä tätä. Ei niitä varoituksia turhaan sanota. Älä laita sormeasi sirkkeliin. Älä hengaile sen murhaaja poruka1641155