vedettiin tossa kaverin kanssa vanhalla takavetotraktorilla 2 tonnista venettä trailerin kanssa syksyllä jyrkkää mäkeä ylös. 4x4 auto oli siinä välissä kun ei saanu yksin sitä ylös. Aina kun lopetti kaasuttamisen autolla niin tarktori alkoi nytkähtelemään mutta jaksoi silti vetää.
Mietin vaan että jos vaikka uuteen 4x4 200hv traktorin perään laittaa hitosti kuormaa jyrkkään mäkeen,niin jossain vaiheessahan sen vetokyky loppuu. Mutta miten se tapahtuu? Jaksaako se trakori tosiaan niin kauan kunnes kaikki renkaat sutii paikallaan vai loppuuko koneesta veto(hajoaako se?) vai hajoaako voimansiirto ennen vai miten se stoppi tulee kun tulee?! Kertokaa eritoten jos omia kokemuksia vastaavista tilanteista.
Miten traktori "hyytyy"?
19
5946
Vastaukset
- mie vaan
ihan vaihteesta kiinni
- vähän kevyemmin
kone sammuu ennen kuin hajoaa,jos kaikki pyörät pysyvät maassa,jonkun laiset kuopat tietysti iso kone maahan jauhaa,ennen sammumistaan.painot pitää koneessa olla niin isot ettei nouse keula pystyyn ja kone ympäri.
- vähän kevyemmin
asfaltilla kokeitaessa saattaa myös renkaat kärähtää ja puhjeta,niiden lämmetessä.asfalttiin renkaat ei tietysti uppoa vaan särkyvät,jos kone ei hyydy sitä ennen.
- mbe
vähän kevyemmin kirjoitti:
asfaltilla kokeitaessa saattaa myös renkaat kärähtää ja puhjeta,niiden lämmetessä.asfalttiin renkaat ei tietysti uppoa vaan särkyvät,jos kone ei hyydy sitä ennen.
Otetaan esimerkiksi asfalttitie,jyrkkä mäki ja 200hv. Normaalilla maantienopeudella ensimmäisenä loppuu voima olkoot vaikka 300hv,sitten pienempää vaihdetta niinkauan että loppuu pito,keula kevenee jyrkässä mäessä je ehkää nouseekin mutta ei se ympäri voi keulia.
Tasamaalla keulan nouseminen epätodennäköistä mikäli kuorma oikein kyydillä ts. koukulla maks 3000kg painoa.
Vauhti vie voimaa eikä voimaa ole koskaan liikaa;-) - Communtator
vähän kevyemmin kirjoitti:
asfaltilla kokeitaessa saattaa myös renkaat kärähtää ja puhjeta,niiden lämmetessä.asfalttiin renkaat ei tietysti uppoa vaan särkyvät,jos kone ei hyydy sitä ennen.
Hihat saattavat palaa kun koneisto rappautuu.
- vähän kevyemmin
mbe kirjoitti:
Otetaan esimerkiksi asfalttitie,jyrkkä mäki ja 200hv. Normaalilla maantienopeudella ensimmäisenä loppuu voima olkoot vaikka 300hv,sitten pienempää vaihdetta niinkauan että loppuu pito,keula kevenee jyrkässä mäessä je ehkää nouseekin mutta ei se ympäri voi keulia.
Tasamaalla keulan nouseminen epätodennäköistä mikäli kuorma oikein kyydillä ts. koukulla maks 3000kg painoa.
Vauhti vie voimaa eikä voimaa ole koskaan liikaa;-)mikään temppu ole ympäri traktoria saada jos sen vältämättä haluaa,tule meille kokeileen pientäkin konetta,myöskin vetokisakoneet jos haluaa välttämättä ympäri laittaa tekevät sen hyvin helposti.
- Maono
vähän kevyemmin kirjoitti:
mikään temppu ole ympäri traktoria saada jos sen vältämättä haluaa,tule meille kokeileen pientäkin konetta,myöskin vetokisakoneet jos haluaa välttämättä ympäri laittaa tekevät sen hyvin helposti.
Joo kyllähän se helposti ympäri männöö kun pistät siitä työntövarren tapista sen veon ni kyllä. Tai jos sitten vauhhilla ojasta vaikka yli hyökkyytät onhan näitä vaan kyllä kait on olemassa se järki.
- MB-320s
vähän kevyemmin kirjoitti:
mikään temppu ole ympäri traktoria saada jos sen vältämättä haluaa,tule meille kokeileen pientäkin konetta,myöskin vetokisakoneet jos haluaa välttämättä ympäri laittaa tekevät sen hyvin helposti.
Mikäli vetopiste on akselilinjan alapuolella - ei pitäisi nousta keulan ylös ???
- mbe
vähän kevyemmin kirjoitti:
mikään temppu ole ympäri traktoria saada jos sen vältämättä haluaa,tule meille kokeileen pientäkin konetta,myöskin vetokisakoneet jos haluaa välttämättä ympäri laittaa tekevät sen hyvin helposti.
Totta ihmeessä traktorin saa ympäri,vaikka nokan kautta jos jyrkkkää rinnettä peruuttaa ja pitoa riittää. Kyseessä olikin kärryn veto ja ihan oikeassa elämässä,vetopiste alhaalla ja mahdollisimman lähellä traktorin taka-akselin keskilinjaa. Mitä korkeammalla ja kauempana taka-akselista vetopiste on,sitä helpommin keula nousee. Vetokoukusta vetämällä traktoria ei saa ympäri tasamaalla ja hiljaisessa vauhdissa,kärryn aisa ottaa kiinni maahan ennenkuin menee ympäri.
Joskus aikoinaan sattui paljonkin vahinkoja kun esim. kantoja kiskottiin maasta ties millä vehkeillä,samoin vedettiin kiinni juuttunutta konetta. Yhteistä näille että vetopiste korkealla eli työntövarren korvake,kuskit käytti koneitaan väärin tai yrittivät näin maksimoida minimaalisen pidon siirtämällä koko traktorin painon taka-akselille.
- hkljdfshkjdslk
Jos pitoa piisaa, niin sammuuhan se. Ei siinä mikään rikki mee.
- ei taakulla lopu voima.
rekka luisui ojaan liukkaalla tiellä jossa oli 30000kiloo painoo päällä ja todella jyrkkä ylä mäki traktorin edessä niin vein sen kuin tyhjää fordin 9000 kuutos kone keulilla ja turbosta ei ole tietokaan kun kone on vuodelta kivi ja kirves ja sillon ei viellä edes osatu fordin tehä turbo konetta mutta niin vain rekka nous ylös valkeeta syöksi fordin putkesta kuski ei edes kerenyt saada rekkaa käyntiin kun se oli jo tien päällä. elikäs on todella harvinaista jos traktorista loppuu voimaa vedetty on vaikka mitä vanhalla sakulla mutta voima ei ole koskaan loppunut.
- kaikkitietävä
Eikä lopu mistään nykymaailman traktoristakaan.
Onhan niitä teoreettisia vetovoimia ollut jossain laskettunakin,kun moottorin teho on jotain 100hv,ja ajonopeus pikkuvaihteella 2km/t,ei se sammu,vaikka olisi vähän pitävämpikin alusta miseliinin alla. - Maono
Niitä tilanteita on monenlaisia varmaan tuo sinun "rekkasikaan ei kovin pahasti ollu siellä ojassa sillä tuommosessa tilanteessa merkitsee eniten se vetäjän renkaitten pito eikä sillä turbollakaan ole niin suurta merkitystä sillon. Vaan sillonkun kun tarvitaan vauhtia ja semmosiakin tilanteita on niin sillon se voima loppuu paljon herkemmin.
- JanneK69
Traktorista löytyy niin pieniä vaihteita, että koneessa kuin koneessa puhti riittää. Ts. renkaista loppuu pito.
Toisaalta, jos onnistutaan saamaan aikaan tilanne, että pyörissä pito riittää, esim. valtavat rattaat pyörien tilalla ja ajetaan hammastankoa pitkin, joka traktorissa moottorin voima riittää rikkomaan voimansiirron.- JalmariKArlos
sen on pakko hyytyä jossain vaiheessa.
Väitän että jos vaikkapa lähtisi vetämään 25 tonnista venettä trailerin päällä 44 asteen mäkeä ylös (asfalttia), niin ei sitä mikään traktori sieltä nosta jos ei saa vauhteja,pito loppuu,tarvitaan jo telaketjullinen Caterpillar jos tahtoo paikaltaan saada sen yhdistelmän tohon mäkeen liikkeelle. Jos trakotori valjastettu kunnon renkailla, takana vielä paripyörät ja kyseessä neliveto, niin luulenpa että kone sammuu ennenkuin saa kaikki 6 nakkia sutimaan kuivalla asfaltilla vaikka olisi 200 hv ja turbokone.
Niinhän se käy traktoripullingeissakin lopulta kun alkaa pito loppua massan edessä, ne tosin jaksaa sutia niillä takarenkailla (alustakaan ei kyllä asfaltti) mutta tehojakin on useampi tuhat hevosta..Normi 4x4 traktori sammuu taakan edessä,väittäisin. - nassey
JalmariKArlos kirjoitti:
sen on pakko hyytyä jossain vaiheessa.
Väitän että jos vaikkapa lähtisi vetämään 25 tonnista venettä trailerin päällä 44 asteen mäkeä ylös (asfalttia), niin ei sitä mikään traktori sieltä nosta jos ei saa vauhteja,pito loppuu,tarvitaan jo telaketjullinen Caterpillar jos tahtoo paikaltaan saada sen yhdistelmän tohon mäkeen liikkeelle. Jos trakotori valjastettu kunnon renkailla, takana vielä paripyörät ja kyseessä neliveto, niin luulenpa että kone sammuu ennenkuin saa kaikki 6 nakkia sutimaan kuivalla asfaltilla vaikka olisi 200 hv ja turbokone.
Niinhän se käy traktoripullingeissakin lopulta kun alkaa pito loppua massan edessä, ne tosin jaksaa sutia niillä takarenkailla (alustakaan ei kyllä asfaltti) mutta tehojakin on useampi tuhat hevosta..Normi 4x4 traktori sammuu taakan edessä,väittäisin.pullingissa ei ajetakaan pienimmällä vaihteella vaan niin isolla kuin kone jaksaa vetää.Kun on pienin pykälä sisällä eli kone liikkuu noin 2 km/t,on pyörissä niin armoton vääntö,että ei vaadita kummoistakaan tehoa saada ne nakit sutimaan.
- Maono
Joo vaan tuommosella ei sitten oo mittään tekemistä käytännön kans ja ymmärsit varmaan sen itekin. Jos veto raktori painaa jonkun tonnin ja vejettävässä on useampia kymmeniä tonneja kuin tuossa aijemmassa jutussa nii siinä on kaks vaihto ehtoo. Se vejettävä ei oo ollukkaan kunnolla kiini tai tarina on täyttä valetta vanhojen miesten muisteluksia.
- turve-jussi
JalmariKArlos kirjoitti:
sen on pakko hyytyä jossain vaiheessa.
Väitän että jos vaikkapa lähtisi vetämään 25 tonnista venettä trailerin päällä 44 asteen mäkeä ylös (asfalttia), niin ei sitä mikään traktori sieltä nosta jos ei saa vauhteja,pito loppuu,tarvitaan jo telaketjullinen Caterpillar jos tahtoo paikaltaan saada sen yhdistelmän tohon mäkeen liikkeelle. Jos trakotori valjastettu kunnon renkailla, takana vielä paripyörät ja kyseessä neliveto, niin luulenpa että kone sammuu ennenkuin saa kaikki 6 nakkia sutimaan kuivalla asfaltilla vaikka olisi 200 hv ja turbokone.
Niinhän se käy traktoripullingeissakin lopulta kun alkaa pito loppua massan edessä, ne tosin jaksaa sutia niillä takarenkailla (alustakaan ei kyllä asfaltti) mutta tehojakin on useampi tuhat hevosta..Normi 4x4 traktori sammuu taakan edessä,väittäisin.missä on 44 asteen mäki
- juu
Maono kirjoitti:
Joo vaan tuommosella ei sitten oo mittään tekemistä käytännön kans ja ymmärsit varmaan sen itekin. Jos veto raktori painaa jonkun tonnin ja vejettävässä on useampia kymmeniä tonneja kuin tuossa aijemmassa jutussa nii siinä on kaks vaihto ehtoo. Se vejettävä ei oo ollukkaan kunnolla kiini tai tarina on täyttä valetta vanhojen miesten muisteluksia.
noh. mistä alottaisin. traktorin keula ei nouse vedosta pystyyn vetokoukun sioituksen vuoksi. traktorin keulan saa pystyyn jos vetokoukulla riittävästi massaa (veto ei liity tähän...).. kuorma-auto ei edes tyhjä lähde talvella noin 5000kg painavalla traktorilla jos normaali talvitie (riippuu tapauksesta ja siitä pidosta mutta yleensä) ja traktori sammuu jos pito saadaan tiehen vedossa.. (ei tietoa yli 200 hp) Olisiko faktat tässä...............
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k512274Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖261117Aavistatko että moni tietää
Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut83998Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt55922Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.11914- 68883
Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me127867Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu10783vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos22783Täällä istun ja mietin
Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu49769