Tuolla alempana oli juttua. Joku sanoi että ei oo koskaan nähnyt käytettävän kovia otteita. Voin sanoa että 100% valehtelee. Lehmä on semmoinen eläin että haluaa kattellla ja haistella ensin ennenku kävelee, ja sitähän näillä kuskeilla ei oo aikaa alkaa odottaa että millos taas kävelis vaan sähköpiiska heiluu ja mikä vielä pahempaa usein vääntävät hännästä niin että murtuu. Ne kuskit on usein tosi paatuneita ja vailla omaatuntoa, sanoisin että rikollisia monet mutta ketään ei kiinnosta jahdat niitä. Ei tarvittais montaa piilokameraa todistaa ne raakuudet.
Huom! tää tapahtuu suomessa ,joka päivä
Teuraskuljetuksista
26
5259
Vastaukset
- amatsoni
varmasti, tutkimuksen mukaan sähköpiiskan käyttö on vähentynty, mutta silti sitä käytetään melko rutiininomaisesti.
Eläinsuojeluvalvojien pitäisi tarkastaa useammin kuljetuksia, siitä voisi nostaa syytteen ja kuskeille saisi rangaistuksen.
Ongelma on vaan se, että monet lihansyöjät ei tiedä eikä edes halua tietää totuutta. Kun ei tiedä ei tarvi ajatella onko asiat oikein vai väärin. Pää pensaaseen jne. Raukkamaista. - talonpoika minäkin
....sikahommissa, mutta lehmä kun menee yleensä ajamalla, tai taluttamalla(siis ainakin riimusta vetämällä ja persiistä työntämällä). Rehellisesti voin sanoa, että en oo nähny sähköpiiskaa käytettävän, muualla kuin sairaan naudan ylösajossa(eläinlääkäri). Lypsykarja ainakin kulkee yleensä melko hyvin, kun on tottunut muutenkin kävelemään ulos laitumelle. Rakennussuunnittelulla ja lehmäliikenteen suunnittelulla on tässäkin tietysti paljon merkitystä. Vanhoissa sokkeloisissa rakennuksissa ei ole paljon eläinten liikkuvuutta ajateltu. Nykyisin navettasuunnittelussa eläinliikenne on tärkein lähtökohta, koska suuri määrä eläimiä on saatava liikkumaan itsekseen tiettyyn paikkaan, esim lypsylle.
- ei ole noin
Jos vain eläinlääkärin olet nähnyt käyttävän sähköpiiskaa niin miksi kuskeilla sitten on ne piiskat?
Lehmä kyllä osaa kävellä mutta sitten kun se päättää pysähtyä niin ei mee mihinkään vaikka kuinka työnnät tai vedät riimusta, tiedät tän ihan varmasti itsekin. - sikahommissa
Älä viitti kirjoitella sellaisesta mistä et edes tiedä mitään KUULEMMA, ei muuten sikakuskit käytä sähköpiiskaa poikkeus että sattuu joku mullikuski hakea siat kyllä silloin karikka ja sähköpiiska laulaa kun eivät ymmärrä eivätkä osaa käsitellä sikoja.
- -----
ei ole noin kirjoitti:
Jos vain eläinlääkärin olet nähnyt käyttävän sähköpiiskaa niin miksi kuskeilla sitten on ne piiskat?
Lehmä kyllä osaa kävellä mutta sitten kun se päättää pysähtyä niin ei mee mihinkään vaikka kuinka työnnät tai vedät riimusta, tiedät tän ihan varmasti itsekin.lehmät kulkevat nätisti. ei tarvitse välivaltaa käyttää ja kutsumalla saa lehmän hyvin luokse. joskus kun laitumelta on lehmiä haettu, minulla on kädessä semmoinen keltamusta tikku johon laitetaan paimenlanka kiinni, ja tikku maahan. (eli siis se toimii aidan seipäänä) lehmät osaavat yhdistää sen paimenlankaan eivätkä lähde väärään suuntaan. hiehot ovat hieman hankalampia.
meidän tilalle EI KUKAAN tule lehmiä, vasikoita taikka hiehoja kaltoin kohtelemaan!
- Simo Hurtta
...tulla ostamahan multa, ja luulen jotta muiltakin,elukan suoraan ja taluttaa sen itse Atrialle teurastettavaksi,niin saat takuulla sähköpiiskatoonta lihaa.Olis hauska kattella kuinka siinä mentääs 67:aa, veisikkö sinä nautaa vai nauta sua narun jatkona.Kuinka olis, tehtääskö "pystykauppa" niinkuin puunmyynnistäkin tavataan tehdä.
- kommentti
Miksi tulisin sulta ostaan yhtään mitään? Et taida kovin paljoa teityää eläinten käsittelystä kun kuvittelet että siinä on jompikumpi aina vietävän
- Simo Hurtta
kommentti kirjoitti:
Miksi tulisin sulta ostaan yhtään mitään? Et taida kovin paljoa teityää eläinten käsittelystä kun kuvittelet että siinä on jompikumpi aina vietävän
Onpa nuota tullut käsitellyksi jo 40 vuotta.Jo pihaan tiedän kuulostella onko navetassa kaikki ok vai onko jotain yllätyksellistä.Oon vienyt riimussa ja ilman riimua, on jopa viety riimun jatkonakin eli nauta määräs suunnan ja minä säännöstelin vauhdin.Keväällä kun ensikertalaista "hiehonpurrikkaa" ulos viedään,niin kaikkea voi kokea.En silti omista sähköpiiskaa,mutta olis hauska tehdä vaikka pieni video sun käsittelytaidoistasi.Omistakkos muuta kuin kissan tai koiran kun jotenkin rivienvälistä kuultaa sellaanen tietämättömyys/kokemattomuus??
- välistä
Simo Hurtta kirjoitti:
Onpa nuota tullut käsitellyksi jo 40 vuotta.Jo pihaan tiedän kuulostella onko navetassa kaikki ok vai onko jotain yllätyksellistä.Oon vienyt riimussa ja ilman riimua, on jopa viety riimun jatkonakin eli nauta määräs suunnan ja minä säännöstelin vauhdin.Keväällä kun ensikertalaista "hiehonpurrikkaa" ulos viedään,niin kaikkea voi kokea.En silti omista sähköpiiskaa,mutta olis hauska tehdä vaikka pieni video sun käsittelytaidoistasi.Omistakkos muuta kuin kissan tai koiran kun jotenkin rivienvälistä kuultaa sellaanen tietämättömyys/kokemattomuus??
Kerrotko missä kohtaa olen väärässä.
En ymmärrä miksi puolustelet kuskien sähköpiiskan käyttöä? - Simo Hurtta
välistä kirjoitti:
Kerrotko missä kohtaa olen väärässä.
En ymmärrä miksi puolustelet kuskien sähköpiiskan käyttöä?...en niin ollenkaan,sait väärin tämän asian kasetilles.Mutta,meinasit jotten paljon tiedä eläinten käsittelystä mitään,siitähän tässä nyt oli kyse.Minähän nyt tiedän mitä se eläinten käsittely on kun joka päivä niiden parissa teen töitä.Elävän materiaalin kanssa kun on 40vuotta tehnyt töitä,niin on tullut huomaamaan että eläin on arvaamaton käsiteltävä poikkeustilanteissa.Mitä arempi niin sen arvaamattomampi.Ja suurin osa esim.työtapaturmistani on sattunut juuri navettahommissa,osa maatilan muissa töissä ja vapaalla ei juurikaan mitään tapaturmia.
- hiljaa sitten
Simo Hurtta kirjoitti:
...en niin ollenkaan,sait väärin tämän asian kasetilles.Mutta,meinasit jotten paljon tiedä eläinten käsittelystä mitään,siitähän tässä nyt oli kyse.Minähän nyt tiedän mitä se eläinten käsittely on kun joka päivä niiden parissa teen töitä.Elävän materiaalin kanssa kun on 40vuotta tehnyt töitä,niin on tullut huomaamaan että eläin on arvaamaton käsiteltävä poikkeustilanteissa.Mitä arempi niin sen arvaamattomampi.Ja suurin osa esim.työtapaturmistani on sattunut juuri navettahommissa,osa maatilan muissa töissä ja vapaalla ei juurikaan mitään tapaturmia.
Sinähän se aloit minua syyttänä etten mitään tajua eläimistä muttet kuitenkaan osannut nimetä yhtään virhettä kirjoituksessani.
- Edellinen
hiljaa sitten kirjoitti:
Sinähän se aloit minua syyttänä etten mitään tajua eläimistä muttet kuitenkaan osannut nimetä yhtään virhettä kirjoituksessani.
...nottei noloutes paljastu.
- MaaJussssi
Simo Hurtta kirjoitti:
...en niin ollenkaan,sait väärin tämän asian kasetilles.Mutta,meinasit jotten paljon tiedä eläinten käsittelystä mitään,siitähän tässä nyt oli kyse.Minähän nyt tiedän mitä se eläinten käsittely on kun joka päivä niiden parissa teen töitä.Elävän materiaalin kanssa kun on 40vuotta tehnyt töitä,niin on tullut huomaamaan että eläin on arvaamaton käsiteltävä poikkeustilanteissa.Mitä arempi niin sen arvaamattomampi.Ja suurin osa esim.työtapaturmistani on sattunut juuri navettahommissa,osa maatilan muissa töissä ja vapaalla ei juurikaan mitään tapaturmia.
Kyllä me tiäretään ja osataan mutta ei näille kannata eläimistä puhua mitään. Niillä ei oo kokemusta kun kissistä ja sekin on pitäny leikellä jotta olis helepompi pitää. Aikamoosta eläänrääkkäystä sekin. Julmia leikkauksia vaan jotta ihmiselle olis hupaisempi sitä käyttää huvitukseksensa.
Ei me eläämiä rääkätä. Me osataan niitä käsitellä niin kun kuuluukin. Sitähän me on kokoikä hariooteltu. Lempiästi mutta päättävääsesti. Kyllä ne on aina lopulta menny mihkä on pitäny. Ei tääläpäin oo teuraskuskiilla sähköpiiskoja tai voi olla mutten oo koskaan nähäny. Vaneerilevyyllä niitä ohjataan. - mikä?
MaaJussssi kirjoitti:
Kyllä me tiäretään ja osataan mutta ei näille kannata eläimistä puhua mitään. Niillä ei oo kokemusta kun kissistä ja sekin on pitäny leikellä jotta olis helepompi pitää. Aikamoosta eläänrääkkäystä sekin. Julmia leikkauksia vaan jotta ihmiselle olis hupaisempi sitä käyttää huvitukseksensa.
Ei me eläämiä rääkätä. Me osataan niitä käsitellä niin kun kuuluukin. Sitähän me on kokoikä hariooteltu. Lempiästi mutta päättävääsesti. Kyllä ne on aina lopulta menny mihkä on pitäny. Ei tääläpäin oo teuraskuskiilla sähköpiiskoja tai voi olla mutten oo koskaan nähäny. Vaneerilevyyllä niitä ohjataan.Kerro mulle missä lehmiä ohjataan vanerilevyllä niin tullan nauraan
- maatalouslomittaja.
Muistetaanpa, että jokaisella ihmisellä on velvollisuus ilmoittaa eläinrääkkäyksestä. Pelkät puheet ei auta... Toimintaa hyvät ihmiset...
Itse olen henkilökohtaisesti, asiallisesti ilmoittanut "korkealaitaisen" kuljettajalle, että voisi myös miettiä sitä eläintä ja sen kipua.. aikamme siinä rähistiin ja yhteisymmärrys saavutettiin.. mentiin lehmän ehdoilla. Muistetaanpas kaikki, että meillä on jokaisella suu jolla asian voi tuoda julki siinä kyseisessä tilanteessa!! ja melko monella on puhelin, ainahan voi soittaa eläinlääkärin paikalle..hänhän on eläimen hyvinvoinnin asialla! turhaa täällä on marista, tehkää asialle jotain!!
Meidän alueen teuraskuljettajat (tätä yhtä lukuunottamatta) on aina käyttäytyneet asiallisesti ja eläintä ajatellen.. Ovatko ne aina sellaisia, sitä en tiedä, mutta tällaisen pirttihirmun seurassa ainakin!- Maataloustuottaja
ovat kuskit käyttäytyneet hyvin. Kyllä lehmän saa kulkemaan, pitää ymmärtää sen käyttäytymismallia.
Hattua nostan kuljettajille, kun joutuvat isojen sonnien kanssa tekemisiin. Niillä kun on usein vielä sarvet, ja ovat tottuneet karsinoissa olemaan niin, ettei niitä kiinni laiteta, eikä ihminen liiku lähellä. - maatilan poeka
Maataloustuottaja kirjoitti:
ovat kuskit käyttäytyneet hyvin. Kyllä lehmän saa kulkemaan, pitää ymmärtää sen käyttäytymismallia.
Hattua nostan kuljettajille, kun joutuvat isojen sonnien kanssa tekemisiin. Niillä kun on usein vielä sarvet, ja ovat tottuneet karsinoissa olemaan niin, ettei niitä kiinni laiteta, eikä ihminen liiku lähellä.meillä käyneillä sikakuskeilla on sellaiset kynän tapaset sahkövehkeet ja ne niitä sitte käyttää ku tarvittee..esim sillon ku sika menee käytävälle poikittai eikä pääse ylös ni vähä sähköö antaa niin nousee jos nousee...se on aikalailla kuskista kiinni,ketä sitä sähköö antaa.. jos sialle näyttää että sitä ahdistetaa ni varmaan tulee vaikeempi tapaus ko sillai että menee karsinaa ja ohjaa sen vai vihkaa portille ja päästää käytävälle..
- sorkanvuolija
maatilan poeka kirjoitti:
meillä käyneillä sikakuskeilla on sellaiset kynän tapaset sahkövehkeet ja ne niitä sitte käyttää ku tarvittee..esim sillon ku sika menee käytävälle poikittai eikä pääse ylös ni vähä sähköö antaa niin nousee jos nousee...se on aikalailla kuskista kiinni,ketä sitä sähköö antaa.. jos sialle näyttää että sitä ahdistetaa ni varmaan tulee vaikeempi tapaus ko sillai että menee karsinaa ja ohjaa sen vai vihkaa portille ja päästää käytävälle..
Ei lehmäntalutukseen tarvitse sähköpiiskaa.En ole kuskien nähny sellaista käyttävän.Itselläkin on kokemusta lehmäntaluttelusta ainakin 15000 lehmäntalutuksen verran eikä mulla ole sähköpiiskaa koskaan ollut käytössä.Kaikki on silti tulleet hoitoparteen joka on varmaan yhtä vastentahtoinen paikka lehmälle kuin se teurasautoonkin meno.
- kk123
Siis nautapuolellahan homma on niin, että teurasmiehen hommaan ei kuulu eläimen kuljetus navetassa. Ainakaan minä en henk kohtaisesti päästäisi vieraita henkilöitä tartuttamaan tauteja. Automiesten homma on lastata, eli siirtää eläin lastaustilasta(jos sellainen on) autoon. Pari metriä auton hissille voi elukkaa vaikka tuupata poikittain, jos muuten ei mene. jos siinä tilanteessa säikyttelee piiskalla voi pahimmassa tapauksessa eläin lähteä karkuteille tai murjoa autonovet hajalle(senkin olen nähnyt). Sisätiloissa eläimet kulkevat kyllä helposti niitä reittejä, mitä ovat tottuneet menemään laitumelle. pihattonavetoissa ne menevät sinne, minne portti ne ohjaa. Kovin tuntuu epäilyttävältä työvoimanhaaskaukselta, jos lypsäjällä on aikaa mennä kesken lypsyn elukoita ajamaan. Meneevät sitten omia aikojaan, tai silloin kun toinen on takana hätistelemässä. pihattoratkaisuissa yleensä kulkukäytävät ovat järjestetty siten, että tiettyyn paikkaan ohjattu eläin ei muualle pääse.
- että itse olet
katsomassa miten eläintäsi kohdellaan poislähtiessä!! Jos vaan vieressä katsot kun toinen tuottaa tuskaa et ole yhtään parempi itsekään. Suut auki senkin nurkissa volisevat nysseröt, muutos lähtee sinusta itsestäsi ei nettipalstalla toisia valehtelijoiksi haukkumalla.
Tottahan lehmä katselee ympärilleen, meillä kyllä on lehmät opetettu siihen että kun emäntä komentaa topakasti liikkumaan niin silloin mennään eteenpäin. Lisäksi on apua jos eläintä on jossain vaiheessa elämää taluteltu riimussa, se ymmärtää että ihmisen perässä kävellään. Opetetaanhan jokainen hevonenkin jo varsana talutukseen, saman voi tehdä naudalle. Vasikalle riimu päähän ja ulos hetkeksi. Riehuttuaan vähän aikaa narun päässä sen voi houkutella eteenpäin ja kehua ja hyväillä oikeasta suorituksesta.
Oletko aiheen aloittaja ystävällinen ja otat yhteyttä asiassasi TEURASTAMOIHIN, heille annettu palaute löytää varmemmin kuljetushenkilöstön kuin tämä palsta. Katseleppa teurastamoiden nettisvuja, kerro mielipiteesi asiallisesti, kerro mihin asioihin toivoisit muutosta (esim sähköpiiskan liiallinen käyttö, hännän vääntäminen). Saatat saada muutosta. Ehkä hitaasti, mutta hyvin istutettu siemen varmasti itää paremmin kuin sinnetänne roiskittu nettihuutelu.- MulliJaSikaKuski
Kyllähän se on taivaan tosi että piiskaa käytetään vaikka kuinka joku valittaa ja marisee,mutta ei kukaan piiskaa eläintä pelkästä ilosta ja nauta/sika liikkuu hyvin niin miksi sitä käyttää. nykyään teuras autot ajaa isolla alalla ja aikataulut on yleensä tosikireitä joten ei ole tosiankaan aikaa odotella että lehmä joka vitun heinän korren haistelee. se on itse isännän ja emännän tuotava lehmä autoon niin ei tartte narista.tiedän kyllä mistä.25 vuotta tätä lystiä harrastanut.
- kiitos..
MulliJaSikaKuski kirjoitti:
Kyllähän se on taivaan tosi että piiskaa käytetään vaikka kuinka joku valittaa ja marisee,mutta ei kukaan piiskaa eläintä pelkästä ilosta ja nauta/sika liikkuu hyvin niin miksi sitä käyttää. nykyään teuras autot ajaa isolla alalla ja aikataulut on yleensä tosikireitä joten ei ole tosiankaan aikaa odotella että lehmä joka vitun heinän korren haistelee. se on itse isännän ja emännän tuotava lehmä autoon niin ei tartte narista.tiedän kyllä mistä.25 vuotta tätä lystiä harrastanut.
yritetään muistaa, että keskustelun alulle laittaja oletettavasti on joku kaupunkilainen "eläinaktivisti" tai maatalon teinityttö.. jolla ei oo mitään käsitystä asiasta.. keskusteluun on sitten yhtyneet kaikki muut, jotka tietää muka yhtäpaljon asiasta..
niinpä. jos vaikka kaikki kävis kattomassa kyseistä toimitusta, mitä se oikeesti on.. siis ennen kuin haukutaan teurasautonkuljettajat, omanalansa ammattilaiset raakalaisiksi, tunteettomiksi eläinrääkkääjiksi.. ja kokeilkaa kuinka helppoa on sairas nauta liikkumaan, ilman sähköpiiskaa.. voi näyttää julmalta, mutta toisinaan se on pakko! OLISIKO PAREMPI LOPETTAA ELÄIN NAVETTAAN JOS SE EI SUOSTU LIIKKUMAAN??
Hyvää vasta alkanutta työvuotta MulliJaSikaKuskille! Ja turvallisia kilometrejä eläinten kans.
- mami
.....että moniko teistä tietää edes mikä on sähköpiiska?
Tuli tässä kerran yhdessä "piirissä" puheeksi nämä eläinsuojelujutut yms.
Niin heitin kysymyksen että kuka tietää millainen on sähköpiiska.
Porukasta paria lukuunottamatta muut olivat ei karjanhoitajia. "Tietäväisiä" he kyllä asioista olivat, sähköpiiskan käytöstä yms.
Kävi ilmi että kukaan noista ei karjaihmisistä ei ollut nähnyt sähköpiiskaa, ei käytettävän sitä, saati itse kokeillut millainen se on.
Nyt heitänkin kysymyksen miten te sähköpiiskan "paheksujat" mitä tiedätte sähköpiiskasta?
Millainen se on, miltä tuntuu ja mistä se saa voimansa?- talonpoika minäkin
...sähköpiiskaa, eikä se tunnu läheskään niin kovalta tälliltä kuin paimenlangasta saatu. Ja patterit oli kunnossa, jos joku epäilee. Itse en kylläkään pidä sähköpiiskaa teurasmiehen aseena, sillä en ole sitä teuraankuljettajan nähnyt käyttävän, mutta eläinlääkärille se on hyvä apu halvauslehmää ylös ajettaessa.
- edu
jos aikoo saada kantturat autoon. kantamallako ne lehmät ja sonnit jotka ei tule vapaa ehtoisesti pitäisi viedä autoon? paljon kivuttomampi keino se piiska on kuin pieksää kepillä eläintä. jokainen varmaan omia kuljettaa narussa niinkuin pitääkin mutta eläimet vaistoavat kun teurasauto kurvaa pihalla ja vieraita ihmisiä tulee,sitten ne ikävä kyllä ei kulje aina vapaa ehtoisesti. helpompihan se
jos kulkisivat.- szdrg
Eli myönnät että eläimille aiheutetaan tarkoituksella kipua koska bisnes on niin kovaa ettei ole aikaa jäädä odotteleen. Jos ihan ajatellaan niin että ei kai se lehmän vika ole että on luonteeltaan sellaiseksi luotu että haluaa haistella.
Tuohon ylemppän kysymykseen. Sähköpiiska aijheuttaa sähköiskun, ei tunnu mukavalta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135243
- 675044
- 904104
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753600Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603188- 432781
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521914- 391774
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628