Mac Windowsilla

voiko?

Voiko ostaa Macin Windowsilla? Jos ei voi, niin voiko ostaa koneen ilman käyttöjärjestelmää? Tai edes palauttaa käyttis ja saada rahat takaisin, niin kuin voi tehdä Windowsin kanssa?

Pidän Mac designista, mutta Mac OS X:llä en tee mitään, joten haluaisin ostaa vain tietokoneen ja asentaa siihen Windowsin ja Linuxin. Enkä halua maksaa turhasta.

23

2731

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...trollaus tämäkin, Mr. Troll!

      Vaikka et itse vastaakaan mihinkään, niin kysyn ihan porukkaa viihdyttääkseni, että mihinkäs liikkeeseen olet onnistunut palauttamaan Windowsin ja saamaan rahat takaisin ja millä perusteella? Lain mukaan moinen voi nimittäin olla mahdollista, eikä laki tietenkään erottele yhden merkin koneita toisesta. Siitä vaan yrittämään Macin ostoa ilman käyttistä, eihän sillä OS X:llä voi edes viruksia imuttaa eikä muutenkaan tehdä mitään.

      Päätä muuten nyt jo, onko sulla Mac vai ei. Rasittavaa tämä pelleilysi vähän niin kuin eri ihmisinä, vaikka kaikki tietää sylttytehtaan.

    • mougu

      Ja onneksi näin.

    • crazy.frog

      ...ja tuskin voit edes palauttaa sen.Se on kuule niin,että joko käytät viruksetonta Maccia taikka maksat Windowssista.Kannattaisi odottaa vuoden,käyttämällä siihen mennessä maccia,kun sitten tulee todennäköisesti virukseton Vista. Mut jos rahaa haluat tuhlata,niin mikä ettei?

    • AM Tiainen

      Mac koneiden mukana tulee Mac OS X koska se on Mac kone. Sekä käyttöjärjestelmän että koneen valmistajana on sama yhtiö, Apple joka voi näin ollen pistää Applen softia koneiden mukaan "ilmaiseksi" joten se että Maccia myytäisiin ilman käyttöjärjestelmää tuskin alentaisi hintaa. Eihän PC kannettavissakaan Windowsin lisenssi koneen mukana maksa valmistajille kuin muutamia kymppejä. Sellainen summa käyttöjärjestelmästä 700eur-2500eur kannettavassa ei ole este koneen ostolle.

      Voithan sinä Linuxin asentaa Mac OS X tilalle. Toisaalta kuka oikeasti haluaa Linuxia Macciin jos Macistä löytyy Linuksista tutut vapaat ohjelmistot (Open Office & GIMP tärkeimpinä) ja sen lisäksi kaikki tärkeimmät kaupalliset ohjelmistot kuten Microsoft Office for Mac, Adobe PhotoShop, LightWave, Modo, Macromedia Dreamweaver yms. Noiden lisäksi Mac OS X saa yksinoikeudella monet palkitut Applen ohjelmistot kuten iMovie, iPhoto, GarageBand, Final Cut Pro, Soundtrack, Logic Pro yms.

      • Mac/Linux.(1.)!.

        No EI varmasti näin tule käymään!!.Tulee vielä keräämään niitä kaikenlaisia "vakoilu" y.m -ohjelma "paskaa" netistä,kun ainakin Internet Explorer 6/7 -selainta käyttää!!.
        Kyllä ne parhaat käyttikset ovat Mac ja Linux!.


    • aristoteles

      Itselläni supertehokas pc xp:llä. F-Securen 2006 ohjelmisto palomuurina, haittaohjelmien tunnistajana, virusten tunnistajana, lapsilukkona jne, jne... Kun windowsiin saa niin paljon enemmän järkisoftaa ja pelejä, ei mac diggareiden ainoa etu, viruksettomuus paljon paina. Ota windowsiin f-secure ja nauti koneestasi ja windowsista.

      • juubaatuubaa

        "F-Securen 2006 ohjelmisto palomuurina, haittaohjelmien tunnistajana, virusten tunnistajana, lapsilukkona jne, jne"

        Macilla ja linuxilla ei tarvitse tuommoisiin rahojansa tunkea...

        "Kun windowsiin saa niin paljon enemmän järkisoftaa ja pelejä"

        Kerro ahkeralle linux-käyttäjälle ja tulevalle Macistille esimerkkejä "järkisoftasta".

        TIETOKONE = tietojenkäsittelykone, right?
        Pelit on mielestäni lapsille kuten pleikkaritkin joilla niitä pitäisi oikeasti pelata yms...


      • Jortsu

        "Kun windowsiin saa niin paljon enemmän järkisoftaa ja pelejä, ei mac diggareiden ainoa etu, viruksettomuus paljon paina."

        Ainoa etu? Et sitten sinäkään Maceista mitään tiedä. Jos olisit edes hetken aikaa lukenut tämänkin palstan juttuja tietäisit, että Macintosh on ylivoimainen monilla muillakin osa-alueilla.

        "Ota windowsiin f-secure ja nauti koneestasi ja windowsista."

        Windowsista nauttiminen on masokismia pahimmillaan. Tai sitten et vain tiedä paremmasta ja haluat vakuutella itsellesi sokeasti, että olet tehnyt oikean valinnan. Minun puolestani saat elää omissa kuvitelmissasi. "Kuurosokeille" Windows-fanaatikoille on turha edes yrittää puhua järkeä.


      • häh?
        juubaatuubaa kirjoitti:

        "F-Securen 2006 ohjelmisto palomuurina, haittaohjelmien tunnistajana, virusten tunnistajana, lapsilukkona jne, jne"

        Macilla ja linuxilla ei tarvitse tuommoisiin rahojansa tunkea...

        "Kun windowsiin saa niin paljon enemmän järkisoftaa ja pelejä"

        Kerro ahkeralle linux-käyttäjälle ja tulevalle Macistille esimerkkejä "järkisoftasta".

        TIETOKONE = tietojenkäsittelykone, right?
        Pelit on mielestäni lapsille kuten pleikkaritkin joilla niitä pitäisi oikeasti pelata yms...

        Yhtä hyvin voi kysyä miksi rahoittaa Applea kun on ilmainen Linux ???

        Eihän Applen käyttikselle ole edes mitään kieliohjelmia, mitään sanakirjoja, mitään käännösohjelmia, mitään opetusohjelmia. Kuinka moni multimedia romppu toimii Macissa?

        Eilen kävin kirjastossa lainamassa tusinan multimediateosta. Vain yksi niistä toimii myös Macissa, kaikki muut vaativat Windowsin.

        Nyt tutustun "Talvisota" multimediaromppuun, sitä ennen loistavaan "Private Teacher III":sen, "Kodin Oma Juristi II" on myös erinomainen, ja "Kodin Lääkäri CD-Fakta" on aivan loistava multimediaromppu. Entäs vaikka "CD Fakta tietosanakirja" tai vaikka Microsoftin Encarta? Euroword translator on myös välttämätön työvälinen, samoin kotimainen Syntax joka kääntää kokonaiset tekstit suomesta englanniksi ja toisin päin. Jne. jne..

        Minulle tietokone on kodin multimediakeskus, eikä mikään kirjoituskoneen ja sähköpostin lukulaite.


      • vai...
        Jortsu kirjoitti:

        "Kun windowsiin saa niin paljon enemmän järkisoftaa ja pelejä, ei mac diggareiden ainoa etu, viruksettomuus paljon paina."

        Ainoa etu? Et sitten sinäkään Maceista mitään tiedä. Jos olisit edes hetken aikaa lukenut tämänkin palstan juttuja tietäisit, että Macintosh on ylivoimainen monilla muillakin osa-alueilla.

        "Ota windowsiin f-secure ja nauti koneestasi ja windowsista."

        Windowsista nauttiminen on masokismia pahimmillaan. Tai sitten et vain tiedä paremmasta ja haluat vakuutella itsellesi sokeasti, että olet tehnyt oikean valinnan. Minun puolestani saat elää omissa kuvitelmissasi. "Kuurosokeille" Windows-fanaatikoille on turha edes yrittää puhua järkeä.

        >että Macintosh on ylivoimainen monilla muillakin osa-alueilla.

        Monilla muilla? Muttei sellaisilla mitä minä tarvitsen.

        Minulla ei ole edes kameraa tai mitään musiikkivehkeitä, miksi hankkisin Macin joka on erinomainen videoeditoinnissa tai jossain muussa mitä minä en tarvitse? Jos joku harrastaa sitä, niin toki silloin Mac ehkä on varteenotettava vaihtoehto. Mutta ei kaikille, ja jos joskus hankinkin esim. kameran, niin uskon että kaikki tarvitsemani asiat onnistuvat myös Windowsilla.

        Kun taas mitä minä kaipaan ja haluan tietokoneelta, Mac ei pysty tarjoamaan, joten yritä ymmärtää, ettei kaikille Mac sovi.


      • Jortsu
        vai... kirjoitti:

        >että Macintosh on ylivoimainen monilla muillakin osa-alueilla.

        Monilla muilla? Muttei sellaisilla mitä minä tarvitsen.

        Minulla ei ole edes kameraa tai mitään musiikkivehkeitä, miksi hankkisin Macin joka on erinomainen videoeditoinnissa tai jossain muussa mitä minä en tarvitse? Jos joku harrastaa sitä, niin toki silloin Mac ehkä on varteenotettava vaihtoehto. Mutta ei kaikille, ja jos joskus hankinkin esim. kameran, niin uskon että kaikki tarvitsemani asiat onnistuvat myös Windowsilla.

        Kun taas mitä minä kaipaan ja haluan tietokoneelta, Mac ei pysty tarjoamaan, joten yritä ymmärtää, ettei kaikille Mac sovi.

        Edellinen kirjoittaja kirjoitti, että ainoa Macin etu on viruksettomuus. En väittänyt että Mac olisi SINULLE juuri se oikea valinta, mutta monelle muulle se on monestakin syystä ja Macin "Ainoa etu" ei ole vain viruksettomuus. Lukekaa tarkemmin vastauksia.


      • juubaatuubaa
        häh? kirjoitti:

        Yhtä hyvin voi kysyä miksi rahoittaa Applea kun on ilmainen Linux ???

        Eihän Applen käyttikselle ole edes mitään kieliohjelmia, mitään sanakirjoja, mitään käännösohjelmia, mitään opetusohjelmia. Kuinka moni multimedia romppu toimii Macissa?

        Eilen kävin kirjastossa lainamassa tusinan multimediateosta. Vain yksi niistä toimii myös Macissa, kaikki muut vaativat Windowsin.

        Nyt tutustun "Talvisota" multimediaromppuun, sitä ennen loistavaan "Private Teacher III":sen, "Kodin Oma Juristi II" on myös erinomainen, ja "Kodin Lääkäri CD-Fakta" on aivan loistava multimediaromppu. Entäs vaikka "CD Fakta tietosanakirja" tai vaikka Microsoftin Encarta? Euroword translator on myös välttämätön työvälinen, samoin kotimainen Syntax joka kääntää kokonaiset tekstit suomesta englanniksi ja toisin päin. Jne. jne..

        Minulle tietokone on kodin multimediakeskus, eikä mikään kirjoituskoneen ja sähköpostin lukulaite.

        Mutta se on erittäin järkevä vaihtoehto uuden koneen ostajalle joka ei halua tapella pöpöjen kanssa tai viritellä linuxia uuteen koneeseen. Linux on erinomainen ilmaiseksi käyttöjärjestelmäksi mutta uuteen koneeseen sitä ei voi oikein suositella. Vanhaa PC-rautaa sillä on tosin hyvä hyödyntää.
        Kun Applen käyttöjärjestelmä ja kone tulee samalta tehtaalta niin kokonaisuus on saumaton, toisin kuin windows. Mieluummin rahoitan Applen tuotekehitystyötä kuin mikrosoftia...


      • Jortsu
        häh? kirjoitti:

        Yhtä hyvin voi kysyä miksi rahoittaa Applea kun on ilmainen Linux ???

        Eihän Applen käyttikselle ole edes mitään kieliohjelmia, mitään sanakirjoja, mitään käännösohjelmia, mitään opetusohjelmia. Kuinka moni multimedia romppu toimii Macissa?

        Eilen kävin kirjastossa lainamassa tusinan multimediateosta. Vain yksi niistä toimii myös Macissa, kaikki muut vaativat Windowsin.

        Nyt tutustun "Talvisota" multimediaromppuun, sitä ennen loistavaan "Private Teacher III":sen, "Kodin Oma Juristi II" on myös erinomainen, ja "Kodin Lääkäri CD-Fakta" on aivan loistava multimediaromppu. Entäs vaikka "CD Fakta tietosanakirja" tai vaikka Microsoftin Encarta? Euroword translator on myös välttämätön työvälinen, samoin kotimainen Syntax joka kääntää kokonaiset tekstit suomesta englanniksi ja toisin päin. Jne. jne..

        Minulle tietokone on kodin multimediakeskus, eikä mikään kirjoituskoneen ja sähköpostin lukulaite.

        "Yhtä hyvin voi kysyä miksi rahoittaa Applea kun on ilmainen Linux ???"

        Linuxille ei saa valitettavasti ollenkaan riittävästi ohjelmia. Macille on paljon enemmän ohjelmia etenkin ammattilaiskäyttöön.

        "Eihän Applen käyttikselle ole edes mitään kieliohjelmia, mitään sanakirjoja, mitään käännösohjelmia, mitään opetusohjelmia."

        Kyllä omassa Macissani WSOY:n sanakirja-ohjelma toimii, ilman Virtual PC:tä. Opetusohjelmiakin löytyy, vaikka niitä ei itselläni olekaan.

        "Kuinka moni multimedia romppu toimii Macissa?"

        Todella moni. Ei valitettavasti kovin moni suomalainen multimedia romppu, mutta multimediaromput ovat muutenkin kuolemassa Internetin tieltä. Suomalaisissa Internetrompuissakin on suurin ongelma vain tekijöiden laiskuus. Usein esim. Macromedian tuotteilla tehdyt multimediatuotokset olisi helppo tehdä samaan tapaan Macillekin. Moni niistä ei toimi Linuxillakaan.

        Mielestäni multimediaromppujen vähyys on pieni ongelma varsinaisiin Linuxin ohjelmistopuutteisiin verrattuna. Macilla niitä multimediaromppuja voi sentään tehdä. Linuxilla tämä on ohjelmistopuutteista johtuen huomattavasti vaivalloisempaa.

        ""Kodin Lääkäri CD-Fakta" on aivan loistava multimediaromppu. Entäs vaikka "CD Fakta tietosanakirja" tai vaikka Microsoftin Encarta?"

        Nämä vaativat Windowsin. Windows on valitettavasti virusimuri, josta monet haluavat eroon, joten se ei vedä käyttöjärjestelmänä vertoja Mac OS X:lle tai Linuxille. Toimiihan nämä ohjelmat tietenkin Winellä Linuxilla tai Intel Maceilla, mutta Linux ei siis tässäkään asiassa ole millään tavoin ylivertainen.

        Eli Windows ei ole käyttöjärjestelmänä riittävän hyvä ja Linuxille ei saa riittävästi ohjelmia, joten Mac OS X:lle on tässä välissä loistava sauma. Jos Mac OS X:n markkinaosuus jatkaa nousuaan, niin se lisää myös ohjelmistovalikoimaa, ja tällöin Windowsin edut ohjelmistopuolella vähenevät.


      • iMac G3

        Kyllä sen viruksettomuuden "painoarvon" huomaa vasta kokeiltuaan. Eikä se tosiaankaan ole ainoa syy valita mac.

        Kyllähän sillä win-vehkeelläkin pärjää, jos jaksaa askarrella noiden turva ohjelmistojen kanssa.

        Eiköhän tässäkin asiassa päde vanha totuus, enemmistössä on "helpompi" olla :-)


      • ei tarpeeksi ?
        Jortsu kirjoitti:

        "Yhtä hyvin voi kysyä miksi rahoittaa Applea kun on ilmainen Linux ???"

        Linuxille ei saa valitettavasti ollenkaan riittävästi ohjelmia. Macille on paljon enemmän ohjelmia etenkin ammattilaiskäyttöön.

        "Eihän Applen käyttikselle ole edes mitään kieliohjelmia, mitään sanakirjoja, mitään käännösohjelmia, mitään opetusohjelmia."

        Kyllä omassa Macissani WSOY:n sanakirja-ohjelma toimii, ilman Virtual PC:tä. Opetusohjelmiakin löytyy, vaikka niitä ei itselläni olekaan.

        "Kuinka moni multimedia romppu toimii Macissa?"

        Todella moni. Ei valitettavasti kovin moni suomalainen multimedia romppu, mutta multimediaromput ovat muutenkin kuolemassa Internetin tieltä. Suomalaisissa Internetrompuissakin on suurin ongelma vain tekijöiden laiskuus. Usein esim. Macromedian tuotteilla tehdyt multimediatuotokset olisi helppo tehdä samaan tapaan Macillekin. Moni niistä ei toimi Linuxillakaan.

        Mielestäni multimediaromppujen vähyys on pieni ongelma varsinaisiin Linuxin ohjelmistopuutteisiin verrattuna. Macilla niitä multimediaromppuja voi sentään tehdä. Linuxilla tämä on ohjelmistopuutteista johtuen huomattavasti vaivalloisempaa.

        ""Kodin Lääkäri CD-Fakta" on aivan loistava multimediaromppu. Entäs vaikka "CD Fakta tietosanakirja" tai vaikka Microsoftin Encarta?"

        Nämä vaativat Windowsin. Windows on valitettavasti virusimuri, josta monet haluavat eroon, joten se ei vedä käyttöjärjestelmänä vertoja Mac OS X:lle tai Linuxille. Toimiihan nämä ohjelmat tietenkin Winellä Linuxilla tai Intel Maceilla, mutta Linux ei siis tässäkään asiassa ole millään tavoin ylivertainen.

        Eli Windows ei ole käyttöjärjestelmänä riittävän hyvä ja Linuxille ei saa riittävästi ohjelmia, joten Mac OS X:lle on tässä välissä loistava sauma. Jos Mac OS X:n markkinaosuus jatkaa nousuaan, niin se lisää myös ohjelmistovalikoimaa, ja tällöin Windowsin edut ohjelmistopuolella vähenevät.

        Linuxille on olemassa yli 40000 ohjelma, mitä on enemmän kuin tarpeeksi 99% tietokoneen käyttäjistä.

        http://freshmeat.net/
        http://sourceforge.net/


      • Win/Lin/Mac
        iMac G3 kirjoitti:

        Kyllä sen viruksettomuuden "painoarvon" huomaa vasta kokeiltuaan. Eikä se tosiaankaan ole ainoa syy valita mac.

        Kyllähän sillä win-vehkeelläkin pärjää, jos jaksaa askarrella noiden turva ohjelmistojen kanssa.

        Eiköhän tässäkin asiassa päde vanha totuus, enemmistössä on "helpompi" olla :-)

        12 vuoden Windows kokemuksella, 6 vuoden Linux kokemuksella ja 3 vuoden Mac kokemuksella voin sanoa, ettei ole koskaan ollut ongelmia virusten kanssa. Yhtään tartuntaa 12 vuoden aikana.

        Vaikka nykyään käytänkin pääsääntöisesti Macia, niin "viruksettomuus" ole mielestäni mikään suurin etu. Pieni plussa, muttei mikään tärkein käyttöjärjestelmän valintakriteeri.


      • iMac G3
        Win/Lin/Mac kirjoitti:

        12 vuoden Windows kokemuksella, 6 vuoden Linux kokemuksella ja 3 vuoden Mac kokemuksella voin sanoa, ettei ole koskaan ollut ongelmia virusten kanssa. Yhtään tartuntaa 12 vuoden aikana.

        Vaikka nykyään käytänkin pääsääntöisesti Macia, niin "viruksettomuus" ole mielestäni mikään suurin etu. Pieni plussa, muttei mikään tärkein käyttöjärjestelmän valintakriteeri.

        ja perheestä löytyy win-koneita tälläkin hetkellä. Eivät vaan ole minun käytössä :-)

        Eihän niitä virusongelmia ole, jos jaksaa askarrella niiden turvaohjelmien kanssa. Se on vaan raakaa peliä, kone vanhenee käsiin noiden turvaohjelmien alla. Aika tiheään saa rautaa päivittää, vaikkei hyötyohjelmien vuoksi joutuisikaan, niin se uusin "virustutka" lyö konetta kyykkyyn. Moniko vuoden 2000 pc-kone jaksaa uusinta F-securea pyörittää, tai edes vuoden 2003.

        Itse tässä vuoden 2000 iMacilla surffailen, turvallisesti. Voisinko tehdä niin samanikäisellä win-koneella, epäilen. Win-vaihtoehdon koneteho varmaankin minulle riittäisi, ilman turvaohjelmia :-)

        Se on tietysti jokaisella oma mielipide siitä, mitä ominaisuutta tärkeänä pitää. Minulle macissa parasta on tuo "viruksettomuus", eikä tuo käyttis muutenkaan vastenmielinen ole :-)


      • iMacG5
        ei tarpeeksi ? kirjoitti:

        Linuxille on olemassa yli 40000 ohjelma, mitä on enemmän kuin tarpeeksi 99% tietokoneen käyttäjistä.

        http://freshmeat.net/
        http://sourceforge.net/

        ...ei nyt vaan saa esim. Adoben Creative Suitea eikä Microsftin Officea. OS X:lle ja myös wintoosalle saa mloemmat. Riittääkö? Tosin ikävä kyllä OS X:lle ei löydy Autocadia, mutta ei sitä löydy Linuxillekaan. Ei tietokoneella vakavasti töitä tekevälle ole linukalla ihmeempää käyttöä. Millään linukan noiden softien korvikkeilla kun ei ole tosielämässä paskankaan käyttöä.

        Nörttien säätämiskäyttiksenä se on ihan bueno varmaan, ei siinä mitään... Mutta itse en kotonani jumalauta säätäisi ja hinkkaisi yhtään mitään. Enkä perkele enää katsele PC-matolaatikkoa tässä talossa kun olen siitä eroon älynnyt hankkiutua, vaan haluan hoitaa hommat tietsikan kanssa mahdollisimman helposti ja iMacilla näyttää homma hoituvan hienosti, joten hus hus kaukana tästä mökistä windowsit ja linukat, jotka niissä linnunpöntöissä pyörivät ...


      • MatsX
        iMac G3 kirjoitti:

        ja perheestä löytyy win-koneita tälläkin hetkellä. Eivät vaan ole minun käytössä :-)

        Eihän niitä virusongelmia ole, jos jaksaa askarrella niiden turvaohjelmien kanssa. Se on vaan raakaa peliä, kone vanhenee käsiin noiden turvaohjelmien alla. Aika tiheään saa rautaa päivittää, vaikkei hyötyohjelmien vuoksi joutuisikaan, niin se uusin "virustutka" lyö konetta kyykkyyn. Moniko vuoden 2000 pc-kone jaksaa uusinta F-securea pyörittää, tai edes vuoden 2003.

        Itse tässä vuoden 2000 iMacilla surffailen, turvallisesti. Voisinko tehdä niin samanikäisellä win-koneella, epäilen. Win-vaihtoehdon koneteho varmaankin minulle riittäisi, ilman turvaohjelmia :-)

        Se on tietysti jokaisella oma mielipide siitä, mitä ominaisuutta tärkeänä pitää. Minulle macissa parasta on tuo "viruksettomuus", eikä tuo käyttis muutenkaan vastenmielinen ole :-)

        Kiva huomata, että muillakin on vanhempaa vielä hyvin palvelevaa laitteistoa käytössä.
        Itse käyttelen vuonna 1999 valmistettua B&W PowerMacciä, joka on edelleen aivan riittävä kaikkeen mitä teen. Prosessori on vaihdettu G4:ksi, muistia on lisäilty 1 giga ja jossain vaiheessa lisäsin 120 gigaisen kiintolevyn alkuperäisen pienen rinnalle. Lisäksi tehdas asennettu dvd-asema vaihtui reilu vuosi takaperin halpaan kirjoittavaan malliin joka toimi ihan heittämällä.
        Taitaa Applen ainoa ongelma olla se, kun tekevät niin hyviä koneita että ne pysyvät käytössä lähes 10 vuotta.


      • iMac G3
        MatsX kirjoitti:

        Kiva huomata, että muillakin on vanhempaa vielä hyvin palvelevaa laitteistoa käytössä.
        Itse käyttelen vuonna 1999 valmistettua B&W PowerMacciä, joka on edelleen aivan riittävä kaikkeen mitä teen. Prosessori on vaihdettu G4:ksi, muistia on lisäilty 1 giga ja jossain vaiheessa lisäsin 120 gigaisen kiintolevyn alkuperäisen pienen rinnalle. Lisäksi tehdas asennettu dvd-asema vaihtui reilu vuosi takaperin halpaan kirjoittavaan malliin joka toimi ihan heittämällä.
        Taitaa Applen ainoa ongelma olla se, kun tekevät niin hyviä koneita että ne pysyvät käytössä lähes 10 vuotta.

        että mac-käyttäjiä kiinnostaa enempi se mitä tekee, kuin millä tekee.

        Jos vanha kone riittää, miksi pitäisi uudempaan vaihtaa.

        Sullahan on oikea monsteri tuo mac. Mulla G3, 192 Mt muisti ja 10 giga levy :-)


      • häh? kirjoitti:

        Yhtä hyvin voi kysyä miksi rahoittaa Applea kun on ilmainen Linux ???

        Eihän Applen käyttikselle ole edes mitään kieliohjelmia, mitään sanakirjoja, mitään käännösohjelmia, mitään opetusohjelmia. Kuinka moni multimedia romppu toimii Macissa?

        Eilen kävin kirjastossa lainamassa tusinan multimediateosta. Vain yksi niistä toimii myös Macissa, kaikki muut vaativat Windowsin.

        Nyt tutustun "Talvisota" multimediaromppuun, sitä ennen loistavaan "Private Teacher III":sen, "Kodin Oma Juristi II" on myös erinomainen, ja "Kodin Lääkäri CD-Fakta" on aivan loistava multimediaromppu. Entäs vaikka "CD Fakta tietosanakirja" tai vaikka Microsoftin Encarta? Euroword translator on myös välttämätön työvälinen, samoin kotimainen Syntax joka kääntää kokonaiset tekstit suomesta englanniksi ja toisin päin. Jne. jne..

        Minulle tietokone on kodin multimediakeskus, eikä mikään kirjoituskoneen ja sähköpostin lukulaite.

        Kiva että joku vielä noita multimeediateoksiakin käyttää.;)

        Toimivat muuten oikein hyvin Macissa jossa on "lainattu" Virtual PC "lainatulla" Windowsilla. Sanoi ja näytti naapurin mies (en minä tietenkään)...

        Varmaan fiduddaa, kun kohta kaikki Winkkari-ohjelmat toimivat erinomaista vauhtia Intel-Maceissa jopa ilman Windows-viruspaskan käynnistämistä. Se siitä viimeisestäkin kotikäyttäjän PC-tarpeesta sitten (PC = tietokone jossa on naurettava, 20-vuotias BIOS ja jossa OS X ei kräkkäämättä toimi).

        Taitaa häh? olla taas ystävämme Mr. Troll, tuo "kirjoituskoneen ja sähköpostin lukulaite" on niin häntä että heikunkeikun.

        Älä vaan asenna liikaa ohjelmia siihen Winkkariisi, menee meinaan rekisteri tukkoon jossakin vaiheessa...;D

        "Eihän Applen käyttikselle ole edes mitään sanakirjoja"

        Koko OS X Tiikeri on englannin Oxford Dictionary, jonka saa toimimaan kaikissa ohjelmissa pelkällä näppäinkomennolla. Tiesikkös sitä, Mr. Troll? Löytyykö Winkkarista?


      • vai... kirjoitti:

        >että Macintosh on ylivoimainen monilla muillakin osa-alueilla.

        Monilla muilla? Muttei sellaisilla mitä minä tarvitsen.

        Minulla ei ole edes kameraa tai mitään musiikkivehkeitä, miksi hankkisin Macin joka on erinomainen videoeditoinnissa tai jossain muussa mitä minä en tarvitse? Jos joku harrastaa sitä, niin toki silloin Mac ehkä on varteenotettava vaihtoehto. Mutta ei kaikille, ja jos joskus hankinkin esim. kameran, niin uskon että kaikki tarvitsemani asiat onnistuvat myös Windowsilla.

        Kun taas mitä minä kaipaan ja haluan tietokoneelta, Mac ei pysty tarjoamaan, joten yritä ymmärtää, ettei kaikille Mac sovi.

        SINÄ sitten tarvitset? Missä on viesti jossa nimimerkki "vai..." valottaa meille asioita joita hän haluaa tietokoneellaan tehdä?

        Minä, minä, minä, sanoo "vai...", joka ei koskaan ole lähettänyt yhtäkään viestiä yhdellekään palstalle mutta on yhtäkkiä niin nettipersoonaa että vallan...

        No, Mr. Trollhan tässä luultavasti on taas kyseessä. On siinä puhdikas poitsu Mac-vastaisen toivottoman ristiretkensä kanssa.


      • PC-käyttäjä
        MatsX kirjoitti:

        Kiva huomata, että muillakin on vanhempaa vielä hyvin palvelevaa laitteistoa käytössä.
        Itse käyttelen vuonna 1999 valmistettua B&W PowerMacciä, joka on edelleen aivan riittävä kaikkeen mitä teen. Prosessori on vaihdettu G4:ksi, muistia on lisäilty 1 giga ja jossain vaiheessa lisäsin 120 gigaisen kiintolevyn alkuperäisen pienen rinnalle. Lisäksi tehdas asennettu dvd-asema vaihtui reilu vuosi takaperin halpaan kirjoittavaan malliin joka toimi ihan heittämällä.
        Taitaa Applen ainoa ongelma olla se, kun tekevät niin hyviä koneita että ne pysyvät käytössä lähes 10 vuotta.

        Eivät nämä nyt vielä niin kovin vanhoja ole, mutta minulla on aina päällä tuo suurimmilta osin -95 100MHz Pentium ja tämä kone, jolla tässä nyt olen on suurimmilta osin -97 Pentium II 233MHz@266MHz. Huikeaa on ylikellotus. Muut koneet ovat joko poissa käytöstä tai liian uusia tähän, esimerkiksi tuo Pentium 75MHz, jolla tuli joskus syksylly reititettyä, on poissa käytöstä. Tämä näppäimistö on muuten -87 IBM. Kyllä tälläkin koneella tekee vielä jotakin, toki voi suunnittelutyöt, videoeditoinnit ja uusien pelien pelaamiset, mutta kyllä tällä nyt tänne peelofuuromeille kirjoittelee peeloja viestejä ja joskus vähän jopa jotain koodiakin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      181
      1723
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      60
      1210
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      55
      957
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      72
      854
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      135
      829
    6. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      41
      796
    7. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      54
      778
    8. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      709
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      72
      700
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      309
      649
    Aihe