Tuossa yhdessä ketjussa oli kiistaa kuka maksaa ja mitä kun lasta kuskataan tapaamisiin. Onko asia tosiaan näin että etä maksaa kulut lasten kuljetuksista että saa nähdä lapsiaan. Onko jossain kirjallista tietoa? Kuulostaa aika kohtuuttomalta jos etävanhempi joutuu yksin maksamaan, eikös pitäis mennä puolet/puolet? Jos lähivanhempi päättää muuttaa toiselle puolelle suomea, etä maksaa tai hylkää lapsensa. Onko etä tosiaan pelkkä 'MAKSUMIES'?
kumpi maksaa
36
5091
Vastaukset
- k-mamma
siitähän täällä juuri toisessa ketjussa keskustellaan, olisit voinut sinne tulla mukaan. :)
pääsääntoisesti, yleensä, tapaava vanhempi maksaa tapaamiskulut.
tässä linkki, lue sieltä alin kohta, tapaamiskuluista.
http://www.eroperhe.net/?core=tapaamiset
monesti elatusmaksuihin lasketaan mukaan tapaamisísta aiheutuvat kustannukset.
tapaamiskuluihin voi hakea tukea.toisaalta miksi sen vanhemman jolla lapset on ja jonka pitää niistä pystyä huolehtimaan pitäisi käyttää rahansa siihen että lapset voi nähdä toista vanhempaa?
- ap....
davalyan kirjoitti:
toisaalta miksi sen vanhemman jolla lapset on ja jonka pitää niistä pystyä huolehtimaan pitäisi käyttää rahansa siihen että lapset voi nähdä toista vanhempaa?
edelleen yhteisiä lapsia vaikka on erottu. Ei niistä tule vain toisen lapsia. Sen takia olen sitä mieltä että molemmat maksaa. Tuon perusteella ei etän tarvitsisi maksaa elatusrahaakaan.
ap.... kirjoitti:
edelleen yhteisiä lapsia vaikka on erottu. Ei niistä tule vain toisen lapsia. Sen takia olen sitä mieltä että molemmat maksaa. Tuon perusteella ei etän tarvitsisi maksaa elatusrahaakaan.
vanhemmalle usein ne kustannukset jää,esim meillä exä tapaa kahden viikon välein 48 tuntia,kaikki muu aika,kulut harrasteista,vaatteista,ruoista,hoitomaksuista ym on mulla...en minäkään pyydä häneltä lisä rahaa niihin kuluihin...
- Jaana__
davalyan kirjoitti:
vanhemmalle usein ne kustannukset jää,esim meillä exä tapaa kahden viikon välein 48 tuntia,kaikki muu aika,kulut harrasteista,vaatteista,ruoista,hoitomaksuista ym on mulla...en minäkään pyydä häneltä lisä rahaa niihin kuluihin...
Lähivanhempi saa elatusapua jolla katetaan etävanhemman osuus niistä kuluista mitä tapahtuu lähivanhemman luona. Sen lisäksi yhteiskunta maksaa lapsilisät lähivanhemmalle.
Tapaamiskulut ovat osana lapsen elatusta ja näin ollen kumpikin vanhempi on velvollinen osallistumaan niihin. - Marjut
Jaana__ kirjoitti:
Lähivanhempi saa elatusapua jolla katetaan etävanhemman osuus niistä kuluista mitä tapahtuu lähivanhemman luona. Sen lisäksi yhteiskunta maksaa lapsilisät lähivanhemmalle.
Tapaamiskulut ovat osana lapsen elatusta ja näin ollen kumpikin vanhempi on velvollinen osallistumaan niihin.Sano se sitten lastenvalvojalle, joka ITSE SANOI, että pääsääntö on, että jos etävanhempi haluaa lasta tavata niin hän maksaa KAIKKI kulut. Kuluihin om mahdollisuus saada avustusta.
- Lastenvalvoja hukassa
Marjut kirjoitti:
Sano se sitten lastenvalvojalle, joka ITSE SANOI, että pääsääntö on, että jos etävanhempi haluaa lasta tavata niin hän maksaa KAIKKI kulut. Kuluihin om mahdollisuus saada avustusta.
Vanhemmat ovat velvollisia vastaamaan lasten kuluista - jos kummallakaan ei ole rahaa niin voi yrittää hakea avustusta yhteiskunnalta. Lastenvalvoja ei tainnut tuntea Suomen lakia - vanhemmathan ovat elatusvelvollisia, ei yhteiskunta.
- Susanna
Hienosti toimivia eroperheitä.
Niissä isä on isä ja äiti on äiti, toista ei mollata vaan kunnioitetaan. Eihän eroaminen tarkoita sitä, että lapselta katoaisi toinen vanhempi. He eivät vain enää asu, elä yhdessä.
Mikäli tilanne muuten normaali, miksei lähivanhempi voisi olla sellainen tilanteen avaaja...jakaa asioita etävanhemman kanssa, ilman riitoja.
Ymmärrän tietysti että on riitaisia eroja, ihmiset eivät tule enää sekuntiakaan toimeen keskenään. Se jo hankalampaa... - Marjut
Lastenvalvoja hukassa kirjoitti:
Vanhemmat ovat velvollisia vastaamaan lasten kuluista - jos kummallakaan ei ole rahaa niin voi yrittää hakea avustusta yhteiskunnalta. Lastenvalvoja ei tainnut tuntea Suomen lakia - vanhemmathan ovat elatusvelvollisia, ei yhteiskunta.
Tapaamisesta tulevat kulut eivät ole sama asia kuin ne kulut, jotka vanhempien kuuluu hoitaa yhdessä lasta elättääkseen. Älä lue lakia, jota et tunne.
Lastenvalvoja tietänee nämä asiat sinua vähän paremmin. - Jaana_
Marjut kirjoitti:
Tapaamisesta tulevat kulut eivät ole sama asia kuin ne kulut, jotka vanhempien kuuluu hoitaa yhdessä lasta elättääkseen. Älä lue lakia, jota et tunne.
Lastenvalvoja tietänee nämä asiat sinua vähän paremmin.Tapaamiset on lapsen oikeus ja näin ollen vanhemmat ovat velvollisia näitä järjestämään. Korkeimman oikeuden päätös on että vanhemmat vastaavat näistaä elatuskyvyn mukaisesti samaan tapaan kuin muukin elatus.
- Ramona
Jaana_ kirjoitti:
Tapaamiset on lapsen oikeus ja näin ollen vanhemmat ovat velvollisia näitä järjestämään. Korkeimman oikeuden päätös on että vanhemmat vastaavat näistaä elatuskyvyn mukaisesti samaan tapaan kuin muukin elatus.
Ei ole sellaista päätöstä jossa vanhemmat pakotetaan maksamaan puoliksi lapsen tapaamisesta aiheutuvat kulut. Ne ovat tapauskohtaisia asioita ja pääsääntöisesti se maksaa joka lapset haluaa tavata.
Rahakkaampi vanhempi ei tästä asiasta rupea vääntämään riitaa ja köyhä saa sossun tuen.
Ja olen kyllä sitä mieltä, että ELATUSkulut eivät ole sama asia kuin tapaamiskulut. Tosin monasti tapaamiskulut sisällytetään elatussopimukseen, ainakin silloin jos se varakkaampi osapuoli on etävanhempi. - JA LAPSI KÄRSII
Ramona kirjoitti:
Ei ole sellaista päätöstä jossa vanhemmat pakotetaan maksamaan puoliksi lapsen tapaamisesta aiheutuvat kulut. Ne ovat tapauskohtaisia asioita ja pääsääntöisesti se maksaa joka lapset haluaa tavata.
Rahakkaampi vanhempi ei tästä asiasta rupea vääntämään riitaa ja köyhä saa sossun tuen.
Ja olen kyllä sitä mieltä, että ELATUSkulut eivät ole sama asia kuin tapaamiskulut. Tosin monasti tapaamiskulut sisällytetään elatussopimukseen, ainakin silloin jos se varakkaampi osapuoli on etävanhempi.Keskituloisen vanhemman (jos vanhemmaksi voi kutsua) Pikemminkin rahapussisksi tulee maksaa kaikki tapaamiskulut. ESIM. matkakulut/kk 140€ Lisäksi harrastukset 50€ Ruoka 40€ Tähän ei vielä ole laskettu jos lapsi kouluikäinen ja koulumatkat toiseen kaupunkiin (1400€) Lisäksi tietenkin elatusmaksut.
Jotain järkeä lähihuoltajillekkin ja lakia lapsen kaappaamiseen toiselle paikkakunnalle. Ei tarvitse valittaa tapaamisten loppumisesta jos itse itsekkyydessään on sen aiheuttanut.
- jos olis näin
Jos sun tyttöystävä asuu toisella paikkakunnalla, niin pyydätkö hänen maksamaan sun bensat tai linkkarimaksun että pääset häntä tapaamaan? Vai maksatko itse?
- outoa
Vertaatko tosiaan lasta tyttöystävään? Millainen perverssi oikeastaan olet???
- ap...
...
- Äiti 4:lle
eikä oikeastaan huono vertaus. Kyllähän se on se tapaaja, joka maksaa.
Yhtälailla jos kävisit tapaamassa omia vanhempiasi toisella paikkakunnalla.
Itse ajan 1-2 kertaa viikossa katsomaan omaan vanhaa äitiäni, ja kilometrejä yhdellä reissulla kertyy 120. Enkä odota hänen osallistuvat kuluihin. - ...
Äiti 4:lle kirjoitti:
Itse ajan 1-2 kertaa viikossa katsomaan omaan vanhaa äitiäni, ja kilometrejä yhdellä reissulla kertyy 120. Enkä odota hänen osallistuvat kuluihin.tuolla vertauksellahan lapsen pitäisi olla toisena maksavana osapuolena, kun niitähän olen menossa hakemaan, en exääni.
Äiti 4:lle kirjoitti:
Itse ajan 1-2 kertaa viikossa katsomaan omaan vanhaa äitiäni, ja kilometrejä yhdellä reissulla kertyy 120. Enkä odota hänen osallistuvat kuluihin.lähivanhempi on heittänyt etävanhemman pihalle ja muuttanut kauas? Onko sitten reilua että etävanhempi maksaa matkakulut?
- Jaana__
Tapaamiskulut (kuten matkakulut) ovat osana lapsen elatusta ja näin ollen vanhemmat vastaavat näistä elatuskykynsä suhteessa. Tästä on mm korkeamman oikeuden päätös. Jos vanhemmilla samankaltainen tulotaso menee kulut puoliksi. Tätä otetaan joko huomioon elatusapua sovittaessa tai sitten vanhemmat esimerkiksi kuskaavat vuorotellen.
- mimmi
korkeimman oikeuden päätös ei tarkoita että kaikilla olisi niin.
Yleensä se on etä joka maksaa tapaamismatkan.
Monissa tapauksissa se on huomioitu etän elatusmaksu summassa. Maksaa pienenpää elatusta ja maksaa matkat.
toisaalta tuokin voidaan ajatella, molempien kustantavan, kun elatusmaksut määräytyvät molempien elatusosuudesta. - Jaana_
mimmi kirjoitti:
korkeimman oikeuden päätös ei tarkoita että kaikilla olisi niin.
Yleensä se on etä joka maksaa tapaamismatkan.
Monissa tapauksissa se on huomioitu etän elatusmaksu summassa. Maksaa pienenpää elatusta ja maksaa matkat.
toisaalta tuokin voidaan ajatella, molempien kustantavan, kun elatusmaksut määräytyvät molempien elatusosuudesta.Korkein oikeus tosiaan totesi että tapaamismatkat ovat osana lapsen elatusta ja näin ollen vanhempien pitäisi ottaa tätä huomioon elatusapua määriteltäessä. Mutta kuten muutkin jutut liittyen näihin elarijuttuihin tässäkin vallitsee viidakon laki - heikompi joutuu antaa periksi. Toivottavasti tämäkin nyt tulee mukaan siihen uuteen elatusapunormistoon.
- simpukkameri
...että jos olet oikeutettu toimeentulotukeen, saat makakorvaukset alimman taksan mukaan, joko kilometrikorvaus tai julkinen liikenne, bussi esim. Ja myös kulukorvauksen kustakinlapsesta jokaiselta tapaamispäivältä. Nämä asiat raapustetaan toimeentulohakemukseen. Kokemuksesta, ei kuulopuheesta, tämä tieto peräisin. Tosin en tiedä voiko eri paikkakunnilla olla eroja tässä asiassa..
- Susanna
Näin minäkin olen kuullut, etän kuuluu maksaa tapaamisesta aiheutuvat matkakulut...
Monta reissua olen ajanut, bensa on kallista tänä päivänä.. - miettiä
mitä se lähivanhempi maksaa
elatusmaksut ja lapsilisät ei kuule
pitkälle riitä loppukädessä.
Ja kuskaahan tämä lähivanhempi lapsia
moilloin mihinkin.
se on vähän jos et maksaa kuljetukset.- 2 lapsen äiti
maksaisivat..niin tai se jol olis sil kerral enempi fyrkkaa..niin helpompi sanoo kun toteuttaa..tiedetään..tiedetään!!!
2 lapsen äiti kirjoitti:
maksaisivat..niin tai se jol olis sil kerral enempi fyrkkaa..niin helpompi sanoo kun toteuttaa..tiedetään..tiedetään!!!
ristiriita on...jos molemmat on töissä ja toisella on vaikka ne pari lasta lähes aina,niin eiköhän sillä ole vähemmän rahaa kuin tällä sinkulla,vaikka palkka olisi sama,kyllähän esim kolmen hengen menot isommat on kuin yhden,tarvitaan jo isompi asunto kuin mitä sinkku tarvitsee :)
- mieti uudelleen
davalyan kirjoitti:
ristiriita on...jos molemmat on töissä ja toisella on vaikka ne pari lasta lähes aina,niin eiköhän sillä ole vähemmän rahaa kuin tällä sinkulla,vaikka palkka olisi sama,kyllähän esim kolmen hengen menot isommat on kuin yhden,tarvitaan jo isompi asunto kuin mitä sinkku tarvitsee :)
Missäs ne lapset tapaamisajan asuvat? Teltassako? Ja tapaamiskuluthan ei ole menoja, eihän? Kuka se muuten olikaan joka maksaa ja hoitaa ne tapaamisten matkajärjestelyt? No tokihan lapset ovat syömättä ja harrastamatta etällä?
Kumma kun lähit laskevat jo suurinpiirtein TV-luvankin osittain lasten menoiksi mutta elatusmaksuja määriteltäessä ei pahemmin etän kuluja huomioida. Ryhdy itse etäksi jos se kerran niin auvoista elämää on! - on se
2 lapsen äiti kirjoitti:
..että matkakulut jaetaan puoliksi ja niinhän se meneekin jos vuorotellen maksaa..
- ap...
mieti uudelleen kirjoitti:
Missäs ne lapset tapaamisajan asuvat? Teltassako? Ja tapaamiskuluthan ei ole menoja, eihän? Kuka se muuten olikaan joka maksaa ja hoitaa ne tapaamisten matkajärjestelyt? No tokihan lapset ovat syömättä ja harrastamatta etällä?
Kumma kun lähit laskevat jo suurinpiirtein TV-luvankin osittain lasten menoiksi mutta elatusmaksuja määriteltäessä ei pahemmin etän kuluja huomioida. Ryhdy itse etäksi jos se kerran niin auvoista elämää on!hyvä kirjoitus. Lakiin pitäisi saada pykälä että etä- ja lähivanhemman osaa vaihdettaisiin vuoden välein, niin tulis jokaiselle selväksi nämä asiat omalta kohdalta.
- ei onnistu
mieti uudelleen kirjoitti:
Kumma kun lähit laskevat jo suurinpiirtein TV-luvankin osittain lasten menoiksi mutta elatusmaksuja määriteltäessä ei pahemmin etän kuluja huomioida. Ryhdy itse etäksi jos se kerran niin auvoista elämää on!Minä ryhtyisin etäksi, jos exä huolisi lapsensa!
En mitään kaipaa niin paljon kuin omaa vapauttani - Salme
ei onnistu kirjoitti:
Minä ryhtyisin etäksi, jos exä huolisi lapsensa!
En mitään kaipaa niin paljon kuin omaa vapauttanikun lapset kasvavat. Odotapa vain!
- cat70
sossun täti sano että se maksaa, kuka lapset luokseen haluaa. Eli kun etä haluaa luokseen, hän maksaa ja kun minä haluan ne takaisin kotiin, minä maksan. Tosin meillä ei ole asiassa koskaan ongelmaa ollut, kun autolla kuskataan ja puolivälissä matkaa on toinen vastassa, matka on sen verran pitkä.
- Hape
Meillä artisti maksaa.
- artisti.
Hape kirjoitti:
Meillä artisti maksaa.
kuka se artisti on? En mä tiedä. Aivan sama kunhan artisti maksaa.
- Saara
Miksi tuollaista pitää edes kysyä, saati sitten siitä asiasta kinastella. Eikö se nyt vaan ole yksinkertaisempaa maksaa kulut puokkiin. Turhaan kinastellaan päivänselvistä asioista.
- etäisi
viesteistä päätelleen. Meillä maksetaan puoliksi, ei ole tarvinnut koskaan siitä kinastella, onneksi.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1538373- 664664
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1404343Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233952Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko353483Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.423470Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383358- 483123
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422861- 492634