Vaivasenluuleikkaus

Juuri leikattu

Minulta leikattiin eilen vaivasenluu. Leikkaus tehtiin paikallispuudutuksessa ja varpaan asentoa tukemaan laitettiin kolmeksi viikoksi jonkinlainen piikki. Huomenna menen siteenvaihtoon ja jos oikein olen ymmärtänyt sen jälkeen voin vaihtaa itse siteen. Keppien kanssa olen nyt köpötellyt kotosalla ja pitänyt mahd. paljon jalkaa kattoa kohti. Kipua en ole tuntenut ollenkaan, olen säännöllisesti nappaillut buranaa. Kuusi pitkää viikkoa pitää nyt sitten varoa päkiäastuntaa, mietinkin nyt, että minkähänlaisen virityksen kehittäisin kohottamaan kantapäätä, että voisin sille paremmin painoa pistää... Nyt toivoisinkin kuulevani leikkauksen läpikäyneiden tarinoita paranemisprosessista ja vinkkejä...

71

37909

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sonja75

      Varvasleikkausten jälkeen voidaan käyttää kovapohjaista hoitokenkää. Jotkut mallit ovat ns. kantakenkiä, joissa vain kantapäässä on korko, ja jalkaterän etuosalle ei tule painoa kävellessä.

      Itse jouduin tällaista kantakenkää käyttämään pitkään, kun isovarpaani murtui pahasti ja se joudutiin leikkaamaan.

      Voisi kyllä olettaa, että leikannut lääkäri määräisi oikeanlaisen hoitokengän. Ehkä se ei sitten ole tarpeen tuossa sinun leikkauksessasi?

      Mutta tuskinpa siitä haittaakaan olisi - löytyisikö noita terveydenhuoltotarvikkeita tai apuvälineitä myyvistä liikkeistä?

    • vaivaisenluu

      Hei
      Innostuin itsekin samasta asiasta, kun sen voi tehdä paikallispuudutuksessa.
      Noin hintaa kysyisin ja ehkä leikkauspaikkaakin, jos haluat sen kertoa.

      • Leikattu

        Minut leikattiin Lahden Hemossa, yksityisklinikka. Vaivasenluuleikkaus maksoi noin 1300 kaikkineen. Aika kallista, mutta elämä on :) Joka tapauksessa olen todella tyytyväinen, että leikkautin. Leikkauksesta on nyt kulunut vajaa viisi viikkoa. Muutamana ensimmäisenä päivänä otin buranaa varmuuden vuoksi ja sitten lopetin kun aattelin että mitä niitä turhaan syödä. Nopeasti opin liikkumaan kantapäällä ja jalan sivulla, aluksi keppien avulla ja kotosalla ilmankin.. ja nyt olen liikkunut ilman keppejä reilun viikon verran. Viikko sitten jalasta poistettiin side ja metallipiikki, joka tuki varvasta luutumaan oikeaan asentoon. Nyt pikkuhiljaa opettelen kävelemään normaalisti, leikkaushaavaa vielä vähän aristaa ja en uskalla ihan koko painoa laittaa astuessa päkiälle, mutta hitaasti hyvä tulee. Välillä olen ihan kypsä tähän nilkuttamiseen, mutta sit ajattelen, et hetki enää ja pääsen taas urheilemaan... Jihaa!


      • ninni
        Leikattu kirjoitti:

        Minut leikattiin Lahden Hemossa, yksityisklinikka. Vaivasenluuleikkaus maksoi noin 1300 kaikkineen. Aika kallista, mutta elämä on :) Joka tapauksessa olen todella tyytyväinen, että leikkautin. Leikkauksesta on nyt kulunut vajaa viisi viikkoa. Muutamana ensimmäisenä päivänä otin buranaa varmuuden vuoksi ja sitten lopetin kun aattelin että mitä niitä turhaan syödä. Nopeasti opin liikkumaan kantapäällä ja jalan sivulla, aluksi keppien avulla ja kotosalla ilmankin.. ja nyt olen liikkunut ilman keppejä reilun viikon verran. Viikko sitten jalasta poistettiin side ja metallipiikki, joka tuki varvasta luutumaan oikeaan asentoon. Nyt pikkuhiljaa opettelen kävelemään normaalisti, leikkaushaavaa vielä vähän aristaa ja en uskalla ihan koko painoa laittaa astuessa päkiälle, mutta hitaasti hyvä tulee. Välillä olen ihan kypsä tähän nilkuttamiseen, mutta sit ajattelen, et hetki enää ja pääsen taas urheilemaan... Jihaa!

        oliko sinulla tuommoinen hoitokenkä tai kantakenkä leikkauksen jälkeen? vai laitoitko vaan jalan tavalliseen kenkään?


      • Leikattu
        ninni kirjoitti:

        oliko sinulla tuommoinen hoitokenkä tai kantakenkä leikkauksen jälkeen? vai laitoitko vaan jalan tavalliseen kenkään?

        Leikkauksen jälkeen jalkaan laitettiin tuppoa ja sidettä, aika "mötikkä"... Mietin ensin kantakenkää, mutta hoitaja ehdotti, että laita
        sandaali (terveyssandaali/ urheilusandaali) jalkaan, niin että avaa sen varpaiden päällä olevan remmin jotta jalka mahtuu siteineen siihen.
        Niin minä sitten tein ja osoittautui todella toimivaksi jutuksi. Sandaali suojasi myös siltä ettei tökännyt vahingossa varpaita johonkin.
        Jalka ei todellakaan aluksi siteen kanssa mahdu tavalliseen kenkään. Nyt kun side ja piikki poistettiin pystyin laittamaan jalkaan tavallisen kengän, mutta vieläkin jalassa on lievää turvotusta ja leikkausarpea vielä aristaa kun pistää kenkää jalkaan.


      • ninni
        Leikattu kirjoitti:

        Leikkauksen jälkeen jalkaan laitettiin tuppoa ja sidettä, aika "mötikkä"... Mietin ensin kantakenkää, mutta hoitaja ehdotti, että laita
        sandaali (terveyssandaali/ urheilusandaali) jalkaan, niin että avaa sen varpaiden päällä olevan remmin jotta jalka mahtuu siteineen siihen.
        Niin minä sitten tein ja osoittautui todella toimivaksi jutuksi. Sandaali suojasi myös siltä ettei tökännyt vahingossa varpaita johonkin.
        Jalka ei todellakaan aluksi siteen kanssa mahdu tavalliseen kenkään. Nyt kun side ja piikki poistettiin pystyin laittamaan jalkaan tavallisen kengän, mutta vieläkin jalassa on lievää turvotusta ja leikkausarpea vielä aristaa kun pistää kenkää jalkaan.

        kiitos vastauksesta. itselläkin tämä leikkaus on edessä kesällä .. siksi mietityttää nämä kenkäasiat ja muut. vasen isovarvas on tosi kipeä ja vaivasenluu painaa nyt kaikkissa kengissä

        toivottvasti sujuu hyvin ja paranemisia myös sinulle :)


      • aada
        ninni kirjoitti:

        kiitos vastauksesta. itselläkin tämä leikkaus on edessä kesällä .. siksi mietityttää nämä kenkäasiat ja muut. vasen isovarvas on tosi kipeä ja vaivasenluu painaa nyt kaikkissa kengissä

        toivottvasti sujuu hyvin ja paranemisia myös sinulle :)

        minulle tehtiin vaivasenluu leikkaus helmikuun alussa.Laitettiin kellerin-piikki viideksi viikoksi.Kipu on välillä sietämätöntä vieläkin vaikka leikkauksesta on jo kulunut näinkin kauan.Mietityttää kun vaihdan sidettä että onkohan jalka ihan ok kun on niin kipee, sininen ja turvoksissa! Onnea kaikille leikkaukseen menijöille ja toivotaan että teillä ei yhtä kivulias juttu.


      • ninni
        aada kirjoitti:

        minulle tehtiin vaivasenluu leikkaus helmikuun alussa.Laitettiin kellerin-piikki viideksi viikoksi.Kipu on välillä sietämätöntä vieläkin vaikka leikkauksesta on jo kulunut näinkin kauan.Mietityttää kun vaihdan sidettä että onkohan jalka ihan ok kun on niin kipee, sininen ja turvoksissa! Onnea kaikille leikkaukseen menijöille ja toivotaan että teillä ei yhtä kivulias juttu.

        ikävä kuulla, että jalka on edelleen noin kipeä

        aadalta ja leikatulta oisin halunnut kysyä tuosta siteen vaihdostakin vähän. millainen se sidos on, ja vaihdetaanko sitä itse? onko siinä isovarvas ja jalkaterä sidottuna?

        olen kuullut, että joissain leikkauksissa tulee kipsikin, mutta useimmin kait vaan tuollainen sidos?


      • Leikattu
        ninni kirjoitti:

        ikävä kuulla, että jalka on edelleen noin kipeä

        aadalta ja leikatulta oisin halunnut kysyä tuosta siteen vaihdostakin vähän. millainen se sidos on, ja vaihdetaanko sitä itse? onko siinä isovarvas ja jalkaterä sidottuna?

        olen kuullut, että joissain leikkauksissa tulee kipsikin, mutta useimmin kait vaan tuollainen sidos?

        Minulla oli leikkauksen jälkeen jalassa kevyt sidos, juuri isovarvas ja jalkaterä sidottuna. Ensin ohutta "harsoa" menemään leikkaushaavan päältä ja jokaisen varpaan välistä, eniten tukea isovarpaan väliin, sitten sidettä. Viikko leikkauksen jälkeen hoitaja vaihtoi siteen leikkausosastolla uuteen. 3vko. leikkauksesta tikkien poisto ja siteen vaihto, 4vko.leikkauksesta piikin ja siteen poisto. Eli minun ei tarvinnut itse sitoa jalkaa missään vaiheessa. Nyt kuudes ja viimeinen sairaslomaviikko meneillään ja kävely onnistuu suht normaalisti jalkaa hyvin tukevien terveyskenkien avulla. Normaali kenkä tukipohjallisilla aiheuttaa vielä vähän outoa tunnetta isovarpaassa, varsinkin jos yrittää liian reipasta kävelyä...
        Tsemppiä ninnille leikkaukseen, hyvin se menee, kun ajattelee positiivisesti. Paraneminen on hyvin paljon kiinni myös siitä myönteisestä asenteesta...


      • aada
        ninni kirjoitti:

        ikävä kuulla, että jalka on edelleen noin kipeä

        aadalta ja leikatulta oisin halunnut kysyä tuosta siteen vaihdostakin vähän. millainen se sidos on, ja vaihdetaanko sitä itse? onko siinä isovarvas ja jalkaterä sidottuna?

        olen kuullut, että joissain leikkauksissa tulee kipsikin, mutta useimmin kait vaan tuollainen sidos?

        Tikit poistettiin viime perjantaina, sen jälkeen olen joka päivä avannut siteen ja suihkuttanut jalkaa paitsi iso-varpaan päätä en saa kastella josta Keller-piikki on porattu sisään.Sidos on tehty kevyesti sideharsosta, erillinen taitos haava alueelle ja pehmuste iso-varpaaseen(suojaamaan piikkiä).Minulla on joka varpaan välissä erillinen taitos joten sideharsoo kierrän ainoastaan jalkaterä n ja isovarpaan ympärille. Helppoa se on, pelkästään tuo piikki jo suojaa liikuttamasta varvasta elikä se side taitaa pelkästään suojata ja pehmentää leikattua aluetta.


      • aada
        ninni kirjoitti:

        ikävä kuulla, että jalka on edelleen noin kipeä

        aadalta ja leikatulta oisin halunnut kysyä tuosta siteen vaihdostakin vähän. millainen se sidos on, ja vaihdetaanko sitä itse? onko siinä isovarvas ja jalkaterä sidottuna?

        olen kuullut, että joissain leikkauksissa tulee kipsikin, mutta useimmin kait vaan tuollainen sidos?

        kertokaahan joku jolta on poistettu tuo piikki varpaasta. Tehdäänkö ennen toimenpidettä puudutus? Ja miten kauan sen jälkeen toipuminen vielä kestää?


      • Vasaravarvas

        Hei!

        Itse odotan pääsyä leikkaukseen. Kävin ensin terveyskeskuksessa omalla lääkärillä joka kirjoitti
        lähetteen Kys:iin. Siinä meni n, 6kk kun tuli kutsu lääkäriin. Siellä sovittiin, että leikataan ja nyt
        sitten odotan pääsyä veitsen alle. Lääkäri sanoi, että kutsu tulee kotiin 3 kk sisällä. Leikkaus on
        selkäydinpuudutuksella. Niin leikkaus maksaa sen, mitä nyt vuorokausimaksu on, eli alle parikymppiä.
        Homma tehdään aamulla ja kotiin pääsee jo yöksi.


      • Useampi kokemus
        Vasaravarvas kirjoitti:

        Hei!

        Itse odotan pääsyä leikkaukseen. Kävin ensin terveyskeskuksessa omalla lääkärillä joka kirjoitti
        lähetteen Kys:iin. Siinä meni n, 6kk kun tuli kutsu lääkäriin. Siellä sovittiin, että leikataan ja nyt
        sitten odotan pääsyä veitsen alle. Lääkäri sanoi, että kutsu tulee kotiin 3 kk sisällä. Leikkaus on
        selkäydinpuudutuksella. Niin leikkaus maksaa sen, mitä nyt vuorokausimaksu on, eli alle parikymppiä.
        Homma tehdään aamulla ja kotiin pääsee jo yöksi.

        Jos tuo menee niinsanottuna "päiväkirurgiana", taitaa se maksu olla lähemmäs satasen, jos se taas menee tavallisena "osastohoitojaksona", maksu on jotain 33€/päivä, eli jos menee yön yli, tulee 66€ jne. Ylipäätään kannattaisi tutustua niihin hintoihin pikkusen tarkemmin, ettei tule ylläreitä. Ja nuo maininnat niistä "kutsu tulee 3kk sisällä"... Sairaaloiden jne on pakko noudattaa niitä "hoitosuosituksia", joiden mukaan ensimmäinen vastaanottoaika lähetteen jälkeen 6kk (ei kiireellisissä) ja sitten tieto/annettu aika 3kk:n sisällä siitä vastaanottokäynnistä. Eli siis saat 3kk:ssa sen ajanvarauskirjeen, mutta itse aika siihen toimenpiteeseen voi olla taas 6kk:n päässä ja parin otteeseen vielä siirtyäkin... tää on niin nähty ja näitä kaunistelevia "hoitosuosituksia" markkinoideen isoon ääneen, harvapa sitä todellisuutta tietää ilman kokemusta.


      • sairaala
        Vasaravarvas kirjoitti:

        Hei!

        Itse odotan pääsyä leikkaukseen. Kävin ensin terveyskeskuksessa omalla lääkärillä joka kirjoitti
        lähetteen Kys:iin. Siinä meni n, 6kk kun tuli kutsu lääkäriin. Siellä sovittiin, että leikataan ja nyt
        sitten odotan pääsyä veitsen alle. Lääkäri sanoi, että kutsu tulee kotiin 3 kk sisällä. Leikkaus on
        selkäydinpuudutuksella. Niin leikkaus maksaa sen, mitä nyt vuorokausimaksu on, eli alle parikymppiä.
        Homma tehdään aamulla ja kotiin pääsee jo yöksi.

        Moikka! Olin vaivasenluu leikkauksessa 12.2.2010
        Mulla taisi olla jalka aika pahasti vinossa kun laitettiin rautaa ja se surullisen kuuluisa piikki ihan jalan päälle tosi pahaan paikkaan. Kun yrittää kävellä kantapäillä ei voi taittaa jalkaa kun piikki sattuu joten yritän "lönkätä" jalan ulkosivulla. Saikkua tuli heti 2kk!!
        Kipee oli ekana yönä niin kovin että meinas usko mennä, nyt on melko ok kun vähän väliä pitää jalkaa ylös päin.


      • mm
        sairaala kirjoitti:

        Moikka! Olin vaivasenluu leikkauksessa 12.2.2010
        Mulla taisi olla jalka aika pahasti vinossa kun laitettiin rautaa ja se surullisen kuuluisa piikki ihan jalan päälle tosi pahaan paikkaan. Kun yrittää kävellä kantapäillä ei voi taittaa jalkaa kun piikki sattuu joten yritän "lönkätä" jalan ulkosivulla. Saikkua tuli heti 2kk!!
        Kipee oli ekana yönä niin kovin että meinas usko mennä, nyt on melko ok kun vähän väliä pitää jalkaa ylös päin.

        Minulta leikattiin toisen jalan vaivasenluu joulukuun alussa chevronin osteotomia tekniikalla. 6 viikon jälkeen ei ollut varvas vielä täysin luutunut, mutta 11 viikon sairasloman jälkeen olen kuitenkin töissä. Ehkä olisi kannattanut vielä olla sairaslomalla, niin vaikeaa liikkuminen välillä on. Kohta alkaa fysikaalinen hoito, sen verran kipeää on tuo toispuoleisesti liikkuminen aiheuttanut selälle ja pohkeisiin.

        Itselleni ei mitään piikkejä laitettu vaan yksi "maitohappo" sauva, jotta varvas ei jää löysäksi. Varvas on vielä todella jäykkä ja kovasti pitää jumppailla joka päivä. Muutaman kuukauden päästä olisi sitten toisen jalan vuoro, kunhan nyt saan ensin hieman kokeilua tähän leikattuun jalkaan. Varvas on vielä osittain puuduksissa. Itsellä kulmat oli alkujaan 22 astetta ja nyt lääkäri arvioi kulman olevan noin 10 astetta. Pieni pelko on että josko varvas kääntyy taas muihin varpaisiin päin. Sitomisen koin vaikeaksi ja ensi kerralla aionkin panostaa siihen huomattavasti enemmän.


      • Sairaala
        mm kirjoitti:

        Minulta leikattiin toisen jalan vaivasenluu joulukuun alussa chevronin osteotomia tekniikalla. 6 viikon jälkeen ei ollut varvas vielä täysin luutunut, mutta 11 viikon sairasloman jälkeen olen kuitenkin töissä. Ehkä olisi kannattanut vielä olla sairaslomalla, niin vaikeaa liikkuminen välillä on. Kohta alkaa fysikaalinen hoito, sen verran kipeää on tuo toispuoleisesti liikkuminen aiheuttanut selälle ja pohkeisiin.

        Itselleni ei mitään piikkejä laitettu vaan yksi "maitohappo" sauva, jotta varvas ei jää löysäksi. Varvas on vielä todella jäykkä ja kovasti pitää jumppailla joka päivä. Muutaman kuukauden päästä olisi sitten toisen jalan vuoro, kunhan nyt saan ensin hieman kokeilua tähän leikattuun jalkaan. Varvas on vielä osittain puuduksissa. Itsellä kulmat oli alkujaan 22 astetta ja nyt lääkäri arvioi kulman olevan noin 10 astetta. Pieni pelko on että josko varvas kääntyy taas muihin varpaisiin päin. Sitomisen koin vaikeaksi ja ensi kerralla aionkin panostaa siihen huomattavasti enemmän.

        Eikö sulla ollut missään vaiheessa kipsitossua, tikkien poiston jälkeen? En ole sitonut yhtään kertaa kun annettiin tää "tossu"!! 3viikkoa vielä ,sitte lääkärin vastaanotto. jaaa saadähdä miten on!!


      • mm
        Sairaala kirjoitti:

        Eikö sulla ollut missään vaiheessa kipsitossua, tikkien poiston jälkeen? En ole sitonut yhtään kertaa kun annettiin tää "tossu"!! 3viikkoa vielä ,sitte lääkärin vastaanotto. jaaa saadähdä miten on!!

        Siis onko toi kipsitossu eri kuin kantakenkä? Itselläni ainakin oli sekä kantakenkä että jalan sitominen ja varpaan tukeminen sitä kautta oikeaan asentoon 6 viikon ajan. Ja aikamoista pakettia sai tehdä koko sen 6 viikkoa, että ei mikään ihan kevyt sidonta ollut.


      • sairaala
        mm kirjoitti:

        Siis onko toi kipsitossu eri kuin kantakenkä? Itselläni ainakin oli sekä kantakenkä että jalan sitominen ja varpaan tukeminen sitä kautta oikeaan asentoon 6 viikon ajan. Ja aikamoista pakettia sai tehdä koko sen 6 viikkoa, että ei mikään ihan kevyt sidonta ollut.

        Mulla on se kantakenkäkin jonka sain sairaalasta , ulkona kävelyn helpottamiseksi.
        Mulle laitettiin heti tikkien poiston jälkeen tää kipsitossu siis en ole joutunut sitomaan varpaita yhtään!! Tää on sellanen joka on muovattu jalan mukaisesti je se on ompinainen isovarpaan kohdalta joka tukee ja pitää jalan paikallaan, muuten on vasemmasta sivusta auki ja siinä on tarrat. On tosi helppo kun haavaa pitää suihkutella ja voi käydä pesulla helposti. se on helppo!
        Tän kuun lopulla menen 6viikon kontrolliin, pitäs se piikki ottaa pois, auts se varmaan tekee kipeetä onhan se luussa kiinni. sitten vielä toinen jalka.


      • mm
        sairaala kirjoitti:

        Mulla on se kantakenkäkin jonka sain sairaalasta , ulkona kävelyn helpottamiseksi.
        Mulle laitettiin heti tikkien poiston jälkeen tää kipsitossu siis en ole joutunut sitomaan varpaita yhtään!! Tää on sellanen joka on muovattu jalan mukaisesti je se on ompinainen isovarpaan kohdalta joka tukee ja pitää jalan paikallaan, muuten on vasemmasta sivusta auki ja siinä on tarrat. On tosi helppo kun haavaa pitää suihkutella ja voi käydä pesulla helposti. se on helppo!
        Tän kuun lopulla menen 6viikon kontrolliin, pitäs se piikki ottaa pois, auts se varmaan tekee kipeetä onhan se luussa kiinni. sitten vielä toinen jalka.

        Leikattiinko sun vaivaisenluu kunnallisella vai yksityisellä? Ja oliko leikkaustekniikka chevronin osteotomia vai kelleri? Toivottavasti on parantunut hyvin!


      • sairaala
        mm kirjoitti:

        Leikattiinko sun vaivaisenluu kunnallisella vai yksityisellä? Ja oliko leikkaustekniikka chevronin osteotomia vai kelleri? Toivottavasti on parantunut hyvin!

        Mulla ei todellakaan ole mitään tietoa millä "systeemillä" on jalka leikattu?? Mistä sen näkee??
        Kunnallisella puolella leikattiin kun ensin meinasin mennä tai olinkin jo yksityisellä lääkärillä näyttämässä koipiani, mutta tämä ehdotti kunnallista koska leikkauksessa ei ole mitään eroa missä se operoidaan. Hinta vaan on aika erilainen!! No nyt ei toivota muuta kuin että kaikki on mennyt ja menee vielä ton toisen jalan kanssa myös hyvin.
        Oliko sulla turvotusta jalassa kuinka kauan, milloin meni norm. kenkä jalkaan?


      • mm
        sairaala kirjoitti:

        Mulla ei todellakaan ole mitään tietoa millä "systeemillä" on jalka leikattu?? Mistä sen näkee??
        Kunnallisella puolella leikattiin kun ensin meinasin mennä tai olinkin jo yksityisellä lääkärillä näyttämässä koipiani, mutta tämä ehdotti kunnallista koska leikkauksessa ei ole mitään eroa missä se operoidaan. Hinta vaan on aika erilainen!! No nyt ei toivota muuta kuin että kaikki on mennyt ja menee vielä ton toisen jalan kanssa myös hyvin.
        Oliko sulla turvotusta jalassa kuinka kauan, milloin meni norm. kenkä jalkaan?

        Mä sain sen leikkaustekniikan tietää jo heti alussa. Mutta varmaan leikkauskertomuksesta sen pitäis selvitä. Ainakin mulla luki siellä. Turvotusta oli aika pitkään. Vielä sen 6 viikon jälkeenkin oli mm. suihkun jälkeen. Kuitenkin lääkäri oli sitä mieltä että ei niin pahasti turvonnut kuin yleensä. Vieläkään en saa kaikkia kenkiä jalkaan, koska entisen vaivaisenluun kohdalta on jalka vielä hieman tunnoton ja osaksi kipeä. Toivon mukaan toukokuussa saisi kuitenkin jotkut muut kuin talvikengät jalkaan.


      • sairaala
        mm kirjoitti:

        Mä sain sen leikkaustekniikan tietää jo heti alussa. Mutta varmaan leikkauskertomuksesta sen pitäis selvitä. Ainakin mulla luki siellä. Turvotusta oli aika pitkään. Vielä sen 6 viikon jälkeenkin oli mm. suihkun jälkeen. Kuitenkin lääkäri oli sitä mieltä että ei niin pahasti turvonnut kuin yleensä. Vieläkään en saa kaikkia kenkiä jalkaan, koska entisen vaivaisenluun kohdalta on jalka vielä hieman tunnoton ja osaksi kipeä. Toivon mukaan toukokuussa saisi kuitenkin jotkut muut kuin talvikengät jalkaan.

        Leikattiinko sut yksityisellä? No joo, jos noin kauan menee turvotuksen kaa, niin mä en saa nättiä kenkää jalkaan koko kesänä!! Varvaskegät on varmaan kova sana!!
        Mulla muuten ei mahtunut REINOTKAAN jalkaan sen kipsin takia, sen vuoksi odotan lämpimiä ilmoja, kun tuppaa villasukkien kaa tulla kylmä ulkosalla.


      • mm
        sairaala kirjoitti:

        Leikattiinko sut yksityisellä? No joo, jos noin kauan menee turvotuksen kaa, niin mä en saa nättiä kenkää jalkaan koko kesänä!! Varvaskegät on varmaan kova sana!!
        Mulla muuten ei mahtunut REINOTKAAN jalkaan sen kipsin takia, sen vuoksi odotan lämpimiä ilmoja, kun tuppaa villasukkien kaa tulla kylmä ulkosalla.

        Joo leikattiin yksityisellä. En mäkään käyttänyt koko side aikana kenkää jalassa, villasukalla ja sinisellä pussilla ulos vaan.


      • sairaala
        mm kirjoitti:

        Joo leikattiin yksityisellä. En mäkään käyttänyt koko side aikana kenkää jalassa, villasukalla ja sinisellä pussilla ulos vaan.

        Multa otettiin se piikki pois nyt torstaina, se alkoi kait hylkimään kun tuli niin kipeeks. Nyt on olo tosi kiva kun ei ole sitä "paistomittaria" kiristämässä.
        Kantapää kävelyä vielä tän kuun loppuun , sitten lääkäri ja jos kaikki hyvin niin saa varmaan pikkuhiljaa alkaa astumaan. onhan tää aika kova kokemus mutta toivottavasti lopussa kiitos seisoo!


      • mm
        sairaala kirjoitti:

        Multa otettiin se piikki pois nyt torstaina, se alkoi kait hylkimään kun tuli niin kipeeks. Nyt on olo tosi kiva kun ei ole sitä "paistomittaria" kiristämässä.
        Kantapää kävelyä vielä tän kuun loppuun , sitten lääkäri ja jos kaikki hyvin niin saa varmaan pikkuhiljaa alkaa astumaan. onhan tää aika kova kokemus mutta toivottavasti lopussa kiitos seisoo!

        Varmaan ainakin ärsyyntyy kun sitä on sorkittu. Mulla ainakin ärtyi myöskin tikkien poisottamisesta. Paljonko sulla on ollut vaivaisenluun kulma?


      • Samassa veneessä
        sairaala kirjoitti:

        Multa otettiin se piikki pois nyt torstaina, se alkoi kait hylkimään kun tuli niin kipeeks. Nyt on olo tosi kiva kun ei ole sitä "paistomittaria" kiristämässä.
        Kantapää kävelyä vielä tän kuun loppuun , sitten lääkäri ja jos kaikki hyvin niin saa varmaan pikkuhiljaa alkaa astumaan. onhan tää aika kova kokemus mutta toivottavasti lopussa kiitos seisoo!

        Sattuiko se piikin ottaminen? Olen itse huomenna menossa tikkien poistoon ja kipsitossun laittoon. Minulta leikattiin oik. jalan vaivasenluu 09.03, ja toinen ehkä joskus loppukesästä. Toivottavasti:)


      • 59 v
        Samassa veneessä kirjoitti:

        Sattuiko se piikin ottaminen? Olen itse huomenna menossa tikkien poistoon ja kipsitossun laittoon. Minulta leikattiin oik. jalan vaivasenluu 09.03, ja toinen ehkä joskus loppukesästä. Toivottavasti:)

        27.1.2010 Leikattu vaivasenluu Peijaksessa Chevron-tyyppisesti. Kantakenkä jalassa lähdin noin 3h jälkeen kotiin. Kahden viikon päästä otettiin tikit pois jonka jälkeen sain suihkutella päivittäin, mutta ukkovarvas oli aina sidottava siteellä suoraksi ja kenkää jouduin pitämään kaikkiaan 6 viikkoa jonka jälkeen loppu tarkastus jossa todettiin toipumisen olevan hyvä, joten kenkä jäi samalle reissulle. Sairaslomalla olin 2 kuukautta. Piikejä ei laitettu ( 23 asteen kulma). Minkäänlaisia kipuja ei ollut koko aikana ja haavakin on todella siisti ja koko jalkakin on hyvin parantunut ja liikkuminen sujuu hyvin, ehkä joskus vielä hiukan turvottaa ja onhan se jalkaterä vielä hieman tervettä paksumpi.
        Noudattakaa hoito ohjeita niin tuloskin on varmaan hyvä.


      • sairaala
        mm kirjoitti:

        Varmaan ainakin ärsyyntyy kun sitä on sorkittu. Mulla ainakin ärtyi myöskin tikkien poisottamisesta. Paljonko sulla on ollut vaivaisenluun kulma?

        Mulla oli 29/36 ast. tää vasen jalka, oikea leikataan ens viikolla se on pikkusen parempi ei ehkä tarvii laittaa sitä piikkiä, niin meinas leikkaava lääkäri mutta sen näkee sitten kun se on avattu. Nyt olen saanut kävellä viikon verran ja aika arka on päkiän kohdalta ja turvotusta on mutta kyllä jalkaan jo menee ihan suht normaali kenkä. Tän toisen jalan operaation jälkeen on sitte mulla ohi nää
        leikkaus hommat ja toivottavsti onnistuvat hyvin. Odotukset on ainakin korkealla.


      • sairaala
        Samassa veneessä kirjoitti:

        Sattuiko se piikin ottaminen? Olen itse huomenna menossa tikkien poistoon ja kipsitossun laittoon. Minulta leikattiin oik. jalan vaivasenluu 09.03, ja toinen ehkä joskus loppukesästä. Toivottavasti:)

        Moi! Se piikin poisto ei satu yhtään, se vaan nyppästään "isoilla" pihdeillä pois ja se on siinä! Mä jännitin ihan kauheesti sitä piikin poistoa mutta ihan turhaan ja sen jälkeen oli tosi kiva olla. Eiks oo kiva se kipsi tossu? Sen saa niin helpolla pois kun käy saunassa. Mulla leikattiin vasen 12.2 ja nyt oikea 7.4 ja sitte se on ohi.
        Alku kesä menee varmaan turvonneilla jaloilla, mutta kyllä se siitä sitte.
        Millaset sulla oli ne "kulmat" jaloissa?


      • Kipeä
        sairaala kirjoitti:

        Moi! Se piikin poisto ei satu yhtään, se vaan nyppästään "isoilla" pihdeillä pois ja se on siinä! Mä jännitin ihan kauheesti sitä piikin poistoa mutta ihan turhaan ja sen jälkeen oli tosi kiva olla. Eiks oo kiva se kipsi tossu? Sen saa niin helpolla pois kun käy saunassa. Mulla leikattiin vasen 12.2 ja nyt oikea 7.4 ja sitte se on ohi.
        Alku kesä menee varmaan turvonneilla jaloilla, mutta kyllä se siitä sitte.
        Millaset sulla oli ne "kulmat" jaloissa?

        Hei!
        Olen menossa Peijakseen 7.4 Ortopedille vasemman jalan nivelrikon takia ja
        ja toivon pääseväni leikkaukseen nopeasti,koska enään ei lenkkeilyä oikein
        jalka kestä ja ukkovarpaanluu on kokoajan tulehtunut ja punainen,kipu on
        myös aika kovaa.Joten onko muita jotka ovat olleet vastaavassa leikkauksessa?
        Itse ymmärsin työpaikkalääkäriltä,että leikkaus on vähän saman tyyppinen kuin
        vaivasenluun leikkaus.

        Mitä tarkoittaa Chevron-tyyppinen leikkaus?

        Kiitos etukäteen jos joku viitsisi vastata!


      • vasaravarvas
        Useampi kokemus kirjoitti:

        Jos tuo menee niinsanottuna "päiväkirurgiana", taitaa se maksu olla lähemmäs satasen, jos se taas menee tavallisena "osastohoitojaksona", maksu on jotain 33€/päivä, eli jos menee yön yli, tulee 66€ jne. Ylipäätään kannattaisi tutustua niihin hintoihin pikkusen tarkemmin, ettei tule ylläreitä. Ja nuo maininnat niistä "kutsu tulee 3kk sisällä"... Sairaaloiden jne on pakko noudattaa niitä "hoitosuosituksia", joiden mukaan ensimmäinen vastaanottoaika lähetteen jälkeen 6kk (ei kiireellisissä) ja sitten tieto/annettu aika 3kk:n sisällä siitä vastaanottokäynnistä. Eli siis saat 3kk:ssa sen ajanvarauskirjeen, mutta itse aika siihen toimenpiteeseen voi olla taas 6kk:n päässä ja parin otteeseen vielä siirtyäkin... tää on niin nähty ja näitä kaunistelevia "hoitosuosituksia" markkinoideen isoon ääneen, harvapa sitä todellisuutta tietää ilman kokemusta.

        Njet olit jokseenkin oikeassa. Näissä hinnoissa näyttää olevan liukumaa. Lopullinen maksu toimenpiteestä oli 89 e. Mieheni lonkka leikkaukseen vertasin alkujaan, joka oli pari kymppiä
        halvempi, siitä hinta otaksunta. Eli toimenpide suoritettiin jetsulleen 3 kk:n sisällä siitä vastaanotto
        käynnistä. Eka 24 h oli järkyttävää kipua, mutta sen jälkeen loppui kuin seinään. Mitään kipulääkkeitä en ole tarvinnut eka vuorokauden jälkeen. Kantakenkää käytän vain ulkona ja sisällä kanta/päkiä
        kävelynä varpaita varoen.


      • hintaa leikkaukselle
        Kipeä kirjoitti:

        Hei!
        Olen menossa Peijakseen 7.4 Ortopedille vasemman jalan nivelrikon takia ja
        ja toivon pääseväni leikkaukseen nopeasti,koska enään ei lenkkeilyä oikein
        jalka kestä ja ukkovarpaanluu on kokoajan tulehtunut ja punainen,kipu on
        myös aika kovaa.Joten onko muita jotka ovat olleet vastaavassa leikkauksessa?
        Itse ymmärsin työpaikkalääkäriltä,että leikkaus on vähän saman tyyppinen kuin
        vaivasenluun leikkaus.

        Mitä tarkoittaa Chevron-tyyppinen leikkaus?

        Kiitos etukäteen jos joku viitsisi vastata!

        Oysissa lyhkikirurgiassa se on n. 90 egua nykyisin!

        Miten lie muualla, yksityisillä tai ei yliopistollisilla sairaaloilla, en tiedä.


      • suleeee
        hintaa leikkaukselle kirjoitti:

        Oysissa lyhkikirurgiassa se on n. 90 egua nykyisin!

        Miten lie muualla, yksityisillä tai ei yliopistollisilla sairaaloilla, en tiedä.

        Minulla todennäköisesti tulossa vaivasenluuleikkaus ja pohdin tässä tuota sairaslomaa.. moni on sanonut että 2 kuukautta?
        Mistä syystä se on niin paljon? Onko niin kovat kivut vai eikö jalalla saa seistä?
        Yrittäjänä kun ei ole varaa saikutella.. :/


      • Kakain
        suleeee kirjoitti:

        Minulla todennäköisesti tulossa vaivasenluuleikkaus ja pohdin tässä tuota sairaslomaa.. moni on sanonut että 2 kuukautta?
        Mistä syystä se on niin paljon? Onko niin kovat kivut vai eikö jalalla saa seistä?
        Yrittäjänä kun ei ole varaa saikutella.. :/

        Eilen vaivasenluuleikkauksessa olleena voin kertoo et se 8 viikkoa tulee vaan siitä ettei voi kunnolla kävellä. Mulle alustavasti puhuttiin 6 viikon sairaslomasta, mutta sainkin 8 viikkoa.
        Mulla ei tullut piikkiä. Leikkaus oli Chevron tyyppinen ja tehtiin puudutuksessa. Tosin sain rauhoittavan lääkityksen ja nuokuin kaiken rajamailla koko leikkauksen ajan. :)
        Nyt on iso tuppo seuraavat 5 vrk jalassa.. Sen jälkeen otetaan tuppo pois ja pitää jalka sitoa itse. Tikit otetaan pois 14 vrk kuluttua. Kantakenkää joudun käyttämään 5 viikkoa, kunnes tulee lääkärin tarkastus röntgenin kanssa.

        Meillä liikkuu tämä suvussa ja äidiltäni on leikattu molemmat jalat yhtä aikaa, minulla vain vasen... hänellä parantuminen kesti n. 6 viikkoa joten itekin toivon että kerkeisin tämän sairasloman aikana edes vähän loppu ajasta nauttia kävellenkin eikä vain kantakengän kanssa..
        Nyt pientä jomotusta tuntuu tikkien kohdalla, kun tässä makoilen sohvalla jalka koholla. :)


      • Leikattu66
        Kakain kirjoitti:

        Eilen vaivasenluuleikkauksessa olleena voin kertoo et se 8 viikkoa tulee vaan siitä ettei voi kunnolla kävellä. Mulle alustavasti puhuttiin 6 viikon sairaslomasta, mutta sainkin 8 viikkoa.
        Mulla ei tullut piikkiä. Leikkaus oli Chevron tyyppinen ja tehtiin puudutuksessa. Tosin sain rauhoittavan lääkityksen ja nuokuin kaiken rajamailla koko leikkauksen ajan. :)
        Nyt on iso tuppo seuraavat 5 vrk jalassa.. Sen jälkeen otetaan tuppo pois ja pitää jalka sitoa itse. Tikit otetaan pois 14 vrk kuluttua. Kantakenkää joudun käyttämään 5 viikkoa, kunnes tulee lääkärin tarkastus röntgenin kanssa.

        Meillä liikkuu tämä suvussa ja äidiltäni on leikattu molemmat jalat yhtä aikaa, minulla vain vasen... hänellä parantuminen kesti n. 6 viikkoa joten itekin toivon että kerkeisin tämän sairasloman aikana edes vähän loppu ajasta nauttia kävellenkin eikä vain kantakengän kanssa..
        Nyt pientä jomotusta tuntuu tikkien kohdalla, kun tässä makoilen sohvalla jalka koholla. :)

        Minut leikatiin eilen,ja yö olikin tosi kipeä ja tuskainen.Minulla on nyt koko jalka peitetty nilkaan saakka,tikit on 14 vuorokautta ja tukikenkää pitäisi pitää 6 viikkoa.

        Nyt kysynkin te joille on annettu myös tukikenkä,niin pidättekö sitä jatkuvasti jalassa?Ja pidittekö yöllä jalkaa myös tyynyjen päällä ?

        Milloin sitä voi lähteä jo vähän liikkumaan ihmisten ilmoille?


      • al
        Leikattu66 kirjoitti:

        Minut leikatiin eilen,ja yö olikin tosi kipeä ja tuskainen.Minulla on nyt koko jalka peitetty nilkaan saakka,tikit on 14 vuorokautta ja tukikenkää pitäisi pitää 6 viikkoa.

        Nyt kysynkin te joille on annettu myös tukikenkä,niin pidättekö sitä jatkuvasti jalassa?Ja pidittekö yöllä jalkaa myös tyynyjen päällä ?

        Milloin sitä voi lähteä jo vähän liikkumaan ihmisten ilmoille?

        Eilen leikattiin scarf-tekniikalla. 2 vk:n päästä tikit pois. Nyt pidettävä vielä jalka koholla ja kylmäkääre "paketin" päällä. Kevennyskengän sain sairaalasta. Särkyä ei juuri ole, mutta vähän on verta tihkunut. Mietinkin pitääkö käydä terkkulassa näytillä. Buranaa sekä Panadol fortea otan ettei tule särkyä. 6 vk:n päästä lääkärillr ja uudet röntgenkuvat. Sitten totuttelua omiin kenkiin ja yht, 8 vk saikkua. Tikkien poiston jälkeen on käytettävä 3 kk hallux-nauhaa suoristamaan varpaan.


      • Poolnyyman
        Leikattu kirjoitti:

        Minut leikattiin Lahden Hemossa, yksityisklinikka. Vaivasenluuleikkaus maksoi noin 1300 kaikkineen. Aika kallista, mutta elämä on :) Joka tapauksessa olen todella tyytyväinen, että leikkautin. Leikkauksesta on nyt kulunut vajaa viisi viikkoa. Muutamana ensimmäisenä päivänä otin buranaa varmuuden vuoksi ja sitten lopetin kun aattelin että mitä niitä turhaan syödä. Nopeasti opin liikkumaan kantapäällä ja jalan sivulla, aluksi keppien avulla ja kotosalla ilmankin.. ja nyt olen liikkunut ilman keppejä reilun viikon verran. Viikko sitten jalasta poistettiin side ja metallipiikki, joka tuki varvasta luutumaan oikeaan asentoon. Nyt pikkuhiljaa opettelen kävelemään normaalisti, leikkaushaavaa vielä vähän aristaa ja en uskalla ihan koko painoa laittaa astuessa päkiälle, mutta hitaasti hyvä tulee. Välillä olen ihan kypsä tähän nilkuttamiseen, mutta sit ajattelen, et hetki enää ja pääsen taas urheilemaan... Jihaa!

        Pystyitkö ajamaan autoa leikkauseni jälkeen ?? Vai menikö se 6-8 viikkoa kepeillä ?
        Olen juuri menossa leikkkaukseen ja mietin liikkumistani sen jälkeeen??


      • Hilipatipippan
        Poolnyyman kirjoitti:

        Pystyitkö ajamaan autoa leikkauseni jälkeen ?? Vai menikö se 6-8 viikkoa kepeillä ?
        Olen juuri menossa leikkkaukseen ja mietin liikkumistani sen jälkeeen??

        Minä kävelin kepeillä ehkä 2 viikkoa ja autolla ajoin noin pari viikkoa leikkauksen jälkeen. Tosi nopea toipuminen. Kivut hävisi heti (paitsi leikkausta seuraavan päivän särki paljon). Olen erittäin tyytyväinen nyt kun leikkauksesta on kulunut 2 vuotta. Ei kipuja enää!!


      • anne
        aada kirjoitti:

        kertokaahan joku jolta on poistettu tuo piikki varpaasta. Tehdäänkö ennen toimenpidettä puudutus? Ja miten kauan sen jälkeen toipuminen vielä kestää?

        Ei puuduteta. Multa poistettiin just 4 piikkiä eikä se pahemmin sattunut.


    • menossa leikkaukseen

      Minulta leikataan oikean jalan vaivasenluu ensiviikolla. Olen melkoisen jännittynyt leikkauksesta, toiset sanovat että se on aivan turhaa, mutta se on minun tapani. Tässä leikkauksessa minua ärsyttää kaikista eniten ettei tuo vaivasenluu ole iso, mutta sitä kipeämpikin se on. Toivoin että selviäisin ilman leikkausta, mutta toisin kävi, kipu yltyi vain kokoajan. Toivottavasti helpotusta on luvassa leikkauksen jälkeen, ettei se ole aivan turha juttu.

      • Olen menossa leikkaukseen. Miten sinulle kävi leikkauksen jlkeen? Oliko kipua?
        Oliko varvassa piiki? Olisin kiitollinen jos kerrot kokemusta.


      • Leikkauksessa ollut
        pääkokki kirjoitti:

        Olen menossa leikkaukseen. Miten sinulle kävi leikkauksen jlkeen? Oliko kipua?
        Oliko varvassa piiki? Olisin kiitollinen jos kerrot kokemusta.

        Tämä vastaus saattaa tulla liian jos sinut on jo leikattu. Leikkaus meni hyvin, mutta sen jälkeen kaksi viikkoa oli aika kivuliaat. Ssin mukaani panacodia joka helpotti kipuihin. Minulla oli varpaassa K-piikki,mutta sitä ei laiteta kaikille. Kävelemään opettelu uudestaan oli hankalinta kun kävelin niin pitlään keppien kanssa, mutta nyt jalka on ihan hyvässä kunnossa.


    • seisomatyö

      Toivon pääseväni vaivaisenluunleikkaukseen. Onko mahdollista leikata molemmat yhtä aikaa? Joillakin oli n. 2-4 kk leikkausten välillä ja leikattiin erikseen, riittääkö se, välillä voisi ehtiä töihin. Onko täysin liikuntakyvytön jos molemmat tehdään yht.aikaa. Onko mitenkään mahdollista ajaa automaattivaihteista autoa ko sidoksilla tai kipsikengällä? Kaupat kaukana ja yksinasuja ja koirankin pitää päästä ulos/koirapuistoon autolla. Silti ne pitäisi nyt leikata, varpaat ihan vinossa ja isot patit ja kipeät. Yksityislääkärinkulut olivat jollain olleet Lahdessa muutama vuosi sitten alle 1500 euroa, mikäköhän hinta mahtaa nyt olla 2011?? Kunnallisen kautta odotusaika on todella pitkä, siksi ajattelen yksityistäkin. Ikääkin on jo kertynyt,

    • Minä vain

      Moi
      Onko kellään leikattu vaivasenluita pulssissa? Minulla on isovarpaat taittuneet 2. varpaiden alle puoliksi ja vasemman jalan vaivasenluu hiertää kenkään, niin etten voi enää käyttää kenkiä kuin vain pakosta. Leposärkyä on ollut. Kuinkahan suuret kulmat varpaissani on, osaisiko joku arvioida?

      • Harkinnassa

        Olitko Pulssissa leikkauksessa?
        Olen juuri kysellyt Pulssista alustavasti vaivaisenluu ja vasaravarpaan leikkauksesta.
        Eivät ole nähneet varvastani , mutta arioitiin, jos joutuu paljon suoristamaan virheasentoa, niin hinta olisi 2000-3500e, vasaravarvas "korkeintaan "1000e.
        Kyllä täytyy tarkkaan harkita ja melkein olla onnistumisesta varma että laittaa tällaisen rahan.
        Kengät tekee aina vasaravarpaaseen hiertymän, mikä on pari viikkoa kipeä. Ei voi oikein laittaa enää kun sandaalit.
        Olisi hyvä jos kertoisitte kokemuksistanne yksityisellä klinikalla. Onnistuuko ne paremmin? Minulla on aika tammikuussa sairaalan päiväkirurgialle, mutta pelkään, jos epäonnistuu ja kivut vaan yltyy.


    • 7+14=

      leikkausta mietin,laahaan oik.jalk. perässä.ku kipu valtava ja vaivasenluu niin suuri,kaks kengän numeroa suurempi,toiseen jalk verrattuna.kipu koskee pikkuvarpaaseen asti.pelkään leikkauksen jälk kipua,jos en saa tarv.kipulääkitystä?kokemuksia?nim.hoitsu.

    • Leikattu 2010

      kuules,ei tarvitse pelätä kipuja,antavat hyvät kipulääkkeet kotiin.Minut leikatiin viime kesänä( 1.7-10) Pelkäsin että haava tulehtuu,kun oli jalkaterä 2viikkoa paketissa ja oli ne mielettömät helteet. Kotiin sain kipulääkkeeksi panakodia ja burana 600,mutta en tarvinnut kun yhden panakodin ja buraana en ollenkaan,jos vähän jomotti otin panadolin.jumppasin jalkaa paljon ja liikuin sauvoilla ja tukikengän avulla.Hienosti meni minulla kaikki,nyt juoksen jo pitkiä lenkkejä.
      Ensi keväänä leikataan vasen jalka. Menehän reippaasti lääkärille,niin kivut unohtuu leikkauspöydälle.

    • sm-urheilija

      Kannattaisiko minun mennä jollekkin yksityiselle lääkärille, joka on perehtynyt jalkaterän ongelmiin, koska julkisella puolella normaalit terveyskeskusläkkärit antavat vain tulehduskipulääkettä ja lähetteen fysioterapiaan. Lääkkeet ei auta ja niistä tulee paha olo ja fysioterapia-aika on vasta kuukauden kuluttua! Toisessa jalassa kulma on vähän päälle 20 astetta ja toisessa pahempi. Jalatsärkevät, patit hiertävät ja särkevät rasituksessa ja levossa. Joinakin iltoina kipu on ollut melko kamalaa ja se on tuntunut polvissa ja alaselässä asti. Jalkapöytäni on myös madaltunut ja kävelyni muuttunut, joka säteilee selkään ja lonkkiin. Kaikki muut varpaani ovat vasaravarpaita ja niihin on muodostunut kovettumat. Känsiä löytyy päkiästä. Mitä pitäisi tehdä? Pystyykö yli 20 asteen kulmaa muuttamaan muulla kuin leikkauksella? Kaikkein pahinta on, että vaivasenluut haittaavat hyvin suuresti rakkaita urheiluharrastuksiani, joten toivon pikaista vastausta joltain, joka on käynyt läpi saman.

    • Leikattu 14.6.2011

      Minulta leikattiin vasemmanjalan vaivasenluu kaksiviikkoa sitten. Leikkaus tehtiin spinaalipuudutuksella, aivan loistava. Ei pelottanut eikä sattunut. Antoivat rauhottavia lääkkeitä sopivasti.
      Lääkäri sanoi, että jalkaan on tehty keinotekoinen murtuma ja on laitettu ruuveja. Olin kaksi yötä sairaalassa kipujen vuoksi, antoivat niin vahvoja lääkkeitä että kotiin niitä ei saa. Kotona jatkoin Ibumaksi 600 3 kertaa päivässä ja Panacod 2 taplettia 3 kertaa pivässä.
      Kaksiviikkoa söin Panacodit ja nyt kolmas on mennyt Ibumaksilla.
      Nyt kuusiviikkoa kantakengän kanssa kävelyä ja kepit apuna myös. Kahdeksanviikkoa sidotaan jalka yöksi niin, että varvas luutuu oikeaan asentoon.
      Kuuven viikon kohdalla röntkenkuvat ja lääkärin kontrolli käynti.

    • Leikkauksesta toisee

      Minulta leikattiin vaivasenluu huhtikuun lopussa ja keppien lisäksi sain mukaani kantakorokkeen (kuitattuna sairaalasta) eli sandaalin jossa ei ollut päkiälle paikkaa. Sairaslomaa oli 6 vkoa ja minulla sidos avattiin ensimmäisen kerran vasta 2 vkon päästä kun poistettiin tikit. Minulla leikkaus suoritettiin selkäydin puudutuksessa. En käyttänyt keppiä koko aikana, sillä se on aika rankkaa hommaa niskoille. Tärkeä on pitää huoli, että 'pottuvarvas' ei lähde nousemaan ylöspäin. Me keksittiin terveyskeskuksessa hoitajan kanssa laittaa lasta varpaan alle tukemaan varvas suoraan asentoon. Kipulääkkeet pystyin jättään pois noin viikon jälkeen. Jalka kuvattiin kuuden viikon jälkeen ja vasta sitten olin ensimmäisen kerran ilman tukiteippiä.Jalkapöytä on vielä aika turvoksissa, mutta jo jostain kodin tulee verisuonet näkyviin. Venytyksiä yritän tehdä mahdollisimman paljon, kun lupa jumpalle annettiin vasta kuvausten jälkeen. Nyt olen hankkinut puukengät - kovapohjaiset, jolla yritän pikkuhiljaa opetella kävelemään. Jalka on 'pingottunut' mutta varpaita voi jo harjoitella koukistellen. Heti kun alat vaihtamaan siteitä itse, ota ohjelmaksi jalkakylpy se tekee hyvää. Toipumisia!

    • kipee!

      Oon vast 15 ja mul on toi sama ongelma ton vaivaisen luun kanssa, mulle on yritetty laittaa silikooneja iso ja etu varpaan välii mutta ne sai mun jalan kipeemmäks, mulla on myös erikoispohjallinen kengässä, mutta ne ei oikein ole auttaneet. Jalassa on hirveitä kipuja ja käveleminen sattuu! En enää keksi muuta hoito keinoa ku leikkaus, mut mitä kaikkee siihe tarvitaa? oonkos ees sopivan ikäne siihe?

    • harkintaa

      Harkitsen vaivasenluuleikkausta ja tähänastiset viestit luettuani, minusta tuntuu siltä, että parhaat kokemukset saattaa olla kipsitossun saaneilla. Missä leikatut ovat saaneet ns. kipsitossun? Jalkani ovat kipeämmät kuin ennen. Vaivasenluut minulla on ollut jo ihan nuoresta alkaen, nyt olen 50. Minusta tuntuu, että juoksu sujuisi varmasti paremmin ilman jalkakipua ja kenkien löytäminenkin on nykyään jo melkoisen hankalaa. En pidä leikkauksista, mutta jos sen jälkeen on odottamassa auvoinen tulevaisuus, voisi sinne lääkärille mennä asiaa kysymään.
      Ennen leikkausta olisi varmaan hyväksi jonkinlainen ortopedinen apuväline. Onko jollain suositella, mitä kannattaisi käyttää varpaiden suoristamiseksi? ja onko olemassa jotain hyviä harjoituksia, joista voisi olla jotain apua?

    • en kyllä kiitä

      Minun jalasta leikattiin viime vuonna vasaravarvas ja täysin pieleen meni. Lääkäri oli muuttanut suunniteltua toimenpidettä leikkauksen alettua ja ongelma ei korjautunut ollenkaan. Nivel on yhtä koukussa kuin ennen leikkausta, tosi hankala kengässä. Oli suunniteltu ja kerrottiinkin että laittavat sen piikin tukemaan varvasta, mutta koko leikkaus oli tehty ihan eritavalla kuitenkin. Harmitta vietävästi. Lääkäri oli hyvin nuori ja oli vasta erikoistuva elikkä ei vielä kykenevä yksin leikkaamaan. Ihmettelen miksi ei ollut kokeneempi lääkäri varmistamassa että leikkaus tehdään oikein.Olin muutenkin aivan ulkopuolinen, hoitajatkin puhuivat koko ajan toisilleen, kanyylinkin laittoi ensin väärin ja sattui kamalasti, keskenään vain pähkäilivät. Jäi tosi epämiellyttävä olo koko leikkauksesta. Tikitkin oli vedetty niin tiukalle että kaksi hoitajaa sai tehdä kovasti että että saivat ne pois.

    • Keksimonsteri69

      Mulla on perinnölliset vaivasenluut molemmissa jaloissa, vasemmassa pahempi.. Leikattiin muistaakseni 2009 keväällä kun kipu kävi jokapäiväiseksi.. Kenkiä ei löytyny sitte millään, oikeeseen jalkaan meni suurin osa mutta vasempaan ei.. Noh, leikkauksessa sitte tekivät niin että sahasivat poikki tuon pitkän varvasluun ja väänsivät sitä jonnekin suuntaan ja peltiä ja ruuveja kiinni.. sitte hioivat tuota niveltä minkä raaskivat.. Ei tullu kipsiin vaan kunnon muheva sidepaketti kaiket 6 viikkoa ja se helvetin ruma sandaalikenkä ja kyynärsauvat.. Nyt jalka on taas samannäköinen kuin ennen leikkausta mutta kivut ei ole läheskään jokapäiväisiä.. Tikit oli jatkuvalla tekniikalla ommeltu ja reikiä on muistaakseni n.12, arpi on yhä hyvin näkyvissä ja kosketusherkkä.. Pitäisi mennä nyt täysi-ikäisenä uudestaan eri kirurgille näyttämään koipea.. Ei tästä tuu mitään muuten.. En ole ikinä naispuolisena henkilönä käyttänyt tai omistanut korkokenkiä.. Enkä ikinä varmaa tulekaan.. :/ Plääh.. Joitain se elämä vaan jaksaa potkia päähän.. Ja niin, isovarvas ei taitu nykyään ylöspäin juuri mitään.. :) Varvasjumppaa kannattaisi harjoittaa, leveät ja lättäjalat kun on.. Elikkäs varpailla kävelyä ja sellasta että heität esim. sukan maahan ja yrität ottaa siitä kiinni varpailla..

    • Pattitoipilas

      Olen 46 v. mies. Minulla on tehty vaivaisenluuleikkaus kumpaankin jalkaan ensimmäisen kerran muistaakseni v.1993, ja nyt viime kuussa toiseen jalkaan uudestaan. Toinen jalka odottaa vielä vuoroaan uusintaleikkaukseen. Ei olisi järkevää leikata kumpaakin yhtäaikaa, koska se vaatisi jo pyörätuolia - niin vaativa ja rasittava tämä operaatio kuitenkin on. Se ensimmäinen leikkaus (1993) oli minun tapauksessa yhtä tyhjän kanssa, koska siinä vain taltalla hakattiin pattia alemmaksi. Kumpikin patti kasvoi samanlaiseksi kuin ennen tätä leikkausta. On yksilöllistä se, minkälainen leikkaus kenellekin tehdään.

      Olisi kerralla pitänyt tehdä kunnon leikkaus, mikä nyt on sitten kyseessä. Ongelma on ensisijaisesti varpaan virheasento, joka minulla pahemmassa varpaassa oli 48 astetta. Leikkaus tehtiin katkaisemalla luu n.15 sentin päästä isosta varvasnivelestä jalkapöytään päin, ja korjaamalla virheasento, sekä tukemalla luut yhteen kahdella luupiikillä. Nyt varvas on sellaisessa asennossa kuin sen suurinpiirtein kuuluu olla. Jälkihoito on kuitenkin erittäin tärkeää koko homman onnistumisen kannalta. Sitominen on tehtävä huolella niin että side vetää varvasta ulospäin koko ajan, ja varpaan pitää olla suorassa sivulta katsottuna.

      Leikkauksesta on nyt reilu kuukausi aikaa, ja lääkäri antoi eilen röntgenkuvien perusteella luvan kuormittaa jo päkiää ja kävellä ilman keppejä. Piikit otettiin samalla pois eikä se ollut niin kivulias operaatio kuin olin kuvitellut. Kävely onnistuu nilkuttaen, mutta en kuitenkaan uskalla täysin kuormittaa päkiää, eikä kyllä kannatakaan vielä. Kepit ja kantakenkä ovat vielä käytössäni parisen viikkoa ainakin.

      • Pattitoipilas

        Korjaan: Leikkauksesta on nyt n. kuukausi aikaa, jos tarkempia ollaan. Se tehtiin Mikkelin päiväkirurgian yksikössä, jonka väki osasi hommansa ja ystävällistä oli hoito. Kiitoksia vaan heille.


      • Pattitoipilas

        Korjaan taas: Leikkaus siis tehtiin katkaisemalla luu n.15 mm:n päästä isosta varvasnivelestä jalkapöytään päin, eikä 15 sentin päästä niinkuin epähuomiossa kirjoitin.


      • Leikkausjonossa
        Pattitoipilas kirjoitti:

        Korjaan taas: Leikkaus siis tehtiin katkaisemalla luu n.15 mm:n päästä isosta varvasnivelestä jalkapöytään päin, eikä 15 sentin päästä niinkuin epähuomiossa kirjoitin.

        Hei, te joille on leikkauksessa laitettu toi piikki, niin tyhmänä kysyisin taipuuko varvas sen jälkeen nivelestä, eli voiko varvistaa tai kyykistyä. Leikkausta odotellessa.


      • Pattitoipilas
        Leikkausjonossa kirjoitti:

        Hei, te joille on leikkauksessa laitettu toi piikki, niin tyhmänä kysyisin taipuuko varvas sen jälkeen nivelestä, eli voiko varvistaa tai kyykistyä. Leikkausta odotellessa.

        Jonkin verran varpaan liikkuvuus tulee lääkärin mukaan kärsimään pysyvästi. Kysyin tätä asiaa leikkauspäivän aamuna lääkäriltä, ja kun lääkäri oli sitä mieltä että liikkuvuus ei palaudu aivan entiselleen, rupesin miettimään että perunko koko operaation. En kuitenkaan perunut sitä, ja nyt reilu viisi viikkoa leikkauksen jälkeen olen sitä mieltä että kannatti ainakin minun kohdallani se homma. Täytyy kuitenkin sanoa, että aika jäykähkö on varvas vielä, mutta jumppa auttanee sitä parempaan liikkuvuuteen keväämmällä. Aion leikkauttaa toisenkin ehkä vielä tänä talvena - riippuen siitä saanko ajan siihen lähiviikkoina, sekä kuinka paranee ensiksi leikattu jalka.


    • vaivainen

      Miten pahat kivut ja oireet pitää olla ennen kuin "pääsee" leikkaukseen?

    • didntwork

      Kävin vaivaisenluuleikkaukses joulukuun alussa 2013. Oli kyl ehkä tuskallisimmat 6 viikkoo ikinä,kepit kävi hermoille ja muutenki koko touhu oli hermoja raastavaa,mutta ajattelin et kyl se on sen arvosta jos tän nyt kuntoo saa. Jossai vaiheessa vaa huomasin,et vaikka kuin paketoin sen just niinku pitää,nii alko varvas vääntyy taas ikävästi samal taval mitä se oli alun perinkin. Ja kaiken lisäks vielä en tunne koko varvasta ollenkaa vaikka leikkauksesta on jo yli 2 kk....toisinaa kadun sitä että menin,koska tilanne on nyt vielä pahempi mitä se oli enne leikkausta,jää toine jalka leikkaamatta :/

    • Pelkuri

      Hei! Minäkin olen menossa toukokuussa leikkaukseen Lääkäri sanoi että toipenpiteen ajaksi minut nukutetaa ja että saan kipsin ja ruuvaja jalkaani koska olen alle 15v. pelottaa vähän mutta uskon että se menee hyvin

      • Lapselle?

        Minä olen lapsi 15v. Ja olen menossa puolen vuoden päästä leikkaukseen. Eniten tässä vaan mietin että mahtaisiko vakuutus maksaa leikkauksen kun itsellä on lapsivakuutus ja kaikki.. Osaisiko joku auttaa? Ja jos joku nyt siellä ruudun takana sanoo ettei lapsille niitä tehdä niin kyllä tehdään, ettei se varvas mene sijoiltaan!


      • Äsken leikattu
        Lapselle? kirjoitti:

        Minä olen lapsi 15v. Ja olen menossa puolen vuoden päästä leikkaukseen. Eniten tässä vaan mietin että mahtaisiko vakuutus maksaa leikkauksen kun itsellä on lapsivakuutus ja kaikki.. Osaisiko joku auttaa? Ja jos joku nyt siellä ruudun takana sanoo ettei lapsille niitä tehdä niin kyllä tehdään, ettei se varvas mene sijoiltaan!

        Hei, ota selvää korvauksista. Soita vakuutusyhtiöön ja kysy asiaa, varsinkin kun sinulla on tuo lapsivakuutus. Sinulla on hyvin aikaa selvittää tilannettasi. Menetkö julkiselle puolelle vai yksityiseen sairaalaan? Itse olin viikko sitten vaivasenluuleikkauksessa ja se meni hyvin. Söin vain muutaman päivän kipulääkkeitä,. Sairaalassa heti leikkauksen jälkeen jalkaterääni tehtiin kipsistä jalan muotoinen päältä avoin tossu, jonka saan pujotettua pois esim. suihkuttaakseni kevyesti paljasta jalkaterääni. Kevyesti sain suihkuttaa leikattua jalkaa jo 2-3 vrk:n päästä leikkauksesta, Käytän heti tikkien päällä myös siteitä, varsinkin pahimmassa paikassa eli vaivasenluun vieressä tikatussa kohdassa. Hieman verta voi tulla parin päivän aikana tikkien väleistä. Sain sairaalasta vaahtomuovista tehtyä pehmeää sidettä, jonka päälle pujotan kipsitossun ja laitan sen tarralla tukevasti kiinni . Lisäksi minulle annettiin monon tai hieman ison sandaalin näköinen kantakenkä ja sauvat. Näitä kaikkia varustuksia olen käyttänyt liikkuessani, tai jos otan yhdenkin askeleen leikatulla jalalla niin tossu ja kenkä ovat aina jalassani. No joskus olen kinkannut lyhyen matkan esim. suihkuun jalkaterä paljaana. Jo päivän päästä liikuin ilman sauvoja varovasti sisällä, sillä sain luvan astua kantakengällä kevyesti maahan. Kengän muoto ohjaa jalkaa astumaan kantapäällä, ei päkiällä. Nyt vajaa viikon päästä kävin jo kepin kanssa kaupassa ja liikun muutenkin varsin hyvin sisätiloissa. Särky on hävinnyt lähes täysin. Särky ja kipu ovat tosin hyvin yksilöllisiä asioita. Itse otan usein kengät ja tossut varovaisesti pois ja laitan sohvalla lojuessani siteitten päälle pakastepusseja, jotka helpottavat turvotusta ja pidän jalkaa hieman korotettuna tyynyjen päällä. Ajoin äsken jopa autoa. Autossa on automaattivaihteet eikä vasenta jalkaa tarvita. Leikkaukseni tehtiin yksityisessä, ortopediaan erikoistuneessa sairaalassa narkoosissa. Varsinainen operaatio kesti 1-2 tuntia ja illalla olin jo kotona. Leikkauskulut yksityisessä sairaalassa (toista tuhatta euroa) korvaa vakuutus omassa tapauksessani.
        Julkisella puolella sairaskulut eivät nouse kovin suuriksi.Todennäköisesti matkakulut esim. taksilla korvataan ainakin osittain, erityisesti jos lääkäri on katsonut taksin tarpeelliseksi (sain itse siitä kirjallisen maininnan, jonka liitän Kela-hakemukseeni ) ja usein näin on tilanne. Itse joudun maksamaan taksimatkan sairaalaan, mutta saan korvausta matkasta sairaalasta kotiin operaation jälkeen. Tikit otetaan ensi viikolla pois. Koko hommaan menee 4-6 viikkoa, sen jälkeen vielä kävelyterapia päälle. Yritän saada seuraavan jalan leikatuksi kesän alussa. Aika menee sohvan nurkassa tv:n äärellä, lukiessani ja hoitaessani "komentokeskuksessani" tietokoneella monia asioita. Lisäksi teen sopivia jumppa- ja venytysliikkeitä (kipeää jalkaa tosin välttäen) lattialla tai sohvalla, jotta esim. selkä ja reisilihakset eivät jämähdä. Olen urheillut ja liikkunut paljon, joten jalkalihakset ovat varsin voimakkaat. Uskon, että tästäkin on hyötyä toipumisessa.


      • akuankka1
        Äsken leikattu kirjoitti:

        Hei, ota selvää korvauksista. Soita vakuutusyhtiöön ja kysy asiaa, varsinkin kun sinulla on tuo lapsivakuutus. Sinulla on hyvin aikaa selvittää tilannettasi. Menetkö julkiselle puolelle vai yksityiseen sairaalaan? Itse olin viikko sitten vaivasenluuleikkauksessa ja se meni hyvin. Söin vain muutaman päivän kipulääkkeitä,. Sairaalassa heti leikkauksen jälkeen jalkaterääni tehtiin kipsistä jalan muotoinen päältä avoin tossu, jonka saan pujotettua pois esim. suihkuttaakseni kevyesti paljasta jalkaterääni. Kevyesti sain suihkuttaa leikattua jalkaa jo 2-3 vrk:n päästä leikkauksesta, Käytän heti tikkien päällä myös siteitä, varsinkin pahimmassa paikassa eli vaivasenluun vieressä tikatussa kohdassa. Hieman verta voi tulla parin päivän aikana tikkien väleistä. Sain sairaalasta vaahtomuovista tehtyä pehmeää sidettä, jonka päälle pujotan kipsitossun ja laitan sen tarralla tukevasti kiinni . Lisäksi minulle annettiin monon tai hieman ison sandaalin näköinen kantakenkä ja sauvat. Näitä kaikkia varustuksia olen käyttänyt liikkuessani, tai jos otan yhdenkin askeleen leikatulla jalalla niin tossu ja kenkä ovat aina jalassani. No joskus olen kinkannut lyhyen matkan esim. suihkuun jalkaterä paljaana. Jo päivän päästä liikuin ilman sauvoja varovasti sisällä, sillä sain luvan astua kantakengällä kevyesti maahan. Kengän muoto ohjaa jalkaa astumaan kantapäällä, ei päkiällä. Nyt vajaa viikon päästä kävin jo kepin kanssa kaupassa ja liikun muutenkin varsin hyvin sisätiloissa. Särky on hävinnyt lähes täysin. Särky ja kipu ovat tosin hyvin yksilöllisiä asioita. Itse otan usein kengät ja tossut varovaisesti pois ja laitan sohvalla lojuessani siteitten päälle pakastepusseja, jotka helpottavat turvotusta ja pidän jalkaa hieman korotettuna tyynyjen päällä. Ajoin äsken jopa autoa. Autossa on automaattivaihteet eikä vasenta jalkaa tarvita. Leikkaukseni tehtiin yksityisessä, ortopediaan erikoistuneessa sairaalassa narkoosissa. Varsinainen operaatio kesti 1-2 tuntia ja illalla olin jo kotona. Leikkauskulut yksityisessä sairaalassa (toista tuhatta euroa) korvaa vakuutus omassa tapauksessani.
        Julkisella puolella sairaskulut eivät nouse kovin suuriksi.Todennäköisesti matkakulut esim. taksilla korvataan ainakin osittain, erityisesti jos lääkäri on katsonut taksin tarpeelliseksi (sain itse siitä kirjallisen maininnan, jonka liitän Kela-hakemukseeni ) ja usein näin on tilanne. Itse joudun maksamaan taksimatkan sairaalaan, mutta saan korvausta matkasta sairaalasta kotiin operaation jälkeen. Tikit otetaan ensi viikolla pois. Koko hommaan menee 4-6 viikkoa, sen jälkeen vielä kävelyterapia päälle. Yritän saada seuraavan jalan leikatuksi kesän alussa. Aika menee sohvan nurkassa tv:n äärellä, lukiessani ja hoitaessani "komentokeskuksessani" tietokoneella monia asioita. Lisäksi teen sopivia jumppa- ja venytysliikkeitä (kipeää jalkaa tosin välttäen) lattialla tai sohvalla, jotta esim. selkä ja reisilihakset eivät jämähdä. Olen urheillut ja liikkunut paljon, joten jalkalihakset ovat varsin voimakkaat. Uskon, että tästäkin on hyötyä toipumisessa.

        13.3 leikattu, laitettiin laattaa ja ruuvia...Tikinpoisto 2 viikon jälkeen terkkarissa, Olipa sitten sellainen "ammattilainen" ettei hallux-sidonnasta ollut mitään hajua. Sairaalasta saadun piirroksen (joka oli kyllä mielestäni epäselvä, mikäli kerttomuksiinne varpaan tukemisesta vertaan), väsäsimme jonkinlaisen...Isovarvas oli, nyt kuultuani kertomuksianne, vähiten tuettu??!! Huomenna menen röntgeniin/ kirurgin vastaanotolle. Nyt pelottaa että onko hoitajan ohjeet olleet väärät ja kaikki mennyt pieleen???


    • Zet2017

      Itseltäni leikattiin hallux valgus scarf osteotomialla toissapäivänä ja ainakin ekana leikkauksen jälkeisenä päivänä kivut olivat todella kovat, 8 panacodia ja arcoxia 120mg otettu tämän päivän puolella eikä tunnu riittävän. Enempää ei saa ottaa tämän päivän puolella, joten kylmähoito ainoa mahdollinen kivunlievitys. Harmittaa etteivät antaneet mukaan vahvempia särkylääkkeitä, niitä kannattaa kyllä ehdottomasti pyytää varmuuden vuoksi ekoille päiville. Mutta ekat päivät aina pahimpia, eiköhän se tästä! Tsemppiä kaikille leikkaukseen meneville. Tukikenkä (pirka) käytössä 6 vko.

    • Vihreähelmi

      Vaivasenluuni leikattiin syyskuussa Peijaksessa Vantaalla. Paikallispuudutus ja sen jälkeen jatkuva ommel leikkaushaavaan. Kaksi viikkoa tuppo ja sen jälkeen tikkien poisto. Piikki isossa varpaassa ja piikin päässä vihreä helmi, jota joku sanoi paistomerkiksi. Piikki poistetaan huomenna. Kuusi viikkoa Pirka-kengän kanssa (ilman sitä en ole ollut yhtään), välillä oli usko koetuksella, mutta aika on kulunut nopeasti. Kipuja ei ole ollut lainkaan. Ensimmäisenä iltana otin sairaalasta saamani voimakkaan kipulääkkeen ja siinä kaikki. Haava paranee hyvää vauhtia. Turvotusta oli hyvin vähän. Pidin jalkaa öisin koholla laittamalla tyynyn patjan alle. Hyvä keino! Istuessani pyrin pitämään jalan aina koholla toisella tuolilla. Lisäksi side koko ajan, uusittiin joka toinen päivä ja siteen päällä olen pitänyt vanhojen sukkahousujen teräosaa leikattuna sopivaksi. Side säilyy siistinä. Kiusallinen proggis, mutta onneni on ollut loistava ortopedi ja kotona "oma hoitaja", joka avusti aina tarvittaessa.

      • Ritu60

        Mä olin leikkauksessa 29.11.16 ja muuten jalka on ok ja leikkausarvet, mutta kävellessä sattuu ison varpaan alle ja varpaan päähän. Olen käyttänyt keppiä ulkona, niin on parempi kävellä. Jalkaterä on eri paria toisen kanssa. Onko kellään ollut tällaista, vai pitäisikö vain ottaa yhteys kirralle.


    • Mäk

      Tuskin oikeassa paikassa kysymys mutta olisiko mitään vinkkiä mitä suojaksi yön aikana varmaan kynnen poiston jälkeen??

      • Anonyymi

        Olen yrittänyt kirjoittaa mutta teksti ei tule näkyviin vaivasenluuleikkaus.


      • Anonyymi

        Kävin vaivasenluuleikkauksessa n.kuukausi sitten. Varvas kääntynyt 36 astetta. Patti on edelleen näkyy selvästi, harmittaa ja suututtaa kovasti. Ainoastaan isovarpaan tyvinivelen luudutus tehty, varvas käännetty metallihakasilla oikeaan asentoon. Ihmettelen miksi sitä luuta/pattia ei ole poistettu, on vähän pienentynyt luudutuksesta johtuen kun varvas on käännetty suoraan. Kävelen kantakevennyskengällä ja kyynärsauvoilla 6 vko, kirurgi ja röntgen 3 kk kuluttua, sairausloma 3kk.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1896
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe