Vanhaselle sukua

ehkä sinullekin?

Sain tässä erään tuoreen sukututkimuskirjan esiin ja totesin että, minulla ja M. Vanhasella on yhteinen esi-isä 9. sukupolven päässä eli 1680-luvulla.

Kertokaahan te kokeneemmat sukututkijat,
jos vieressäni istuu täysin tuntematon suomalainen henkilö, niin kuinka monta sukupolvea pitää mennä taaksepäin, että meille löytyy yhteinen esi-isä tai esiäiti?

18

6331

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaarjaa

...helvata! Ja kehtaat vielä tunnustaa.
      Näin ensi hätään suosittelen että vedät alahuulen pääsi yli ja nielaiset!

• Sukua

Onko tuo nyt niin kamalaa... Enemmän olisin huolissani siitä, että Vanhanen on myös sukua Paavo Lipposelle. Joten ketjun aloittajakin on (ainakin ison mutkan kautta) sukua Lipposelle. Ja sitä kautta myös Esko Aholle. Ja jotain kautta ehkä myös sinulle (lienee kaikkein suurin ongelma).

• Ap. kysyjä tässä
        Sukua kirjoitti:

Onko tuo nyt niin kamalaa... Enemmän olisin huolissani siitä, että Vanhanen on myös sukua Paavo Lipposelle. Joten ketjun aloittajakin on (ainakin ison mutkan kautta) sukua Lipposelle. Ja sitä kautta myös Esko Aholle. Ja jotain kautta ehkä myös sinulle (lienee kaikkein suurin ongelma).

Juuri tuota mainitsemaasi asiaa tarkoitin eli kun ollaan pieni kansa niin olemme kaikki sukua keskenämme. Minua tuo minun ja Vanhasen esi-isä on tosi kaukana.

Mutta, mutta mikähän on keskimääräinen todennäköisyys, että minulla ja vaikkapa tuolla aamuvirkku valittajalla olisi yhteinen esi-isä? Onko 9. sukupolven takainen esi-isä todennäköinen vai pitääkö käydä paljon kauempana?

• arvo
        Sukua kirjoitti:

Se, että henkilö A on sukua henkilölle B ja henkilö B on sukua henkilölle C, ei tarkoita sitä, että henkilö A olisi välttämättä sukua henkilölle C. Tämän luulisi tietävän vähänkin sukututkimusta harrastaneen henkilön X.

• keisarin sukuseura
        arvo kirjoitti:

Se, että henkilö A on sukua henkilölle B ja henkilö B on sukua henkilölle C, ei tarkoita sitä, että henkilö A olisi välttämättä sukua henkilölle C. Tämän luulisi tietävän vähänkin sukututkimusta harrastaneen henkilön X.

En kuulu virallisesti Keisarin sukuseuran jäsenistöön, mutta perimältäni olen jäsen kiireestä kantapäähän. Keisarin sukuun kuuluvat ko. aiemmin mainitut henkilöt, Aho ja Lipponen, joten uskoisin että Vanhanenkin kuuluu tähän ikivanhaan pohjalaiseen sukuun, joka Soinista lähtöisin on, mistä myös isän äidin äiti.. Sukua on tutkittu urakalla ja porukassa arvioitu olevan n. 200 000 ihmistä eli melkoinen osa väestöä suomalaisista. Eikä sukukirjassa Keisarin mulikoita vielä edes mainita sitä sukuhaaraa, jota itse edustan Tampereella. Sukuviirin meinaan vielä hankkia.

• jaskajokunenkovitsh
        Ap. kysyjä tässä kirjoitti:

Juuri tuota mainitsemaasi asiaa tarkoitin eli kun ollaan pieni kansa niin olemme kaikki sukua keskenämme. Minua tuo minun ja Vanhasen esi-isä on tosi kaukana.

Mutta, mutta mikähän on keskimääräinen todennäköisyys, että minulla ja vaikkapa tuolla aamuvirkku valittajalla olisi yhteinen esi-isä? Onko 9. sukupolven takainen esi-isä todennäköinen vai pitääkö käydä paljon kauempana?

Jotta satunnainen suomalainen A olisi satunnaiselle suomalaiselle B:lle sukua, täytyy mennä yleensä kauemmaksi kuin 9 polvea, mikä tosin sukututkimusmielessä ei ole vielä kovin paljoa. Veikkaisin, että jos menet taapäin (jos pääset kaikkia haaroja, epätodennäköistä) jotain 12 - 14 polvea, voit melko varmasti tavata yhteisen esi-isän. Mutta jos henkilöt ovat samasta maakunnasta, esi-isä löytyy toki lähempääkin. Ja vielä lähempää, jos molemmat ovat jotain kautta aatelissukua.

• sukulaisuudesta
        keisarin sukuseura kirjoitti:

En kuulu virallisesti Keisarin sukuseuran jäsenistöön, mutta perimältäni olen jäsen kiireestä kantapäähän. Keisarin sukuun kuuluvat ko. aiemmin mainitut henkilöt, Aho ja Lipponen, joten uskoisin että Vanhanenkin kuuluu tähän ikivanhaan pohjalaiseen sukuun, joka Soinista lähtöisin on, mistä myös isän äidin äiti.. Sukua on tutkittu urakalla ja porukassa arvioitu olevan n. 200 000 ihmistä eli melkoinen osa väestöä suomalaisista. Eikä sukukirjassa Keisarin mulikoita vielä edes mainita sitä sukuhaaraa, jota itse edustan Tampereella. Sukuviirin meinaan vielä hankkia.

Keisarin suvun kantaisäksi ovat sukututkijat sanoneet vuonna 1630 kuollutta Vilppu Keisaria, joka on itsestäni noin 14 sukupolvea taaksepäin. Esko Aho ja Paavo Lipponen ovat sukua toisilleen, mutteivat tietääkseni Keisarien kautta. Heillä on ainakin yksi yhteinen esi-isä, 1674 Toholammilla syntynyt Antti Häkkilä, joka ei liene Vilppu Keisarin jälkeläinen. Katso sukututkija Jorma Höykinpuron sivut.

Esko Aho ainakin kuuluu Keisarin sukuun, Lipposesta en ole niinkään varma. Tietysti suvut ovat voineet mennä ristiin myöhemmin. Vanhasen Keisari-kykennöistä minulla ei ole mitään tietoa. Isänsä puolelta Matti Vanhanen lienee aika pitkälle kannaksenkarjalainen.

• Kolmannen polven karjalainen
        keisarin sukuseura kirjoitti:

Vanhasen súku on kotoisin luovutetusta Karjalasta, Jaakkimasta muistaakseni.

• Läsä
        sukulaisuudesta kirjoitti:

Keisarin suvun kantaisäksi ovat sukututkijat sanoneet vuonna 1630 kuollutta Vilppu Keisaria, joka on itsestäni noin 14 sukupolvea taaksepäin. Esko Aho ja Paavo Lipponen ovat sukua toisilleen, mutteivat tietääkseni Keisarien kautta. Heillä on ainakin yksi yhteinen esi-isä, 1674 Toholammilla syntynyt Antti Häkkilä, joka ei liene Vilppu Keisarin jälkeläinen. Katso sukututkija Jorma Höykinpuron sivut.

Esko Aho ainakin kuuluu Keisarin sukuun, Lipposesta en ole niinkään varma. Tietysti suvut ovat voineet mennä ristiin myöhemmin. Vanhasen Keisari-kykennöistä minulla ei ole mitään tietoa. Isänsä puolelta Matti Vanhanen lienee aika pitkälle kannaksenkarjalainen.

Äitinsä puolelta Vanhanen on vahvasti keskisuomalainen.

• tietäjätär

Jos molempien henkilöiden juuret ovat Suomessa niin yhteisiä esi-isiä on viimeistään 1600-luvulla. Johtuu Suomen kapeasta väestöpohjasta!

• tuomas

Jos toinen on esim. karjalainen ja toinen Pohjanmaalta, 1600-luvulta ei vielä välttämättä löydy yhteistä esi-isää. Pitää mennä kauemmas. Ja sitä paitsi todistaminen on hankalaa, koska kaikkia sukuhaaroja ei millään pääse 1600-luvullekaan asti, isättömistä lapsista (=aviottomista) puhumattakaan.

• tietäjätär
        tuomas kirjoitti:

Jos toinen on esim. karjalainen ja toinen Pohjanmaalta, 1600-luvulta ei vielä välttämättä löydy yhteistä esi-isää. Pitää mennä kauemmas. Ja sitä paitsi todistaminen on hankalaa, koska kaikkia sukuhaaroja ei millään pääse 1600-luvullekaan asti, isättömistä lapsista (=aviottomista) puhumattakaan.

1600-luvun alussa Suomen väkiluku oli n. 300 000.

Jos vuosisataan menee 3 sukupolvea, on yhdellä suomalaisella 1600-luvun alussa n. 2 potenssiin 12 = 4096 esivanhempaa. Jos kaikkien kaikki esivanhemmat olisivat eri henkilöitä, olisi 1600-luvun Suomessa vain 300000/4096=73 henkilön esivanhemmat. Suomessa on kuitenkin noin 68493*73 = 5 milj. ihmistä, joten siis ainakin 68493:lla ihmisellä on 1600-luvulla _kaikki_ esivanhemmat samoja! Lopuilla on käytännössä ainakin 1 4096:sta sama jonkun muun henkilön kanssa.

• tietäjätär
        tietäjätär kirjoitti:

1600-luvun alussa Suomen väkiluku oli n. 300 000.

Jos vuosisataan menee 3 sukupolvea, on yhdellä suomalaisella 1600-luvun alussa n. 2 potenssiin 12 = 4096 esivanhempaa. Jos kaikkien kaikki esivanhemmat olisivat eri henkilöitä, olisi 1600-luvun Suomessa vain 300000/4096=73 henkilön esivanhemmat. Suomessa on kuitenkin noin 68493*73 = 5 milj. ihmistä, joten siis ainakin 68493:lla ihmisellä on 1600-luvulla _kaikki_ esivanhemmat samoja! Lopuilla on käytännössä ainakin 1 4096:sta sama jonkun muun henkilön kanssa.

unohdin että esipolvikatoa on myös yhden ihmisen esi-isissä. Mutta jos ulkomaisia esi-isiä ei ole, niin 1600-luku on aika hyvä raja jolloin ehkä muutamaa poikkeusta lukuunottamatta kaikilla on yhteisiä esi-isiä. 1500-luvulla ennen Kustaa Vaasan asutustoimia asia on jo selviö (voi laskea itsekin, Suomen väkiluku 200 000 1500-luvun alussa).

• niin minäkin

eli mekin olemme jotain sukua.. myös lipponen, vanhanen ym kuuluvat minunkin sukuuni..
      maailma on pieni..

• Lulli

Pekka Lulli 1702
      Helena Lulli 1734
      Perttu Rutanen 1759
      Maria Elisabeth Rutanen 1805
      Juho Åkerman 1827
      Juho Åkerman 1855
      Edith Åkerman 1890
      Anna Tiihonen 1926
      Matti Vanhanen 1955

Pekka Lulli 1702
      Heikki Lulli 1727
      Elias Lulli 1758
      Elisabeth Lulli 1794
      Kalle Lulli 1815
      Karoliina Lulli 1842
      Vendla Hakanen 1863
      Siiri Aino Törnroos 1892
      Hilkka Aino Iisalo 1915
      Paavo Lipponen 1941

• Matti Matinpoika

Parhaillaan olen omia juuriani tutkimassa ja saman havainnon tein, että samoja juuria on pääministerin kanssa. Olisi mukava tietää, millaisia polkuja olet löytänyt.

• tutkinnassa

Olen löytänyt sieltä helposti sukututkimusaineistoa valmiina koska ahkerina ovat pohjan pojat olleet ja kirkonkirjat onneksemme säilyneet. Onko sinulla e-pohjanmaan alue etsinnässä? Matti Strangin tutkimussivuilta löysin hyvinkin nopeasti esi-isäni sieltä päin.´Googlettamalla löytyy luonnollisesti kaikista nopeimmin..ja vuosi vuodelta tietenkin tulokset paranevat, kiitos tutkijoiden jotka toimivat netissä. Ajan mittaan dna:tutkimuskin lie arkipäiväinen hakutapa juurien etsintöihin, kallista kylläkin toistaiseksi.

• Salonius

Voi olla että apina tai gorilla on läheisempää sukua kuin se vieressä istuja. Ainakin jos otetaan esimerkki kaukomailta Afganistan tai Saharan eteläpuoli...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Henkirikos kiuruvedellä

Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut
      Kiuruvesi
      121
      3972
    2. Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?

Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi
      Maailman menoa
      177
      3823
    3. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      26
      2591
    4. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      8
      2374
    5. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      32
      2163
    6. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      4
      1746
    7. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      48
      1352
    8. Läpäiseekö Martina Aitolehti Erikoisjoukot - kyllä vai ei?

Martina Aitolehti on pärjännyt mainiosti Erikoisjoukoissa. Yrittäjä on mielipiteiltään napakka ja hän sivaltaakin koulut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      71
      1291
    9. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      22
      1247
    10. Ei ne päivät ole samanlaisia...

Toisena hymyillään ja katsellaan silmiin, toisena taas tuntuu ettei edes tunneta toisiamme, vältellään ja katseet ei vah
      Työpaikkaromanssit
      35
      969
    Aihe