Winha 550

Kyselijä

Osaisko joku kelkoista enemmän perillä oleva kertoa mistä mahtaa johtua, kun Winha tahtoo särkeä tulppia kylmäkäynnistyksessä?

Elikkä melkeen joka kerta varsinki kovemmalla pakkasella, kun kelkkaa käytetään käynnistyksen jälkeen lämpimäksi niin mykistyy toinen tulppa.
Primeeripumppua käytän vain sen verran, että pysyy justiin käynnissä joten ei saa senkään kautta ainakaan liikaa bensaa.

Monenlaista jo kokeiltu mm. pienempiä suuttimia, koska jotkut sanoo että tämä vika saattaa johtua liiasta polttoaineen saannista.. Ei ollut ainakaan tässä tapauksessa vaikutusta. Uudet tulpanhatut ja -johdot vaihdettu. Tulppia oon kokeillu eri lämpöarvoisia, mutta näyttää polttavan niin 8- kuin 9-arvosia ihan samallalailla. Ohjekirja suosittelee 8-arvosia ja niillä se toimiiki parhaiten.

Mitä mahollisuuksia vielä ois mistä tuo tulppien mykistyminen saattais johtua?

Koneenahan tuossa on Rotaxin 503:en niinkuin esim Lynxin 5900:ssa. Mutta ottasin nyt mielellään tarkastusehdotuksia vastaan tuon vian selvittämiseksi, jos joku kelkkojen kans paljo värkänny sattuis tietämään :)

19

14713

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mullaki

      Mullaki on just sama kelkka ja vika. Mitä tulppaa tarkoitit et toimii parhaiten kun ite oon pitäny siinä B9ES:siä tai BR9ES:siä kumpia nyt silmään sattuu.

      • Kyselijä

        Niin oon kokeillu tuossa B8ES ja B9ES tulppia.
        B9ES -tulpilla tuntee selvästi että on paljo laiskempi kiihtymään mitä B8ES:llä.


      • sakkeus75
        Kyselijä kirjoitti:

        Niin oon kokeillu tuossa B8ES ja B9ES tulppia.
        B9ES -tulpilla tuntee selvästi että on paljo laiskempi kiihtymään mitä B8ES:llä.

        Mulla oli aikonaan samantapaista vikaa wanhassa winhassa, vika loppui kun vaihdoin muistaakseni boschin tulpat, ngk ei ainakaan siinä kelkassa ollu pitkä ikäinen.


      • Kyselijä
        sakkeus75 kirjoitti:

        Mulla oli aikonaan samantapaista vikaa wanhassa winhassa, vika loppui kun vaihdoin muistaakseni boschin tulpat, ngk ei ainakaan siinä kelkassa ollu pitkä ikäinen.

        Voispa kokeeksi ostaa jotaki boschilaisia tulppia ja kahtoa onko niillä vaikutusta asiaan. Kaikki tulpat, joita oon käyttäny on tainnu olla ngk:ta.


    • Nimetön

      oletteko kokeillu että kun tulppa herkeää toimimasta,vaihdotte tulppien paikkaa?jos vika on tulpassa se siirtyy toiselle puolen.tai toimiiko sama tulppa kun moottori on kylmä? vahemmissa vinhoissa on kärki sytytys ja jos kärkiväli on liian pieni ei anna kipinää kun moottori lämpenee.

      • Kyselijä

        Kyllä ne tulpat mykistyy täydellisesti. Ei vaikuta vaihtaako mykistyneen tulpan toiseen pyttyyn tai kokeileeko samalla tulpalla koneen jäähdyttyä. Ei ne iske enää milloinkaan kipinää eli ne vain särkyvät jostain kumman syystä.


      • Winhamies
        Kyselijä kirjoitti:

        Kyllä ne tulpat mykistyy täydellisesti. Ei vaikuta vaihtaako mykistyneen tulpan toiseen pyttyyn tai kokeileeko samalla tulpalla koneen jäähdyttyä. Ei ne iske enää milloinkaan kipinää eli ne vain särkyvät jostain kumman syystä.

        jos sulla on 35mm pääsuutin, niin kokeile 30mm pääsuutinta.meillä ei enää vie tulppia ja toimii kuin unelma!!!..on tehtaalla laitettu liian isot pääsuuttimet aikoinaan ja niiden takuut raukesivat jo silloin..


    • kkkkk

      Minulla oli samaa vikaa Winha 54:ssä. Koneen piti olla hyväkuntoinen, mutta koneen avattuani huomasin kaikkien männänrenkaiden olevan jumissa. Ne olivat vaan pikeytyneet kiinni. Vaihdoin uudet männänrenkaat ja vika loppui. Väljät koneethan sotkevat tulpat öljyyn käynnistäessä, ja tulpat on hankala puhdistaa. 7- lämpöarvon tulpat eivät sotkeudu yhtä herkästi kuin 8- lämpöarvoiset. Kannattaa tutkia männänrenkaiden tila.

    • entinen winha mies

      Tuo tulppien palaminen voi johtua niin monesta asiasta kaksitahtikoneessa, mutta kyseisessä merkissä tarkasta jännitteensäätimet mustia laatikoita( eli käytä kadessä ja tutki on kuori ehjä/ johdot,meillä oli kuori halki ja kosteutta boxissa)myös tietysti kärkivälit etenkin kylmänä aika tarkkoja tulpissa ja kärjillä! Toiseksi käytä vain NGK-tulppia havaittu parhaimmaksi joka vehkeessä!

      • vuosien kokemus..

        en huoli ngk:n tulppia mihinkään. niillä ei yksinkertaisesti tee vittujakaan.


    • Tony

      ITellä tekee kans saman tyylistä hommaa, kelkka on yamahan 340 ET T/R -86...
      Meillä vaan tulppa palaa toisesta pytystä, ja aina samasta... toisinaan heti käynnistäessä, sit saattaa kesken reissun palaa... On kokeiltu NGK:ta että bochia.. mut sama juttu molemmilla tulpilla.. ja lämpöarvoltaan 9 ä aina käytetty.. joku sano että pitäs olla yamahan /ngk. alkuperäset tulpat siis japsti.. ne kestää!.. paskat, kun yhenäkin tollanen vika ilmenee.. mut missä vika?? jotuuu repullisen tulppia kantaan aina mukana... =/

    • Winha

      Valitettavasti en tiedä syytä, mutta sama juttu meidänki winhassa!!! Reppu kaupalla joutuu tuluppia kantaa kaupasta.

      • tavanomaista tai sitten ei

        Winhoissa on tulpat kestäneet...Lynxissä (5900) tulpat vaihdettu vain kerran....Mutta Ockelbo 6000 (Rotax 503) söi NGK:n ja Denson tulppia kuin leipää kylmästarteissa. Vika korjaantui 15 vuotta vanhoilla NGK BP8ES-tulpilla


    • Willu

      Ihtekki tappelin monta talvea 550 Winhan kanssa kun poltteli repullisen tulppia aina talven aikana ja aina nimenomaan kylmäkäynnistyksen yhteydessä. Vikaa hain sytytyspuolelta kunnes tänä talvena primeripumppu heitti toimimasta kokonaan ja jouduin ostamaan uuden. Primerin vaihdettuani ei ole tarvinnut tulppiin koskea. Käy ja kukkuu niinkuin pitääkin.

      • Tavanomaista tai sitten ei

        Okkelissa (6000: 503 Rotax kärkisytkällä) edelleenkin nuo samat vanhat NGK:t Kesti taas kylmästartin kesäseisonnan jäljiltä (lähti muuten toisella käyntiin =) )Eli tulpissa on eroja Uudet NGK:t on ihan hubahuba tavaraa, kun vertaa näihin vanhempiin saman verstaan tuotteisiin...Samansuuntaisia kokemuksia on tullut myös Ockelbo 600:n Sachs SA-290:n kanssa. Kyseiseen rakkineeseen on ainoat saatavilla olevat kynttilät NGK:n A-7 ja Denson vastaava. uusi NGK- A7 kesti kaksi viikkoa tuossa Sachsissa, eli olisiko kärjellisellä sytytyksellä jotakin syy-yhteyttä näiden tulppien kestoon (Sachs on ilman primeriä, joten sillä ei pimenemistä voi selittää)
        Sen verran olen tutustunut aiheeseen, että nämä pimentyneet tulpat alkavat kastuessaan lyömään rungosta läpi..eli keskielektrodin eriste katkeaa (uusissa tulpissa muuten TODELLA hentoa tekoa) Pari kertaa olen jopa saanut koneen käymään vähän aikaa kunnollisen tulpan kuivauksen jälkeen. Mutta se ilo on kestänyt lämpimällä koneella max: 1min että tämmöistä


      • winihamies
        Tavanomaista tai sitten ei kirjoitti:

        Okkelissa (6000: 503 Rotax kärkisytkällä) edelleenkin nuo samat vanhat NGK:t Kesti taas kylmästartin kesäseisonnan jäljiltä (lähti muuten toisella käyntiin =) )Eli tulpissa on eroja Uudet NGK:t on ihan hubahuba tavaraa, kun vertaa näihin vanhempiin saman verstaan tuotteisiin...Samansuuntaisia kokemuksia on tullut myös Ockelbo 600:n Sachs SA-290:n kanssa. Kyseiseen rakkineeseen on ainoat saatavilla olevat kynttilät NGK:n A-7 ja Denson vastaava. uusi NGK- A7 kesti kaksi viikkoa tuossa Sachsissa, eli olisiko kärjellisellä sytytyksellä jotakin syy-yhteyttä näiden tulppien kestoon (Sachs on ilman primeriä, joten sillä ei pimenemistä voi selittää)
        Sen verran olen tutustunut aiheeseen, että nämä pimentyneet tulpat alkavat kastuessaan lyömään rungosta läpi..eli keskielektrodin eriste katkeaa (uusissa tulpissa muuten TODELLA hentoa tekoa) Pari kertaa olen jopa saanut koneen käymään vähän aikaa kunnollisen tulpan kuivauksen jälkeen. Mutta se ilo on kestänyt lämpimällä koneella max: 1min että tämmöistä

        Mistä saan tilata maton winhani kaipaa matoo jos tietoo kirjoota osote tälle palstalle


    • Asentaja74

      Ite käytän pelkästään denson tulppaa jokaisessa moottori vehkeessä, ei pala tulppa vaikka uis bensassa. Ngk ei taho kestää yhtään ylimääräistä bensaa

    • Korjuri

      Hei. Kyllä nuo NGK tulpat on varmasti yksi vika sillä ne ei kestä lämpöä eikä bensaa yhtään liikaa. Campion tulppia olen ite moottoreissa käytelly.

    • winhailija

      tiedätkö mistä mahtaisin löytää winha 550 primerin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2255
    2. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1968
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1509
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1347
    5. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      95
      1066
    7. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      987
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      752
    Aihe