Osaisko joku kelkoista enemmän perillä oleva kertoa mistä mahtaa johtua, kun Winha tahtoo särkeä tulppia kylmäkäynnistyksessä?
Elikkä melkeen joka kerta varsinki kovemmalla pakkasella, kun kelkkaa käytetään käynnistyksen jälkeen lämpimäksi niin mykistyy toinen tulppa.
Primeeripumppua käytän vain sen verran, että pysyy justiin käynnissä joten ei saa senkään kautta ainakaan liikaa bensaa.
Monenlaista jo kokeiltu mm. pienempiä suuttimia, koska jotkut sanoo että tämä vika saattaa johtua liiasta polttoaineen saannista.. Ei ollut ainakaan tässä tapauksessa vaikutusta. Uudet tulpanhatut ja -johdot vaihdettu. Tulppia oon kokeillu eri lämpöarvoisia, mutta näyttää polttavan niin 8- kuin 9-arvosia ihan samallalailla. Ohjekirja suosittelee 8-arvosia ja niillä se toimiiki parhaiten.
Mitä mahollisuuksia vielä ois mistä tuo tulppien mykistyminen saattais johtua?
Koneenahan tuossa on Rotaxin 503:en niinkuin esim Lynxin 5900:ssa. Mutta ottasin nyt mielellään tarkastusehdotuksia vastaan tuon vian selvittämiseksi, jos joku kelkkojen kans paljo värkänny sattuis tietämään :)
Winha 550
19
14713
Vastaukset
- mullaki
Mullaki on just sama kelkka ja vika. Mitä tulppaa tarkoitit et toimii parhaiten kun ite oon pitäny siinä B9ES:siä tai BR9ES:siä kumpia nyt silmään sattuu.
- Kyselijä
Niin oon kokeillu tuossa B8ES ja B9ES tulppia.
B9ES -tulpilla tuntee selvästi että on paljo laiskempi kiihtymään mitä B8ES:llä. - sakkeus75
Kyselijä kirjoitti:
Niin oon kokeillu tuossa B8ES ja B9ES tulppia.
B9ES -tulpilla tuntee selvästi että on paljo laiskempi kiihtymään mitä B8ES:llä.Mulla oli aikonaan samantapaista vikaa wanhassa winhassa, vika loppui kun vaihdoin muistaakseni boschin tulpat, ngk ei ainakaan siinä kelkassa ollu pitkä ikäinen.
- Kyselijä
sakkeus75 kirjoitti:
Mulla oli aikonaan samantapaista vikaa wanhassa winhassa, vika loppui kun vaihdoin muistaakseni boschin tulpat, ngk ei ainakaan siinä kelkassa ollu pitkä ikäinen.
Voispa kokeeksi ostaa jotaki boschilaisia tulppia ja kahtoa onko niillä vaikutusta asiaan. Kaikki tulpat, joita oon käyttäny on tainnu olla ngk:ta.
- Nimetön
oletteko kokeillu että kun tulppa herkeää toimimasta,vaihdotte tulppien paikkaa?jos vika on tulpassa se siirtyy toiselle puolen.tai toimiiko sama tulppa kun moottori on kylmä? vahemmissa vinhoissa on kärki sytytys ja jos kärkiväli on liian pieni ei anna kipinää kun moottori lämpenee.
- Kyselijä
Kyllä ne tulpat mykistyy täydellisesti. Ei vaikuta vaihtaako mykistyneen tulpan toiseen pyttyyn tai kokeileeko samalla tulpalla koneen jäähdyttyä. Ei ne iske enää milloinkaan kipinää eli ne vain särkyvät jostain kumman syystä.
- Winhamies
Kyselijä kirjoitti:
Kyllä ne tulpat mykistyy täydellisesti. Ei vaikuta vaihtaako mykistyneen tulpan toiseen pyttyyn tai kokeileeko samalla tulpalla koneen jäähdyttyä. Ei ne iske enää milloinkaan kipinää eli ne vain särkyvät jostain kumman syystä.
jos sulla on 35mm pääsuutin, niin kokeile 30mm pääsuutinta.meillä ei enää vie tulppia ja toimii kuin unelma!!!..on tehtaalla laitettu liian isot pääsuuttimet aikoinaan ja niiden takuut raukesivat jo silloin..
- kkkkk
Minulla oli samaa vikaa Winha 54:ssä. Koneen piti olla hyväkuntoinen, mutta koneen avattuani huomasin kaikkien männänrenkaiden olevan jumissa. Ne olivat vaan pikeytyneet kiinni. Vaihdoin uudet männänrenkaat ja vika loppui. Väljät koneethan sotkevat tulpat öljyyn käynnistäessä, ja tulpat on hankala puhdistaa. 7- lämpöarvon tulpat eivät sotkeudu yhtä herkästi kuin 8- lämpöarvoiset. Kannattaa tutkia männänrenkaiden tila.
- entinen winha mies
Tuo tulppien palaminen voi johtua niin monesta asiasta kaksitahtikoneessa, mutta kyseisessä merkissä tarkasta jännitteensäätimet mustia laatikoita( eli käytä kadessä ja tutki on kuori ehjä/ johdot,meillä oli kuori halki ja kosteutta boxissa)myös tietysti kärkivälit etenkin kylmänä aika tarkkoja tulpissa ja kärjillä! Toiseksi käytä vain NGK-tulppia havaittu parhaimmaksi joka vehkeessä!
- vuosien kokemus..
en huoli ngk:n tulppia mihinkään. niillä ei yksinkertaisesti tee vittujakaan.
- Tony
ITellä tekee kans saman tyylistä hommaa, kelkka on yamahan 340 ET T/R -86...
Meillä vaan tulppa palaa toisesta pytystä, ja aina samasta... toisinaan heti käynnistäessä, sit saattaa kesken reissun palaa... On kokeiltu NGK:ta että bochia.. mut sama juttu molemmilla tulpilla.. ja lämpöarvoltaan 9 ä aina käytetty.. joku sano että pitäs olla yamahan /ngk. alkuperäset tulpat siis japsti.. ne kestää!.. paskat, kun yhenäkin tollanen vika ilmenee.. mut missä vika?? jotuuu repullisen tulppia kantaan aina mukana... =/ - Winha
Valitettavasti en tiedä syytä, mutta sama juttu meidänki winhassa!!! Reppu kaupalla joutuu tuluppia kantaa kaupasta.
- tavanomaista tai sitten ei
Winhoissa on tulpat kestäneet...Lynxissä (5900) tulpat vaihdettu vain kerran....Mutta Ockelbo 6000 (Rotax 503) söi NGK:n ja Denson tulppia kuin leipää kylmästarteissa. Vika korjaantui 15 vuotta vanhoilla NGK BP8ES-tulpilla
- Willu
Ihtekki tappelin monta talvea 550 Winhan kanssa kun poltteli repullisen tulppia aina talven aikana ja aina nimenomaan kylmäkäynnistyksen yhteydessä. Vikaa hain sytytyspuolelta kunnes tänä talvena primeripumppu heitti toimimasta kokonaan ja jouduin ostamaan uuden. Primerin vaihdettuani ei ole tarvinnut tulppiin koskea. Käy ja kukkuu niinkuin pitääkin.
- Tavanomaista tai sitten ei
Okkelissa (6000: 503 Rotax kärkisytkällä) edelleenkin nuo samat vanhat NGK:t Kesti taas kylmästartin kesäseisonnan jäljiltä (lähti muuten toisella käyntiin =) )Eli tulpissa on eroja Uudet NGK:t on ihan hubahuba tavaraa, kun vertaa näihin vanhempiin saman verstaan tuotteisiin...Samansuuntaisia kokemuksia on tullut myös Ockelbo 600:n Sachs SA-290:n kanssa. Kyseiseen rakkineeseen on ainoat saatavilla olevat kynttilät NGK:n A-7 ja Denson vastaava. uusi NGK- A7 kesti kaksi viikkoa tuossa Sachsissa, eli olisiko kärjellisellä sytytyksellä jotakin syy-yhteyttä näiden tulppien kestoon (Sachs on ilman primeriä, joten sillä ei pimenemistä voi selittää)
Sen verran olen tutustunut aiheeseen, että nämä pimentyneet tulpat alkavat kastuessaan lyömään rungosta läpi..eli keskielektrodin eriste katkeaa (uusissa tulpissa muuten TODELLA hentoa tekoa) Pari kertaa olen jopa saanut koneen käymään vähän aikaa kunnollisen tulpan kuivauksen jälkeen. Mutta se ilo on kestänyt lämpimällä koneella max: 1min että tämmöistä - winihamies
Tavanomaista tai sitten ei kirjoitti:
Okkelissa (6000: 503 Rotax kärkisytkällä) edelleenkin nuo samat vanhat NGK:t Kesti taas kylmästartin kesäseisonnan jäljiltä (lähti muuten toisella käyntiin =) )Eli tulpissa on eroja Uudet NGK:t on ihan hubahuba tavaraa, kun vertaa näihin vanhempiin saman verstaan tuotteisiin...Samansuuntaisia kokemuksia on tullut myös Ockelbo 600:n Sachs SA-290:n kanssa. Kyseiseen rakkineeseen on ainoat saatavilla olevat kynttilät NGK:n A-7 ja Denson vastaava. uusi NGK- A7 kesti kaksi viikkoa tuossa Sachsissa, eli olisiko kärjellisellä sytytyksellä jotakin syy-yhteyttä näiden tulppien kestoon (Sachs on ilman primeriä, joten sillä ei pimenemistä voi selittää)
Sen verran olen tutustunut aiheeseen, että nämä pimentyneet tulpat alkavat kastuessaan lyömään rungosta läpi..eli keskielektrodin eriste katkeaa (uusissa tulpissa muuten TODELLA hentoa tekoa) Pari kertaa olen jopa saanut koneen käymään vähän aikaa kunnollisen tulpan kuivauksen jälkeen. Mutta se ilo on kestänyt lämpimällä koneella max: 1min että tämmöistäMistä saan tilata maton winhani kaipaa matoo jos tietoo kirjoota osote tälle palstalle
- Asentaja74
Ite käytän pelkästään denson tulppaa jokaisessa moottori vehkeessä, ei pala tulppa vaikka uis bensassa. Ngk ei taho kestää yhtään ylimääräistä bensaa
- Korjuri
Hei. Kyllä nuo NGK tulpat on varmasti yksi vika sillä ne ei kestä lämpöä eikä bensaa yhtään liikaa. Campion tulppia olen ite moottoreissa käytelly.
- winhailija
tiedätkö mistä mahtaisin löytää winha 550 primerin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302255
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261968Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121509Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121347Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 951066
- 17987
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115752