Apua !!!

Nimim. Luistelija

Vinkkejä YSTÄVÄT...pyydän.

Pihamaani on peilikirkkaalla jäällä. Kuinka hiekoitan niin, että hiekka myös pysyisi siinä, kun meinaa vaan luisua jään pinnalla?

Muistelen jostain lukeneeni, että myös lumella voisi jotenkin karhentaa jään pintaa. Kuinkas se tapahtuu?

Kiitos Teille jo etukäteen vinkeistä :)

11

7661

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onkohan vielä myynnissä sellaista "tarttuvaa hiekoitushiekkaa", jota muistan joskus mainostetun? Siihen oli lisätty jotain kemikaalia, joka "tartutti" hiekan kirkkaan jään päälle.

Tietääkö joku asiasta?

• Ei luistelija

Kiitos Ihanat Ihmiset vinkeistänne :)

Nyt voi pihallani vaikka polkkaa tanssia, eikä liukastu. Tuo "kasteleminen ja lunta päälle" olikin mainio juttu. On keväällä sitten vähemmän hiekan lakaisua.

Lämmitetty hiekka toimii myös hyvin.

Nauttikaa talvestamme ! :)

• Lumen levittäminen lapiolla jäälle ja jaloilla tallominen on vanha kikka, jota muistan isäni harrastaneen lapsuudessani. Nyt tuo kikka on hieman hankala toteuttaa, koska lumi on tykkyä ja jäätä. Ensi apuna kyllä ihan OK, varsinkin jos lumen päällä on vettä, johon voi lumen talloa sohjoksi. Tuloksena on epätasainen pinta, jota on sitten syytä hoidella karhentaen lapiolla, konkiraudalla ja lumikolalla tilanteen mukaan.

Eilen levitin pihamaalleni hiekkapolut seuraavalla seoksella: jääsuolaa purkki, hiekoitussepeliä ämpärillinen, lekasoraa säkillinen. Hyvin on pysynyt. Merisuola on vanha kikka jään sulatukseen, mutta se kulkeutuu ikävästi jalkineissa sisälle, joten sitä käytän harkiten. Tavallinen hiekka pysyisi parhaiten jään päällä, jos sitä saat jostain hankituksi.
      Konkirauta ja rautalapio ovat oivallisia perusapuvälineitä jään pinnan rosoiseksi tekemisessä.

Liikkumisessa toppasaappaat, jääpiikit jalkineissa, kävelysauvat ja potkukelkka/jalaksilla tai pyörillä ovat käytössäni tällä hetkellä. Toistaiseksi olen näillä kikoilla pystyssä pysynyt, vaikka pihamaani onkin kuin luistinrata tällä hetkellä:)))

• Reino

,,,

• jäätön

Ota lunta johonkin astiaan ja kostuta se kunnolla, sen jälkeen heität sitä jäätikölle kokkareiksi, kyllä auttaa.

• Pienet kalkkikivirouhepalat on "siistimpi" ratkaisu kuin sepeli, koska se on valkeaa. Lisäksi kuutiollisena tarttuu tiukemmin jäähän. Hiekka tuppaa uppoamaan auringonpaisteella jään sisään, jota taas kalkkirouhe ei tee. Tavallinen suola sulattaa jään, mutta myös esimerkiksi salpietari (lannoke) on hyvää siihen. Salpietarikin on suolaa, mutta se jotenkin tahrii vähemmän kuin ruokasuola. Ruokasuola lisäksi syövyttää sementtiä, niin ettei se sovellu betoniportaille.

• liukasta

Jäälle langennut typykkä on kuullut isojen poikien kertomana että kun pitää lämpimässä hiekoitusmurskan ja levittää sen lämpimänä niin tarttuu hyvin jäähän. Itse en ole kokeillut.

• kokeillut

lämmin hiekka tai mielummin sepeli painuu jäähän.

• kuumalla vedellä, ja suojailmallakin sama kikka.

Jää kuin liimattuna kiinni jäähän kun olen tehnyt hiekkaämpärini pohjaan poralla reikiä, kannan ämpärin "pytyn päälle" ja lasken kuumaa vettä läpi. Sitten ämpäri toiseen ämpäriin ettei vesi valu vaatteillesi, ja ei kun levittämään.

Suolaa en ole ikinä pihallani käyttänyt, en myöskään, vaikka olin talonmiehenäkin monia vuosia
      muun työn ohessa.

On olemassa suolankorvike, mutta kuuma hiekka, eli paremminkin hiekoitus sepeli, aika hienorakeisena, se on sittenkin parasta.

Minun piha ei ole luikas.

• Tämä viestiketju osoittaa vanhan sananparren paikkansa pitävyyden taas kerran. Olen saanut aimo annoksen uusia vinkkejä pihamaani "hiekoitukseen". Mikä parasta, ilman hiekkaakin. Hyvä keskustelu - Kiitos!

• Woldemar2567p9

Uskokaa taikka älkää parasta hiekkaa on hiekkapuhallushiekka,sitä kiurallinen heitettynä jäänpäälle riittää kaikista isoimmalle alalle ja luisto loppuu kuin seinään. Tuon hiekka astian kun säilyttää huoneen lämmössä tarttuu hiekka salaman noeasti jäähän eikä tuuli kuljeta sitä mihinkään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5762
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4344
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3237
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2941
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      339
      1549
    6. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1338
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      60
      1259
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      230
      1202
    9. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1169
    10. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      401
      1161
    Aihe