Vauva siunataan nimiäisissä- kokemuksia?

Graciela

Vauvan siunaaminen kasteen sijasta?
Miten sellainen tapahtuu? Millainen tilaisuus se on?
Kertokaa kokemuksianne.

eli siis jos järjestämme
nimiäiset niin onko kenelläkään kokemuksia siitä, että pappi siunaa lapsen?

14

11190

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mona-Henrika

on yleinen käytäntö ainakin helluntaisrk:ssa. Jos en ole todella väärässä niin ev.lut papit eivät mielellään suostu vain siunaamaan lasta. Juuri sen takia, kun ev.lut. kirkossa on käytössä lapsikaste.

Tilaisuudessa pappi siunaa lapsen, eli rukoilee lapsen puolesta. Ja pyytää läsnäolevia mukaan rukoukseen, jolla lapsi siunataan. Aika useasti se on Herran siunaus. Pappi voi sanoa ja yleensä sanookin muutaman sanan. Ja rukoilee myös kodin ja vanhempien puolesta. Ja sen yhteydessä on laulettu lauluja esim. Maan korvessa kulkevi lapsosen tie tms. Lopuksi on ollut kahvitus yms.

Näin minun siskoni ja ystävieni lapset ovat siunattu, jotka siis kuuluvat Helluntaisrk:n. Mutta eiköhän käytännöt vähän vaihtele paikkakunnan ja papin mukaan.

• miksi-miksi?

Miksi ihmeessä vauva pitäisi siunata nimiäisissä??? Sitä vartenhan on kaste elikkäs ristiäiset!

• jos ei

...kuulu kirkkoon äly hoi...

• kuulu
        jos ei kirjoitti:

...kuulu kirkkoon äly hoi...

kirkkoon, niin tuskin haluaa kirkollista siunaamistakaan lapselleen...edelleen siis, miksi?

• ....
        kuulu kirjoitti:

kirkkoon, niin tuskin haluaa kirkollista siunaamistakaan lapselleen...edelleen siis, miksi?

Lapsen kastaminen ja siunaaminen eivät ole sama asia. Kasteessa lapsi liitetään seurakuntaan, siunauksessa siunataan. Niissä kirkkokunnissa, joilla on käytössä lapsikaste siunaus tulee luonnollisesti osana kastetilaisuutta, mutta niissä kirkkokunnissa, joilla on käytössä ns. uskovien kaste ("aikuiskaste") on usein tapana siunata lapset Jeesuksen antaman esimerkin mukaisesti.

Se, että joku ei kuulu (ev.lut.)kirkkoon ei tarkoita, ettei hän haluaisi pyytää lapselleen Jumalan siunausta. Puhe nimiäisistä tässä yhteydessä saattaa johtaa joitakin harhaan, sillä eihän nimiäisten vietto automaattisesti tarkoita, että ei haluttaisi olla missään tekemisissä uskonnon kanssa. Kaste taas ei liity nimen antamiseen, mutta se onkin jo kokonaan toinen juttu...

• Valaskala
        .... kirjoitti:

Lapsen kastaminen ja siunaaminen eivät ole sama asia. Kasteessa lapsi liitetään seurakuntaan, siunauksessa siunataan. Niissä kirkkokunnissa, joilla on käytössä lapsikaste siunaus tulee luonnollisesti osana kastetilaisuutta, mutta niissä kirkkokunnissa, joilla on käytössä ns. uskovien kaste ("aikuiskaste") on usein tapana siunata lapset Jeesuksen antaman esimerkin mukaisesti.

Se, että joku ei kuulu (ev.lut.)kirkkoon ei tarkoita, ettei hän haluaisi pyytää lapselleen Jumalan siunausta. Puhe nimiäisistä tässä yhteydessä saattaa johtaa joitakin harhaan, sillä eihän nimiäisten vietto automaattisesti tarkoita, että ei haluttaisi olla missään tekemisissä uskonnon kanssa. Kaste taas ei liity nimen antamiseen, mutta se onkin jo kokonaan toinen juttu...

Alkuperäisen käyttämä ilmaisu "kasteen sijasta" saattaa saada pohtimaan miksi... Maininta kuulumisesta esim. joihinkin vapaisiin suuntiin olisi ehkä helpottanut mietintöjä. Täytyy myöntää, etten ole koskaan ajatellut kuinka aikuiskastetta kannattavat "uskovat" toimivat... mutta siunaus siis :)

• Tillukas
        kuulu kirjoitti:

Voi hyvin olla kuulumatta ev.lut. seurakuntaan ja silti uskoa Jumalaan ja tunnustaa Raamatunkin. Mutta jos ei usko luterilaisten oppien mukaisesti, on vain oikein olla kuulumatta seurakuntaan. Ehkä jokaisen meistä kirkkoon kuuluvista olisi syytä tarkkaan punnita, uskommeko luterilaisiin oppeihin ja siis kuuluuko meidän kuulua seurakuntaan. Itse pohdin aikanaan tarkkaan tunnustanko luterilaista uskoa vai jotain toista, mutta pläkkiselvää minulle oli, että olen kristitty joka tapauksessa.

• kommentoi

Vapaissa suunnissa on käytössä tuo lapsen siunaaminen ja toki sen voi tehdä pastorin lisäksi kuka tahansa, ainakin minun mielestäni. MUTTA luterilaisen kirkon pappi ei tällaista siunaamista toimita, koska käytössä on lapsikaste.

• äitee +4

uskonto on aate ja jokainen toteuttaa omaa aatettaan. Ilmeisesti ajatuksenasi on että ev lut on jokin perususkonto?

Jos haluat että lapsesi siunataan on katse käännettävä herätysliikkeiden suuntaan joilla on aikuiskaste.

Jos ev lut pappi siunaa lapsesi on se siunaus ev lut jos taas joku muu on se sen uskontokunnan toimintaa. Vähän niinkuin hölmö ajatus.. jos tuolla siunaamisella on sinulle jokin merkitys niin kasta se penska saman tien niin tulee homma hoidettua ihan kunnolla!

• Graciela
        äitee +4 kirjoitti:

uskonto on aate ja jokainen toteuttaa omaa aatettaan. Ilmeisesti ajatuksenasi on että ev lut on jokin perususkonto?

Jos haluat että lapsesi siunataan on katse käännettävä herätysliikkeiden suuntaan joilla on aikuiskaste.

Jos ev lut pappi siunaa lapsesi on se siunaus ev lut jos taas joku muu on se sen uskontokunnan toimintaa. Vähän niinkuin hölmö ajatus.. jos tuolla siunaamisella on sinulle jokin merkitys niin kasta se penska saman tien niin tulee homma hoidettua ihan kunnolla!

Meillä on sellainen tilanne, että minä kuulun ev.lut. kirkkoon, mutta mies ei. Näin kompromissina olemme päätyneet, ettei lasta kasteta, mutta haluaisimme kuitenkin siunauksen lapselle.

Minulle uskontoni on tärkeä ja haluaisinkin lapsen kastaa, muttta tässä on kyseessä kuitenkin meidän molempien lapsi, joten en tee ratkaisuja yksin vaan yhdessä miehen kanssa.

• tilanne...
        Graciela kirjoitti:

Meillä on sellainen tilanne, että minä kuulun ev.lut. kirkkoon, mutta mies ei. Näin kompromissina olemme päätyneet, ettei lasta kasteta, mutta haluaisimme kuitenkin siunauksen lapselle.

Minulle uskontoni on tärkeä ja haluaisinkin lapsen kastaa, muttta tässä on kyseessä kuitenkin meidän molempien lapsi, joten en tee ratkaisuja yksin vaan yhdessä miehen kanssa.

...mutta toisinpäin eli mies kuuluu, minä en. Haluan kunnioittaa mieheni uskoa ja ajatuksia, mutta toisaalta antaa lapselle mahdollisuuden päättää itse noin tärkeästä asiasta. Siunaaminen kuulostaisi parhaalta vaihtoehdolta meidänkin kohdallamme. Olisi kiva kuulla, miten onnistuitte lopulta "sumplimaan" asian! Miten kompromissi onnistui ja miten seurakunnissa tms. asiaan ovat suhtautuneet? Muittenkin kokemukset vastaavasta ovat enemmän kuin tervetulleita!

• Vastausta odottava
        tilanne... kirjoitti:

...mutta toisinpäin eli mies kuuluu, minä en. Haluan kunnioittaa mieheni uskoa ja ajatuksia, mutta toisaalta antaa lapselle mahdollisuuden päättää itse noin tärkeästä asiasta. Siunaaminen kuulostaisi parhaalta vaihtoehdolta meidänkin kohdallamme. Olisi kiva kuulla, miten onnistuitte lopulta "sumplimaan" asian! Miten kompromissi onnistui ja miten seurakunnissa tms. asiaan ovat suhtautuneet? Muittenkin kokemukset vastaavasta ovat enemmän kuin tervetulleita!

Hei!

Löysin tämmöisen vanahan keskustelun tyngän ja mielenkiinnolla kuulisin, onko jollakin kokemuksia lapsen siunaamisesta kasteen sijaan ev. lut. kirkon toimesta. Tiedän että he kannattavat lapsikastetta, mutta voivatko kieltäytyä siunauspyynnöstä?

Meilläkin äiti ei kuulu kirkkoon ja isä kuuluu. Saatais joku sopu aikaiseksi tästä asiasta.

• kirkkoon kuulumaton
        Vastausta odottava kirjoitti:

Hei!

Löysin tämmöisen vanahan keskustelun tyngän ja mielenkiinnolla kuulisin, onko jollakin kokemuksia lapsen siunaamisesta kasteen sijaan ev. lut. kirkon toimesta. Tiedän että he kannattavat lapsikastetta, mutta voivatko kieltäytyä siunauspyynnöstä?

Meilläkin äiti ei kuulu kirkkoon ja isä kuuluu. Saatais joku sopu aikaiseksi tästä asiasta.

Isä kuuluu kirkkoon, minä äitinä en ja poikamme siunattiin kasteen sijaan.

Siunausta ei varsinaisesti tehty pojalle, vaan kodille. Käytimme kodinsiunaamiskaavaa. Siunaamisen toimitti ystäväni mies, teologian opiskelija ja nykyinen pappi.

• däni
        kirkkoon kuulumaton kirjoitti:

Isä kuuluu kirkkoon, minä äitinä en ja poikamme siunattiin kasteen sijaan.

Siunausta ei varsinaisesti tehty pojalle, vaan kodille. Käytimme kodinsiunaamiskaavaa. Siunaamisen toimitti ystäväni mies, teologian opiskelija ja nykyinen pappi.

itse kuulun vapaakirkkoon, tänäviikonloppuna on lapselle siunaaminen, eli julkistetaan samalla nimi, ja siunataan lapsi alkaneelle elämän tielleen. siunaamaan tulee ystävämme, Uskova, ei pappi tms. riittää että hän on uskossa, ei tarvitse olla virkamies. koska ei liitetä mihinkään kirkkoon tms. mitään papereita ei siinä tarvita, eikä sen ihmeellisempiä kaavoja. ristiäisiksi meidän suvussa niitä aina on kutsuttu, kukin kutsukoon miksi haluaa. Monia tuntuu harmittavan, että kun ei tule virkamiestä siunaamaan, että ei tunnu viralliselta. no voi olla tulematta sitten, juhlaan. Ei se virkamiehen siunaus sen parempi ole kuin kenen tahansa. sitäpaitsi onpahan aidosti uskovainen ihminen tulossa. nykyään kun henk. kohta uskoaan ei moni leipäpappi edes tunnusta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      139
      7800
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      41
      1999
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1940
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1653
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1575
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1030
    7. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      949
    8. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      50
      945
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      822
    Aihe