sarveiskalvon pinta "irtoaa"?

welmis

Hei,

Tiistain ja keskiviikon välisenä yönä heräsin todella voimakkaaseen silmäkipuun. Tuntui, että silmää ei pysty aukaisemaan lainkaan. Tunnin vedellä valelun jälkeen silmän sai auki ja se oli aivan veripunainen ja hieman turvoksissa. Menin työterveyshuoltoon josta sain lähetteen sairaalaan silmä plk. Tutkimuksissa lääkäri huomasi, että sarveiskalvon 3 kerroksesta uloimmasta olisi pinta rikki / "irronnut palasia". Hoidoksi sain antibiootti tippoja ja kosteustippoja.

Olisinkin kysynyt, että kuinka vaarallisesta asiasta / kuinka yleisestä asiasta on kyse? Onko muita vastaavasta kärsiviä ja toipuuko tästä kuinka nopeasti?

Meneekö tuo ajanmittaan ohi, vai tuleeko tästä jatkuva kärsimysnäytelmä? Eniten suoraan sanottuna vit...taa tuo roskan tunne, joka tosin on tänään jo suurimmaksi osaksi pysynyt poissa.

Auttakoon ken osaa :)

12

14591

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • silmälääkäri

Kyseessä lienee sarveiskalvon epiteelin eroosio eli sarveiskalvon pinnalla olevan ohuen solukalvon vaurio, joka voi syntyä esim silmän hieraisusta. Antibioottitipoilla ehkäistään bakteeritulehdusta (jonka riski on suurentunut kun suojaava epiteelikerros on vaurioitunut).

Yleensä erosiot paranevat nopeasti (muutama tunti - pari päivää) riippuen eroosion suuruudesta. Joillakin ihmisillä epiteelipinta on tavanomaista heikommin kiinni sarveiskalvossa, jolloin eroosioita voi tulla itsestään (siis ilman vierasesineen osumista silmään tms).

Ennustetta sinun tapauksessasi ei voi vielä sanoa, koska ei ole varmuutta siitä, miten eroosio sai alkunsa.

• OneEyeJack

Löysin tämän threadin hakemalla kun sain ilmeisesti juuri tämänkaltaisen vamman silmän huolimattomasta hieraisusta (paha tapa josta aiemmin ei ole seurannut mitään).

Alkusyy ei ole kuitenkaan varma koska tein ns. riskihommaa, eli korjasin auton ruostevaurioita selällään auton alla, mutta suojalasit oli päässä 99% ajasta.
        Välillä "piti" katsoa ilman laseja koska ne huurustuivat (suljettu, tiivis malli).
        Kipua tai roskan tunnetta silmässä ei tullut remontin aikana eikä vielä heti sen jälkeenkään vaan vaivat alkoivat vasta muutaman tunnin päästä, kun olin hieraissut sitä silmää...

Sarveiskalvon pinnan alla näkyy myös pienen pieni roska. En ensin edes huomannut sitä ennen kuin katsoin uudestaan lampun ja peilin kanssa.
        Se näyttäisi kumminkin olevan pinnan alla ja silmän pinta näyttää tasaisen pyöreältä kun valoa kääntelee. Eli se on saattanut olla silmässä jo pitkään ja voi olla tästä ihan erillinenkin ongelma.

Nyt en sitten ole varma tuliko pintaan eroosio vai onko vaivat tuon roskan aiheuttamia.

Lääkäriin menoa hankaloittaa se että asun 15km päässä terveyskeskuksesta ja auto on työn alla.
        Sekä rahattomuus pitkällisen työttyömyyden takia, ei voi tilata taksia.
        Ketään ei myöskään saa kuskaamaan, sosiaalisen eristäytymisen takia. :D

Itsehoitovinkit ja ennusteet olisivat tervetulleita.

Silmä kiinni, merirosvosilmälappu sopivilla pehmusteilla paikoilleen estämään räpsyttelyä?
        Sit jos akuutit ongelmat johtuu epiteelin eroosiosta niin vaivan pitäisi mennä ohi?

Ensi kertaa näitä ongelmia joten ei mikään krooninen vaiva. Se ilmeisesti parantaa itsekseen paranemisennustetta?

BTW. Jos antibioottisilmätipoilla oli vain bakteerien ja tulehdusten poissapitofunktio, niin kaapista löytyy ionic silveriä mikä sopii hyvin siihen tarkoitukseen.
        On pitänyt hyvin flunssat yms pöpöt poissa jo vuosia.

• OneEyeJack
        OneEyeJack kirjoitti:

Löysin tämän threadin hakemalla kun sain ilmeisesti juuri tämänkaltaisen vamman silmän huolimattomasta hieraisusta (paha tapa josta aiemmin ei ole seurannut mitään).

Alkusyy ei ole kuitenkaan varma koska tein ns. riskihommaa, eli korjasin auton ruostevaurioita selällään auton alla, mutta suojalasit oli päässä 99% ajasta.
        Välillä "piti" katsoa ilman laseja koska ne huurustuivat (suljettu, tiivis malli).
        Kipua tai roskan tunnetta silmässä ei tullut remontin aikana eikä vielä heti sen jälkeenkään vaan vaivat alkoivat vasta muutaman tunnin päästä, kun olin hieraissut sitä silmää...

Sarveiskalvon pinnan alla näkyy myös pienen pieni roska. En ensin edes huomannut sitä ennen kuin katsoin uudestaan lampun ja peilin kanssa.
        Se näyttäisi kumminkin olevan pinnan alla ja silmän pinta näyttää tasaisen pyöreältä kun valoa kääntelee. Eli se on saattanut olla silmässä jo pitkään ja voi olla tästä ihan erillinenkin ongelma.

Nyt en sitten ole varma tuliko pintaan eroosio vai onko vaivat tuon roskan aiheuttamia.

Lääkäriin menoa hankaloittaa se että asun 15km päässä terveyskeskuksesta ja auto on työn alla.
        Sekä rahattomuus pitkällisen työttyömyyden takia, ei voi tilata taksia.
        Ketään ei myöskään saa kuskaamaan, sosiaalisen eristäytymisen takia. :D

Itsehoitovinkit ja ennusteet olisivat tervetulleita.

Silmä kiinni, merirosvosilmälappu sopivilla pehmusteilla paikoilleen estämään räpsyttelyä?
        Sit jos akuutit ongelmat johtuu epiteelin eroosiosta niin vaivan pitäisi mennä ohi?

Ensi kertaa näitä ongelmia joten ei mikään krooninen vaiva. Se ilmeisesti parantaa itsekseen paranemisennustetta?

BTW. Jos antibioottisilmätipoilla oli vain bakteerien ja tulehdusten poissapitofunktio, niin kaapista löytyy ionic silveriä mikä sopii hyvin siihen tarkoitukseen.
        On pitänyt hyvin flunssat yms pöpöt poissa jo vuosia.

Ai niin, 2-3v sitten sattui myöskin ikävä silmäonnettomuus- tippui kuusesta neulanen suoraan silmään kun karsin oksasahalla pihapuita.

Räpsäytin refleksinä tietenkin silmät kiinni välittömästi ja tuntui kuin se neulanen olisi vielä vääntynyt paikallaan siinä silmässä ennen kuin tipahti pois.
        Kipu oli infernaalinen, mutta lieveni itsestään ja parantui suht pian. Reilussa vuorokaudessa muistaakseni tjsp.

Nyt ei tunnu edes yhtä pahalta, et vähän jotain hopeareunusta löytyy tästäkin pilvestä.

Muistaakseni kyseessä oli silloin eri silmä. En tosin ole 100% varma siitäkään. Olisi pitänyt dokumentoida tapaus jotenkin.
        Vaikka edes s24 foorumille nimimerkillä niin olis voinut googlailla sen esiin. :)

Vahingosta viisastuneena; NYT on kyseessä vasen silmä.

Ajattelin edetä niin että hoidan auton ajokuntoon (viimeistelyä vailla) ja käyn sitten ostamassa Vita-Pos silmävoidetta helpottamaan unensaantia ja estämään parantumassa olevan epiteelin repeämistä avatessa silmiä unien jälkeen.
        Jos ongelma ei korjaannu parin päivän aikana niin sit tutkimuksiin.

https://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/VITA-POS-SILMAeVOIDE-5-G

• Suomileijona90

joo mulla todettiin että silmän pinta on rikki piilolinssien käytöstä. Sain antibiootti kuuri silmille. Eile huomasin ku heräsin keskel yötä ku oli vika silmissä ja ihan punaiset. Nyt se tuntuu paremmalta jo seuraavana päivänä. Mielestäni optikot ei varoittaa tästä vaarasta tarpeeksi asiakkaille tai tiedottaa niitä paremmin. Tästä silmävauriosta voiki mennä sokeaksi...

• Silmä1/2

Vuoden jatkunut kärsimys toistuvien eroosioiden kanssa. Takana viitisen antibioottitippakuuria ja toistakymmentä piilolasihoitoa. Pari viikkoa menee ilman terapeuttista linssiä ja taas silmä "repeää". Mikään määrä kostutusta ei auta. Tälläkin hetkellä piilolasi silmän suojana mutta eroosioita tuntuu tulevan sinne linssin allekin välillä. Kostutus 2-4 kertaa tunnissa. Synkkää.

Kohtalotovereita?

• kuivikas

Kuivat on ja kuulemma "haavoilla". Tippoja pitää joskus laittaa yölläkin.
        Pahenee työpaikan sisäilmaongelmien takia.

• silmäpuoli

kuulostaa tutulta....

• Kipusilmä

Mikä yhteys nesteenpoistolääkkeellä silmien kuivumiseen ja siten pinnan heikkenemiseen?

• teya59

Mulla on todettu Map-dot-fingerprint dystrofia eli MDF , tehtiin PTK toimenpide, joka vähensi eroosioita. Puoli vuotta ei mitään suurempaa tuntemusta mutta mikä pettymys... taas kohtaus ja paljon kovempana kipu
      Yleensä muutaman päivän kuluessa silmä palautuu jo normaaliin, nyt on viikko siitä kun "kohtaus" tuli ja jouduin käymään pkl:lla jossa irrotettiin epiteeliriekaleita... ja paraneminen alkoi ja siiihen laitettiin linssi laastariksi. Mutta poiston jälkeen jäi ronskan tunne ja silmällä ei näe lukea tekstiä.. Kyselenkin muiden tuntemuksia, onko toimenpiteen jälkeen kohtauksia tullut ? Oon jotenkin väsynyt näihin koska ikinä ei ole mitään ennakko-oireita .. vaan se kamala kipu vaan tulee...

• miksuh1

En osaa sanoa onko kyse samasta asiasta, mutta kuulostaa kyllä todella tutulta.Lääkäri on minulle sanonutkin, että silmistäni on tuhoutunut jokin sarveiskalvokerros . Kuulemma ainut mikä auttaisi olisi saeveiskalvon diirto ja kantasolusiirto silmiin. Mutta kuulemma moisen onnistumisprosentti on nykyään heikko. Itselläni on ollut samoja oireita: silmäkipya, roskan tunnetta silmässä, tunnetta että sieltä irtoaa jotain ja silmien punotusrta. Lisäksi jatkuva silmätulehdyskierre, silmien vuotamista ja lopulta molemman silmän meneminen tolkuttoman sameaksi, polealla silmällä en erota edes omia sormiani vaikka ne on nenässä kiinni. Vasen on parempi, mutta se on menossa samaa tietä.

Näköni on romahtanut vuoden 2006 jälkeen järluyyävästi.. Ei se hyvä ole koskaan ollut, koska mulla on ollut syntymästä asti samentumat molemmissa silmissä. Nutta 2000-luvun alussa ja puolivälissä ei ollut mitään tämmöistä kuin nyt. Sillon vielä jopa osallistuisin maastopyöräkisoihin, nyt ei meinaa nähdä edes kävellä ja esim kadulla jopa linja-auton erottaminen on vaikeaa kun se hukkuu silmien edessä olevaab "sumuun"

Tässä kethussa joku jo maibnitsi, että hänen oireitaan on pahentanut työpaikan sisäilmaongelmat. Minä olen alkanut vahvasti epäillä, että minun asunnossani on hometta, ja että se ib ainakin osasyyllinen siihen mitä minulle on käynyt. Oireet viittaa muutenkin homeongelmaan: väsymystä: silmätulehduksia, allergista nuhaa ja aivastelua jatkuvasti (allergiatabut auttaa) jne.

Tässä talossa tehtiin putkiremppa kesökkö 2010. Vuosina 2006-2010 tämän talon putket alkoi hajota käsiin ja talossa oli pahoja putkiongelmia. Esim mun ja viereisen asunnon kylppäreistä tulvi lattiakaivoista vettä pitkin asunnon parkettia kun runkoviemäri asuntojen välissä tukkeutui.

Nyt putkiremppa on ohi, mutta taloyhtiö ja vuokranantaja ei ole pistäny tikkua ristiin edes tutkiakseen onko siellä laminaatin alla hometta.Ninä olen alkanut epäillä, että sitä on ja että se on aiheuttanut jatkuvat silmätulehdukset, silmän pinnan hajoamisen ja lopulta näköni romahtamisen siihen tilaan, että nyt olen 90% näkövammainen. Näköni romahdus osuu juuri sillr aikavölille, jollon niitä putkiongelmia oli.

Ja mä olen vasta 40v...

• Silmä1/2

Tervehdys taas. Olen tuo ylhäällä aiemmin kirjoitellut kaveri jolla nimimerkki "silmä1/2".

Eroosiota on hoidettu parisen vuotta. Terapeuttisella linssillä on suojattu silmää nyt vuosi putkeen ja silmän on annettu parantua. Se olikin jo hyvässä kunnossa ja oireeton mutta taas muutama päivä linssin lopullisen poiston jälkeen oireet alkoivat palata. Silmässä roskan ja piston tunnetta luomen ollessa kiinni tai räpytellessä. Ei kovin kivulias mutta selvästi ei kunnossa. Alkaa usko menemään tämän vaivan kanssa.

• silmäpuoli

Voi mikä vaiva!n.vuosi sitten vasemmassa silmässä "roska" ja tosi kipeä ja vetistävä.Kävin työlekurissa joka katsoi ei roska ja laittoi silmälekuriin joka totesi sarveiskalvon pinta rikki.Linssi päälle ja 3 pv päästä okei.Keväällä oikea alkoi oireilla ja nyt kaksi linssi kautta kesän aikana.Useimmiten menee kotikonstein,mutta aina oltava päivä pois töistä.Linssi kuuri aina vko saikkua.Ei oikein työnantaja ymmärrä miksi? Nytkin linssi maan lähtien ens maanantaihin. Laserointi oikeaan silmään jonossa HYKSIIN mutta huone jossa kone on remontissa! Aikoja ei annettu kesän jälkeen eikä mitään puhuneet siitä kun kävin 3.10 lekurin luona.Kuinkahan kauan mnee?Ja nyt vasenkin taas oireilee lievästi ja kova kipu äkkiä johtuu kuulemma rakkuloista joita tulee kalvon pintaa ja ne puhkeaa. Voi kun olisi terveet mantelisilmät eikä kipeät tihrut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansa on on puhunut.

Ja pulinat pois. Amerikan kansa kyllästyi edelliseen 4 vuoteen. Demokratia toteutuu. Vaalivilppiä salaliittoteoriaksi ha
      Maailman menoa
      410
      2729
    2. Miten Trump " tuo rauhaa"?

Kertoisiko joku? Ymmärtääkseni hän pikemminkin pakottaa länsimaat varustelukierteeseen. Muuta vaihtoehtoahan ei ole, jo
      Maailman menoa
      593
      2222
    3. Sofia B - ansiotulot ovatkin 0 euroa ja millä rahoilla hän siis elää?

Oho olipa paljastus nyt tästä luksus elämää viettävästä naisesta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      104
      2144
    4. Ensitreffit Jenni tykittää - Tämä Jyrkin lause nostaa karvat pystyyn: "Niin epämiellyttävä..."

Jenni tykittää menemään… Jaetaankos teillä laskut tasan tai tuleeko raha-asioista kiistaa? Lue lisää: https://www.suom
      Ensitreffit alttarilla
      41
      1957
    5. etkö osaa jättää rauhaan?

Et halua mitään, silti stalkkaat ja vainoat! jätä rauhaan niin voin jatkaa elämää!
      Ikävä
      65
      1483
    6. Mitä tunteita tunnet

Häntä kohtaan?
      Ikävä
      98
      1344
    7. Leikkeleet pois leivältä

Oikea suunta. Uusissa suomalaisissa ravitsemus­suosituksissa suositellaan jättämään leivän päältä leikkeleet pois mielu
      Maatila ja metsä
      132
      1201
    8. Saatiin meidän oma mies valkoiseen taloon!

Miltäs nyt tuntuu Ylen petkuttamat sosialistit ja muut femakot? Ilmastousko ja woke lähti liikkeelle USA:sta, ne valhee
      Sinkut
      152
      1167
    9. Martina tienasi taas enemmän kuin Sofia

Tuskinpa tuo ketään yllättää.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      1162
    10. Milloin viimeksi tavattiin?

Onko siitä, päivä, viikko, vuosi, monta vuotta Minä vuonna?
      Ikävä
      53
      1135
    Aihe