Stella Mariksen nimi muutettu!!!

Kaardemummi

Oletteko nähneet jo kirkkomme nettisivuilta tämän uutisen:

"Birgittalaissisaret aloittivat toimintansa Stella Marisissa. Pyhiinvaelluspaikaksi kehitettävän keskuksen koko nimi on nyt Suomen Jumalanäiti: Birgittalaissisaret – Stella Maris. Vastuusisar on äiti Dia OSSS. Muuten osoite ja muut yhteystiedot pysyvät entisinä kuten myös toiminta retrettikeskuksena jatkuu."

Stelliksen nimi on uutisen perustella nykyään SUOMEN JUMALANÄITI! Olen mykistynyt, koska kuulun vielä niihin, jotka muistavat "oikean Stelliksen" Espoon Westendissä. Mihin tällä oikein pyritään? Olen sanaton.

200

11189

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Stelliksen ystävä

Olen yksi Stelliksen lukemattomista ystävistä. Olin kuullut joitakin huhuja tästä asiasta, kunnes tämänpäiväinen Fides vahvisti huhut tosiksi.

Stelliksen nimen sörkkiminen noin onnettomalla tavalla loukkaa minusta syvästi suomalaisia katolilaisia! Stella Maris on ollut rakkaan kesäpaikkamme nimi ammoisista ajoista. Se on hyvin kaunis nimi. Se on osa identiteetiämme.

Toinenkin asia häiritsee nimessä. Porvarilliset Birgittalaissisaret ovat hädin tuskin asettuneet taloksi, kun he jo haluavat oman sääntökuntansa nimen koko paikan nimeen. Melkoista röyhkeyttä, sanon vain.

Tällä palstalla on ollut paljon tekstiä piispa Jozefin hallintokulttuurin mielivaltaisuudesta. Nyt uskon kaiken sen todeksi. Mielivaltaista, älytöntä, sopimatonta, tyhmää... mitä muuta voin sanoa?

• Stelliksen ystävä

Lisäksi minua loukkaa syvästi se, että olen ollut mukana uurastamassa palkatta Stelliksen eteen eikä minulle ja lukemattomille muille asianomaisille suvaittu edes mahdollisuutta tulla kuulluksi tässä asiassa. Minua ja meitä kaikkia on loukattu!

• uurastaja
        Stelliksen ystävä kirjoitti:

Lisäksi minua loukkaa syvästi se, että olen ollut mukana uurastamassa palkatta Stelliksen eteen eikä minulle ja lukemattomille muille asianomaisille suvaittu edes mahdollisuutta tulla kuulluksi tässä asiassa. Minua ja meitä kaikkia on loukattu!

enää siellä ei uurastajat eikä muut voi pitää yksityispippaloita ..... harmittaahan se

• Stelliksen ystävä
        uurastaja kirjoitti:

enää siellä ei uurastajat eikä muut voi pitää yksityispippaloita ..... harmittaahan se

Kuka tahansa Stelliksessä vapaaehtoisesti, palkatta uurastanut ei olisi kyllä käyttänyt työpanoksestaan nimitystä "pippalot". Ainoa palkka olivat mukavat keskustelut Leenan ja muun porukan kanssa - aika usein piispa Paulin oli mukana. Kaipaan häntä niin!

• ex-aktiivikatolilainen

Kerrassaan naurettava temppu taas täällä rellestävältä puolalaishallinnolta. Ihan saman tien olisi nimestä voinut laittaa pikku yhtälön: Suomen Jumalanäiti = Birgittalaissisaret Stella Maris.

"Anteeksi, bussikuski, jäisin pois siinä Suomen Jumalanäidin pysäkillä", sanotaan kai jo ensi kesänä Pohjolan Liikenteen busseissa.

Suomen katolilaiset, me olemme sitten kurjaa porukkaa. Puolalaispiispa saa pompotella meitä miten haluaa eikä kukaan korosta edes ääntään.

Saanko ennustaa? Seuraavaksi Henrikinkirkosta tulee Pyhän Faustyna Kowalskan katedraali.

• Ajatteleva katolilainen

"Suomen katolilaiset, me olemme sitten kurjaa porukkaa. Puolalaispiispa saa pompotella meitä miten haluaa eikä kukaan korosta edes ääntään."

Juuri tästä on kysymys. Kaikkeen suomalaiseen katolilaisuuteen liittyvän HALVEKSUNNASTA. Mikä tahansa on parempi, kunhan vain me suomalaiset emme saa tuntea oloamme vähimmässäkään määrin kotoisaksi omassa kotimaassamme ja omassa kirkossamme.

• ex-aktiviikatolilainen
        Ajatteleva katolilainen kirjoitti:

"Suomen katolilaiset, me olemme sitten kurjaa porukkaa. Puolalaispiispa saa pompotella meitä miten haluaa eikä kukaan korosta edes ääntään."

Juuri tästä on kysymys. Kaikkeen suomalaiseen katolilaisuuteen liittyvän HALVEKSUNNASTA. Mikä tahansa on parempi, kunhan vain me suomalaiset emme saa tuntea oloamme vähimmässäkään määrin kotoisaksi omassa kotimaassamme ja omassa kirkossamme.

Vihdoinkin muutkin tuntuvat heräävän sille, että meitä vain halveksutaan.

Mistäs muusta isä Janin karkottamispäätöksessä olisi ollut kysymys? Hän oli liian keskeinen ekumenialle, liian tärkeä suomalaisille, liian älykäs - siksi pois!

Herätys. Meitä halveksitaan. Pitäisiköhän tehdä jotakin?

• Kaardemummi
        ex-aktiviikatolilainen kirjoitti:

Vihdoinkin muutkin tuntuvat heräävän sille, että meitä vain halveksutaan.

Mistäs muusta isä Janin karkottamispäätöksessä olisi ollut kysymys? Hän oli liian keskeinen ekumenialle, liian tärkeä suomalaisille, liian älykäs - siksi pois!

Herätys. Meitä halveksitaan. Pitäisiköhän tehdä jotakin?

Minusta halveksimisesta puhuminen on tässä yhteydessä liioittelemista. Tuo jonkun käyttämä sana "pompotteleminen" kuulostaa paremmalta.

Tai ehkä piispa halveksuu suomalaista katolilaisuutta, ei niinkään meitä ihmisinä. Toivon niin. Tai siis en toivo.

• szigethy

toteaa vain, ettei ole mitään uutta TÄSSÄKÄÄN asiassa. Tämähän on normaali "käytäntö", oikein sellainen, joka kuvaa joidenkin henkilöiden täydellistä, suomalaisesta kulttuurista edelleen vallitsevaa tietemättömyyttä. Tai - jos tämä oli tahallista - pahaa tahtoa. Mutta minulla olisi vielä muutakin sanottavaa. Ns. pääkirjoituksessa oli muutama lausetta jotka lukija voisi tulkita mitän vain. Esim: "mennyttä ei saa korjatuksi eikä tekemättömäksi". Tästä kaikki olemme samaa mieltä, eikö vain? Mutta seuraava lause, se vasta jotakin on: "Mennyt voi kyllä tarjota lähtökohtia, ponnahduslautoja, tienviittoja, jotka kannatta säilyttää mielessä". Kysyn. Millainen lähtökohta on esimerkiksi isä Janin tapaus? Siihen meitä ei todella tarvitse kehoittaa säilyttämään mielessä! Kolmas kohtalokas lause: "Olkoon teemamme tänä vuonna: "Eteenpäin oikeita valintoja tehden". Niin kuin Stella Mariksen tapauksessa, vai? Hyvät Ystävät. Minne olemme menossa?

• szigethy

halutaan viedä markkinoille. Siellä, katsokaa, suuren, komean myyntikojun katoksen alla seisoo eräs vieraalla korostuksella puhuva mies. Hän on juuri alkanut myydä meille tuotteitaan. "ottakaa tästä, se on halpaa. Jos ei riitä, minä poistan tuotelistaltani erään hollantilaisen. Eikä sekään riitä? No sitten tuo kirkkoherra menee kappalaiseksi, jooko? Että vieläkin? No sitten sanon, että tuo hollantilainen oli tehnyt täällä työtä kiellosta huolimatta. Haluatte vieläkin lisää? Hyvä on, muutetaan Fideksen sisältöä kokonaan. No, alkaako riittää? Eikö? Sitten ei auta muu kuin laittaa lisää; viattoman anomuksen 600 allekirjoittanutta ovat minun vihollisiani. Mitä siihen sanotte? Ja että hiippakunnalta loppui rahat, ei se mitään! Rakennetaan uutta kirkkoa jonnekin! Kyllä tekemiset täältä pesee!" Takanamme joku kuiskaa pelokkaasti: "tuohan on helppo-Heikki!" Sanokaa kaverit, mennäänkö markkinoille? Vai jätetäänkö väliin?

szigethy kirjoitti:

toteaa vain, ettei ole mitään uutta TÄSSÄKÄÄN asiassa. Tämähän on normaali "käytäntö", oikein sellainen, joka kuvaa joidenkin henkilöiden täydellistä, suomalaisesta kulttuurista edelleen vallitsevaa tietemättömyyttä. Tai - jos tämä oli tahallista - pahaa tahtoa. Mutta minulla olisi vielä muutakin sanottavaa. Ns. pääkirjoituksessa oli muutama lausetta jotka lukija voisi tulkita mitän vain. Esim: "mennyttä ei saa korjatuksi eikä tekemättömäksi". Tästä kaikki olemme samaa mieltä, eikö vain? Mutta seuraava lause, se vasta jotakin on: "Mennyt voi kyllä tarjota lähtökohtia, ponnahduslautoja, tienviittoja, jotka kannatta säilyttää mielessä". Kysyn. Millainen lähtökohta on esimerkiksi isä Janin tapaus? Siihen meitä ei todella tarvitse kehoittaa säilyttämään mielessä! Kolmas kohtalokas lause: "Olkoon teemamme tänä vuonna: "Eteenpäin oikeita valintoja tehden". Niin kuin Stella Mariksen tapauksessa, vai? Hyvät Ystävät. Minne olemme menossa?

Minun mittani tuli tänään täyteen. Minulle rakkaan paikan nimi raiskattiin (kuten joku kirjoittaa alla) ja muutettiin minulle vieraaksi kielitaidottomien puolalaispiispan ja intialais-meksikolaisten röyhkeiden sisarten taholta.

Tästä päivästä lähtien rukoukseni ja pyyntöni on vain yksi: piispa Józefin välitön erottaminen piispan tehtävistä!

Toivottavasti tämä tieto lohduttaa sinua. Ahdistuksemme on yhteinen.

• ex-aktiivikatolilainen

Vanhana kunnon irvihampaana soitin äsken numerotiedusteluun. Tässä keskustelumme:

- Numerot nummer
        - Saisinko Suomen Jumalanäidin puhelinnumeron?
        - Siis minkä?
        - Suomen Jumalanäidin!
        (hiljaisuus, pientä naurua)
        - Onko se jokin henkilö tai paikka?
        - On kuulemma sen niminen paikka.
        - Missä se Suomen Jumala... mitä sanoitkaan, oikein sijaitsee?
        - Lohjalla
        - Ei löydy
        - On se siellä, Suomen Jumalanäiti.
        - Valitan, en löydä mitään hakusanalla Jumala.
        - Mutta pakko sen siltä on löytyä!
        - Onko tämä nyt jokin vitsi?
        - Ei ole. Senniminen paikka on Lohjalla.
        - Ei meidän tiedostossamme. Valitan.
        - No kiitos sitten ja hei.
        - Hei vaan.

• Stelliksen ystävä
        ex-aktiivikatolilainen kirjoitti:

Vanhana kunnon irvihampaana soitin äsken numerotiedusteluun. Tässä keskustelumme:

- Numerot nummer
        - Siis minkä?
        - Suomen Jumalanäidin!
        - Lohjalla
        - Ei löydy
        - Hei vaan.

Kiitokset hauskasta raportistasi. Mutta minua ei kyllä naurata yhtään ajatus siitä, että Suomen kansa alkaisi nauraa meille katolilaisille. Vaara on todellinen!

• Mauricio
        ex-aktiivikatolilainen kirjoitti:

- Numerot nummer
        - Siis minkä?
        - Suomen Jumalanäidin!
        - Lohjalla
        - Ei löydy
        - Hei vaan.

...soittaa sinne, mikä ennen oli Stella Maris? Vastaako heleä naisääni: "Suomen Jumalanäiti..." ?

• Repostor

Mitä edes tarkoittaa "Suomen Jumalanäiti"? Kuulostaa omituiselta. Jumalanäiti on kaikkien äiti, miten hänen nimeensä voi liittää valtion?
      Puhutaan toki Guadeloupen Neitsyestä, Fatiman Neitsyestä jne., ja silloin tarkoitetaan Neitsyt Marian ilmestymistä noissa paikoissa. Mutta miten paikan nimi voi olla "Suomen Jumalanäiti" - menemme siis tästä lähtien Suomen Jumalanäitiin, vietämme hiippakuntajuhlaa Suomen Jumalanäidissä? Vinhaa.

• Sveitsiläinen

Nimi on kielenvastainen. Lisäksi se on ekumenian vastainen. Ja lopulta se on järjenvastainen. Se on viimeinen merkki siitä, että piispa J. Wróbel on tieten tahtoen vienyt kerran korkeallekin maassamme arvostetun katolilaisuuden pohjamutiin ja tehnyt siitä pelkästään NAURETTAVAN koko kansan silmien edessä.

Sveitsiläinen kirjoitti:

Nimi on kielenvastainen. Lisäksi se on ekumenian vastainen. Ja lopulta se on järjenvastainen. Se on viimeinen merkki siitä, että piispa J. Wróbel on tieten tahtoen vienyt kerran korkeallekin maassamme arvostetun katolilaisuuden pohjamutiin ja tehnyt siitä pelkästään NAURETTAVAN koko kansan silmien edessä.

Fides pamautti tänään melkoisen uutispommin. Heti ajattelin millä tavalla nimeä edes voisi kääntää äidinkielelleni ruotsiksi. Ainoa vaihtoehto olisi naurettava:

Vår Fru av Finland - Birgittasystrarna - Stella Maris.

Sanokaapa sama genitiivissä! Mahdotonta... onnetonta kerta kaikkiaan.

• ex-aktiivikatolilainen

Fides pamautti tänään melkoisen uutispommin. Heti ajattelin millä tavalla nimeä edes voisi kääntää äidinkielelleni ruotsiksi. Ainoa vaihtoehto olisi naurettava:

Vår Fru av Finland - Birgittasystrarna - Stella Maris.

Sanokaapa sama genitiivissä! Mahdotonta... onnetonta kerta kaikkiaan.

Eihän Vår Fru av Finland = Suomen Jumalansynnyttäjä. Eikö sen pitäisi olla Finlands Gudsmoder tai jotakin sellaista? Tai peräti Vår Wrobel av Finland?

• Pohjan Neito
        Sveitsiläinen kirjoitti:

Suomessa saa antaa lapselle, vaikka kuinka haluaisi. Esim. ulkomaiselle hyvin poikkeavalle nimelle on ainakin ennen täytynyt olla jokin peruste. Minusta hyvä maku ja kulttuurin kunnioitus edellyttää harkintaa myös yhteisöjen ja paikkojen nimissä, vaikka niistä ei olisi yhtä tiukkaa ohjeistusta.

En ole koskaan nähnyt muutenkaan sellaista, että Jumalanäiti, Jumalansynnyttäjä, Theotokos - kirkon mukaan meidän kaikkien Äiti - liitettäisiin genetiivillä johonkin paikkaan, ja suomen kielessä tuntuu täysin sopimattomalta.

• sitten
        Pohjan Neito kirjoitti:

Suomessa saa antaa lapselle, vaikka kuinka haluaisi. Esim. ulkomaiselle hyvin poikkeavalle nimelle on ainakin ennen täytynyt olla jokin peruste. Minusta hyvä maku ja kulttuurin kunnioitus edellyttää harkintaa myös yhteisöjen ja paikkojen nimissä, vaikka niistä ei olisi yhtä tiukkaa ohjeistusta.

En ole koskaan nähnyt muutenkaan sellaista, että Jumalanäiti, Jumalansynnyttäjä, Theotokos - kirkon mukaan meidän kaikkien Äiti - liitettäisiin genetiivillä johonkin paikkaan, ja suomen kielessä tuntuu täysin sopimattomalta.

kovin paljon lukenut, matkustellut tai kuunnellut saarnoja vaikkapa Fatiman neitsyen juhlana....

• suomalainen
        Pohjan Neito kirjoitti:

Espoon karmeliittojen luostarin nimi on "Jumalanäidin karmeliittaluostari", joten kyllä Jumalanäiti-sanaa genetiivimuodossa esiintyy paikannimiin liittyen.

Huhupuheitten mukaan olen ymmärtänyt, että uudesta nimestä ei varsinaisesti pidä syyttää piispaa; pitkä ja kömpelö nimi on birgittalaissisarten valitsema.

• Schottesham
        suomalainen kirjoitti:

Espoon karmeliittojen luostarin nimi on "Jumalanäidin karmeliittaluostari", joten kyllä Jumalanäiti-sanaa genetiivimuodossa esiintyy paikannimiin liittyen.

Huhupuheitten mukaan olen ymmärtänyt, että uudesta nimestä ei varsinaisesti pidä syyttää piispaa; pitkä ja kömpelö nimi on birgittalaissisarten valitsema.

Kun Suomi pyhitettiin N. Marian tahrattomalle sydämelle, niin nyt voi kai loogisesti sanoa "Jumalanäidin Suomi". Mutta toisinpäin käännettynä genetiivi on aika omituinen. Minä en ymmärrä, mitä tarkoittaa Suomen Jumalanäiti.
        Toivottavasti sisaret harkitsevat nimeä vielä. Sen koko rakenne on epälooginen: siinä on kaksi Neitsyt Marian nimitysta, ja sisaret siinä välissä. Ajatussisältö on siis "Suomen Neitsyt Maria, Birgittalaissisaret - Neitsyt Maria".

• Jerma
        Pohjan Neito kirjoitti:

...varsinaisesti minulle kuulu kun en ole katolilainen, mutta en malta olla puuttumatta. Kyllä meillä ortodoksisessa kirkossa Jumalanäiti, genetiivi ja paikannimi sopivat yhteen. Esimerkiksi "Konevitsan Jumalanäiti" eli Jumalanäidin konevitsalainen ikoni.

Muuten pidän Stella Mariksen uutta nimeä erinomaisen kömpelönä, sillä siinä on turhaa toistoa. Kun Stella Maris jo on eräs Jumalanäidin nimitys niin sen pitäisi riittää.

suomalainen kirjoitti:

Ainakin minun korviini Suomen Jumalanäiti kuulostaa samalta kuin "Suomen Jumalan äiti". Kuka on Suomen Jumala?

Oudolta tuntuu se, että birgittalaissisaret olisivat nimen takana. Eihän Stellis aiemminkaan ollut nimeltään mikään "Leenalandia - Stella Maris". Ja kuka tätä hiippakuntaa oikein sitten johtaa? Sisar Dia vai piispa Józef?

Olen niin järkyttynyt, etten tiedä mitä sanoa.

Jerma kirjoitti:

...varsinaisesti minulle kuulu kun en ole katolilainen, mutta en malta olla puuttumatta. Kyllä meillä ortodoksisessa kirkossa Jumalanäiti, genetiivi ja paikannimi sopivat yhteen. Esimerkiksi "Konevitsan Jumalanäiti" eli Jumalanäidin konevitsalainen ikoni.

Muuten pidän Stella Mariksen uutta nimeä erinomaisen kömpelönä, sillä siinä on turhaa toistoa. Kun Stella Maris jo on eräs Jumalanäidin nimitys niin sen pitäisi riittää.

"Konevitsan Jumalanäiti" on nimenä oikein kaunis. Miksei Stelliksen nimeksi olisi voinut tulla esim. "Lohjan Jumalanäiti"? Mutta että "Suomen Jumalanäiti"!!! Se on nimikkeenä erittäin röyhkeä ja ortodokseja halventava.

Schottesham kirjoitti:

Kun Suomi pyhitettiin N. Marian tahrattomalle sydämelle, niin nyt voi kai loogisesti sanoa "Jumalanäidin Suomi". Mutta toisinpäin käännettynä genetiivi on aika omituinen. Minä en ymmärrä, mitä tarkoittaa Suomen Jumalanäiti.
        Toivottavasti sisaret harkitsevat nimeä vielä. Sen koko rakenne on epälooginen: siinä on kaksi Neitsyt Marian nimitysta, ja sisaret siinä välissä. Ajatussisältö on siis "Suomen Neitsyt Maria, Birgittalaissisaret - Neitsyt Maria".

Eihän sisarten pitäisi tällaisista asioista päättää! Vielä intialaiset ja meksikolaiset birgittalaiset sanelemassa meille meille rakkaiden paikkojen nimiä... kerrassaan röyhkeää, sanon suoraan.

Miksi heidän pitää liittää itsensä paikan nimeen? Hehän ovat vain hoitamassa Stellistä. Eihän paikan nimi ollut ennenkään "Suomen Jumalanäiti - Leena Kangas - Stella Maris"!

Olen aina pitänyt birgittalaissisaria röyhkeinä lakeilijoina ja nyt olettamukseni on näytetty toteen.

• Jerma

"Konevitsan Jumalanäiti" on nimenä oikein kaunis. Miksei Stelliksen nimeksi olisi voinut tulla esim. "Lohjan Jumalanäiti"? Mutta että "Suomen Jumalanäiti"!!! Se on nimikkeenä erittäin röyhkeä ja ortodokseja halventava.

...kolmas vaihtoehto olisi, että nimi olisi vähän tarkempi. Ei siis pelkkä Jumalanäiti, vaan esim. Jumalanäidin syntymän... Jumalanäidin taivaaseenottamisen... jne. Eikös katolisessakin kalenterissa ole useita Jumalanäidin juhlia. Kyllä sieltä olisi vaihtoehtoja löytynyt. Näin olisi saatu myös luonteva ajankohta vuosittaiselle pyhiinvaellusjuhlalle kun kerran Stella Mariksesta on tarkoitus kehittää pyhiinvaelluspaikka.

Pyhiinvaelluksista vielä sen verran,että muistelen katolisten viettäneen joskus messuja Hattulan keskiaikaisessa Pyhän Ristin kirkossa. Eikö näistä keskiaikaista kirkoista olisi löytynyt sopivaa Jumalanäidille pyhitettyä temppeliä, minne tehdä pyhiinvaelluksia. Vai olisiko tämmöinen ajatus liian ekumeeninen puolalaiselle piispalle??

• suomalainen

Ainakin minun korviini Suomen Jumalanäiti kuulostaa samalta kuin "Suomen Jumalan äiti". Kuka on Suomen Jumala?

Oudolta tuntuu se, että birgittalaissisaret olisivat nimen takana. Eihän Stellis aiemminkaan ollut nimeltään mikään "Leenalandia - Stella Maris". Ja kuka tätä hiippakuntaa oikein sitten johtaa? Sisar Dia vai piispa Józef?

Olen niin järkyttynyt, etten tiedä mitä sanoa.

Nimi ei ollut ennen Leenalandia, sillä paikan johtaja oli vain hiippakunnan palkkalistoilla oleva työntekijä ja Stella Mariksen budjetti oli osa hiippakunnan budjettia.

Nyt Stella Maris on annettu birgittalaissisarten hoitoon, sinne on perustettu sisarille luostari ja Stella Maris on osa birgittalaissisarten budjettia.

Hiippakunnalle tämä ulkoistus merkinnee taloudellisessa mielessä säästöä.

• Stelliksen ystävä
        suomalainen kirjoitti:

Nimi ei ollut ennen Leenalandia, sillä paikan johtaja oli vain hiippakunnan palkkalistoilla oleva työntekijä ja Stella Mariksen budjetti oli osa hiippakunnan budjettia.

Nyt Stella Maris on annettu birgittalaissisarten hoitoon, sinne on perustettu sisarille luostari ja Stella Maris on osa birgittalaissisarten budjettia.

Hiippakunnalle tämä ulkoistus merkinnee taloudellisessa mielessä säästöä.

Saanko kysyä mistäs sinä kaiken tuon mukamas tiedät? Taidat ehkä itsekin olla hiippakunnan palkkalistoilla? Itse uurastin Stelliksesssä vuosikaudet PALKATTA ja tein siellä monenlaisia töitä. Kun paikan nimeä ryhdyttiin runnomaan, ei ainakaan meiltä Stelliksen vapaaehtoisväeltä kysytty yhtään mitään. Kysyttiinkö Leenalta, entä papeilta, entä muilta? En tiedä, mutta en usko.

Sanon myös suoraan, että sinun tökerö viestisi loukkaa suuresti Leena. Leena ei ole koskaan ollut "vain hiippakunnan palkkalistoilla oleva työntekijä", vaan hän omistautui Stellikselle myös työaikojensa ulkopuolella. Itse asiassa minun kokemukseni on, ettei Leenalla käytännössä ollut mitään työaikoja, vaan päivät kuluivat mm. lastenleireillä aamiaisen valmistamisesta lasten iltapalan tiskinpesuun.

Enää en ryhdy tekemään mitään koko Stelliksen eteen. Muistoja on liian paljon. Nyt kun koko paikan nimi on oikein virallisesti "Birgittalaissisaret", he sitten hoitakoot kaiken.

• suomalainen

Saanko kysyä mistäs sinä kaiken tuon mukamas tiedät? Taidat ehkä itsekin olla hiippakunnan palkkalistoilla? Itse uurastin Stelliksesssä vuosikaudet PALKATTA ja tein siellä monenlaisia töitä. Kun paikan nimeä ryhdyttiin runnomaan, ei ainakaan meiltä Stelliksen vapaaehtoisväeltä kysytty yhtään mitään. Kysyttiinkö Leenalta, entä papeilta, entä muilta? En tiedä, mutta en usko.

Sanon myös suoraan, että sinun tökerö viestisi loukkaa suuresti Leena. Leena ei ole koskaan ollut "vain hiippakunnan palkkalistoilla oleva työntekijä", vaan hän omistautui Stellikselle myös työaikojensa ulkopuolella. Itse asiassa minun kokemukseni on, ettei Leenalla käytännössä ollut mitään työaikoja, vaan päivät kuluivat mm. lastenleireillä aamiaisen valmistamisesta lasten iltapalan tiskinpesuun.

Enää en ryhdy tekemään mitään koko Stelliksen eteen. Muistoja on liian paljon. Nyt kun koko paikan nimi on oikein virallisesti "Birgittalaissisaret", he sitten hoitakoot kaiken.

Tarkoitukseni ei ollut mitenkään loukata Leenaa, joka on uurastanut 22 vuotta yötä päivää Stelliksen hyväksi. Eikä myöskään tarkoitus ollut väheksyä niiden vapaaehtoisten työpanosta, jotka ovat auttaneet palkatta vuosien ajan.

Mutta kehotan ymmärtämään, että koko Stellis on muuttunut. Ei Leenalta eikä vapaaehtoisväeltä enää mitään kysytä. Ei teidän työpanostannekaan välttämättä enää kaivata. Paikka on birgittalaisilla.

En ole hiippakunnan palkkalistoilla.

suomalainen kirjoitti:

Tarkoitukseni ei ollut mitenkään loukata Leenaa, joka on uurastanut 22 vuotta yötä päivää Stelliksen hyväksi. Eikä myöskään tarkoitus ollut väheksyä niiden vapaaehtoisten työpanosta, jotka ovat auttaneet palkatta vuosien ajan.

Mutta kehotan ymmärtämään, että koko Stellis on muuttunut. Ei Leenalta eikä vapaaehtoisväeltä enää mitään kysytä. Ei teidän työpanostannekaan välttämättä enää kaivata. Paikka on birgittalaisilla.

"Mutta kehotan ymmärtämään, että koko Stellis on muuttunut. Ei Leenalta eikä vapaaehtoisväeltä enää mitään kysytä. Ei teidän työpanostannekaan välttämättä enää kaivata. Paikka on birgittalaisilla."

Tämä viestisi antaa kyllä ymmärtää, että koko paikka olisi siirtynyt birgittalaissääntökunnan omistukseen. Eihän se voi olla mahdollista!!! Stellis on aikanaan rakennettu ainakin Finlandia Catholica -teoksen mukaan saksalaisten katolilaisten avustuksilla ja lukemattomin talkootyöpanoksin nimenomaan kesäpaikaksi Suomen katolilaisia varten.

"Ei Leenalta eikä vapaaehtoisväeltä enää mitään kysytä. Ei teidän työpanostannekaan välttämättä enää kaivata."

Et ilmeisesti tajua mitä kirjoitat. Tällaiset ilmaisut ovat kyllä ERITTÄIN loukkaavia Leenaa ja Stelliksen talkooväkeä kohtaan.

"Paikka on birgittalaisilla."

Eikä ole. Se on korkeintaan heidän hoidossaan. Kuulostaa samalta kuin sanoisit, että Pyhän Henrikin kirkko on neokatekumenaaliliikkellä.

"En ole hiippakunnan palkkalistoilla."

En usko.

• suomalainen

"Mutta kehotan ymmärtämään, että koko Stellis on muuttunut. Ei Leenalta eikä vapaaehtoisväeltä enää mitään kysytä. Ei teidän työpanostannekaan välttämättä enää kaivata. Paikka on birgittalaisilla."

Tämä viestisi antaa kyllä ymmärtää, että koko paikka olisi siirtynyt birgittalaissääntökunnan omistukseen. Eihän se voi olla mahdollista!!! Stellis on aikanaan rakennettu ainakin Finlandia Catholica -teoksen mukaan saksalaisten katolilaisten avustuksilla ja lukemattomin talkootyöpanoksin nimenomaan kesäpaikaksi Suomen katolilaisia varten.

"Ei Leenalta eikä vapaaehtoisväeltä enää mitään kysytä. Ei teidän työpanostannekaan välttämättä enää kaivata."

Et ilmeisesti tajua mitä kirjoitat. Tällaiset ilmaisut ovat kyllä ERITTÄIN loukkaavia Leenaa ja Stelliksen talkooväkeä kohtaan.

"Paikka on birgittalaisilla."

Eikä ole. Se on korkeintaan heidän hoidossaan. Kuulostaa samalta kuin sanoisit, että Pyhän Henrikin kirkko on neokatekumenaaliliikkellä.

"En ole hiippakunnan palkkalistoilla."

En usko.

Eiköhän hiippakunta omista paikan. Olettaisin. (Kuka omistaa Jumalanäidin karmeliittaluostarin Espoossa? Hiippakunta?)

En halua loukata talkooväkeä enkä entisiä työntekijöitä missään tapauksessa. Mutta oletan, että monilla on vielä edessä monta loukkaantumisen, pettymyksen ja suuttumuksen paikkaa. Siis muustakin kuin nimestä. Siitä vain halusin varottaa.

Mutta birgittalaisilla on paikka nyt hoidossaan, ja heillä on sen hoidossa ja nimeämisessä selvästikin suurempi valta kuin mitä on ollut aiemmin yksittäisillä työntekijöillä tai vapaaehtoisväellä.

En ole hiippakunnan palkkalistoilla, suren kovasti hiippakunnan nykytilaa ja toivon, että piispamme saisi siirron Puolaan ja me uuden piispan.

• szigethy
        suomalainen kirjoitti:

mielellään opettaisi vaikka piispalle peräti. Kun Leenan täysin oikeutettu päätösjuhla pidettiin, piispa ei vaivautunut olemaan läsnä. Onko jo Leenastakin tullut "vihollinen"? Läsnäolo olisi ollut perusasteinen kiitos, vaikka hän ei olisi puhunutkaan mitään. Mitäs teet? Kaksi maata, kaksi kulttuuria. Että silleen....

suomalainen kirjoitti:

Eiköhän hiippakunta omista paikan. Olettaisin. (Kuka omistaa Jumalanäidin karmeliittaluostarin Espoossa? Hiippakunta?)

En halua loukata talkooväkeä enkä entisiä työntekijöitä missään tapauksessa. Mutta oletan, että monilla on vielä edessä monta loukkaantumisen, pettymyksen ja suuttumuksen paikkaa. Siis muustakin kuin nimestä. Siitä vain halusin varottaa.

Mutta birgittalaisilla on paikka nyt hoidossaan, ja heillä on sen hoidossa ja nimeämisessä selvästikin suurempi valta kuin mitä on ollut aiemmin yksittäisillä työntekijöillä tai vapaaehtoisväellä.

En ole hiippakunnan palkkalistoilla, suren kovasti hiippakunnan nykytilaa ja toivon, että piispamme saisi siirron Puolaan ja me uuden piispan.

"Eiköhän hiippakunta omista paikan. Olettaisin. (Kuka omistaa Jumalanäidin karmeliittaluostarin Espoossa? Hiippakunta?)"

Ihmettelen vain sitä, että katolilaisten kesäpaikaksi rakennetusta leirikeskuksesta on yhtäkkiä tehty luostari! Pian varmasti sitten suurin osa alueesta tulee olemaan "sisarten yksityisaluetta", jonne pikkulapset eivät saa juoksennella jne.

Jos tällainen ei ole röyhkeyttä, niin mikä sitten? Kaardemummi kirjoitti ihan oikein, ettei birgittalaisia ole koskaan nähty tekemässä mitään todellista seurakuntien eteen. Onko Stelliksestä nyt tulossa Birgittalaissisarten vieraskodin kaltainen rahasampo? (Suluissa voin huomauttaa, että Turussa tulee halvemmaksi asua vieraskotia huomattavasti korkeatasoisemmassa hotellissa).

"Mutta birgittalaisilla on paikka nyt hoidossaan, ja heillä on sen hoidossa ja nimeämisessä selvästikin suurempi valta kuin mitä on ollut aiemmin yksittäisillä työntekijöillä tai vapaaehtoisväellä."

Jos niin on, se on väärin. Lue edeltä miksi.

"En ole hiippakunnan palkkalistoilla, suren kovasti hiippakunnan nykytilaa ja toivon, että piispamme saisi siirron Puolaan ja me uuden piispan."

Anteeksi epäilykseni, jonka täten perun. Olemme samaa mieltä tästä asiasta.

• suomalainen
        szigethy kirjoitti:

mielellään opettaisi vaikka piispalle peräti. Kun Leenan täysin oikeutettu päätösjuhla pidettiin, piispa ei vaivautunut olemaan läsnä. Onko jo Leenastakin tullut "vihollinen"? Läsnäolo olisi ollut perusasteinen kiitos, vaikka hän ei olisi puhunutkaan mitään. Mitäs teet? Kaksi maata, kaksi kulttuuria. Että silleen....

Leenan läksiäisjuhla pidettiin loppiaisena. Piispa ei voinut osallistua juhlaan, sillä Turun arkkihiippakunnan uusi piispa Kari Mäkinen vihittiin virkaan Turun tuomiokirkossa samana päivänä samoihin aikoihin.

• suomalainen

"Eiköhän hiippakunta omista paikan. Olettaisin. (Kuka omistaa Jumalanäidin karmeliittaluostarin Espoossa? Hiippakunta?)"

Ihmettelen vain sitä, että katolilaisten kesäpaikaksi rakennetusta leirikeskuksesta on yhtäkkiä tehty luostari! Pian varmasti sitten suurin osa alueesta tulee olemaan "sisarten yksityisaluetta", jonne pikkulapset eivät saa juoksennella jne.

Jos tällainen ei ole röyhkeyttä, niin mikä sitten? Kaardemummi kirjoitti ihan oikein, ettei birgittalaisia ole koskaan nähty tekemässä mitään todellista seurakuntien eteen. Onko Stelliksestä nyt tulossa Birgittalaissisarten vieraskodin kaltainen rahasampo? (Suluissa voin huomauttaa, että Turussa tulee halvemmaksi asua vieraskotia huomattavasti korkeatasoisemmassa hotellissa).

"Mutta birgittalaisilla on paikka nyt hoidossaan, ja heillä on sen hoidossa ja nimeämisessä selvästikin suurempi valta kuin mitä on ollut aiemmin yksittäisillä työntekijöillä tai vapaaehtoisväellä."

Jos niin on, se on väärin. Lue edeltä miksi.

"En ole hiippakunnan palkkalistoilla, suren kovasti hiippakunnan nykytilaa ja toivon, että piispamme saisi siirron Puolaan ja me uuden piispan."

Anteeksi epäilykseni, jonka täten perun. Olemme samaa mieltä tästä asiasta.

Sisaret asuvat samassa talossa, missä Leena asui, joten eiköhän sisarten yksityisaluetta ole vain se talo. Paikan kappalaisella, isä Fransilla taas on omat tilansa keltaisessa (askartelu-)talossa.

Vierailijoilta perittävät hinnat saattavat hyvinkin nousta, eli pelkosi voi osoittautua aiheelliseksi. Aika näyttää.

• Stelliksen ystävä
        suomalainen kirjoitti:

Leenan läksiäisjuhla pidettiin loppiaisena. Piispa ei voinut osallistua juhlaan, sillä Turun arkkihiippakunnan uusi piispa Kari Mäkinen vihittiin virkaan Turun tuomiokirkossa samana päivänä samoihin aikoihin.

Minä täällä taas. Tähän haluaisin hieman reagoida, koska olin itsekin mukana. Jos piispa olisi halunnut, ilman muuta läksiäiset olisi voitu pitää niin, että hän itse olisi ollut mukana.

Muistatteko kun isät Marino ja Rudolf saivat viime vuonna arvonimensä? Kummankin ansiot ovat kovin pienet, kun niitä vertaa mm. Leenan ja Marjatan ansioihin. Piispan mielestä naisia ei tarvitse näköjään huomioida minkäänlaisella mitalilla, arvomerkillä tms. tällaisissa yhteyksissä.

• hopsuli
        Sveitsiläinen kirjoitti:

nimen takana on birgittalaissisaret itse, jotka haluavat, että heidän nimensä ja luostarin nimi (Suomen Jumalanäidin luostari) näkyy nimessä. Eivät sentään ottaneet nimeä Stella Maris pois. Nimen pitäisi alkaa sanoilla Stella Maris, kuten joku täällä kirjoitti ja ehdotti, että jokaisen kannattaisi kirjoittaa piispalle tästä nimikauhistuksesta.

• Elisabeth

...ystävämme Maria alkaa nyt ilmestyä Koisjärvellä? Uskoisin Jeesuksen äidillä olevan hyvä huumorintaju.

• Elisabeth
        Schottesham kirjoitti:

...suomalaisten ikiomaa Jumalaa, eikö totta? Hänen ei muilla kansoilla ole oikeutta, vai? Suomen/suomalaisten Jumalanäi - - -

• Elisabeth

Eihän sisarten pitäisi tällaisista asioista päättää! Vielä intialaiset ja meksikolaiset birgittalaiset sanelemassa meille meille rakkaiden paikkojen nimiä... kerrassaan röyhkeää, sanon suoraan.

Miksi heidän pitää liittää itsensä paikan nimeen? Hehän ovat vain hoitamassa Stellistä. Eihän paikan nimi ollut ennenkään "Suomen Jumalanäiti - Leena Kangas - Stella Maris"!

Olen aina pitänyt birgittalaissisaria röyhkeinä lakeilijoina ja nyt olettamukseni on näytetty toteen.

Täällä olevat sisaret eivät päätä nimistä. Heillä, kuten kaikilla sääntökunnilla on niin kutsuttu pääkallon paikka eli johto, joka on saattanut vaatia tuollaista nimeä. Nimi on kuitenkin valitettava ankka.

• Elisabeth

Minä täällä taas. Tähän haluaisin hieman reagoida, koska olin itsekin mukana. Jos piispa olisi halunnut, ilman muuta läksiäiset olisi voitu pitää niin, että hän itse olisi ollut mukana.

Muistatteko kun isät Marino ja Rudolf saivat viime vuonna arvonimensä? Kummankin ansiot ovat kovin pienet, kun niitä vertaa mm. Leenan ja Marjatan ansioihin. Piispan mielestä naisia ei tarvitse näköjään huomioida minkäänlaisella mitalilla, arvomerkillä tms. tällaisissa yhteyksissä.

Hänen ja hänen hovinsa mielipiteet ilmenevät erittäin hyvin niistä saarnoista, joita joissakin kirkoissamme pidetään. Miten lienee herrojen suhtautuminen omaan äitiinsä?

On meillä kuitenkin ainakin kaksi ansioitunutta naista, jotka saivat Vatikaanin tunnustuksen, mitalin ja kunniakirjan, ansioistaan katolisen kirkon hyväksi Suomessa. Mutta se tapahtuikin edellisen piispan aikana.

• Elisabeth
        Jerma kirjoitti:

...kolmas vaihtoehto olisi, että nimi olisi vähän tarkempi. Ei siis pelkkä Jumalanäiti, vaan esim. Jumalanäidin syntymän... Jumalanäidin taivaaseenottamisen... jne. Eikös katolisessakin kalenterissa ole useita Jumalanäidin juhlia. Kyllä sieltä olisi vaihtoehtoja löytynyt. Näin olisi saatu myös luonteva ajankohta vuosittaiselle pyhiinvaellusjuhlalle kun kerran Stella Mariksesta on tarkoitus kehittää pyhiinvaelluspaikka.

Pyhiinvaelluksista vielä sen verran,että muistelen katolisten viettäneen joskus messuja Hattulan keskiaikaisessa Pyhän Ristin kirkossa. Eikö näistä keskiaikaista kirkoista olisi löytynyt sopivaa Jumalanäidille pyhitettyä temppeliä, minne tehdä pyhiinvaelluksia. Vai olisiko tämmöinen ajatus liian ekumeeninen puolalaiselle piispalle??

Hissun kissun vanhat katoliset perinteemme alkavat vaihtua piispan neuvonantajien uusiin "perinteisiin", joilla ei ole kirkossamme Suomessa historiallista pohjaa. Viittaan muun muassa Nousiaisten retkeen.
        Viime syksynä ei kaikissa seurakunnissamme edes tiedotettu Pyhän Ristin juhlasta - ei edes Pyhän Ristin seurakunnassa Tampereella! Muina vuosina oli ollut yhteiskuljetus ja Hattulassa oli mahdollisuus tavata Suomen muista kaupungeista tulleita katolilaisia. Sellainen on hajalle levinneessä hiippakunnassamme tärkeää.
        Että tälleen tässä maassa tämän piispan aikana!

• Stelliksen ystävä
        Elisabeth kirjoitti:

...suomalaisten ikiomaa Jumalaa, eikö totta? Hänen ei muilla kansoilla ole oikeutta, vai? Suomen/suomalaisten Jumalanäi - - -

Kun tavallinen, Suomen katuja tallaava ei-katolilainen kuulee sanayhdistelmän "Suomen Jumalanäiti", hän ajattelee todennäköisesti, että me katolilaiset uskomme jonkin "Suomen Jumalan" olemassaoloon, jolla on sitten äiti.

• Stelliksen ystävä
        Elisabeth kirjoitti:

Hänen ja hänen hovinsa mielipiteet ilmenevät erittäin hyvin niistä saarnoista, joita joissakin kirkoissamme pidetään. Miten lienee herrojen suhtautuminen omaan äitiinsä?

On meillä kuitenkin ainakin kaksi ansioitunutta naista, jotka saivat Vatikaanin tunnustuksen, mitalin ja kunniakirjan, ansioistaan katolisen kirkon hyväksi Suomessa. Mutta se tapahtuikin edellisen piispan aikana.

Kaikki maamme katolilaiset lienevät ihan koko sydämeltään samaa mieltä siitä, että Leena, Marjatta ja jotkut muut Stelliksen eteen palkatta vaivaa nähneet naiset ja miehet olisivat tässä yhteydessä ansainneet esimerkiksi jonkin Vatikaanin (onko sellaisia???) tai Suomen ansiomerkin.

Mutta ilmeisesti piispa Józef ei ollut sitä mieltä. Ja hän tunnetusti päättää, vaikka metsään menisi.

• Stelliksen ystävä
        Elisabeth kirjoitti:

Hissun kissun vanhat katoliset perinteemme alkavat vaihtua piispan neuvonantajien uusiin "perinteisiin", joilla ei ole kirkossamme Suomessa historiallista pohjaa. Viittaan muun muassa Nousiaisten retkeen.
        Viime syksynä ei kaikissa seurakunnissamme edes tiedotettu Pyhän Ristin juhlasta - ei edes Pyhän Ristin seurakunnassa Tampereella! Muina vuosina oli ollut yhteiskuljetus ja Hattulassa oli mahdollisuus tavata Suomen muista kaupungeista tulleita katolilaisia. Sellainen on hajalle levinneessä hiippakunnassamme tärkeää.
        Että tälleen tässä maassa tämän piispan aikana!

Piispa Józef tuhoaa tietoisesti kaikki perinteemme - antamatta mitään tilalle. Olisikohan tullut aika vaatia hänen eroaan?

• Ihmettelevä

Kun tavallinen, Suomen katuja tallaava ei-katolilainen kuulee sanayhdistelmän "Suomen Jumalanäiti", hän ajattelee todennäköisesti, että me katolilaiset uskomme jonkin "Suomen Jumalan" olemassaoloon, jolla on sitten äiti.

esim. miesten luostariyhteisön nimenä sitten olla vaikka "Suomen Jeesus" tai peräti "Suomen Jumala?" Herättäisikö lähinnä hilpeyttä?

• ja Leena

Kaikki maamme katolilaiset lienevät ihan koko sydämeltään samaa mieltä siitä, että Leena, Marjatta ja jotkut muut Stelliksen eteen palkatta vaivaa nähneet naiset ja miehet olisivat tässä yhteydessä ansainneet esimerkiksi jonkin Vatikaanin (onko sellaisia???) tai Suomen ansiomerkin.

Mutta ilmeisesti piispa Józef ei ollut sitä mieltä. Ja hän tunnetusti päättää, vaikka metsään menisi.

olivat kirkon palkkalistoilla eivätkä vapaaehtoistyössä.

• Pyhän Ristin juhlaa

Piispa Józef tuhoaa tietoisesti kaikki perinteemme - antamatta mitään tilalle. Olisikohan tullut aika vaatia hänen eroaan?

eikä yhteiskuljetuksia Hattulaan järjestä vaan AC, jonka Stelliksen ystävä hyvin tietää.

• Jupiter
        ja Leena kirjoitti:

olivat kirkon palkkalistoilla eivätkä vapaaehtoistyössä.

On siinäkin argumentti! Saivathan isät Larenz ja Trevisini monsignooren pranikat, vaikka HEKIN ovat kirkon palkkalistoilla. Eivätkä herrojen "ansiot" ole vähimmässäkään määrin vertailukelpoisia mm. Leenan, Marjatan sekä paikoiltaan poisajettujen isien Jan ja Teemu ansioihin.

• tarkemmin
        Jupiter kirjoitti:

On siinäkin argumentti! Saivathan isät Larenz ja Trevisini monsignooren pranikat, vaikka HEKIN ovat kirkon palkkalistoilla. Eivätkä herrojen "ansiot" ole vähimmässäkään määrin vertailukelpoisia mm. Leenan, Marjatan sekä paikoiltaan poisajettujen isien Jan ja Teemu ansioihin.

stelliksen ystävän viesti, jossa hän kirjoittaa, että M, L ja monet muutkin palkatta ......

Otin kantaa vain "palkatta" kohtaan, en prenikka-asiaan.

• paroni von Münchhausen

ihmeelliseltä. Erityisesti se osio "Suomen Jumalanäiti". Sen ymmärrän, että jos Birgittalaississ..kot ottaa tukikohdan haltuunsa, että he laittavat siihen oman nimensä mukaan.

• paroni von Münchhausen

kohta varmaan Pyhä Neitsyt ilmestyy siellä Stelliksen pihassa jollekkin ja kertoo jotain jännää.

• Sveitsiläinen
        paroni von Münchhausen kirjoitti:

kohta varmaan Pyhä Neitsyt ilmestyy siellä Stelliksen pihassa jollekkin ja kertoo jotain jännää.

Neitsyen vapauttavana sanana voisi hyvinkin olla piispa J. Wróbelin ero.

• Elisabeth

Onpa meillä tässä samanlainen huumorintaju!!!

• paroni von Münchhausen
        Elisabeth kirjoitti:

Onpa meillä tässä samanlainen huumorintaju!!!

on hyvä olla. Pelkäsin jo, että joku taas suuttuu tuostakin.

• Kaardemummi

Ihmettelen vielä millä valtuudella maahamme vasta tullut ja kieltämme osaamaton puolalaispiispa ryhtyy muuttelemaan meille rakkaiden paikkojen nimiä. Minusta tämä alkaa lähennellä törkeyden rajoja.

• Pohjan Neito

Nimityksillä, erotuksilla jne on jo osoitettu, kuka käskee. (Papit ikään kuin sakkinappuloina - yksi pyyhkäisty peräti laudalta toistaiseksi!)

Nimien muuttelu on myös yksi tapa nauttia vallankäytöstä ja tehdä Historiaa.

Mutta kuten sanottu, olisin vain iloinen jos tässä ei ole siitä kysymys.

• Sveitsiläinen
        Pohjan Neito kirjoitti:

Nimityksillä, erotuksilla jne on jo osoitettu, kuka käskee. (Papit ikään kuin sakkinappuloina - yksi pyyhkäisty peräti laudalta toistaiseksi!)

Nimien muuttelu on myös yksi tapa nauttia vallankäytöstä ja tehdä Historiaa.

Mutta kuten sanottu, olisin vain iloinen jos tässä ei ole siitä kysymys.

Siitäpä tässä hyvinkin on kysymys. Eli siis vallan VÄÄRINkäytöstä.

• Kaardemummi
        Sveitsiläinen kirjoitti:

Siitäpä tässä hyvinkin on kysymys. Eli siis vallan VÄÄRINkäytöstä.

Minusta nykyisellä piispalla on vain yksi selvä ja tiedostettu linja: tuhota systemaattisesti kaikki se mikä oli piispa Paulille tärkeää ja mikä kuului hänen perintöönsä.

Oliko esimerkiksi mitään todellista tarvetta pakottaa isä Jan Aarts pois Suomesta? Oliko mitään syytä siirtää isä Teemu Sippo pois P. Henrikin seurakunnasta? Muuttaa Stella Mariksen nimi? Sulkea ekumeeninen keskus?

Me elämme vaikeita aikoja, mutta niille ei näy vielä loppua. Varaudun vielä vaikeampiin.

• Sveitsiläinen

En voi sanoa muuta kuin että nyt meille kaikille rakkaan paikan nimi on raiskattu. Piste.

• Mielipiteen ilmaisija

No, "Suomen jumalanäiti" on ainakin suomenkielinen nimi ja sikäli mainiosti myös juuri korostamassa sitä että kyseessä on SUOMEN mariaanisen hartauden paikka. Mikä tässä on epäsuomalaista?

Nimi on sikälikin sopiva, että Stella Maris, Meren tähti, on myös yksi rakkaista Neitsyt Marian nimistä.

Lukekaapa parin kuukauden takaiset keskustelumme KOKO SUOMEN pyhittämisestä N. Marian tahrattomalel sydämelle. Jo silloin varoitin siitä, että tällaiset teot loukkaavat syvästi ortodokseja, luterilaisia ja vapaasiin suuntiin kuuluvia kristittyjä sisariamme ja veljiämme.

Suomen Jumalanäiti? Emme me voi omia KOKO SUOMEA itsellemme, meitä on vain 0,1 % koko Suomen asukkaista. Toistan: vain nolla pilkku yksi prosenttia koko Suomen asukkaista. Ymmärrättekö? Näin pienellä porukalla meidän pitää olla nöyriä ja yrittää rakentaa siltoja toisiin. Ei meillä ole varaa olla röyhkeitä, imperialistisesti käyttäytyviä sikoja (anteeksi ilmaisu) ja toisten uskonnollisuutta väheksyviä törttöjä.

• Kauko

Mielestäni Ajatteleva katolilainen on tässä asiassa oikeassa: ei 0,1% osuus väestöstä anna aihetta pröystäilyyn - siis Suomen oloissa. Herättää vain pelkoja imperialisteista ja keskiaikaisista haamuista.

Kauko kirjoitti:

Mielestäni Ajatteleva katolilainen on tässä asiassa oikeassa: ei 0,1% osuus väestöstä anna aihetta pröystäilyyn - siis Suomen oloissa. Herättää vain pelkoja imperialisteista ja keskiaikaisista haamuista.

Yksi suurimmista ongelmistamme on se, että kielitaidoton ummikkopiispamme käyttäytyy ikään kuin koko Suomi olisi katolinen! Vai miten muuten selität tittelin "SUOMEN Jumalanäiti"?

• sinua

Lukekaapa parin kuukauden takaiset keskustelumme KOKO SUOMEN pyhittämisestä N. Marian tahrattomalel sydämelle. Jo silloin varoitin siitä, että tällaiset teot loukkaavat syvästi ortodokseja, luterilaisia ja vapaasiin suuntiin kuuluvia kristittyjä sisariamme ja veljiämme.

Suomen Jumalanäiti? Emme me voi omia KOKO SUOMEA itsellemme, meitä on vain 0,1 % koko Suomen asukkaista. Toistan: vain nolla pilkku yksi prosenttia koko Suomen asukkaista. Ymmärrättekö? Näin pienellä porukalla meidän pitää olla nöyriä ja yrittää rakentaa siltoja toisiin. Ei meillä ole varaa olla röyhkeitä, imperialistisesti käyttäytyviä sikoja (anteeksi ilmaisu) ja toisten uskonnollisuutta väheksyviä törttöjä.

Suomen ortodoksisen arkkipiispan titteli: Suomen ja koko Karjalan... vai oliko se Karjalan ja koko Suomen arkkipiispa. Jos ei, miksi?

• Repostor
        sinua kirjoitti:

Suomen ortodoksisen arkkipiispan titteli: Suomen ja koko Karjalan... vai oliko se Karjalan ja koko Suomen arkkipiispa. Jos ei, miksi?

Jokainen ortodoksi ja katolilainen ja luterilainen tietää, että näiden kunkin kirkolla on omat piispansa. Karjalan ja koko Suomen arkkipiispa Leo on kaikkien Suomen ortodoksien arkkipiispa. Jukka Paarma on myös Suomen arkkipiispa - kaikkien Suomen luterilaisten. Näissä nimityksissä ei siis ole mitään loukkaavaa toisia suomalaisia kristittyjä kohtaan.
        Jumalanäiti sen sijaan on kaikille kristityille yhteinen, yksi ja sama.
        Luterilaiset eivät ehkä kiihdy erityisemmin, jos katolilaiset alkavat kutsua leiri- ja retriittikeskustaan "Suomen Jumalanäidiksi" - he kylläkin varmasti vähän kummeksuen pyörittävät silmiään, mutta tuskin loukkaantuvat.
        Ortodoksit sen sijaan suhtautuvat Jumalanäitiin suurella hartaudella, rakkaudella ja kunnioituksella. He voivat ymmärrettävästi pikkuisen loukkaantuakin, jos katolilaiset tekevät leirikeskuksestaan jonkinlaisen Arkkijumalanäidin, joka on ikään kuin yli kaikkien muiden suomalaisten jumalanäitikohteiden, kuten esimerkiksi Valamon ihmeitätekevän Jumalanäidin ikonin tai Helsingin Jumalanäidin kuolonuneen nukkumiselle pyhitetyn katedraalin (jossa on sielläkin ihmeitätekevä Jumalanäidin ikoni), jne.

• luulet
        Repostor kirjoitti:

Jokainen ortodoksi ja katolilainen ja luterilainen tietää, että näiden kunkin kirkolla on omat piispansa. Karjalan ja koko Suomen arkkipiispa Leo on kaikkien Suomen ortodoksien arkkipiispa. Jukka Paarma on myös Suomen arkkipiispa - kaikkien Suomen luterilaisten. Näissä nimityksissä ei siis ole mitään loukkaavaa toisia suomalaisia kristittyjä kohtaan.
        Jumalanäiti sen sijaan on kaikille kristityille yhteinen, yksi ja sama.
        Luterilaiset eivät ehkä kiihdy erityisemmin, jos katolilaiset alkavat kutsua leiri- ja retriittikeskustaan "Suomen Jumalanäidiksi" - he kylläkin varmasti vähän kummeksuen pyörittävät silmiään, mutta tuskin loukkaantuvat.
        Ortodoksit sen sijaan suhtautuvat Jumalanäitiin suurella hartaudella, rakkaudella ja kunnioituksella. He voivat ymmärrettävästi pikkuisen loukkaantuakin, jos katolilaiset tekevät leirikeskuksestaan jonkinlaisen Arkkijumalanäidin, joka on ikään kuin yli kaikkien muiden suomalaisten jumalanäitikohteiden, kuten esimerkiksi Valamon ihmeitätekevän Jumalanäidin ikonin tai Helsingin Jumalanäidin kuolonuneen nukkumiselle pyhitetyn katedraalin (jossa on sielläkin ihmeitätekevä Jumalanäidin ikoni), jne.

kirkon tekevän "Arkkijumalanäidin"? Se on vain yksi monien joukossa.

• saa käsityksen

että Birgittalaissisaret ovat Suomen Jumalanäiti. Nimi pitää heti vaihtaa!!! Huono nimivalinta, todella.... kamalaa. Hyi.

• Jerma

vaiko sittenkin realistina olen sitä mieltä, että nimi ei vaihdu. jos kerran piispanne armollisesti on tavalla tai toisella tuon nimihirvityksen takana, niin et kai luule,että nimi vaihtuu. Ainoaksi keinoksi jäänee se, että puheessa Stella Mariksen nimi on Stella Maris. Sanokoon ja toivokoon ja käskeköön piispa ja hänen hovinsa mitä tahansa.

• Kaardemummi

Kuulun niihin, jotka ehtivät tuntea vanhan eli "oikean" Stelliksen Espoon Westendissä. Oi niitä aikoja! Silloin katolilaisia oli todella vähän, mutta kirkko oli paljon elävämpi. Eikä kenellekään olisi koskaan tullut mieheen, että paikan nimenä voisi olla Suomen Jumalanäiti.

Uudesta nimihirviöstä saa väärän kuvan. Miten esimerkiksi birgittalaissisaret liittyvät nimeen? Eivät mitenkään. Sellaisia pöyhkeitä sisaria ei täällä tarvita. Olen aina vastustanut heitä ja vastustan nyt sitä suuremmalla syyllä. Todellisia sisaria täällä olivat hollantilaiset Pyhän Sydämen sisaret. He uurastivat palkatta ja pyyteettömästi pitkiä päiviä meidän eteemme - samaa en ole birgittalaisilta nähnyt koskaan.

• Stelliksen ystävä

Tiedän aika monen katolilaisen kirjoittaneen valituskirjeitä piispan toimista apostoliselle nuntiukselle. Itse en ole vielä uskaltautunut kirjoittamaan niin korkealle taholle.

Voisinko kirjoittaa hänelle tästä Stella Mariksen nimen väkivaltaisesta runnomisesta, joka on minusta merkki siitä, ettei piispamme kunnioita tippaakaan meidän historiaamme ja tuntojamme. Itse tein monta kertaa pitkän päivän ILMAISEKSI Stelliksen eteen ja sitten joudun lukemaan tällaisesta pöyhkeilystä lehdestä. Se on väärin.

Piispalla ja ulkomaalaisilla birgittalaisilla ei ole mitään oikeutta mennä muuttelemaan meidän paikkojemme nimiä. Minusta nyt on tullut aika reagoida. Joku kirjoittaa jo ironisesti yllä, ettei hän aio jäädä odottelemaan Pyhän Henrikin katedraalin nimen muuttumista Pyhän Faustyna Kowalskan katedraaliksi. Jotain pitäisi tehdä.

Te nuntiukselle kirjoittaneet, voisinko minä mielestänne tehdä nyt saman? Aikooko joku muukin kirjoittaa?

Olen kirjoittanut nuntiukselle monta kertaa sekä isä Janin kohtalosta että muutenkin kirkkomme tilanteesta. Joka kerta olen saanut kohteliaan englanninkielisen vastauskirjeen. Kehotan siis sinua ja kaikkia muita tätä asiaa harkitsevia lähettämään kohteliasta, mutta rehellistä postia suoraan nuntiukselle.

Stelliksen suhteen odotan vielä muutaman päivän ja kokoan ajatuksiani. Mutta minunkin kirjeeni on lähdössä...

• szigethy

ilmoittaa oitis, ettei kannata kirjoittaa nuntiukselle enää MITÄÄN. Meille on hyvin karvaisia kokemuksia em. toimenpiteestä. Kun aika on kypsä, tulemme julkisesti kertomaan miksi. Olemme pettyneitä monestakin syystä, miksi toistaa samaa vaikka eri asiasta?

szigethy kirjoitti:

ilmoittaa oitis, ettei kannata kirjoittaa nuntiukselle enää MITÄÄN. Meille on hyvin karvaisia kokemuksia em. toimenpiteestä. Kun aika on kypsä, tulemme julkisesti kertomaan miksi. Olemme pettyneitä monestakin syystä, miksi toistaa samaa vaikka eri asiasta?

En halua kyseenalaistaa käsityksiäsi (uudesta?)nuntiuksesta, mutta totean vain sen, että kokemuksemme ovat erilaiset.

Jos herra nuntius ei voi puuttua hiippakuntamme tilanteeseen, kuka sitten voi? Ei kai hänkään voi saada ihmeitä aikaan muutamassa kuukaudessa, kun täällä hallitsee jääräpää, joka ei sitten millään peru täysin käsittämättömiä ja tyhmiä päätöksiään alkaen isä Janin karkotuksesta.

Nuntius edustaa piispan esimiestä, paavia. Siksi luotan siihen, että hän kyllä välittää tietoa eteenpäin Vatikaaniin. Kannattaa kirjoittaa - mutta kohteliaasti! Eihän nuntius itse ole tehnyt meille mitään pahaa, vai onko?

• Stelliksen ystävä
        szigethy kirjoitti:

Kaunis kiitos sinulle, mutta olen jo päättänyt kirjoittaa.

• Schottesham

En halua kyseenalaistaa käsityksiäsi (uudesta?)nuntiuksesta, mutta totean vain sen, että kokemuksemme ovat erilaiset.

Jos herra nuntius ei voi puuttua hiippakuntamme tilanteeseen, kuka sitten voi? Ei kai hänkään voi saada ihmeitä aikaan muutamassa kuukaudessa, kun täällä hallitsee jääräpää, joka ei sitten millään peru täysin käsittämättömiä ja tyhmiä päätöksiään alkaen isä Janin karkotuksesta.

Nuntius edustaa piispan esimiestä, paavia. Siksi luotan siihen, että hän kyllä välittää tietoa eteenpäin Vatikaaniin. Kannattaa kirjoittaa - mutta kohteliaasti! Eihän nuntius itse ole tehnyt meille mitään pahaa, vai onko?

Niin paljon kuin yleisesti arvostankin Szigethyä, tässä olen sinun kanssasi ihan samaa mieltä, Ajatteleva. Nuntius toimii kyllä asiallisesti ja aktiivisesti omia kanaviaan myöten, eikä nurinassa häntä vastaan ainakaan ole mitään järkeä.
        Mitä enemmän ja useammalta taholta nuntiukselle kerrotaan ihan selkeitä konkreettisia esimerkkejä tilanteestamme, sitä konkreettisemmin hänkin voi asioihin puuttua.

• suoraan piispalle

ja informoida nimihirviötä ja sen kieliopillista virhettä. Nimen soisi alkavan sanoilla Stella Maris. Miksei nimi voisi olla pelkästään Stella Maris ja birgittalaissisaret tms. tällainen lyhyt.

Kirjoittakaa ihmeessä heti piispalle ja kertokaa mielipiteenne ja mahdolliset vaihtoehdot uudelle nimelle, jos sellainen pitää olla. Ilmeisesti birgittalaissisarten luostarin nimi on Suomen Jumalanäidin luostari.

Nyt kaksoispisteen jälkeinen lause selventää edellistä, eli suomen kieliopin mukaan muutettu nimi tarkoittaa, että birgittalaissisaret ovat Jumalanäiti! Tämähän ei liene ollut tarkoitus, joten kirjoittakaa välittömästi piispalle, jonka sähköpostin löydätte hiippakunnan kalenterista. Minä kirjoitin piispalle jo!

• Stelliksen ystävä
        suoraan piispalle kirjoitti:

ja informoida nimihirviötä ja sen kieliopillista virhettä. Nimen soisi alkavan sanoilla Stella Maris. Miksei nimi voisi olla pelkästään Stella Maris ja birgittalaissisaret tms. tällainen lyhyt.

Kirjoittakaa ihmeessä heti piispalle ja kertokaa mielipiteenne ja mahdolliset vaihtoehdot uudelle nimelle, jos sellainen pitää olla. Ilmeisesti birgittalaissisarten luostarin nimi on Suomen Jumalanäidin luostari.

Nyt kaksoispisteen jälkeinen lause selventää edellistä, eli suomen kieliopin mukaan muutettu nimi tarkoittaa, että birgittalaissisaret ovat Jumalanäiti! Tämähän ei liene ollut tarkoitus, joten kirjoittakaa välittömästi piispalle, jonka sähköpostin löydätte hiippakunnan kalenterista. Minä kirjoitin piispalle jo!

Ei piispa varmaan päätöstään miksikään muuta. Kirjoitan nuntiukselle, jotta hän saa edes tietää millaisen piispallisen mielivaltaisuuden uhreiksi me suomalaiset katolilaiset olemme kerta toisensa jälkeen joutuneet.

• Stelliksen ystävä
        Schottesham kirjoitti:

Niin paljon kuin yleisesti arvostankin Szigethyä, tässä olen sinun kanssasi ihan samaa mieltä, Ajatteleva. Nuntius toimii kyllä asiallisesti ja aktiivisesti omia kanaviaan myöten, eikä nurinassa häntä vastaan ainakaan ole mitään järkeä.
        Mitä enemmän ja useammalta taholta nuntiukselle kerrotaan ihan selkeitä konkreettisia esimerkkejä tilanteestamme, sitä konkreettisemmin hänkin voi asioihin puuttua.

Kiitokset teillekin kannustuksesta, Schottesham ja Ajatteleva! Kirjeeni on jo valmis.

• Emma B

Kirjoitat ettei nuntius voi saada aikaan ihmeitä muutamassa kuukaudessa. Hän on ollut täällä vuoden, se on: kaksitoista kuukautta ja risat.

Keskustelun pitää olla asiallista nuntiuksen kanssa. Ymmärrän ettet kirjoita kirjeidesi ja saamiesi vastausten sisällöstä (enkä kuitenkaan ymmärrä, jos puhutaan hiippakunnan eikä sinun henkilökohtaisista asioistasi), mutta lukisin mielelläni mikä mielestäsi on "asiallinen" asia/kysymys nuntiukselle vietäväksi?

• szigethy
        Schottesham kirjoitti:

Olen kanssanne samaa mieltä siinä mielessä, että aina kannattaa yrittää. Nyt vain totean, että näiden vuosien aikana mitään konkreettista ei ole toistaiseksi tapahtunut. Yhteyttä on totisesti otettu ja montakin kertaa. Tuloksetta. Enempää nyt en kerro, koska en halua lannistaa ketään. Yrittää aina kannatta. Kirjoitan siksi näin alakuloisesti, koska pettymyksellemme (huom. monikko) on valitettavasti konkreettista perusta.

• Jupiter

Aiotteko muutkin Stelliksen ystävän ja Ajattelevan lisäksi valittaa tästä asiasta nuntiukselle?

• Jupiter

Kannatan ajatusta, vaikka en ole saanut vielä yhtäkään kirjettä aikaan. Ehkä nyt vähitellen sellainen alkaa kypsyä. Voiko nuntiukselle kirjoittaa suomeksi?

• Elisabeth

Kannattaa aina tuoda mielipiteensä esiin! - Älä kuitenkaan odota liikoja. Voi mennä viisi nuntiusta tästä eteenpäin ennen kuin tapahtuu muuta kuin "kuuntelemista".

• Sveitsiläinen

Olen lähettänyt nuntiukselle yhden pitkän kirjeen, joka koski lasteni katekeesissa vallitsevaa sekasortoa. Nuntiuksen vastaus oli ihan asiallinen, enempää en julkisesti kerro. Nyt kirjoitan toisen. Aiheena on Stella Maris, siis tarkoitan: Suomen Jumalansynnyttäjä.

• IHS
        Sveitsiläinen kirjoitti:

Olen lähettänyt nuntiukselle yhden pitkän kirjeen, joka koski lasteni katekeesissa vallitsevaa sekasortoa. Nuntiuksen vastaus oli ihan asiallinen, enempää en julkisesti kerro. Nyt kirjoitan toisen. Aiheena on Stella Maris, siis tarkoitan: Suomen Jumalansynnyttäjä.

Voisikohan nuntiukselle kirjoittaa kirkkomme sisällä toimivasta oppsitiosta, joka:

Haukkuu edellistä ja nykyistä Paavia, ei taloudellisesti tue hiippakuntaa, on omaa paimentaan (piispaa) vastaan, pilkkaa nunnia, jne.

• Sveitsiläinen
        IHS kirjoitti:

Voisikohan nuntiukselle kirjoittaa kirkkomme sisällä toimivasta oppsitiosta, joka:

Haukkuu edellistä ja nykyistä Paavia, ei taloudellisesti tue hiippakuntaa, on omaa paimentaan (piispaa) vastaan, pilkkaa nunnia, jne.

Minä en ole hakkunut edellistä enkä nykyistä paavia (kirjoitetaan suomeksi pienellä alkukirjaimella). Tuen taloudellisesti hiippakuntaa tukemalla omaa seurakuntaani kolehtien muodossa. En ole omaa piispaani vastaan, mutta en myöskään hyväksy monia hänen toimenpiteitään. En ole pilkannut nunnia, vaan arvostellut heitä heidän virheistään.

Tervetuloa katoliseen kirkkoon! Kirkkomme ei ole diktatuuri, jossa kaikki keskustelu ja arvostelu olisi kiellettyä, vaan uskon, toivon ja rakkauden yhteisö, joka ammentaa voimansa Jeesuksesta Kristuksesta ja hänen evankeliuminsa vapauttavasta ilosanomasta.

• ex-aktiivikatolilainen

Jään nöyränä odottelemaan Henrikinkirkon nimen muuttumista saman wrobeliaanisen "logiikan" mukaiseksi. Odotan seuraavaa yhtälöä:

Suomen katedraali: Neokatekumenaalit - Henrik

Elämme vaikeita aikoja. Todella vaikeita.

• tallailija

Onko täällä kukaan ottanut huomioon, että jäsenmaksuboikotilla on tällaisiakin seurauksia? Eiköhän tuollaisen rakennuskompleksin vuotuiset ylläpitokulut ole aika suuret. Täällä kirjoitettiin aikanaan paljon siitä, ettei makseta penniäkään kirkolle. Tähän on tultu.

Onneksi joku sääntökunta on huolinut remontin tarpeessa olevat rakennukset omaan käyttöönsä ja toiminta siellä jatkuu. Kesäkäyttöön aikanaan rakennettu kirkko remontoidaan talvikäyttöön sopivaksi ja myös muita tiloja remontoidaan. Peruskorjauksen tarpeessa Stella Marisissa ovat kaikki rakennukset ja nyt varakas sääntökunta maksaa kustannukset. Mitä ihmettä te ihmiset valitatte. Messu siellä pidetään joka päivä, joten siinäkin suhteessa asiat ovat parantuneet.

Et taida tuntea Stelliksen tilannetta. Omien tietojeni mukaan keskus ei ole koskaan toiminut vain katolilaisten leiri- ja retriittipaikkana, vaan sitä käyttävät ja rahoittavat enemmän ei-katoliset ryhmät. Saapa nähdä karkottaako uusi, tökerö nimi nyt tällaiset ryhmät. Jos niin käy, pian koko paikka onkin sitten konkurssissa.

"Peruskorjauksen tarpeessa Stella Marisissa ovat kaikki rakennukset ja nyt varakas sääntökunta maksaa kustannukset."

Mistä sinä tämän muka tiedät? Ei niin lukenut ainakaan eilisessä Fideksessä. Sitäpaitsi en luule, että intialais-meksikolais-vietnamilaiset birgittalaissisaret viihtyvät pitkään sysimetsän keskellä. Syksyn pimeys kestää pitkään ja talven pakkaset paukkuvat Stelliksessä kovina. Parempi niin!

• Mielipiteen ilmaisija

Et taida tuntea Stelliksen tilannetta. Omien tietojeni mukaan keskus ei ole koskaan toiminut vain katolilaisten leiri- ja retriittipaikkana, vaan sitä käyttävät ja rahoittavat enemmän ei-katoliset ryhmät. Saapa nähdä karkottaako uusi, tökerö nimi nyt tällaiset ryhmät. Jos niin käy, pian koko paikka onkin sitten konkurssissa.

"Peruskorjauksen tarpeessa Stella Marisissa ovat kaikki rakennukset ja nyt varakas sääntökunta maksaa kustannukset."

Mistä sinä tämän muka tiedät? Ei niin lukenut ainakaan eilisessä Fideksessä. Sitäpaitsi en luule, että intialais-meksikolais-vietnamilaiset birgittalaissisaret viihtyvät pitkään sysimetsän keskellä. Syksyn pimeys kestää pitkään ja talven pakkaset paukkuvat Stelliksessä kovina. Parempi niin!

Kummallista ajattelua kyllä maksuboikotti on. Kun ei makseta, ei ole rahaa ja näin käy. "Sitä kylvää, mitä niittää", kertoi muuan puuseppä aikoja sitten. Ja oikeassa oli.

Kokeile sinäkin kylvää Neitsyt Marian tahrattoman sydämen rakkautta - ja samoin te kaikki muut. Saatatte yllättyä sadosta.

Mielipiteen ilmaisija kirjoitti:

Kummallista ajattelua kyllä maksuboikotti on. Kun ei makseta, ei ole rahaa ja näin käy. "Sitä kylvää, mitä niittää", kertoi muuan puuseppä aikoja sitten. Ja oikeassa oli.

Kokeile sinäkin kylvää Neitsyt Marian tahrattoman sydämen rakkautta - ja samoin te kaikki muut. Saatatte yllättyä sadosta.

En voi olla kannattamassa ja rahoittamassa sellaista mielivaltaisuutta, että pappeja siirrellään minne tahansa, karkotetaan ulkomaille, parjataan julkisesti... että meille rakkaiden paikkojen nimiä runnotaan keneltäkään kysymättä... että kaikki keskustelu kielletään jne. jne. Tue Caritasta. En piispaa ja hänen komentokaartiaan.

• Stelliksen ystävä

Olen liittynyt juuri maksuboikottiin Stelliksen nimen vääntelyn ja siihen liittyneiden kuvioiden takia.

Vai ovat Stelliksen muutokset maksuboikotin syitä? Miksi sitten ei saman tien "ulkoisteta" myös Katekeettista keskusta ja Katolista tiedotuskeskusta?

Birgittalaissisaret ovat varakas sääntökunta, mutta on turhaa luulla, että esim. köyhät ja kurjat pääsisivät koskaan heidän varakkuudestaan nauttimaan. Vieraskotien hinnat ovat korkeat ja pahoin pelkään, että nyt sama hotellibisnes alkaa Stelliksessä.

• szigethy

En voi olla kannattamassa ja rahoittamassa sellaista mielivaltaisuutta, että pappeja siirrellään minne tahansa, karkotetaan ulkomaille, parjataan julkisesti... että meille rakkaiden paikkojen nimiä runnotaan keneltäkään kysymättä... että kaikki keskustelu kielletään jne. jne. Tue Caritasta. En piispaa ja hänen komentokaartiaan.

Ajatteleva. Mielipiteelleni on perustavanlaatuinen syy ja se on pettymys. En voi kertoa tästä konkreettisesti mutta kun aika tulee, tulette kuulemaan. Mutta Te muut, kirjoittakaa ihmeessä, kokeilkaa.

• Jupiter

En totisesti maksa senttiäkään ennen kuin piispa vaihtuu parempaa. Piispasta en voi päättää, omien rahojeni käytöstä sen sijaan voin.

• Sveitsiläinen

Oletettavasti Stelliksen hintataso on nousemassa. Turussa birgittalaissisarten vieraskodissa vallitsevat ainakin hintojen suhteen kylmät, markkinatalouden lait. En tarkoita sitä, että sisarten pitäisi kestitä ilmaiseksi, vaan sitä, että halvemmalla voi samassa kaupungissa tosiaankin yöpyä paljon korkeatasoisemmassa hotellissa ja nauttia tukevan hotelliaamiaisen kaupan päälle (joku toinen huomautti täällä samasta asiasta, joten en ihan kirjoita omiani).

Minua suoraan sanoen ärsyttää se, että "kynnys" mennä Stellikseen on nyt tullut korkeammaksi. Pyhiinvaelluskeskus? Sellainen tuo minun mieleeni ihmis- ja rahavirrat eikä houkuttele ainakaan vetäytymään sinne hiljaisia päiviä varten. Lisäksi pelkään, että Stellikseen leviää Turun vieraskodin "ilmapiiri", jossa jopa kirjaston käyttämistä pitää ERIKSEEN kysyä aina sisarilta.

Ei hyvältä näytä.

• Turkulainen
        Sveitsiläinen kirjoitti:

Oletettavasti Stelliksen hintataso on nousemassa. Turussa birgittalaissisarten vieraskodissa vallitsevat ainakin hintojen suhteen kylmät, markkinatalouden lait. En tarkoita sitä, että sisarten pitäisi kestitä ilmaiseksi, vaan sitä, että halvemmalla voi samassa kaupungissa tosiaankin yöpyä paljon korkeatasoisemmassa hotellissa ja nauttia tukevan hotelliaamiaisen kaupan päälle (joku toinen huomautti täällä samasta asiasta, joten en ihan kirjoita omiani).

Minua suoraan sanoen ärsyttää se, että "kynnys" mennä Stellikseen on nyt tullut korkeammaksi. Pyhiinvaelluskeskus? Sellainen tuo minun mieleeni ihmis- ja rahavirrat eikä houkuttele ainakaan vetäytymään sinne hiljaisia päiviä varten. Lisäksi pelkään, että Stellikseen leviää Turun vieraskodin "ilmapiiri", jossa jopa kirjaston käyttämistä pitää ERIKSEEN kysyä aina sisarilta.

Ei hyvältä näytä.

eBookersin mukaan Turun hotellien hinta vaihtelee 2hh:sta 64-122e per yö, Birgittalaissisarten asuntolassa 2hh näytti (muistaakseni) olevan v. 2005 61e, yhdelle hengelle hieman päälle 40e, sis. aamiaisen.

Ei se mikään huippuhalpa/ilmainen todellakaan ole, mutta ilmeisesti kuitenkin vain hotellien erikoistarjouksilla pystyy yöpymään edullisemmin Turuus: listahinnat ovat kutakuinkin nuo.

• Jupiter
        Turkulainen kirjoitti:

eBookersin mukaan Turun hotellien hinta vaihtelee 2hh:sta 64-122e per yö, Birgittalaissisarten asuntolassa 2hh näytti (muistaakseni) olevan v. 2005 61e, yhdelle hengelle hieman päälle 40e, sis. aamiaisen.

Ei se mikään huippuhalpa/ilmainen todellakaan ole, mutta ilmeisesti kuitenkin vain hotellien erikoistarjouksilla pystyy yöpymään edullisemmin Turuus: listahinnat ovat kutakuinkin nuo.

Hotellialan kilpailu on nykyään niin kovaa, että tarjouksia löytyy joka lähtöön.

Lisäksi nykyajan hotelleissa ei nukuta halvoilla ja kovilla vanerivuoteilla metri-kertaa-metri -huoneissa. Eikä Birgittalaissisarten kovin pienimuotoista aamiaista voi parhaimmalla tahdollakaan verrata hotelliaaamiaiseen.

Muuten sama sisarten vieraskoti toimii kyllä hotelliperiaattein, joten minusta olisi SINÄNSÄ rehellisempää kutsua sitä hotelliksi - sama kehitys tulee varmasti toteutumaan Stelliksessä.

Sveitsiläinen kirjoitti:

Ei hyvältä näytä.

Stelliksen hintatason nousu on mielestäni ihan asiallinen huolenaihe. Jos paikkaan muuttaa nyt viisi sisarta ja yksi pappi, jostakin heidän elantonsa on saatava! Aiemmin samaa keskusta asutti vain yksi henkilö.

Pelkään myös, että Stellikseen on tulossa uusia käyttörajoituksia. Birgittalaissisarten kutsumukseen ei tietääkseni kuulu lapsi- ja nuorisotyö. Stelliksen kesä on lastenleirejä täynnä, joten voi olla hyvinkin, että sisaret katsovat aiheelliseksi rajoittaa esimerkiksi lasten liikkumavapautta turvatakseen oman luostarirauhansa, johon heillä tietenkin on oikeus.

Kaikki tällaiset eivät ole mitään yksinkertaisia kysymyksiä. Olisi hyvä, että Stelliksestä olisi pidetty edes yksi, kaikille avoin keskusteluilta ennen näin kauaskantoisiin muutoksiin ryhtymistä.

• szigethy

Stelliksen hintatason nousu on mielestäni ihan asiallinen huolenaihe. Jos paikkaan muuttaa nyt viisi sisarta ja yksi pappi, jostakin heidän elantonsa on saatava! Aiemmin samaa keskusta asutti vain yksi henkilö.

Pelkään myös, että Stellikseen on tulossa uusia käyttörajoituksia. Birgittalaissisarten kutsumukseen ei tietääkseni kuulu lapsi- ja nuorisotyö. Stelliksen kesä on lastenleirejä täynnä, joten voi olla hyvinkin, että sisaret katsovat aiheelliseksi rajoittaa esimerkiksi lasten liikkumavapautta turvatakseen oman luostarirauhansa, johon heillä tietenkin on oikeus.

Kaikki tällaiset eivät ole mitään yksinkertaisia kysymyksiä. Olisi hyvä, että Stelliksestä olisi pidetty edes yksi, kaikille avoin keskusteluilta ennen näin kauaskantoisiin muutoksiin ryhtymistä.

Satutko tietämään mikä on Ekumenisen Keskusksen tämän hetken nimi? Lisäksi, onko tieto siellä olevista ikoneista, mittavasta kirjallisuudesta, ym? Mikä on Keskuksen tulevaisuus? Vai pitäisikö kysyä, kohtalo?

szigethy kirjoitti:

Satutko tietämään mikä on Ekumenisen Keskusksen tämän hetken nimi? Lisäksi, onko tieto siellä olevista ikoneista, mittavasta kirjallisuudesta, ym? Mikä on Keskuksen tulevaisuus? Vai pitäisikö kysyä, kohtalo?

Szigethy, minua huolestuttavat ihan samat asiat. Valitettavasti tietoni Ekumeenisen keskuksen suhteen on tällä hetkellä puhdas nolla. Eikö itse keskuksella ole jokin uusi nimikin?

• suomalainen

Szigethy, minua huolestuttavat ihan samat asiat. Valitettavasti tietoni Ekumeenisen keskuksen suhteen on tällä hetkellä puhdas nolla. Eikö itse keskuksella ole jokin uusi nimikin?

Katolisen tiedotuskeskuksen nettisivujen

http://www.catholic.fi/hiippakunta/keskukset.htm

mukaan nimi on Myllyjärven keskus. Siellä muuten Stella Mariksen kohdalla ei ole nimessä kaksoispistettä vaan kaksi pistettä: "Suomen Jumalanäiti. Birgittalaissisaret – Stella Maris."

• suomalainen
        Jupiter kirjoitti:

Hotellialan kilpailu on nykyään niin kovaa, että tarjouksia löytyy joka lähtöön.

Lisäksi nykyajan hotelleissa ei nukuta halvoilla ja kovilla vanerivuoteilla metri-kertaa-metri -huoneissa. Eikä Birgittalaissisarten kovin pienimuotoista aamiaista voi parhaimmalla tahdollakaan verrata hotelliaaamiaiseen.

Muuten sama sisarten vieraskoti toimii kyllä hotelliperiaattein, joten minusta olisi SINÄNSÄ rehellisempää kutsua sitä hotelliksi - sama kehitys tulee varmasti toteutumaan Stelliksessä.

Ikävä jos lasten leirikeskuksena toimivassa Stelliksessä (Suomen Jumalanäidissä) hinnat nousevat, mutta tasapuolisuuden vuoksi mainittakoon, että yksi entinen työkaveri kehui kovasti birgittalaisten vierasmajaa Turussa. Tämä kolleega harrastaa itämaista mietiskelyä ja iloitsi paikan rauhallisesta ilmapiiristä ja sisarten ystävällisyydestä.

• paroni von Münchhausen
        Sveitsiläinen kirjoitti:

Ei hyvältä näytä.

voi toimia vapaehtoisten lahjoitusten pohjalta? Eli periaatteessa retriitteihin osallistuminen olisi ilmaista, mutta lahjoituksia saisi antaa.

Näinhän mm. monet sääntökunnat pysörittävät retriittikeskuksiaan. Minusta se on oikea tapa hoitaa asioita. Samoin Stellis voisi käyttää vapaehtoisia keskuksen pyörittämiseen ja ylläpitoon, kuten monet sääntökunnatkin tekevät.

• Stelliksen ystävä

voi toimia vapaehtoisten lahjoitusten pohjalta? Eli periaatteessa retriitteihin osallistuminen olisi ilmaista, mutta lahjoituksia saisi antaa.

Näinhän mm. monet sääntökunnat pysörittävät retriittikeskuksiaan. Minusta se on oikea tapa hoitaa asioita. Samoin Stellis voisi käyttää vapaehtoisia keskuksen pyörittämiseen ja ylläpitoon, kuten monet sääntökunnatkin tekevät.

Stellis pyöri tähän asti vallan mainiosti vapaaehtoisväen voimin. Palkattuja työntekijöitä oli aluksi yksi, viime vuosina kaksi.

Vapaaehtoistyö yhdistää. Mutta minä en ainakaan halua tehdä sitä ulkomaalaisten sisarten ehdoilla varsinkaan nyt, kun Stelliksen nimi on menty muuttamaan. Koska kysymyksessä on vapaaehtoistyö, saan valita teenkö työtä vain en.

• Stelliksen ystävä
        suomalainen kirjoitti:

Ikävä jos lasten leirikeskuksena toimivassa Stelliksessä (Suomen Jumalanäidissä) hinnat nousevat, mutta tasapuolisuuden vuoksi mainittakoon, että yksi entinen työkaveri kehui kovasti birgittalaisten vierasmajaa Turussa. Tämä kolleega harrastaa itämaista mietiskelyä ja iloitsi paikan rauhallisesta ilmapiiristä ja sisarten ystävällisyydestä.

Kun minä olen yöpynyt vieraskodissa, käytävältä kuului huoneeni pahvinohuen oven lävitse hissin humina, korkokenkien kapina ja muiden vieraiden äänekkäät keskustelut. Jos joku etsii rauhaisaa paikkaa, suosittelen jotakin muuta.

• szigethy
        suomalainen kirjoitti:

Katolisen tiedotuskeskuksen nettisivujen

http://www.catholic.fi/hiippakunta/keskukset.htm

mukaan nimi on Myllyjärven keskus. Siellä muuten Stella Mariksen kohdalla ei ole nimessä kaksoispistettä vaan kaksi pistettä: "Suomen Jumalanäiti. Birgittalaissisaret – Stella Maris."

vastauksesta. Ounastelinkin jotakin sellaista, että sana Ekumeenia "uupuu" uudesta nimestä.

szigethy kirjoitti:

vastauksesta. Ounastelinkin jotakin sellaista, että sana Ekumeenia "uupuu" uudesta nimestä.

Eivätkö birgittalaissisaret ole halunneet profiloitua ekumeniasta kiinnostuneeksi sääntökunnaksi? Siksi ihmettelen, että he antavat piispan siunauksella (tai piispa antaa sisarten siunauksella) Stellikselle sellaisen nimen, joka voi hyvinkin karkottaa ei-katolisia vieraita hakeutumaan retriittiin muualle.

Ettei vain ekumenian aika olisi sielläkin ohi?

• paroni von Münchhausen

Stellis pyöri tähän asti vallan mainiosti vapaaehtoisväen voimin. Palkattuja työntekijöitä oli aluksi yksi, viime vuosina kaksi.

Vapaaehtoistyö yhdistää. Mutta minä en ainakaan halua tehdä sitä ulkomaalaisten sisarten ehdoilla varsinkaan nyt, kun Stelliksen nimi on menty muuttamaan. Koska kysymyksessä on vapaaehtoistyö, saan valita teenkö työtä vain en.

en ymmärrä miksi paikan pyöritykseen tarvitaan 5 nunnaa. Minustakin olisi olut parempi, että paikalla olisi aina yksi pappi ja joku joka osaa huolehtia asioista niin kuin oli joku aika sitten.

Vapaehtoisia olisi varmasti löytynyt

Vakiintuneen nimen muutos on minustakin ikävä juttu.

• QKaritsa

Eikö sitä vapaaehtoistyötä tehdä pyyteettömästi ja Jumalalle? En oikein ymmärrä tätä kapinahenkeä, että tavallaan vapaaehtoisena toimitaan vain tietyin ehdoin ja jos ne eivät miellytä, menee kiinni sekä rahahanat että työhalukkuus.

Olen ymmärtänyt että pontimena pitäisi olla suuremmat asiat, Rakkaus Jumalaan ja halu palvella Häntä huolimatta siitä, mitä maallisia olosuhteita kulloinkin on voimassa. Ei muinaisilla kristityilläkään aina välttämättä hirveän kivaa ollut, mutta eivät he silti lyöneet hanskoja tiskiin ja jääneet odottelemaan itsensä kannalta mukavampia aikoja.

Itse jatkan vapaaehtoistyöläisenä edelleen.

• ryhdyt!

en ymmärrä miksi paikan pyöritykseen tarvitaan 5 nunnaa. Minustakin olisi olut parempi, että paikalla olisi aina yksi pappi ja joku joka osaa huolehtia asioista niin kuin oli joku aika sitten.

Vapaehtoisia olisi varmasti löytynyt

Vakiintuneen nimen muutos on minustakin ikävä juttu.

papiksi jumalanselän taakse, yksinäsi elämään!!! kummallisia juttuja... et tullut ajatelleeksi että papit tuskin tahtovat viettää erakko-elämää! Robert olikin sitten juttu ihan erikseen...

• paroni von Müncchausen
        ryhdyt! kirjoitti:

papiksi jumalanselän taakse, yksinäsi elämään!!! kummallisia juttuja... et tullut ajatelleeksi että papit tuskin tahtovat viettää erakko-elämää! Robert olikin sitten juttu ihan erikseen...

Nyt ymmärrän miksi Stellikseen tarvitaan ne viisi nunnaa. ;)

Eikös isä F. ole dehoniaani ja he ovat tavallaan jesuiittojen pikkuvelisääntökunta, kun harrastavat mm. Ignatiuksen hengellisiä harjoituksia. On tainnut harjoitukset mennä hukkaan. Jesuiittahan ei ole koskaan yksin.

Ei kai se Stellis niin pahasti siellä jumalanseläntakana ole. Käsittääkseni sinne pääsee tunnissa Helsingistä. Mutta toisaalta se mikä on jumalanseläntakana kaiketi riippuu näkövinkkelistä. Tietty Roomasta katsoen koko Suomi ja Helsingin hiippakunta on siellä jossakin.

• Mykistynyt

On moraalitonta mennä sörkkimään ihan turhaan ihmisille rakkaita vakiintuneita nimiä! Nimi ei ole mikä tahansa asia, se on osa jonkun ihmisen tai paikan identiteettiä. Jo luulisi moralisti-professorin tietävän tämän!

• vaan menemään

niin birgittalaissisaretkin joutuvat huomaamaan oman kömmähdyksensä. Siellä on kai se suomalainen sisar Marja-Leena tai Marja-Liisa, joka osaa tulkata viestinne muille sisarille. Pankaa meiliä menemään, heti! Minä laitoin jo.

• Pohjan Neito

Toivon, että birgittalaissisarten arvostelu loppuu tähän! Sääntökunnan uuden haaran syntyminen, Maria Hesselbladin (autuaan äiti Elisabethin) hengellinen kutsumus ja sisarten uusi saapuminen Suomeen vuosisatojen jälkeen ovat suuria Jumalan lahjoja meille, ja ilman piispa Paulin väsymättömiä ponnistuksia ei meillä nyt olisi tätä sääntökuntaa. Jos siis arvostatte hiukkaakaan piispa Paul Verschurenin SCJ elämäntyötä, lopettakaa haukkuminen!
      KIITOS.

(En tarkoita, etteikö toiminnasta, nimistä jne. voisi keskustella.)

• kysymys vain

Porvarilliset Birgittalaissisaret,
      kielitaidotton puolalaispiispa,
      kielitaidoton puolalainen,
      intialais-meksikolaisten röyhkeiden sisarten taholta,
      Vår Wrobel av Finland,
      osaamaton...,
      kielitaidoton ummikkopiispamme,
      pöyhkeitä sisaria......

Mitä se on?

Vaikuttaa siltä, että ettei asiasta pystytä käymään asiallista keskustelua.
      Mielestäni tämä keskustelu ei ole kovin asiallista.
      Mutta ilmeisesti tarkoituksena ei ole saada aikaan asiallista keskustelua.

• Jupiter

Kritiikkiä saa toki esittää, kunhan sen perustelee tai sen perusteet ovat yleisesti tiedossa. Esimerkiksi piispan kielitaidottomuus kuuluu jälkimmäisiin asioihin.

Selailin viestejä. Sisarista puhutaan "röyhkeinä" sen takia, että he ovat menneet muuttamaan Stelliksen nimen ja aiemmin kaikkien yhteisen kesäpaikan luonteen sekä "pöyhkeinä" siksi, etteivät he huolehdi köyhistä yms., vaan vieraskotien hinnat ovat hotellitasoa.

Ei tämä ole mikään katolisen kirkon virallinen palsta, vaan AVOIN keskustelufoorumi.

• Filbert

Olen jo yöllä poistanut kaksi viestiä, joissa birgittalaissisaria arvosteltiin aika voimakkaasti ja mielestäni ilman perusteltua syytä. Tietääkseni ei ole mitään todisteita siitä, että Stelliksen nimimuutos olisi heidän päätöksensä, joten heidän arvioimisensa pöyhkeiksi ja röyhkeiksi on minunkin mielestäni asiatonta.
        On kuitenkin ymmärrettävää, että nimimuutos on nostattanut tunteita. Sheriffinä sallin kyllä tällaisen asian kohdalla jossain määrin kiihkeästikin värittynyttä mielipiteenilmausta enkä pidä sitä asiattomana. Kunhan ei mennä solvaamiseen.

• Sveitsiläinen
        Filbert kirjoitti:

Olen jo yöllä poistanut kaksi viestiä, joissa birgittalaissisaria arvosteltiin aika voimakkaasti ja mielestäni ilman perusteltua syytä. Tietääkseni ei ole mitään todisteita siitä, että Stelliksen nimimuutos olisi heidän päätöksensä, joten heidän arvioimisensa pöyhkeiksi ja röyhkeiksi on minunkin mielestäni asiatonta.
        On kuitenkin ymmärrettävää, että nimimuutos on nostattanut tunteita. Sheriffinä sallin kyllä tällaisen asian kohdalla jossain määrin kiihkeästikin värittynyttä mielipiteenilmausta enkä pidä sitä asiattomana. Kunhan ei mennä solvaamiseen.

Tunteet käyvät tosiaan kuumina. En tiedä kuka on nimenmuutoksen takana. Oletettavasti piispa.

Minusta ei ole perusteetonta "syyttää" myöskään Birgittalaissisaria nimenmuutoksesta, koska Fideksessä ollut pikkujuttu oli nimenomaan heidän allekirjoittamansa uutinen. Tässä suhteessa siis todisteita on vähintään yhtä paljon siitä, että moisen skandaalimaisen teon takana olisivat paremminkin sisaret kuin piispa.

Oliko poistamasi viesti se, jossa arveltiin, että Stelliksestä tulee kallishintainen vierasmaja. Jos oli, niin toimit väärit. Pelko on todellinen (vrt. Turussa vallitsevat hinnat).

• katolinen miesyksilö
        Jupiter kirjoitti:

Kritiikkiä saa toki esittää, kunhan sen perustelee tai sen perusteet ovat yleisesti tiedossa. Esimerkiksi piispan kielitaidottomuus kuuluu jälkimmäisiin asioihin.

Selailin viestejä. Sisarista puhutaan "röyhkeinä" sen takia, että he ovat menneet muuttamaan Stelliksen nimen ja aiemmin kaikkien yhteisen kesäpaikan luonteen sekä "pöyhkeinä" siksi, etteivät he huolehdi köyhistä yms., vaan vieraskotien hinnat ovat hotellitasoa.

Ei tämä ole mikään katolisen kirkon virallinen palsta, vaan AVOIN keskustelufoorumi.

Oman seurakuntani kirkkokahveilla Stella Mariksen odottamaton nimenmuutos oli tämä sunnuntaina yleisen päivittelyn kohteena.

Nimenmuutokseen ei ollut mitään akuuttia tarvetta. Kun ursuliinisisaret ottivat Pyhän Marian lastentarhan hoitoonsa hollantilaisilta sisarilta, eivät he muuttaneet sen nimeä. Miksi Stelliksen kohdalla nimenmuutos olisi ollut tarpeen?

Ehdotan, että vastaisuudessa pidämme lujasti kiinni vanhasta, tutusta nimestä emmekä ryhdy ollenkaan käyttämään uusia, keinotekoisia nimiä. Uusi nimi tulee niin ajan myötä kaatumaan omaan mahdottomuuteensa.

• Filbert
        Sveitsiläinen kirjoitti:

Tunteet käyvät tosiaan kuumina. En tiedä kuka on nimenmuutoksen takana. Oletettavasti piispa.

Minusta ei ole perusteetonta "syyttää" myöskään Birgittalaissisaria nimenmuutoksesta, koska Fideksessä ollut pikkujuttu oli nimenomaan heidän allekirjoittamansa uutinen. Tässä suhteessa siis todisteita on vähintään yhtä paljon siitä, että moisen skandaalimaisen teon takana olisivat paremminkin sisaret kuin piispa.

Oliko poistamasi viesti se, jossa arveltiin, että Stelliksestä tulee kallishintainen vierasmaja. Jos oli, niin toimit väärit. Pelko on todellinen (vrt. Turussa vallitsevat hinnat).

En ole poistanut mitään sen vuoksi, että viestissä olisi arvosteltu sisarten vieraskodin hintoja. Poistin kaksi viestiä, joissa sisariin liitettiin perusteettoman kielteisiä adjektiiviattribuutteja.

• Sveitsiläinen
        Filbert kirjoitti:

En ole poistanut mitään sen vuoksi, että viestissä olisi arvosteltu sisarten vieraskodin hintoja. Poistin kaksi viestiä, joissa sisariin liitettiin perusteettoman kielteisiä adjektiiviattribuutteja.

Jos kerran ei saa kirjoittaa, että Stelliksen mielivaltainen nimenmuutos (jota valmistellessa ei ainakaan meidän maallikoiden mielipiteitä kyselty) on sisarten taholta "röyhkeää", mitä se sitten on?

Tuskinpa edes piispa J. Wróbel on voinut antaa Stellikselle nimeä "Suomen Jumalansynnyttäjä: Birgittalaissisaret - Stella Maris" ilman sisarten lupaa!

• Kaardemummi

Kävin juuri suorittamassa iloisen kansalaisvelvollisuuteni ja matkalla takaisin tuli mieleen yksi asia.

Jos uusi piispamme olisi kysynyt Stelliksen nimenmuutoksesta etukäteen meidän vanhan polven katolilaisten mielipidettä, kaikkien vastaus olisi varmasti ollut yksimielinen EI! Tuntuu pahalta ajatella, että olen ollut tässä maassa katolilaisena yli puoli vuosisataa eikä minulla ollut mitään sanottavaa, kun rakkaan Stelliksen nimi mentiin muuttamaan ulkomaalaisen piispan ja ulkomaalaisten sisarten taholta.

• Johanna

Taas sama perusteeton ruikutus alkoi uudestaan. Miksi te oikein valitatte? Uusi nimi on kaunis ja paljon KATOLISEMPI kuin entinen!

Minä ainakin luotan piispaamme ja hänen hyvään makuunsa näissäkin asioissa. Hiippakunnassa asioista määrää piispa, ette te.

• Kaardemummi

Olen ollut puoli vuosisataa katolisen kirkon jäsen Suomessa, oletko sinä? Jos olisit ollut, et olisi ollenkaan ihastunut tuollaisesta tökeröstä nimihirviöstä, joka todella loukkaa suomalaisten katolilaisten tuntoja.

Mitä tulee piispaan, ei minulla ainakaan ollut koskaan tarvetta arvostella piispa Paul M. Verschurenin toimia. Hän osasi olla piispa eli sielunpaimen. Samaa en voi sanoa nykyisestä ummikkopiispasta, joka viidessä vuodessa ei ole viitsinyt edes opetella kieltämme.

• Schottesham

oli sataprosenttisen katolinen, se oli selkeä ja kaunis. Siihen oli totuttu yli kirkkokuntarajojen. En keksi yhtäkään syytä, miksi se piti muuttaa. Mikä hyvänsä nimen muutos olisi ollut todennäköisesti huonompaan suuntaan; tämä valittu kummallinen, kaksi välimerkkiä sisältävä ja vaikeasti opittava nimi on ehdottomasti epäonnistunut.

• Elisabeth

Kuka määrittää esittämäsi väitteen? Ja mitä sellainen merkitsee?
        Tuntuu, että sanat ajattelevat puolestasi. Mieti tarkoin sanojen merkitystä, pyydän.

• Elisabeth

esittänyt mielipiteitäni nimiankasta. Mutta jos haluaisi käydä kirjeenvaihtoa nykyiseen Stellikseen, niin tuo uusi ja ylipitkä nimi on todellinen postin kammotus!
      Nykyisin pyritään kaikessa täsmälliseen ja mahdollisimman lyhyeen ilmaisuun, jotta ylipäänsä jaksaisi lukea kaiken. Postiosoitteilta saa vaatia täsmällisyyttä. Niitä ei pidä laatia hankaliksi!

• Pohjan Neito

Ei sentään "Norsunluisen Neitsyen Suomen Sanktuaario"...

Nykyinen uusi nimi on joka tapauksessa sekä kieliopillisesti, tyylillisesti että loogisesti epäonnistunut.

Stella Maris pysyköön ainakin kutsumanimenä. Kieli on siitä hauska juttu, että puhujat loppujen lopuksi käyttävät siinä melkoista valtaa.

• Stelliksen ystävä
        Pohjan Neito kirjoitti:

Nykyinen uusi nimi on joka tapauksessa sekä kieliopillisesti, tyylillisesti että loogisesti epäonnistunut.

Stella Maris pysyköön ainakin kutsumanimenä. Kieli on siitä hauska juttu, että puhujat loppujen lopuksi käyttävät siinä melkoista valtaa.

Ajatelkaa positiivisesti? Miksi? Ei siihen ole mitään syytä!

Tässä tapauksessa mainitsemaasi kielellistä valtaa ovat käyttäneet kieltämme osaamaton piispa ja sitä huonosti hallitsevat sisaret. Tulos on sen mukainen.

• Pohjan Neito

Ajatelkaa positiivisesti? Miksi? Ei siihen ole mitään syytä!

Tässä tapauksessa mainitsemaasi kielellistä valtaa ovat käyttäneet kieltämme osaamaton piispa ja sitä huonosti hallitsevat sisaret. Tulos on sen mukainen.

myönteisesti kuin kielteisesti?
        Minusta nimi ei ole huonoin kaikista, mitä saatan kuvitella.
        Se on kuitenkin epäonnistunut ja sitä lienee mahdollista korjata (esim. Stella Maris jotain lisää - mitä käytetään "virallisemmissa" yhteyksissä).

Tässä maallikot voivat vaikuttaa käyttämällä edelleen nimitystä Stella Maris / Stellis.

Kyllä minäkin huomautan asiasta sekä sisarille, joita arvostan paljon, että piispalle ja nuntiukselle.

• Jupiter
        Pohjan Neito kirjoitti:

Hampaattomasta keskustelustaan (saanko sanoa sen suomeksi: lässytyksestään) tunnetuksi tullut, vasta kirkkoon liittyneiden yhteisellä "Gloria in Excelsis" -keskustelufoorumilla Stelliksen nimenmuutoksesta sen sijaan riemuitaan!

Sellaisesta voivat riemuita vain sellaiset vastakääntyneet, jotka eivät ole millään tavalla juurtuneet Suomen katolisen kirkon historiaan eivätkä omaksuneet aitoa suomalaista katolista identiteettiä.

Sanon tämän, koska täällä saa (ehkä virheellisesti) sen kuvan, että kaikki olisivat nimenmuutosta vastaan. Mutta toisaalta eivät tänne kirjoittavat yleensä esiinnykään kardinaaleina ja muina hienohelmoina, vaan pitävät jalkansa tukevasti maan pinnalla.

• Sveitsiläinen
        Jupiter kirjoitti:

Hampaattomasta keskustelustaan (saanko sanoa sen suomeksi: lässytyksestään) tunnetuksi tullut, vasta kirkkoon liittyneiden yhteisellä "Gloria in Excelsis" -keskustelufoorumilla Stelliksen nimenmuutoksesta sen sijaan riemuitaan!

Sellaisesta voivat riemuita vain sellaiset vastakääntyneet, jotka eivät ole millään tavalla juurtuneet Suomen katolisen kirkon historiaan eivätkä omaksuneet aitoa suomalaista katolista identiteettiä.

Sanon tämän, koska täällä saa (ehkä virheellisesti) sen kuvan, että kaikki olisivat nimenmuutosta vastaan. Mutta toisaalta eivät tänne kirjoittavat yleensä esiinnykään kardinaaleina ja muina hienohelmoina, vaan pitävät jalkansa tukevasti maan pinnalla.

Ihmekö tuo! Olen kuullut, että koko GIE on perustettu Birgittalaissisarten maallikkohaaraan kuuluvien käännynnäisten taholta.

• ja totuus
        Jupiter kirjoitti:

""Gloria in Excelsis" -keskustelufoorumilla Stelliksen nimenmuutoksesta sen sijaan riemuitaan!"

Miksi valehtelet?

http://forums.cjb.net/gie-about303.html&highlight=

ja totuus kirjoitti:

""Gloria in Excelsis" -keskustelufoorumilla Stelliksen nimenmuutoksesta sen sijaan riemuitaan!"

Miksi valehtelet?

Ehkä edellinen kirjoittaja tahtoi sanoa vain sen, ettei GIE:ssä ainakaan esitetä mitään perusteltua kritiikkiä nimenmuutoksesta. Asiaa vain hyssytellään ja ihmetellään... tyypillistä GIE-läistä "keskustelua".

En lue GIE:ä, koska nukahtaisin kotitietokoneeni äärreen. Mutta onneksi itse kullekin on oma fooruminsa!

• Hasse
        ja totuus kirjoitti:

Miksi valehtelet?

Totuutta vääristellään aina silloin, kun halutaan kovasti ajaa omaa näkökulmaa ja todistaa toisten "tyhmyys". Jupiter taitaa kuulua tähän sarjaan.

• S.Birgitta
        Jupiter kirjoitti:

Ensinnäkin: GIE:n jäsenistä suurin osa (uskot sitä sitten tai et) on vanhoja katolilaisia, ei tuoreita käännynnäisiä

Toiseksi: joku jo sinulle oikaisikin, että tuosta GIE:ssa käydystä, minun aloittamastani ketjusta ei saa kyllä tekemälläkään riemuitsevaa!

Viestisi loppu oli asiaton, viimeisen lauseen olisi voinut jättää kirjoittamatta.

• S.Birgitta
        Sveitsiläinen kirjoitti:

Ihmekö tuo! Olen kuullut, että koko GIE on perustettu Birgittalaissisarten maallikkohaaraan kuuluvien käännynnäisten taholta.

Sveitsiläinen kirjoitti:

"Ihmekö tuo! Olen kuullut, että koko GIE on perustettu Birgittalaissisarten maallikkohaaraan kuuluvien käännynnäisten taholta."

En voi muuta todeta kuin, että ???

En ymmärrä, miksi sinun pitää toistuvasti kirjoittaa asioita, jotka eivät ole tosia?

Noin viidestäkymmenestä rekisteröityneestä jäsenestä, joista suurin osa on muita kuin käännynnäisiä tai uusia kirkon jäseniä, taitaa yksi tai kaksi olla missään tekemisissä Birgittalaissisarten kanssa.

Ehkä sinulla on motiivisi, mutta en ymmärrä tuollaista pahantahtoisuutta ja mustamaalaamista.

• S.Birgitta

Ehkä edellinen kirjoittaja tahtoi sanoa vain sen, ettei GIE:ssä ainakaan esitetä mitään perusteltua kritiikkiä nimenmuutoksesta. Asiaa vain hyssytellään ja ihmetellään... tyypillistä GIE-läistä "keskustelua".

En lue GIE:ä, koska nukahtaisin kotitietokoneeni äärreen. Mutta onneksi itse kullekin on oma fooruminsa!

Nimenomaan ko. GIE:n ketjussa esitettiin perusteltua kritiikkiä:

-nimi on hassu
        -ei toimi kieliopillisesti
        -ei ymmärretty miksi nimi piti muuttaa
        -sisällössä ei ole oikein logiikkaa

Poikkeavatko nuo perustelut kovastikin täällä esitetyistä? Minun mielestäni ei.

Ehkä GIE-keskustelu on siinä mielessä väsyttävää ja "tylsää", että siellä kirjoittajilta toivotaan asiallista suhtautumista nettietikettiin, kunnioitusta toisia kirjoittajia kohtaan sekä mielipiteiden perustelua. Siellä ei riidellä tai solvata, eli sinänsä on ehkä tasapaksumpaa kuin täällä.

Mutta kuten itsekin totesit: onneksi itse kullekin on oma fooruminsa ja jokainen varmasti löytää oman ilmaisukanavansa, jossa tuntee olonsa kotoisaksi!

S.Birgitta kirjoitti:

Nimenomaan ko. GIE:n ketjussa esitettiin perusteltua kritiikkiä:

-nimi on hassu
        -ei toimi kieliopillisesti
        -ei ymmärretty miksi nimi piti muuttaa
        -sisällössä ei ole oikein logiikkaa

Poikkeavatko nuo perustelut kovastikin täällä esitetyistä? Minun mielestäni ei.

Ehkä GIE-keskustelu on siinä mielessä väsyttävää ja "tylsää", että siellä kirjoittajilta toivotaan asiallista suhtautumista nettietikettiin, kunnioitusta toisia kirjoittajia kohtaan sekä mielipiteiden perustelua. Siellä ei riidellä tai solvata, eli sinänsä on ehkä tasapaksumpaa kuin täällä.

Mutta kuten itsekin totesit: onneksi itse kullekin on oma fooruminsa ja jokainen varmasti löytää oman ilmaisukanavansa, jossa tuntee olonsa kotoisaksi!

GIE:n tyylillä en tarkoittanut vain tätä nimenomaista asiaa, vaan yleensä sen keskustelutyyliä. En muista lukeneeni mm. kriittisiä kommentteja isä Janin karkottamisesta GIE:n foorumilla (missä tosin vierailen harvoin).

Jos jokin asia yhdistää GIE:n väkeä, se on kyllä nöyristely nykypiispalle olivatpa tämän teot sitten mitä luokkaa tahansa.

• S.Birgitta

GIE:n tyylillä en tarkoittanut vain tätä nimenomaista asiaa, vaan yleensä sen keskustelutyyliä. En muista lukeneeni mm. kriittisiä kommentteja isä Janin karkottamisesta GIE:n foorumilla (missä tosin vierailen harvoin).

Jos jokin asia yhdistää GIE:n väkeä, se on kyllä nöyristely nykypiispalle olivatpa tämän teot sitten mitä luokkaa tahansa.

Ehkäpä se, että tuosta nimenomaisesta asiasta ei ole ollut kovinkaan paljona puhetta johtuu siitä, että uudemmilla katolilaisilla ei ole omakohtaista kokemusta asiasta, eivätkä halua keskustella vain kuulopuheiden perusteella (kun eivät kerta asiasta -oikeasti- mitään tiedä), ja vanhemmat katolilaiset eivät syystä tai toisesta halua julkisesti netissä keskustella asiasta - "elävänä" varmasti asiasta keskustellaan tai on keskusteltu.

Ei se, että piispaa ei aktiivisesti kritisoida tai että hänen toimintaan ja luonnettaan yrittää ymmärtää tarkoita sitä, että häntä jotenkin "nöyristeltäisiin".

Ainakin itse olen sen verran auktoriteetteja kunnoittava, on se sitten lääkäri, lakimies, poliisi tai piispa, että se ei vaan luontuisi minulta. Toki voi olla hänen näkemyksistään tai tekemisistään eri mieltä, mutta itse en halua alkaa vastustamaan ihmistä, joka todennäköisesti hoitaa parhaan kykynsä ja näkemyksensä mukaan sitä tointa, johon hänet on asetettu.

Kaikki ei ole joko-tai, eikä useinkaan se ole niin, että "jos et ole meidän puolellamme, olet meitä vastaan". Uskon, että monet haluavat valita sen neutraalin välitilan, että eivät ole kenenkään puolella, eivätkä ketään vastaan.

Mutta eihän kaikkien tarvitsekaan GIEsta tykätä, toiset ovat katkirkossa, toiset täällä ja osa sitten giessä tai voipa joku kirjoitella kaikissakin, en tiedä.

• Sveitsiläinen
        S.Birgitta kirjoitti:

Sveitsiläinen kirjoitti:

"Ihmekö tuo! Olen kuullut, että koko GIE on perustettu Birgittalaissisarten maallikkohaaraan kuuluvien käännynnäisten taholta."

En voi muuta todeta kuin, että ???

En ymmärrä, miksi sinun pitää toistuvasti kirjoittaa asioita, jotka eivät ole tosia?

Noin viidestäkymmenestä rekisteröityneestä jäsenestä, joista suurin osa on muita kuin käännynnäisiä tai uusia kirkon jäseniä, taitaa yksi tai kaksi olla missään tekemisissä Birgittalaissisarten kanssa.

Ehkä sinulla on motiivisi, mutta en ymmärrä tuollaista pahantahtoisuutta ja mustamaalaamista.

"Noin viidestäkymmenestä rekisteröityneestä jäsenestä, joista suurin osa on muita kuin käännynnäisiä tai uusia kirkon jäseniä, taitaa yksi tai kaksi olla missään tekemisissä Birgittalaissisarten kanssa."

Anteeksi nyt vain. En väittänyt mitään. Omassa viestissäni kirjoitin, olen KUULLUT, että... Lisäksi GIE:ssä pyörivät nimimerkit ovat sen verran Birgitta-aiheisia, ettei minulla ollut syytä epäillä kuulemaani. Kiitos oikaisusta!

"Ehkä sinulla on motiivisi, mutta en ymmärrä tuollaista pahantahtoisuutta ja mustamaalaamista."

Kiitos samoin!

Jupiter kirjoitti:

GIE:stä luettua:

"Olen iloinen siitä, että äiti Tekla ja piispamme ovat päätyneet tähän ratkaisuun."

Voisiko olla niin, että Jupiter osasi ENNUSTAA, että GIE:ssä muutoksista tultaisiin vielä riemuitsemaan. Ja niin kävi.

S.Birgitta kirjoitti:

Ehkäpä se, että tuosta nimenomaisesta asiasta ei ole ollut kovinkaan paljona puhetta johtuu siitä, että uudemmilla katolilaisilla ei ole omakohtaista kokemusta asiasta, eivätkä halua keskustella vain kuulopuheiden perusteella (kun eivät kerta asiasta -oikeasti- mitään tiedä), ja vanhemmat katolilaiset eivät syystä tai toisesta halua julkisesti netissä keskustella asiasta - "elävänä" varmasti asiasta keskustellaan tai on keskusteltu.

Ei se, että piispaa ei aktiivisesti kritisoida tai että hänen toimintaan ja luonnettaan yrittää ymmärtää tarkoita sitä, että häntä jotenkin "nöyristeltäisiin".

Ainakin itse olen sen verran auktoriteetteja kunnoittava, on se sitten lääkäri, lakimies, poliisi tai piispa, että se ei vaan luontuisi minulta. Toki voi olla hänen näkemyksistään tai tekemisistään eri mieltä, mutta itse en halua alkaa vastustamaan ihmistä, joka todennäköisesti hoitaa parhaan kykynsä ja näkemyksensä mukaan sitä tointa, johon hänet on asetettu.

Kaikki ei ole joko-tai, eikä useinkaan se ole niin, että "jos et ole meidän puolellamme, olet meitä vastaan". Uskon, että monet haluavat valita sen neutraalin välitilan, että eivät ole kenenkään puolella, eivätkä ketään vastaan.

Mutta eihän kaikkien tarvitsekaan GIEsta tykätä, toiset ovat katkirkossa, toiset täällä ja osa sitten giessä tai voipa joku kirjoitella kaikissakin, en tiedä.

"Ehkäpä se, että tuosta nimenomaisesta asiasta ei ole ollut kovinkaan paljona puhetta johtuu siitä, että uudemmilla katolilaisilla ei ole omakohtaista kokemusta asiasta, eivätkä halua keskustella vain kuulopuheiden perusteella."

Tietämättömyyden verhon taakse on aina ja kaikkialla ollut helppo paeta. Ei tarvitse ottaa mitään vastuuta, kun ei "tiedä" asioista mitään. Valitettavasti kirkkomme tiedonvälitys on nykyään sitä luokkaa, että useimmat oikeatkin tiedot saapuvat meille katolilaisille lähinnä kuulopuheiden perusteella.

"Ei se, että piispaa ei aktiivisesti kritisoida tai että hänen toimintaan ja luonnettaan yrittää ymmärtää tarkoita sitä, että häntä jotenkin "nöyristeltäisiin"."

Tulkitamme GIE:n kirjoitusten vakiintuneesta tyylistä on siis erilainen.

"Toki voi olla hänen näkemyksistään tai tekemisistään eri mieltä, mutta itse en halua alkaa vastustamaan ihmistä, joka todennäköisesti hoitaa parhaan kykynsä ja näkemyksensä mukaan sitä tointa, johon hänet on asetettu."

Etkö ole koskaan kuullut siitä, että kirkossakin piispoilta, papeilta ja maallikkotyöntekijöiltä edellytettään todellista VASTUUTA? Tuon sinun "logiikkasi" perusteella meillä tavallisilla katolilaisilla ei olisi sitten mitään sanomista kirkon asioiden hoitoon. Huomaan ainakin sen, ettet tunnu lukevan ulkomaisia katolisia lehtiä, joissa piispojen, pappien yms. arviointi ja arvostelu on ihan arkipäivää - rakkaudesta kirkkoa kohtaan, joka on YHTEINEN kirkkomme.

"Uskon, että monet haluavat valita sen neutraalin välitilan, että eivät ole kenenkään puolella, eivätkä ketään vastaan."

Suurin osa maailmanhistorian vääryyksistä on päässyt tapahtumaan, koska vastuuta pakoilevat ihmiset ovat valinneet "neutraalin välitilan".

"Mutta eihän kaikkien tarvitsekaan GIEsta tykätä, toiset ovat katkirkossa, toiset täällä ja osa sitten giessä tai voipa joku kirjoitella kaikissakin, en tiedä."

Ei tarvitsekaan. Minä esimerkiksi en tykkää GIE:stä.

• SanctaBirgitta
        Sveitsiläinen kirjoitti:

"Noin viidestäkymmenestä rekisteröityneestä jäsenestä, joista suurin osa on muita kuin käännynnäisiä tai uusia kirkon jäseniä, taitaa yksi tai kaksi olla missään tekemisissä Birgittalaissisarten kanssa."

Anteeksi nyt vain. En väittänyt mitään. Omassa viestissäni kirjoitin, olen KUULLUT, että... Lisäksi GIE:ssä pyörivät nimimerkit ovat sen verran Birgitta-aiheisia, ettei minulla ollut syytä epäillä kuulemaani. Kiitos oikaisusta!

"Ehkä sinulla on motiivisi, mutta en ymmärrä tuollaista pahantahtoisuutta ja mustamaalaamista."

Kiitos samoin!

"Anteeksi nyt vain. En väittänyt mitään. Omassa viestissäni kirjoitin, olen KUULLUT, että... Lisäksi GIE:ssä pyörivät nimimerkit ovat sen verran Birgitta-aiheisia, ettei minulla ollut syytä epäillä kuulemaani. Kiitos oikaisusta."

Eipä kestä, mutta kysyisin vielä, että mitä muita Birgitta-aiheisia nimimerkkejä GIE:lla on kuin omani? Ja itselläni ei siis ole mitään tekemistä Birgittalaissisarten tai maallikoiden kanssa.

"Kiitos samoin!"

Voitko osoittaa, mitä pahantahtoista tai mustamaalaavaa olen sanonut?

Olen ainoastaan neutraalisti ja maltillisesti oikaissut GIE:en ja itseeni kohdistuvia vääriä väitteitä (=puolustanut itseäni ja GIE:a, johon minulla on oikeus), en missään vaiheessa puuttunut kirjoittajan (=sinun)persoonaan tai taustaryhmään.

• SanctaBirgitta

"Ehkäpä se, että tuosta nimenomaisesta asiasta ei ole ollut kovinkaan paljona puhetta johtuu siitä, että uudemmilla katolilaisilla ei ole omakohtaista kokemusta asiasta, eivätkä halua keskustella vain kuulopuheiden perusteella."

Tietämättömyyden verhon taakse on aina ja kaikkialla ollut helppo paeta. Ei tarvitse ottaa mitään vastuuta, kun ei "tiedä" asioista mitään. Valitettavasti kirkkomme tiedonvälitys on nykyään sitä luokkaa, että useimmat oikeatkin tiedot saapuvat meille katolilaisille lähinnä kuulopuheiden perusteella.

"Ei se, että piispaa ei aktiivisesti kritisoida tai että hänen toimintaan ja luonnettaan yrittää ymmärtää tarkoita sitä, että häntä jotenkin "nöyristeltäisiin"."

Tulkitamme GIE:n kirjoitusten vakiintuneesta tyylistä on siis erilainen.

"Toki voi olla hänen näkemyksistään tai tekemisistään eri mieltä, mutta itse en halua alkaa vastustamaan ihmistä, joka todennäköisesti hoitaa parhaan kykynsä ja näkemyksensä mukaan sitä tointa, johon hänet on asetettu."

Etkö ole koskaan kuullut siitä, että kirkossakin piispoilta, papeilta ja maallikkotyöntekijöiltä edellytettään todellista VASTUUTA? Tuon sinun "logiikkasi" perusteella meillä tavallisilla katolilaisilla ei olisi sitten mitään sanomista kirkon asioiden hoitoon. Huomaan ainakin sen, ettet tunnu lukevan ulkomaisia katolisia lehtiä, joissa piispojen, pappien yms. arviointi ja arvostelu on ihan arkipäivää - rakkaudesta kirkkoa kohtaan, joka on YHTEINEN kirkkomme.

"Uskon, että monet haluavat valita sen neutraalin välitilan, että eivät ole kenenkään puolella, eivätkä ketään vastaan."

Suurin osa maailmanhistorian vääryyksistä on päässyt tapahtumaan, koska vastuuta pakoilevat ihmiset ovat valinneet "neutraalin välitilan".

"Mutta eihän kaikkien tarvitsekaan GIEsta tykätä, toiset ovat katkirkossa, toiset täällä ja osa sitten giessä tai voipa joku kirjoitella kaikissakin, en tiedä."

Ei tarvitsekaan. Minä esimerkiksi en tykkää GIE:stä.

"Tietämättömyyden verhon taakse on aina ja kaikkialla ollut helppo paeta. Ei tarvitse ottaa mitään vastuuta, kun ei "tiedä" asioista mitään. Valitettavasti kirkkomme tiedonvälitys on nykyään sitä luokkaa, että useimmat oikeatkin tiedot saapuvat meille katolilaisille lähinnä kuulopuheiden perusteella."

Kyse ei ole siitä, pakeneeko joku jonkun verhon taakse vai ei, jos on asioista omakohtaista ja todellista tietoa. Tässä tapauksessa, kun ei itse ole ollut asioissa osallisena, ei tunne koko henkilöä, eikä ole voinut muodostaa objektiivista ja omaa käsitystä tapahtuneesta, on monen (kuten itseni) mielestä vastuutonta ottaa kantaa kenenkään puolesta tai siirtyä kenenkään puolelle. Koska emme tunne puhujia, puolesta tai vastaan, ei ole minkäänlaista arviointipohjaa sille, kuka puhuu totta, kenellä on todellista tietoa, ja kuka levittää valheita tai kertoo tarkoitushakuisia juttuja. Eli silloin, kun ei tiedä, vaan pitäisi toimia kuulopuheiden perusteella, olen itse ainakin todennut, että parempi kun ei toimi tai ole mitään mieltä - silloin aiheuttaa itselleen ja muille vähiten vahinkoa. Toki jokaisella saatta olla -mielikuva- siitä, mitä kenties on tapahtunut, mutta ei mitään varmuutta.

On eri asia olla mielipide ja toimia tietojensa perusteella, jos on itse kokenut ja nähnyt asioita.

En tiedä ymmärrätkö eron ja näkökulman, jota en oikeastaan osaa tämän selvemmin selittää.

"Tulkitamme GIE:n kirjoitusten vakiintuneesta tyylistä on siis erilainen."

Näin varmasti on.

"Etkö ole koskaan kuullut siitä, että kirkossakin piispoilta, papeilta ja maallikkotyöntekijöiltä edellytettään todellista VASTUUTA? Tuon sinun "logiikkasi" perusteella meillä tavallisilla katolilaisilla ei olisi sitten mitään sanomista kirkon asioiden hoitoon. Huomaan ainakin sen, ettet tunnu lukevan ulkomaisia katolisia lehtiä, joissa piispojen, pappien yms. arviointi ja arvostelu on ihan arkipäivää - rakkaudesta kirkkoa kohtaan, joka on YHTEINEN kirkkomme."

Luen ja seuraan kyllä, haluan pysyä ajan tasalla. Meillä on vain ehkä tässäkin asiassa erilainen käsitys siitä miten, millä sävyllä ja millä tavoin asioihin voi puuttua ja tekemisiä kenties arvostella.

"Suurin osa maailmanhistorian vääryyksistä on päässyt tapahtumaan, koska vastuuta pakoilevat ihmiset ovat valinneet "neutraalin välitilan"."

Totta, mutta viittaan tässä ensimmäisen kohdan vastaukseeni, joka selittänee sitä, miksi tässä tietyssä asiassa eräät ovat halunneet valita puolueettomuuden.

"Ei tarvitsekaan. Minä esimerkiksi en tykkää GIE:stä."

Se on sinun oikeutesi.:)

• Dominicaanius
        Sveitsiläinen kirjoitti:

Tiedätkö mikä ero GIE:llä ja tällä palstalla on?
        Täällä voi vapaasti kirjoittaa tuollaisia valheita kuten siitä, että minä ja toinen palstan perustaja olisimme Birgittalaissisarten maallikkohaaran jäseniä. Joka taas ei ole totta. GIE:ssä tuo viesti olisi poistettu turhanpäiväisenä panetteluna vailla totuuden siementä. Tottakai tästä käytöksestä olisi alkanut hurja keskustelu siitä saako palstan perustajista kertoa valheita vai ei. Sitä paitsi mitä vikaa birgittalaissisarissa on :P

Eräs kysymys kuuluukin miksi ihminen haluaa kuulu katoliseen kirkko jos hän vastustaa piispaa, vihaa sisaria, ei halua maksaa kirkollisveroja, haluaa naispappeja ja haukkuu muita seurakuntalaisia "kritiikin puutteesta".

Edelleen jokaisella ihmisellä on oikeus lausua mielipiteensä mikäli se mielipide on totuuden mukainen ja perusteltu.

Oikeastaan on suunnattoman hassua mistä nämä "kuulin nämä asiat GIE:stä" oikein ovat kotoisin. Onko GIE todella niin suosittu, että siitä kerrotaan juoruja. Vai onko kyse vain sinun omasta halustasi keksiä päästäsi tollaisia juttuja. Suoraan sanoen en usko GIEstä kerrottavan juoruja.

Isä Jania ei ole käsitelty, koska kukaan ei ole katsonut sitä tarpeellisesti aloittaa. Ne keskustelut joissa häntä on käsitelty ovat koostuneet ihmisten perättömistä haukkumisista ja erittäin törkeästi sisarten ja eräiden kirkon työntekijöiden panettelusta.

Jos haluatte keskustella Isä Janista asiallisesti olkaa hyvät ja aloittaa keskustelu GIE:n Vapaassa sanassa (jossa ei tarvitse rekisteröityä). Niin kauan kun keskustelu on asiallista ja pitäytyy totuuden rajoissa se sallitaa. Ainakaan minulla ei ole mitään tarvetta piilotella asiaa eikä minulla ole isä Jania vastaan mitään (kun en koko ihmistä tunne enkä tiedä). Toki minulla on mielipiteeni asiasta, mutta se ei ole niin voimakas, että minulla olis jotain tarvetta pitää GIE:ssä keskusteuja joissa haukutaan täysin asiaankuulumattomia ihmisiä.

• SanctaBirgitta

GIE:stä luettua:

"Olen iloinen siitä, että äiti Tekla ja piispamme ovat päätyneet tähän ratkaisuun."

Voisiko olla niin, että Jupiter osasi ENNUSTAA, että GIE:ssä muutoksista tultaisiin vielä riemuitsemaan. Ja niin kävi.

Haluaisin taas muistuttaa, että GIElla ei ole mitään virallista kantaa mihinkään, se on vain ja ainoastaan -keskusteluforum-. Jokainen kirjoittaja on oma yksilönsä, jolla on oikeus omiin mielipiteisiinsä ja näkemyksiinsä, ja siitä luontevasti seuraa, että yhden tai kahden tai viiden ihmisen mielipide ei muodosta mitään palstan virallista mielipidettä.

Mitä tulee tuohon irtonaiseen lauseeseen, niin jos sen liittää takaisin kontekstiinsa, johon se oli tarkoitettu, asia saanee hieman eri sävyn, kuin mitä tuon lauseen perusteella voisi kuvitella. Kirjoittajan viesti oli kyllä hyvinkin Leena Kangasta ja hänen työtään arvostava.

"Leena Kankaan aikaisemmin käyttämästä talosta on tehty luostari ja isä Frans Vossille rakennetaan parhaillaan asuntoa Stella Marisiin. Olen iloinen siitä, että äiti Tekla ja piispamme ovat päätyneet tähän ratkaisuun.

Saamieni tietojen mukaan Stella Maris tulee toimimaan samoissa tehtävissä kuin aikaisemmin Leena Kankaan hoitaessa taloon liittyviä asioita. Leena Kangas on tietojeni mukaan myös luvannut olla sisarten tukena ainakin alkuvaiheessa."

• Jupiter
        S.Birgitta kirjoitti:

Ensinnäkin: GIE:n jäsenistä suurin osa (uskot sitä sitten tai et) on vanhoja katolilaisia, ei tuoreita käännynnäisiä

Toiseksi: joku jo sinulle oikaisikin, että tuosta GIE:ssa käydystä, minun aloittamastani ketjusta ei saa kyllä tekemälläkään riemuitsevaa!

Viestisi loppu oli asiaton, viimeisen lauseen olisi voinut jättää kirjoittamatta.

En usko, että suurin osa GIE:n jäsenistä olisi vanhoja katolilaisia. Olen sen verran seurannut kyseisiä keskusteluja, joista useimmat menevät tyyliin: "Hiippakuntajuhlassa oli kiva nähdä, kun isät joivat kahvia. Piispammekin näytti ihan tyytyväiseltä ja hymyili lämpimästi". Nyt ironisoin hieman, mutta niin on.

• Jupiter
        Hasse kirjoitti:

Totuutta vääristellään aina silloin, kun halutaan kovasti ajaa omaa näkökulmaa ja todistaa toisten "tyhmyys". Jupiter taitaa kuulua tähän sarjaan.

Jos kuuluu Jupiter, sitten kyllä kuuluu piispa J. Wróbelkin.

• SanctaBirgitta
        Jupiter kirjoitti:

En usko, että suurin osa GIE:n jäsenistä olisi vanhoja katolilaisia. Olen sen verran seurannut kyseisiä keskusteluja, joista useimmat menevät tyyliin: "Hiippakuntajuhlassa oli kiva nähdä, kun isät joivat kahvia. Piispammekin näytti ihan tyytyväiseltä ja hymyili lämpimästi". Nyt ironisoin hieman, mutta niin on.

Vaikka uskontopalstalla ollaankin, niin tämä jäsenjuttu ei ole uskon asia - palstan ylläpitäjällä on asiasta käsittääkseni ihan faktatietoa.

On toki uusiakin paljon, mutta tilastollisesti katsottuna eivät läheskään kaikki tai edes suurin osa keskustelupalstalla rekisteröityneistä ole uusia käännynnäisiä. Mukana on, kuten kai totesinkin, myös muiden kirkkokunnan edustajia tai kirkottomia.

Ja mitä tulee keskustelujen sisältöön, niin opillisia keskusteluja ja muita asia-aiheita siellä on enimmäkseen viime aikoina käyty.

Tietysti erilaisten tapahtumien yhteydessä keskustellaan niistäkin, mutta pääasiassa keskustelut ovat olleet "kuivahkoja" asiakeskusteluja. On paljon kysymyksiä, joihin uudet ja tuoreet katolilaiset eivät osaa vastata ja on hyvä, että mukana on vanhempia ja syntyperäisiä katolilaisia, koska he osaavat.

Mitä monipuolisempaa joukkoa keskustelijat edustavat, sitä monipuolisempaa ja rikkaampaa on myös keskustelujen sisältö, ja hyvä niin!

• Jupiter
        SanctaBirgitta kirjoitti:

Vaikka uskontopalstalla ollaankin, niin tämä jäsenjuttu ei ole uskon asia - palstan ylläpitäjällä on asiasta käsittääkseni ihan faktatietoa.

On toki uusiakin paljon, mutta tilastollisesti katsottuna eivät läheskään kaikki tai edes suurin osa keskustelupalstalla rekisteröityneistä ole uusia käännynnäisiä. Mukana on, kuten kai totesinkin, myös muiden kirkkokunnan edustajia tai kirkottomia.

Ja mitä tulee keskustelujen sisältöön, niin opillisia keskusteluja ja muita asia-aiheita siellä on enimmäkseen viime aikoina käyty.

Tietysti erilaisten tapahtumien yhteydessä keskustellaan niistäkin, mutta pääasiassa keskustelut ovat olleet "kuivahkoja" asiakeskusteluja. On paljon kysymyksiä, joihin uudet ja tuoreet katolilaiset eivät osaa vastata ja on hyvä, että mukana on vanhempia ja syntyperäisiä katolilaisia, koska he osaavat.

Mitä monipuolisempaa joukkoa keskustelijat edustavat, sitä monipuolisempaa ja rikkaampaa on myös keskustelujen sisältö, ja hyvä niin!

Ainakin Helsingin seurakunnissa on yleisesti tiedossa se, että GIE:n on perustanut kirkkoon hiljattain liittynyt henkilö.

Tämä on siis GIE:n kiistaton tausta. Enkä edelleenkään usko, että siellä olisi montakaan vanhan polven katolilaista mukana. Juttujen sisältö on sen verran yksipuolista. Esim. piispa Paulista en ole NÄHNYT juuri mitään.

• vanha marialainen
        Sveitsiläinen kirjoitti:

Kiitos samoin!

GIE listalla pyörii enemmän kuin yksi tai kaksi patologista valehtelijaa! Vanhat katolilaiset kyllä tyylinkin tunnistavat erinäisiltä leuhottajilta, joilla jutut on mitä milloinkin.

• Jupiter
        Dominicaanius kirjoitti:

Tiedätkö mikä ero GIE:llä ja tällä palstalla on?
        Täällä voi vapaasti kirjoittaa tuollaisia valheita kuten siitä, että minä ja toinen palstan perustaja olisimme Birgittalaissisarten maallikkohaaran jäseniä. Joka taas ei ole totta. GIE:ssä tuo viesti olisi poistettu turhanpäiväisenä panetteluna vailla totuuden siementä. Tottakai tästä käytöksestä olisi alkanut hurja keskustelu siitä saako palstan perustajista kertoa valheita vai ei. Sitä paitsi mitä vikaa birgittalaissisarissa on :P

Eräs kysymys kuuluukin miksi ihminen haluaa kuulu katoliseen kirkko jos hän vastustaa piispaa, vihaa sisaria, ei halua maksaa kirkollisveroja, haluaa naispappeja ja haukkuu muita seurakuntalaisia "kritiikin puutteesta".

Edelleen jokaisella ihmisellä on oikeus lausua mielipiteensä mikäli se mielipide on totuuden mukainen ja perusteltu.

Oikeastaan on suunnattoman hassua mistä nämä "kuulin nämä asiat GIE:stä" oikein ovat kotoisin. Onko GIE todella niin suosittu, että siitä kerrotaan juoruja. Vai onko kyse vain sinun omasta halustasi keksiä päästäsi tollaisia juttuja. Suoraan sanoen en usko GIEstä kerrottavan juoruja.

Isä Jania ei ole käsitelty, koska kukaan ei ole katsonut sitä tarpeellisesti aloittaa. Ne keskustelut joissa häntä on käsitelty ovat koostuneet ihmisten perättömistä haukkumisista ja erittäin törkeästi sisarten ja eräiden kirkon työntekijöiden panettelusta.

Jos haluatte keskustella Isä Janista asiallisesti olkaa hyvät ja aloittaa keskustelu GIE:n Vapaassa sanassa (jossa ei tarvitse rekisteröityä). Niin kauan kun keskustelu on asiallista ja pitäytyy totuuden rajoissa se sallitaa. Ainakaan minulla ei ole mitään tarvetta piilotella asiaa eikä minulla ole isä Jania vastaan mitään (kun en koko ihmistä tunne enkä tiedä). Toki minulla on mielipiteeni asiasta, mutta se ei ole niin voimakas, että minulla olis jotain tarvetta pitää GIE:ssä keskusteuja joissa haukutaan täysin asiaankuulumattomia ihmisiä.

... Vapaakirkkoa kuin katolista kirkkoa, johon allekirjoittanut on kuulunut koko elämänsä. Vapaakirkossa kaikkien pitää olla samaa mieltä, kaikista ongelmista vaietaan, toisinajattelusta rangaistaan - katolisessa kirkossa elää keskustelu, avarakatseisuus ja moninaisuus.

Mitä muuta voin sanoa sinulle kuin sen, ettet ole sisäistänyt aitoa katolilaisuutta? Kuten ei myöskään suurin osa GIE:n väestä.

• Pyhistä pyhimmät pyhät

ole yhtäkään syntyperäistä katolilaista mukana, lapsiparka. Jos joku on sellaiseksi tekeytynyt (osaan heti arvata 1-2) niin teitä on vedetty nenästä eli höplästä.

• Pyhistä pyhimmät pyhät
        Jupiter kirjoitti:

Ainakin Helsingin seurakunnissa on yleisesti tiedossa se, että GIE:n on perustanut kirkkoon hiljattain liittynyt henkilö.

Tämä on siis GIE:n kiistaton tausta. Enkä edelleenkään usko, että siellä olisi montakaan vanhan polven katolilaista mukana. Juttujen sisältö on sen verran yksipuolista. Esim. piispa Paulista en ole NÄHNYT juuri mitään.

kääntyneet siellä esiintyvät veteraaneina ja "vanhan polven katolilaisina". Siellä muutaman kuukauden katolilaista leikkineet touhuavat keskenään ja kirjoittelevat tollouksia. Niin hömöä menoa, että katolilaisena hävettää niitä lukea.

• Pyhistä pyhimmät pyhät

Haluaisin taas muistuttaa, että GIElla ei ole mitään virallista kantaa mihinkään, se on vain ja ainoastaan -keskusteluforum-. Jokainen kirjoittaja on oma yksilönsä, jolla on oikeus omiin mielipiteisiinsä ja näkemyksiinsä, ja siitä luontevasti seuraa, että yhden tai kahden tai viiden ihmisen mielipide ei muodosta mitään palstan virallista mielipidettä.

Mitä tulee tuohon irtonaiseen lauseeseen, niin jos sen liittää takaisin kontekstiinsa, johon se oli tarkoitettu, asia saanee hieman eri sävyn, kuin mitä tuon lauseen perusteella voisi kuvitella. Kirjoittajan viesti oli kyllä hyvinkin Leena Kangasta ja hänen työtään arvostava.

"Leena Kankaan aikaisemmin käyttämästä talosta on tehty luostari ja isä Frans Vossille rakennetaan parhaillaan asuntoa Stella Marisiin. Olen iloinen siitä, että äiti Tekla ja piispamme ovat päätyneet tähän ratkaisuun.

Saamieni tietojen mukaan Stella Maris tulee toimimaan samoissa tehtävissä kuin aikaisemmin Leena Kankaan hoitaessa taloon liittyviä asioita. Leena Kangas on tietojeni mukaan myös luvannut olla sisarten tukena ainakin alkuvaiheessa."

lässytettiin taas aitoon gietyyliin niin että minut valtasi ankara pahoinvointi. Tuo "veteraani" toimii kuin lääke - kaikki tulee ylös!

• Hasse
        Pyhistä pyhimmät pyhät kirjoitti:

ole yhtäkään syntyperäistä katolilaista mukana, lapsiparka. Jos joku on sellaiseksi tekeytynyt (osaan heti arvata 1-2) niin teitä on vedetty nenästä eli höplästä.

Mikä ihmeen ansio se on, että on syntyperäinen katolinen? Sellaiset eivät näytä olevan yhtään sen fiksumpia kuin vastakääntyneetkään. Aikamoista hybristä!

• IHS
        Hasse kirjoitti:

Mikä ihmeen ansio se on, että on syntyperäinen katolinen? Sellaiset eivät näytä olevan yhtään sen fiksumpia kuin vastakääntyneetkään. Aikamoista hybristä!

Koko Suomessa ei ole yhtään syntyperäistä katolilaista. Jokainen on kastettu syntymänsä jälkeen, joten heidät on otettu katolisen kirkon yhteyteen vasta "myöhemmällä iällä".

Todellinen katolilainen on uskollinen kirkon opetukselle. Kirkon opetusta vastaan toimivat henkilöt ovat hylänneet katolilaisuuden, vaikka henkilötiedot seurakunnan jäsenrekisterissä säilyvät.

• Pyhä Yrjänä

Kaikki tietävät, ettei piispa ole saanut täällä hyvää vastaanottoa. Häntä on arvosteltu, haukuttu ja jopa nöyryytetty julkisesti. Häntä vastaan on pidetty miekkarikin. Katkirkko syytää Wróbel-vastaista materiaalia joka viikko. Nuntiuksen postilaatikko on varmaan jo täynnä. Jne.

Voisiko nimenmuutos olla piispan kosto siitä, että Suomen katolilaiset ovat olleet niin armottomia ja kurittomia piispan mollaajia? Se on kyllä melkoinen isku takavasemmalta suoraan "suomalaisen katolilaisuuden" (mitä se sitten onkaan) sydämeen. Haluaako piispa viestiä tällä jotakin? Esim. olkaa hiljaa ja kilttejä.

• Schottesham

En usko, että piispa Wróbel on sinänsä pahantahtoinen, enkä usko että hän tekisi jotakin tämän kaltaista kostaakseen meille. Uskon itse asiassa, että hän toimii ylipäätään hyvässä tarkoituksessa. Ja näin sanon, vaikka olen itse osallistunut mainittuun miekkariin.
        Arvelen, ettei piispalla ole riittävää psykologista ymmärrystä sellaiseen viranhoitoon, mitä odotamme ja toivomme. Hänellä ei ole riittävää pastoraalista kokemusta tehtäväänsä, eikä hän osaa ilmeisesti nähdä, mitkä asiat ovat oleellisia, mitkä epäoleellisia paimenen tehtävässä. Hän ei ole kyennyt oppimaan kieltämme, ja hän on ollut kenties onnettomasti valittujen neuvonantajien johdateltavissa.
        Tuloksena on aika toivoton sotku, piispan epäilemättä hyvää tarkoittavista pyrkimyksistä huolimatta. Tällaisia kummallisia päätöksiä saamme silmillemme. Sen sijaan tärkeät päätökset hiippakunnan tilan korjaamiseksi - niitä odotamme ja odotamme... ja yhä odotamme.

• szigethy

Oikeastaan otsikko kertoo kysymyksen muodossa kaiken. Toiseksi. Jos se oli piispan kosto, se oli sitten kohtalokas erehdys. Sen sijaan hänen olisi pitänyt KESKUSTELLA hiippakuntalaisten kanssa. Monelta kömmähdykseltä (jos näin kauniisti voisi nimittää hänen tähänastista uransa täällä) hän olisi voinut välttyä jos hän olisi ollut meitä kohtaan avoin. Studiumin kokouksessa, jonne hän tuli maallikkona (?) ja kutsumatta, minä sanoin hänelle, että elämä aina tarjoaa jotakin yllätystä. Joskus ikävää, joskus vielä ikävämpää. Ettei hän koskaan tiedä milloin hän tulee tarvitsemaan meidän apuamme. Tuntuu ehkä oudolta mutta me tulemme auttamaan häntä mutta hänen pitäisi kutsua isä Jani takaisin. Loppuisi kirjoittelut, lastujen lentelyt, ym. Pyysin tätä Jumalan rakkauden nimissä ja ehkä teatraalisesti korotin rukoukseen liitetyt käteni häneen suuntaansa. Hän vain katsoi ikkunasta ulos ja jankutti, että syytökset isä Jania kohtaan ovat raskaat. Virheen jälkeen toinen virhe. Nimittäin hänelle juuri isä Janin tapaus olisi voinut olla pelastusrengas. Hän olisi voinut selittää vaikka jälkikäteen, että hänet oli väärin informoitu, tai hän oli vielä silloin täysin ummikko täällä, selityksiä olisi löytynyt vaikka kuinka paljon. Ihmiset olisivat ehkä taputtaneet hänelle. Mutta ei. Hän valitsi vallan tien ja se ei aina ole osoittamassa oikeaan suuntaan, kuten olimme havainneet. Hän ei ole puhunut meidän kanssamme. Ei avoimesti, ei myöskään välittäjän kautta. Eikä nytkään puhu. Käyttäytymällä tällä tavalla, hän on yksinkertaisesti jättänyt laumansa kitumaan. Saldo on surullinen varsinkin silloin kun tietää, että kysymys on kirkosta, rakkaudentäytteisestä yhteisöstä.

• Sveitsiläinen
        szigethy kirjoitti:

Oikeastaan otsikko kertoo kysymyksen muodossa kaiken. Toiseksi. Jos se oli piispan kosto, se oli sitten kohtalokas erehdys. Sen sijaan hänen olisi pitänyt KESKUSTELLA hiippakuntalaisten kanssa. Monelta kömmähdykseltä (jos näin kauniisti voisi nimittää hänen tähänastista uransa täällä) hän olisi voinut välttyä jos hän olisi ollut meitä kohtaan avoin. Studiumin kokouksessa, jonne hän tuli maallikkona (?) ja kutsumatta, minä sanoin hänelle, että elämä aina tarjoaa jotakin yllätystä. Joskus ikävää, joskus vielä ikävämpää. Ettei hän koskaan tiedä milloin hän tulee tarvitsemaan meidän apuamme. Tuntuu ehkä oudolta mutta me tulemme auttamaan häntä mutta hänen pitäisi kutsua isä Jani takaisin. Loppuisi kirjoittelut, lastujen lentelyt, ym. Pyysin tätä Jumalan rakkauden nimissä ja ehkä teatraalisesti korotin rukoukseen liitetyt käteni häneen suuntaansa. Hän vain katsoi ikkunasta ulos ja jankutti, että syytökset isä Jania kohtaan ovat raskaat. Virheen jälkeen toinen virhe. Nimittäin hänelle juuri isä Janin tapaus olisi voinut olla pelastusrengas. Hän olisi voinut selittää vaikka jälkikäteen, että hänet oli väärin informoitu, tai hän oli vielä silloin täysin ummikko täällä, selityksiä olisi löytynyt vaikka kuinka paljon. Ihmiset olisivat ehkä taputtaneet hänelle. Mutta ei. Hän valitsi vallan tien ja se ei aina ole osoittamassa oikeaan suuntaan, kuten olimme havainneet. Hän ei ole puhunut meidän kanssamme. Ei avoimesti, ei myöskään välittäjän kautta. Eikä nytkään puhu. Käyttäytymällä tällä tavalla, hän on yksinkertaisesti jättänyt laumansa kitumaan. Saldo on surullinen varsinkin silloin kun tietää, että kysymys on kirkosta, rakkaudentäytteisestä yhteisöstä.

Allekirjoitan joka sanan. Szigethy on oikeassa. Ongelmien syypää on piispa itse, emme me. Voimme nukkua yömme rauhassa.

Schottesham kirjoitti:

En usko, että piispa Wróbel on sinänsä pahantahtoinen, enkä usko että hän tekisi jotakin tämän kaltaista kostaakseen meille. Uskon itse asiassa, että hän toimii ylipäätään hyvässä tarkoituksessa. Ja näin sanon, vaikka olen itse osallistunut mainittuun miekkariin.
        Arvelen, ettei piispalla ole riittävää psykologista ymmärrystä sellaiseen viranhoitoon, mitä odotamme ja toivomme. Hänellä ei ole riittävää pastoraalista kokemusta tehtäväänsä, eikä hän osaa ilmeisesti nähdä, mitkä asiat ovat oleellisia, mitkä epäoleellisia paimenen tehtävässä. Hän ei ole kyennyt oppimaan kieltämme, ja hän on ollut kenties onnettomasti valittujen neuvonantajien johdateltavissa.
        Tuloksena on aika toivoton sotku, piispan epäilemättä hyvää tarkoittavista pyrkimyksistä huolimatta. Tällaisia kummallisia päätöksiä saamme silmillemme. Sen sijaan tärkeät päätökset hiippakunnan tilan korjaamiseksi - niitä odotamme ja odotamme... ja yhä odotamme.

"En usko, että piispa Wróbel on sinänsä pahantahtoinen, enkä usko että hän tekisi jotakin tämän kaltaista kostaakseen meille. Uskon itse asiassa, että hän toimii ylipäätään hyvässä tarkoituksessa. Ja näin sanon, vaikka olen itse osallistunut mainittuun miekkariin."

Hyvä on, mutta itse miettisin kaksi kertaa ennen piispan hyväntahtoisuuden arvioimista, kun pitää mielessä isä Janin kohtalon.

• Schottesham

"En usko, että piispa Wróbel on sinänsä pahantahtoinen, enkä usko että hän tekisi jotakin tämän kaltaista kostaakseen meille. Uskon itse asiassa, että hän toimii ylipäätään hyvässä tarkoituksessa. Ja näin sanon, vaikka olen itse osallistunut mainittuun miekkariin."

Hyvä on, mutta itse miettisin kaksi kertaa ennen piispan hyväntahtoisuuden arvioimista, kun pitää mielessä isä Janin kohtalon.

Piispan menettely isä Janin asiassa on täysin käsittämätöntä. Se vaikuttaa julmalta ja epäkristilliseltä. En löydä sille mitään kaunista sen paremmin kuin järkevää selitystä.

En edes haluaisi lieventää tätä mitä sanoin isä Janin asiasta sanomalla, että muissa suhteissa uskon piispan pyrkivän omalla tavallaan ja omista lähtökohdistaan toimimaan oikein. Valitettavasti hän näkee asiat kovin erilaisen kulttuuritaustan läpi kuin me Suomen katolilaiset, ja monet hänen toimensa ovat omiaan haittaamaan enemmän kuin edistämään hiippakunnan hyvinvointia. Valitettavasti hän ei kuuntele hiippakuntalaisiaan.

• Jupiter

Huomaan poistetuista viesteistäni sen, että Birgittalaissisarten arvostelu on Suomi24:ssä nykyään kiellettyä.

• Filbert

No, ne kaksi viime yönä poistamaani puheenvuoroa, joista jossakin ylempänä on puhetta, olivat tosiaankin sinun. Ja poiston syynä olivat kohtuuttoman tylyt adjektiivit, joita sisarista käytit. Sellaiset vaatisivat hyvät ja ehdottoman todenmukaiset perusteet, jotta ne sopisivat asialliseen keskusteluun.
        Virkatehtäviä hoitavia voi arvostella julkisuudessa heidän viranhoidostaan terävinkin sanoin. Yksityishenkilöistä puhuttaessa, ja yksityishenkilöitä sisaretkin ovat, rajat ovat ahtaammat. Parjaaminen ei palstalla käy laatuun.

• Pohjan Neito

On todella suuri ero siinä, kohdistuuko arvostelu ihmisiin, jolloin siitä tulee henkilön loukkaamista ja tuomitsemista, vai kohdistuuko se asioihin.

Muistetaan myös, että saman asian voi viestittää monella tavalla ja kannattaa vähän miettiä, miten.

• Jupiter
        Pohjan Neito kirjoitti:

On todella suuri ero siinä, kohdistuuko arvostelu ihmisiin, jolloin siitä tulee henkilön loukkaamista ja tuomitsemista, vai kohdistuuko se asioihin.

Muistetaan myös, että saman asian voi viestittää monella tavalla ja kannattaa vähän miettiä, miten.

Viesteissäni en ole KERTAAKAAN arvostellut nimeltä mainittua birgittalaissisarta, en kenenkään yksittäisen sisarten työtehtäviä enkä edes kyseistä sääntökuntaa sellaisenaan. Niin ei ollut edes niissä viesteissä, jotka Filbert minulle vieläkin käsittämättömästä syystä poisti.

Viesteissäni olen huomauttanut, ettei sisarten työkenttään tunnu kuuluvan mm. köyhistä, sairaista ja vammaisista huolehtiminen. Ainakin Turun vieraskodin hinnat ovat ihan hotellitasoa, minkä takia koin aiheelliseksi mainita, ettei sinne tunnu ihan köyhimmillä näytä olevan asiaa. Kutsuin tätä "pöyhkeydeksi".

Eikö aito katolinen vieraskoti olisi sellainen paikka, jonne KÖYHIMMÄT (en tarkoita kaikkia) voisivat tulla vaikka ilman maksua? Minulla ainakin tulee mieleen se jouluevankeliumin kohta, jossa sanotaan "heillä ei ollut sijaa majatalossa". Jos taas kyseinen vieraskoti toimii puhtaasti markkinatalouden lakien mukaisesti, olisi paljon rehellisempää kutsua sitä suoraan hotelliksi.

Mitä taas tulee "röyhkeyteen", käytin termiä kuvaamaan sitä, että Stelliksen nimi noin vain vaihdetaan keneltäkään kysymättä, vaikka sisaret ovat hädin tuskin asettuneet taloksi. Eikö olisi ollut asiallisempaa odottaa edes vuosi ja kysyä ihmisten mielipiteitä? Stellis on tähän asti ollut KOKO HIIPPAKUNNAN YHTEINEN PAIKKA. Nyt sisaret ovat omimassa sitä itselleen, niin kuin sana "Birgittalaissisaret" Stelliksen uudessa nimihirviössä antaa ymmärtää.

Kuka tahansa hiippakuntajuhlille osallistunut on voinut omin silmin nähdä sen tosiasian, että juuri birgittalaissisaret ovat aina muodostaneet melkoisen "suojamuurin" piispa J. Wróbelin ympärille. He ovat pitäneet hänelle niin tehokkaasti seuraaa, ettei piispan ole edes tarvinnut tulla muita tervehtimään. Eivätkö samat sisaret häärää myös hänen taloudessaan?
        Sisaret ovat siis osaltaan myötävaikuttaneet piispan eristäytymiseen hiippakuntalaisista. Tämä on perusteltu mielipiteeni, johon minulla on oikeus.

Minulla ei ole mitään tarvetta arvostella muita sisaria. Birgittalaissisarten toiminta täällä antaa taas paljon toivomisen varaa. Jos tätä ei saa sanoa, sitten jätän koko "keskustelun".

• tavaton
        Jupiter kirjoitti:

Viesteissäni en ole KERTAAKAAN arvostellut nimeltä mainittua birgittalaissisarta, en kenenkään yksittäisen sisarten työtehtäviä enkä edes kyseistä sääntökuntaa sellaisenaan. Niin ei ollut edes niissä viesteissä, jotka Filbert minulle vieläkin käsittämättömästä syystä poisti.

Viesteissäni olen huomauttanut, ettei sisarten työkenttään tunnu kuuluvan mm. köyhistä, sairaista ja vammaisista huolehtiminen. Ainakin Turun vieraskodin hinnat ovat ihan hotellitasoa, minkä takia koin aiheelliseksi mainita, ettei sinne tunnu ihan köyhimmillä näytä olevan asiaa. Kutsuin tätä "pöyhkeydeksi".

Eikö aito katolinen vieraskoti olisi sellainen paikka, jonne KÖYHIMMÄT (en tarkoita kaikkia) voisivat tulla vaikka ilman maksua? Minulla ainakin tulee mieleen se jouluevankeliumin kohta, jossa sanotaan "heillä ei ollut sijaa majatalossa". Jos taas kyseinen vieraskoti toimii puhtaasti markkinatalouden lakien mukaisesti, olisi paljon rehellisempää kutsua sitä suoraan hotelliksi.

Mitä taas tulee "röyhkeyteen", käytin termiä kuvaamaan sitä, että Stelliksen nimi noin vain vaihdetaan keneltäkään kysymättä, vaikka sisaret ovat hädin tuskin asettuneet taloksi. Eikö olisi ollut asiallisempaa odottaa edes vuosi ja kysyä ihmisten mielipiteitä? Stellis on tähän asti ollut KOKO HIIPPAKUNNAN YHTEINEN PAIKKA. Nyt sisaret ovat omimassa sitä itselleen, niin kuin sana "Birgittalaissisaret" Stelliksen uudessa nimihirviössä antaa ymmärtää.

Kuka tahansa hiippakuntajuhlille osallistunut on voinut omin silmin nähdä sen tosiasian, että juuri birgittalaissisaret ovat aina muodostaneet melkoisen "suojamuurin" piispa J. Wróbelin ympärille. He ovat pitäneet hänelle niin tehokkaasti seuraaa, ettei piispan ole edes tarvinnut tulla muita tervehtimään. Eivätkö samat sisaret häärää myös hänen taloudessaan?
        Sisaret ovat siis osaltaan myötävaikuttaneet piispan eristäytymiseen hiippakuntalaisista. Tämä on perusteltu mielipiteeni, johon minulla on oikeus.

Minulla ei ole mitään tarvetta arvostella muita sisaria. Birgittalaissisarten toiminta täällä antaa taas paljon toivomisen varaa. Jos tätä ei saa sanoa, sitten jätän koko "keskustelun".

noita sinun juttujasi. Mistäs sen tiedät, miten he huolehtivat köyhistä, et näköjään tiedä yhtään mitään, joten lopeta typerä kirjoittelusi.
        Koska viimeksi itse majoitit kodittoman kotiisi tai kävit sairaalassa tai jossain muualla tapaamassa yksinäisiä ihmisiä tai ojensit auttavan kätesi esim. apua tarvitsevalle naapurillesi ym.

• Filbert
        Jupiter kirjoitti:

Pahoittelen sitä, että olen sekä poistoilla että edellisellä viestilläni pahoittanut mieltäsi. Toivon, ettet minun takiani sentään poistu keskustelusta.
        Mielestäni nyt perustelet harmistumistasi birgittalaissirariin paremmin kuin niissä poistetuissa kirjoituksissasi. Kuitenkin toivon, että ottaisit huomioon birgittalaisten oman luostarisäännön ja heidän järjestönsä luonteen. He eivät palvele seurakuntaa samaan tapaan kuin esimerkiksi aikanaan hollantilaiset sisaret palvelivat. Heidän tehtävänsä ovat toisenlaiset, ja heidän on esimerkiksi tultava toimeen omalla työllään, vierasmajaa hoitamalla. En tiedä, miten paljon he jollakin omalla tavallaan harjoittavat hyväntekeväisyyttä, mutta vierasmajat on tarkoitettu tuottamaan, ja ilmeisesti Turussakin maksavia asiakkaita riittää. Ei siinä ole mitään arvostelemista.
        Myös minä toivon, että Stellis on jatkossakin koko hiippakunnan virkistyskeskus, siitä huolimatta, että sisaret sielläkin luonnollisesti pyrkivät kannattavaan omaan liiketoimintaansa. Mitä nimeen tulee, täällä on esitetty vain arvailua siitä, kuka uuden nimen on paikalle antanut. Niin kauan kuin ei tästä ole varmuutta, ei sisaria pitäisi julkisesti nimestä syyllistää.

Nyt kun sisarten arvostelemisesta tuli puhetta, olisi mielestäni syytä selvittää pidetäänkö sisaria "yksityishenkilöinä" vaiko "julkisuuden henkilöinä". Filbertin linja on ollut ensiksi mainittu, mutta en ole ihan varma, voinko olla asiasta samaa mieltä.

Jos birgittalaissisaret ottavat vastatakseen Stelliksestä, minusta on itsestään selvää, että heidän toimiaan Stelliksen osalta pitää voida myös kehua, kannustaa, arvioida ja kritisoida. Stellis on julkinen paikka ja sen pitäisi olla koko hiippakunnan yhteinen virkistyspaikka.

Se miten sisaret elävät ja toimivat oman luostarinsa sisällä on heidän oma asiansa (kuulin, että "luostari" olisi vain se talo, jossa Leena ennen asui). Kaikki muu mielestäni ei! Esimerkiksi tässä keskustelussa on piispan lisäksi arvosteltu pappeja, uskonnonopettajia, tiedotuskeskuksen väkeä, nuntiusta jne. Miksi sisaret olisivat sitten kaiken arvioinnin ja arvostelun yläpuolella?

Filbertin olisi nyt syytä vetää linjaa.

• Filbert

Nyt kun sisarten arvostelemisesta tuli puhetta, olisi mielestäni syytä selvittää pidetäänkö sisaria "yksityishenkilöinä" vaiko "julkisuuden henkilöinä". Filbertin linja on ollut ensiksi mainittu, mutta en ole ihan varma, voinko olla asiasta samaa mieltä.

Jos birgittalaissisaret ottavat vastatakseen Stelliksestä, minusta on itsestään selvää, että heidän toimiaan Stelliksen osalta pitää voida myös kehua, kannustaa, arvioida ja kritisoida. Stellis on julkinen paikka ja sen pitäisi olla koko hiippakunnan yhteinen virkistyspaikka.

Se miten sisaret elävät ja toimivat oman luostarinsa sisällä on heidän oma asiansa (kuulin, että "luostari" olisi vain se talo, jossa Leena ennen asui). Kaikki muu mielestäni ei! Esimerkiksi tässä keskustelussa on piispan lisäksi arvosteltu pappeja, uskonnonopettajia, tiedotuskeskuksen väkeä, nuntiusta jne. Miksi sisaret olisivat sitten kaiken arvioinnin ja arvostelun yläpuolella?

Filbertin olisi nyt syytä vetää linjaa.

Olet kyllä oikeassa, että sisarten rooli yksityinen/julkinen -arvioinnissa on Stelliksen kohdalla muuttumassa. Tähän asti he eivät ole virallisesti esimerkiksi Turussa hoitaneet seurakunnallisia tehtäviä, vaikka he tosiasiassa ovat säännöllisesti avustaneet käytännön asioissa kuten kirkon ja pappilan siivouksessa, pappien ruokailun järjestämisessä, messujen valmistelussa, kuorolaisina ym. Tämän he ovat tehneet tavallaan vapaaehtoisena lahjana seurakunnalle.
        Stelliksessä sisaret ihan virallisesti hoitavat ja johtavat hiippakunnan leirikeskusta, jos olen oikein ymmärtänyt. Silloin heillä tosiaan on virallisempi asema, ja tähän tehtävään liittyvien asioiden hoidosta heitä varmaan voikin arvioida ja arvostella toisella tavalla kuin heidän omasta yksityisestä sääntökuntaelämästään.

Yritän ottaa tämän asian huomioon jatkossa, jos tulee tarvetta, toisin sanoen jos kritiikkiä sisarten toiminnasta Stelliksessä täällä kirjoitetaan. Se asia pätee tietysti edelleen, että ennen kuin kovin ankarasti arvostellaan, on syytä selvittää, kuka teki mitä. Tässä nimenmuutoskysymyksessä kun esimerkiksi ei ole tietoa, kenen päätös se oli.

• Jupiter
        Filbert kirjoitti:

Pahoittelen sitä, että olen sekä poistoilla että edellisellä viestilläni pahoittanut mieltäsi. Toivon, ettet minun takiani sentään poistu keskustelusta.
        Mielestäni nyt perustelet harmistumistasi birgittalaissirariin paremmin kuin niissä poistetuissa kirjoituksissasi. Kuitenkin toivon, että ottaisit huomioon birgittalaisten oman luostarisäännön ja heidän järjestönsä luonteen. He eivät palvele seurakuntaa samaan tapaan kuin esimerkiksi aikanaan hollantilaiset sisaret palvelivat. Heidän tehtävänsä ovat toisenlaiset, ja heidän on esimerkiksi tultava toimeen omalla työllään, vierasmajaa hoitamalla. En tiedä, miten paljon he jollakin omalla tavallaan harjoittavat hyväntekeväisyyttä, mutta vierasmajat on tarkoitettu tuottamaan, ja ilmeisesti Turussakin maksavia asiakkaita riittää. Ei siinä ole mitään arvostelemista.
        Myös minä toivon, että Stellis on jatkossakin koko hiippakunnan virkistyskeskus, siitä huolimatta, että sisaret sielläkin luonnollisesti pyrkivät kannattavaan omaan liiketoimintaansa. Mitä nimeen tulee, täällä on esitetty vain arvailua siitä, kuka uuden nimen on paikalle antanut. Niin kauan kuin ei tästä ole varmuutta, ei sisaria pitäisi julkisesti nimestä syyllistää.

Jos sisaret ovat pöyhkeitä tai röyhkeitä tai molempia, minä ainakin otan vapauden sanoa niin, kunhan perustelen näkökantani.

Miksi nuntiusta, piispaa, pappeja, Fides-lehteä yms. saa kritisoida, mutta sisaria ei saisi? Eivät he ole mitään jumalattaria, vaan ihan samaa lihaa ja verta kuin me muutkin.

• vaan on

ettei nimi retriittikeskusta pahenna, jollei retriittikeskus nimeä.

• Jupiter

Onko sinun mielestäsi "Suomen Jumalansynnyttäjä: Birgittalaissisaret - Stella Maris" suomea? Jos on, miten sanot saman adessiivissä?

Lapset menevät leirille Suomen Jumalansynnyttäjälle: Birgittalaissisarille - Stella Marikseen?

Kyllä nimi pahentaa retrettikeskuksen - tai ainakin tekee siitä naurettavan!

Jupiter kirjoitti:

Onko sinun mielestäsi "Suomen Jumalansynnyttäjä: Birgittalaissisaret - Stella Maris" suomea? Jos on, miten sanot saman adessiivissä?

Lapset menevät leirille Suomen Jumalansynnyttäjälle: Birgittalaissisarille - Stella Marikseen?

Kyllä nimi pahentaa retrettikeskuksen - tai ainakin tekee siitä naurettavan!

Keskuksen nimi on kyllä "Suomen Jumalanäiti jne.", muttei se tee asiaa yhtään helpommaksi. Olet oikeassa!

Nyt esitän kovan ajatuksen: piispa on nyt kerrankin saatava edesvastuuseen Stelliksen nimen mielivaltaisesta muuttamisesta! Koko Stelliksen luonnetta on menty muuttamaan kysymättä asiaa meiltä seurakuntalaisilta, informoimatta meitä...

Pahoin pelkään, että piispa Józef pääsee tästäkin asiasta kuin "koira veräjästä" niin kuin näyttää käyvän isä Janin tapauksessa. Hän saa mielin määrin pompotella meitä, halveksua meidän perinteitämme, nauraa meille, häpäistä meidät koko kansan silmien edessä... eikä hän joudu koskaan edesvastuuseen mistään!

Tämä on väärin! Piispa selittäköön JULKISESTI kaikille Stelliksen nimen- ja luonteenmuutoksen perustellut syyt. Olen kirjoittamassa asiasta jo nuntiukselle ja toivon muiden tekevän samoin, jotta edes tämä voi painostaa piispaa (oletan, että nuntius siihen pystyy).

• kirjoittaa ensin

piispalle ja Stelliksen birgittalaissisarille. Näin asia menisi joutuisammin eteenpäin ja korjauskin voisi tulla nopeammin. Ensin asianosaisille, sitten vasta muualle. Tässä neuvoni. Kirjoittakaa muutkin piispalle ja Stellikseen!!! Tehkää se pian.

• Sveitsiläinen
        kirjoittaa ensin kirjoitti:

piispalle ja Stelliksen birgittalaissisarille. Näin asia menisi joutuisammin eteenpäin ja korjauskin voisi tulla nopeammin. Ensin asianosaisille, sitten vasta muualle. Tässä neuvoni. Kirjoittakaa muutkin piispalle ja Stellikseen!!! Tehkää se pian.

Isä Janin tapauksen tiimoilta piispa on varmaan saanut melkoisen pinon kirjeitä siinä vaiheessa, kun vielä jaksoimme uskoa hänen hyvään tahtoonsa.

Piispalle kirjoittamisesta ei ole mitään hyötyä! Hän ei tunnu peruvan päätöksiään eikä tässäkään tapauksessa perustellut niitä. Isä Janin ja Stelliksen tapauksessa on siis surullisen paljon yhteisiä piirteitä.

Tuhlaat vain kirjepaperiasi ja 1-luokan postimerkin hinnan niin tehdessäsi ja kaiken kukkuraksi voit joutua piispan "vihollisten" listalle niin kuin olemme joutuneet me, jotka allekirjoitimme isä Jan -vetoomuksen.

Jos jollekin pitää kirjoittaa, sitten ehdotan mieluummin nuntiusta, vaikka en ole täysin vakuuttunut senkään kanavan tehokkuudesta.

• Angelica

Olen järkyttynyt Stelliksen nimen tuollaisesta muuttamisesta! Nyt piispalla on kyllä selityksen paikka. Haluan vähintään kuulla ne syyt, jotka hänellä oli muutokseen. Olenko yksin?

• sveitsiläisen kanssa
        Sveitsiläinen kirjoitti:

Isä Janin tapauksen tiimoilta piispa on varmaan saanut melkoisen pinon kirjeitä siinä vaiheessa, kun vielä jaksoimme uskoa hänen hyvään tahtoonsa.

Piispalle kirjoittamisesta ei ole mitään hyötyä! Hän ei tunnu peruvan päätöksiään eikä tässäkään tapauksessa perustellut niitä. Isä Janin ja Stelliksen tapauksessa on siis surullisen paljon yhteisiä piirteitä.

Tuhlaat vain kirjepaperiasi ja 1-luokan postimerkin hinnan niin tehdessäsi ja kaiken kukkuraksi voit joutua piispan "vihollisten" listalle niin kuin olemme joutuneet me, jotka allekirjoitimme isä Jan -vetoomuksen.

Jos jollekin pitää kirjoittaa, sitten ehdotan mieluummin nuntiusta, vaikka en ole täysin vakuuttunut senkään kanavan tehokkuudesta.

siitä, ettei mukamas kannattaisi kirjoittaa Stelliksen nimenmuutoksesta suoraan ja heti sekä sisarille Stellikseen, että piispalle. Ei tarvitse tuhlata postimerkkiä tai arkkia, kun lähettää vaan sähköpostia!!!

Tämä on ainut järkevä tapa. Enkä usko, että tämän takia kenestäkään tulisi piispan "vihollista". Ja oletteko varmoja, että nimi on virallisesti vahvistettu edes? Emailia vaan menemään, olkaatte hyvät! - Vai oletteko jänishousuja?

• Jupiter
        sveitsiläisen kanssa kirjoitti:

siitä, ettei mukamas kannattaisi kirjoittaa Stelliksen nimenmuutoksesta suoraan ja heti sekä sisarille Stellikseen, että piispalle. Ei tarvitse tuhlata postimerkkiä tai arkkia, kun lähettää vaan sähköpostia!!!

Tämä on ainut järkevä tapa. Enkä usko, että tämän takia kenestäkään tulisi piispan "vihollista". Ja oletteko varmoja, että nimi on virallisesti vahvistettu edes? Emailia vaan menemään, olkaatte hyvät! - Vai oletteko jänishousuja?

... ei hyödytä yhtään mitään. Se on nähty jo tuhannesti isä Janin tapauksessa.

• silti yrittää
        Jupiter kirjoitti:

... ei hyödytä yhtään mitään. Se on nähty jo tuhannesti isä Janin tapauksessa.

koska nimiasia on paljon yksinkertaisempi ja helpompi asia kuin mainitsemasi.... Sitten voi sanoa, ettei hyödytä, kun on ensin kokeillut, eikö niin?

• Serafim

tuo Stelliksen uusi nimi!
      Muuten olen sitä mieltä, että kyllä birgittalaiset tähän paikkaan sopivat. Minulla on heistä pelkästään positiivisia kokemuksia - enimmäkseen tosin Englannista...
      Ja isä Frans on pappi paikallaan sisarten ja Stelliksen kappalaisena.

• Joulukuu

ja lisään vielä että olen todella iloinen että Birgittalais-sisaret sekä Isä Frans Voss ovat aloittaneet työnsä.

Rukoilen heille voimia ja onnea uudessa tehtävässään.

• ajattelee

suurin osa hiippakuntalaisista. yhdyn rukouksiisi

• työnsä jos palstalaiset

viitsisivät lähettää sinne myös positiivisia viestejä eikä pelkästään negatiivistä palautetta paikan nimestä.

Esim. Onnea ja Siunausta uudelle työlle! Heidän olonsa on varmasti silloin tervetulleempi sinne ja se vaikuttaa myös heidän viihtymiseensä.

• Joulukuu
        ajattelee kirjoitti:

suurin osa hiippakuntalaisista. yhdyn rukouksiisi

Tällä palstalla kun osa kirjoittajista osaa kääntää kaiken uuden, kauniin, hyvän, iloisen ja positiivisen ajattelun aivan kamalaksi, rumaksi, pahaksi ja negatiiviseksi.

Onneksi emme kaikki ole samanlaisia.

• miettivät juuri nyt sitä
        työnsä jos palstalaiset kirjoitti:

viitsisivät lähettää sinne myös positiivisia viestejä eikä pelkästään negatiivistä palautetta paikan nimestä.

Esim. Onnea ja Siunausta uudelle työlle! Heidän olonsa on varmasti silloin tervetulleempi sinne ja se vaikuttaa myös heidän viihtymiseensä.

kuinka saavat meidät katolilaiset viihtymään yhtä hyvin siellä kun tähänkin asti olemme viihtyneet siellä Leena Kankaan ja avustajien hyvässä huolenpidossa.

On surullista heidän saada heti kätelyssä joukko ihmisiä eteensä valittamaan nimestä.

Tärkeintä on molemminpuolinen ystävällisyys ja rakkaus.

Antakaa sisarille ja papille työrauha aloittaa toimensa, vetoan teihin palstalaiset.

• Jupiter

Noin voin kirjoittaa ainoastaan kirkkoon vasta liittynyt fanaatikko!

Läksy nr 1: me katolilaiset kirjoittamme "isä" pienellä ii:llä paitsi, jos kysymyksessä on Jumala
        Läksy nr 2: "rukoilen heille onnea" ei ole katolinen ilmaisu
        Läksy nr 3: jos tuntisit vähääkään Suomen katolisen kirkon 200-vuotista historiaa uudella ajalla, et todellakaan voisi sanoa noin kevytmielisesti "nimi kelpaa minulle"

Kun liittyy katoliseen kirkkoon, kannattaa nöyränä ensin opetella katoliset tavat ja käsitteet eikä alkaa heti pöyhkeillä ja "opettaa" meitä, jotka olemme olleet katolilaisia jo lapsesta alkaen. Ymmärrätkö?

• Jupiter
        Joulukuu kirjoitti:

Tällä palstalla kun osa kirjoittajista osaa kääntää kaiken uuden, kauniin, hyvän, iloisen ja positiivisen ajattelun aivan kamalaksi, rumaksi, pahaksi ja negatiiviseksi.

Onneksi emme kaikki ole samanlaisia.

Emme todellakaan ole samanlaisia. Joulukuun kaltaiset ihmiset eivät tunne katolista kirkkoa eivätkä ole sisäistäneet aitoa katolilaisuutta, joka on kaikkea muuta kuin auktoriteeteille pokkailua.

Itse olen ollut katolilainen koko elämäni, joten ainakin tässä asiassa tiedän mistä puhun.

• Jupiter
        miettivät juuri nyt sitä kirjoitti:

kuinka saavat meidät katolilaiset viihtymään yhtä hyvin siellä kun tähänkin asti olemme viihtyneet siellä Leena Kankaan ja avustajien hyvässä huolenpidossa.

On surullista heidän saada heti kätelyssä joukko ihmisiä eteensä valittamaan nimestä.

Tärkeintä on molemminpuolinen ystävällisyys ja rakkaus.

Antakaa sisarille ja papille työrauha aloittaa toimensa, vetoan teihin palstalaiset.

Anna meille rauha keskustella. Vetoan sinuun, onneton nimimerkki "miettivät juuri sitä".

• tulee tässä:
        Jupiter kirjoitti:

Läksy nr 1: me katolilaiset kirjoittamme "isä" pienellä ii:llä paitsi, jos kysymyksessä on Jumala
        Läksy nr 3: jos tuntisit vähääkään Suomen katolisen kirkon 200-vuotista historiaa uudella ajalla, et todellakaan voisi sanoa noin kevytmielisesti "nimi kelpaa minulle"

Kun liittyy katoliseen kirkkoon, kannattaa nöyränä ensin opetella katoliset tavat ja käsitteet eikä alkaa heti pöyhkeillä ja "opettaa" meitä, jotka olemme olleet katolilaisia jo lapsesta alkaen. Ymmärrätkö?

Numero lyhennetään nro. (Piste kuuluu lauseeseen, ei lyhenteeseen, huom!)

• Raamatullinen
        Jupiter kirjoitti:

Jupiter, olen seurannut meuhkaamistanne täällä jo jonkin aikaa.

Aika kärkkäästi kerrotte kirjoittajille kuka on oikea ja aito katolilainen ja määrittelette heidän ominaisuuksiaan muutenkin. Tuomitsette sanomisia ja tekemisiä.

Minulla on sinulle hieman pohdittavaa:

"Sillä jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, ja joka itsensä alentaa, se ylennetään."

"älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi"

"kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille"

"Viha ja solvaukset kielletty, ei ainoastaan tappaminen" (Matt. 5:21-22)
        "Riidanhalu ja pitkävihaisuus kielletty" (Matt. 5:23-26)

"Viha ja solvaukset kielletty, ei ainoastaan tappaminen (Matt. 5:21-22)
        Riidanhalu ja pitkävihaisuus kielletty (Matt. 5:23-26)"

"Varokaa vääriä profeettoja; heidän hedelmistään te tunnette heidät"

"Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra', pääse taivasten valtakuntaan. Sinne pääsee se, joka tekee taivaallisen Isäni tahdon."

"Mutta te, jotka olette eläneet kanssani, tiedätte varsin hyvin, etteivät viha ja kiivaus kuulu osana taivaan valtakunnan rakentumiseen ihmisten sydämessä."

Ei muuta, siunattua yötä.

Jupiter kirjoitti:

Jos haluat olla "oikean katolilaisuuden" vartija lyömällä lyttyyn ja aliarvioimalla toisia, et ole kovinkaan kaukana itsekin kritisoimasi piispa Józefin ajattelusta ja toiminnasta. Tämä ystävän neuvona.

Stelliksen nimenmuutos on minusta paremminkin oire sairaudesta kuin sairaus itse.

Tuo sairaus on mielivaltaisuus, dialogin puuttuminen piispan ja rivikatolilaisten välillä, suomalaisen kulttuurin tuntemattomuus ja kaiken kaikkiaan se, ettei meidän tavallisten, suomalaisten katolilaisten tunteista edes välitetä.

Tähän asti Stellis oli ollut koko hiippakunnan yhteinen kesä-, virkistys- ja retriittikeskus. Nyt siitä on tulossa ainakin osittain luostari ja pyhiinvaelluskeskus. Stelliksen luonnetta on siis menty muuttamaan, minkä pantiksi koko keskukselle on annettu uusi nimihirviö, joka ei sitten millään luonnu Suomeen.

Onko järkevää ryhtyä näin laajamittaisiin muutoksiin kysymättä muiden mielipidettä? Olisiko jotakin menetetty, jos myös meillä tavallisilla pulliaisilla olisi ollut tilaisuus sanoa asiasta mielipiteemme?

Kirkko on yhteisö, kommuunio. Se ei ole diktatuuri, jossa vallanpitäjät saavat mielensä oikkujen mukaan käyttää oikein tai väärin valtaansa. He ovat toisten palvelijoita, niin kuin Jeesus Kristus itse on sanonut.

Tämä on päässyt unohtumaan hiippakuntamme nykyjohdolta, hyvin traagisin ja valitettavin seurauksin!

• ominaisuuksia kun

pystyt kertomaan jo ennen ensimmäistäkään tapahtumaa että kuinka Stella Mariksen ilmapiiri tulee täysin muuttumaan entisestä. Se on liiottelua totisesti.

Tuomitset sisaret jo ennen kuin he ovat saaneet yrittääkkään näyttää mitä osaavat, ja varmasti he osaavatkin hoitaa paikkaa erinomaisesti.

Antaisitko heille tilaisuuden ja jos yrittäisit olla vähemmän huonoa kaikille lietsova ihminen ja kaikille pahaa onnea vain toivova.

Katolisia on monenlaisia ihmisiä ja tiedän että pidät vain"isä Janista", mutta jos yrittäisit myös pitää uusista ja vähemmän uusista katolilaisista ja kirkkoon muutenkin liittyneistä. Kyllä se on sinun velvollisuus, jos olet vähääkään Kristinuskoa sisäistänyt katolinen ja muutenkin Kristitty ihminen.

Minä koen sinun myös syyllistyvän kirkkoa hajottavaan ja sekasortoista ilmapiiriä lietsovaan toimintaan.Minulle teet toiminnallasi karhunpalveluksen ainakin munulle henkilökohtaisesti ja seison aina voimakkaammin varsinkin uusien "fanaattisien" katolisten rinnalla ja yritän viestittää heille että he ovat yhtä arvokkaita kuin sinä ja tervetulleita joukkoomme.

Jokaisen uuden katolisen oikeus on saada lämmin vastaanotto kirkkoomme ja meidän "vanhojen katolisten" velvollisuus on opastaa heitä uudella tiellään.

Onneksi olet pieni marginaaliryhmä kirkossa ja opetuslapsesi joukko ei ole suuren suuri.

Vastaa vaan viestiini solvauksilla että olen tyhmä, lapsellinen ym olen niitä suurella ilolla ja aina niitä kommenttejasi vastaan jotka ovat vain ilkeilyä.

• Scarlet Pimpernel

"Birgittalaissisaret aloittivat toimintansa Stella Marisissa. Pyhiinvaelluspaikaksi kehitettävän keskuksen koko nimi on nyt Suomen Jumalanäiti: Birgittalaissisaret – Stella Maris. Vastuusisar on äiti Dia OSSS. Muuten osoite ja muut yhteystiedot pysyvät entisinä kuten myös toiminta retrettikeskuksena jatkuu."

Joulun alla huhuttiin, että sisaret ovat kyllästyneet toimimaan Stelliksessä ja lähtevät sieltä pois jo vuodenvaihteessa. Oliko huhu totta?
      Jos sisaret lähtevät/ovat lähteneet Stelliksestä, mitä retrettikeskukselle tapahtuu?

Ketjusta on poistettu 17 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      16973
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      41
      4694
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      298
      2676
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      138
      1954
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      132
      1569
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      396
      1512
    7. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      16
      1429
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1293
    9. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      19
      1155
    10. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      10
      1079
    Aihe