Minkä pituiset luistelusuksien olisi hyvä olla? 10 cm yli oman pituuden? 158 senttiselle ei oikein tahdo löytyä aikuisten suksista sopivan mittaisia aktiivihiihtäjälle. Onko juniori kilpasuksien materiaaleissa suuria eroja verrattuna aikuisten aktiivi/kilpasuksiin?
Suksien pituus ja materiaalierot
11
10823
Vastaukset
- entinen joensuulainen
Junnusukset eroavat aikuisten vehkeistä ainakin sillä että ne ovat selvästi löysempiä eli kevyemmille hiihtäjille tarkoitettuja. Materiaalit ovat ainakin pohjien osalta yhtä hyviä. Runko on tietysti jonkin verran erilainen että suksesta saadaan löysempi. Käytännössä yksi tapa säätää suksen jäykkyyttä on vaidella rungon vahvuutta laminaattien määrää vaihtelemalla. Uusimassa Erä lehdessä oli peltosen suksitehtaan mielipiteitä asiasta.
Mitä suksen pituuteen tulee niin tärkeämpi tekijä on mielestäni löytää hiihtäjän painolle sopiva jäykkyys. Ainakaan liian löysää suksea ei kannata ostaa. Kannattaa siis mennä sellaiseen liikkeeseen jossa on riittävästi valikoimaa.- Atomic RC-11
Mä oon näitä ongelmatapauksia eli pituutta 157 kg, painoa 58 kg. Ei löytynyt sopivaa pertsan suksea muualta kuin junnupuolelta ja sekin oli juuri tuo Atomicin kisasuksi RC-11. Olen tykännyt todella paljon suksista sen jälkeen, kun löysin näiden kanssa yhteisen sävelen pitovoitelun suhteen.
Luistelusuksia löytää helpommin tällaisille ongelmatapauksille. Pertsan suksissa pyöriteltiin monta eri merkkiä/mallia läpi. Painoa tiputtamalla valinnan vara kasvaisi, mutta ei se varmaan poistaisi sitä ongelmaa, että valtaosa aikuisten pertsan suksista olisi mulle liian pitkiä? - sauvaäijä
Fischerin kilpasuksessa (=RCS) on eroa juniorimallin ja aikuisten suksen välillä myös pohjamateriaalissa, lapset joutuvat tyytymään RSC-tasoiseen pohjaan. Madshusin ultrasonic jr on aikuisten kisasuksen miniatyyri, siis sama pohja. Mutta kuten edellinen kirjoittaja jo totesi, ovat lasten sukset suhteessa pituuteen löysempiä. Liian löysä luistelusuksi on aina pahasta, se ei "pysy alla. Ja koska liian jäykkäkään ei ole hyvästä, mene asiantuntijaliikkeeseen keskustelemaan asiasta.
- sauvaäijä
sauvaäijä kirjoitti:
Fischerin kilpasuksessa (=RCS) on eroa juniorimallin ja aikuisten suksen välillä myös pohjamateriaalissa, lapset joutuvat tyytymään RSC-tasoiseen pohjaan. Madshusin ultrasonic jr on aikuisten kisasuksen miniatyyri, siis sama pohja. Mutta kuten edellinen kirjoittaja jo totesi, ovat lasten sukset suhteessa pituuteen löysempiä. Liian löysä luistelusuksi on aina pahasta, se ei "pysy alla. Ja koska liian jäykkäkään ei ole hyvästä, mene asiantuntijaliikkeeseen keskustelemaan asiasta.
Korjaus edelliseen, ei ole Madshusinkaan junnukisurissa aikuisten veroinen pohja.
- vvvvvvvvvvv..
sauvaäijä kirjoitti:
ei pidä paikkaansa tästä löytyy semmoiset sukset jossa riittää jäykkyys ja on huippu pohjat http://www.fischersports.com/fi/Nordic/Tuotteet/Sukset/Juniori
- ...
Ite oon taas 190cm, että on vähän vaikee löytää luistelusuksia :D Nykyään on itteni mittaset sukset mulla...
- Atomic RS-11
Ite oon 50/158, viime talvena ostin Atomic RS-11 junnusukset 172 cm pitkät. Liekö liian löysät vai vielä uutuudenkarheat, voiteet kuluu jopa ekalla lenkillä siihen kuntoon, että hirvittää katsoa pohjia. Pitäs taas alkaa sulattelemaan luistoa pohjaan. Tympii.
- 152cm
Tampereen Prismasta saa ihan aikuisten suksia ja löytyy lyhyellekin.
Itse olen 152 pitkä, ja painoa (vielä) huisisti liikaa 65kg. Madshusilta löytyi luistelusuksipaketti hintaan 249euroa. Suksien pituus 165cm. Hämeenlinnasta ja Lahdesta en myöskään löytänyt kuin junnuvehkeitä.
- Pax
Kun on ollut vaikea oppia luistelun tekniikkaa, niin jokunen vuosi sitten ostin tavaratalon alennusmyynnistä otsikon merkkiset sukset ne on kai ns. pätkäsukset. Pituus on 143 cm. Ne on aika jäykät ja siis ihan oikeasti aikuisille tarkoitetut. En ole nähnyt sellaisia enää tarjottavan liikkeissä. Minusta ne on hauskat "lelut". Saa hyvän tuntuman esim. ylämäkitekniikkaan ja voideltuina luistavat ihan mukavasti, mutta pehmeällä kyntävät hiukan. Olen himpun yli 170 cm ja paino tuppaa olemaan päälle 80 kg.
varsinaiset luistelusukseni ovat 182 cm.- jts
tekniikan kannalta ..kun on valinta sattunut oikeaan suksen pituuteen..ei kannata käyvä vaihtelemaan suksen pituutta !!!
jo 2-3 cm pituusero vaikuttaa tekniikkaan oleellisesti...puhun nyt luistelusuksesta!!!
kun luisteluhiihossa tekniikka on välineiden jälkee heti kakkossijalla!!!
pätkäsuksista on senverran kokemusta että ne tosiaan kivat leikkikalut!!!
siinähä sitä...
- Vinkki...
Varsinkin kilpahiihtäjät tietävät, että oikeat suksiparit valitaan AINA ammattilaisten kanssa! Eli joko kaupassa on huippumyyjä, joka on alansa asiantuntija, tai sitten asiantuntija hankitaan muualta, kuten seurasta. Asiantuntijan tittelin saamiseksi ei riitä, että rinnuksessa lukee myyjä. Se ei takaa vielä mitään.
Eli aloittajalle: jos lapsesi todella harrastaa kilpahiihtoa, kysykää seurasta vinkkejä, kenen avustuksella voitte lähteä sopivia suksia etsimään tai miltä myyjältä ne kannattaa ostaa. Kokemusten vertailu on myös hyväksi. Oikeat kilpavehkeet ovat kalliita, ei niitä kannata ostaa millään mututuntumalla. Lisäksi välineillä on suunnaton vaikutus oikean tekniikan oppimiseen, kuten edellinen kirjoittaja kirjoitti, ja kilpailuissa menestymiseen.
Kuntotason hiihtäjienkin kannattaisi ymmärtää, että oikeiden välineiden valinta on merkityksellistä jo ihan hiihtonautinnonkin kannalta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931738
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581159Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181158- 941019
- 62823
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam34783Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6724- 46706
Mitä saat naiselta mies kun
Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p113676En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42670