sytytystulpat

kenikki

Onko kukaan vaihtanut itse tulppia Sceniciin? Itse vilkaisin ekaa kertaa konehuoneeseen tulpanvaihtomielessä. Roplasin vähän, irroitin piuhan siitä, missä oletin tulpan sijaitsevan, avasin ruuvin ja käteen tupsahti tummanpuhuva muovipötkö, mutta tulppaa en missään nähnyt vieläkään. En jaksanut enempää purkaa ja etsiä, vaan ajattelin kysäistä että onko joku mahdollisesti paremmin perillä tuosta vaihtoproseduurista, vai joutuuko nöyrtymään ja viemään ammattimiehelle?

13

4279

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mja

      Onkohan kyse Scenic I vai II:sta?

      Kakkosmallissa Meganessa ja Scenicissä on hattupuolat eli jokaisen tulpan päällä on oma puola. Puolaan tulee jakajalta 12 V jännite, ei siis korkeajännite. Ja kuten ryhmää lukeneet tietävät, kyseiset puolat ovat varsinainen murheenkryyni: maksavat paljon, tulee usein vikaantumisia ja periaatteessa koko 4 kpl puolasetti pitäisi vaihtaa samalla.

      Jos se oli kakkosmalli niin ihan vaan uteliaisuudesta kysyisin, miksi tuplat piti vaihtaa? Jos käynnissä on ollut vikaa jonka arvelet johtuvan sytytyksestä, niin on hyvinkin todennäköistä että vika on puolassa.

      • Deeku

        Miltä jakajalta sinne puolaan se 12V jännite tulee?

        Ja toisekseen pitää ne tulpat vaihtaa yksittäispuolallisiinkin vehkeisiin.


      • mja
        Deeku kirjoitti:

        Miltä jakajalta sinne puolaan se 12V jännite tulee?

        Ja toisekseen pitää ne tulpat vaihtaa yksittäispuolallisiinkin vehkeisiin.

        Ei ne erillispuolat itsekseen päätä että nyt sytytetään, vaan on koneen jakopäässä jakaja joka antaa pulssin joka puolalle. Ja aivan ilmeisesti jakaja on puolijohdeohattu eli elektroninen.

        kai ne tulpat joskus pitää vaihtaa, miten niin?


      • Deeku
        mja kirjoitti:

        Ei ne erillispuolat itsekseen päätä että nyt sytytetään, vaan on koneen jakopäässä jakaja joka antaa pulssin joka puolalle. Ja aivan ilmeisesti jakaja on puolijohdeohattu eli elektroninen.

        kai ne tulpat joskus pitää vaihtaa, miten niin?

        Ai on sinne jakopäähän sellainenkin mahdutettu?

        Ja jos totta puhutaan suorasytty pelit ei tarvitse mitään jakajia jakopäähän tai muuallekaan. Moottorinohjausjärjestelmä osaa kyllä hoitaa sen ilman jakajiakin.

        Niin, pitää vaihtaa tulpat. Mutta sekin kai hoituu kun vaihtaa puolat??


      • mja
        Deeku kirjoitti:

        Ai on sinne jakopäähän sellainenkin mahdutettu?

        Ja jos totta puhutaan suorasytty pelit ei tarvitse mitään jakajia jakopäähän tai muuallekaan. Moottorinohjausjärjestelmä osaa kyllä hoitaa sen ilman jakajiakin.

        Niin, pitää vaihtaa tulpat. Mutta sekin kai hoituu kun vaihtaa puolat??

        On se moottorinohjausjärjestelmä sitten aika fiksu kun osaa ohjata ruiskut, sytytykset ym ihan arvaamalla. Eikä tarvitse edes tietoa kampiakselin asennosta?

        Puolien vaihtaminen hoituu kohtalaisen isolla rahalla (4 * 62,50 e Motonetistä). Kunhan kestäisivät edes yhtä kauan kuin tulpat.


      • Deeku
        mja kirjoitti:

        On se moottorinohjausjärjestelmä sitten aika fiksu kun osaa ohjata ruiskut, sytytykset ym ihan arvaamalla. Eikä tarvitse edes tietoa kampiakselin asennosta?

        Puolien vaihtaminen hoituu kohtalaisen isolla rahalla (4 * 62,50 e Motonetistä). Kunhan kestäisivät edes yhtä kauan kuin tulpat.

        Ei kampiakselin asentotunnistin ole mikään jakaja.


      • Köpi69
        Deeku kirjoitti:

        Ei kampiakselin asentotunnistin ole mikään jakaja.

        Kampiakselin asennon anturi ilmoittaa milloin millekkin sylinterille ohjainyksikkö kipinän antaa, Nokka-akselin asennon anturi taas ilmoittaa mille sylinterille polttoainetta suihkutetaan.


      • Deeku
        Köpi69 kirjoitti:

        Kampiakselin asennon anturi ilmoittaa milloin millekkin sylinterille ohjainyksikkö kipinän antaa, Nokka-akselin asennon anturi taas ilmoittaa mille sylinterille polttoainetta suihkutetaan.

        Renaultissa suihkutus ja kipinä lasketaan vauhtipyöränanturin merkistä(Yksi merkki, x-määrä asteita ennen 1 ja 4 sylinterin yläkuolokohtaa). Anturi toimii samalla moottorin pyörintänopeusanturina. Renaultti ei käytä omissa moottoreissaan nokka-akselinasento anturia kuin uudessa 1.6l jossa on portaaton imunokan säätö. Siinäkin imunokan säätöön ja nopeuttamaan sylinteritunnistusta käynnistyshetkellä.

        Samat anturit löytyy jakajallisista vehkeistä kuin suorasytkä koneista. Jakaja on jakaja ja anturi on anturi eikä ristiin.


      • Köpi69
        Deeku kirjoitti:

        Renaultissa suihkutus ja kipinä lasketaan vauhtipyöränanturin merkistä(Yksi merkki, x-määrä asteita ennen 1 ja 4 sylinterin yläkuolokohtaa). Anturi toimii samalla moottorin pyörintänopeusanturina. Renaultti ei käytä omissa moottoreissaan nokka-akselinasento anturia kuin uudessa 1.6l jossa on portaaton imunokan säätö. Siinäkin imunokan säätöön ja nopeuttamaan sylinteritunnistusta käynnistyshetkellä.

        Samat anturit löytyy jakajallisista vehkeistä kuin suorasytkä koneista. Jakaja on jakaja ja anturi on anturi eikä ristiin.

        Käyttää muuten 1.8 eikä yks 1.6 moottoreissa nokka-akselin asennon anturia kun on eri valnistajan boksi.


      • Deeku
        Köpi69 kirjoitti:

        Käyttää muuten 1.8 eikä yks 1.6 moottoreissa nokka-akselin asennon anturia kun on eri valnistajan boksi.

        K4M (1.6)koneissa on nokka-akselin asentoanturi. Ainut Renaultin konetyyppi missä on portaattomasti säätyvä nokka-akseli, siis markkinoilla. Kone löytyy uuden Meganen/Scenicin konehuoneesta. Sinä taidat puhella jostain eri vuosituhannelta olevasta vehkeestä.


      • köpi69
        Deeku kirjoitti:

        K4M (1.6)koneissa on nokka-akselin asentoanturi. Ainut Renaultin konetyyppi missä on portaattomasti säätyvä nokka-akseli, siis markkinoilla. Kone löytyy uuden Meganen/Scenicin konehuoneesta. Sinä taidat puhella jostain eri vuosituhannelta olevasta vehkeestä.

        kyl ainakin F4P moottorissa on sellainen Laguna II


      • Deeku
        köpi69 kirjoitti:

        kyl ainakin F4P moottorissa on sellainen Laguna II

        Ei muuten löydy nokka-akselin asentoanturia kyseisestä moottori tyypistä kyseisessä automallissa. Taidat sekoittaa sen johonkin toiseen komponenttiin


      • Tero, Norja

        Olettaisin että tiedät mistä puhut joten ihan uteliaisuudesta: tulpan ns. kärkiväli kiinnostaisi tietää. Ei nimittäin tuota tietoa löydy vaikka googlettelen urakalla, eikä nykyisin tuollaiset pienet joutavat yksityiskohdat ole präntättynä esim. auton teknisiin tietoihin.. Itselläni on RX4, mielelläni tietäisin auton yksityiskohdista edes tuon verran. Kiitos vastauksesta etukäteen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      101
      8053
    2. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      107
      5657
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      279
      5003
    4. Haluun sua niin paljon

      ❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4943
    5. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      76
      3727
    6. Mitä palveluita mies..

      Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      54
      2940
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      64
      2667
    8. Olet oikeasti ollut

      Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2508
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

      Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2442
    10. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      42
      2358
    Aihe