sytytystulpat

kenikki

Onko kukaan vaihtanut itse tulppia Sceniciin? Itse vilkaisin ekaa kertaa konehuoneeseen tulpanvaihtomielessä. Roplasin vähän, irroitin piuhan siitä, missä oletin tulpan sijaitsevan, avasin ruuvin ja käteen tupsahti tummanpuhuva muovipötkö, mutta tulppaa en missään nähnyt vieläkään. En jaksanut enempää purkaa ja etsiä, vaan ajattelin kysäistä että onko joku mahdollisesti paremmin perillä tuosta vaihtoproseduurista, vai joutuuko nöyrtymään ja viemään ammattimiehelle?

13

4373

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mja

      Onkohan kyse Scenic I vai II:sta?

      Kakkosmallissa Meganessa ja Scenicissä on hattupuolat eli jokaisen tulpan päällä on oma puola. Puolaan tulee jakajalta 12 V jännite, ei siis korkeajännite. Ja kuten ryhmää lukeneet tietävät, kyseiset puolat ovat varsinainen murheenkryyni: maksavat paljon, tulee usein vikaantumisia ja periaatteessa koko 4 kpl puolasetti pitäisi vaihtaa samalla.

      Jos se oli kakkosmalli niin ihan vaan uteliaisuudesta kysyisin, miksi tuplat piti vaihtaa? Jos käynnissä on ollut vikaa jonka arvelet johtuvan sytytyksestä, niin on hyvinkin todennäköistä että vika on puolassa.

      • Deeku

        Miltä jakajalta sinne puolaan se 12V jännite tulee?

        Ja toisekseen pitää ne tulpat vaihtaa yksittäispuolallisiinkin vehkeisiin.


      • mja
        Deeku kirjoitti:

        Miltä jakajalta sinne puolaan se 12V jännite tulee?

        Ja toisekseen pitää ne tulpat vaihtaa yksittäispuolallisiinkin vehkeisiin.

        Ei ne erillispuolat itsekseen päätä että nyt sytytetään, vaan on koneen jakopäässä jakaja joka antaa pulssin joka puolalle. Ja aivan ilmeisesti jakaja on puolijohdeohattu eli elektroninen.

        kai ne tulpat joskus pitää vaihtaa, miten niin?


      • Deeku
        mja kirjoitti:

        Ei ne erillispuolat itsekseen päätä että nyt sytytetään, vaan on koneen jakopäässä jakaja joka antaa pulssin joka puolalle. Ja aivan ilmeisesti jakaja on puolijohdeohattu eli elektroninen.

        kai ne tulpat joskus pitää vaihtaa, miten niin?

        Ai on sinne jakopäähän sellainenkin mahdutettu?

        Ja jos totta puhutaan suorasytty pelit ei tarvitse mitään jakajia jakopäähän tai muuallekaan. Moottorinohjausjärjestelmä osaa kyllä hoitaa sen ilman jakajiakin.

        Niin, pitää vaihtaa tulpat. Mutta sekin kai hoituu kun vaihtaa puolat??


      • mja
        Deeku kirjoitti:

        Ai on sinne jakopäähän sellainenkin mahdutettu?

        Ja jos totta puhutaan suorasytty pelit ei tarvitse mitään jakajia jakopäähän tai muuallekaan. Moottorinohjausjärjestelmä osaa kyllä hoitaa sen ilman jakajiakin.

        Niin, pitää vaihtaa tulpat. Mutta sekin kai hoituu kun vaihtaa puolat??

        On se moottorinohjausjärjestelmä sitten aika fiksu kun osaa ohjata ruiskut, sytytykset ym ihan arvaamalla. Eikä tarvitse edes tietoa kampiakselin asennosta?

        Puolien vaihtaminen hoituu kohtalaisen isolla rahalla (4 * 62,50 e Motonetistä). Kunhan kestäisivät edes yhtä kauan kuin tulpat.


      • Deeku
        mja kirjoitti:

        On se moottorinohjausjärjestelmä sitten aika fiksu kun osaa ohjata ruiskut, sytytykset ym ihan arvaamalla. Eikä tarvitse edes tietoa kampiakselin asennosta?

        Puolien vaihtaminen hoituu kohtalaisen isolla rahalla (4 * 62,50 e Motonetistä). Kunhan kestäisivät edes yhtä kauan kuin tulpat.

        Ei kampiakselin asentotunnistin ole mikään jakaja.


      • Köpi69
        Deeku kirjoitti:

        Ei kampiakselin asentotunnistin ole mikään jakaja.

        Kampiakselin asennon anturi ilmoittaa milloin millekkin sylinterille ohjainyksikkö kipinän antaa, Nokka-akselin asennon anturi taas ilmoittaa mille sylinterille polttoainetta suihkutetaan.


      • Deeku
        Köpi69 kirjoitti:

        Kampiakselin asennon anturi ilmoittaa milloin millekkin sylinterille ohjainyksikkö kipinän antaa, Nokka-akselin asennon anturi taas ilmoittaa mille sylinterille polttoainetta suihkutetaan.

        Renaultissa suihkutus ja kipinä lasketaan vauhtipyöränanturin merkistä(Yksi merkki, x-määrä asteita ennen 1 ja 4 sylinterin yläkuolokohtaa). Anturi toimii samalla moottorin pyörintänopeusanturina. Renaultti ei käytä omissa moottoreissaan nokka-akselinasento anturia kuin uudessa 1.6l jossa on portaaton imunokan säätö. Siinäkin imunokan säätöön ja nopeuttamaan sylinteritunnistusta käynnistyshetkellä.

        Samat anturit löytyy jakajallisista vehkeistä kuin suorasytkä koneista. Jakaja on jakaja ja anturi on anturi eikä ristiin.


      • Köpi69
        Deeku kirjoitti:

        Renaultissa suihkutus ja kipinä lasketaan vauhtipyöränanturin merkistä(Yksi merkki, x-määrä asteita ennen 1 ja 4 sylinterin yläkuolokohtaa). Anturi toimii samalla moottorin pyörintänopeusanturina. Renaultti ei käytä omissa moottoreissaan nokka-akselinasento anturia kuin uudessa 1.6l jossa on portaaton imunokan säätö. Siinäkin imunokan säätöön ja nopeuttamaan sylinteritunnistusta käynnistyshetkellä.

        Samat anturit löytyy jakajallisista vehkeistä kuin suorasytkä koneista. Jakaja on jakaja ja anturi on anturi eikä ristiin.

        Käyttää muuten 1.8 eikä yks 1.6 moottoreissa nokka-akselin asennon anturia kun on eri valnistajan boksi.


      • Deeku
        Köpi69 kirjoitti:

        Käyttää muuten 1.8 eikä yks 1.6 moottoreissa nokka-akselin asennon anturia kun on eri valnistajan boksi.

        K4M (1.6)koneissa on nokka-akselin asentoanturi. Ainut Renaultin konetyyppi missä on portaattomasti säätyvä nokka-akseli, siis markkinoilla. Kone löytyy uuden Meganen/Scenicin konehuoneesta. Sinä taidat puhella jostain eri vuosituhannelta olevasta vehkeestä.


      • köpi69
        Deeku kirjoitti:

        K4M (1.6)koneissa on nokka-akselin asentoanturi. Ainut Renaultin konetyyppi missä on portaattomasti säätyvä nokka-akseli, siis markkinoilla. Kone löytyy uuden Meganen/Scenicin konehuoneesta. Sinä taidat puhella jostain eri vuosituhannelta olevasta vehkeestä.

        kyl ainakin F4P moottorissa on sellainen Laguna II


      • Deeku
        köpi69 kirjoitti:

        kyl ainakin F4P moottorissa on sellainen Laguna II

        Ei muuten löydy nokka-akselin asentoanturia kyseisestä moottori tyypistä kyseisessä automallissa. Taidat sekoittaa sen johonkin toiseen komponenttiin


      • Tero, Norja

        Olettaisin että tiedät mistä puhut joten ihan uteliaisuudesta: tulpan ns. kärkiväli kiinnostaisi tietää. Ei nimittäin tuota tietoa löydy vaikka googlettelen urakalla, eikä nykyisin tuollaiset pienet joutavat yksityiskohdat ole präntättynä esim. auton teknisiin tietoihin.. Itselläni on RX4, mielelläni tietäisin auton yksityiskohdista edes tuon verran. Kiitos vastauksesta etukäteen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkäsin rakas

      Tuottaa sulle nautintoa❤️🔥olet paras ja nautin itsekkin suunnattomasti
      Suhteet
      39
      2417
    2. Arvaa mitä mies

      Aion pilata elämäsi totaalisesti. Kyllä, totaalisesti.
      Ikävä
      57
      1393
    3. Hyvää iltaa!

      Mikä on päivän viisaus?
      Ikävä
      84
      1313
    4. Mies mä oon ihan helppo

      Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...
      Ikävä
      38
      1313
    5. Olet onnellinen sinkku

      Näin se on nähtävä.
      Ikävä
      63
      1201
    6. Mies olen aika erakko nykyään

      Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä
      Tunteet
      40
      929
    7. Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?

      Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.
      Maailman menoa
      122
      808
    8. Haittaako jos

      kaivattusi käy tosi usein pissalla ja/tai kakalla?
      Ikävä
      31
      751
    9. Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas

      Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi
      Yle
      23
      606
    10. Skenaario

      Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan
      Sinkut
      58
      586
    Aihe