vittu

että vituttaa

Säälittävä opintotuki ei riitä enään 200o-luvulla yhtään mihinkään. Asumismenot vie leijonan osan kaikesta. Opintolainaa ole tähän mennessä ottanut mutta en enää ota koska varmaa työpaikkaa opintojen jälkeen ei ole todellakaan tiedossa.
Se vähäinen alle 100 euroa kuussa viedään kaiken lisäksi minulta pois, koska en saanut viime vuonna tarpeeksi noppia töiden takia. Kuljen vanhoissa rääsyissä enkä ole ostanut vaatteita pitkään aikaan, saati sitten käynyt parturissa tai ostanut mitään muutakaan ylellisyyksiä, mitkä mielestäni kuuluisi pystyä tuilla ostamaan. Kyllä opiskelijaa potkitaan päähän, yhteiskunnan ainoa ryhmä, joka pakotetaan ottamaan velkaa.
Akateemisten ponnistelujen jälkeen tiedossa kortisto tai paskapalkkainen työ. Onko tässä mitään järkeä?? En todellakaan käy äänestämässä, tämä hyvinvointiyhteiskunta on vitsi.
Herätkää poliitikot!!!

26

4127

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei edelleenkään

      ole tässä maassa pakollista!

      • ei olekaan

        mutta alle 25-vuotiaan on pakko hankkia joku koulutus eli on se tavallaan pakollista.


      • hone-y

        täysin kouluttamaton henkilö saa? Ei mitään.


      • .....
        ei olekaan kirjoitti:

        mutta alle 25-vuotiaan on pakko hankkia joku koulutus eli on se tavallaan pakollista.

        Miksi juuri alle 25-vuotiaan? Mistä tuon ikärajan repäisit? Ja miksi yleensäkään on pakko hankkia yhtään mitään koulutusta. Itselläni ei ole ammattia, olen vain lukion käynyt ja hyvin olen aina tarvittaessa töitä saanut, samoin muutama pelkän peruskoulun käynyt ystäväni. Tietenkään lääkäriksi/asianajajaksi ei ilman koulutusta pääse, mutta jos ei tahdo/pysty/jaksa opiskella niin sen varmasti itsekin tietää, että ei kovin korkealle välttämättä pääse.

        Ja sitten vielä aloittajalle:
        Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Työttömänäkin oleminen on lähes puolet kannattavampaa rahallisesti, eikä tarvitse tehdä sen rahan eteen yhtään mitään. Hyvinvointivaltioksi en tätä maata kyllä kutsuisi koska useat kymmenet tuhannet ihmiset kärsivät nälkää, elävät velaksi, ovat ilman kunnollista asuntoa ja toimeentuloa.


      • neiti X
        ..... kirjoitti:

        Miksi juuri alle 25-vuotiaan? Mistä tuon ikärajan repäisit? Ja miksi yleensäkään on pakko hankkia yhtään mitään koulutusta. Itselläni ei ole ammattia, olen vain lukion käynyt ja hyvin olen aina tarvittaessa töitä saanut, samoin muutama pelkän peruskoulun käynyt ystäväni. Tietenkään lääkäriksi/asianajajaksi ei ilman koulutusta pääse, mutta jos ei tahdo/pysty/jaksa opiskella niin sen varmasti itsekin tietää, että ei kovin korkealle välttämättä pääse.

        Ja sitten vielä aloittajalle:
        Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Työttömänäkin oleminen on lähes puolet kannattavampaa rahallisesti, eikä tarvitse tehdä sen rahan eteen yhtään mitään. Hyvinvointivaltioksi en tätä maata kyllä kutsuisi koska useat kymmenet tuhannet ihmiset kärsivät nälkää, elävät velaksi, ovat ilman kunnollista asuntoa ja toimeentuloa.

        Tuo 25-v. liittynee työttömyysturvaan. Eli alle 25-vuotiaan edellytetään hakevan ammatilliseen koulutukseen, jotta saisi työttömyyskorvauksia. Siis tuossa tapauksessa oletetaan, ettei pääse opiskelemaan. Jos taas saa opiskelupaikan pakkohaulla se tulee ottaa vastaan. Korjatkaa joku ihmeessä, jos olen väärässä...

        Itse hain lukion jälkeen haluamalleni alalle yliopistoon ja pakolliseen 2 ammattikorkeahakuun. Jos en olisi päässyt opiskelemaan lainkaan, olisi silti tullut 6kk karenssi ja kun en päässyt yliopistoon, oli pakko mennä ammattikorkeaan, jonne en halunnut. Jostainhan elanto oli saatava, kun en siihen hätään työpaikkaakaan ammattitaidottomana saanut. Näin tuhlasin 5kk opintotukea ennen työpaikan saantia. Olin työssä 10kk, jonka jälkeen sain laittomasti potkut. Työssöoloaikana hain uudelleen yliopistoon, mutten taaskaan päässyt. Työkkärissä sitten alkoivat tivaamaan että miksen ollut hakenut myös ammattikorkeaan ja kun kerran opiskelupaikka oli jo ollut, miksi olin keskeyttänyt opiskelun. Tyyliin kaikista vaan insinöörejä vaikkei lainkaan kiinnostaisi.

        Nyt olen onnekseni opiskelemassa yliopistossa itseäni kiinnostavaa alaa ja näin yli 2 vuoden jälkeen asianajajani sai hommattua niistä potkuista tuhansien eurojen vahingonkorvaukset. Tuli vaan ongelma kun ne rahat lasketaan vuosittaiseen tulorajaan mukaan ja sehän ei opiskelijalla ole korkea ennen kuin tuet laskevat, vaikka kyseessä olisikin vahingonkorvaus laittomasta menettelystä itseäni kohtaan.


      • .....
        neiti X kirjoitti:

        Tuo 25-v. liittynee työttömyysturvaan. Eli alle 25-vuotiaan edellytetään hakevan ammatilliseen koulutukseen, jotta saisi työttömyyskorvauksia. Siis tuossa tapauksessa oletetaan, ettei pääse opiskelemaan. Jos taas saa opiskelupaikan pakkohaulla se tulee ottaa vastaan. Korjatkaa joku ihmeessä, jos olen väärässä...

        Itse hain lukion jälkeen haluamalleni alalle yliopistoon ja pakolliseen 2 ammattikorkeahakuun. Jos en olisi päässyt opiskelemaan lainkaan, olisi silti tullut 6kk karenssi ja kun en päässyt yliopistoon, oli pakko mennä ammattikorkeaan, jonne en halunnut. Jostainhan elanto oli saatava, kun en siihen hätään työpaikkaakaan ammattitaidottomana saanut. Näin tuhlasin 5kk opintotukea ennen työpaikan saantia. Olin työssä 10kk, jonka jälkeen sain laittomasti potkut. Työssöoloaikana hain uudelleen yliopistoon, mutten taaskaan päässyt. Työkkärissä sitten alkoivat tivaamaan että miksen ollut hakenut myös ammattikorkeaan ja kun kerran opiskelupaikka oli jo ollut, miksi olin keskeyttänyt opiskelun. Tyyliin kaikista vaan insinöörejä vaikkei lainkaan kiinnostaisi.

        Nyt olen onnekseni opiskelemassa yliopistossa itseäni kiinnostavaa alaa ja näin yli 2 vuoden jälkeen asianajajani sai hommattua niistä potkuista tuhansien eurojen vahingonkorvaukset. Tuli vaan ongelma kun ne rahat lasketaan vuosittaiseen tulorajaan mukaan ja sehän ei opiskelijalla ole korkea ennen kuin tuet laskevat, vaikka kyseessä olisikin vahingonkorvaus laittomasta menettelystä itseäni kohtaan.

        Nojuu, mutta opiskella ei ole siis mikään pakko, on vain pakko hakea opiskelemaan ja senkin voi sössiä kun hakee johonkin minne on erittäin vaikea päästä, jos siis opiskelemaan ei tahdo. Toki jos on vain esim.lukion käynyt niin tulee tuo 5kk karenssiaika, senkin ajan voi sitten tehdä töitä ja sitten alkaa nauttia runsaista työttömyysrahoista.

        Tuo on kyllä perseestä, että nuo korvaukset otettiin huomioon opintotuessa, mielestäni se on erittäin väärin.


      • on aikanaan
        ..... kirjoitti:

        Miksi juuri alle 25-vuotiaan? Mistä tuon ikärajan repäisit? Ja miksi yleensäkään on pakko hankkia yhtään mitään koulutusta. Itselläni ei ole ammattia, olen vain lukion käynyt ja hyvin olen aina tarvittaessa töitä saanut, samoin muutama pelkän peruskoulun käynyt ystäväni. Tietenkään lääkäriksi/asianajajaksi ei ilman koulutusta pääse, mutta jos ei tahdo/pysty/jaksa opiskella niin sen varmasti itsekin tietää, että ei kovin korkealle välttämättä pääse.

        Ja sitten vielä aloittajalle:
        Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Työttömänäkin oleminen on lähes puolet kannattavampaa rahallisesti, eikä tarvitse tehdä sen rahan eteen yhtään mitään. Hyvinvointivaltioksi en tätä maata kyllä kutsuisi koska useat kymmenet tuhannet ihmiset kärsivät nälkää, elävät velaksi, ovat ilman kunnollista asuntoa ja toimeentuloa.

        opiskellut, käynyt työssä ja joutunut ilman omaa syytään työttömäksi.Sanosimpa vaan että tuolla toimeentulotuella ei herran huoneita rakenneta. Kyllä se on nälkärajoilla elämistä. Suurinosa haluaa tehdä työtä. Kouluttaa kannattaa itsensä aina. Se parantaa työnsaantia ja mahdollisuuksia parempaan elämään.


      • työtönkotiäiti
        hone-y kirjoitti:

        täysin kouluttamaton henkilö saa? Ei mitään.

        ei hlö joka ei ole opiskellut kuin peruskoulun, saa mitään töitä. Eikä näin ollen tulojakaan, vai? tietääkseni ei kelalta saa mitään jos ei ole ammattia. vai mitenon? eli toisaalta, jos haluat elää, saada rahaa, opiskelu on pakollista.


      • äetie
        työtönkotiäiti kirjoitti:

        ei hlö joka ei ole opiskellut kuin peruskoulun, saa mitään töitä. Eikä näin ollen tulojakaan, vai? tietääkseni ei kelalta saa mitään jos ei ole ammattia. vai mitenon? eli toisaalta, jos haluat elää, saada rahaa, opiskelu on pakollista.

        lapsilisät loppuu kohta, opintotukea saa muutaman hassun kympin, kun MULLA on niin hyvät tulot! Naurettavaa. Sehän menee vuokraan, sähköön ja puhelimeen, eipä jää muuhun.
        Ja peruskoulun päästötodistuksella ei saa pääkaupunkiseudulla mittään töitä, ehkä mainostenjakoa.


      • ....
        on aikanaan kirjoitti:

        opiskellut, käynyt työssä ja joutunut ilman omaa syytään työttömäksi.Sanosimpa vaan että tuolla toimeentulotuella ei herran huoneita rakenneta. Kyllä se on nälkärajoilla elämistä. Suurinosa haluaa tehdä työtä. Kouluttaa kannattaa itsensä aina. Se parantaa työnsaantia ja mahdollisuuksia parempaan elämään.

        Suomessa on useita kymmeniä tuhansia vapaita työpaikkoja, miksi silti työttömiä on myös hyvin hyvin paljon? No minäpä kerron:
        Niiden määrä jotka eivät pysty töitä tekemään on työttömistä hyvin pieni oikeasti. Suurin osa työttömistä ei vaan jaksa/halua mennä töihin. Harvassa ovat ne työttömät jotka eivät ole ilman omaa syytään työttömiä. Jos kerran työttömyystuella ja sossun tuella eläminen on nälkärajoilla elämistä niin entä opiskelijan eläminen sitten jolla on lähes puolet vähemmän rahaa käytettävissään? Kuolemanrajoilla elämistäkö?


      • .....
        työtönkotiäiti kirjoitti:

        ei hlö joka ei ole opiskellut kuin peruskoulun, saa mitään töitä. Eikä näin ollen tulojakaan, vai? tietääkseni ei kelalta saa mitään jos ei ole ammattia. vai mitenon? eli toisaalta, jos haluat elää, saada rahaa, opiskelu on pakollista.

        Kyllä kouluttamatonkin saa työtä. Itse olen ollut mansikanpoiminnassa, puhelinmyyjänä, vakuutusmyyjänä, kaupan kassalla jne. vaikka ei tosiaan mitään ammattia ole. Työttömille eivät vain kelpaa työt, vaikka avoimia työpaikkoja on tuhansia. Jos työttömät töihin tahtoisivat niin varmasti töitä riittäisi ainakin suurelle osalle työkykyisistä työttömistä. Ja kyllä kelalta saa työttömyyskorvausta vaikka ammattia ei olisikaan, joten siinä suhteessa tietosi on täysin väärä.


      • hienoa, tapu tapu
        ..... kirjoitti:

        Kyllä kouluttamatonkin saa työtä. Itse olen ollut mansikanpoiminnassa, puhelinmyyjänä, vakuutusmyyjänä, kaupan kassalla jne. vaikka ei tosiaan mitään ammattia ole. Työttömille eivät vain kelpaa työt, vaikka avoimia työpaikkoja on tuhansia. Jos työttömät töihin tahtoisivat niin varmasti töitä riittäisi ainakin suurelle osalle työkykyisistä työttömistä. Ja kyllä kelalta saa työttömyyskorvausta vaikka ammattia ei olisikaan, joten siinä suhteessa tietosi on täysin väärä.

        On se jännä, että kaikille kouluttamattomillekin niitä töitä riittää, kun ei riitä koulutetuillekkaan. Tiedätkö paljonko Suomessa on työttömiä, jotka haluaisivat töihin?


      • .....
        hienoa, tapu tapu kirjoitti:

        On se jännä, että kaikille kouluttamattomillekin niitä töitä riittää, kun ei riitä koulutetuillekkaan. Tiedätkö paljonko Suomessa on työttömiä, jotka haluaisivat töihin?

        En tiedä, mutta et varmasti tiedä sinäkään. Niistä joilla olisi mahdollisuus töihin en usko, että puoletkaan haluavat töihin, vai miksi Suomessa kuitenkin on niin paljon vapaita työpaikkoja? Jotkut paikat ovat vapaina useita kuukausia. Ja miten väität ettei kouluttamattomille riitä töitä? Sano yksikin paikkakunta jossa ei ole yhtään työpaikkaa vapaana, varmasti lähes joka paikkakunnalla tai lähipaikkakunnilla on vapaita työpaikkoja yleensä jopa useita kymmeniä jopa satoja vapaita työpaikkoja (Lapissa tilanne saattaa olla toinen.)


      • täällä-tänään
        hienoa, tapu tapu kirjoitti:

        On se jännä, että kaikille kouluttamattomillekin niitä töitä riittää, kun ei riitä koulutetuillekkaan. Tiedätkö paljonko Suomessa on työttömiä, jotka haluaisivat töihin?

        "Tiedätkö paljonko Suomessa on työttömiä, jotka haluaisivat töihin?"

        Tuohon on mahdotonta vastata. Lähes kaikki työttömät varmasti menisivät töihin jos saisivat unelmiensa työpaikan. Mutta yritysjohtajaksi ei tullakkaan amis-pohjalta.

        Totuus on vain se, että todella moni nuori (ja vanhempikin) vain ottaa kelalta tuet ja elää vanhempiensa helmoissa, odottaen että "jospa se työ nyt jostain tulisi".

        Joku haluaisi tulla opettajaksi, mutta keskittyminen ei riitä tarpeeksi ja yliopiston ovet eivät koskaan aukea. Ei siinä muu auta kun olla työttömänä ja katsoa mitä elämä tuo tullessaan.

        Sitten on myös niitä, jotka eivät yksinkertaisesti halua tehdä mitään työtä koskaan, eikä opiskelukaan kiinnosta. Kelalta ja äitiltä saa rahaa, jos vielä sais sellasen miehen/naisen itselleen jolla olis hyväpalkkainen työ niin elämä olisi täydellistä.

        Sitten on 7 vuotta yliopistossa opiskelleet diplomi-insinöörit, jotka eivät ole koskaan jakoavainta kädessään pitäneet, eikä ylpeys anna periksi mennä kaupan kassalle, siivojaksi, tai muuhun "hanttihommaan".

        Olenpa nähnyt kaikenlaisia tapauksia, mm. amiksen keskenjättänyt saa hyvän vakituisen työpaikan eräästä suuresta keskusvarastosta, kun hän vain jaksoi tehdä niitä "hanttihommia" tarpeeksi.

        Kuulkaa, kaikki on mahdollista, pahinta mitä voi työtön tehdä on maleksia kotona ja käydä välillä työkkärissä juttelemassa niitänäitä. Koulutuksesta riippumatta.


      • Kyllä lähtee
        ..... kirjoitti:

        En tiedä, mutta et varmasti tiedä sinäkään. Niistä joilla olisi mahdollisuus töihin en usko, että puoletkaan haluavat töihin, vai miksi Suomessa kuitenkin on niin paljon vapaita työpaikkoja? Jotkut paikat ovat vapaina useita kuukausia. Ja miten väität ettei kouluttamattomille riitä töitä? Sano yksikin paikkakunta jossa ei ole yhtään työpaikkaa vapaana, varmasti lähes joka paikkakunnalla tai lähipaikkakunnilla on vapaita työpaikkoja yleensä jopa useita kymmeniä jopa satoja vapaita työpaikkoja (Lapissa tilanne saattaa olla toinen.)

        Sinun logiikallasi jokaista vapaata työpaikkaa hakee vain yksi työnhakija? Yhtä työpaikkaa saattaa hakea puolituhatta henkeä!


    • opiskelija

      Kyllä opintotuella pärjää ihan hyvin ja lomilla voi tehdä jotain hanttihommia, kyllä niistäkin jotain maksetaan.

      • juu

        200€ tuilla ei paljoa eletä kun pelkkä vuokra on 305€. Töitäkin tekisin ihan oikeasti mitä vaan - mutta ei ne työnantajat huoli kun olen alle 18.

        Porukat maksaa vuokran ja antavat sitten 10-20€ viikossa rahaa ruokaan ja muihin pakollisiin menoihin.

        Ja nyt joku kysyy että miksi muutin omaan asuntoon. Jos kerron jo etukäteen, että matka kouluun on aivan mahdoton kulkea. Eipä ole hääppöisiä bussiyhteyksiä, ei. Taksillako olisi pitänyt kulkea?

        Ja nyt joku sanoo että olisi pitänyt mennä kouluun joka olisi lähempänä. Jos kerron, että yläasteenkin kävin 30km päässä? Niin, ei niitä täällä ole.


      • hmmmmm....
        juu kirjoitti:

        200€ tuilla ei paljoa eletä kun pelkkä vuokra on 305€. Töitäkin tekisin ihan oikeasti mitä vaan - mutta ei ne työnantajat huoli kun olen alle 18.

        Porukat maksaa vuokran ja antavat sitten 10-20€ viikossa rahaa ruokaan ja muihin pakollisiin menoihin.

        Ja nyt joku kysyy että miksi muutin omaan asuntoon. Jos kerron jo etukäteen, että matka kouluun on aivan mahdoton kulkea. Eipä ole hääppöisiä bussiyhteyksiä, ei. Taksillako olisi pitänyt kulkea?

        Ja nyt joku sanoo että olisi pitänyt mennä kouluun joka olisi lähempänä. Jos kerron, että yläasteenkin kävin 30km päässä? Niin, ei niitä täällä ole.

        "200€ tuilla ei paljoa eletä kun pelkkä vuokra on 305€."
        ...
        "Porukat maksaa vuokran ja antavat sitten 10-20€ viikossa"

        Eli saat 240-280 euroa kuussa? Vuokraa ei tarvitse maksaa. Olet alle 18-vuotias eli vanhempasi ovat elatusvelvollisia. Mites kouluruoka, onko jopa ilmainen? Nyt en ymmärrä mistä valitat?


      • ....
        juu kirjoitti:

        200€ tuilla ei paljoa eletä kun pelkkä vuokra on 305€. Töitäkin tekisin ihan oikeasti mitä vaan - mutta ei ne työnantajat huoli kun olen alle 18.

        Porukat maksaa vuokran ja antavat sitten 10-20€ viikossa rahaa ruokaan ja muihin pakollisiin menoihin.

        Ja nyt joku kysyy että miksi muutin omaan asuntoon. Jos kerron jo etukäteen, että matka kouluun on aivan mahdoton kulkea. Eipä ole hääppöisiä bussiyhteyksiä, ei. Taksillako olisi pitänyt kulkea?

        Ja nyt joku sanoo että olisi pitänyt mennä kouluun joka olisi lähempänä. Jos kerron, että yläasteenkin kävin 30km päässä? Niin, ei niitä täällä ole.

        nyt en kyllä ymmärrä minäkään,mistä moinen ruikutus. kaikkihan tuodaan tarjottimella eteen?vai oletko tottunut vanhempiesi luona saamaan kaiken mitä haluat? olen täysin samaa mieltä siinä,että opintotuki on liian vähän. minulla se on asumislisineen 292e/kk. vanhempani ovat vähävaraisia eivätkä voi tukea minua opinnoissani (vaikka tuskin sitä pyytäisinkään). minun bussikorttini maksaa 70e/kk, entä sinun? taidatko maksaa sitäkään itse? tarkoitus ei ole kehittää tästä mitään 'kenellä on kurjinta'-ketjua mutta asiasi voisivat olla paljon huonomminkin. nyt perustelusi opintotuen riittämättömyyteen perustuvat vain 'entä jos joutuisin itse maksamaan'-ajatukselle... onnea kuitenkin opintoihisi ja ole kiitollinen siitä,että synnyit varakkaaseen perheeseen!


    • säästäväisyyteen

      *lopeta viikonlopun kännisekoilut
      *lopeta tupakointi
      *älä osta limuja päivittäiseen käyttöön
      *leivo itse leipää/sämpylöitä
      *kun tekee itse ruoan alusta loppuun saakka niin tulee edullisemmaks
      *vältä hienostelu-aterioita
      *pidä karkkipäivä
      *vertaile kauppojen hintoja/tarjouksia
      *syö puuroja, muuta halpaa
      *mieti puhlimen käyttöäs ja vaihda halvempaan liittymään
      *mieti myös tarvitko niin nopeaa nettiä kun sulla on nyt, tai tarvitko nettiä ollenkaan (voi käyttää koulussa, kirjastossa, nettikahvilassa, kavereilla jne)
      *pistä tv pois jos ei oo varaa maksaa tv-lupaa
      *älä tuhlaa sähköä (eli valot pois päältä, tv, tietokone, laturi pois seinästä kun et tarvi niitä)
      *jos ei oo kiintee vesimaksu, lopeta päivittäinen kylpeminen ja tunnin suihkut
      *pidä kirjaa menoistas ja mieti miten niitä vois karsia. kannattaa pistää budjetti kauppaan lähtiessä ja ostaa vaan se mitä aikoo parina seuraavana päivänä syödä (=tee siis ruokalista!)
      *kulje pyörällä/kävellen alle 5 km:n matkat
      *osta alennusmyynneistä vaatteita,laukkuja,kirjoja
      *unohda asenne: ei alle 18-v saa töitä. siivousfirmat, kaupat, lastenhoito, puhelinmyynti! kunhan vaan kysyt!!

      lopouksi pohdittavaksi,mitenkään sua syyllistämättä jne:
      *mieti miten sun vanhemmat eli kun opiskelivat.he joutuivat ottamaan törkeitä lainoja, joita maksoivat vielä muutama vuosi sitten pois!eikä ne mitenkään ruhtinaalisesti elänyt,saivat katon päänsä päälle ja joka päiväisen leivän ja kaikesta joutui tinkiin.tekee hyvää kun joutuu tuleen toimeen joskus vähällä.oppii pistämään asiat tärkeysjärjestykseen.eikä sitä arvosta välttämättä vielä.nykyään on vaan tottunu siihen että saa kaiken.kaikissa maissa ei oo silleen,joutuvat maksaan vielä opetuksestakin.kyllä sitä vaan kummasti pärjää pienelläkin summalla rahaa kun on vaan pakko..hyvää jatkoa ja opiskeluintoa!pärjäile..=)

      • omat aivot käyttöön

        Tuohon listaan voisi vielä lisätä kahvin juonnin lopettamisen, varsinkin jos ostaa sitä jostain koulun/ravintolan automaatista.
        Ja kirpputoreja kannattaa kierrellä myös.

        Kyllä sitä pystyy monella tavalla säästämään kun vaan jaksaa omilla aivoillaan ajatella.


      • .....

        Tuossa olikin erittäin hyviä vinkkejä, joilla saattaa säästää jo useammankin kympin kuukaudessa. Tuo vain jäi mietityttämään, että miksi ihmeessä televisio pitäisi pistää pois jos ei ole varaa maksaa tv-lupamaksua? Jättää vain sen luvan maksamatta, eikä tarvitse televisiota viedä minnekään, näin itse olen aina tehnyt. En todellakaan aio kustantaa Helsingin hienoja rakennuksia jne.


      • engel1

        "lopuksi pohdittavaksi,mitenkään sua syyllistämättä jne:
        *mieti miten sun vanhemmat eli kun opiskelivat.he joutuivat ottamaan törkeitä lainoja, joita maksoivat vielä muutama vuosi sitten pois!eikä ne mitenkään ruhtinaalisesti elänyt,saivat katon päänsä päälle ja joka päiväisen leivän ja kaikesta joutui tinkiin."

        Tähän on pakko todeta että jos itse olisin opiskellut ja valmistunut 70- tai 80-luvuilla olisin ilomielin ottanut lainaa niin paljon että ranteet repee. Silloin oli Suomi vielä oikein valtiososialismin paratiisi. Melkein millä tahansa nykyään naurettavalla palapelitutkinolla (= 10 vuodessa ripotellen opiskeltu kasa sekalaisia kursseja laidasta laitaan), eikun tervetuloa valtion virkamieheksi vaan jos et muualle sattunut pääsemään. Siihen vielä vähän oikein väristä puoluekirjaa vaikkapa tai muuta "hyvä veli"-verkostoa niin ei ole tarvinnut sen jälkeen paljoa työpaikkansa puolesta pelätä. Olisi sitä muutaman vuoden vaikka opiskelijana kituuttanutkin kun oli tieto että lopussa kiitos seisoo.

        Toista on täällä 2000-luvun psyykkisen karsinnan TosiTV-elämä maailmassa. Tiputa tai tule tiputetuksi. Kestääkö pinna tehdä koko loppuelämä pätkätöitä? Uskallanko kieltäytyä työnantajan paskojen ehtojen työsopimuksesta, jos en saakkaan muita työtarjouksia? Mistä saan opiskelujen jälkeen töitä, kun muutamaa alaa lukuunottamatta (esim. lääkärit) valmistuneita on 2-4 kertaa enemmän kuin tarjolla olevia työtehtäviä? Lähdetkö perheen perustettuasi yli kolmekymppisenä opiskelemaan uuden tutkinnon, koska työnantajasi "arvostaa elinikäistä oppimista työyhteisön voimavarana"?


    • Kandi

      No mulla taas ei riitä tuki edes vuokraan: keskustassa uudehkossa talossa yksiö saunalla ja mukavalla parvekkeella ja parkettilattialla, tosi kiva asunto, mutta vuokra 492 eur/kk. Siten vielä jouduin perumaan lähes kokonaan tuen viime vuodelta ja loputkin peritään takaisin kun tienasin muka niin paljon

      • minäpä_vain

        Halvempaa asuntoa ei varmaan löytyny? Jos tollasen kämpän olet halunnu niin turha valittaa. Miksi opiskeluaikana pitäisi asua hienossa talossa keskustassa..?? Ei hienoudet ilmaiseksi tule.


    • tanelivittu

      mee töihi vitu hiiri

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14881
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3066
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3065
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    6. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    8. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    9. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe