oikomishoidosta..

someo

Te, jotka otatte hammasraudat aikuisiällä, mikä on suurin syy aloittaa oikomishoito?
Onko se tyytymättömyys hampaiden ulkonäköön vai onko
se joku muu,esim.niska-ja hammaskivut tai muut mahdolliset haitat?

88

27167

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rautahammas

      Suurin syy? Se, että YTHS:llä sanottiin "Sinulta olisi pitänyt oikoa aikoa sitten nämä hampaat. Jos hampaille ei tehdä mitään, niin ien vetäytyy etuylähampaiden takaa ja hampaat tippuvat." Siis jotenkin noin se meni. Nyt sitten vanhemmalla iällä oiotaan ja pidennetään leukaluuta.

      Eipä tuo ulkonäkö seikka niin häirinnyt. Nyt kun on törkeät kapistukset suussa, niin... Enpä olisi ilman pakkoa alkanut oikomaan.

    • oionnassa

      Aina hoettiin vuodesta toiseen, nämä täytyy oikoa. Tuli kaikenlaisia kommentteja hammaslääkäreiltä. Tulee sitä ja tätä, jos ei oiota. Vaivoja aloittamisen aikoihin ei ollut.

      Nyt siis reilusti aikuisiässä menin ja aloitin painostuksesta tämän homman ja nyt kaksi vuotta jo kuljettuani nämä keraamiset/metalliset yhdistelmät suussa, voin sanoa, että en ole eläessäni suurempaa virhettä tehnyt.
      Lisäksi oikoja sanoi, että hampaani ei tule pysymään paikoillaan, vaikka ne nyt on oiottu, jos en sitoudu loppuelämäksi kitalakikojeeseen, jota olisi pidettävä vähintään 2 vuotta vielä kokoajan ja sitten loppuiäksi öisin. etuosasta näkyvä ja puhumista haittava kapitus. Lisäksi oikealla puolella on tullut leukanivelkipuja purtaessa, kerran puraistua menee useampi päivä, ettei kivun vuoksi voi purra mitään. Sille ei tällä hetkellä kuulemma voi mitään, pitää leukojen sopeutua, sanottiin. Ainut harmi tässä on, että poistatin 2 tervettä poskihammasta ennen aloitusta, nyt noita rakoja ei saada edes kokonaan umpeen. Väkisin jää rakoja, etuosassa kyllä ihan tiivis rykelmä, mutta sivussa näkyy raot, jotka oikojan mielestä ei haittaa. Olen turha nipottaja. Moni on kysynyt, miksi ihmeessä sulla on raudat, sullahan oli niin kauniit hampaat. Niinpä niin, arvaa vaan, kuinka monta kertaa olen itkeä tuhertanut tämän asian kanssa, kun aloitin HAMMASLÄÄKÄRIEN painostuksesta. Ennen aloitusta minulla oli koko kalusto tiivis ja kaunis, vaikkei tikkusuora ... vanhoja valokuvia katsellessa ei voi kuin ihmetellä, mitä kaikkea ihminen menee tekemään toisten painostuksesta....

      • takia

        poistatit "kaksi tervettä poskihammasta"?


      • oionnassa
        takia kirjoitti:

        poistatit "kaksi tervettä poskihammasta"?

        Että minkä ihmeen takiako? Siksi kun oikoja määräsi!


      • ymmärrettävää
        oionnassa kirjoitti:

        Että minkä ihmeen takiako? Siksi kun oikoja määräsi!

        Ne oli välihampaita, ei poskihampaita, ja ne tarvitsi ottaa pois, jotta saatiin tilaa muiden hampaiden siirtämiseksi riviin. Aikuisella kun ei enää sitä leuan kasvua tapahdu, niin oikeat suhteet ja myöhemmin lopputulosta ylläpitävä purenta saadaan aikaan vain kirurgialla, joko poistoilla tai leikkauksella.


      • oionnassa
        ymmärrettävää kirjoitti:

        Ne oli välihampaita, ei poskihampaita, ja ne tarvitsi ottaa pois, jotta saatiin tilaa muiden hampaiden siirtämiseksi riviin. Aikuisella kun ei enää sitä leuan kasvua tapahdu, niin oikeat suhteet ja myöhemmin lopputulosta ylläpitävä purenta saadaan aikaan vain kirurgialla, joko poistoilla tai leikkauksella.

        Niin, anteeksi sanavirhe poskihammas, tarkoitin siis nelosia eli välihampaita... :) mutta noista pysyvistä raoista ei sanottu mitään. Sanottiin, että umpeen menevät, mutta toisin kävi. Suukirurgikin kyllä harmitteli niiden poistoa, sanoi, että ovat niin hyvännäköiset, että harmi poistaa....


      • hammaslääkäripelko

        ELÄMÄNI SUURIN VIRHE oli aloittaa oikomishoito! Mitään vaivoja ei aiemmin ollut, eikä vinot hampaat muuten haitannu paitsi että hampaiden harjaaminen vei enemmän aikaa. En ollut edes harkinnut oikomista ennen kuin hammaslääkäri sitä suositteli ja kehui kuinka nopeasti ja helposti ne saisi korjattua: puoli vuotta ja pari tonnia oli epävirallinen arvio. Oikomishoitajalle tein selväksi etten ala koko hommaan, jos hampaita joudutaan poistamaan tai hiomaan. Vastaus oli että katsotaan, ei voi tietää etukäteen! OLISI PITÄNYT PAETA KUN VIELÄ VOI!!!!!!! Hampaat oiottiin ja ne meni tosi friikin näköiseksi: kasautui toiselle puolelle ja tuli ulos suusta, piti kuulemma poistaa hammas, muuta ei voi ja niin tehtiin. Sitten alkoi tuntua että viivyttelee tahallaan ja juoksuttaa turhaan, jopa kolmesti viikossa! Kyllä kaaria vaihdettiin ja laskutettiin ilman sanottavaa muutosta. Sitten piti kuulemma hioa hampaita tai muuten ei saa kojeita pakoilleen! Ne voi kuulemma sitten myöhemmin täyttää muovilla. Niinpä niin! RAHASTUSTA! Päänsärkyä on jatkuvasti kun purenta on mennyt miten sattuu oikomishoidon takia enkä saa syötyä kunnolla ja tilanne pahenee jatkuvasti. Varsinkin sen hampaanpoiston jälkeen olen katunut koko hommaa. Rahaa vaan menee eikä loppua näy, kun ei tätä enää voi kesken lopettaa, kun on tuo kolo hammasrivissä. Vakavasti harkitsen hammaslääkärin vaihtoa, kun kovin omavaltaiselta vaikuttaa. Vaikka kyse on minun hampaistani tehdään silti ihan niinkuin huvittaa vaikka olen jotain nimenomaan kieltänyt!


    • puri yläikeneen

      siis yläetuhampaiden taakse, mistä johtuen se kohta oli aina kipeä, arka ja turvoksissa. Ns. syväpurenta. Aikaa myöten olisi yläetuhampaiden kiinnitys antanut myöten ja ne olisivat alkaneet heilua.

      Päänsärkyjäkin on nyt oikomisen jälkeen ollut paljon vähemmän. Retentiokojeena öisin (siis vain öisin, kun edes nukkumatti ei näe) on positioneri, joka viimeistelee ja ylläpitää purentaa. Toimii samalla ikään kuin purentakiskona.

      Hetkeäkään en niistä neljästä oikomiseen kuluneesta vuodesta kadu. :)

      • tarvitsee

        Mites sä onnistuit saamaan tuon positionerin etkä saanut sitä kitalakilätkää? Vai onko sulla ollut käytössä jo sellainen aluksi, kun kiinteät poistettin?


      • muutaman kuukauden
        tarvitsee kirjoitti:

        Mites sä onnistuit saamaan tuon positionerin etkä saanut sitä kitalakilätkää? Vai onko sulla ollut käytössä jo sellainen aluksi, kun kiinteät poistettin?

        mutta ei sitäkään julkisivun puolelta nähnyt. Puhumaankin sen kanssa oppi. Oikojani on todennut positionerin hyväksi retentiokojeeksi meillä aikuisilla - mulla käytössä jo muutaman vuoden, enkä enää edes osaisi nukkua ilman. Ja oikomistulos on pysynyt ennallaan.


      • joku vaan
        muutaman kuukauden kirjoitti:

        mutta ei sitäkään julkisivun puolelta nähnyt. Puhumaankin sen kanssa oppi. Oikojani on todennut positionerin hyväksi retentiokojeeksi meillä aikuisilla - mulla käytössä jo muutaman vuoden, enkä enää edes osaisi nukkua ilman. Ja oikomistulos on pysynyt ennallaan.

        Minä taas en ole oppinut puhumaan se kapistus suussa. Siksi luovun sen käytöstä suosiolla. Ja sitä paitsi mulla kyllä näkyy etupuolellekin, ei taida sitten olla samanlainen.


      • oikojaltasi
        joku vaan kirjoitti:

        Minä taas en ole oppinut puhumaan se kapistus suussa. Siksi luovun sen käytöstä suosiolla. Ja sitä paitsi mulla kyllä näkyy etupuolellekin, ei taida sitten olla samanlainen.

        onko mahdollisuutta siirtyä positioneriin. Älä anna oikomisella aikaansaadulle tulokselle mahdollisuutta palautua!

        Jos Sulla on siinä irtokojeessa "rautalanka" edessä (ja sitten ne nipsut, mitkä kiinnittää sen kojeen poskihampaisiin), niin se lanka on estämässä yläetuhampaita kallistumasta takaisin ulospäin (olettaisin). Kysy positionerista. Yön tunnit "kurittavat" hampaita järjestykseen, eikä ainakaan mulla päivän tunnit ehdi tehdä vahinkoa, kun purenta on muuten oiottu stabiiliksi. Älä luovuta! Tasainen rivi ja kestävä purenta on kaiken vaivan väärtti!


      • joku vaan
        oikojaltasi kirjoitti:

        onko mahdollisuutta siirtyä positioneriin. Älä anna oikomisella aikaansaadulle tulokselle mahdollisuutta palautua!

        Jos Sulla on siinä irtokojeessa "rautalanka" edessä (ja sitten ne nipsut, mitkä kiinnittää sen kojeen poskihampaisiin), niin se lanka on estämässä yläetuhampaita kallistumasta takaisin ulospäin (olettaisin). Kysy positionerista. Yön tunnit "kurittavat" hampaita järjestykseen, eikä ainakaan mulla päivän tunnit ehdi tehdä vahinkoa, kun purenta on muuten oiottu stabiiliksi. Älä luovuta! Tasainen rivi ja kestävä purenta on kaiken vaivan väärtti!

        Joo, kyllä olen kysynyt, mutta ei anna periksi. Tällä en enää kyllä jatka, kävi miten kävi. Tietysti mietin, että voisinko vielä käydä toisella oikojalla kysymässä hänen kantaansa


      • sshhsssshss
        joku vaan kirjoitti:

        Minä taas en ole oppinut puhumaan se kapistus suussa. Siksi luovun sen käytöstä suosiolla. Ja sitä paitsi mulla kyllä näkyy etupuolellekin, ei taida sitten olla samanlainen.

        Sama juttu! Ei sillä kitalakihommalla normaalia puhetta muodosteta. Ässä suhisee, humalaiseksi luulevat. Pitäis muka pitää jatkuvasti suussa. Tuskin se täti itsekään sitä pitäisi, kun puhetta täytyy saada asiallisesti ymmärrettävään muotoon!


      • sen muutaman kuukauden
        sshhsssshss kirjoitti:

        Sama juttu! Ei sillä kitalakihommalla normaalia puhetta muodosteta. Ässä suhisee, humalaiseksi luulevat. Pitäis muka pitää jatkuvasti suussa. Tuskin se täti itsekään sitä pitäisi, kun puhetta täytyy saada asiallisesti ymmärrettävään muotoon!

        ajan jatkuvasti suussa. Ja tulin kyllä ymmärretyksi, puhetyöläisenäkin. Suht samanlainen tilanne on kokoproteesin (joillakin osaproteesin) käyttäjilläkin: kitalaki akryylilevyn peitossa, mutta puhuvat silti. Oikomishoidon kanssa tilanne on sentään väliaikainen.

        Mutta käy kysymässä toiselta oikojalta. Kai siihen täytyy olla hyvä syy, miksei Sulla voisi käyttää positioneria.


      • näin ei ole
        sen muutaman kuukauden kirjoitti:

        ajan jatkuvasti suussa. Ja tulin kyllä ymmärretyksi, puhetyöläisenäkin. Suht samanlainen tilanne on kokoproteesin (joillakin osaproteesin) käyttäjilläkin: kitalaki akryylilevyn peitossa, mutta puhuvat silti. Oikomishoidon kanssa tilanne on sentään väliaikainen.

        Mutta käy kysymässä toiselta oikojalta. Kai siihen täytyy olla hyvä syy, miksei Sulla voisi käyttää positioneria.

        Valitettavasti se irrotettava retentiokoje ei ole kaikilla vain väliaikainen ratkaisu. Itse joudun sitä pitämään loppuelämän, lankaa ei voi laittaa taakse hampaita tukemaan, koska eivät tule pysymään sillä paikoillaan. Riippuu hyvin paljon millaista purentaa oiotaan ja sen mukaan tulee tai jää retentiokojeet/langat käyttöön. Kaikkea harmia sitä itselle hommaakin.


      • mies 55v.
        sen muutaman kuukauden kirjoitti:

        ajan jatkuvasti suussa. Ja tulin kyllä ymmärretyksi, puhetyöläisenäkin. Suht samanlainen tilanne on kokoproteesin (joillakin osaproteesin) käyttäjilläkin: kitalaki akryylilevyn peitossa, mutta puhuvat silti. Oikomishoidon kanssa tilanne on sentään väliaikainen.

        Mutta käy kysymässä toiselta oikojalta. Kai siihen täytyy olla hyvä syy, miksei Sulla voisi käyttää positioneria.

        Kyllä se on nyt aivan eri asia pitää tekareita, kun jotain kitalakirautalankaviritelmää loppuelämä suussa.
        Mitä tulee tuohon puheeseen sun muuhun "oireisiin" mitä tohon retentiokojeeseen liittyy, ovat tietty ehkä yksilöllisiä sitten, jos sulla ei haittaa, mutta suurimmalla osalla siitä on todellista haittaa ja paljon.
        Loppuelämä tekareillakin on parempi kuin retentiokojeella, se ei todellakaan ole kaikille vain tilapäinen ratkaisu. Tekarit sitä paitsi saa implanteilla pysyviksi!


      • ei osaa tai ei opi
        sshhsssshss kirjoitti:

        Sama juttu! Ei sillä kitalakihommalla normaalia puhetta muodosteta. Ässä suhisee, humalaiseksi luulevat. Pitäis muka pitää jatkuvasti suussa. Tuskin se täti itsekään sitä pitäisi, kun puhetta täytyy saada asiallisesti ymmärrettävään muotoon!

        Sain kiinteät raudat pois puoli vuotta sitten. Nyt tuollainen kitalakirautalankaretentiolevy pitäisi pitää yötäpäivää. Koje tuntuu erittäin vastenmieliseltä kitalaessa ja sitä pitäisi käyttää yhteensä kaksi vuotta. Lisäksi koje häiritsee puhumista. En ole minäkään tottunut tämän puolen vuoden aikanakaan siihen, enkä ole oppinut puhumaan sillä normaalisti. Että se siitä....Laite ei siinäänsä ole mitenkään kivulias käyttää, mutta epämukavuuden vuoksi en ole sitä käyttänyt kuin silloin tällöin.


      • .-.
        ei osaa tai ei opi kirjoitti:

        Sain kiinteät raudat pois puoli vuotta sitten. Nyt tuollainen kitalakirautalankaretentiolevy pitäisi pitää yötäpäivää. Koje tuntuu erittäin vastenmieliseltä kitalaessa ja sitä pitäisi käyttää yhteensä kaksi vuotta. Lisäksi koje häiritsee puhumista. En ole minäkään tottunut tämän puolen vuoden aikanakaan siihen, enkä ole oppinut puhumaan sillä normaalisti. Että se siitä....Laite ei siinäänsä ole mitenkään kivulias käyttää, mutta epämukavuuden vuoksi en ole sitä käyttänyt kuin silloin tällöin.

        Törmäsin Metal Mouth Messageboard-keskustelussa uudenlaiseen retentiokojeeseen. Siinä ei ole muovilätkää ollenkaan, pelkästään rautalankaa... googlaamalla "all wire retainer" löytyy kuvia ja sivustoja. En tosin tiedä, onko noita Suomessa saatavilla..


      • tiedon
        sen muutaman kuukauden kirjoitti:

        ajan jatkuvasti suussa. Ja tulin kyllä ymmärretyksi, puhetyöläisenäkin. Suht samanlainen tilanne on kokoproteesin (joillakin osaproteesin) käyttäjilläkin: kitalaki akryylilevyn peitossa, mutta puhuvat silti. Oikomishoidon kanssa tilanne on sentään väliaikainen.

        Mutta käy kysymässä toiselta oikojalta. Kai siihen täytyy olla hyvä syy, miksei Sulla voisi käyttää positioneria.

        Laitatko oikojasi nimen sähköpostiosoitteeseeni joka on [email protected]
        Voisin häneltä yrittää... olen matkatyössä, joten paikkakunnalla ei väliä-


      • TULOKSETTA
        .-. kirjoitti:

        Törmäsin Metal Mouth Messageboard-keskustelussa uudenlaiseen retentiokojeeseen. Siinä ei ole muovilätkää ollenkaan, pelkästään rautalankaa... googlaamalla "all wire retainer" löytyy kuvia ja sivustoja. En tosin tiedä, onko noita Suomessa saatavilla..

        Samaa olen minäkin metsästänyt, mutta oma oikojani eikä muille joille olen soittanut, ei ole lupautunut sitä hankkimaan minulle. En tiedä onko sitten suomessa saatavanakaan. Helppo homma olisi muuten, vaikka se pirun rautalanka onkin siinä edessä.


      • All wire retainer every day
        TULOKSETTA kirjoitti:

        Samaa olen minäkin metsästänyt, mutta oma oikojani eikä muille joille olen soittanut, ei ole lupautunut sitä hankkimaan minulle. En tiedä onko sitten suomessa saatavanakaan. Helppo homma olisi muuten, vaikka se pirun rautalanka onkin siinä edessä.

        Olen kysellyt useimmistakin paikoista. Ei ole vielä ainakaan tärpännyt.
        Hampaiden taakse kiinnitettävät raudat on käytössä ja paikkakin on julkaisukelpoinen, jos joku haluaa tietoja niin laittaa sähkäriä niin saa tiedot.


      • ???
        mies 55v. kirjoitti:

        Kyllä se on nyt aivan eri asia pitää tekareita, kun jotain kitalakirautalankaviritelmää loppuelämä suussa.
        Mitä tulee tuohon puheeseen sun muuhun "oireisiin" mitä tohon retentiokojeeseen liittyy, ovat tietty ehkä yksilöllisiä sitten, jos sulla ei haittaa, mutta suurimmalla osalla siitä on todellista haittaa ja paljon.
        Loppuelämä tekareillakin on parempi kuin retentiokojeella, se ei todellakaan ole kaikille vain tilapäinen ratkaisu. Tekarit sitä paitsi saa implanteilla pysyviksi!

        Miksi et sitten hanki tekareita?


    • Mies 70

      Olen kurkkuani myöten täynnä oikomisia. Kun oikominen aloitettiin, minulla ei ollut mitään purentaongelmia, eikä myöskään oireita, kuten päänsärkyä. Hampaita revittiin suusta ja viritelmiä alettiin vaihdella suussa.

      Raudat irtoilivat, pistivät, hankasivat ja keräsivät ympärilleen älyttömästi hammaskiveä, vaikka hoidin kyllä hampaitani ohjeiden mukaan, enkä syönyt mitään kovaa tai sitkeää.

      Hoitoon suostuteltaessa minulle sanottiin, että hoito kestäisi pari vuotta, mutta kesti kuitenkin paljon kauemmin kuin pari vuotta.

      Myös päänsärkyä ja kivuliasta leuan naksumista oli varsinkin hoidon loppupuolella alkanut tulla. Jouduin käyttämään varsinkin öisin myös retentiolangan kanssa töhnää, jota laitetaan, kun raudat pistävät tai hankaavat.

      Sain tarpeekseni. Menin hammaslääkärille ja poistatin retentiolangan. Sen jälkeen hampaat ovat jonkin verran palautuneet, mutta leuan naksuminen ja päänsärky ovat jääneet historiaan.

      Ei oikomisille, ellei ole tai ole tulossa todellisia ongelmia!

    • kokemusta

      Aina oikominen ei tuota sitä parhainta lopputulosta. Itse olen nyt 42-vuotias ja hampaitani oiottiin n.17 vuotta sitten kokeneella oikojalla. Kadun ainakin osittain tekoani.
      Aluksi minulta poistettiin 6 tervettä hammasta (4 poistettiin "normaalisti" vetämällä ja viisauden hampaat leikattiin luusta, koska ne eivät olleet vielä näkyvillä, mutta ne kasvoivat röntgenkuvan perusteella melkein vaakaviistoon), sitten kaikki paikatut hampaat paikattiin uudelleen ja sen jälkeen sain "raudat" suuhuni.

      Ennen hampaitteni oikomista minulla ei koskaan ollut päänsärkyä eikä migreeniä. Noin 5 vuotta oikomisen päättymisen jälkeen kivut alkoivat. Nyt karmeita särkykohtauksia on tuon tuostakin ja ne voivat kestää päivätolkulla. Säryn aikana olen täysin työkyvytön. En koskaan aikaisemmin olisi voinut kuvitellakaan, miten hirveää tällainen särky on. Nyt tiedän sen. Ja kaikki hampaitten oikomisen takia.

    • olemattomat

      Juu,täällä yksi etupurennan epätoivoinen oikoja.
      Aina kun on saatu siirrettyä yläetuhampaita kiinnemmäs etupurentaa, niin, kun on vähänkään löysätty pidikkeitä, jotta voitaisiin joskus edes ottaa ne pois, hampaat on pikku hiljaa liikkuneet takaisin. Ei sitten millään tahdo pysyä, vaikka on ollut irrotettava koje käytössä 24h/7
      On ollut kuminauhavetokin etualueella sun muuta.

      Kitalakikaari kun oli rautojen kanssa, niin silloin kyllä hampaat pysyi tosi hyvin. Mutta se kitalakikaari ( ei mikään retentiokaari) haittasi puhetta ja syömistä melkolailla. Sen avulla kuitenkin hampaat piti paikkansa siirtojen jälkeen.
      Nyt tulee vedot sivuillekin uudelleen ja katsotaan sitten jatkoa.
      Niin oikojan mukaan hampaat ei tule ehkä tulevaisuudessakaan pitämään paikkaansa, vaan tahtovat jatkuvasti liikkua takaisin etuavopurentaan.liimattava hampaiden taakse tuleva retentiolanka/kaari ei tule etupurennassa edes kysymykseen.
      Että ei muutakuin oionnan aloitukseen...rahaa menee kyllä rutkasti.... itse en kyllä osaa tällä hetkellä sanoa, olinko sittenkin onnellisempi ennen oionnan aloitusta, kun pysyvästä tuloksesta ei nyt sitten ole varmuutta....mutta paluuta ei entiseen ole. Että silleen mulla. Helvetti sentään!

    • N39'

      Minä aloitin oikomisen ylä- ja alakaaren ahtauden ja saksipurennan takia. Hampaiden puhdistaminen oli vaikeaa, koska olivat niin ahtaasti ja vinossa ja päällekäin ja ties miten. Reikiintyivät helposti hankalista paikoista.

      Olen pettynyt loppusuoralla olevaan kaksi vuotta kestäneeseen hoitooni. En tule saamaan suuta kiinni, kuten en ennen hoitoakaan. Yläetuhampaat jäävät näkyviin suun ollessa "kiinni".
      Ottakaa tarkkaan selvää minkälainen lopputulos on luvattavissa, ettei tule pettymyksiä kalliista hoidosta.

      • Nainen 46

        Mullakin loppuvaiheessa oikominen ja tulos on kaikkea muutakuin sitä mitä piti olla. Alahampaista poistettiin jo raudat kuukausi sitten. Liimattiin retentiokaari alahampaiden taakse. Sekin jouduttiin laittamaan kovin ylös, aivan hampaiden yläosaan, koska alas jäi jokaisen etuhampaan kohdalle raot, joista tämä lanka olisi vilkkunut läpi. Puheessa tämä vaikuttaa huomattavasti. Ylös on etupuolelle myös jäämässä rakoja, vaikka hampaat "alaosastaan" tiukasti yhdessä eli toisin sanoen näyttää kuin joka hampaan välissä olisi reikä, No, reikähän siinä tietty onkin, muttei kariesreikä. Tällaisia ei ollut ylä-eikä alaosassa ennen aloitusta, joten kyllä tympäisee....olla harvahampaana. Oikoja tosin sanoi, että saa ne muovilla laitettua kiinni. Juu, joka hampaaseen muovia ja jatkossa mahdolliset uusimiset sun muut kiillotukset...todella harmittaa koko homma.


    • kertaalleen raudoitettu

      Minulla on ylä-hammasrivistö joka on jo kertaalleen oiottu mutta hampaat eivät pysyneet aloillaan ja ovat nyt lähes samassa asennossa kuin ennen oikomishoidon aloittamista..

      Kiinteät raudat suussani oli 2 vuotta ja irrotettavaa kojetta pidin saman verran..tämän jälkeen minulle laitettiin reteetio kaari, mutta se hiljattain poistettiin koska alahampaat purivat sen aina poikki..Kuitenkin ilman kaarta(ja sen kanssa) hampaani eivät suostu pysymään paikallaan...
      En erityisesti nauttinut oikomisesta ja fakta on, että se oli melkein turha kokemus ja ottaa päähän, joskin se hieman korjasi rivistön yleisilmettä.. fakta on että hampaani eivät ikinä asetu raudan asettamiin raameihin vaan pyrkii palautumaan original asentoonsa vaikka kuinka raudottaisi. Miettikää ihmeessä mihin olette valmiita, jos on vain hiukan korjattavaa, niin siihen voi olla muitakin ratkaisuja esim. posliini-laminaattipinnat yms. Rahat meni, mutta tulos sama!

    • mikä ihmisiin on mennyt

      Minusta ihan tosiaan on kummallista, että ihmiset ei tahdo pitää persoonallisia hampaitaan. Miksi kaikilla pitäisi olla samanlaiset hampaat, suorat, säännölliset ja valkoiset ? Eihän kaikilla ole samanlaista nenääkään, puhumattakaan mistään muusta ruumiinosasta.

      Jos tulee kipuja ja särkyjä ongelmahampaista, niin silloin on ihan eri juttu. Silloin on pakkokin tehdä jotain. Mutta muuten olen persoonallisten suukalustojen puolesta.

      En ole tiennyt, että hampaiden kans on noin vaikeeta. Vaikka tiedä kyllä sen, että asia kuin asia yksinkertaistetaan lääketieteessä, eikä oteta huomioon sitä, miten moni tekijä ihmisessä vaikuttaa esim. hampaiden oikomiseen. Ja rahaa palaa ja tuloksista ei 100 prosenttista varmuutta.

      • oikominen

        Niin, siis minullakin oikominen käynnissä, ikää on 34-vuotta. Oiotaan kunnallisella sekä ylä-että alahampaat. Neljä hammasta jouduttiin poistamaan ahtauden takia. Ja minä en lähtenyt oikomiseen ulkonäön takia vaikka hampaani ovat tosi rumasti vinossa, tuli kaikenmoisia vaivoja, päänsärkyä, niska- hartia kipuja, leukasärkyä ym.
        Kyllästyin vaivoihin, ja toivonkin että ne helpottaa oikomisen myötä. Minua ei siis pakotettu eikä suostuteltu vaan hakeuduin itse. Joudunpa vielä leuansiirto leikkaukseen, mutta siihen on vielä aikaa, oikominen kestänyt noin 10 kk. tuntuu että kukaan ei ole oiontaan tyytyväinen, vähän alkaa pelottamaan, onko kellään positiivista kerrottavaa.


      • Nainen 40+
        oikominen kirjoitti:

        Niin, siis minullakin oikominen käynnissä, ikää on 34-vuotta. Oiotaan kunnallisella sekä ylä-että alahampaat. Neljä hammasta jouduttiin poistamaan ahtauden takia. Ja minä en lähtenyt oikomiseen ulkonäön takia vaikka hampaani ovat tosi rumasti vinossa, tuli kaikenmoisia vaivoja, päänsärkyä, niska- hartia kipuja, leukasärkyä ym.
        Kyllästyin vaivoihin, ja toivonkin että ne helpottaa oikomisen myötä. Minua ei siis pakotettu eikä suostuteltu vaan hakeuduin itse. Joudunpa vielä leuansiirto leikkaukseen, mutta siihen on vielä aikaa, oikominen kestänyt noin 10 kk. tuntuu että kukaan ei ole oiontaan tyytyväinen, vähän alkaa pelottamaan, onko kellään positiivista kerrottavaa.

        Minä aloitin kanssa oikomisen 40 , olin innoissani kuin pikku lapsi. Alku meni hyvin, ei mitään hankaluuksia. Nyt takana on 1.5 vuotta ja on tullut kaikenlaista eteen. Ensin ei saatu yhtä hammasta liikkeelle ei sitten milläänm jouduttiin operoimaan. Sitten alas raudat myös. Nyt ollaan loppumetreillä eli pitäisi alkaa poistaa raudat , mutta yllätys, yllätys huomattiin, etteivät muut hampaat ole jonossa niinkuin pitäisi purentaa ajatellen. Nyt on tapit sun muut kuminauhaviritelmät suussa. Tapit rikkoo koko ajan limakalvot. Huomattiin myös, että ylhäälle jää rakoja (multa poistettiin myös hampaita ahtauden vuoksi peräti 4), jos ei alapuolelta poisteta lisää. Ylhäältä ei saada rakoja muuten umpeen, hampaat ei yksinkertaisesti mahdu laskeutumaan alahampaisiin ilman että kolot jää. Olen todella pettynyt koko hommaan. Aloittamista mietin useamman kuukauden ja kaiken piti sujua ok. Pettymystä ei voi enää pukea edes sanoiksi, olin ehkä liian lapsenuskoinen intoni kanssa. Oikojani on kokenut oikoja, mutta oikomisessa kaikki on mahdollista. Pelkään kyllä itsekin, ettei lopputulos ole lähellekään sitä mitä odotin...


      • -s-
        oikominen kirjoitti:

        Niin, siis minullakin oikominen käynnissä, ikää on 34-vuotta. Oiotaan kunnallisella sekä ylä-että alahampaat. Neljä hammasta jouduttiin poistamaan ahtauden takia. Ja minä en lähtenyt oikomiseen ulkonäön takia vaikka hampaani ovat tosi rumasti vinossa, tuli kaikenmoisia vaivoja, päänsärkyä, niska- hartia kipuja, leukasärkyä ym.
        Kyllästyin vaivoihin, ja toivonkin että ne helpottaa oikomisen myötä. Minua ei siis pakotettu eikä suostuteltu vaan hakeuduin itse. Joudunpa vielä leuansiirto leikkaukseen, mutta siihen on vielä aikaa, oikominen kestänyt noin 10 kk. tuntuu että kukaan ei ole oiontaan tyytyväinen, vähän alkaa pelottamaan, onko kellään positiivista kerrottavaa.

        Älä huoli! Kyllä niitä hyviäkin kokemuksia löytyy! Pöyristyneenä luin näitä kauhukertomuksia ihmisten kokoemuksista!! Itselläni oikomishoito aloitettiin 30 -vuotiaana. Viisurit poistettiin leikkaamalla ja ylhäältä vedettiin neloset. Kiinteät mulla oli aika tarkkaan 1½ vuotta, jonka jälkeen tämä täälläkin mainittu ja kammottavaksi haukuttu kitalakilätkä. Pidin sitä ehkä noin puoli vuotta, jonka jälkeen vain enää vain öisin. Kumma juttu, mutta itseäni se ei haitannut juuri lainkaan... Nyt oikomisesta on n. 3 vuotta ja hampaat ovat pysyneet "kuosissa" ja kitalakilevyäkään ei enää tarvitsisi pitää oikojani mukaan kuin "puoli huolimattomasti", mutta olen jotenkin siihen jo niin tottunut että pidän sitä edelleen joka yö. Ehkä osittain myös siksi etten halua hampaiden palautuvan entiseen asentoonsa...

        -S-


      • kun....
        -s- kirjoitti:

        Älä huoli! Kyllä niitä hyviäkin kokemuksia löytyy! Pöyristyneenä luin näitä kauhukertomuksia ihmisten kokoemuksista!! Itselläni oikomishoito aloitettiin 30 -vuotiaana. Viisurit poistettiin leikkaamalla ja ylhäältä vedettiin neloset. Kiinteät mulla oli aika tarkkaan 1½ vuotta, jonka jälkeen tämä täälläkin mainittu ja kammottavaksi haukuttu kitalakilätkä. Pidin sitä ehkä noin puoli vuotta, jonka jälkeen vain enää vain öisin. Kumma juttu, mutta itseäni se ei haitannut juuri lainkaan... Nyt oikomisesta on n. 3 vuotta ja hampaat ovat pysyneet "kuosissa" ja kitalakilevyäkään ei enää tarvitsisi pitää oikojani mukaan kuin "puoli huolimattomasti", mutta olen jotenkin siihen jo niin tottunut että pidän sitä edelleen joka yö. Ehkä osittain myös siksi etten halua hampaiden palautuvan entiseen asentoonsa...

        -S-

        Eihän tässä muuta hätää olekaan, kuin nuo raot joita ei saada umpeen. Liikaa poistettiin hampaita. Nyt oikoja vain totesi, että pienet raot, eihän ne nyt mitään haittaa! Niinpä niin, ennen tiivis rivi,ei raon rakoa, nyt "harvahammas". Ei paljon naurata. Kaikilla ei käy yhtä hyvä tuuri kuin Sinulla.


      • mutta haittasi ja paljon
        -s- kirjoitti:

        Älä huoli! Kyllä niitä hyviäkin kokemuksia löytyy! Pöyristyneenä luin näitä kauhukertomuksia ihmisten kokoemuksista!! Itselläni oikomishoito aloitettiin 30 -vuotiaana. Viisurit poistettiin leikkaamalla ja ylhäältä vedettiin neloset. Kiinteät mulla oli aika tarkkaan 1½ vuotta, jonka jälkeen tämä täälläkin mainittu ja kammottavaksi haukuttu kitalakilätkä. Pidin sitä ehkä noin puoli vuotta, jonka jälkeen vain enää vain öisin. Kumma juttu, mutta itseäni se ei haitannut juuri lainkaan... Nyt oikomisesta on n. 3 vuotta ja hampaat ovat pysyneet "kuosissa" ja kitalakilevyäkään ei enää tarvitsisi pitää oikojani mukaan kuin "puoli huolimattomasti", mutta olen jotenkin siihen jo niin tottunut että pidän sitä edelleen joka yö. Ehkä osittain myös siksi etten halua hampaiden palautuvan entiseen asentoonsa...

        -S-

        Mullakin oli sellainen läpyskä kitalaessa. Mulla oli sen kanssa sellainen "pikku" ongelma, etten pystynyt muodostamaan ymmärrettävää puhetta läpyskä suussa. Oli kiva selitellä ja sössötellä varsinkin englannin kielellä, jota joudun käyttämään paljon. Ei siitä ottanut mitään tolkkua. Varmaan jokaisen suussa tuo läpyskä käyttäytyy eri tavalla. Jos on muutenkin jotain kirjainvikaa ääntämisessä, niin tollanen kapistus vain pahentaa sitä. Sitä paitsi oikojani myös sanoi, että tulee muuttamaan puhetta hiukan ja sitten vielä se toinen ongelma joka siihen liittyy.....

        "Shniin mhuts khu msul ohns shellainnenhs jshjuthsu shuushsa..."


      • mutta pettynyt tulokseen
        oikominen kirjoitti:

        Niin, siis minullakin oikominen käynnissä, ikää on 34-vuotta. Oiotaan kunnallisella sekä ylä-että alahampaat. Neljä hammasta jouduttiin poistamaan ahtauden takia. Ja minä en lähtenyt oikomiseen ulkonäön takia vaikka hampaani ovat tosi rumasti vinossa, tuli kaikenmoisia vaivoja, päänsärkyä, niska- hartia kipuja, leukasärkyä ym.
        Kyllästyin vaivoihin, ja toivonkin että ne helpottaa oikomisen myötä. Minua ei siis pakotettu eikä suostuteltu vaan hakeuduin itse. Joudunpa vielä leuansiirto leikkaukseen, mutta siihen on vielä aikaa, oikominen kestänyt noin 10 kk. tuntuu että kukaan ei ole oiontaan tyytyväinen, vähän alkaa pelottamaan, onko kellään positiivista kerrottavaa.

        Kyllä oikominen onnistui minullakin, mutta lopun ikääni käytän ns. irroitettavaa retentiokojetta. retentioLankaa ei voi laittaa, koska silläkään hampaat eivät pysy, joten tuo irrotettava koje jäi ainoaksi vaihtoehdoksi pitää hampaat rivissä.

        Kaikilta saadaan rivi suoraan, mutta sitä kannattaa miettiä onko valmis sitten yllätyksiin, joita tulee tuon tuosta. Hinta nousee, minulla arvio lipsui noin 1000 euroa suunnitellusta jne.
        Tällaisia ei voi etukäteen tietää sitten ollenkaan. miten kullakin tuon ylläpidon kanssa menee, joten oikominen vaatii todella paljon.
        Hampaiden siirtyminen tapahtuu ennen tai myöhemmin jos et käytä kojeita ja pelkkä lankakaan ei pidä tulosta kasassa ajan myötenm. Tietty on, jos ei ole kuin vähän oikaistavaa, silloin tulos pysyy, mutta vaatimissa siirroissa raot tulevat tosi helposti takaisin ja siihen ei todellakaan mene kauan.
        Ennenkaikkea miettimisen arvoista on, että onko valmis käyttämään mahdollisesti irtokojeita loppuelämän, samoin yllätyskustannuksia saattaa tulla ja hoitoaika venyä. Tapauskohtaisia todella, varmaa on se että hampaat saadaan kaarelle kaikilla, mutta onko tulos se mitä itse hoidolta odotti, niin onkin sitten toinen juttu.


    • oiottu

      Mulla syy oli ulkonäkö, aloitin hoidon kun olin 24v, kiinteät raudat oli ylhäällä 5kk ja alhaalla vuoden. Kaksi hammasta piti poistaa että tilaa saatiin. Purennassa ei ollut vikaa. Pidin sitä kitalakikojetta 6kk yötä päivää ja sitten 6kk öisin. Sitten en enää pitänyt oikojan neuvosta ollenkaan ja hyvin ovat hampaaat pysyneet järjestyksessä kun oikomisesta kulunut aikaa 3v. Mulla on ne retentiolangat ylhäällä ja alhaalla ja tulevat olemaan koko loppuiän varmaan mutta eivät nuo juuri häiritse. Tyytyväinen olen lopputulokseen, hinnaksi "lystille" tuli n 2000e.

      • pieni vika

        Sulla taisi olla tosi pieni haitta, kun noin nopsaan selviydyit hommasta.
        Mä en saa sitä retentiolankaa ylös ollenkaan, ei pysy hampaat sillä paikoillaan. Riippuu tilanteesta toi hampaiden liikkuvuus jatkossa esim. jos on avopurenta ei ole puhettakaan, että pelkällä langalla selviää.


      • oiottu
        pieni vika kirjoitti:

        Sulla taisi olla tosi pieni haitta, kun noin nopsaan selviydyit hommasta.
        Mä en saa sitä retentiolankaa ylös ollenkaan, ei pysy hampaat sillä paikoillaan. Riippuu tilanteesta toi hampaiden liikkuvuus jatkossa esim. jos on avopurenta ei ole puhettakaan, että pelkällä langalla selviää.

        Jep, aika pieniä nuo virheet asennoissa oli, tosin tuo yläpuoli hoitui huomattavasti nopeammin kuin oikojan ennuste oli. Ylhäällä toinen kulmahammas oli tosi rumassa asennossa ja etukäteen oikoja ei osannut sanoa kauanko vie sen suoristaminen (oli sen verran hankala). Kulmahampaan lisäksi etuhampaat oli vinot ahtauden takia. Ylhäällä oli sellainen pienempi koje aluksi joka sulki poistetun hampaan aiheuttaman kolon ja se vei kolmisen kuukautta mutta tuo pieni koje ei näkynyt ollenkaan hymyillessä, onneksi nuo telaketjut koko yläkalustossa oli vain sen 5kk. Sekin tuntui pitkältä ajalta. Alhaalla oli enemmän ahtautta, sieltäkin poistettiin yksi hammas. Purentaan ei tarvinnut puuttua ollenkaan.


    • Female35v.

      Mulla on ollut kaikenlaisia laitteita. Olin hoidossa yhteensä kymmenen vuotta, vaikka piti olla vain muutama vuosi. Kolmella eri oikojalla. Toinen korjasi aina toisen virheet. Oli niskavetoa, kiinnikkeitä. kitalakikojeita sun muita, erilaisia kojeita ties kuinka monia. Lopulta hoito lopettiin, eikä purenta tullut kuntoon ja hampaat...niin eivät nekään ole mitkään ihannehampaat. Muutaman millin raot joka hampaan välissä, mutta se ei toki minua häiritse, kun on tasaisin välein. Mutta kokemuksena tosi turhauttava ja epämiellyttävä.

      • Kysyn vaan

        Sinulle on kertynyt erilaisia kokemuksia, nähtävästi enimmäkseen niitä huonompia, sen kymmenen vuoden ajalta, jonka aikana olet ollut oikomishoidoissa!

        Kun palstalla kirjoitellaan, kauhistellaan hammashoitojen hintoja, olisi mielenkiintoista tietää, paljonko tällainen kymmenenkin vuotta kestänyt, vielä epäonnistunutkin oikomisprosessi, on suunnilleen tullut sinulle maksamaan?


    • syväpurenta

      pienikokoiset hampaat, puuttuva yläetuhammas, päänsäryt, purennasta johtuva hampaiden kuluminen. Olihan näitä. Neljänkympin kummankin puolen kiinteät kojeet suussa, koko arsenaali, mitä kuvitella saattaa. En tiedä, oliko alkuperäisestä asenteesta kiinni vai miksi kaikki sujui ihan hyvin, ilman kirurgiaa. Kamalin vaihe oli niiden separointirenkaiden laittaminen silloin ihan aluksi. Vuosia kului (melkein 5), mutta nyt on hyvä olla. Posketkin kapeni, kun hampaat "pitenivät". Kelpaa hymyillä. Kannatti, kaikin puolin.

    • Anselmi

      Ja minulla olisi pitänyt tuo oikomishoito tehdä jo lapsena mutta sitä ei jostain syystä tehty. Minulla on väärä purenta ja narskuttelen hampaita öisin. Hampaani ovat tosi kuluneet pinnoiltaan. Oikominen saattaa auttaa siihen. Mutta kuten jo alussa sanoin oikomiseen ei olisi ollut mikään pakko ryhtyä ja silti ryhdyin. Ja oikomishoito on tosi epämiellyttävää, kaikista inhottavinta on tuo kitalaki rauta. Arvioitu hoitoaika on 1,5-2 vuotta. Nyt hoitoa takana 9 kk ja lääkäri sanoi että tod. näköisesti saan jo keväällä alkaa vähentämään rautojen määrää suussa. Syksyyn mennesää oli hoito ohi =)) Ja tähän asti kaikki on mennyt suunnitelmien mukaan.

    • mihin on valmis

      Monilla ihmisillä on yksi hammas hieman vinossa ja kehoittaisin miettimään haluaako todella tämän takia esim. raudat hampaisiin. Oikomishoito on kallista, pitkäjänteistä ja voi olla kivuliasta. Aina se lopputuloskaan ei välttämättä ole se mitä odotti. Posliinikuoret, laminaatit, niillä saa nykyään paljon aikaiseksi ilman vaativaa oikomishoitoa. Miettikää hyvät ihmiset, ettei tule pettymyksiä.

    • en ole tyytyväinen

      Otin raudat, koska purentani ei ollut ihan kohdallaan ja hampaissa muutaman millin heittoja siellä täällä. Mitään oireita ei kyllä ollut. Oikomiseni onnistui sataprosenttisesti, jos tulosta mitataan kliinisesti.
      Itse en kuitenkaan ole tyytyväinen tulokseen, turhaan taisin odottaa filmitähden sähdehtivää hymyä, arrggggh.......(valkaisuhoidon suoritin jo ennen oiontaa...)
      Rahan menoa en kyllä sure, mutta harmittaa hampaiden puolesta, ne oli persoonalliset ja ihanat. Nyt olen tusinatavaraa.......

      • minäkään

        Oion hampaita yhteensä nelisen vuotta. Kiinteät "amalgaamipaikat" hampaissa 3 vuotta. Lisäksi irrallisia kojeita 2 vuotta. Rahaa kului yli 6000 euroa. Kokemus tämäkin, mutta olisi saanut jäädä kokematta. En ole myöskään tyytyväinen tulokseen. "Seuraavassa elämässä" en aio oikoa hampaita.


    • tarinani

      Oikomisen syyt: ahdas hampaisto, syväpurenta, purennan epätasapaino, vinot yläetuhampaat jne.
      Oikominen: telaketjut ylhäällä ja alhaalla noin vuoden verran.
      Lopputulos: alahampaat oikenivat hyvin, nyt on linguaalikaari, eli kiinteä rautalanka hampaiden takana. Ei näy eikä tunnukaan pahemmin. Vaikuttaa siltä että hampaat pysyvät sen kanssa suorassa.
      Mutta ylähampaisiin en ole tyytyväinen. Joudun käyttämään sitä vihattavaa kitalakiläpyskää. Suositus olisi jatkuva käyttö, mutta eihän sitä voi ihmisten ilmoilla pitää, sen kanssa ei opi puhumaan sössöttämättä.
      Lisäksi minulla on etuhampaiden takan myös kiinteä rautalanka joka sitoo kolme hankalinta hammasta yhteen. Näyttää siltä että etuhamapaat aikovat silti palata entisiin asemiin. Harmittaa, mutta annan ehkä laittaa telaketjut takaisn vähäksi aikaa, haluaisin hymyillä ilman että katson alas tai laitan käden suun eteen, niin kuin opin tekemään vuosikymmenet, kun häpesin niin paljon vinoja hamapaitani. Kalliiksihan tämä tulee, eikä tuloksesta voi olla varma, mutta en silti mollaisi täysin niitä jotka yrittävät oikaisua aikuisiällä.
      Joskus kivut ja säryt helpottavat, ja joillakin voi olla niin kamalat hampaat että saa ikäänkuin uuden elämän kun hampaat ovat kauniimmat.
      Tsemppiä kaikille kohtalotovereille.

      • rohkaisevaa

        Enpä löytänyt tekstistäsi sen kummemmin rohkaisua kuin muistakaan viesteistä. Et ole tyytyväinen muutakuin alahampaisiin, niin se tahtoo olla monella muullakin. Alahampaat menee kivutta kondikseen, mutta ylähampaiden kanssa sitten painiskellaan, eikä niitä saada pysyvästi kuosiin ilman vippaskonsteja. Sama kohtalo todella monella. Uudestaan vaan raudoittamaan, se on minunkin kohtalo, joten ei kirjoituksesi antanut minun mielestä yhtään sen parempaa kuvaa oikomisesta aikuisiällä kuin muillakaan.


      • oiottu

        Siis kyllä minä ainakin olen todella tyytyväinen että oiotutin hampaani. On ihana kun voi hymyillä vapautuneesti, itse häpesin hampaitani niin etten hymyillyt ollenkaan hampaat näkyen tai sitten juuri peitin suun kädellä. Eli todella paljon on elämääni muuttanut se ettei koko ajan tarvi hävetä tuota purukalustoa. Jos olisin tiennyt miten vähän aikaa kohdallani tuo oikominen vie, olisin aloittanut sen jo muutamaa vuotta aikaisemmin.


      • hyväksyn sellaisenaan
        oiottu kirjoitti:

        Siis kyllä minä ainakin olen todella tyytyväinen että oiotutin hampaani. On ihana kun voi hymyillä vapautuneesti, itse häpesin hampaitani niin etten hymyillyt ollenkaan hampaat näkyen tai sitten juuri peitin suun kädellä. Eli todella paljon on elämääni muuttanut se ettei koko ajan tarvi hävetä tuota purukalustoa. Jos olisin tiennyt miten vähän aikaa kohdallani tuo oikominen vie, olisin aloittanut sen jo muutamaa vuotta aikaisemmin.

        Itse en ikinä suostuisi mihinkään oikomiseen tai leikkaukseen, vaikka omat hampaani ovatkin pahasti väärässä. Minkäänlaisia vaivoja ei kuitenkaan koskaan ole ollut, joten mielestäni on täysin turhaa ottaa riskejä pelkästään sen takia, että saisin suorat hampaat.
        Voin ja osaan hymyillä häpeilemättä, vaikka hampaani eivät suorassa olekaan. Ihmissuhteeni, sosiaaliset kontaktini, työpaikka, jossa olen jatkuvasti ihmisten kanssa tekemisessä, esitelmät, uran eteneminen ym. eivät kyllä ole yhtään kärsineet vinoista hampaistani, eikä niistä kukaan ulkopuolinen (paitsi hammaslääkäri) ole koskaan niistä minulle huomauttanut. Minut ainakin on hyväksytty joukkoon vinoine hampaineni.


      • oiottu
        hyväksyn sellaisenaan kirjoitti:

        Itse en ikinä suostuisi mihinkään oikomiseen tai leikkaukseen, vaikka omat hampaani ovatkin pahasti väärässä. Minkäänlaisia vaivoja ei kuitenkaan koskaan ole ollut, joten mielestäni on täysin turhaa ottaa riskejä pelkästään sen takia, että saisin suorat hampaat.
        Voin ja osaan hymyillä häpeilemättä, vaikka hampaani eivät suorassa olekaan. Ihmissuhteeni, sosiaaliset kontaktini, työpaikka, jossa olen jatkuvasti ihmisten kanssa tekemisessä, esitelmät, uran eteneminen ym. eivät kyllä ole yhtään kärsineet vinoista hampaistani, eikä niistä kukaan ulkopuolinen (paitsi hammaslääkäri) ole koskaan niistä minulle huomauttanut. Minut ainakin on hyväksytty joukkoon vinoine hampaineni.

        On hienoa jos pystyy hymyilemään vähän vinommankin purukaluston kanssa ihan normaalisti ja häpeilemättä. Minulle se vain oli niin vaikeaa koska minulle (vaikka hampaani eivät kovin pahasti vinot olleetkaan) on ikävä kyllä huomautettu vinoista hampaistani joskus nuorempana (y-asteella ja lukiossa) enkä pystynyt koskaan unohtamaan huomauttelua. "Uudet" hampaani ovat saaneet paljon positiivista huomiota sellaisiltakin jotka eivät vinoja hampaita olleet nähneetkään.


      • oionnassa just
        hyväksyn sellaisenaan kirjoitti:

        Itse en ikinä suostuisi mihinkään oikomiseen tai leikkaukseen, vaikka omat hampaani ovatkin pahasti väärässä. Minkäänlaisia vaivoja ei kuitenkaan koskaan ole ollut, joten mielestäni on täysin turhaa ottaa riskejä pelkästään sen takia, että saisin suorat hampaat.
        Voin ja osaan hymyillä häpeilemättä, vaikka hampaani eivät suorassa olekaan. Ihmissuhteeni, sosiaaliset kontaktini, työpaikka, jossa olen jatkuvasti ihmisten kanssa tekemisessä, esitelmät, uran eteneminen ym. eivät kyllä ole yhtään kärsineet vinoista hampaistani, eikä niistä kukaan ulkopuolinen (paitsi hammaslääkäri) ole koskaan niistä minulle huomauttanut. Minut ainakin on hyväksytty joukkoon vinoine hampaineni.

        jos sinua tai läheisiäsi eivät vinot hampaat haittaa. Itse sain tarpeekseni ihmisten pikku kommenteista. Pahin oli ehkä se, kun työnantajani kysyi eikö vanhemmillani ollut aikanaan varaa kustantaa oikomishoitoani? Eivätkä nämä nyt edes niin pahan näköiset ole, ahtautta ja lievä purentavirhe. Aikuisiällä sitten oiotaan... Ja olen saanut paljon kannustusta, hampaitteni ulkonäkö oli näköjään pantu merkille, vaikka kyseinen henkilö ei olisi ennen mitään suoraan sanonutkaan.


      • Eräs henkilö
        oionnassa just kirjoitti:

        jos sinua tai läheisiäsi eivät vinot hampaat haittaa. Itse sain tarpeekseni ihmisten pikku kommenteista. Pahin oli ehkä se, kun työnantajani kysyi eikö vanhemmillani ollut aikanaan varaa kustantaa oikomishoitoani? Eivätkä nämä nyt edes niin pahan näköiset ole, ahtautta ja lievä purentavirhe. Aikuisiällä sitten oiotaan... Ja olen saanut paljon kannustusta, hampaitteni ulkonäkö oli näköjään pantu merkille, vaikka kyseinen henkilö ei olisi ennen mitään suoraan sanonutkaan.

        Selitys tuokin tuon työnantajan kommentista. Kyllä työnantajat nyt katsovat sitä pään sisältöä enemmän kuin vinoja hampaita. Kokemuksesta puhun. Pottunenä, silmäpussit, rasvaletti, suorat hampaat, kyllä, kyllä saat taatusti paikan suorineni hampainesi.


      • vinot hampaat
        oionnassa just kirjoitti:

        jos sinua tai läheisiäsi eivät vinot hampaat haittaa. Itse sain tarpeekseni ihmisten pikku kommenteista. Pahin oli ehkä se, kun työnantajani kysyi eikö vanhemmillani ollut aikanaan varaa kustantaa oikomishoitoani? Eivätkä nämä nyt edes niin pahan näköiset ole, ahtautta ja lievä purentavirhe. Aikuisiällä sitten oiotaan... Ja olen saanut paljon kannustusta, hampaitteni ulkonäkö oli näköjään pantu merkille, vaikka kyseinen henkilö ei olisi ennen mitään suoraan sanonutkaan.

        Itse olen huomannut, ettei hammaspuolen hoitohenkilökunnallakaan ole hampaat suorassa. Eikö heillä, jos jollakin pitäisi jo ammattinsa puolesta olla suorat hampaat, ikäänkuin malliksi muille? Miksi ihmeessä he ovat saaneet työpaikan vinoine hampaineen ja vieläpä hammaspuolen alalta?


      • aina löytyy vikaaaaaa
        oiottu kirjoitti:

        On hienoa jos pystyy hymyilemään vähän vinommankin purukaluston kanssa ihan normaalisti ja häpeilemättä. Minulle se vain oli niin vaikeaa koska minulle (vaikka hampaani eivät kovin pahasti vinot olleetkaan) on ikävä kyllä huomautettu vinoista hampaistani joskus nuorempana (y-asteella ja lukiossa) enkä pystynyt koskaan unohtamaan huomauttelua. "Uudet" hampaani ovat saaneet paljon positiivista huomiota sellaisiltakin jotka eivät vinoja hampaita olleet nähneetkään.

        Mistähän sitä ei nyt huomautettaisi yläaste-lukioiässä? Sulla on ruma nenä, rumat silmät, eikä nuo posketkaan ole kovin kauniit ja rinnat, täysi latta, puhumattakaan vartalostasi! Menetkö näine huomautuksine kauneusleikkaukseen? Tällaista se on ihmisten ulkonäköanalysointi. Elämässä on kestettävä paljonkin kritiikkiä, joka kohdistuu suoraan henkilökohtaisuuksiin. Kestävyyttä ja huumoria elämän polulle...aina ei voi miellyttää kaikkia!


      • HUOMANNUT MINÄKIN
        vinot hampaat kirjoitti:

        Itse olen huomannut, ettei hammaspuolen hoitohenkilökunnallakaan ole hampaat suorassa. Eikö heillä, jos jollakin pitäisi jo ammattinsa puolesta olla suorat hampaat, ikäänkuin malliksi muille? Miksi ihmeessä he ovat saaneet työpaikan vinoine hampaineen ja vieläpä hammaspuolen alalta?

        Saman olen minäkin huomannut. Hammaslääkärini, erikoishammaslääkärilläni on aivan tajuttomat hampaat, harvassa ja vinossa kuin sanonko mikä.. Samoin oli eräs suukirurgi, jolla oli tosi vahva etualueen avopurenta, mies, ikää lähemmäs 50 vuotta, nyt tohtorin arvonimellä ja HAMPAAT edelleen oikomatta!


      • Hyvät ihmiset
        oionnassa just kirjoitti:

        jos sinua tai läheisiäsi eivät vinot hampaat haittaa. Itse sain tarpeekseni ihmisten pikku kommenteista. Pahin oli ehkä se, kun työnantajani kysyi eikö vanhemmillani ollut aikanaan varaa kustantaa oikomishoitoani? Eivätkä nämä nyt edes niin pahan näköiset ole, ahtautta ja lievä purentavirhe. Aikuisiällä sitten oiotaan... Ja olen saanut paljon kannustusta, hampaitteni ulkonäkö oli näköjään pantu merkille, vaikka kyseinen henkilö ei olisi ennen mitään suoraan sanonutkaan.

        Työhaastattelussa nyt sanotaan ja kysytään ihan mitä vain. Työhaastattelu on testi, jossa testataan
        ky. työnhakijan kantti, onko sitä olemassa vai ei. OMISTAN ITSE VINOT HAMPAAT, mutta hampaistani ei työnantaja sanonut halaistua sanaa, vaikka tuleva työ ihmisten kanssa jatkuvaa tekemistä ja tulosvastuu.
        Sen sijaan hän puuttui minun todistuksiin, jotka ovat kiitettävin arvosanoin suoritettu. Hän sanoi ihan pokkana, jäiköhän sinulla vielä jotain parantamisen varaa noihin kouluarvosanoihin? Joopa joo, eipä sitä kiitettävää enää ylemmäs arvosanoissa kiivetä, mutta en kompastunut hänen haastattelutekniikkaansa.......
        Jos hiuksesi ei ole muotimuottiin leikatut, vaatetuksesi on luvulta 100, etkä osaa kertakaikkiaan kertoa itsestäsi, miksi juuri sinä olisit tähän hommaan sovelias, taitaa paikka jäädä saamatta.
        Ei tosiaan riitä, jos sä siinä lärvi levällään hymyilet valkoisilla, ehjillä, suorilla hampaillasi....vajaaälyisenä!


      • oiottu
        aina löytyy vikaaaaaa kirjoitti:

        Mistähän sitä ei nyt huomautettaisi yläaste-lukioiässä? Sulla on ruma nenä, rumat silmät, eikä nuo posketkaan ole kovin kauniit ja rinnat, täysi latta, puhumattakaan vartalostasi! Menetkö näine huomautuksine kauneusleikkaukseen? Tällaista se on ihmisten ulkonäköanalysointi. Elämässä on kestettävä paljonkin kritiikkiä, joka kohdistuu suoraan henkilökohtaisuuksiin. Kestävyyttä ja huumoria elämän polulle...aina ei voi miellyttää kaikkia!

        todellakaan mene kauneusleikkaukseen vain jos on vähän nenässä vikaa tai rinnat liian pienet, en vertaisi näitä asioita keskenään. Tuo suora hammasrivistö vaan sattuu olemaan sellainen ihan perusasia, tuntuu että kaikki ihmiset olettaa sen kaikilla olevan (luonnostaan/oikomisen tuloksena), en tunne oikeasti yhtään ihmistä jolla olisi vinot hampaat mutta monta jotka eivät ole esim nenäänsä/rintoihinsa tyytyväisiä (eivätkä kuitenkaan edes harkitse leikkausta).


      • ole....
        oiottu kirjoitti:

        todellakaan mene kauneusleikkaukseen vain jos on vähän nenässä vikaa tai rinnat liian pienet, en vertaisi näitä asioita keskenään. Tuo suora hammasrivistö vaan sattuu olemaan sellainen ihan perusasia, tuntuu että kaikki ihmiset olettaa sen kaikilla olevan (luonnostaan/oikomisen tuloksena), en tunne oikeasti yhtään ihmistä jolla olisi vinot hampaat mutta monta jotka eivät ole esim nenäänsä/rintoihinsa tyytyväisiä (eivätkä kuitenkaan edes harkitse leikkausta).

        Etpäs sinä sitten ole ihmisiä vielä eläessäsi paljon edes nähnyt, jos et ole vinoja hampaita nähnyt. Tulepas ulos sieltä kaapistasi, niin huomaat, että ihmisillä on rumia suoria hampaita, vinoja hampaita, kaikenlaisia hampaita. Vaikka on suorat saattaa tulla vastaan tosi rumat hampaat ja taas päinvastoin, toisilla vinot hampaat, mutta kauniit joka tapauksessa. Suosittelen sosiaalista elämää ympärillesi enemmän.


      • aina ja persoonallinen
        oiottu kirjoitti:

        todellakaan mene kauneusleikkaukseen vain jos on vähän nenässä vikaa tai rinnat liian pienet, en vertaisi näitä asioita keskenään. Tuo suora hammasrivistö vaan sattuu olemaan sellainen ihan perusasia, tuntuu että kaikki ihmiset olettaa sen kaikilla olevan (luonnostaan/oikomisen tuloksena), en tunne oikeasti yhtään ihmistä jolla olisi vinot hampaat mutta monta jotka eivät ole esim nenäänsä/rintoihinsa tyytyväisiä (eivätkä kuitenkaan edes harkitse leikkausta).

        Mulla on hampaat 1x2 menetelmää ja kulmurit kuin crakulan hampaat konsanaan. Ikää on 42 enkä edes harkitse oiontaa. Hampaani ovat muuten ehjät ja valkoiset.
        Kyllähän sitä on ehdoteltu hammaslääkärien puolesta monen kertaa, mutta olen erittäin tyytyväinen omiini, enkä oio vain toisia miellyttääkseni.
        Kukaan ei ole hampaistani mitään kielteisesti todennut, moni on päinvastoin kadehtinut crakulan hampaitani.
        Olen nähnyt monta suorarisahammaskalustoa, jotka eivät mielestäni ole olleet mitään kauniita suoraista hampaista huolimatta. Hampaan muotoseikat kun ei oionnalla parane.


      • oiottu
        ole.... kirjoitti:

        Etpäs sinä sitten ole ihmisiä vielä eläessäsi paljon edes nähnyt, jos et ole vinoja hampaita nähnyt. Tulepas ulos sieltä kaapistasi, niin huomaat, että ihmisillä on rumia suoria hampaita, vinoja hampaita, kaikenlaisia hampaita. Vaikka on suorat saattaa tulla vastaan tosi rumat hampaat ja taas päinvastoin, toisilla vinot hampaat, mutta kauniit joka tapauksessa. Suosittelen sosiaalista elämää ympärillesi enemmän.

        Ehkä olen sitten sen verran nuori että ikäiseni ovat saaneet oionnan jo lapsena suurin osa. Kymmenisen vuotta vanhemmilla voi toisin olla eikä varmaan pikkukunnilla ole varaa kaikkien hampaita oikoa varsinkin jos kyseessä ei ole purentavirhe.

        Ja korostan vielä että myös itseäni häiritsi KOVASTI vinot hampaat, ei vain toisia ihmisiä. Tiedän ettei oionnalla saa välttämättä mitään filmitähtihymyä, mutta itselläni on kauniin muotoiset hampaat (ja valkoiset) joten olen erittäin tyytyväinen tulokseen. Ja siis jos jotakuta ei omien hampaiden vinous häiritse niin sehän on erittäin hyvä asia, rahaakin säästyy. Itseäni se vain häiritsi.


    • oiottu 5 vuotta

      Hampaitani oiottiin yhteensä 5 vuotta, ja olisinpa todella iloinen jos tulos olisi nyt vieläkin näkyvissä. Paitsi että merkilliseen yöllä käytettävään vetosysteemiin liittyi kovia kipuja, ei hoidon tulos ollut sitä mitä piti; hampaat ja purenta palautuivat hyvin pian hoidon loppumisen jälkeen entiselleen. Lisäksi sain tämän jälkeen kiusallisen vaivan, nimittäin leukanivelen toisen puolen naksumisen ja ajoittaisen kipeytymisen joka jatkunee koko elämän.. Eli ikävä kyllä hukkaan meni koko hoito, siitäkin huolimatta että tunnollisesti jaksoin hammaslääkärien ohjeita noudattaa.

    • tutustukaa linkkiin

      http://groups.msn.com/Leukaleikkaus/
      Kaikille aikuisille luettavaa oikomis- ja leukakirurgiasta ennen oikomispäätöstä. Suosittelen lukea, jotta tietää mihin ryhtyy. Itsellänikään ei mennyt kaikki miten piti.
      Epäonnistumisia sattuu säännöllisesti ja moni on jälkeenpäin katunut todella paljon. Katso vaikka sivua: http://groups.msn.com/Leukaleikkaus/

    • tulos +- nolla edelleen

      Itse aloitin oman oikomiseni purentavirheen vuoksi. Hammasrivini oli suhkot suora, terveet hampaat, mutta eivät "täydelliset", hammaslääkäreiden kriteerit eivät täyttyneet. Vaivoja tosin ei ollut minkäänlaisia.
      Hampaat tulivat purennallisesti oikein, mutta eivät ole pysyneet kuosissa, vaikka minulla on se kapistus eli irrotettava retentiokoje jatkuvasti käytössä ja joka ikävä kyllä näkyy myös etupuolelle ja käytössä epämiellyttävä. Retentiolanka myös laitettiin taakse, mutta kaikesta huolimatta hampaani ovat jatkaneet "elämistään liikkeessä".
      Kiiteät oli silloin suussa 3 vuotta putkeen. Nyt saan kiinteät uudelleen suuhun, hampaat liikkuneet sen verran, että retentiokoje eikä lanka enää auta. Jos olisin alussa tiennyt, ettei tulos tule olemaan pysyvä välttämättä koskaan, en kyllä olisi alkanut tähän hommaan ikinä. Valitettavasti oikojakaan ei sitä alussa kertonut, vasta jälkikäteen asia on otettu esille ja hän mainitsi, että purentani on sitä luokkaa, johon oikominenkaan ei pysyvää tulosta tuo välttämättä koskaan.
      Olen yksityisellä hoidossa, joten en tuhlaa verovaroja, mutta kyllä harmittaa, koska uusi raudoitus edessä ja rahanmeno jatkuu.....
      Ennen tällaista rumbaa en edes osannut kuvitella, mitä kaikkea harmia hampaista voi tulla.

    • tulokseen

      Minun oikomiseni on lopuillaan. Sain viime viikolla kiinteät raudat pois. Tulos on pettymys. Rivi on kyllä suora, mutta en ole tulokseeni läheskään tyytyväinen ja lisäksi purentaani ei saatu kohdilleen ihan niinkuin oli aiottu.
      Rahaa meni kiinteä kojevaiheeseen 4300 euroa kaksi vuotta. Kallista oli ja tulos ei läheskään sitä mitä odotin. Nyt seurataan tilannetta vielä kaksi vuotta irtokojein ja sitten saan ehkä langat hampaiden taakse, jos tilanne sen sallii.

    • harmittaa!!!

      Mulla on kokemusta oikomishoidon kautta ikävistä kivuista ties vaikka millaisten härvelien takia. 6 vuotinen piina se oli.

      Oli kiinteät raudat, lankoja, kaaria, kuminauhoja, kitalakiläpysköjä ja kaikkea. 3-4 viikon välein kiristettiin aina laitteita ja vellikuurilla olin sen jälkeen 1-3 päivää. Kevytkin yhteenpureminen sattui makeasti. Joskus raudat nirhaisivat posken sisäpuolelta haavoille.
      Edelleen on alaetuhampaiden takana retentiokaari, ja minulla se hieman hankaloittaa ässän sanomista, shuhiseee. Koko homma maksoi n. 8000 euroa. Tosi kallista oli ja jos olisin tiennyt mihin helvettiin joudun oikomiseni kanssa, niin en olisi hommaan ryhtynyt ollenkaan. Alkujaan suunnitelmassa oli vain 2-3 vuoden oionta, joka sitten loppujen lopuksi piteni kuuteen vuoteen. Ei se ollut sen arvoista, ei todellakaan. Hampaat ei tee ihmistä onnelliseksi, siihen tarvitaan muutakin.

    • kalliita
      • oiottu

        Kyllähän tuo maksaa, omalla kohdallani pikkasen päälle 2000e. Mulla oli sellainen kuukausimaksusysteemi että joka kuu meni 100e. Olin silloin töissä joten tuo summa oli helposti maksettavissa. Lisäksi olin säästänyt oikomista varten sen koko summan mikä siihen meni kun ajattelin että se täytyisi maksaa tyyliin kerralla pois, sen verran tärkeä asia tuo itselleni oli. Lisäksi vanhemmat tarjoutuivat kustantamaan osan mutten kyllä heiltä ottanut senttiäkään.


      • ikuisesti
        oiottu kirjoitti:

        Kyllähän tuo maksaa, omalla kohdallani pikkasen päälle 2000e. Mulla oli sellainen kuukausimaksusysteemi että joka kuu meni 100e. Olin silloin töissä joten tuo summa oli helposti maksettavissa. Lisäksi olin säästänyt oikomista varten sen koko summan mikä siihen meni kun ajattelin että se täytyisi maksaa tyyliin kerralla pois, sen verran tärkeä asia tuo itselleni oli. Lisäksi vanhemmat tarjoutuivat kustantamaan osan mutten kyllä heiltä ottanut senttiäkään.

        Ylärivini oli liian tiivis ja etuhampaat kuin jäniksellä. Kaksi hammasta poistettiin, kiinteät raudat, kitalaki, yöveto yms. Viisi vuotta kesti.

        Tuloksena; jänöjussi ilman kahta hammasta. Ei todellakaan ollut homman väärti. Olen huomannut, että hampaani menevät koko ajan enemmän vinoon ajan myötä.

        Hammaslääkärillä käyn enää jos todellakin on jotain huolestuttavaa suussa. Sain hirveän hammaslääkäripelon ja lompakko keveni tuhansilla euroilla.

        Uskon, että lapsena tehdyt oikomiset pysyvät ja tulokset ovat hyvät, mutta näin vanhemmalla iällä tehdyt toimenpiteet ovat yhtä kukkua...


      • eiiiii
        ikuisesti kirjoitti:

        Ylärivini oli liian tiivis ja etuhampaat kuin jäniksellä. Kaksi hammasta poistettiin, kiinteät raudat, kitalaki, yöveto yms. Viisi vuotta kesti.

        Tuloksena; jänöjussi ilman kahta hammasta. Ei todellakaan ollut homman väärti. Olen huomannut, että hampaani menevät koko ajan enemmän vinoon ajan myötä.

        Hammaslääkärillä käyn enää jos todellakin on jotain huolestuttavaa suussa. Sain hirveän hammaslääkäripelon ja lompakko keveni tuhansilla euroilla.

        Uskon, että lapsena tehdyt oikomiset pysyvät ja tulokset ovat hyvät, mutta näin vanhemmalla iällä tehdyt toimenpiteet ovat yhtä kukkua...

        "Uskon, että lapsena tehdyt oikomiset pysyvät ja tulokset ovat hyvät, mutta näin vanhemmalla iällä tehdyt toimenpiteet ovat yhtä kukkua..."

        Ei pidä paikkaansa ikävä kyllä, mulla on kaksi lapsuudesta asti tuntemaa tyttöä ja oiottu siis lapsena hampaat eikä ole pysyneet oikomisen tulokset. Työkaverilla sama kohtalo.


      • JA MAKSETAAN MYÖS
        oiottu kirjoitti:

        Kyllähän tuo maksaa, omalla kohdallani pikkasen päälle 2000e. Mulla oli sellainen kuukausimaksusysteemi että joka kuu meni 100e. Olin silloin töissä joten tuo summa oli helposti maksettavissa. Lisäksi olin säästänyt oikomista varten sen koko summan mikä siihen meni kun ajattelin että se täytyisi maksaa tyyliin kerralla pois, sen verran tärkeä asia tuo itselleni oli. Lisäksi vanhemmat tarjoutuivat kustantamaan osan mutten kyllä heiltä ottanut senttiäkään.

        Ei niitä makseta tyylin kerralla pois, koska siinä tilanteessa moni jättää laskunsa kokonaan hoitamatta.
        Niin on käynyt ties kuinka monet kerrat eli enää ei asiakas maksa koko summaa vaan joka käynnillä, joka on kerran kuussa, maksetaan käyntimaksu pois. Hammaslääkäri ei ole mikään pankki.
        Tappiot oikomishoidoista hammaslääkäriasemilla oli kokohommasysteemi aikana todella huomattavat. Siksi lasku veloitetaan joka käynnillä kerran kuussa, että hoidot tulee maksettuakin kokonaan, eikä jää toisten asiakkaiden piikkiin nousevina kustannuksina.


      • oikomishoidossa
        JA MAKSETAAN MYÖS kirjoitti:

        Ei niitä makseta tyylin kerralla pois, koska siinä tilanteessa moni jättää laskunsa kokonaan hoitamatta.
        Niin on käynyt ties kuinka monet kerrat eli enää ei asiakas maksa koko summaa vaan joka käynnillä, joka on kerran kuussa, maksetaan käyntimaksu pois. Hammaslääkäri ei ole mikään pankki.
        Tappiot oikomishoidoista hammaslääkäriasemilla oli kokohommasysteemi aikana todella huomattavat. Siksi lasku veloitetaan joka käynnillä kerran kuussa, että hoidot tulee maksettuakin kokonaan, eikä jää toisten asiakkaiden piikkiin nousevina kustannuksina.

        Lasku peritään joka käynnillä sen vuoksi, ettei asiakas lopussa jätä laskua kokonaan maksamatta. Näin on käynyt tuhansia kertoja. Monesti ollaan käyty 3-4 kertaa ja oikomishoidossa kymmeniä kertoja, sitten ei enää saavutakaan viimeiselle käynnille, kun laskukin pitäisi ottaa mukaan. Tai sitten on otettu se viimeisen käynnin lasku ja ei ole maksettu siitä euroakaan. Siksi käytäntö on, että lasku joka kerralla, näin tulee asiat hoidettua molemminpuolin oikein.


      • eli joka käynnistä
        oiottu kirjoitti:

        Kyllähän tuo maksaa, omalla kohdallani pikkasen päälle 2000e. Mulla oli sellainen kuukausimaksusysteemi että joka kuu meni 100e. Olin silloin töissä joten tuo summa oli helposti maksettavissa. Lisäksi olin säästänyt oikomista varten sen koko summan mikä siihen meni kun ajattelin että se täytyisi maksaa tyyliin kerralla pois, sen verran tärkeä asia tuo itselleni oli. Lisäksi vanhemmat tarjoutuivat kustantamaan osan mutten kyllä heiltä ottanut senttiäkään.

        Kävin konsultaatiossa hiljattain se oli juuri tuon 100e, enempää en köyhynyt. Koko hoidon kestoksi tulisi minulla 2000 euroa per vuosi ja kolme vuotta sitä rumbaa. Yhteensä 6000 euroa koko hoito ja todella sitä ei suoriteta kertamaksulla, kun hoito on päättynyt, vaan joka kuukausi maksetaan hammaslääkärille suoritetusta hoidosta.
        Mietinpä aloitusta uudelleen ja uudelleeen.....


      • 100 euroa kuukaudessa
        JA MAKSETAAN MYÖS kirjoitti:

        Ei niitä makseta tyylin kerralla pois, koska siinä tilanteessa moni jättää laskunsa kokonaan hoitamatta.
        Niin on käynyt ties kuinka monet kerrat eli enää ei asiakas maksa koko summaa vaan joka käynnillä, joka on kerran kuussa, maksetaan käyntimaksu pois. Hammaslääkäri ei ole mikään pankki.
        Tappiot oikomishoidoista hammaslääkäriasemilla oli kokohommasysteemi aikana todella huomattavat. Siksi lasku veloitetaan joka käynnillä kerran kuussa, että hoidot tulee maksettuakin kokonaan, eikä jää toisten asiakkaiden piikkiin nousevina kustannuksina.

        Olen parhaillaan oionnassa ja pulitan joka kuukausi 160 e ylä- ja alarautojen kiristyksestä. Jos vaihdetaan kaarilanka tai lisätään muuta "rautaa", hinta on yli 200 euroa siitä työstä. Tällä hetkellä olen pulittanut 240 euroa joka toinen kuukausi, koska kaarilankoja on uusittu joka toinen kerta. Eli 100 euroa kuukaudessa ei nykyään enää riitä. Lisäksi tietty silloin, kun raudat asennettiin meni yli 1000 euroa sille kuulle. Ei auttanut kuin maksaa. "Velaksi" ei nykyään oikomishoitoja tosiaankaan tehdä ja ymmärtäähän sen, palkka suoritetusta työstä myös hammaslääkärille.


      • Eipä uskoisi
        eiiiii kirjoitti:

        "Uskon, että lapsena tehdyt oikomiset pysyvät ja tulokset ovat hyvät, mutta näin vanhemmalla iällä tehdyt toimenpiteet ovat yhtä kukkua..."

        Ei pidä paikkaansa ikävä kyllä, mulla on kaksi lapsuudesta asti tuntemaa tyttöä ja oiottu siis lapsena hampaat eikä ole pysyneet oikomisen tulokset. Työkaverilla sama kohtalo.

        Sama juttu! Vanhempani maksoi aikanaan minulle vuosia kestäneen oikomishoidon, kun olin lapsi. Oli kaikenlaisia rautoja, vetoja ja retentiokaareja. Hampaani eivät kuitenkaan ole suostuneet pysymään aloillaan, joten hukkaan on vanhempieni rahat menneet!
        Itse en ole ottanut hampaistani mitään ongelmaa, joten mulle nämä kyllä istuu hyvin suussa ja eivät ole rumat vinoudesta huolimatta. Harmittaa vaan vanhempieni puolesta, kun maksoivat turhan hoidon.....


      • PARHAILLAAN OIONNASSA
        eli joka käynnistä kirjoitti:

        Kävin konsultaatiossa hiljattain se oli juuri tuon 100e, enempää en köyhynyt. Koko hoidon kestoksi tulisi minulla 2000 euroa per vuosi ja kolme vuotta sitä rumbaa. Yhteensä 6000 euroa koko hoito ja todella sitä ei suoriteta kertamaksulla, kun hoito on päättynyt, vaan joka kuukausi maksetaan hammaslääkärille suoritetusta hoidosta.
        Mietinpä aloitusta uudelleen ja uudelleeen.....

        Mulla ei ole ns. virheellistä purentaa ja hampaat on ylhäällä ihan suorassa, alhaalla etuhampaat hiukan, pikkuriikkisen vinossa ja kaksi keskimmäistä on ihan vähän ulkonevat.
        Aika järkytys oli kuulla, että oikomishoito tulee maksamaan n. 2500 e, jos saan raudat pois ensi kesään mennessä ja silloin hampaiden takapuolelle kiinnitetään tukilanka.
        Rautojen asennus oli todella kallista.
        Nyt maksan kerran kuussa tapahtuvasta aktivoinnista 150e/kerta.
        Ihan hirveän kallista joka kuukausi pulittaa 150 euroa ja joskus on mennyt enemmänkin, jos on jotain jousia sun muita tappeja laitettu.
        Hammaslääkäri suositteli rautoja. Minä pelkään että minut "huijattiin" ottamaan kalliit raudat.


      • oiottu
        PARHAILLAAN OIONNASSA kirjoitti:

        Mulla ei ole ns. virheellistä purentaa ja hampaat on ylhäällä ihan suorassa, alhaalla etuhampaat hiukan, pikkuriikkisen vinossa ja kaksi keskimmäistä on ihan vähän ulkonevat.
        Aika järkytys oli kuulla, että oikomishoito tulee maksamaan n. 2500 e, jos saan raudat pois ensi kesään mennessä ja silloin hampaiden takapuolelle kiinnitetään tukilanka.
        Rautojen asennus oli todella kallista.
        Nyt maksan kerran kuussa tapahtuvasta aktivoinnista 150e/kerta.
        Ihan hirveän kallista joka kuukausi pulittaa 150 euroa ja joskus on mennyt enemmänkin, jos on jotain jousia sun muita tappeja laitettu.
        Hammaslääkäri suositteli rautoja. Minä pelkään että minut "huijattiin" ottamaan kalliit raudat.

        Ei kyllä pelkkien alahampaiden oikominen saisi noin paljon maksaa. Mulla molempien (ylä- ja alahampaiden) oikominen maksoi 2000e. Jos olisin oikonut vain ylähampaat niin olisi varmaan mennyt alle 1000e koska ne asettuivat paikoilleen niin nopeasti. Onpa eroja noissa lääkäreitten hinnoissa...


      • halpa hinta
        oiottu kirjoitti:

        Ei kyllä pelkkien alahampaiden oikominen saisi noin paljon maksaa. Mulla molempien (ylä- ja alahampaiden) oikominen maksoi 2000e. Jos olisin oikonut vain ylähampaat niin olisi varmaan mennyt alle 1000e koska ne asettuivat paikoilleen niin nopeasti. Onpa eroja noissa lääkäreitten hinnoissa...

        Mistäs päin noin halpa oikoja löytyy?
        Kyllä minulle on useimmissa paikoissa sanottu, että alahampaiden ja ylähampaiden oikominen on vähintään 4000 euroa yhteensä. Tämän halvemmalla ei tänä päivänä hampaita oiota.
        Jos pelkkä toinen leuka, niin siitäkin saa pulittaa tuon 2000 euroa, joten täytyy vain ihmetellä tuota sinun halpaa hintaasi.


      • oiottu
        halpa hinta kirjoitti:

        Mistäs päin noin halpa oikoja löytyy?
        Kyllä minulle on useimmissa paikoissa sanottu, että alahampaiden ja ylähampaiden oikominen on vähintään 4000 euroa yhteensä. Tämän halvemmalla ei tänä päivänä hampaita oiota.
        Jos pelkkä toinen leuka, niin siitäkin saa pulittaa tuon 2000 euroa, joten täytyy vain ihmetellä tuota sinun halpaa hintaasi.

        Espoosta löytyy. Tietty voi olla että hänenkin taksansa on noussut muutaman vuoden sisällä. Työkaverillani tuli hänelläkin maksamaan alle 3000e (sama oikoja) vaikka hänen hampaissaan oli hieman enemmän haastetta. Mulle tuo hinta-arvio oli ennen kuin ruljanssiin ryhdyin 2000-2500e.


    • kauniithampaat

      Olen aikeissa aloittaa oikomishoidon Helsingissä ja toivoisin teidän (jotka olette tyytyväisiä hoitoonne) suosittelevan yksityistä oikojaa Helsingin alueella osoitteeseen [email protected] Varsinkin sinä nim.oiottu ota yhteyttä, hampaasi alkutilanne on lähellä omaani!

    • hlbl

      Ylä etuhampaani on kuin majavalla, eli kaksi etummaista ovat isoja sekä lievän ahtauden takia ne eivät aivan asetu riviin muiden kanssa. Ala etuhampaani ovat suuremman ahtauden vuoksi yhtä siksakkia. Muuttaessa paikkakuntaa vaihdoin myös hammaslääkäriä. Uusi hammaslääkäri kummasteli miten edellinen (lapsuuden hammaslääkäri) ei ollut suoristanut niitä ja höpötteli jotain että hampaitani täytyisi irrottaa, muotoilla ja asetella uudelleen... Siitä lähtien hampaani ovat todella häirinneet minua rumuutensa vuoksi. Jos alkaisin suoristuttaa niitä, mitä veikkaatte että niille tehtäisi, joutuisinko päivisin pitämään jotain näkyviä rumia vekottimia suussa, kuinka kalliiksi se tulisi jos asiat sujuisi suunnitelmien mukaan ja mikä hommassa voisi mennä pieleen?

    • Ugly Betty vol 5

      Kylläpä alkoi kauhistuttaa lukiessa näitä oikomisjuttuja. Itse nyt 30 v täyttämässä ja juuri saamassa kiinteät telaketjut ylähampaistoon parin viikon kuluttua; alahampaisiin sitten joskus kun yläpurennan siirryttyä kojeille on siellä tilaa.

      Oikomisen aloittamisen syynä 1% vaikuttaa esteettinen haitta eli hampaiden lievä vinous/kasautuminen, joka vuosi vuodelta tiivistyy enemmän hampaiden "valuessa" lomittain eteen- ja sisäänpäin. 15 vuotta sitten hampaani olivat suht suoran näköiset, joskin jo silloin hammaslääkärit saarnasivat oikomisen tarpeellisuudesta. Tiiviydestä on tietysti myös terveydellistä haittaa, kun hammaslankakaan ei tahdo mahtua hammasrakoihin. 99% hoidon aloittamisen syynä on ristiin menneestä purennasta johtuva vasemman leukanivelen epämuodostuminen (ei ole vielä jäänyt lukkoon, mikä hammaslääkärin mielestä on ihme) ja luultavasti siitä muusta johtuvista migreenimäisistä päänsärkykohtauksista. Päänsäryt todella alkoivat häiritä elämääni ja esiintyä yhä useammin. Kerta tai kaksikin kuussa on minulle liikaa invalidisoivassa päänsäryssä, kun melko ilmeinen syy on purenta.

      Nyt on kesä mennyt yöniskavedon kanssa, ensimmäiset kaksi viikkoa oli tuskaa, mutta olen tottunut hyvin ja hampaatkin kuulemma siirtyneet hienosti. Odottelen innolla telaketjujen saamista, en ole juuri ajatellut että tuloksena olisi jotakin muuta kuin aiottua.

      Yhtenä mahdollisuutena oli alussa yhteensä neljän väli/poskihampaan poistaminen tilan saamiseksi, mutta oikojani tuli siihen tulokseen, että se _saattaisi vain pahentaa tilannetta_. Nyt näitä juttuja luettuani olen enemmän kuin onnellinen, että hän tuli siihen tulokseen, ja mitään siinä mielessä peruuttamatonta ei ole suussani vielä tehty...

      Ensin koko ylä- ja sitten alarivistö kiskotaan taaksepäin ja ulospäin. Etuhampaat siirtyisivät myös ylöspäin siten, että ei tarvitsi enää hymyillä "ikenillään". Kyllä se kuulostaa mahtavalta, samoin kuin se, että leukanivelet toimisivat vielä viiskymppisenäkin, saati siitä eteenpäin.

      Lysti tulee minulla maksamaan arvion mukaan 3500-3700e (ei mikään pikkujuttu toimeentulon alarajoilla kitkuttelevalle opiskelijalle), siihen päälle sitten vielä jatkohoito eli öisin pidettävät suumuotit jotka pitäisivät hampaat sitten paikoillaan. Tuon summan hokeminen illalla auttaa kummasti laittamaan niskavedon paikoilleen, vaikka kuinka väsyttäisi...


      Keskustelun aiempien puheenvuorojen hintatiedot lienevät kokeneen pientä inflaatiota, olisikin kiva tietää, mitä oikomishommat tänäpäivänä muilla ovat kustantaneet?

    • anti-hymy

      Itse haaveilen oikomishoidosta puhtaasti esteettisistä syistä: En omista yhtäkään kuvaa itsestäni, jossa hymyilen hampaat näkyen. En YHTÄKÄÄN! :( Tähän asti on sentään otettu vain rippi- ja ylioppilaskuvia, yms. Hääkuviini, jos sellaisia joskus otetaan, haluan kauniin hymyn.

      Tilanne on se, että etuhampaan todella pahasti ulkona rivistä, lisäksi ulkoreunoista eteenpäin hiukan kenollaan. Molemmat kulmahampaat lisäksi ulkona, joista toinen tulee heti näkyviin, kun huuli kiristyy sen päälle hymyyn. Tilanne on niin paha, että vihaan valokuvaustilanteita ja normaalissa sosiaalisessa kanssakäymisessäkin vältän nauramista (tai käännän pään, kun nauruun purskahtamista ei voi enää pidätellä :D). Lisäksi hampaiden siksakkimaisuus antaa vaikutelman, että rivin takana olevat kakkoset jäävät varjoon, ja siten näyttävät puuttuvan kokonaan.

      Mielestäni tällaisia asioita ei kuuluisi kenenkään joutua miettimään. Jos siis hampaiden oikominen vaatii pari vuotta (tai vaikka loppuelämän) ja rahaa, olen valmis. Mitään hollywood-hymyä en silti halua, toivon että kulmahampaat voidaan säilyttää edelleen vähän "nököllään", muuten menettäisin liikaa persoonallisuuttani.

    • vik

      Voisiko kukaan suositella oikamisklinikka helsingissä/espoossa tai Vantaalla? itse kävin hymyklinikassa 1,5 vuotta, enkä ole enää tyytyväinen heidän palveluihin, eli haluaisin vaihtaa lääkäria.

    • lauraaaaa2

      laitoitko

    • maonna123456

      ulkonäkö

    • aloittelija66

      Olen aloittamassa ensi viikolla....

    • Anonyymi

      Ejejrjr

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      113
      8690
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2605
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2346
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1986
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1734
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      12
      1534
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1487
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1292
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      7
      1219
    Aihe