Syyllinen #1 tapahtuneeseen on kuljetusliike. Kilpailun ja paineen alla on ajettava niin kovaa kuin autosta lähtee. Sijaiskärsijä/osasyyllinen on kuljettaja, jonka lapasesta auto lähti. Hänen tulee viime kädessä arvioida olosuhteet ja sovitettava nopeus sen mukaiseksi. Ajetaan sitten vaikka 60km/h jos ei muu auta. Ei ole mikään selitys talvella, että jäinen tienpinta yllätti. Heinäkuun helteillä sen voisi ymmärtää. Auto pysyy AINA tiellä kun nopeus on riittävän alhainen.
Sellaista selvänäkijä tielaitosta ei ole olemassakaan, joka olisi aina salamana paikalla kun jossain tienpinta jäätyy tai tulee pyry.
Ei sen puoleen teiden kunnossapito on kyllä huonontunut dramaattisesti viimevuosina. Korkeita polanteita on joka puolella. Enää ei höylätät kuten ennen vanhaan.
Mutta sellainen paskan jankutus on onneksi jo vähentynyt, että jos rajoitin olisi säädetty korkeammalle nopeudelle, niin nopeutta lisäämällä yhdistelmän olisi voinut oikaista. Rajoitin olisi alunperin pitänyt olla säädetty 70 km/h. Tämän pitäisi tulla pakolliseksi kaikille raskaille ajoneuvoille Suomessa.
Konginkangas yhteenveto
14
2865
Vastaukset
Et ilmeisesti. Säälittää ihan ajatella, että joidenkin on toistuvasti palattava tähän Konginkankaan tapaukseen. Eikö siitä ole jo tarpeeksi täällä keskusteltu? On siitä. Ja kaikki järkevät ja asioista ymmärtävät ovat jo käsittäneet mitä siellä tapahtui.
Sitten on nämä luultavasti yhdet ja samat jotka hakevat sisältöä omaan säälittävään elämäänsä keskustelemalla jatkuvasti yksistä ja samoista, loppuunkalutuista asioista.
"Mutta sellainen paskan jankutus on onneksi jo vähentynyt, että jos rajoitin olisi säädetty korkeammalle nopeudelle..."
Mutta herranen aika kun tämä asioista mitään ymmärtämättömien paskan jankutus ei ole loppunut.
"Rajoitin olisi alunperin pitänyt olla säädetty 70 km/h."
Paskat. Ja uudelleen: paskat. Pitäisiköhän itsekkin, ihan vain sinua ärsyttääkseni, alkaa ajamaa rajoittimessa ja myötäleet niin kovaa kun vain kantti kestää. Ja kuormaa olisi kanssa sitä mukaa, että pyörät pysyy varmasti tiessä. Tiedäthän sinä "ammattilaisena" mitä tällä tarkoitan?- Ajuri
tosiaan voitais lopettaa nämä? Vasta tuhannen aihetta yhestä kolarista ja siittäki jo toista vuotta!
- riidelkö
Onhan sitä tapahtunut.
1. Kuljetusfirmojen ajojärjestelijät on saatettu osavastuuseen kuljettajien aikataulujen pitävyydestä.
2. Transpoint on jakanut Kemi-Helsinki kuletusvälin 3 legiin
3. lisäksi ajonopeuksia on alennettu 100:sta 80 kilometriin talvikausina helvetin pitkiltä osuuksilta. Niinkuin sillä pitäisi olla mitään vaikutusta rekkoihin, joilla on 80 rajoituksena aina.
4. On vähän tutkittu rekkojen ajo-ominaisuuksia yleensä, Ja Tiehallinnon korkea edustaja on todennut, että ei voida muuttaa, vaikka ongelmat ovat ilmeiset. Kun muka kuljetusliikkeet ja koko liikenne joutuisi ylivoimaisten ongelmien eteen, kun ei olisi kuljettajia. P-le nuoria kävelee ilman töitä ja kuljetusala on monen haaveena tiedossa olevasta huonosta palkkatasosta huolimatta.
Että näillä periaatteilla Suomen liikenneturvallisuutta hoidetaan. Transpoint Oy taitaa sen sanella.- stycke
"1. Kuljetusfirmojen ajojärjestelijät on saatettu osavastuuseen kuljettajien aikataulujen pitävyydestä. "
Ihan hyvä alku, vielä kun se toteutuu laajemmin niin parempi.
"2. Transpoint on jakanut Kemi-Helsinki kuletusvälin 3 legiin "
Kauas on pitkä matka. Reittihän ulottuu itse asiassa Rovaniemelle asti.
"3. lisäksi ajonopeuksia on alennettu 100:sta 80 kilometriin talvikausina helvetin pitkiltä osuuksilta. Niinkuin sillä pitäisi olla mitään vaikutusta rekkoihin, joilla on 80 rajoituksena aina. "
Joo, kunnon suomalainen "ei tästä apua ole, mutta kiusa se on pienikin kiusa".
"4. On vähän tutkittu rekkojen ajo-ominaisuuksia yleensä, Ja Tiehallinnon korkea edustaja on todennut, että ei voida muuttaa, vaikka ongelmat ovat ilmeiset. Kun muka kuljetusliikkeet ja koko liikenne joutuisi ylivoimaisten ongelmien eteen, kun ei olisi kuljettajia. P-le nuoria kävelee ilman töitä ja kuljetusala on monen haaveena tiedossa olevasta huonosta palkkatasosta huolimatta.
Että näillä periaatteilla Suomen liikenneturvallisuutta hoidetaan. Transpoint Oy taitaa sen sanella."
Suurin ongelma mikä syntyisi esim. puoliperävaunuyhdistelmiin siirryttäessä olisi se, että te (kansa) ette halua maksaa sitä kustannusten nousua. Pitkät täysperävaunut ovat tehokkuus huomioiden varsin turvallisia. Kuljetusalalle töihin pääsy ei ole terveelle ihmiselle mikään amerikan temppu, vaikka se vaatii enenevässä määrin kurssittautumista. Kyllä se lienee ongelmana, että palkkaus on mitä on ja työ ihan oikeaa työtä, missä voi joskus tulla hiki ja housutkin likaiseksi. Alan negatiivinen mediaseksikkyyskin tekee oman osansa asiaan.
Tiestön kehittäminen ja kunnossapito on yksi asia minkä unohdit aika sujuvasti. Se on yksi hyvin tärkeä tekijä, mutta sen unohtaa myös valtio itse, joka päästää kansallisomaisuuden rappeutumaan. Siitä seuraa hyvin kalliit laskut, remontit tulevat aikanaan todella kalliiksi ja ennen niitä menetetään valitettavasti myös korvaamattomia ihmishenkiä. - ajo-ominaisuudet
lienee tutkimaton alue. Ilmeisesti täysperävaunu tuntuu rauhalliselta vetää, tosin se sivullisen silmissä näyttää huojuvan koko ajan. Entä tällaisen paniikkijarrutus, onko se ylipäänsä mahdollinen. Ajonvakautussysteemejä on ilmeisesti olemassa puoliperävaunuille, mutta markkinoiden pienuuden vuoksi ei täysperävaunuille. Liekö näitä pitkiä (vetoautoa pitempiä) perävaunuja muualla kuin Suomessa.
- mutta kielletty
ajo-ominaisuudet kirjoitti:
lienee tutkimaton alue. Ilmeisesti täysperävaunu tuntuu rauhalliselta vetää, tosin se sivullisen silmissä näyttää huojuvan koko ajan. Entä tällaisen paniikkijarrutus, onko se ylipäänsä mahdollinen. Ajonvakautussysteemejä on ilmeisesti olemassa puoliperävaunuille, mutta markkinoiden pienuuden vuoksi ei täysperävaunuille. Liekö näitä pitkiä (vetoautoa pitempiä) perävaunuja muualla kuin Suomessa.
epäilit rekkojen vakauden olevan tutkimaton alue,kyllä asiaa on paljon tutkittu ja paljon on itsestään selvää jo peruskoulu tai vähintään insinööri fysiikalla.
Esim. yli-insinööri Esko Kärjen (liikenne- ministeriö) vastauksessa hesarin yleisön osastossa se sanottiin selvästi.
Liikenteen hidastaminen ja mahdollisuus tehdä ahtaita liikenne ympyröitä (myös henkilöauto liikenteen) nopeuden hidastamiseksi on asetettu etusijalle.
olisi helppo tehdä vakaa yhdistelmä pidentämällä akselivälejä jolloin kiertoliikkeen osalta jousto olisi pienempi ja pito parempi, mutta kääntyvyys säännökset estävät tämän (eihän moinen jenkki systeemi käy euroopassa), Esko vain jättää sanomatta että Suomi on tässäkin asiassa päättänyt olla tiukempi kun monet muut EU maat. - mikä on syy
ajo-ominaisuudet kirjoitti:
lienee tutkimaton alue. Ilmeisesti täysperävaunu tuntuu rauhalliselta vetää, tosin se sivullisen silmissä näyttää huojuvan koko ajan. Entä tällaisen paniikkijarrutus, onko se ylipäänsä mahdollinen. Ajonvakautussysteemejä on ilmeisesti olemassa puoliperävaunuille, mutta markkinoiden pienuuden vuoksi ei täysperävaunuille. Liekö näitä pitkiä (vetoautoa pitempiä) perävaunuja muualla kuin Suomessa.
Rekkoja kaatuu Suomen teillä keskimäärin joka työpäivä(yö). Mikä lienee suurin syy? Kurkotellaanko limsapulloja, vaihdetaanko radiokanavaa, selataanko rahtikirjoja vai tuliko unihiekkaa silmiin. Olisi varmaan asiallista tutkia vaikka ei ketään kuolisikaan.
- Ihmettelijä
mikä on syy kirjoitti:
Rekkoja kaatuu Suomen teillä keskimäärin joka työpäivä(yö). Mikä lienee suurin syy? Kurkotellaanko limsapulloja, vaihdetaanko radiokanavaa, selataanko rahtikirjoja vai tuliko unihiekkaa silmiin. Olisi varmaan asiallista tutkia vaikka ei ketään kuolisikaan.
Yhdistelmä kaatuu kun jomman kumman ajoneuvon painopiste menee tukipisteiden ulkopuolelle ja vetää toisen mukanaan.
Onko tällä palstalla enää pitkiin aikoihin ollut mukana alan ammattilaisia? Tuntuu, että paskanjauhajat kuormittavat tätä palstaa estäen asialliset keskustelut, joista joku voisi hyötyä.
Syyllistyinpähän itsekin em. ilmiöön, mutta lupaan tämän purkauksen jälkeen siirtyä muihin foorumeihin.
Tsemppiä raskaan kaluston kuljettajille!!! Ihmettelijä kirjoitti:
Yhdistelmä kaatuu kun jomman kumman ajoneuvon painopiste menee tukipisteiden ulkopuolelle ja vetää toisen mukanaan.
Onko tällä palstalla enää pitkiin aikoihin ollut mukana alan ammattilaisia? Tuntuu, että paskanjauhajat kuormittavat tätä palstaa estäen asialliset keskustelut, joista joku voisi hyötyä.
Syyllistyinpähän itsekin em. ilmiöön, mutta lupaan tämän purkauksen jälkeen siirtyä muihin foorumeihin.
Tsemppiä raskaan kaluston kuljettajille!!!ihan aina :)
Nimittäin jos vaikka tienreuna pettää hiljaisessa vauhdissa, niin jos vain käy niin hyvä tuuri että maaperä ottaa vastaan sopivasti, niin ei kaadu. On kyllä niin kallellaan, että pitäisi kaatua, mutta kun se maaperä ottaa vastaan, niin...
Saa olla niin kallellaan, että pystyt pyörittelemään kädellä joitakin uloimpia renkaita, mutta auto tai perävaunu on silti pystyssä. Ja siis ihan varmasti on auton tai perävaunun painopiste luiskahtanut kuvitteellisten tukipisteiden ulkopuolelle ;)
Nimimerkillä nähty on, vaikka ei ole itselle sattunut :)
Kiitos tsempistä, oli vaan pakko päästä turhaan pätemään.
- Rattimatti
Ilmeisesti saavat suurta tyydytystä loppuunkalutusta asiasta. Yritetään nyt elää eteenpäin.
- kuzki
mielenkiintoinen pointi, kaarteessa kun se paino pyrkii myös jatkamaan matkaansa liikkeen suuntaan. eli pitääkö pyörä painon kanssa niin paljon enemmän että vois ajaa kovempaa. nojoo tää on kans paskan jauhantaa
- seuraus
tienkunnossapidosta on armoton kilpailu tappanut tiehöylät sukupuuttoon vai oletko nähnyt sen harvinaisuuden tienpäällä töissä
- Timo Nieminen
oletko huomannut että molemmat autot valtion autoja ja kuljettajat valtion työntekijöitä.
Mikäli verovaroin tuetut työntekijät haluavat kilpailla rikkomalla lakeja tulee heidät saattaa vastuuseen tekemisistään niin suoritus kuin johtotasolla.
Rajoittimen asetuksista ko. onnettomuudessa olet oikeassa, mutta eiköhän asenteiden muutos ns. vanhassa kaartissa niin kuljettajien kun johdon ja viranomaisten osalta olisi parasta lääkettä.
lakia seuraavilla ja sitä kuljettajilta vaativilla yrityksillä on jatkuva työvoima pula, mutta näitä rittää edelleen, jotka vain kysyvät paljonko saa tehdä ja valitsevat työpaikkansa sen mukaan. - toinen samanlainen
ajattelin esittää kysymyksen,kerro mikä auto pitää vak.nop. säätimellä asennetun nopeuden alamäessä ajettaessa täydellä kuormalla? Se on aivan sama vaikka ne on säädetty 60km/h niin alamäessä nopeus nousee niin paljon kuin annat sen nousta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä
Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai949367Persut: haluamme lisää veroja!
Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki694864Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.414531Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?
Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit592887Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j82088Numero josta kaivattusi tulee mieleen
Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.1001576- 411354
Tämmönen höpsö
Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress441276Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera
Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota471276Heräsin taas sinä mielessä
Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?641242