Meänkieltä puhhuu vain ruottalaiset

Saku

Vähän tästä meänkielestä ...

Meänkieltä ei ole puhuttu koskaan ko Ruottin puolela - eikä meän kielestä kannata väkisten tehä yhteistä rajan kieltä ko se ei sitä ole ko - ei ees historiassa. Oon vain joukko ruottin puolela joen törmää väkeä, jokka ei ossaa kunnola ruottia eikä suomea - ne puhhuu omaa meän kieltähään. Se ei taas ole mithään kieltä. Met puhuma Suomen puolela murtheela, mutta emmä milhään meän kielelä - Tätä jokku ruottalaiset ns. meänkielelä rattastavat ns. kultturellit ja kirjaviissaat ei milhään saan päähänsä, eikä moni jokivartinenkhaan hössähtänny.

3

568

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kalesa2

niihän ne sannoo ruottin puolella, että
      "ompa sulla fiini biili".
      eihän meän puolela niin sanota.

• mutta biilipä

onki vuoden 1809 jälkheinen keksintö

kaikki vanhat sanat ja osa vähän uuempia on yhteisiä

turha väkisin vääntää eroja parin lainasanan vuoksi, pohjalla on kumminki oma kveenien murre, joka on ikivanha suomen murre -

silti suomalaisia meistä ei ole monikhaan vaan met olema vahettanheet kielen ko olema muuttahneet tänne...taikka sitten oleheet kaksi tai useampikielisiä..sitä löytyy toisteita senko ny 200-1000 vuen takasista asioista mithään kunnollista on ylöspantu

lue vaikka egilin saaga alkajaisiksi (muistiinpantu 1000 luvula muinaisskandinaviaksi, tapahtumat on ilmeisesti 800 luvulta)

• olen nk. suomen puolelta

ja puhun meän kieltä täydellisesti, aivan siinä kuin ruotsin puolella olevatkin

mitenkä se raja olisi muka entisaikoina keinotekoisesti keskelle kulkuväylää, jokea syntynytkään..

kyllä se on 1809 rauhan aikaansaannos tämä väkisin väänetty suomalainen-ruottalainen hommeli tässä rajalla

emmähän met ole olheet kumpaakhaan kansakuntaa oikeasti, met olema kveenejä! oma kansa, kaks kansalaisuutta.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalaisten pinna paloi - Ärsytys iskee uudesta TTK-juontajasta "Eihän tälle voi kun nauraa"

Oliko Veronica Verho hyvä valinta TTK-juontajaksi? Uuden TTK-juontajan henkilöllisyyttä on arvailtu siitä asti, kun Va
      Suomalaiset julkkikset
      109
      2240
    2. Mitäpä luulet että tykkääkö

kukaan kaivatustasi ?
      Ikävä
      103
      896
    3. T rakastan sua

vaikket sitä usko
      Ikävä
      66
      853
    4. Varmaan aika moni

Haluaisi sinut enemmän kuin mielellään
      Ikävä
      48
      825
    5. Mitä tapahtuu?

Mitä tapahtuu Humalojalla? Poliiseja talon ympärillä ja paljon ihmisiä pitkin pihoja???
      Haapavesi
      21
      796
    6. Suomi on viittä vaille sodassa Venäjän kanssa...

...syynä tähän on kokoomuslainen presidenttimme Stubb. Hän on ainoa eurooppalaisen maan johtaja, joka kärkkäästi ja taha
      Maailman menoa
      528
      737
    7. Miksi et lähesty minua

Jos kerran kaipaat, mies? Mitä pelkäät?
      Ikävä
      67
      661
    8. Olen vähän epävarma siitä, oletko kiltti

Nainen, ensivaikutelma oli, että olet tosi hyväsydäminen eli siinä mielessä harvinaisuus. Eli et mene virran mukana, etk
      Ikävä
      76
      650
    9. Herkkä, hellä, aurinkoinen, kaunis upea, valonsäde on hän nainen

Ja myös fiksu, älykäs ja luonnonläheinen. Erittäin mielenkiintoinen ja kiltti ihminen. Haluan tuntea hänet, koska kaik
      Ikävä
      23
      590
    10. Kai sä olet

Luovuttanut mun suhteen.
      Ikävä
      57
      561
    Aihe