Oikea ikä muuttaa?

joo-o

Mielestäni sopiva ikä muuttaa pois kotoa on noin 20-25 v. Myöhempikin ikä voi tulla kysymykseen elämäntilanteesta riippuen. Vasta sitten kun 30 lähestyy on aika huolestua.

Lähinnä säälittää nämä 16-18-vuotiaat, jotka muuttavat ja ovat olevinaan niin itsenäisiä ja aikuisia. Sitten elellään sossun (=veronmaksajien) rahoilla ja loput ruinataan vanhemmilta. Onpas tosi itsenäistä... Vielä enemmän säälittää kuitenkin ne joiden "vanhemmat" heittävät lapsensa ulos kun 18 v tulee täyteen.

178

31580

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aikuiset

      ei kaikki käy sossun luukulla.
      Itse muutin kotoa ennen 18.v syntymäpäivääni
      kertaakaan en käynyt sossussa pummaamassa
      rahaa. Opiskelin ja kävin töissä jotta
      sain maksettua laskuni ja menoni.

      • Masa

        tietenkin todistaa ettei kukaan 18V käy sossun luukulla.


      • vaan...
        Masa kirjoitti:

        tietenkin todistaa ettei kukaan 18V käy sossun luukulla.

        mutta ei asia näin ole kun esität.
        Ilmaisin vain että kaikki eivät ole
        samanlaisia ja käy sossun luukulla.
        Osa käy hakee sitten kaikki mahdolliset ja
        hieman ylikin kun rahaa jaetaan.
        osa ei käy ollenkaan.


      • oli tutkimus
        vaan... kirjoitti:

        mutta ei asia näin ole kun esität.
        Ilmaisin vain että kaikki eivät ole
        samanlaisia ja käy sossun luukulla.
        Osa käy hakee sitten kaikki mahdolliset ja
        hieman ylikin kun rahaa jaetaan.
        osa ei käy ollenkaan.

        että yhä useampi nuori 18 - 25 v. elää sossun tuella eikä häpeä sitä ollenkaan.

        Kiva olla tällainen vähän varttuneempi ihminen ja
        todeta että saako sitä eläkettä ollenkaan kun pullamussunuoriso vaan bilettää mun fyffeillä.

        n. 35 v työelämässä ollut ja veroja maksanut !


      • justiina juu
        oli tutkimus kirjoitti:

        että yhä useampi nuori 18 - 25 v. elää sossun tuella eikä häpeä sitä ollenkaan.

        Kiva olla tällainen vähän varttuneempi ihminen ja
        todeta että saako sitä eläkettä ollenkaan kun pullamussunuoriso vaan bilettää mun fyffeillä.

        n. 35 v työelämässä ollut ja veroja maksanut !

        :) hehhe

        No etkös sinä sitte ole saanut jo melkomoisen läjän sitä rahaa sinne eläkekassaan? Mihin ne rahat sieltä olisi hävinneet?


      • -Minä vaan-
        oli tutkimus kirjoitti:

        että yhä useampi nuori 18 - 25 v. elää sossun tuella eikä häpeä sitä ollenkaan.

        Kiva olla tällainen vähän varttuneempi ihminen ja
        todeta että saako sitä eläkettä ollenkaan kun pullamussunuoriso vaan bilettää mun fyffeillä.

        n. 35 v työelämässä ollut ja veroja maksanut !

        Ja montakohan nuorta aikuista tuohon tutkimukseen osallistui? Itse en ole koko tutkmuksesta kuullutkaan.

        En ole käynyt sossunluukulla ja luultavasti en käykään..siksi siis käyn töissä.

        Kyllä on varmaan hauskaa taas -veronsa maksaneena- yleistää kuinka huonoa nykyajan nuoriso on. Minkäs sille voi, jos töitä ei löydy. Monet firmat ei myöskään palkkaa kokematonta opiskelijaa..mistäs sitten saat kokemustakaan. Toisiin firmoihin ei taas pääse ellei omista kuuluisaa sukunimeä samalta paikkakunnalta, kielivaikeuksiakin saattaa löytyä. Ja kun se ammatikin pitäisi jo siinä vaiheessa olla käytynä.
        Helppo on ihmisen puhua kun on työpaikka alla.
        Ja tiedoksi rauhoittamaan sinunkin yöuniasi että monet varmaan maksaisivat sen veronsa ilomielin, JOS vain töihin pääsisi!


    • Jihuu!

      Itse olen muuttanut 15-vuotiaana pois kotoa ja siitä asti itseni elättänyt, en kertaakaan käynyt sossussa enkä ruinannut vanhemmilta rahaa joihin en ole väleissä tänäkään päivänä. Kannattaa miettiä sitä säälimisen syytä, sillä joittenkin on PAKKO muuttaa pois kotoa jo nuorena, jos siellä EI PYSTY elämään. Mietipä ensi kerralla mitä alat suustasi laukoa.

      Sopivaa ikää lähes tulkoon mihinkään asiaan ei voi määritellä.

      • avauksen alkuperäinen

        kirjoittaja juuri tuolla säälimisellä tarkoittanut sitä että hän on pahoillaan niiden puolesta jotka melkein heitetään tai vanhempien käytöksen takia on pakko muuttaa heti kun mahdollista kotoa pois?

        Itsellä sama tilanne... Lähinnä äiti aiheuttaa ongelmia, yritin 3 kertaa murrosiässä itsemurhaa mutsin takia.. Luulin jo että ehtisin 18 täytettyäni etsiä rauhassa kämppää, mutta olin väärässä.. Oli pakko pistää yliopisto-opinnot jäihin että sain kokopäiväduunin ja oman kämpän. Ennen kämpän saamista ehdin jopa käydä junaradan laidalla seisomassa ja melkein hyppäsin junan alle koska en jaksanut enää...

        Minä en ollut aikaisemmin tarpeeksi rohkea muuttamaan, syytin itseäni äitini ongelmista. Tsemppiä kaikki jotka tilanteen pakosta ovat joutuneet muuttamaan, pitäkää loppu korkealla! Parempi se on nöyrtyä sossun luukusta rahaa hakemaan kuin hyppäämään junan alle kun ei pääse pois....


    • Niin..

      Millähän perusteilla säälit nuoria, jotka haluavat itsenäistyä täysi.ikäiseksi tultuaan.
      Kyllä 18-vuotiaat ovat jo valmiita omaan elämäänsä jos kasvatus on onnistunut.

      Mutta onhan tietysti olemassa näitä nyky ajan mussukoita, joita vanhemmat paapovat, eivätkä tahdo päästää heistä irti.

      Toki pitää ottaa huomioon se että vanhemmat ovat huoltovelvollisia siihen asti kunnes lapsi täyttää 20-vuotta jos lapsi opiskelee. Ja yleensä peruskoulun jälkeen opiskellaan ja aina se opikelupaikka ei ole kotikunnassa.

      • on vain

        se ironinen näkökulma, että PERIAATTEESSA vanhemmat ovat elatusvelvollisia, mutta todellisuudessa vanhemmat eivät maksa lapsiensa ylläpitoa enää sen jälkeen kun 18 on tullut täyteen. Minulle ilmoitettiin 18 täytettyäni että se ois sitten vuokran ja ruokakulujen etc. maksun paikka. Vaikka amk-opinnot veivät kauheasti aikaa ja rahaa ja keikkatöillä juuri ja juuri sain katettua opiskelukulut!! Vielä olisi pitänyt alkaa antaa rahaa vanhemmille.... Useilla kavereillani on se tilanne, että vanhemmat lakkaavat maksamasta kuluja, mutta kotona saa asua ilmaiseksi kunhan osallistuu kotihommiin, elää talon säännöillä yms. Kaikki menot maksetaan itse.

        Minulle tuli halvemmaksi muuttaa opiskelijakämppään....


      • Joo..
        on vain kirjoitti:

        se ironinen näkökulma, että PERIAATTEESSA vanhemmat ovat elatusvelvollisia, mutta todellisuudessa vanhemmat eivät maksa lapsiensa ylläpitoa enää sen jälkeen kun 18 on tullut täyteen. Minulle ilmoitettiin 18 täytettyäni että se ois sitten vuokran ja ruokakulujen etc. maksun paikka. Vaikka amk-opinnot veivät kauheasti aikaa ja rahaa ja keikkatöillä juuri ja juuri sain katettua opiskelukulut!! Vielä olisi pitänyt alkaa antaa rahaa vanhemmille.... Useilla kavereillani on se tilanne, että vanhemmat lakkaavat maksamasta kuluja, mutta kotona saa asua ilmaiseksi kunhan osallistuu kotihommiin, elää talon säännöillä yms. Kaikki menot maksetaan itse.

        Minulle tuli halvemmaksi muuttaa opiskelijakämppään....

        Jokaisella perheellä on tietysti omat käytäntönsä. Ja kyllähän lapsensa opiskelua pitäisi sen verran kannustaa että antaakin asua kotona ilmaiseksi ja onhan se ihan päivänselvää että niihin kotitöihinkin on osallistuttava jollain tasolla. Eihän se äiti tuu sitä opiskelu kämppääkään siivoamaan ja sinne passaamaan. Eli ihan kohtuullista. Vai mitä? Ja kotona kuuluukin olla kotisäännöt.

        Minä lupasin pojilleni että luonnollisestikkin saavat asua kotona opiskelu ja armeija ajan. Minä myöskin ostin koulukirjat ym. koulutarvikkeet jne.
        Mutta heillä oli molemmilla vakituiset tyttöystävät ja tuli aika että halusivat muuttaa avoliittoon. He olivat itse ottaneet selvää kaikista kuluista ja siitä kuinka taloudellisesti pärjäävät jne. Ja niin pojat lähtivät täysi-ikäisinä viettämään omaa elämäänsä.
        Kaikki on sujunut hienosti. Opiskelut ja armeija takana ja työ elämässä. Ei oo tarvinnu sossun luukulla käydä ja oman asunnon ostaminenkin on jo suunitelmissa. Meillä on erittäin hyvät välit. Pojat käy aina välillä kotona moikkaamassa ja muistavat hyvällä kotona asumis aikaansa.


      • ninni
        on vain kirjoitti:

        se ironinen näkökulma, että PERIAATTEESSA vanhemmat ovat elatusvelvollisia, mutta todellisuudessa vanhemmat eivät maksa lapsiensa ylläpitoa enää sen jälkeen kun 18 on tullut täyteen. Minulle ilmoitettiin 18 täytettyäni että se ois sitten vuokran ja ruokakulujen etc. maksun paikka. Vaikka amk-opinnot veivät kauheasti aikaa ja rahaa ja keikkatöillä juuri ja juuri sain katettua opiskelukulut!! Vielä olisi pitänyt alkaa antaa rahaa vanhemmille.... Useilla kavereillani on se tilanne, että vanhemmat lakkaavat maksamasta kuluja, mutta kotona saa asua ilmaiseksi kunhan osallistuu kotihommiin, elää talon säännöillä yms. Kaikki menot maksetaan itse.

        Minulle tuli halvemmaksi muuttaa opiskelijakämppään....

        Itse olen sitä mieltä että ennen 25 ei ole vanhemmilla syytä huoleen,yleensä tuossa iässä jos lapset vielä kotona asuvat he ymmärtävät itsekin osallistua tehtäviin/kuluihin kotona.
        Mutta tuosta vuokran keruusta täysi-ikäisyyden jälkeen olen itsekin kauhistunut. Itse olin samassa työpaikassa akan kanssa joka alkoi kerää vuokraa ja ruokarahaa pojaltaan kun tämä täytti 18. Poika vielä lukiossa ja joutui siihen päälle vielä tekemään siivoukset ja laittamaan ruuat. Itselle tuo ajatus kuulosti kyllä kovin vieraalta, minulle kun on aina opetettu että koti on koti, eikä mikään helvetin vuokraisäntä.


      • Karla
        ninni kirjoitti:

        Itse olen sitä mieltä että ennen 25 ei ole vanhemmilla syytä huoleen,yleensä tuossa iässä jos lapset vielä kotona asuvat he ymmärtävät itsekin osallistua tehtäviin/kuluihin kotona.
        Mutta tuosta vuokran keruusta täysi-ikäisyyden jälkeen olen itsekin kauhistunut. Itse olin samassa työpaikassa akan kanssa joka alkoi kerää vuokraa ja ruokarahaa pojaltaan kun tämä täytti 18. Poika vielä lukiossa ja joutui siihen päälle vielä tekemään siivoukset ja laittamaan ruuat. Itselle tuo ajatus kuulosti kyllä kovin vieraalta, minulle kun on aina opetettu että koti on koti, eikä mikään helvetin vuokraisäntä.

        Mielestäni on itsestään selvää, ettei koululaiselta oteta vuokraa, vaikka hän olisikin yli 18. Sen sijaan työtä tekevältä nuorelta asiallinen alivuokralaismaksu ja ruokarahaa.

        Itse kyllä huolestuisin, jos yli kaksikymppinen opiskeleva tai työssä käyvä nuori ei haluaisi itsenäistyä. Kokisin, etten ole kasvattajana onnistunut.

        Saa nähdä miten käy, minun vanhinkin on vasta 15, joten asia ei ole vielä ajankohtainen.


      • kesäsestä asti
        ninni kirjoitti:

        Itse olen sitä mieltä että ennen 25 ei ole vanhemmilla syytä huoleen,yleensä tuossa iässä jos lapset vielä kotona asuvat he ymmärtävät itsekin osallistua tehtäviin/kuluihin kotona.
        Mutta tuosta vuokran keruusta täysi-ikäisyyden jälkeen olen itsekin kauhistunut. Itse olin samassa työpaikassa akan kanssa joka alkoi kerää vuokraa ja ruokarahaa pojaltaan kun tämä täytti 18. Poika vielä lukiossa ja joutui siihen päälle vielä tekemään siivoukset ja laittamaan ruuat. Itselle tuo ajatus kuulosti kyllä kovin vieraalta, minulle kun on aina opetettu että koti on koti, eikä mikään helvetin vuokraisäntä.

        Minusta on aivan oikein että peritään lapsilta vuokraa. Itse olen tehnyt töitä koulun ohella 15 vuotiaasta asti . Äidillä ei ollut rahaa ja sanoi aina että jos halusi jotain ylimääräistä ( Vaatteet, pelit ym..) niin pitää tehdä töitä sen eteen. Olen aina osallistunut kodin kunnossa pitoon pienestä asti. (Jos ei oltu imuroitu tai tiskattu ei saatu viikko rahaa ). Olen maksanut vuokrasta 200 euroo\kk 17 vuotiaasta lähtien , paitsi armeija aikana. Minulla ei ole mitään valittamista , mielestäni tällainen opetus että mitään ei saa ilmaiseksi opettaa sen että rahan eteen pitää tehdä töitä , sekä se opettaa myös rahan käyttöä. Jos tuhlasit ansaitsemasi rahat karkkiin sun muuhun turhuuteen oli turha mennä ruinaamaan äidiltä lisää rahaa. Muutan nyt ensi kuussa omaan asuntoon ja olen 20v. Ja elämä hymyilee.


      • Mummeli
        ninni kirjoitti:

        Itse olen sitä mieltä että ennen 25 ei ole vanhemmilla syytä huoleen,yleensä tuossa iässä jos lapset vielä kotona asuvat he ymmärtävät itsekin osallistua tehtäviin/kuluihin kotona.
        Mutta tuosta vuokran keruusta täysi-ikäisyyden jälkeen olen itsekin kauhistunut. Itse olin samassa työpaikassa akan kanssa joka alkoi kerää vuokraa ja ruokarahaa pojaltaan kun tämä täytti 18. Poika vielä lukiossa ja joutui siihen päälle vielä tekemään siivoukset ja laittamaan ruuat. Itselle tuo ajatus kuulosti kyllä kovin vieraalta, minulle kun on aina opetettu että koti on koti, eikä mikään helvetin vuokraisäntä.

        Koti on tietysti koti mutta kyllä sieltä pitäisi älytä lähteä heti kun koulunkäynti on loppu ja työpaikka saatu/hankittu/annettu jne. Itse olen lähtenyt 15 vuotiaana kun koulu päättyi, muita koulutusmahdollisuuksia ei siihen aikaan ollut, lähin oli satojen kilometrien päässä. Hyvinhän tuota oppi elämään ns. hellahuoneessa, välillä teki rahasta tiukkaa mutta aina selvittiin. Omat lapseni ( 3) ovat lähteneet 17- 19 ikäisinä omasta halustaan, jos eivät olisi lähteneet olisin kyllä hienovaraisesti vihjaillut. Jos 25 vuotias asuu kotona kyllä vanhemmilla on syytä katsoa peiliin!


      • Jo itsenäistynyt
        Mummeli kirjoitti:

        Koti on tietysti koti mutta kyllä sieltä pitäisi älytä lähteä heti kun koulunkäynti on loppu ja työpaikka saatu/hankittu/annettu jne. Itse olen lähtenyt 15 vuotiaana kun koulu päättyi, muita koulutusmahdollisuuksia ei siihen aikaan ollut, lähin oli satojen kilometrien päässä. Hyvinhän tuota oppi elämään ns. hellahuoneessa, välillä teki rahasta tiukkaa mutta aina selvittiin. Omat lapseni ( 3) ovat lähteneet 17- 19 ikäisinä omasta halustaan, jos eivät olisi lähteneet olisin kyllä hienovaraisesti vihjaillut. Jos 25 vuotias asuu kotona kyllä vanhemmilla on syytä katsoa peiliin!

        Tuossa on nyt kyllä aikamoinen ristiriita tuossa sinun kirjoituksessasi.

        "Koti on tietysti koti mutta kyllä sieltä pitäisi älytä lähteä heti kun koulunkäynti on loppu ja työpaikka saatu/hankittu/annettu jne."

        Tämä toimii ainoastaan ammattikoulun suorittavilla. Lukion jälkeen kun ei kovin kummoista työpaikkaa ole luvassa.

        "Jos 25 vuotias asuu kotona kyllä vanhemmilla on syytä katsoa peiliin!"

        Niin, jos käykin lukion, ja sitten menee yliopistoon, niin on aika mahdoton yhtälö muuttaa pois kotoa ennen kuin on täyttänyt 25, jos vielä pitäisi olla opinnotkin suoritettuna. Lukio päättyy 18-19 -vuotiaana, ja jos pääset ensimmäisellä yrittämisellä sisään yliopistoon, ja opiskelet sen maksimin 7 vuotta, olet juuri 25 vuotias. Vielä puuttuu työpaikka, jota ei välttämättä suoraan valmistumisen jälkeen saa. Tai jos olet lääkäriopiskelija, valmistut vasta vajaa kolmikymppisenä, ei hänelläkään silloin ole vielä koulutusta ja työpaikkaa 25-vuotiaana.

        Luulisi jo mummeli-ikäisenä tajuavan että elämä ei aina mene kaavan mukaan.

        Itse olen 23 v., asuin lukioaikana pari vuotta yksin, niin että vanhemmat vielä maksoivat vuokrani, mutteivät mitään muuta. En saanut muuta tukea kuin opintotuen 50 euroa kuussa, joten kyllä siinä huomasi rahan arvon. Sen jälkeen jouduin muuttamaan olosuhteiden pakosta takaisin kotiin (toinen vanhemmistani kuoli, enkä voinut pelkällä lukiopohjalla mennä kokopäivätöihin, kun opiskeluhaluja kuitenkin vielä oli.). Asuin kotona pari vuotta, kunnes minulla ja poikaystävälläni oli sellainen elämäntilanne, että pystyimme muuttamaan yhteen. Nyt opiskelemme molemmat, teemme töitä aina loma-aikoina, kouluaikana ei enää jaksa, koulupäivät ovat enimmäkseen niin pitkiä. Rahan arvon on tosiaan oppinut tuntemaan, koska se täytyy laskemalla saada riittämään koko vuodeksi, mitä kesällä tienaa. Kauheasti ei ole varaa juhlia tai ostella mitään ylimääräistä, mutta olen tyytyväinen elämääni, koska ne vähätkin juhlimiset ja uudet tavarat, mitä saa ostettua, tuntuvat sitäkin arvokkaammilta.

        Minulla on kavereita, jotka ovat joutuneet muuttamaan pois kotoa vanhempien ajamana, mutta heillä ei mene hyvin. Lukiokoulutuksella ei olla saatu kunnon työpaikkaa, joten opiskelun aikana on pitänyt ottaa opintolainaa ihan pelkkän elämiseen. Jatkokoulutuspaikka onkin ollut maksullinen, johon ei saa Kelalta opintotukea. Opintolainaa siis koulun maksamiseen (3500 euroa) ja lainaa elämiseen (vuokranmaksuun, syömiseen, koulutarvikkeisiin, koulumatkoihin). Hieno tulevaisuus heillä edessä, kun nyt koulun päätyttyä ei olekaan löytynyt koulutusta vastaavaa työtä. Lainaa 10 000 euroa, eikä mitään tukea mistään. Tämäkin lainamäärä olisi ollut pienempi, jos vanhemmat olisivat tukeneet lastaan, ja esim. antaneet asua niin kauan kotona, kuin koulutus olisi vaatinut.


      • omillaan

        En jaksanut kaikkia ketjun viestejä lukaista, muttatuonpa tähän mukaan oman kuvioni esimerkiksi.

        Muutin itse kotoa 19-vuotiaana lainalla ostamaani omistusasuntoon. Halusin omilleni, halusin kantaa itse vastuun itsestäni ja elämästäni. Tätä päätöstä en ole katunut sekuntiakaan.

        Opiskelen täyspäiväisesti ja käyn siinä sivussa töissä. Pankin ja kelan tädit puistelivat päätään, että et sinä tyttö hyvä pärjää, mutta minä olen näyttänyt, että kyllä se vaan onnistuu. Olen suorittanut opintoja yli vaadittavan määrän ja kämpän maksuasiat kunnossa.

        En tällä mitenkään rehvastele, vaan haluan sanoa, että näinkin on mahdollista. Hullunrohkea päätös kyllä, mutta joskus näitäkin päätöksiä on tehtävä.
        Niin, että mitä sellaisesta ihmisestä tulee, joka 25-vuotiaana muuttaa vanhempiensa luota pois kykenemättä kantamaan vastuuta arkielämästä ja itsestään... kysynpä vaan...


    • nainen 26

      Muutin minäkin 16 vanhana pois kotoa koska kotona tilanne oli mikä oli.
      En myöskään kertaakaan ruinannut rahaa sossusta.
      päivät opiskelin ja yöt olin teurasjätteen siivoajana.
      Että ehkei kuitenkaan pidä yleistää sitä että nuoret ne vaan elelee sossun rahoilla ja veronmaksajien markoilla.
      Niin enkä myöskään saanut tukia kotoota en rahallista enkä muutakaan tukea.
      ja pakko sanoa että helvetin ylpeä olen itsestäni.
      Tiukkaa teki mutta niistäkin ajoista selvittiin ja ihna itse omin voimin!!!!

      • 16v muuttanut

        Kotona kaikki oli hyvin mutta muutin 16 vuotiaana poikakaverin kanssa yhteen. Mies oli 24v. Tukia emme mistään hakeneet/saaneet. Kävimme molemmat töissä. Myöhemmin opiskelin ammatin. Saimme lapsia. Kaikki siis meni ok ihan omin avuin. Tuosta muuttopäivästä on nyt aikaa 17 vuotta. Yksilöllistä.


      • Kaxen

        Nämä tarinat vaan käyvät harvinaisemmiksi ja muuttuvat vähitellen legendaksi. 50 vuotta sitten tuo oli normaalia elämää.


    • mimosa

      Luin ton jutun kun poika ei halua lähteä pois kotoa. Olipas se kiinnostava aihe kun niin moni otti kantaa taitaa olla yleinen puumi toi kotoa muuttamattomuus varsinkin pojilla. Itse olen sitä mieltä että taitaa äiti ja isi olla hyvin passannut pojan kun on niin mukavuudenhaluiseksi tullut eli mitä kylvää sitä niittää sanoo vanha kansa. Sehän on välkky poika kun ei ole tyttöystävääkään löytänyt niin kuka sitten passais. Pyykit hoituu ja lämmin ruoka ei tarvi maksaa vuokraa eikä sähköä yms. Se on nyt vaan kiltisti odotettava että se nuorikko ilmestyy jonain päiväni niin kyllä se pojan vie mennessään.

      • 15 vuotiaana

        Kotona makaajat on saatava pois vanhempiensa riesasta, mutta ei 15-vuotiaina. Olen vanha kansanterveyslääkäri ja olen varma siitä, että 15-vuotias on lapsi. Vaikka sitten kuinka koettaa tehdä itsensä aikuiseksi ja kokeneeksi ja fiksyksi kaikenmaailman amerikaneleillä, jotka tunnettiin jo 50-luvulla.

        15-kesäiset aikuisen näyttelijät on ensin saatava maahan ja tarttumaan johonkin todelliseen.

        Ei muuten, mutta muuten heillä ei ole tulevaisuutta.


    • näemmä

      nämä kovia kokeneiden ryhmän. Ihan tavallisesta turvallisesta perheessä kasvaneena voin sanoa, että ikä riippuu hyvin paljon ihmisestä itsestään. Minä muutin pois vasta myöhemmin 21v, koska en tuntenut palavaa halua päästä omilleen. Ehkä tähän vaikutti myös ystävien puute. Ihan kaikkea ei voi saada. Ehkä teillä on elämässänne jotain muuta arvokasta. Olkaa ylpeitä, että olette pärjänneet mutta ne jotka asuvat kotona: EI ole mitään kiirettä 18v hypätä vastuuseen. Kuten sanottu jos on vara valita, kannattaa miettiä rauhassa.

    • jessus

      Muutin omaan kämppään heti 16 vuotiaana, että voisi keskittyä lukioon paremmin. "Kotona" kun oli sen verran meteliä että ei pystynyt keskittymään mihinkään. Lisäksi olen muutenkin omaa rauhaa kaipaava ihminen.

      Sossusta en ole rahaa pummannut, mutta tietysti lakisääteiset tuet otin vastaan, minulle ne oli silloin asumistuki ja kuntoutusraha. Se riitti elämiseen kun ei ollut vielä autoa, ja jonkin verran tuli asuttua myös kotona, kämppä oli samassa kaupungissa.

      Ne rahat mitkä yhteiskunnalta silloin sain, maksan nykyisenä veronmaksajana takaisin, viimeistä euroa myöten ja ylikin.

      Vastauksena varsinaiseen kysymykseen... Kotoa voi lähteä silloin kun on siihen henkisesti valmis. Joillakin se on 16 vuotiaana, joillakin 30 vuotiaana. Jos 25 vuotias ei yksinkertaisesti ole valmis lähtemään, niin ei sitä kannata väkisin ulos heittää.

    • tigru

      Kyllä se kotoa pois muutto omilleen on aina nuoren omasta kypsyydestä kiinni. Toiselle jo 18-vuotiaana vastuu oman elämänsä kantamisesta on luontevaa ja toiselle se on vasta myöhemmin. Tärkeimmäksi itse olen havainnut aikuisen (vanhemman)antaman tukemisen ja ohjaamisen oman elämän aloittamista kohtaan nuorelle jo kotona. On hyvä opettaa kotityöt ja kertoa kuinka rahaa kuluu omillaan myös ruokaan, asumiseen ja saippuaan ym. Nuoren on helppo aloittaa oma elämä, kun vanhemmat antavat tukensa sitä tarvittaessa. jo pelkkä tieto siitä, ettei jää yksin tiukan paikan tullen luo turvaa. Kun lapsi kasvaa aikuiseksi, hän alkaa tarvita "omaa tilaa", yksityisyyttä. Siksi monelle tulee hyvin luontevasti ns. tarve perustaa oma koti.

      • mieltä..

        Eipä tuohon juurikaan ole lisäämistä.
        Nuorelle kannattaa tosiaankin jo kotona asuessa opettaa ja myöskin vaatia kotitöihin osallistumista.
        Eli sitä mukaa kun ikää karttuu, niin tietyt kotityöt lapsen/nuoren vastuulle. Kotona on osllistuttava myös niihin epämukaviinkin töihin, kuten esim. WC-pöntön pesu jne. pyykinpesu ym.
        Itse perustelin pojilleni sen niin että yhdessä täällä asutaan ja yhdessä sitä sotkuakin saadaan eli yhdessä sitä kotiakin siivotaan. Ja ette ole sitten ihan uusavuttomia tumpeloita kun kotoa muutatte.
        Vaikka se ei heistä murkku-ikäisenä kivaa puuhaa ollutkaan. Mutta jälkikäteen olen kiitosta saanut.


      • pelleriina

        Meillä tehtiin sellainen sopimus, kun poikamme oli suorittanut opiskelut ja käynyt armeijan, että kun hän aloittaa työt, hän voi valita kahdesta vaihtoehdosta. Joko maksaa kotiin sovitun summan tai alkaa asuntosäästäjäksi. No, hölmöähän se olisi ollut valita kotiin maksaminen, koska omistusasunnosta ei kukaan voi ajaa pois.

        Nyt ollaan siinä vaiheessa, että muutama satanen puuttuu omasta säästöosuudesta ja kohta on aika alkaa etsiä omaa asuntoa. Minusta se on hienoa!

        Olemme kuitenkin kotona tähdentäneet, että vaikka hän kohta muuttaakin, niin tämä on hänen kotinsa aina ja tänne voi tulla milloin siltä tuntuu. Avainta ei myöskään oteta pois. Olen ylpeä pojastani. Ainoa toiveeni on ollut, että hänestä kasvaisi yhteiskunnan sääntöihin sopeutuva ihminen, koska niin on helpompi elää. Ja jos joskus tuntisi itsensä vielä onnelliseksi, se olisi ekstraa.


      • blackmagictiger
        pelleriina kirjoitti:

        Meillä tehtiin sellainen sopimus, kun poikamme oli suorittanut opiskelut ja käynyt armeijan, että kun hän aloittaa työt, hän voi valita kahdesta vaihtoehdosta. Joko maksaa kotiin sovitun summan tai alkaa asuntosäästäjäksi. No, hölmöähän se olisi ollut valita kotiin maksaminen, koska omistusasunnosta ei kukaan voi ajaa pois.

        Nyt ollaan siinä vaiheessa, että muutama satanen puuttuu omasta säästöosuudesta ja kohta on aika alkaa etsiä omaa asuntoa. Minusta se on hienoa!

        Olemme kuitenkin kotona tähdentäneet, että vaikka hän kohta muuttaakin, niin tämä on hänen kotinsa aina ja tänne voi tulla milloin siltä tuntuu. Avainta ei myöskään oteta pois. Olen ylpeä pojastani. Ainoa toiveeni on ollut, että hänestä kasvaisi yhteiskunnan sääntöihin sopeutuva ihminen, koska niin on helpompi elää. Ja jos joskus tuntisi itsensä vielä onnelliseksi, se olisi ekstraa.

        Kyllä mäkin joskus haluan päästä rakentamaan omaa elämää ja musta se olisi upeaa.se En tiedä en ehkä lähtis ihan heti asuntosäästäjäksi vaan miettisin kunnolla että onko se aivan heti kannattavaa


      • täällä
        pelleriina kirjoitti:

        Meillä tehtiin sellainen sopimus, kun poikamme oli suorittanut opiskelut ja käynyt armeijan, että kun hän aloittaa työt, hän voi valita kahdesta vaihtoehdosta. Joko maksaa kotiin sovitun summan tai alkaa asuntosäästäjäksi. No, hölmöähän se olisi ollut valita kotiin maksaminen, koska omistusasunnosta ei kukaan voi ajaa pois.

        Nyt ollaan siinä vaiheessa, että muutama satanen puuttuu omasta säästöosuudesta ja kohta on aika alkaa etsiä omaa asuntoa. Minusta se on hienoa!

        Olemme kuitenkin kotona tähdentäneet, että vaikka hän kohta muuttaakin, niin tämä on hänen kotinsa aina ja tänne voi tulla milloin siltä tuntuu. Avainta ei myöskään oteta pois. Olen ylpeä pojastani. Ainoa toiveeni on ollut, että hänestä kasvaisi yhteiskunnan sääntöihin sopeutuva ihminen, koska niin on helpompi elää. Ja jos joskus tuntisi itsensä vielä onnelliseksi, se olisi ekstraa.

        tein oman pojan kanssa samallaisen sopimuksen joko vuokraa tai asuntosäästäjäksi kun pääsi armeijasta.
        kolmantena vaihtoehtona oli opiskelu.
        Tällä hetkellä käy töissä ja etsii tyttöystävän kanssa asuntoa. Mielummin maksaa omaa kuin korkeita vuokria.


    • ei osaa

      Jos käy lukiota ym voihan olla syy asua kotona,mutta näyttää ettei yksihuoltaja Isin tyttärellä ole mitään aikomustakaan muuttaa pois kotoa,vaikka on 19,v. Siinä sitten isin kullannuppu ja isi asuvat

      • Oodi

        Kummallista kun se kotona asuminen on niin virhe monen mielestä. Minä kannustan lapsiani opiskelemaan kunnon ammatin ja autan 20-25 v ihan mielelläni. On liikaa vaatia yliopisto-opiskelua, oman kämpän hankintaa ja iltatöitä yms. Voihan se joillekin onnistua mutta usealle ei, eikös se opiskelijoiden masentuineisuus ole hyvin yleistä... En usko että perheen tuki on ketään kaatanut - päinvastoin tämä trendi "laatuaikaa vanhemmille" alkaa korjata jo satoa. Ihailen jenkkilän tyyliä jossa ymmärretään perheen merkitys ihan erilailla - se on voimavara josta voi ammentaa ja jokaista on autettava yksilönä! Suomessa ajatellaan että kun saa turpiinsa jo kotona niin kestää sitten paremmin maailmalla - niin se ei vaan ole!!


    • Joku joka tahtoisi töihin

      Mikä ihmeen mörkö tämä sossu täällä on, oikein ylpeillään sillä ettei käy sossussa, aivan kuin se tekisi jostakin paremman ihmisen. Itselläni ei ole töitä, ja jos meinaan elää on pakko hakea rahaa sieltä sossusta. Sinne meneminen oli helvetin kova paikka, eikä se vieläkään tunnu hyvältä, kiitos näiden parempionnisten jotka jaksavat kyllä muistuttaa ainakin anonyymisti että tukia hakevat ovat automaattisesti pummeja, alkoholisteja ja noin yleensä kamalia ihmisiä. Yhdessä vaiheessa itsetunto oli sitä luokkaa, että en edes kykenyt hakemaan töitä, mutta onneksi tuo vaihe on jo takana päin. Kukaan meistä ei voi tietää mihin tilanteeseen elämä meidät heittää, ja joku päivä sinäkin saatat joutua sinne eri kamalaan sossuun. Tuo kannattaisi jokaisen pitää mielessä.

      • veronmaksajan painajainen

        OIKEIN! Sitä varten me sitä sosiaaliturvaa maksetaan että ne jotka tarvitsevat sitä hätäänsä saavat. Turha ihmisten osoitella siis, olen samaa mieltä kuin sinäkin; se joka sossuapua saa se myös sitä tarvitsee. Ei sen sosiaalitoimiston oven aukaisu niin helppoa ole ja jos on, elämänhallinta on karannut käsistä -> auttaa pitää. Täällä pillitetään usein parin kaupunkioravan takia, tai sorsan... mutta naapurin lapset saavat surutta kuolla nälkään tai tulla huostaanotetuiksi. Kukaan ei välitä, päinvastoin suomalaisen mentaliteetin mukaan: "lyö lyötyä, tallaa jo maassa makaavaa, kadehdi toisen omaa ja jokainen määrää itse kohtalonsa" - kunnes se päivä kun kaikki ei niin itsestäänselvästi sujukaan, osuu omalle kohdalle.
        Sosiaalitoimi on meidän kaikkien yhdessä ylläpitämä organisaatio. Me olemme valinneet avuntarvitsijoiden kriteerit/tarpeet ja niiden sääntöjen puitteissa on toimittava. On siellä viheensä, mm. ei se hyvältä meidän kantaväestön korviin kuullosta että joku ulkomaalainen saa kaverinsa kautta toimeentulotuen esim. Israeliin, jossa "avuntarvitsija" omistaa yrityksen ja talon. Tai että kovin moni on töissä pimeästi ja saa toimeentulotuen täysimääräisenä, pitää salaa vuokralaisia kiskoen toisaalta asumistuen täysimääräisenä... näitä juttuja liikkuu eikä niiden todenperäisyyttä voi saada selville voimassaolevalla systeemillä. Kai niihin syyllistyy kantaväestökin. Mutta suurin osa lienee kuitenkin poispääsemättömässä tilanteessa; ei ihmisarvoisen elämän kuulu olla ikuisesti kirpparien, leipäjonojen, sossujen ja muun sosiaaliavun varassa. Terve ihminen räpiköi aina sieltä pois mutta ajan kuluessa voimat ehtyvät. Voi tulla väsyminen, epätoivo ja toimintakyvyttömyys ikuisten selittelyiden, hylkäämisten ja ihmisarvoa alentavien kyselyiden meressä. Voi tulla sairauksia. Pakollinen työttömyys. Ikärasismi. Mitä tahansa.


      • Voi sosiaalihoitaja
        veronmaksajan painajainen kirjoitti:

        OIKEIN! Sitä varten me sitä sosiaaliturvaa maksetaan että ne jotka tarvitsevat sitä hätäänsä saavat. Turha ihmisten osoitella siis, olen samaa mieltä kuin sinäkin; se joka sossuapua saa se myös sitä tarvitsee. Ei sen sosiaalitoimiston oven aukaisu niin helppoa ole ja jos on, elämänhallinta on karannut käsistä -> auttaa pitää. Täällä pillitetään usein parin kaupunkioravan takia, tai sorsan... mutta naapurin lapset saavat surutta kuolla nälkään tai tulla huostaanotetuiksi. Kukaan ei välitä, päinvastoin suomalaisen mentaliteetin mukaan: "lyö lyötyä, tallaa jo maassa makaavaa, kadehdi toisen omaa ja jokainen määrää itse kohtalonsa" - kunnes se päivä kun kaikki ei niin itsestäänselvästi sujukaan, osuu omalle kohdalle.
        Sosiaalitoimi on meidän kaikkien yhdessä ylläpitämä organisaatio. Me olemme valinneet avuntarvitsijoiden kriteerit/tarpeet ja niiden sääntöjen puitteissa on toimittava. On siellä viheensä, mm. ei se hyvältä meidän kantaväestön korviin kuullosta että joku ulkomaalainen saa kaverinsa kautta toimeentulotuen esim. Israeliin, jossa "avuntarvitsija" omistaa yrityksen ja talon. Tai että kovin moni on töissä pimeästi ja saa toimeentulotuen täysimääräisenä, pitää salaa vuokralaisia kiskoen toisaalta asumistuen täysimääräisenä... näitä juttuja liikkuu eikä niiden todenperäisyyttä voi saada selville voimassaolevalla systeemillä. Kai niihin syyllistyy kantaväestökin. Mutta suurin osa lienee kuitenkin poispääsemättömässä tilanteessa; ei ihmisarvoisen elämän kuulu olla ikuisesti kirpparien, leipäjonojen, sossujen ja muun sosiaaliavun varassa. Terve ihminen räpiköi aina sieltä pois mutta ajan kuluessa voimat ehtyvät. Voi tulla väsyminen, epätoivo ja toimintakyvyttömyys ikuisten selittelyiden, hylkäämisten ja ihmisarvoa alentavien kyselyiden meressä. Voi tulla sairauksia. Pakollinen työttömyys. Ikärasismi. Mitä tahansa.

        Ei kenelläkään olisi asialliseen avustamiseen takuulla mitään sanottavaa. Mutta kun te uskotte jokaisen keksityn tarinan. Ymmärrän kyllä itsekin väkeä "palvelleena", että helpoimmalla pääsee, kun uskoo kaikki esitetyt pyynnöt asiallisiksi, vaikka selkäsairaiden sairauslomepyynnöt, mutta jos kaikkeen laittaa ok-merkin, niin lopulta tekee kyllä hallaa koko systeemille. Pitäisi löytää Karin aiheeseen liittyvät piirrokset. Taisi saada niitten takia kenkää. Mutta totta oli.


      • Tyttönen19v.

        Muutin viime keväänä ensimmäiseen asuntooni, kaupungin pikkuinen vuokra-yksiö. Opiskelin tuolloin toisella paikkakunnalla, asuin sijaisvanhempieni luona toisessa kaupungissa kunnes valmistuin.

        Koska en ollut asunut biologisten vanhempieni kanssa 7 vuoteen, olin oikeutettu sosiaalihuollon tarjoamaan jälkihuoltoon, eli he masoivat osan vuokrastani ja sain rahallista tukea.

        Hain töitä koko kesän eikä tärpännyt, joko työpaikat olivat bussiyhteyksien tavoittamattomissa tai niihin tarvittiin 1-5v:n työkokemus, jollaista ei 19v. vastavalmistuneella nuorella ei ole! Kesätyökokemusta oli, ja ammatti, mutta se työkokemus uupui, ei-oo:ta tarjottiin kaikkialla.

        Kävin työkkärin kurssilla, jonka avulla löysin työpaikan, ei tosin alalta, johon olin opiskellut, eikä ollut tarvittavaa kokemustaan oikeastaan, mutta sain sen työn. Ilmoitin samantien sossulleni ja Kelaan ja työkkäriin, että tästä päivästä alkaen en halua tukia. Yrittivät tarjota jotain työtukea mutta palkkani oli liian suuri sen hakemiseen :D

        Olen iloinen, että sain töitä, ja olen iloinen siitä, että ennen työllistymistäni sain tukea sossulta ja Kelalta. Tuet ovat hyvä juttu, mutta niiden varaan ei kannata jäädä. Väliaikaisratkaisuna se on ok.

        Kyllä olen kuullut monen sanovan, että "Mitä, sossuta tukea? Ehei likka, mene töihin."

        Niin ja tuosta ikäjutusta, se on yksilöllistä, tiedän erään ihmisen, joka aikoo asua kotonaan 27v. asti, sitten rakentaa oman talonsa. Hän tekee kotitöitä ja töitä ja opiskelee. Asunnon ja ruoan, puhtaanapidon ja puhelinlaskun hoitavat vanhemmat.

        Tunnen myös monia, jotka ovat muuttaneet kotoaan 14-16v. ja pärjänneet elämässään loistavasti, ilman tukia tai tukien kanssa.


      • kirsimaria
        Voi sosiaalihoitaja kirjoitti:

        Ei kenelläkään olisi asialliseen avustamiseen takuulla mitään sanottavaa. Mutta kun te uskotte jokaisen keksityn tarinan. Ymmärrän kyllä itsekin väkeä "palvelleena", että helpoimmalla pääsee, kun uskoo kaikki esitetyt pyynnöt asiallisiksi, vaikka selkäsairaiden sairauslomepyynnöt, mutta jos kaikkeen laittaa ok-merkin, niin lopulta tekee kyllä hallaa koko systeemille. Pitäisi löytää Karin aiheeseen liittyvät piirrokset. Taisi saada niitten takia kenkää. Mutta totta oli.

        elämäni ainoan kerran olen käynyt sossussa kun oli todella hätätilanne en saanut apua. avioerokriisin jälkeen paloin loppuun jäin työttömäksi yksinhuoltajaksi 3 -lapsen kanssa. sain siinä työkutsun ja menin sanomaan työnantajalle että en ihan vielä jaksa voinko aloittaa 2-viikon päästä. karenssi tuli kun eivät kerenneet odottaan. hain lääkäriltä todistuksen ja vein työkkäriin ei auttanut sekään. Minut kaiken lisäksi leimattiin työtävieroksuvksi. 3-kk:n karenssi aiheutti sen että meni yli vuosi kun sain vuokrarästit maksettua ja sain talouteni tasapainoon. päivä kerrallaan mentiin eteenpäin ja kun oikein pohjalle joutuu ei voi luottaa kun itseensä sieltä on vain yksi tie ja se on ylöspäin. En tänpäivänäkään tiedä ketä varten sossu on ja ketkä sieltä apua saavat. Onneksi tänä päivänä asiat on hyvin, vakituinen työpaikka elämässä kaikki kohtalaisen hyvin ja varsinkin siitä olen iloinen että lapsista on kasvanut reippaita ja vastuuntuntoisia nuoria.


      • puhut
        kirsimaria kirjoitti:

        elämäni ainoan kerran olen käynyt sossussa kun oli todella hätätilanne en saanut apua. avioerokriisin jälkeen paloin loppuun jäin työttömäksi yksinhuoltajaksi 3 -lapsen kanssa. sain siinä työkutsun ja menin sanomaan työnantajalle että en ihan vielä jaksa voinko aloittaa 2-viikon päästä. karenssi tuli kun eivät kerenneet odottaan. hain lääkäriltä todistuksen ja vein työkkäriin ei auttanut sekään. Minut kaiken lisäksi leimattiin työtävieroksuvksi. 3-kk:n karenssi aiheutti sen että meni yli vuosi kun sain vuokrarästit maksettua ja sain talouteni tasapainoon. päivä kerrallaan mentiin eteenpäin ja kun oikein pohjalle joutuu ei voi luottaa kun itseensä sieltä on vain yksi tie ja se on ylöspäin. En tänpäivänäkään tiedä ketä varten sossu on ja ketkä sieltä apua saavat. Onneksi tänä päivänä asiat on hyvin, vakituinen työpaikka elämässä kaikki kohtalaisen hyvin ja varsinkin siitä olen iloinen että lapsista on kasvanut reippaita ja vastuuntuntoisia nuoria.

        On minullakin tuttava piirissä ihminen joka joutui huijatuksi ja olisi todella tarvinnut ruokaan rahaa ohje oli virastossa että yritä velka saneeraukseen muuten ei mitään tipu. Tuttavani halusi kuitenkin itse maksaa velkansa ja painoi kellon ympäri erilaisia töitä, ja onneksi sai kirkolta joskus ruokakuponkeja ,jotta pääsi pahimman yli. Reiluvuosi sitten sai velat maksettua ja elämä hymyilee taas. Niin kyllä sitä silloin mietti jos joku todella on
        hädässa niin harvoin sitä apua saa sossusta. Pitäisi olla pullo povarissa ja kanta asiakas.


      • niinpä, saapihan sitä unelm...
        veronmaksajan painajainen kirjoitti:

        OIKEIN! Sitä varten me sitä sosiaaliturvaa maksetaan että ne jotka tarvitsevat sitä hätäänsä saavat. Turha ihmisten osoitella siis, olen samaa mieltä kuin sinäkin; se joka sossuapua saa se myös sitä tarvitsee. Ei sen sosiaalitoimiston oven aukaisu niin helppoa ole ja jos on, elämänhallinta on karannut käsistä -> auttaa pitää. Täällä pillitetään usein parin kaupunkioravan takia, tai sorsan... mutta naapurin lapset saavat surutta kuolla nälkään tai tulla huostaanotetuiksi. Kukaan ei välitä, päinvastoin suomalaisen mentaliteetin mukaan: "lyö lyötyä, tallaa jo maassa makaavaa, kadehdi toisen omaa ja jokainen määrää itse kohtalonsa" - kunnes se päivä kun kaikki ei niin itsestäänselvästi sujukaan, osuu omalle kohdalle.
        Sosiaalitoimi on meidän kaikkien yhdessä ylläpitämä organisaatio. Me olemme valinneet avuntarvitsijoiden kriteerit/tarpeet ja niiden sääntöjen puitteissa on toimittava. On siellä viheensä, mm. ei se hyvältä meidän kantaväestön korviin kuullosta että joku ulkomaalainen saa kaverinsa kautta toimeentulotuen esim. Israeliin, jossa "avuntarvitsija" omistaa yrityksen ja talon. Tai että kovin moni on töissä pimeästi ja saa toimeentulotuen täysimääräisenä, pitää salaa vuokralaisia kiskoen toisaalta asumistuen täysimääräisenä... näitä juttuja liikkuu eikä niiden todenperäisyyttä voi saada selville voimassaolevalla systeemillä. Kai niihin syyllistyy kantaväestökin. Mutta suurin osa lienee kuitenkin poispääsemättömässä tilanteessa; ei ihmisarvoisen elämän kuulu olla ikuisesti kirpparien, leipäjonojen, sossujen ja muun sosiaaliavun varassa. Terve ihminen räpiköi aina sieltä pois mutta ajan kuluessa voimat ehtyvät. Voi tulla väsyminen, epätoivo ja toimintakyvyttömyys ikuisten selittelyiden, hylkäämisten ja ihmisarvoa alentavien kyselyiden meressä. Voi tulla sairauksia. Pakollinen työttömyys. Ikärasismi. Mitä tahansa.

        Enpä olekaan sosiaalitantta, mutta ajattelen noin, siitäkin huolimatta että SOSSUA /ja Kelaa väärinkäytetään...
        Jos tämä suomalaisten kateus toisen hyvinvoinnista ei kohta hellitä, tulee eteen varmaankin kansalaissota: punaiset vastaan valkoiset tms. Peräänkuulutan ihmishengen arvoa, mikä se kullekin on?
        Näitä nyyhkytarinoita on (omalla kontollakin) siitä kuinka sossut eivät anna sitä eikä tätä... ovat ilkeitä ja inhoja.
        Ulkomaalaiset nauravat suomen sossuille; kuinka helppoa heitä onkaan vedättää, mutta kun jäävät kiinni väärinkäytöstä niin karjuvat että "persiistä tämä systeemi, missään muualla ei jätetä ihmistä näin tyhjän päälle, menen kohta kotimaahani"
        KELAn ja sosiaaliviraston pitäisi ensinnäkin rajata tulorajat jotka ovat kaikille samat, ei erikoistapauksia tulojen suhteen, ei ulkomaalaisten avustamista herkemmin, ei eriarvoisuutta. Tilannekohtaisesti taas niiden tulisi tarkastella menopuoli ja tehdä sen perusteella päätöksiään. Molempiin paikkoihin tulisi hakea ihmisten käsittelyyn tottuneita työntekijöitä joilla ei ole oikeus kohdella ketään toistaan huonommin, mehän heidän palkkansa maksamme ja ylläpidämme virastoja yhteisin varoin.
        Mitä jos kantaväestö asioisi suomeksi tai ruotsiksi omissa virastoisaan ja muualta tulleet tulkkien välityksellä omissaan? Mitä jos saisimme ulkomaalaisille kehitysapurahaa tms? Meiltä kun edellytetään suurempaa vastaanottavaisuutta heidän suhteensa. Mielestäni nuoria tulisi auttaa enemmän:jos on todistettu että nuori on esim. kouluttautunut avitettavana aikana, tekee osapäivätyötä,- määräaikastyötä tai ahkeralla työnhaulla pyrkii edes siihen. Tulisi järjestää maksuton työnhaku. Työkkäreissä voisi olla pöytiä joista saisi ilmaisia, etukäteen postimaksettuja kirjekuoria joka pitäisi jättää KELAn postilaatikkoon sen seuraamiseksi ettei kirjeenvaihto alkaisi muualle kuin työnhakuun.
        Entä olisiko sellainen mahdollista että tuettava nuori väestö saataisiin omiin virastoihinsa jossa olisi tsemppaavaa henkilökuntaa? Ehkä tämän systeemin seuraaminen olisi näin helpompaa? Muutenkin olen sitä mieltä että kukin ikäryhmä elää omassa ajassaan ja erilaiset ongelmat kuuluvat aikatavalla ikään ja elämän kulkuun.
        Ajatteles; KELA ja SOSSU
        1) alle 20:lle,
        2) 20 -30 -vuotiaille,
        3) 30 - 50 :ille sekä
        4) vielä vanhemmalle väestölle.
        5) Erityisryhmänä moniongelmaiset.
        Nämä voisivat toimia samoissa tiloissa, eri osastoilla mutta tietyt numerosarjat eroittaisivat kulloisenkin ryhmän käsittelyn datan kirjaamista ja yhteenvetojen tekoa varten. Hmmm... Kelat ja sossu ovat usein todella pieniä toimiston planttuja joihin joutuu aikaansa odottamaan viikkokausia.
        Ei tämä systeemi olisi mielestäni eriarvoisuutta mitenkään... olisi vain helpompi asioida, seurata ja tietää missä mennään. Yhteinen kukkarohan se on. Ihminen voi myös kieltäytyä hänelle tarjotusta avusta ja tulla toimeen omineen. Kyllä tässä jotain olisi tehtävä ja pian, Tieto usein lisää tuskaa mutta ehkä se helpottaisi kateutta ja oikean avun tarvitsijoiden asemaa.
        Minä ainakin tahtoisin elättää tuntuvammin senteilläni ensin nuoren vähävaraisen yh-naisen/miehen ja lapsen eloa, sitten vasta vähäisemmillä sentin osilla muita ryhmiä. Toiset tahtoisivat varmaankin elättää ja avittaa sairaita, osa eläkeläisiä... miksei mihinkään voi itse vaikuttaa?
        Unelma.


    • LÄHTEE

      sillai "periodettain" ja pikkuhiljaa, mitä
      moninaisimpien elämäntilanteiden kautta. Ei oo
      näetsen helppoo lähtee yhtäkkiä voi tuntee olonsa
      yksinäiseksi, frendejä ei löydy (jos nyt sitten
      tarvitsisikaan löytyä, suoraan sanottuna..) sitä-
      pait eläminen maksaa joka tapaukses jotain
      pystyykö mahd elämänpartneri elättään sut jos
      itsellä ei mitään ammattii tms oisko ulkomaille
      muuttaminen poikaa siel on pakko pärjää omillaan
      kerta luonnollinen perhe-/ ihmissuhdeverkosto
      uupuu itse kokeilin tätä n 23-25 wee ja tavallaan
      (10 wee myöhemmin) olen ao tiellä edelleenkin..
      "majailin" tosin välillä periodettain entisess
      koton (mitä pahaa??!) ja nyt olen henkisesti ja
      aineellisesti tilass et jään pysyvästi omilleni

    • blondi-72hki

      kasvatuksesta riippuu. Olin 19v kun halusin muuttaa ja sainkin heti kämpän enkä ole katunut. Toinen sisaruksistani oli 20v ja toinen 16v kun muuttivat kotoa ja meillä kaikilla oli erilaiset lähtökohdat... 18v muutti sisareni tytär ja toisen siskoni poika taisi olla myös 18v ja hienosti olemme kaikki pärjänneet! En ole ajatellut vielä omien lasteni muuttoikää sillä he ovat niin pieniä vielä kaikki. Toimin sitten tilanteen mukaan kun se joskus on ajankohtaista!

    • kotoa

      pois ollessani 19v, ja vaimoni oli vuoden minua nuorempi, muutettiin vuokraksioon, ja vuotta myöhemmin ostettiin oma asunto.Kyllähän siinä on monelta ihmiseltä mennyt suu auki, kun parikymppinen pari otti velkaa ja muutti omaan asuntoon.No nyt on yksi poika, ja kohta on toinen taapero tulossa.Kyllä se armeijan jälkeen pitää omaa elämää alkaa katsella.Meidän perheessä kaikki sisarrukset ovat muuttaneet pois kotoa 18-19 ikävuoden välillä.Ei siitä mitään tule että 30kymppisenä luuhataan vielä äidin hameen alla.Luulisi että itselläkin on mukavempaa olla, kun ei ole isiä, ja äitiä koko ajan kyttäämässä.Emme vaimoni kanssa ole saanet valtiolta mitään tukea, aina oli minun "suuri"palkka esteenä.Mutta kyllä sitä hyvin tultiin toimeen, jostain se on joskus lähdettävä.

    • neito

      huolestuttaa jos törmään mieheen (etsin siis itselleni sitä herra "oikeaa") joka ilmoittaa että asuu vanhempiensa luona vielä 30 vuotiaana tai myöhemmin..

      se on ehdoton ei ei..

      • ja menetät ehkä..........

        rikkaan ja raha-asiansa järkevästi hoitaneen miehen.

        Onko järkeä esi.keikkaluontoisessa työssä ottaa kaalista asuntoa ja se olisi suuren osan ajasta tyhjillään? Samantein, jos "kotona" on tilaa, voi osallistua sen asunnon kuluihin ja silti säästää kenties sitä oikeaa ja hänen kanssaan aloitettavaa elämää varten. Mutta mites se olikaan "köyhä mutta rakas" joojoo...sossun luukulle on kiva mennä...


      • mies_
        ja menetät ehkä.......... kirjoitti:

        rikkaan ja raha-asiansa järkevästi hoitaneen miehen.

        Onko järkeä esi.keikkaluontoisessa työssä ottaa kaalista asuntoa ja se olisi suuren osan ajasta tyhjillään? Samantein, jos "kotona" on tilaa, voi osallistua sen asunnon kuluihin ja silti säästää kenties sitä oikeaa ja hänen kanssaan aloitettavaa elämää varten. Mutta mites se olikaan "köyhä mutta rakas" joojoo...sossun luukulle on kiva mennä...

        Itse en edes huolisi tuonkaltaista naista, joka 16-vuotiasta "itsenäisesti" jakanut persettä jokaiselle tutulle, ja nyt parikymppisenä sillä on enemmän lainoja kuin mitä pystyy tienaaman 20 vuodessa.


    • meillä

      Itse muutin 22-vuotiaana, en viitsinyt aiemmin kun oli koulut kesken eikä opintotuella olisi vuokraa maksanut. Poikaystäväni joutui muuttamaan 19-vuotiaana. Kun se pääsi armeijasta niin oli mukava yllätys odottamassa, äitinsä oli myynyt niiden kotitalon ja ostanut itselleen asunnon johon pojalla ei ollut asiaa muuttaa joten poika jäi kodittomaksi. Joutui asumaan mummonsa nurkissa siihen asti kun sai vuokrattua kämpän. Olipas herttainen teko äidiltä...

    • OliO

      Ei ole olemassa "oikeaa ikää"?

    • 22v tyttö

      Olen 22 vuotias tyttö ja muutin kotoani vasta vajaa vuosi sitten. Olen työtön ja vailla koulutusta (tosin käyty ylioppilastutkinto) eli joudun elämään soskun/kelan rahoilla. Vanhemmiltani en saa rahaa. Tai sen minkä saan, joudun maksamaan takaisinkin. Toisekseen he itse elävät nykyään niin heikosti että he lainailevat minulta.

      En voi syyttää kuin vanhempiani omasta tilanteesta. Tosin vastuuhan on jälkikädessä minun. Lapsena sitä ei tajunnut, oli vain hyvillään... kun kaikki kannettiin eteen. Sain aina kaikessa tahtoni läpi, minulle ostettiin se lelu jonka tahdoin vaikka vieressä saattoi olla lähes tulkoon samanlainen mutta puolet halvempi. Ruoka, maksettiin suuret puhelinlaskut, vaatteet, kännykät, ja kaikki muukin hupi... Leuhka isäni leveili rahoillaan ympäri kyliä ja kehui kuinka minun ja veljieni koskaan tarvitse tehdä työtä koska hän elättää meidät. Missään asiassa ei ollut mitään rajoja, ei edes aikatauluissa... ei meillä, eikä isälläkään. Hän saattoi jättää meidät pieninä lapsena istumaan autoon pakkaseenkin jopa kahdeksi tunniksi kun itse kävi huoltoasemalla kahvilla. Olen aina tapellut isäni kanssa koska hän inhoaa, ja ärsyttää minua tahallaan. En ole sitä mitä hän halusi. Edes ulkomuotoni ei kelpaa hänelle. Äitini kanssa on paremmat välit, muttei hän jaksa puolustella sen enempää minuakaan...

      Jotenkin tuntuu että olen myös sosiaalisilta suhteilta kärsinyt :s Olen mielettömän ujo, pelkään uutta koulua... ja lapsuusajan koulukiusaamisen takia olen hyvin varautunut ihmisten suhteen. Vaikka halusin pois vuosia,kotoa jossa en voinut elää koska en tullut toimeen vanhempieni kanssa... en vain "pystynyt" muuttamaan pois. Nyt olen muuttanut, enkä koskaan muuttaisi takaisin pysyvästi vaikka rahat ovat todella tiukilla! Nyt on seuraava askel edesä, työ-/koulutus paikan hakeminen.

      Toisaalta en ole koskaan saanut mitään kannatusta vanhemmiltani päästä elämässä eteenpäin. Kaueat valitukset saan kun en tee mitään, jopa lukioaikana, koulutuksen aikaan... Pitäisi vain "mennä töihin". Vanhanaikaista, hyvin harva saa ns kunnon töitä kouluttamattomana... Kun olin muuttamassa, äitini epäili etten pärjäisi yksin. Ja hän on ihan kauhuissaan kun on kuullut että olen hakenut työpaikkaa jostain kauempaa.

      Tuntuu etten ole vieläkään täysin sisäistänyt ettei minun tarvitse kysellä vanhemmiltani mielipidettä asioiden suhteen... haluaisin heistä etäisyyttä mutta tuntuu että he roikkuisivat minussa. Uskovat että meillä on yhteinen talous, tosin maksu suhteet on menneet väärinpäin, minä olen se jonka useimmiten pitää heille työntää rahaa! Isäni valittaa ja syyttää kun joutui maksamaan aina minun elämisen. Eli minä olen nyt vastuussa siitä että he synnyttivät minut, ja kustansivat minun elämäni täysi-ikäisyyteen asti? Ikäänkuin pitäisi maksaa 18vuoden lainaa takaisin...

      Minä pärjään, ja olen kohden itsenäisyyttä... mutta eniten huolettaa minusta muutaman vuoden nuoremmat veljeni. Ei koskaan olleet töissä (minulla sentään ollut pätkätöitä), pelaavat tietokoneilla ja rilluttevat kaupungilla miten tahtoo. Maksavat yhä puhelinlaskut sekä muun elämisen. Vanhempieni mielestä hän saa rillutella koska muuten hän ei kävisi kouluaan loppuun.... veljeni ei itse tunnu sisäistävän tilannettaan! Minulta kyllä vaadittiin lukioaikana että olisi pitänyt mennä töihin ja maksaa kaikki itse...

      • blackmagictiger

        kyllä hei jos on oikeat ihmiset apuna niin se on hienoa.ja loppuu mussutus ja ininä siitä että se ei pärjää niin se on loistavaa.


      • vastata

        sinulle, koska kirjoituksesi luettuani tunsin jonkinlaista "sielunveljeyttä" kanssasi.

        Kuule, olen itse kokenut joitakin samankaltaisia asioita elämässäni kuin sinä omassasi. Olen sinua huomattavasti vanhempi, mutta ehkä juuri siksi haluan antaa muutaman hyvän neuvon.

        Ensinnäkin, älä missään nimessä anna vanhemmillesi rahaa, vaikka he vaatimalla vaatisivat. Opettele sanomaan ei. Tarvit joka sentin itse omaan elämiseesi. Vanhempasi tulevat kyllä toimeen ilman sinun rahojasi.

        Toiseksi, sinun on omaa parastasi ajatellen katsottava eteenpäin omaa tulevaisuutta. Mieti tarkkaan, mitä haluat elämässäsi ja ole sen suhteen rehellinen. Se, että olet käynyt lukion, kertoo, että pystyt hieman vaativampaankin koulutukseen. Jos sinusta siltä tuntuu, niin kannattaa asettaa tavoite hieman korkeammalle. Jos nuorena käy hyvät koulut, pääsee vähän paremmalle oksalle istumaan. Jossakin vaiheessa elämää voi tulla eteen sellainen ajatus, että haluaisi kiittää itseään koulutukseen satsatusta ajasta ja vaivasta.

        Kerron tästä esimerkin omasta elämästä. En käynyt nuorempana kouluja ja tein monta vuotta kolmivuorotyötä tehtaassa. Terveys alkoi rapistua ja se asetti minut pakon eteen. Nyt istun täällä ammattikorkeakoulussa kirjoittamassa tätä ja opiskelen ammattia, jonka myötä yötyöt ja epäsäännöllinen elämänrytmi on taaksejäänyttä elämää. Edessäpäin on vielä yli 20 vuotta työelämää paremmalla palkalla ja inhimilliseen aikaan.

        Sitten vielä, anna vanhemmillesi anteeksi. He ovat omat töppinsä tehneet. On niin vaikea olla täydellinen ihminen (= mahdotonta). He eivät ole osanneet tehdä paremmin kuin ovat tehneet.

        Nauti siitä, että olet nuori ja ymmärrä, että elämä on edessäsi kaikkine majdollisuuksineen. Käytä tilaisuutesi omaksi parhaaksesi. Muista, että koulutus maksaa ja että monet nuoret elävät nälkärajalla huonojen sosiaalietujen takia, mutta täytyy olla sitkeä ja yrittävä ja myös kekseliäs. Kyllä se siitä.


    • kaikenlaista

      Sossusta ei tääläpäin saa rahaa kuin alkoholistit ja narkkarit.
      Itse muutin kotoa n.20 vee ja sen jälkeen olen joutunut muuttamaan kolmeksi kuukaudeksi takaisin kotiin, koska en löytänyt vuokrakämppää heti. Opiskelijana ja työkokemuksettomana jouduin tukeutumaan kelan rahoihin ja jälleen joudun, kun tämän hetkiset työni vähenivät niin paljon. Ei sieltäkään aivan helposti rahaa saa.

      Hyvä ikä muuttaa kotoa on silloin kun tietää pystyvänsä siihen. Opiskelujen takia muuttavat 16-18 vuotiaat, eivät useimmiten ole kypsiä elämään ilman vanhempien huolenpitoa. Sen huomaa käytöksestä ja ainaisesta ryyppäämisestä.
      Sellaiset yli 20 vee jotka käyvät töissä ja tienaavat hyvin, mutta edelleen asuvat kotona, eivätkä osallistu kodin asuinkustannuksiin, käyttävät vain vanhempiaan hyväkseen!!!
      Samalla paikkakunnalla opiskelevan missä on koti, ei mielestäni kannata maksaa vuokraa omaan kämppään, jos voi asua kotona, jos ei siis tee samalla töitä ja tienaa omaisuuksia, koska kelan rahat menevät turhaan!
      Saikohan tästä nyt kukaan selvää?

      • totean vain

        että vaikka opiskelisi samalla paikkakunnalla kuin missä vanhemmat asuu ja asuu vanhempien kämpässä, niin ei tässä omaisuuksia tienaa...

        Itse saan kuukaudessa 38 e. Sillä ei maksa edes kouluruokailua kuukaudeksi. Tietty sitten kun täytän 20, tuki nousee johonkin sataseen, mutta tilanne on kotona nyt niin tulehtunut, että on pakko päästä ulos ennen sitä! Työtä etsin minäkin, mutta kun on vain ylioppilas, niin kaikki tarjoo ei-oota...

        Plus, vaikka kävisit opintojen ohessa, voit tienata vain 505e/kk tai muuten menetät tuet. Tämä raharaja rajoittaa myös tehokkaasti töiden saamista. Ei saa tienata yli tai menee kaikki tuet ja sit on oikeasti pakko mennä töihin, ja sit ei taas ole aikaa koululle....... Piiri pieni pyörii.

        Mutta alle 20-v kotona asuva ei todellakaan elä leveästi. Ilmainen kämppä ja ruoka joo, mutta kaikki muu omasta pussista.. Itse laskin juuri että tulisin taloudellisesti paremmin toimeen jos asuisin opiskelijakämpässä. Ja sinne nyt paperit onkin menossa...


      • sulle..
        totean vain kirjoitti:

        että vaikka opiskelisi samalla paikkakunnalla kuin missä vanhemmat asuu ja asuu vanhempien kämpässä, niin ei tässä omaisuuksia tienaa...

        Itse saan kuukaudessa 38 e. Sillä ei maksa edes kouluruokailua kuukaudeksi. Tietty sitten kun täytän 20, tuki nousee johonkin sataseen, mutta tilanne on kotona nyt niin tulehtunut, että on pakko päästä ulos ennen sitä! Työtä etsin minäkin, mutta kun on vain ylioppilas, niin kaikki tarjoo ei-oota...

        Plus, vaikka kävisit opintojen ohessa, voit tienata vain 505e/kk tai muuten menetät tuet. Tämä raharaja rajoittaa myös tehokkaasti töiden saamista. Ei saa tienata yli tai menee kaikki tuet ja sit on oikeasti pakko mennä töihin, ja sit ei taas ole aikaa koululle....... Piiri pieni pyörii.

        Mutta alle 20-v kotona asuva ei todellakaan elä leveästi. Ilmainen kämppä ja ruoka joo, mutta kaikki muu omasta pussista.. Itse laskin juuri että tulisin taloudellisesti paremmin toimeen jos asuisin opiskelijakämpässä. Ja sinne nyt paperit onkin menossa...

        Asunnon etsintään. Mutta sitten sun tarttee kyl nostaa opintolainatkin, jos meinaat paremmin pärjätä. Vai luulitko että ne tuet riittävät kaikkiin kustannuksiisi.


    • *repekka

      Olin 16-vuotias kun tulin raskaaksi vuonna 61.
      Vanhempani sanoivat että käärön kanssa ei kotiin ole asiaa.
      Oli pakkonaiminen itseäni huomattavati vanhemman mielialahäiriöisen alkoholistin kanssa.
      Mistään en saanut apua, moitteita kyllä miehen suvulta osaamattomuudestani.
      Monien vaiheiden kautta opin selviytymään.
      En ollut mielestäni säälittävä ressukka.
      Olin oppinut tekemään töitä pienestä pitäen ja myös hoitamaan lapsia.
      Itse syyllistyin siihen että yritin liiaksi tasoittaa lasteni elämää.
      He ovat jo yli nelikymppisiä nyt pärjäävät hyvin mutta aivan liian kauan olivat riippuvaisia.
      Minusta on vastenmielistä jos aikuisia ihmisiä säälitellään ja hyysätään liikaa.
      Kun saa lapsen aikuiseksi ja ammattiin niin huolehtiminen voi loppua.
      Paitsi poikkeustilanteissa. Esim. sairaus tai muu vaikea asia.
      rakastaa voi lapsiaan vaikka ohjaakin heidät ajallaan itsenäiseen elämään.

      • mihis ikään rajan laitat

        Kaltaistas kohtaloa en kellekkään toivoisi! Lapsuus melkein kesken, nuoruus elämättä ja siihen 16vuotiaana kersa.Mikä saa 16-vuotiaan edes mielialahäiriöiselle juopolle antamaan pesää??!!! Ei sulla ole asiat sitten silloinkaan kohdallaan olleet, itselläsikään.


      • Repekka'
        mihis ikään rajan laitat kirjoitti:

        Kaltaistas kohtaloa en kellekkään toivoisi! Lapsuus melkein kesken, nuoruus elämättä ja siihen 16vuotiaana kersa.Mikä saa 16-vuotiaan edes mielialahäiriöiselle juopolle antamaan pesää??!!! Ei sulla ole asiat sitten silloinkaan kohdallaan olleet, itselläsikään.

        Oli kiihkouskovainen koti.
        Olin täysin tietämätön Sukupuoliasioista. Työtä opin tekemään mutta elämästä en tiennyt mitään.
        Mies oli ulkonäöltään erittäin komea.
        Olen 61-vuotias, hoitanut lapseni hyvin, hommasin ammatin itselleni ja koulutin kaksi lastani.
        Miestä hoidin myös siinä sivussa.
        Olen saanut säästettyä velattoman asunnon ja mökin.
        Sanoisin että minulla on asiat kohdallaan ja myös lapsillani.
        Mutta niinkuin sanoin, olisi pitänyt patistaa vähän aikaisemmin lapsia itsenäistymään.


    • eräs äiti

      Vanhempi lapsistani muutti lopullisesti pois kotoa n.25vuotiaana oltuaan ensin lukion jälkeen intissä ja välissä vuoden toisella paikkakunnalla opiskelemassa.Asian pitkittyminen johtui opiskelusta ja hänen rahavarojensa niukkuudesta.Nuorempi lapseni muutti heti kun täytti 18v.Mielestäni 25 on ikä jolloin viimeistään kuuluu lähteä omaa elämää aloittamaan omaan asuntoon.Tuossakin eräs kysymys on se miten ahdasta on kotona,asutaanko pienessä kerrostaloasunnossa vai tilavassa omakotitalossa.Opiskelu on syy miksi voi asua kotona niinkin vanhaksi.Luonteesta riippuen yleensä halutaankin yksityisyyttä ja omaa elämää ilman vanhempien"silmälläpitoa".Se on normaali ja luonnollinen osa elämää ja niin kuuluu tehdä.Itse en koskaan ole ollut kuitenkaan heittämässä lastani pois kotoa,mut siinä 25 vuoden kieppeillä mielestäni voi alkaa kertoa että olis jo aika...

    • Make26

      Ole muuta tekemistä kuin puuttua toisten asioihin, itse kyllä asun omillani.
      Mulle se on sama miten kukin elää/asuu, mutta ymmärtäähän tämän Suomen kulttuurin,tehdään massan mukana/pakosta, säälittävää!

      Niin vastaus
      Oikea ikä muuttaa? Noo, vaikka kun oppii kävelemään ja puhumaan... kuulostaako hyvältä

      no ei vaan, opiskelut/työt vaatii muuttamaan tai jokin muu syy tai ei syytä ollenkaan muuttaa eli sehän voisi olla veikkaan 15-40V

      • blackmagictiger

        eiks hittolainen oo muuta ku jauhaa tästä.Kyllä hei sitte jos alkaa tulee uusia tuttuja niin silloin voi muuttaa.Mikä hitto on se oikea ikä.Ja ois se joskus hienoa tehdä jotain ja sanoa Muille että olkaa te hiljaa mä haluan tehdä tämän.ilman että joku on koko ajan seläntakana puhumassa.pahaa,vaikka kun menee naimisiin niin muuttaa kotoa..


      • blackmagictiger
        blackmagictiger kirjoitti:

        eiks hittolainen oo muuta ku jauhaa tästä.Kyllä hei sitte jos alkaa tulee uusia tuttuja niin silloin voi muuttaa.Mikä hitto on se oikea ikä.Ja ois se joskus hienoa tehdä jotain ja sanoa Muille että olkaa te hiljaa mä haluan tehdä tämän.ilman että joku on koko ajan seläntakana puhumassa.pahaa,vaikka kun menee naimisiin niin muuttaa kotoa..

        KYLLÄ SE OIS HIENOA SEKI ETTÄ OMAT VANHEMMAT ASUIS LÄHISTÖLLÄ TAI OIS SELLAISIA TUTTUJA JOIDEN KANSSA TULISI HYVIKSI TUTUIKSI < LÄHINNÄ TYTTÖJÄ.OIS KIVAA JOS TULEVA VAIMO ASUISI JOSKUS MUN NAAPURISSANI.SITTE OIS KIVAA JOS NAAPURINA OIS ESIM OMAT VELJET JA SITTE PARI SUKULAISTA


    • jinna

      Oikea ikä riippuu ihmisestä itsestään. Toisilla se on 16 vuotta, toisilla 22 vuotta.

      Itse lähdin 18-vuotiaana lukion selvitettyäni ulkomaille pariksi vuodeksi ja sitten takaisin Suomeen kotikuntani ulkopuolelle opiskelemaan. Uskon, että olisin ollut tarpeeksi kypsä muuttamaan kotoa jo aikaisemmin, mutta taloudellisesti ajatellen se ei ollut järkevää ja ajattelin nauttia perheeni seurasta ennen lukion päättymistä.

      Koskaan en ole käynyt sossun luukulla enkä pyytänyt vanhemmilta rahaa (sitä ei ole kyllä tullutkaan heidän taloudellisen tilanteensa vuoksi). Aina olen tehnyt töitä sen verran, että olen hyvin pärjännyt ja nyt opiskellessa, onneksi, tilille tulee kerran kuussa opintotuki.

      Itse en puolestani voi ymmärtää ihmisiä, jotka viihtyvät kotona yli 20-vuotiaiksi. Jonkinlaista itsenäistymishalua pitäisi sen ikäiseltä jo löytyä. Ja sitten kun viimein päätetään "itsenäistyä", muutetaan tyttö/poikaystävän kanssa yhteen asumaan. Tyttöystävä onkin yhtäkkiä äidinkorvike. Jokaisen olisi hyvä asua yksin edes jonkin aikaa, että elämän perusjutut oppisi hoitamaan itse, ilman kenenkään apua, ja huomaisi samalla, että kodin pystyssä pitäminen ei ehkä olekaan niin helppoa miltä vanhemmat ovat saaneet sen näyttämään.

      • nipa30

        >Itse en puolestani voi ymmärtää ihmisiä, jotka viihtyvät kotona yli 20-vuotiaiksi.< näin

        vetäses se pää
        perseestäs ja mene uudestaan kiertämään maailmaa niin voisit ymmärtää erilaisia ihmisiä, aloita vaikka nyt ensin peilin edestä!

        >tilille tulee kerran kuussa opintotuki.< Eikö kouluja käynyt ja maailmaa kiertänyt parempaan pysty.

        >Koskaan en ole käynyt sossun luukulla enkä pyytänyt vanhemmilta rahaa< ei varmaan kauan mene.

        >Ja sitten kun viimein päätetään "itsenäistyä", muutetaan tyttö/poikaystävän kanssa yhteen asumaan< niinkö luulet,
        sinkut on siististi cool.


      • jinna
        nipa30 kirjoitti:

        >Itse en puolestani voi ymmärtää ihmisiä, jotka viihtyvät kotona yli 20-vuotiaiksi.< näin

        vetäses se pää
        perseestäs ja mene uudestaan kiertämään maailmaa niin voisit ymmärtää erilaisia ihmisiä, aloita vaikka nyt ensin peilin edestä!

        >tilille tulee kerran kuussa opintotuki.< Eikö kouluja käynyt ja maailmaa kiertänyt parempaan pysty.

        >Koskaan en ole käynyt sossun luukulla enkä pyytänyt vanhemmilta rahaa< ei varmaan kauan mene.

        >Ja sitten kun viimein päätetään "itsenäistyä", muutetaan tyttö/poikaystävän kanssa yhteen asumaan< niinkö luulet,
        sinkut on siististi cool.

        Voi apua! Nyt on joku selvästi ahdistettu nurkkaan. Taisi osua arkaan paikkaan? Tarkoitus ei suinkaan ollut loukata, vaan yksinkertaisesti kertoa oma mielipiteeni.

        ">tilille tulee kerran kuussa opintotuki.< Eikö kouluja käynyt ja maailmaa kiertänyt parempaan pysty."

        Kiitos, kun jaksat huolehtia. Olen opiskelija siksi nostan opintotukea, jonka valtio opiskelijoille myöntää. En suinkaan ole kouluja käynyt, lukion vain ja varmaan ymmärrät itsekin, ettei lukiopohja aivan riitä jos puhutaan kouluja käyneestä. Käyn toki opiskelujeni ohella töissä, jotta rahaa riittäisi johonkin extraan. En kuitenkaan katso, että tässä elämätilanteessani pääsääntöinen tehtäväni on rahan tienaaminen, vaan opiskelu. Kumpikaan vanhemmistani ei asu opiskelupaikkakunnallani ja vaikka asuisikin, en koe, että haluaisin enää asua kotona, vaikka ihania ihmisiä ovatkin. Joskus sitä on itsenäistyttävä. Toisilla menee kauemmin eikä siinäkään mitään pahaa tietenkään ole.

        ">Koskaan en ole käynyt sossun luukulla enkä pyytänyt vanhemmilta rahaa< ei varmaan kauan mene."

        Miksi menisin sossun luukulle, kun pärjään hyvin ilmankin? En ymmärrä. Opiskelijan ei tarvitse elää köyhyydessä, vaikka ei asuisikaan kotonaan tai saisi vanhemmilta rahallista avustusta. Se on kuule kaikki kiinni omasta nupista ja asenteesta. Enpä tiedä omista opiskelukavereistani ketään, joka kävisi sossussa maksattamassa laskunsa, vaikka toki heitäkin varmasti löytyy.

        ">Ja sitten kun viimein päätetään "itsenäistyä", muutetaan tyttö/poikaystävän kanssa yhteen asumaan< niinkö luulet,
        sinkut on siististi cool."

        Miten liittyy mitenkään sinkkuuteen? Sanoin vain, että olisi ihan hyvä opetella yksin asumista, kun kotoaan muuttaa pois. En tarkoita vuosikausia, vaan edes sen verran, että oppii tulemaan toimeen omillaan ilman äitiä ja isää. Ei mielestäni kumoa seurustelua millään tavalla.

        Nyt on kyllä nipa30 aivan hakoteilla. Väärää puuta haukut. En voi kirjoituksesi perusteella uskoa, että "30" viittaa ikääsi. Jos näin kuitenkin on niin aikuistuhan hieman, olisi ehkä korkea aika. Sana näillä nettifoorumeilla on tietenkin vapaa ja siihen myös edellinen viestini pohjasi. Kerroin mielipiteeni.


    • qazqummaa

      On myös niin, että jotkin vanhemmat tai ainakin toinen niistä tuhoaa lapsen itsenäistymisen alun juuren jo lapsena. Se tapahtuu näin:

      Isä tai äiti kysyy 3-8v lapselta haluatko maitoa vai appelsiinimehua ruuan kanssa. Ja ennen kuin lapsi kerkeää vastata vaikeaan kysymykseen.. Niin vanhempi on jo tehnyt ratkaisun jo hänen puolestaan ja toteaa, että Kalle/Liisa ottaa tänään maitoa.

      No lapsi kasvaa ala-asteella pidetään ensinmäisiä limudiskoja. Lapsi on hieman ujo mutta tahtoisi mennä sinne ei kummiskaan kehtaa kertoa halustaan vanhemmille. Täytyisi pyytää rahaakin ja ehkä ostaa joku mageempi vaate. No varovaisesti lapsi avaa suunsa, niin hetken päästä kuuluu, ei ole rahaa tuommoseen ja kerkeät sinä sinnekin toisen kerran. Tai sitten vastaus on ivallinen tyyliin, mitä sääkin nyt meet sinne muka tyttöjä/poikia katsoon. Tommonen kakara ja naurua päälle, Näin on murrettu lapsen omaatuntoa lisää.

      Lapsi kuulee, että kaveri oli käynyt omien vanhempien ja siskojen/veljien kanssa Linnanmäellä. Ja lapsi ajattele, jos vaikka mekin. Vanhempien suusta tulee valittelua kun ei ole rahaa ja ei siellä mitään kivaa kummiskaan ole. Ja kyllä sinä kerkeet siellä käymään...

      No aika kuluu lapsi huomaa, että kaverit pyörii kylillä porukoissa ja opettelevat siellä sosiaalista kanssa käymistä olemalla yhdessä solmimalla suhteita yms. No lapsi on vielä jostain syystä uskaltautunut mennä itsekin kylille. Mutta onkin huomannut olevansa outolintu muiden mielestä. Tai voi olla, että vanhemmat tai toinen vanhempi laukoo suustaan mielipiteitä kuinka typerää on pyöriä kaupungilla ja kylillä mitä nyt hänen työkaverinsakin sanoo työpaikalla, kun sinä nyt noin siellä pyörit. Niin ja siellä kylillä ei opi kuin pahoille tavoille juomaan viina ja tupakkaa, parempi että pysyt vaan kotona, kun et kumminkaan osaa olla kunnolla yms.

      Jossain vaiheessa lapsella on jo ikää niin paljon, että alkaa huolehtii jo omista rahoista jos niitä on. No hän saattaa tilata jonkun lehden tai aloittaa herrastuksen tms. Nämä taas tietää laskujen yms kirjeiden tulemista postin kautta. Jo ennen kuin lapsi kerkee itse avaamaan itselleen kuuluvaa kirjettä jompikumpi vanhemmista on repinyt kirjeen auki ja tutkinut sen sisällön. On aivan sama kuinka henkilökohtaisesta kirjeestä on kyse mitään yksityisyyttä kirjeidenkään suhteen ei sallita hänelle, eikä lupaa hoitaa omia asioita.

      Jossain vaiheessa, ennemmin tai myöhemmin lapsi alkaa eristäytyy neljänseinän sisälle. Vanhemmat on vaan tyytyväisiä asiaa, sillä he voivat olla koko ajan tietoisia lapsen tekemisistä. Eikä heitä vaivaa, kun lapsen elämä kutistuu kutistumistaan ja hänen kyky ottaa vastuuta itsestään pienenee pienemistään.

      Voi olla myös niin, että hänen vastuunkanto kykykynsä suuntautuu kieroutuneesti, ja hän alkaa huolehtiin vanhempiensa rahallisesta yms selviytymisestä. Vaikka luulisi asian olevan toista päin, eli vanhemmat on vielä huolissaan lapsestaan, vaikka se on jo osottanut kykynevensä itse selviämään itsenäisesti. Ja lapsi voi luottaa siihen, että omat vanhemat ainakin selviää ja voi keskittyä omaan elämään ja saada joskus tukea vanhemmilta jos oikein tiukka paikka tulee...

      Mutta tosiaan asiat ei ole aina niin yksinkertaisia. Paljon riippuu vanhemmistakin, kuinka he tajuavat lapsen temperamentin ja osaisivat tukea lasta kaikin keinoin. Eikä polkee lasta ja pakottaa häntä elään jo pienestä pitäen ilman omaa tahtoa. Oman tahdon ja itsetunnon riistäminen kun joiltain lapsilta voi olla hyvinkin helppoo... Ja vielä helpompaa se on kun sen tekee omat vanhemmat. Ja sitten ihmetllään miksi lapsi elää 25v ja siittä eteen päin vielä kotona...

      • make25

        huh huh! oli niinku mun lapsuudesta. onneksi tuosta helvetistä on jo päässy omaan rauhaan. Prkl vieläkin joutuu ettiin itseään.


      • helpolla

        No etpä ole helpolla lapsuuttas päässyt.
        Toivottavasti olet repäissyt itsesi irti kotoa.

        Toivotan sulle parempaa tulevaisuutta.


      • elämänkerta

        Aika pelottavaa, aivan kuin olis lukenut oman elämänkerran.

        Omalla kohdalla loppu meni näin: lukion jälkeen lähdin opiskelemaan kauas kotipaikkakunnalta (tietoinen valinta). Vanhempia olen nähnyt sen jälkeen 1-3 kertaa vuodessa. Vielä tänäkin päivänä kotona käyminen ahdistaa suunnattomasti muuten elämä sujuu loistavasti.


      • nuoruuteni

        Tuli melkein tippa linssiin lukiessani tuota. Itse olen 23 ja asun vielä kotona. Koko elämäni vanhempani ovat pitäneet minua naruissaan ja tiedänm että ainoa keino päästä tästä on muuttaa pois kotoa. En tiedä vain onko minusta siihen. Tiedän olevani säälittävä, mutta tiedän myös että itse en ole tilanteeseeni syypää. Vanhempieni kasvatusmetodit ovat täysin väärät. Mitään en ole koskaan saanut tehdä omin päin. Kaikki "itsenäinen" päätöksenteko on kohdaltani evätty. Jokaista tekemistäni olen aina joutunut selittelemään.

        Itsetuntoa ei ole jäljellä enää ollenkaan. En uskalla tehdä oikeastaan mitään. Haluan sanoa, että useimmat nämä "luuserit" jotka asuvat kolmekymppiseksi kotonaan ovat säälittäviä, mutta eivät omasta syystään. Kuulun heihin.

        Tulipas tilitettyä mutta tässä on karu totuus.


      • Peräkammarin poika
        make25 kirjoitti:

        huh huh! oli niinku mun lapsuudesta. onneksi tuosta helvetistä on jo päässy omaan rauhaan. Prkl vieläkin joutuu ettiin itseään.

        Minulla on myös yliholhoavat vanhemmat. Olen häpeästi myöntäen kohta 30 vuotias ja asun vielä vanhemmillani. Aina he ovat jollain tapaan "estänyt" esim. sosiaalisia kontakteja juuri niinkuin yläasteen diskossa käynti ja muut tapahtumat.

        Se on aiheuttanut sen että en osaa olla sosiaalinen ja se ensimmäinen seurustelusuhdekin on edessä, jos on. Muut kaverit kävivät elokuvissa ja tapailivat tyttöjä viikonloppuisin kun minä katselin tekemisen puutteessa Kuuma Piiriä perjantai-iltaisin vanhempien kanssa.

        Olen menettänyt jo tavallaan toivoni itsenäisestä elämästä koska oma tahtoni on poljettu alas hyvin aikaisin nuoruudessani. Tuntuu vaan ettei enää oikeen elämäkään kiinnosta millään osa-alueella. Olen myös työtön, kumma juttu etten saanut kuitenkaan tukea ammatinvalinnassa tai opiskeluissa vanhemmiltani. Olen vaan ollut sellainen koriste-esine kotona.
        Minua vituttaa hyvin ankarasti aika ajoin. Elämä menee hukkaan enkä osaa tehdä sille mitään.


    • Mummeli

      Aikanaan samassa talossa asui kaikki kolme sukupolvea, mutta nykyään se ei ole enää mahdollista.

    • AIKA ITSEKESKEINEN

      Etkö näe että se ei ole tilanne kaikilla??? ihmisillä on painavia syitä joita SINÄ itserakas vanhus et näe.... nimimerkki: kotoa 15 vuotiaana. (ja eikö se ole itsekästä että "aikuiset" (22v?) asuvat kotonaan ja elävät äidin ja isin rahoilla vaikka itsekin voisi tienata.)

      • minä

        mitä teen, kun poika ei puhu paljon mitään, vastaa vain niihin mitä kysytään. on aika usein äreällä päällä, kun häneltä kysyy jotain


      • tuo
        minä kirjoitti:

        mitä teen, kun poika ei puhu paljon mitään, vastaa vain niihin mitä kysytään. on aika usein äreällä päällä, kun häneltä kysyy jotain

        tähän liittyy?


      • mieleen..
        minä kirjoitti:

        mitä teen, kun poika ei puhu paljon mitään, vastaa vain niihin mitä kysytään. on aika usein äreällä päällä, kun häneltä kysyy jotain

        Jospa hänellä on psyykkisiä ongelmia?
        Vois tarvita kenties ammattilaisen apua.

        Selvitä asia, ennenkuin on myöhäistä.


    • mamma..

      voisit aikuistua ja ymmärtää millaisia lapsesi on jos asuvat kotona 24v:nä... tiedän näitä ihmisiä! EIVÄT KOSKAAN TULE PÄRJÄÄMÄÄN ELÄMÄSSÄ! ja kun sinä makaan kuolinvuoteellea he itkevät että "miten nyt jatkan elämääni??" vaikka ikää olisi jo 60... elmässä pitää olla vahva ETKÄ SINÄ VOI IKUISESTI LELLIKKI KAKAROITASI KOTONA PITÄÄ!!! nauravat niille kun äiti pitää huolta. me nauretaan kaikki sun lapsille. HAHAHAAA!!!

      • minä ite

        Itse olen lähtenyt kotoa 26vuotiaana. Siinä kotona asuessa ja töissä käydessä sain hankittua kaikenlaista tarpeellista tulevaan elämään. Kun läksin olen huolehtinut itsestäni ja sen jälkeen kun menin naimisiin (häät kustannettin itse, ei äiti ja isi) on huolehdittavaa riittänyt oman perheen kanssa. Itse aion omille lapsilleni (tyttöjä ja poikia )antaa mahdollisuuden lentää pesästä kun omat siivet kantavat. Ei se ole oikein että asuu "omassa kämpässä" ja on kuitenkin kaikella tavoin riippuvainen vanhemmistaan. Ei niin tiedä oikeasta elämästä mitään, mitä kaikkea se pitää sisällään. Kun se wc-paperikin on itse sinne veskiin ostettava ja kännykkälaskut maksettava ajallaan!!


    • pirita

      Ottaa erityisesti päähän tämä yleistäminen! Itse olen muuttanut pois kotoa viikkoa vajaa 17vuotiaana, eikä ole kertaakaan tarvinnut sossun luukulla käydä tai rahaa anoa jostain muualta. Itse olen työllä rahani ansainnut. 17vuotiaana olin työmarkkinatuella työharjoittelussa, sen jälkeen kouluttauduin, nyt työelämässä ja odotan esikoistani syntyväksi kuukauden päästä, eikä kertaakaan ole tarvinnut rahaa muualta hakea! Nyt olen 20vuotias.
      Joten jospa "joo-o" jättäisit turhan yleistämisen pois, ja hyväksyisit jokaisen ihmisen yksilönä. Toisille sopii kotoa muuttaminen 17vuotiaana, toisille 20vuotiaana, eiköhän se kuitenkin ole jokaisen oma henkilökohtainen asia!
      Hyvää jatkoa kaikille ennemmin tai myöhemmin kotoaan muuttaville:)!

      • yliopistolainen

        Vai että heti aloit työelämään?
        Itse olen akateeminen, opiskeluaika on lukio 6v yliopistossa josta käyty paitsi puolitoista vuotta.
        Jos akateemisena opiskelee, ei ehdi juuri töissä käydä... opintotuilla elän, kesäisin kyllä töissä.
        Muutin itse kotoa opintojen takia 23v, mutta valmistuttuani nostankin sitten 3000 ? ja rapiat per kk. Silloin voi elää... ja elättää perheen HERROIKSI, lapsillekin merkkivaatteet jne kamat ettei koulussa ilkuta.
        Minusta kotona oleilu opiskelun takia on lopullisen RAHAN takia fiksua.


      • jinna
        yliopistolainen kirjoitti:

        Vai että heti aloit työelämään?
        Itse olen akateeminen, opiskeluaika on lukio 6v yliopistossa josta käyty paitsi puolitoista vuotta.
        Jos akateemisena opiskelee, ei ehdi juuri töissä käydä... opintotuilla elän, kesäisin kyllä töissä.
        Muutin itse kotoa opintojen takia 23v, mutta valmistuttuani nostankin sitten 3000 ? ja rapiat per kk. Silloin voi elää... ja elättää perheen HERROIKSI, lapsillekin merkkivaatteet jne kamat ettei koulussa ilkuta.
        Minusta kotona oleilu opiskelun takia on lopullisen RAHAN takia fiksua.

        Kukin tallaa tavallaan. Itsekin yliopisto-opiskelija, mutta ei tulisi mieleenkään puhua yhtä halveksivasti työelämän valinneille parille kaverilleni tai isälleni. Hyvä, että olet opiskellut ja tyytyväinen, mutta toiset voivat olla aivan yhtä tyytyväisiä "tavallisina duunareina" ja on kyllä harhaa, että he eivät tienaisi mitään. Etkö tiedä, että näitä "duunareita" tullaan Suomessa lähivuosina vielä tarvitsemaan? Jonkun on turvattava sinunkin peruspalvelusi.

        Itsekin liputan opiskelun ja kouluttautumisen puolesta, mutta se ei ole kaikkien juttu eikä se silti automaattisesti tarkoita huonompaa elämänlaatua. Ja ihan vinkkinä, että kyllä sitä voi opisekella muualtakin kuin kotoa päin. Kaikilla ei ole edes valinnanvaraa ja silti meitä yliopistoista ja ammattikorkeista valmistuu.


      • ikäväkyllä
        yliopistolainen kirjoitti:

        Vai että heti aloit työelämään?
        Itse olen akateeminen, opiskeluaika on lukio 6v yliopistossa josta käyty paitsi puolitoista vuotta.
        Jos akateemisena opiskelee, ei ehdi juuri töissä käydä... opintotuilla elän, kesäisin kyllä töissä.
        Muutin itse kotoa opintojen takia 23v, mutta valmistuttuani nostankin sitten 3000 ? ja rapiat per kk. Silloin voi elää... ja elättää perheen HERROIKSI, lapsillekin merkkivaatteet jne kamat ettei koulussa ilkuta.
        Minusta kotona oleilu opiskelun takia on lopullisen RAHAN takia fiksua.

        Yhävä kasva joukko akateemisista opiskelijoista valmistuu kortistoon. Pätkätyöt kutsuvat. No voihan sitä aina kaljaa myydä.

        Monella duunarialalla yks. 3000/kk on pikku liksa, tosin paljon on aloja missä ei tuota tienaa.

        Ei tänäpäivänä akateemisuus takaa yhtään mitään. Kuten jo puhutaan, Suomessa ylikoulutetaan. Maailma muuttuu, kaikki eivät voi olla johtajia.


      • kaunistelua?
        ikäväkyllä kirjoitti:

        Yhävä kasva joukko akateemisista opiskelijoista valmistuu kortistoon. Pätkätyöt kutsuvat. No voihan sitä aina kaljaa myydä.

        Monella duunarialalla yks. 3000/kk on pikku liksa, tosin paljon on aloja missä ei tuota tienaa.

        Ei tänäpäivänä akateemisuus takaa yhtään mitään. Kuten jo puhutaan, Suomessa ylikoulutetaan. Maailma muuttuu, kaikki eivät voi olla johtajia.

        kerroppa monellako duunarialalla tienaat 3000,-kk.Paperitehtaalla? Alkupalkka nuorilla? Kyllä joku 1700,- on lähempänä totuutta ilman ylitöitä.Ylitöitäkään ihminen ei jaksa vuosikausia, tai se on jostain muusta poies!


      • yliopistolaisen kihlattu
        ikäväkyllä kirjoitti:

        Yhävä kasva joukko akateemisista opiskelijoista valmistuu kortistoon. Pätkätyöt kutsuvat. No voihan sitä aina kaljaa myydä.

        Monella duunarialalla yks. 3000/kk on pikku liksa, tosin paljon on aloja missä ei tuota tienaa.

        Ei tänäpäivänä akateemisuus takaa yhtään mitään. Kuten jo puhutaan, Suomessa ylikoulutetaan. Maailma muuttuu, kaikki eivät voi olla johtajia.

        Satun tuntemaan tämän yliopistolaisen melkeinpä liiankin hyvin, hän sattuu olemaan kihlattuni. Hän ei tod. ole mikään insinööri- tai kauppatieteiden opiskelija tms., vaan pesunkestävä KEMISTIOPISKELIJA. Hänen koulutuksestaan ei montaa kymmentä vuodessa valmistu, toisin kuin esim. kampaajia, lähihoitajia ja catering-alan ihmisiä.
        Mitä suurimmalla todennäköisyydellä "Pirita" on juuri jollakin näistä kolmesta alasta ja näiden alojen keski-palkka on n. 1500 euroa kuukaudessa...


      • pirita
        yliopistolaisen kihlattu kirjoitti:

        Satun tuntemaan tämän yliopistolaisen melkeinpä liiankin hyvin, hän sattuu olemaan kihlattuni. Hän ei tod. ole mikään insinööri- tai kauppatieteiden opiskelija tms., vaan pesunkestävä KEMISTIOPISKELIJA. Hänen koulutuksestaan ei montaa kymmentä vuodessa valmistu, toisin kuin esim. kampaajia, lähihoitajia ja catering-alan ihmisiä.
        Mitä suurimmalla todennäköisyydellä "Pirita" on juuri jollakin näistä kolmesta alasta ja näiden alojen keski-palkka on n. 1500 euroa kuukaudessa...

        Olen nuoriso- ja vapaa-ajan ohjaaja ammatiltani. Palkka ei kyllä päätä huimaa, mutta kuka väittää ettei pienemmällä tule toimeen? Mieheni on myös "vain duunari" ja tienaa kuitenkin n.2500e kuukaudessa, että ei hassummin duunarilta vai mitä? Hän on ammatiltaan koneenkuljettaja.


      • ei mitään
        ikäväkyllä kirjoitti:

        Yhävä kasva joukko akateemisista opiskelijoista valmistuu kortistoon. Pätkätyöt kutsuvat. No voihan sitä aina kaljaa myydä.

        Monella duunarialalla yks. 3000/kk on pikku liksa, tosin paljon on aloja missä ei tuota tienaa.

        Ei tänäpäivänä akateemisuus takaa yhtään mitään. Kuten jo puhutaan, Suomessa ylikoulutetaan. Maailma muuttuu, kaikki eivät voi olla johtajia.

        Itselläni ei ole muuta kuin lukio, ja en saa töitä edes r-kioskilta kun ei oo "työkokemusta". Ja miten sen saa, kun ei ole ammattia eikä kukaan ota töihin? Ei mitenkään.


      • yliopistolaisen kihlattu
        pirita kirjoitti:

        Olen nuoriso- ja vapaa-ajan ohjaaja ammatiltani. Palkka ei kyllä päätä huimaa, mutta kuka väittää ettei pienemmällä tule toimeen? Mieheni on myös "vain duunari" ja tienaa kuitenkin n.2500e kuukaudessa, että ei hassummin duunarilta vai mitä? Hän on ammatiltaan koneenkuljettaja.

        En väitä, ettikö pienelläkin palkalla voisi tulla toimeen, kyllähän sitä varmaan tuleekin, kunnes eläkkeelle jää. Eläke kun useimmiten on KORKEINTAAN puolet tehtyjen työvuosien keskipalkasta. Mikäli nyt tienaat 1500 kuukaudessa, niin eläkkeesi on kutakuinkin 750 euroa, mistä tietenkin lähtee verot.

        Käteen jäävästä summasta joudut maksamaan paitsi ruoat ja vaatteet laskut myös n. 100-300 euroa yhtiövastiketta taloyhtiölle, vaikka omistusasunnossa asuisitkin. Kaiken tämän lisäksi ostat tietenkin vielä niin joulu- kuin synttärilahjatkin, mahdollisesti myös nimipäivälahjoja n. kahdelle lapselle ja n. 4:lle lapsenlapselle. Äläkä unohda lääkärissäkäyntikuluja, eläkeläinenkun yleensä sairastelee nuorta enemmän ja omavastuu se julkisellakin puolella on maksettava. Myös lääkkeiden hinnat ovat ainakin meikäläisen mielestä taivaissa...


      • Huh...
        yliopistolainen kirjoitti:

        Vai että heti aloit työelämään?
        Itse olen akateeminen, opiskeluaika on lukio 6v yliopistossa josta käyty paitsi puolitoista vuotta.
        Jos akateemisena opiskelee, ei ehdi juuri töissä käydä... opintotuilla elän, kesäisin kyllä töissä.
        Muutin itse kotoa opintojen takia 23v, mutta valmistuttuani nostankin sitten 3000 ? ja rapiat per kk. Silloin voi elää... ja elättää perheen HERROIKSI, lapsillekin merkkivaatteet jne kamat ettei koulussa ilkuta.
        Minusta kotona oleilu opiskelun takia on lopullisen RAHAN takia fiksua.

        Kirjoituksesi paljastaa että olet vielä tosi lapsellinen ja kuvittelet jo nyt olevasi parempi kuin duunarit ja muut. Mutta kunhan pääset joskus oikeeseen työöhön, niin näet että elämässä on muutakin. Sanoisinko että kyllä se elämä vielä sinuakin opettaa.

        Ei ole koiraa karvoihin katsominen.

        Koetappa kasvaa vielä aikuiseksikin ja mieti sitten minkä perusteella toisia arvostelet tai luokittelet!


      • koulutus
        ei mitään kirjoitti:

        Itselläni ei ole muuta kuin lukio, ja en saa töitä edes r-kioskilta kun ei oo "työkokemusta". Ja miten sen saa, kun ei ole ammattia eikä kukaan ota töihin? Ei mitenkään.

        Sinullahan on koulutus vasta aluillaan.
        Ei muuta kun seuraavassa yhteishaussa paperit vetämään.


      • sananen
        yliopistolaisen kihlattu kirjoitti:

        Satun tuntemaan tämän yliopistolaisen melkeinpä liiankin hyvin, hän sattuu olemaan kihlattuni. Hän ei tod. ole mikään insinööri- tai kauppatieteiden opiskelija tms., vaan pesunkestävä KEMISTIOPISKELIJA. Hänen koulutuksestaan ei montaa kymmentä vuodessa valmistu, toisin kuin esim. kampaajia, lähihoitajia ja catering-alan ihmisiä.
        Mitä suurimmalla todennäköisyydellä "Pirita" on juuri jollakin näistä kolmesta alasta ja näiden alojen keski-palkka on n. 1500 euroa kuukaudessa...

        Näin sivuhuomiona, kemian opiskeleminen (yliopistotasolla) on yksi varmimmista keinoista turvata hyväpalkkainen työpaikka tänäpäivänä. Mutta se on ala, jossa tieto-taito korostuu enemmän kuin lähes millään muulla alalla. Kannattaa kannustaa opiskelemaan niin pitkälle kuin suinkin kykenee, koska se pienehkö uhrattu opiskeluaika maksaa moninkertaisesti itsensä takaisin tulevaisuudessa. Osaava kemisti ei nimittäin jää työttömäksi, ja huippukemisteistä on suorastaan huutava pula eri teollisuussektoreilla.

        Onnea ja jatkoa kuitenkin teille!


      • eivät..
        koulutus kirjoitti:

        Sinullahan on koulutus vasta aluillaan.
        Ei muuta kun seuraavassa yhteishaussa paperit vetämään.

        pysty opiskelemaan.


      • hitsarin
        kaunistelua? kirjoitti:

        kerroppa monellako duunarialalla tienaat 3000,-kk.Paperitehtaalla? Alkupalkka nuorilla? Kyllä joku 1700,- on lähempänä totuutta ilman ylitöitä.Ylitöitäkään ihminen ei jaksa vuosikausia, tai se on jostain muusta poies!

        palkka 2vkon jaksolla, verot ja kaikki maksettuna, ei siällä ylitöiyä, 740euroa.Ja kun ulkomailla olitiin 6kk komenuksella, niin käten jäi semmoiset 15000euroa ylimäräistä, ja suomesta 3kk komennuksta 4000euroa.Että näin.


      • äitee +4
        yliopistolainen kirjoitti:

        Vai että heti aloit työelämään?
        Itse olen akateeminen, opiskeluaika on lukio 6v yliopistossa josta käyty paitsi puolitoista vuotta.
        Jos akateemisena opiskelee, ei ehdi juuri töissä käydä... opintotuilla elän, kesäisin kyllä töissä.
        Muutin itse kotoa opintojen takia 23v, mutta valmistuttuani nostankin sitten 3000 ? ja rapiat per kk. Silloin voi elää... ja elättää perheen HERROIKSI, lapsillekin merkkivaatteet jne kamat ettei koulussa ilkuta.
        Minusta kotona oleilu opiskelun takia on lopullisen RAHAN takia fiksua.

        itse olen ollut karvan päälle 17v kun lähdin kotoa maailmalle. Asumistukea en ole koskaan saanut, osittaista työttömyyskorvausta sain kun olin iltalukiossa ja osa-aikatöissä, sossun paikkaa en edes tiedä..

        Opiskella voi niin kovin eri tavoin ja elämästään voi kantaa vastuuta niin kovin eri tavoin myös. Opintolainaa opiskeluni loppuessa ei ollut kuin alle kymppitonni vanhaa mummoa. Nyt päälle kolmikymppisenä on korkeakoulutukinto suoriutumassa tuossa sivussa ja aikanaan valmistunen vaikka ei sillä sikäli ole väliä että teen jo työtä jota teen senkin jälkeen..

        Palkasta ja elämisen varoista. Rahat on aina riittäneet siihen mihin on ollut tarve. Lapsiakin on useampi eikä todella ole ryysyihin puettu. Kaksi vanhempaa opiskelee yksityiskoulussa jossa lukukausimaksut yms lisäkulut joten ei tarvitse kärsiä vanhempien duunariudesta.. Palkkani on lähelle tuota samaa luokkaa kuin sulla tulee olemaan, ukolla rahtu vähemmän, mutta sillä onkin melkein suoritettu perskoulu takanaan..

        Laskeppa ihan piruuttas että kun olet koulujasi käynyt 3v lukiossa, 6v yliopistossa niin tuossa ajassa olen jo ehtinyt tienata sellaisen summan ettet koskaan tule sitä eroa kuromaan umpeen.

        Kotona asuminen voi olla tietyssä tilanteessa fiksua, muta harvalle mahdollista juuri opiskelujen takia. Itselle se ei ollut mahdollista koska halusin itsenäistyä jne. Ja täytyy sanoa että tuossa iässä kotiin jo tulee maksaa jotakin eikä vaan olla ottavana osapuolena vaikka rahasta ei tekisi tiukkaa niin periaatteena jokainen huolehtii itsestään tai sitten on toisten ylläpidettävänä.

        Toivottavasti olet onnistunut valitsemaan alan jolla saat työtä aikanaan myös ettet ole yksi akateemisesti koulutetuista työttömistä joka ei osaa mitään sellaista millä voi leipänsä tienata säädyllisesti.

        Eläkkeestä vielä. Onneksi olen töissä alalla jossa toistaiseksi on vielä olemassa hieman korkeampi eläkekertymä vaikkakaan ei enää uusilla valmistuvilla... Eläkettä kertyy vaan sinulle tulojesi ja työvuosiesi mukaan. Moni duunari peittoaa sinut silloin viimeistään kertymällään..

        Pikku tärppi vielä loppuun. Kun joskus alat olla tekemisissä sellaisten duunarien kuin putkimies, sähkäri, muurari, maalari jne kanssa niin ymmärrät miksi joidenkin on opiskeltava saadakseen maksettua noiden toisten lähettämät laskut töistään, mutta onhan niillä koulutusta takanaan pari-kolme vuotta.. siis sen sun lukiosi verran!!


      • ei?
        eivät.. kirjoitti:

        pysty opiskelemaan.

        Kyllähän lukion jälkeen on vielä opiskeltava. Tiesithän sen jo sinne mennessä? Jos paperit on huonot ja minnekkään ei pääse, niin sit vaikka amikseen tai etsi oppisopimuspaikka. Ethän voi tuolla tavalla jäädä ihmettä odottamaan.


    • aika

      onnettomia kun pitää tämmöisiä asioita täällä pohtia! huh huh!

    • vieläkin

      Nolottaa myöntää, mutta asun vieläkin kotona. Olen 24v. Eikä siinä vielä kaikki, myös poikani asuu saman katon alla. Eikä siinäkään vielä kaikki. Myös mieheni asuu täällä. Muuttoa ei vielä edes harkita, asiat toimii ihan hyvin näinkin. On tilaa ja hyvät välit vanhempiini. Raha on se mikä ratkaisee ja aika. Mies tekee sellaista työtä, että häntä ei juuri kotona näy. Itse opiskelen ja hoidan poikaani. Pojan huollossa tarvitsen vanhempieni apua, sillä miehestäni siihen ei ole(työn takia) Ollaan toki asuttu muutama vuosi pois vanhempieni luota, mutta muutettu takaisin yksinkertaisesti sen vuoksi, että rahat ei riitä. Lisäksi vanhemmillani on suuri talo, johon sovitaan hyvin kaikki(kaikille omahuone ja vieraillekin jää tilaa) ja he matkustelevat paljon ja ovat onnellisia, että joku pitää talosta huolta sillä aikaa. Ja kuka olisikaan parempi, kuin tytär puolisonsa kanssa? Lisäksi äitini nauttii rajattomasta ajasta telmiä lapsenlapsensa kanssa. Itse olen köyhä opiskelija-äiti, mutta kyllä me miehen tuloilla tultaisiin toimeen. Ei vaan viitsiutä venyttää pennejä, sillä asiat toimii paremmin täällä. Mielestäni tilanne ratkaisee, mikä on sopiva ikä muuttaa pois. Itse muutin ensin 16vuotiaana. Muutin takaisin 18 vuotiaana ja lähdin taas pois 20vuotiaana. Nyt ollaan asuttu vuosi tällä järjestelyllä ja todennäköuisesti jatketaan samaa rataa vielä kauan..

      • ...

        Minunkin vanhempani ovat aina asuneet isäni vanhempien luona. Talossa asui myös isäni veli (joka oli oikeasti sairas). Meitä asui myös kaksi lasta samassa talossa. Aika vei isovanhemmat ja sedän hautaan... Mutta kun me vartuimme sisarusten kanssa, talo oli todella ahdas jopa neljälle. ...tosin en enää asu vanhemmillani.


    • sanoa

      Minusta ei pitäisi missään nimessä liikaa yleistää.
      Eiköhän nämä asiat ole hyvinkin yksilöllisiä. Eikä pitäisi ajatella, että oma tapa on se oikea, koska niinhän ei ole. Näitä asioita ei ole mihinkään kirjoitettu eikä liioin missään määrätty. On vain terve järki ja jokaisen oma halu ja tarve.
      Kaikkihan on kiinni siitä, miten siellä kotona eletään, millaiset käytännöt on, kuinka itsenäistä elämää jokainen viettää. Jos lapsi haluaa kokeilla rajojaan 17-vuotiaana, mikä ettei, takaisin voi aina tulla. Ja elämäntilanne saattaa ajaakin sellaisiin ratkaisuihin.
      Joten puhukaamme huolestuneeseen sävyyn vain omista asioistamme ja antakaamme neuvoja jos niitä pyydetään.

      Näin puhuu äiti, jonka poika lähti 19-vuotiaana opiskelemaan muulle paikkakunnalle ja sinne jäi ..
      no käy onneksi kotona välillä moikkaamassa.

    • pete e

      Keskimääräinen muuttoikä Suomessa on muistaakseni 22 v ja se nousee koko ajan. Britanniassa ikä on 25 ja Italiassa melkein 30.

    • Johanna

      Minä muutin vanhempieni luota 15-vuotiaana useiden satojen kilometrien päähän opiskelemaan ja tekemään työtä. Vanhemmiltani tai sosiaalitoimesta en tarvinnut rahaa, vaikka vanhempani olisivat varmasti tarvittaessa avustaneetkin.
      Ei kukaan ulkopuolinen ole mikään puuttumaan toisten perheiden asioihin. Kukin tyylillään.

    • Roope20

      Vanhemmat osti mulle oman talon ja antoivat tilille parisataa tuhatta euroa että pärjään ja jos loppuu niin lisää saan, ei mua työnteko kiinnosta vaan matkustelu ja huvittelu.

      • äitskäliini

        Onnea aikuisuudellesi, olet saanut aloittaa sen todella mukavissa merkeissä..

        kun poikani täyttää 18, annan potkun perseeseen, turhat rojut nurkista pois tilaa viemästä - ja siinä se, toivottavasti en kuule enkä näe hänen bileistään enää hajujälkeäkään sen jälkeen - ja saan alkaa vihdoin elää omaa elämäni ilman painostusta lompakolle, teknomelua, tupakkia ja kaikenkarvaisia teinijuoppoja sekä yökukuntaa ja vetelehdintää nurkissa.


    • aaaaaa

      - Kumpikin asuu kotona kolmekymppiseksi ja jos saa jotain aikaan, niin se on ihme.

    • mikki

      Puhut täyttä asiaa.

    • pienienkeli1

      Mietin täs vaan et ootteko vanhemmat miettineet et miks nuoret (16-18v.) haluavat muuttaa pois kotoa? Oon ite 18v. ja muuttaisin pois kotoo jos olis rahaa elättää itteni, mut ku ei oo. Mun päätökseen muuttaa pois kotoo on se ku äiti ei anna elää omaa elämää vaan haluu vaikuttaa kaikkeen mitä teen. se on rasittavaa. Sit se huutaa ihan turhista. Kotitöistä se ei voi valittaa ku hoidan oman osuuteni ja iskäkin miettii aina välillä miks äiti rupee mulle huutaan. Eli silloin ku omat lapsenne aikovat muuttaa pois kotoo ja ovat nuoria, kannattais mennä vähän itteensä.

    • Sara

      vaan yo-hatusta. Lukiolainen asuu kantakodissaan, nuori opiskelija omassa kodissaan vaikka sitä kämpäksi kutsuisikin.

    • Herrasmies 21v

      Minkäs teet kun ei saa mitään aikaseksi. Ostan työttömyystuella vaan kaljaa.

    • Tsip

      Olen itse muuttanut 19-vuotiaana poikaystäväni luokse. Poikaystäväni oli töissä ja sain itsekin silloin töitä, myöhemmin opiskelin. En käynyt sosiaalitoimessa, pärjäsin tienatuilla rahoilla. Olin mielestäni valmis muuttamaan ja se tuntui luonnolliselta. Oikea ikä muuttaa riippuu elämäntilanteesta.

    • x sairaanhoitaja x

      Penniäkään en ole sossusta ottanut, enkä vanhemmilta että äläpäs yleistä.
      Tytöt kyllä pärjäävät maailmassa hyvinkin nuorena itsenäisesti!
      Kodista se on kiinni jääkö nurkille roikkumaan.

    • 20-vuotias mieshenkilö

      Lukio, kesätyöpaikat ja varuskunta ovat sijainneet aina 50km säteellä, ja minulla oli varaa pitää omaa autoa. Vanhemmat eivät perineet mitään maksuja että asuin kotona. Armeijan jälkeen alkoi opiskelut ammattikorkeakoulussa (joka sijaitsi jo vähän kauempana). Silloin vasta muutin, eli 20-vuotiaana. Olisin varmasti muuttanut jo aiemmin jos siitä olisi ollut jotain (esim. taloudellista) hyötyä.

    • Aiskal

      Mun faija asui vanhempiensa luona 34-vuotiaaksi, kunnes löysi mun äidin ja meni naimisiin. Ei osaa vieläkään viedä edes likaisia vaatteitaan pyykkikoriin saati sitten, että tekisi jotain muuta.

      Itse jouduin muuttamaan 17-vuotiaana, koska tilanne kotona oli liian vaikea. En kyllä suosittele kenellekään, että kannattaa kiirehtiä pois kotoa, jos vanhemmat on ok. Vaikka taloudellisesti selviäisi just ja just, niin kai se on ihan luonnollista välillä kaivata, että olisi mukava perhe jne...

      Sitten, kun joskus saan omia lapsia, niin ei tulisi mieleenkään heittää niitä 18-vuotiaina pihalle tai maksattaa vuokraa tai ruokaa. Kyllä kai se on luonnollista, että haluaa tuntea olevansa tervetullut kotonaan ja varsinkin lukioikäiset tarvitsee vanhempiaan muutenkin...

      • sitten

        ja varsinkin lukioikäiset tarvitsee vanhempiaan muutenkin...

        Niin eli ammattikoulussa opiskelevat henkilöt ovat kypsempiä muuttamaan pois, kotoa kuin lukiossa opiskelivat? Eli lukiolaiset ovat saamattomia, ja avuttomia, jotka asustelevat äidin kainalossa?


      • Aiskal
        sitten kirjoitti:

        ja varsinkin lukioikäiset tarvitsee vanhempiaan muutenkin...

        Niin eli ammattikoulussa opiskelevat henkilöt ovat kypsempiä muuttamaan pois, kotoa kuin lukiossa opiskelivat? Eli lukiolaiset ovat saamattomia, ja avuttomia, jotka asustelevat äidin kainalossa?

        Tarkoitin lukioikäisillä 15-20-vuotiaita. Meillä päin lukion käyminen taitaa olla niin itsestään selvää, että tuon ikäisiä ajattelee "lukioikäisinä"... ok, ihan sama oli sitten ammattikoulussa tai lukiossa...


    • Tasapainoinen nuori aikuinen

      Nyt 24-vuotiaana olen asunut kohta yhdeksän vuotta "omillani", vuokralla tosin. Muutin 16-vuotiaana lukioon toiselle paikkakunnalle ja myöhemmin Etelä-Suomeen opiskelemaan. Vanhempieni luokse olen tervetullut vierailulle milloin tahansa ja useana kesänä olen vietttänyt muutaman kuukauden kesätöissä lapsuudenkotona asuen.

      16-vuotias ei välttämättä ole vielä valmis ottamaan vastuuta itsestään ja asumaan täysin omillaan. Tarvitaan henkistä ja välillä vähän myös rahallistakin tukea läheisiltä. Minun kohdallani tämä oli hyvä ratkaisu, läheiset kunnioittivat mielipidettäni ja tukivat tarvittaessa.

      Jokainen itsenäistyy omaan tahtiinsa, liian nuorena ei saa hoputtaa pois kotoa, mutta ei saa passata liikaakaan. :)

      • Aaketar

        Kohta ois se 16 vuotta ikää ja muutto toiselle paikkakunnalle jos opiskelemaan pääsen. Kauan harkittu päätös tämä on ja kaikki jo valmiiksi suunniteltu. Mielestäni ei pitäisi yleistää käsitystä siitä miten tämän ikäisenä tulee ongelmia yksin asuttaessa, kun ei se arki olekkaan sellaista "siistiä omaa elämää".. en ainakaan itse ole missään vaiheessa näin osannut ajatella.olen pienestä pitäen ollut paljon yksin kotona porukoitten matkustelun takia ja oppinu pitämään huolta itestäni ja ajattelemaan mikä mulle on parasta ja oikein.Mutta Onneksi sukulaiset ja perhe ovat valmiit avustamaan maksuissa ja muussa. kesää odotellessa .


    • Järki Ho-hoii!?

      Jokainen lähtee maailmalle silloin, kun se hetki koittaa.
      Iällä ei ole mitään tekemistä tuon asian kanssa.

      Varmaan pian säädetään laki siitä, kuinka vanhaksi saa asua vanhempiensa kanssa kotona.
      Voi perseensuti tätä maailmaa.

      Kun lukee noita kirjoituksia niin ei voi muuta todeta kuin, että - porukassa se tyhmyys tiivistyy.

      Suomi on ja tulee aina olemaan holhousvaltioiden No:1

      • Dwer Casd

        totesi jo aikoinaan, että on se kauheeta, kun joutui lähtemään maailmalle jo nelikymppisenä.

        Oli isäpappa antanut perinnöksi satametriä etumatkaa, ennen kuin ampui haulikolla perään.


    • muuttaa...

      kun on henkisesti kypsä.

    • ihmisestä...

      ja tilanteesta. Itse muutin vasta 24v, vaikka aloin ajatella asiaa jo 19-vuotiaana, ei vain ollut taloudellisesti mahdollista. Enkä nytkään ole siltä osin täysin itsenäinen, se ahdistaa.

    • ?????

      ...pääsee kynnyksen yli ominavuin... ei siihen ole "oikeaa" ikää vaan se on tapauksesta kiinni.Jotkut pärjää omillaan jo 15 kesäsenä mutta jotkut ei edes 40 kymppisenä...

    • kaikkien yhteinen koti

      Mielestäni 30.v on sopiva ikä lähteä kotoa pois jos haluaa.
      Meillä kuitenkin on tilaa joten toivoisinkin, että lapset jos eivät mene naimisiin, jäisivät kotiin asumaan kuin kotiaankin kuuluu.
      Osallistuen ja hoitaen kotiaan kuten kaikki jotka kodissaan asuu.

      Miksi kodistaan olisi lähdettävä?
      Onhan tämä lastenikin koti.
      Ei tämä ole mikään aseman odotus halli.
      Johan tuollainen ajatusmalli tekee turvattomuuden tunnetta.

      Tiedän vanhempia jotka puhuvat lapsilleen heidän ollessa 16, että kohta sinun on jo aika lentää pesästä pois, tai kohta olet 18 ja saat lähteä.
      Mitä ihmettä tuo on?
      Miksi pitää tehdä lapsia jos ne heitetään määrätyn päivän kuluttua ulos, en ymmärrä!

      • Pippuri

        Lapset saavat ja lapsien pitääkin mielestäni asua kotona niin kauan kun kehtaavat ja haluavat. Suomessa on kylmä kulttuuri ja vääränlainen itsenäisyyden ihannointi jopa pienistä lapsista alkaen. Keski- ja Etelä-Euroopassa lapset ovat lapsia pitkälti yli 20 v aina 30 v saakka ja ylikin. Heitä ei ajeta pois kotoa eivätkä he haluakkaan. Yleensä he lähtevät kotoa vasta kun perustavat oman perheen.Siellä on luonnotonta ja omituista jos nuori yrittää epätoivoisesti eristäytyä pois kotoa omaan yksinäisyyteen.


      • 475678
        Pippuri kirjoitti:

        Lapset saavat ja lapsien pitääkin mielestäni asua kotona niin kauan kun kehtaavat ja haluavat. Suomessa on kylmä kulttuuri ja vääränlainen itsenäisyyden ihannointi jopa pienistä lapsista alkaen. Keski- ja Etelä-Euroopassa lapset ovat lapsia pitkälti yli 20 v aina 30 v saakka ja ylikin. Heitä ei ajeta pois kotoa eivätkä he haluakkaan. Yleensä he lähtevät kotoa vasta kun perustavat oman perheen.Siellä on luonnotonta ja omituista jos nuori yrittää epätoivoisesti eristäytyä pois kotoa omaan yksinäisyyteen.

        Kirjoitat täyttä asiaa!


    • nuorimies1982

      voi luoja..
      miten tuo joka kirjoituksen aloittanut voi kirjottaa noin itse olen 23v nykyään, muutin pois kotoani noin 2 vuotta sitten... ja en ollut räkänokka silloin..
      minun avovaimoni muutti pois kotoaan 18 vuotiaana minun luokseni ja hän ei ole kertaakaan joutunut hakemaan rahaa vanhempiensa luota..
      me emme ole sossupummeja niin kuin itse kirjoittaja varmaan..
      on paritalon puolikasta ja 2 uutta autoa..

    • valkoinen-sulka

      minä muutin 9v kotoa lastenkotiin ja sieltä 19.v omaan ekaan kotiin.

    • Hyvin pärjännyt

      Myös minä muutin 16 vuotiaana pois kotoa ja päivääkään en oo katunut. Tiukkaa teki, mutta hyvin pärjättiin. Tukea ei herunut kotoa eikä liioin muualtakaan.

      • on oikea ikä

        Itsehän tietenkin asuin kotona kakskymppiseksi asti ja sen jälkeen tyttöystävän porukoiden luona jonkin aikaa ja sitten hommattiin yhteinen asunto kun olin muistaakseni 21 ja muija oli 19.

        Jotkut ovat jo niin isoja, että onnistuu aikaisemminkin, mutta 25 pitäs olla jo se ehdoton takaraja.


    • esim. 12-vuotiaana

      Oikea ikä riippuu elämäntilanteesta ym. Tänä päivänä muutetaan myöhään ennen vanhaan nähden. Esim. äitini isä muutti 17-vuotiaana ja äitini äiti lähti jo 12-VUOTIAANA toiselle paikkakunnalle piikomaan....

      • miemie

        Itsekin muutin 16-vuotiaana pois kotoa poikaystäväni luo asumaan. Hän on 23-vuotias. Vanhemmilta saan rahaa, koska he sitä antavat ja poikaystävä käy työssä. Opiskelen päivät ja haen parhaillaan jotakin iltatyötä. Sossuun emme ole astuneet jalallakaan.


      • valkoinen-sulka
        miemie kirjoitti:

        Itsekin muutin 16-vuotiaana pois kotoa poikaystäväni luo asumaan. Hän on 23-vuotias. Vanhemmilta saan rahaa, koska he sitä antavat ja poikaystävä käy työssä. Opiskelen päivät ja haen parhaillaan jotakin iltatyötä. Sossuun emme ole astuneet jalallakaan.

        en astuis minäkään jos vanhemmat rahaa antais. Me lainataan ja joka sentti maksetaan takasin sen olen opettanut möys pojalleni, että LEIPÄ EI PUTOA MAKAAVAN SUUHUN!


      • pakko sanoa

        Ennen vanhaan elämä saattoi pakottaa siihen. Nykyään asiat ovat monellakin tapaa paremmin. Harva vanhempi tuskin enää päästäisi ala-asteikäistä lasta yksin asumaan. Ennen vanhaan asiat olivat monella muullakin tapaa erilaiset. "Jo muinaiset roomalaisetkin.." -ajatustavalla voisi listaa jatkaa loputtomiin. Silloin taisivat 12-vuotiaat pojat olla jo sotilaita. Tämän päivän yhteiskunta ei ole enää sama kuin joskus aikaisemmin. Sama pätee Suomen ja toisten maiden keskinäiseen vertailuun, kulttuurierot on huomioitava.


    • Nimetön

      Itse muutin kotoa "ensimmäisen kerran" opiskelujen perässä, ja olin tuolloin 21-vuotias.

      opiskelujen jälkeen palasin kotiin 25-vuotiaana ja asuin vanhempieni luona edelleen, koska määräaikainen työ ei antanut mahdollisuutta asuntolainaan tai auton ostoon....

      onneksi työsopimus muuttui vakipaikaksi, ja sain ostettua oman asunnon, 26-vuotiaana...

      ja mitä näihin "peräkammarin" poikiin tulee, niin tottakai, onhan se tavallaan hienoa kun ei tarvii maksaa vuokraa ja ruokaa, ja palkastakin voi pistää ylimääräisen tonnin säästöön joka kuukausi.... kuulostaa hienolta, tottakai!

      kyllä muakin ketuttaa kun muutamat kaverini ostavat uusia tietokoneita ja auton lisäosia tai kännyköitä heti palkkapäivänä.... tosin heti tulee parempi mieli kun ajattelen omaa tilannettani kun en enää asu vanhempieni luona, vaikka kuukausittainen "säästötonni" meneekin nyt lainanlyhennyksiin...

    • Itsenäinen

      Meidän perheestä kaikki lukion käyneet lähtivät 19-vuotiaina (4 kpl) ja ammattikouluun menijä 17-vuotiaana. Hyvin olen pärjännyt omillani ja asunkin omakotitalossa järven rannalla. Autoja on kaksi ja lapsia enemmän kuin kaksi. Ei sitä kotia jääty, kun koulut oli muualla Suomessa. 17-vuotiaskin tienasi hyvin opiskeluaikaan töitä tekemällä ja töissä on ollut siitä asti, joten ei olla sossussa viihdytty.

      • jasso

        kuulostaa aika ihanteelliselta. itse olin ensimmäinen (ja toistaiseksi ainut) kotoa muuttanut. muutin 20 vuotiaana pieneen kaupunkiin. vanhempieni luona käyn viikoittain. opiskelen ja käyn joskus töissä, mutta tuskin silti tulisin toimeen täysin omillani. en kuitenkaan voisi kuvitella muuttavani takaisin vanhemmilleni, sillä lähdettyäni kaikki saivat omat huoneet ja tilaa.
        odottelen että valmistuisin ja pääsisin töihin, niin loppuisi iänikuinen rahan vahtaaminen.


      • JOKA RATKASEE
        jasso kirjoitti:

        kuulostaa aika ihanteelliselta. itse olin ensimmäinen (ja toistaiseksi ainut) kotoa muuttanut. muutin 20 vuotiaana pieneen kaupunkiin. vanhempieni luona käyn viikoittain. opiskelen ja käyn joskus töissä, mutta tuskin silti tulisin toimeen täysin omillani. en kuitenkaan voisi kuvitella muuttavani takaisin vanhemmilleni, sillä lähdettyäni kaikki saivat omat huoneet ja tilaa.
        odottelen että valmistuisin ja pääsisin töihin, niin loppuisi iänikuinen rahan vahtaaminen.

        jos ei halua elää nälässä ja jatkuvasti mattikukkarossa niin miksi muutttaa pois JOS EI OLE TÖITÄ!!!


    • nuorellakin

      minusta nuorella tulisi olla lakisääteinen oikeus itsenäistymiseen.
      itse muutin pois vanhempien helmasta 15-vuotiaana ja vanhempien suostumuksella.
      kun en ollut täysin oikeuskelpoinen tuossa iässä, niin vanhempani takasivat mm. vuokrasopimukseni.

      minua säälittää todella kovasti tällaiset nuoret, jotka ovat periaatteessa vankina omassa kodissaan, kun vanhemmat eivät suostu päästämään muualle.

      kyllä minun mielestäni 15 vuotiaiden ja sitä vanhempien pitäisi saada määrätä itsenäisesti elämästään. ovathan he myös rikosoikeudellisesti silloin tarpeeksi vanhoja vastatakseen teoistaan.

      15-v on yhteiskunnan mielestä tarpeeksi vanha vastatakseen teoistaan vaikka vankilassa, mutta silti yhteiskunnan mielestä 15-v ei ole tarpeeksi vanha tekemään päätöksiä omasta elämästään.
      ihan kuin tässä olisi jonkinlainen ristiriita..

      itse olen omille vanhemmilleni ikuisesti kiitollinen, että heillä oli suvaitsevaisuutta kuunnella omaa tahtoani.

      suvaitsemattomat vanhemmat kaivavat vain itselleen kuoppaa..
      sinne on sitten tylsää kyyristyä täysin yksin jälkikasvun vihoitellessa vanhempien typeristä päätöksistä.

      • pakko sanoa

        "kyllä minun mielestäni 15 vuotiaiden ja sitä vanhempien pitäisi saada määrätä itsenäisesti elämästään. ovathan he myös rikosoikeudellisesti silloin tarpeeksi vanhoja vastatakseen teoistaan."

        Rikosoikeudellisen vastuun selittäisin sillä, että nuoremmatkin lapset varmasti erottavat oikean väärästä, joten onhan se aivan johdonmukaista, että jossain vaiheessa teoistaan on vastattava, vaikka olisikin sitten pahimmassa murkkuiässä. Angstinenkin nuori kyllä tietää, mikä on oikein ja mikä väärin.

        Älä ymmärrä väärin. Pari ystävääni muutti kotoaan pois 16-vuotiaana ja heille se oli oikea ratkaisu, sillä tilanne heidän kotonaan ei ollut kovinkaan hyvä.

        Väittäisin kuitenkin, että 15-vuotias on monellakin tavalla vielä lapsi. Muistan kyllä itse, kuinka sen ikäisenä kuvittelin tietäväni kaikesta kaiken ja koettelin rajojani. Sen takia onkin vanhempien vastuulla päätellä, ovatko heidän lapsensa kypsiä asumaan yksin. Usein vastaus on todennäköisesti kielteinen ja syy tuskin on, että nuoret halutaan pitää vankeina kodissaan (näin teini kuitenkin varmasti ajattelee). Syy todennäköisesti on se, että vanhemmat seuraavat jälkikasvunsa elämää aitiopaikoilta ja näkevät, että nämä eivät ole siihen vielä valmiita. Poikkeuksia tosin löytyy, mutta valtaosaan tämä varmasti pätee.

        Omalla kohdallani pari vuotta muutti paljon asenteitani ja tajusin, että ainakaan ennen lukion päättymistä kotoa pois muuttaminen ei olisi ollut edes rahallisesti kannattavaa. Kotona asuu kuitenkin loppujen lopuksi niin vähän aikaa, että kannattaa nauttia kotona asumisen eduista ja perheenjäsenten seurasta. Kaikilla ei kotona tietenkään ole yhtä ihanteellisesti asiat. Muutin lukiosta valmistuttuani yksin asumaan, koska kaipasin yksityisyyttä ja omaa rauhaa, mikä ei suurperheessä asuessa oikein ollut mahdollista.


    • en koskaan ollut lapsi

      minut heitettiin kotoa ulos rahattoma 18-vuotiaana, siitä oli varoitettu jo vuosia ennen, olin ns.ei-toivottu raskaus 50-luvulta.
      En vieläkään ymmärrä vihaa, jonka kohteena kasvoin,ja olen yhä edelleen. Minun ja mieheni koti on aina oleva myös lastemme koti

    • Moonalissu

      En tiedä mikä on "oikea" ikä lähteä kotoa ulos,mutta kyllä musta varmaankin siinä 25 ikävuoden korvilla viimeistään.
      Onhan se ihanaa jos lapset kauemminkin viihtyvät,kuten Italiassa tai muualla Latinomaissa,mutta se nyt ei vaan kuulu suomalaiseen kulttuuriin.

      Itse muutin kotoa pois 19 vuotiaana,ja sillä tiellä yhä olen,ja nyt on ikää jo 37.Kotiin on silti hyvät välit! =)

    • tavallinentaatelintallaaja

      Eiköhän toi riipu ihan ihmisestä itsestään. Täysin normaali työtätekevä nuori musta tuli vaikka muutinkin kotoa ihan 16 vuotiaana lukioon 300 kilsan päähän vanhemmista. Ja pitihän niiden kavereidenkin muuttaa jotka amikseen halusivat kotipitäjässä kun ei ollut ku matalatasoinen lukio. Ihan oli vanhempien ehdotus tuo muutto eivät pakottaneet. Isosiskolle eivät olisi aikanaan lupaa antaneet. En ole kokenut itseäni mitenkään varhaiskypsäksi missään vaiheessa mutta on mulla järkipäässä ollu aina.

      Ekana yksinäisenä päivänä menin ja vaihdoin pankkia sekä hankin kotivakuutuksen, ostin koulukirjat.Mulle toi ikä oli just sopiva. En menny vararikkoon ja nyt on elämän kokemusta enemmän ku monella ikäselläni jotka ovat vasta nyt pikkuhiljaa muuttamassa pois kotoa. En tuntenut tuota muuttoa silloin mitenkään erikoisena tapahtumana.

      Opintotukee en oo nostanu senttiikään enkä työttömyyskorvausta. Sen verran pitää kaikilla olla säästössä että pahan päivän yli elää. Työttömänä elelin puolisen vuotta. Lukio aikana mulla oli käytössä 200 € kuussa se meni mitä oli. Kaksi ekaa kesälomaa asustelin vielä vanhempien luona. Ja asiahan on niinkin että vanhemmat ovat elatusvelvollisia kunnes lapsi on 18 ja lapsi on taloudellisesti riippuvainen vanhemmistaan kunnes on 21. Vasta 21 vuotiaana vanhempien tulot jätetään huomiotta opintotuessa! Nyt kunhan tässä paikka aukeaa niin jatkan taas opiskeluja.

      Ja olihan siinä nauru kurkussa kun poikaystävä muutti 20 vuotiaana omaan kotiin ja ei kyllä tienny mistään mitään. Ei osannut vessaa pestä ja taisi olla yllätys sekin kuinka paljon maksaa jos on aina maitoa kaapissa. Ja olen niin iloinen siitä että ei muutettu suoraan yhteen vaan että saa ensin opetella ja nautiskella sitä yksin elämää. Monet erotkin kun nykyisin on haikailua sen yksin asumisen perään.

      • jinna

        Pisti silmään, kun sanoit ettet ole koskaan nostanut opintotukea. Miksi kummassa et? Valtion panos opiskelijoiden toimeentuloon on nimenomaan opintotuki. Sitä vartenhan veroja maksetaan. Pidä huolta oikeuksistasi! Vinkkinä, että opintotukea voi hakea takautuvasti. Ei ilmaisesta rahasta kannata kieltäytyä. Valtio saa kyllä omansa moninkertaisesti takaisin kunhan olet valmistunut ja työelämässä.

        En voi ymmärtää, miten täyspäiväinen opiskelija voisi tulla toimeen ilman opintotukea. Opiskeluideni ohessa käyn osa-aikatyössä ja saan sieltä sen verran rahaa, että voin maksaa laskuja ja ostaa ruokaa, mutta vuokraa en sillä pystyisi maksamaan. Opintolainaa en sentään ole joutunut ottamaan, enkä aiokaan ottaa, mutta opintotukihan on melkein elinehto.


      • korjaan

        Vanhemmat on elatusvelvollisia siihen asti kun lapsi täyttää 20v. jos lapsi opiskelee ja jopa kesälomillakin jos opikelija ei jostain syystä saa kesätöitä ja vaikka ei enää asuisikaan kotona, niin kaikki on maksettava vuokrat, sähköt ja ruoka.
        Samoin kun opiskelu aikana on autettava taloudellisesti jos opintotuki asumislisä ja laina ei riitä normien mukaiseen toimeentuloon. Siitä on olemassa laki.


      • niinpä niin
        korjaan kirjoitti:

        Vanhemmat on elatusvelvollisia siihen asti kun lapsi täyttää 20v. jos lapsi opiskelee ja jopa kesälomillakin jos opikelija ei jostain syystä saa kesätöitä ja vaikka ei enää asuisikaan kotona, niin kaikki on maksettava vuokrat, sähköt ja ruoka.
        Samoin kun opiskelu aikana on autettava taloudellisesti jos opintotuki asumislisä ja laina ei riitä normien mukaiseen toimeentuloon. Siitä on olemassa laki.

        Korjaisin hieman, että tuo laki ei määrää vanhempia rahoittamaan parikymppisten lastensa elämää kuten sanoit (vuokrat, sähkö jne.). Lakikirjan mukaan vanhemmat ovat velvollisia avustamaan opiskelevia lapsiaan kohtuullisesti ja sanan "kohtuullinen" voi määritellä monella tapaa. Tuo pykälä onkin enemmän ohje/suositus kuin varsinainen laki, uskoisin. Harvalla lapsella tuskin olisi pokkaa lähteä haastamaan vanhempiaan oikeuteen, kun eivät enää kotoa muutettuaan saakaan "taskurahaa". Onkohan tuosta edes ennakkotapausta?

        Sen nojalla, mitä sanoit opiskelija voisi viettää kesällä lomaa ja maksattaa vanhemillaan kaiken elleivät vanhemmat pystyisi todistamaan, ettei nuori edes hakenut töitä. Tottakai monet vanhemmat, joilla vain on varaa auttavat mielellään lapsiaan kotoa muuton jälkeenkin joko rahallisesti tai muuten.

        Sitä paitsi, jos asut HOASin opiskelijan soluasunnossa opintotuki (sisältää opinto- ja asumislisän) riittää aivan hyvin vuokraan, välttämättömien laskujen maksuun ja ruokaan. Kokeiltu on. Mihinkään ylimääräiseen rahaa ei tietenkää jää, mutta voiko (kehtaako) parikymppinen nuori enää vaatia vanhemmiltaan baari- tai leffarahaa? Pieni työntekö (muutaman kerran kuussa) tuskin on kenellekään haitaksi eikä varmasti jarruta opintojen edistymistä. Ja onhan tosiaan se opintolaina.


      • tavallinentaatelintallaaja
        jinna kirjoitti:

        Pisti silmään, kun sanoit ettet ole koskaan nostanut opintotukea. Miksi kummassa et? Valtion panos opiskelijoiden toimeentuloon on nimenomaan opintotuki. Sitä vartenhan veroja maksetaan. Pidä huolta oikeuksistasi! Vinkkinä, että opintotukea voi hakea takautuvasti. Ei ilmaisesta rahasta kannata kieltäytyä. Valtio saa kyllä omansa moninkertaisesti takaisin kunhan olet valmistunut ja työelämässä.

        En voi ymmärtää, miten täyspäiväinen opiskelija voisi tulla toimeen ilman opintotukea. Opiskeluideni ohessa käyn osa-aikatyössä ja saan sieltä sen verran rahaa, että voin maksaa laskuja ja ostaa ruokaa, mutta vuokraa en sillä pystyisi maksamaan. Opintolainaa en sentään ole joutunut ottamaan, enkä aiokaan ottaa, mutta opintotukihan on melkein elinehto.

        Miksi olisin yrittänyt nostaa opintotukea kun en sitä vanhempien tulojen mukaan olisi kuitenkaan saanut. Enkä sitä tarvinnut. Minun maailman katsomukseni mukaan nostan opintotukea vasta kun sitä tarvitsen. Jääpähän nuokin rahat enemmän tarvitseville. Rahat sain siis kesätöissä ja vanhempien tukena.


      • kummassa?
        tavallinentaatelintallaaja kirjoitti:

        Miksi olisin yrittänyt nostaa opintotukea kun en sitä vanhempien tulojen mukaan olisi kuitenkaan saanut. Enkä sitä tarvinnut. Minun maailman katsomukseni mukaan nostan opintotukea vasta kun sitä tarvitsen. Jääpähän nuokin rahat enemmän tarvitseville. Rahat sain siis kesätöissä ja vanhempien tukena.

        Miksi rahastaa omia vanhempia, kun opintotukea kerta saisit? Ei mitään logiikkaa. En tiedä kyllä ketään parikymppistä opiskelijaa, joka ei olisi saanut opintotukea vanhempien tulojen takia. Onko itse keksittyä?


      • tarkemmin
        niinpä niin kirjoitti:

        Korjaisin hieman, että tuo laki ei määrää vanhempia rahoittamaan parikymppisten lastensa elämää kuten sanoit (vuokrat, sähkö jne.). Lakikirjan mukaan vanhemmat ovat velvollisia avustamaan opiskelevia lapsiaan kohtuullisesti ja sanan "kohtuullinen" voi määritellä monella tapaa. Tuo pykälä onkin enemmän ohje/suositus kuin varsinainen laki, uskoisin. Harvalla lapsella tuskin olisi pokkaa lähteä haastamaan vanhempiaan oikeuteen, kun eivät enää kotoa muutettuaan saakaan "taskurahaa". Onkohan tuosta edes ennakkotapausta?

        Sen nojalla, mitä sanoit opiskelija voisi viettää kesällä lomaa ja maksattaa vanhemillaan kaiken elleivät vanhemmat pystyisi todistamaan, ettei nuori edes hakenut töitä. Tottakai monet vanhemmat, joilla vain on varaa auttavat mielellään lapsiaan kotoa muuton jälkeenkin joko rahallisesti tai muuten.

        Sitä paitsi, jos asut HOASin opiskelijan soluasunnossa opintotuki (sisältää opinto- ja asumislisän) riittää aivan hyvin vuokraan, välttämättömien laskujen maksuun ja ruokaan. Kokeiltu on. Mihinkään ylimääräiseen rahaa ei tietenkää jää, mutta voiko (kehtaako) parikymppinen nuori enää vaatia vanhemmiltaan baari- tai leffarahaa? Pieni työntekö (muutaman kerran kuussa) tuskin on kenellekään haitaksi eikä varmasti jarruta opintojen edistymistä. Ja onhan tosiaan se opintolaina.

        Siinä mainittiin että kunnes lapsi täyttää 20v. eli siis siihen asti kun lapsi kunnes hän täyttää 20v.
        Oliko nyt tarpeeksi selvästi? Jos 18-19 vuotias ei saa kesätöitä, niin vanhemmat on velvollisia elättämään. Eikä niitä kesätöitä pienissä kaupungeissa jokaiselle opiskelijalle riitä, pitäs olla suhteita. Tämä on todellista arkea pikku kunnissa. Tottakai he ilmottautuvat sitten työttömiksi työnhakijoiksi.
        Kaikki opiskelijat eivät halua asua solu asunnoissa ja aina ei saa halpaa opiskeja kämppää, varsinkaan pienemmissä kaupungeissa. Ja silloin on vuokrattava yksityiseltä. Vuokra on yleensä sitä tasoa että asumislisä ei oikeen tahdo riittää. Ja kun niitä asuntoja on vaikea muutenkin saada, niin ei niistä kesän ajaksi luovuta. Ja kukapa vanhempi joka haluaa kannustaa lapsensa opiskelua, haluaisi tahallaan lapsensa saattaa kurjaan tilanteeseen?
        Eikä siinä tarvii oikeuteen asti mennä jos OIKEESTI joku vanhempi kieltäyy velvollisuudestaan. Silloinhan lapsella täytyy olla välit poikki vanhempiesa kanssa ja JOS näin sattus käymään, niin lapsi voi mennä sossuun neuvottelemaan tilanteesta, siellä katsotaan riittääkö vanhempien varat kustantaa. Jos ei riitä,niin sossu kustantaa erotuksen tai koko elatuksen kesällä. Mut jos vanhempien tulot riittää, niin elätettävä on. Ja jos kieltäytyvät ja sossussa tiedetään olevan riidoissa, niin sossu maksaa MUTTA tulevat perimään kaiken vanhemmilta. Näin on.

        Eli vielä kerran Tämä koskee alle 20-vuotiaita ja elatusvelvollisuus päättyy vasta kun opiskeleva lapsi täyttää 20v. Mutta se päättyy myös silloin jos lapsi keskeyttää opiskelut, silloin lapsi on omillaan.

        Niin ja se kohtuullinen on sama summa minkä sossu laskee normeina (jota en tiedä) eli vuokran, sähkön, ym. asumiskulujen jälkeen täytyy jäädä joku tietty summa elämiseen.

        Muuten onhan niitä aina olemassa ääri tapauksiakin, joissa viran omaiset joutuvat puuttumaan ja turvaamaan nuoren elämää. Esim. Välinpitämättömät ja ehkä päihde ongelmaiset vanhemmat.


      • että näin
        tarkemmin kirjoitti:

        Siinä mainittiin että kunnes lapsi täyttää 20v. eli siis siihen asti kun lapsi kunnes hän täyttää 20v.
        Oliko nyt tarpeeksi selvästi? Jos 18-19 vuotias ei saa kesätöitä, niin vanhemmat on velvollisia elättämään. Eikä niitä kesätöitä pienissä kaupungeissa jokaiselle opiskelijalle riitä, pitäs olla suhteita. Tämä on todellista arkea pikku kunnissa. Tottakai he ilmottautuvat sitten työttömiksi työnhakijoiksi.
        Kaikki opiskelijat eivät halua asua solu asunnoissa ja aina ei saa halpaa opiskeja kämppää, varsinkaan pienemmissä kaupungeissa. Ja silloin on vuokrattava yksityiseltä. Vuokra on yleensä sitä tasoa että asumislisä ei oikeen tahdo riittää. Ja kun niitä asuntoja on vaikea muutenkin saada, niin ei niistä kesän ajaksi luovuta. Ja kukapa vanhempi joka haluaa kannustaa lapsensa opiskelua, haluaisi tahallaan lapsensa saattaa kurjaan tilanteeseen?
        Eikä siinä tarvii oikeuteen asti mennä jos OIKEESTI joku vanhempi kieltäyy velvollisuudestaan. Silloinhan lapsella täytyy olla välit poikki vanhempiesa kanssa ja JOS näin sattus käymään, niin lapsi voi mennä sossuun neuvottelemaan tilanteesta, siellä katsotaan riittääkö vanhempien varat kustantaa. Jos ei riitä,niin sossu kustantaa erotuksen tai koko elatuksen kesällä. Mut jos vanhempien tulot riittää, niin elätettävä on. Ja jos kieltäytyvät ja sossussa tiedetään olevan riidoissa, niin sossu maksaa MUTTA tulevat perimään kaiken vanhemmilta. Näin on.

        Eli vielä kerran Tämä koskee alle 20-vuotiaita ja elatusvelvollisuus päättyy vasta kun opiskeleva lapsi täyttää 20v. Mutta se päättyy myös silloin jos lapsi keskeyttää opiskelut, silloin lapsi on omillaan.

        Niin ja se kohtuullinen on sama summa minkä sossu laskee normeina (jota en tiedä) eli vuokran, sähkön, ym. asumiskulujen jälkeen täytyy jäädä joku tietty summa elämiseen.

        Muuten onhan niitä aina olemassa ääri tapauksiakin, joissa viran omaiset joutuvat puuttumaan ja turvaamaan nuoren elämää. Esim. Välinpitämättömät ja ehkä päihde ongelmaiset vanhemmat.

        "Kaikki opiskelijat eivät halua asua solu asunnoissa ja aina ei saa halpaa opiskeja kämppää, varsinkaan pienemmissä kaupungeissa. Ja silloin on vuokrattava yksityiseltä. Vuokra on yleensä sitä tasoa että asumislisä ei oikeen tahdo riittää."

        On monia asioita, joita minäkään en haluaisi tehdä, mutta jos ei raha riitä on totuttava vähempään. Ei nuori opiskelija voi mitenkään kuvitella ylläpitävänsä saman tasoista asuntoa kuin, mihin on kotona asuessaan tottunut. Jos ihan todella on rahat tiukalla niin, silloin ei kannata alkaa nirsoilla asunnon kanssa. Yksin asuminen on ehkä mukavampaa, mutta soluasuntoon riittävät takuuvarmasti rahat. Ja kyllähän ne vanhemmat, joilla vain on rahaa ja halua auttavat omaa lastaan yli opiskeluaikojen, mutta ei heitä siihen voi kuitenkaan pakottaa.


      • mutta..
        että näin kirjoitti:

        "Kaikki opiskelijat eivät halua asua solu asunnoissa ja aina ei saa halpaa opiskeja kämppää, varsinkaan pienemmissä kaupungeissa. Ja silloin on vuokrattava yksityiseltä. Vuokra on yleensä sitä tasoa että asumislisä ei oikeen tahdo riittää."

        On monia asioita, joita minäkään en haluaisi tehdä, mutta jos ei raha riitä on totuttava vähempään. Ei nuori opiskelija voi mitenkään kuvitella ylläpitävänsä saman tasoista asuntoa kuin, mihin on kotona asuessaan tottunut. Jos ihan todella on rahat tiukalla niin, silloin ei kannata alkaa nirsoilla asunnon kanssa. Yksin asuminen on ehkä mukavampaa, mutta soluasuntoon riittävät takuuvarmasti rahat. Ja kyllähän ne vanhemmat, joilla vain on rahaa ja halua auttavat omaa lastaan yli opiskeluaikojen, mutta ei heitä siihen voi kuitenkaan pakottaa.

        Niin kauan kun lapsi opiskelee ja ennenkuin on täyttänyt 20v. vanhemmat ovat elatusvelvollisia, siitä ei pääse mihinkään. PISTE.
        Ja kuten sanottu, niitä opiskelija asuntoja ei riitä kaikille.


    • alik

      Mitenköhän erottelet kelan ja sosiaali toimiston. Jos oot armeijassa vuoden niin millä perkeleellä maksat vuokran, jos et hae kelalta avustusta.

    • oppia

      Ei meillä lapsia väkisin kotona pidetä, vaan SAAVAT asua maailman tappiin kotona.
      Tässä kodissa joutuvat hoitamaan kaikkia kodin töitä kuten omassakin kodissaan sitten joskus, tämäkin on heidän oma kotinsa.
      Eikä täälläkään tarvitse itkeä ettei pääsisi itsenäistymään, miksi ei pääsisi.
      Pakkohan niiden on itsenäistyttävä koko ajan pikkuhiljaa enemmän, mutta ei itsenäistyminen tarkoita kotoa muuttamista.
      Saavathan he täälläkin olla rauhassa eikä ole perheensä kanssa pakko seurustella jos eivät halua, kyllä näitä huoneita riittää.
      Kummallakin on oma vapaa-ajan huone ja makuuhuone, harrastuksille on treeni huone.
      Yhteisiä vapaa-ajan tiloja on kolme.
      Siihen päälle vielä sosiaali tilat, vessoista ei tule riitaa, suihkuja riittää, keittiö on iso.
      Kyllä täällä omaa rauhaa on jos haluaa, siis miksi pitää lähteä pois jos ei halua?
      Pihalla on lääniä ulkoilla ja kasvattaa vaikka kasvimaata tai mitä nyt haluaa.
      Jos haluaa seuraa voi aina tulla juttelemaan jos sattuu näkemään.
      Tottakai lapsi hoitaa itse omat asiansa kun tulee täysi-ikäiseksi.
      Meillä ei ole edes lasten kirjeitä avattu siitä lähtien kun oppivat lukemaan ja aina ovat itse saaneet päättää mitä haluavat, eikös se kuulu jo normaaliin yksilön vapauteenkin.
      Emme me omista lapsiamme, mutta rakastamme kyllä.
      Heti tajuttuaan kavatamme velvollisuuksiin ja vastuuseen sekä itsenäisyyteen, mutta emme kasvata heitä muuttamaan kotoa, tämä on heidän kotinsa.
      Tuokoon vaikka perheensäkkin rakennetaan lisää tilaa jos niin käy.
      Ompahan sitten lastenhoito apua kun sitä tarvitsevat, eikä tarvitse maksaa siitä.
      Etelän malli on meille parempi.
      Ei täällä kukaan ketään kyttää ja komentele, eikös se ole vähän typerää toisten elämän rajoittamista.
      Jokaisella on vapaus ja vastuu.

      • mallia

        Naurettavaa teennäistä itsenäistymistä, kun puhutaan kotoa muuttamisesta.
        Samalla tavalla sitä on työnsä tehtävä, kotinsa siivottava, asiansa hoidettava, ruokansa ostettava, asui sitä sitten missä tahansa.
        Samalla tavalla sitä saa kännissä könytä kotiinsa ja jonkun käsipuolessa asui sitä missä tahansa, jos se nyt sitten siksi itsenäisyydeksi luetaan ettei vanhemmat tiedä kaikkia lastensa asioita.
        Kyllä ne vanhemmat ne asiat tietää vaikka missä asuisi, on sitä itsekkin ollut nuori.
        Mutta painottaisinkin vielä että vapaus ja vastuu,
        asui sitä sitten missä tahansa.


    • yx vaan...

      no eipä välttämättä kaikki 18weet käy sossun luukulla... ite asuin poikaystäväbni kanss kun olin alaikäinen... ja enkä roikkunu isin ja äitin helmoissa pyytämässä rahaa... jos vuokrasta ei jääny rahaa ruokaan niin oltiin sitten syömättä mutta osasimme laskea kuinka paljo rahaa kulu... ja sen verran meillä oliki... ei tullu kovinkaan usein nälkä. ite olen nyt 20 ja hyvin pärjään... maksan ite laskuni ja elän miten rahani riittävät... opiskelijoillahan ei ole mitkään huipputulot... 192euroa/kk... ja hyvähän niillä on vinkua et nuoret käy sossunluukulla ku itsellä on oma taloudellinen tilanne hyvä tai kohtuullinen... nykysten ku ei meinaa löytää töitäkään helpolla niin...

    • Omillaan toimeen tuleva

      Itse muutin kotoa 18 vuotiaana ja penniäkään en ole saanu sossusta sen paremmin ku vanhemmiltakaan. Itse olen itseni elättänyt töissäkäymällä koulun ohella. Tälläkään hetkellä ei tipu opintorahaa kun palkka on niin suuri vaikka koulussa päivät vielä olenkin.

    • 2 poitsin äiti

      Jos välit vanhempien ja lasten välillä ovat hyvät, yhteisasuminen sujuu vaikka lapset ovatkin aikuisia ja asunnossa riittää tilaa, niin mikä kiire kummallakaan osapuolella on! Tietysti täysihoitoa/hotellielämää eivät aikuiset lapsetkaan saa viettää, ja kaikki rahakaan omiin menoihin ei saa tulla vanhempien pussista. Meillä 22-vuotias poika asuu kotona opiskelun ajan ja saa katon päänsä päälle ja ruokaa mahaansa. Vastineena hän auttaa kotitöissä koska olemme kiireinen yrittäjäpariskunta. 18 vuotias poika on puheissaan ainakin heti lähdössä kotoa kun tilanne sallii, katsotaan milloin omat rahat riittävät. En kyllä erityisemmin hyväksy että kotoa muutetaan pois yhteiskunnan(=sossun) varassa asumaan, milloin sitten aletaan itse kustantamaan oma elämää????. En myöskään ymmärrä että vanhemmat maksavat aikuisen lapsen vuokran ja kantavat ruokakassejakin hänelle!Siitäkin huolimatta että joku närkästyy vanhojen aikojen muistelemista, mieheni kanssa kun lähdimme lapsuuden kodeistamme, sen jälkeen itse olemme itsemme elättäneet, penniäkään ei muilta ole pyydetty, aina ei ollut rahaa kunnolla ruokaan, mutta kyllä nyt osaa arvostaa riittävää toimeentuloa!

    • yx isä

      lapsista en tiedä mutta äidille oikea ikä muuttaa pois kotoa on ehdottomasti ennen 50:tä

    • opiskelija porista

      Ensinnäkin jos sä luulet, että kaikki nuoret käyttää hyväkseen esim. toimeentulotukea sä olet kyllä pahasti mennyt metsään. Itse en ole kertaakaan tarvinnut käydän sossussa hakemassa vaikka tälläkin hetkellä opiskelen päätoimisesti. Toisekseen 18 vuotta on mitä parhain ikä lähteä kotoa pois ja opetella elämään täällä teidänlaistenne nalkuttajien kanssa. Aina löytyy jostain väliaikaista työtä, jolla voi tienata elämiseen vähän rahaa. Olen ollut työelämän kanssa enemmän tekemisissä kuin tämän tekstin kirjoittaja. Naurattaa vain kun hänellä on niin mustavalkoinen kuva nykyajan nuorisosta. No meitä on moneksi ja aina löytyy noita tyhjänpäiväisiä nalkuttajia jostain. Sosiaalivirastosta tuli sekin mieleen, että aika harvalle nuorelle opiskelijalle myönnetään toimeentulotukea vaikka hän asuisi yksin ja eikä saisi muita tuloja kuin kelan myöntämät opintorahat, joilla ei itseasiassa pysty elämään inhimillistä elämää. Sosiaaliviranomaiset painottaa kylläkin opiskelijoille, että on haettava opintolainaa. Olen ollut hoitamassa oman kouluni kuraattorien kanssa yhteistyössä näiden niin sanottuen köyhien opiskelijoiden toimeentulohakemuksia ja vain murto-osa on hyväksytty. Eli ei sitä mennä vain hakemaan ja oteta rahaa luukulta niinkuin nämä mustalaiset ja pakolaiset tekee.

      • jo nytkin jos vain ensin löytäisin itselleni vakituisen työpaikan ilman työpaikkaa ja rahaa ei voi elää yksin.Tuntuu siltä,että vaikka olisi millainen koulutus tahansa niin töitä ei vaan meinaa löytyä mistään.Aina toitotetaan,että työmarkkinoilla mukamas olisi vapaita paikkoja ja paskat!Huhu puhetta sekin.Pitääkö sitä lähteä rajan taakse itseään myymään,että saisi rahaa?En todellakaan kolmekymppiseksi asti aio elää vanhempieni tykönä sillä haluan itsenäistyä!Antakaa nuorille töitä!


      • opiskelen viimeistä vuotta....
        Leena kirjoitti:

        jo nytkin jos vain ensin löytäisin itselleni vakituisen työpaikan ilman työpaikkaa ja rahaa ei voi elää yksin.Tuntuu siltä,että vaikka olisi millainen koulutus tahansa niin töitä ei vaan meinaa löytyä mistään.Aina toitotetaan,että työmarkkinoilla mukamas olisi vapaita paikkoja ja paskat!Huhu puhetta sekin.Pitääkö sitä lähteä rajan taakse itseään myymään,että saisi rahaa?En todellakaan kolmekymppiseksi asti aio elää vanhempieni tykönä sillä haluan itsenäistyä!Antakaa nuorille töitä!

        Asiaa kerrankin kuulee jotain järkevää puhetta täällä. Ei se ole niin helppoa nykyään työllistää itseään määräaikaiseen työsuhteeseen. Monet työpaikat menee suhteiden kautta ja jos et tunne ketään suosittelijaa niin olet aika heikoilla jäillä tuolla muiden työnhakijoiden kanssa. Ihmetyttää vain kun niin sanotut asiantuntijat ja professorit sanovat jatkuvasti, että työpaikkoja lisääntyy ja nuorien on helpompi päästä töihin. Itse lähetin henkilökohtaisesti viime kesänä arviolta kuuteen kymmeneen firmaan hakemuksen koskien ja yhdestä onnistuin saamaan töitä. Se kertoo sen, että miten huonosti työnantajat ottavat uusia kasvoja töihin. Samat vanhat kiertää vuodesta toiseen ja toisilta evätään mahdollisuus näyttää osaamisensa ja tarmonsa. Oman alan töitä on turha hakea, jos ei mene ilmaiseksi töihin. Ilman rahaa on kuitenkin vaikea elättää itseään. Itse haluaisin valmistuttuani ensi syksyllä saada täältä suomesta töitä, mutta jos ei se onnistu joudun harkitsemaan ulkomaille muuttamista. Suomessa olis ennen vaikka minkä sortin työtä, mutta nykyään kun firmat palkkaa ulkolaisia työntekijöitä ei enää riitä suomalaisille työtä omassa kotimaassaan. Annan neuvon kaikille käykää koulunne ja valmistuttuanne muuttakaa jonnekin missä on parempi hyvinvointiyhteiskunta.


      • suomalaisille
        opiskelen viimeistä vuotta.... kirjoitti:

        Asiaa kerrankin kuulee jotain järkevää puhetta täällä. Ei se ole niin helppoa nykyään työllistää itseään määräaikaiseen työsuhteeseen. Monet työpaikat menee suhteiden kautta ja jos et tunne ketään suosittelijaa niin olet aika heikoilla jäillä tuolla muiden työnhakijoiden kanssa. Ihmetyttää vain kun niin sanotut asiantuntijat ja professorit sanovat jatkuvasti, että työpaikkoja lisääntyy ja nuorien on helpompi päästä töihin. Itse lähetin henkilökohtaisesti viime kesänä arviolta kuuteen kymmeneen firmaan hakemuksen koskien ja yhdestä onnistuin saamaan töitä. Se kertoo sen, että miten huonosti työnantajat ottavat uusia kasvoja töihin. Samat vanhat kiertää vuodesta toiseen ja toisilta evätään mahdollisuus näyttää osaamisensa ja tarmonsa. Oman alan töitä on turha hakea, jos ei mene ilmaiseksi töihin. Ilman rahaa on kuitenkin vaikea elättää itseään. Itse haluaisin valmistuttuani ensi syksyllä saada täältä suomesta töitä, mutta jos ei se onnistu joudun harkitsemaan ulkomaille muuttamista. Suomessa olis ennen vaikka minkä sortin työtä, mutta nykyään kun firmat palkkaa ulkolaisia työntekijöitä ei enää riitä suomalaisille työtä omassa kotimaassaan. Annan neuvon kaikille käykää koulunne ja valmistuttuanne muuttakaa jonnekin missä on parempi hyvinvointiyhteiskunta.

        tämä maa menee niin kovaa vauhtia siihen että valtio maksaa firmoille 500e/kk kun ne työllistävät ulkomaalaisia ja samasta firmasta laitetaan heti työllistämisen jälkeen suomalaisia ulos jotka ovat olleet siellä useita vuosia töissä. Ja toiset firmat palkkaavat suoraan puolasta työvoimaa JA TÄMÄ TARINA ON TOSI!!! lähi piirissä on käynyt näin


    • muutin ku

      olin 16, eikä se ollu mulle liian aikaisin. Nyt olen 3-kymppinen ja omat on vielä pieniä, niiden en haluaisd muuttavan niin aikasin.

    • asdf

      Jos menee siitä yli, niin alkaa olla haitaksi kaikille osapuolille. Ihmisen on osattava itsenäistyä. On välittämistä se, että itsenäistymiseen kannustetaan.

    • ...

      Asun Espanjassa, taalla nuoret on kotona suurinpiirtein siihen saakka kunnes menevat naimisiin ja on omistusasunto. Eli helposti 30v... itse lahdin Suomesta lukion jalkeen, eli 19v, ja espanjalaiset kuittaavat sen silla etta "pohjoisessa perhe ei ole niin tarkea". Tosin taalla opiskelijat ei edes pystyisi muuttamaan kotoa pois, koska opintotukia ym ei ole, joten aitin viikkorahalla eteenpain ja kotona ollaan kuin hotellissa, nukutaan ja syodaan. On huvittavaa kuunnella 28 vuotiailta tyokavereilta etta "aiti teki ruuaksi sita ja tata ja aiti ei pessyt mun paitaa"... Ja palkasta puolet saastoon, jotta voi sitten kolmekymppisena ostaa elamansa asunnon. Poikaystavia ei tietenkaan saa tuoda kotiin, paitsi sunnuntailounaalle.
      Mielestani suomalaiset saisivat olla onnellisia etta ylipaankaan VOIVAT itsenaistya nuorina, ja jos joku on viela kotona parikymppisena, onko tuokaan niin vaarin? Kaikkihan kehittyvat eri tahtiin jne jne...
      Taalla tunnen joskus olevani melkein eri sukupolvea samanikaisten kanssa, ja kaverini ovatkin suurin osa itseani vanhempia, eli kylla se itsenainen elama "kasvattaa"!

    • Minä-84 (22v)

      Minä ainakin asun kotona niin pitkään kuin mahdollista.

      Eipä tarvitse paljon pyykeistä, tiskeistä, ruuanlaitosta, ruokaostoksista, vuokrista, vesimaksuista, sähkölaskusita, lämmityskusluista sun muista välittää tuon taivaallista. Voi keskittyä vain elämäänsä.

      Katson, että vanhempani ovat sen minulle velkaa niin pitkään kuin elävät. Olisivat harkinneet asiaa tarkemmin silloin kun alkoivat valmistaa ns. "rakkauden hedelmää" minua, tälle kärsimysten tielle. Enpä ole tapahtuneesta erityisen kiitollinen, varsinkaan, kun mielipidettäni ei kysytty, eikä voitukaan. Olisi voinut kuitenkin miettiä ennalta, kannattaako lapsia tehdä senkin uhan nojalla, että yhtä hyvin olisin saattanut syntyä kehityvammaisena taikka muuten sairaana ja kärsivänä yksilönä. Tässä sitä nyt elän ja odotan, koska ensimmäinen vakavempi sairaus 'syöpä, sokeritauti' iskee ja samalla kiroan vanhempiani ja olemassaoloani. Itse en ikinä voisi sairastuttaa toista ihmistä kuolettavaan tautiin, elämään. Elämä maanpäällä on jo itsessään helvetti raastavan kuoleman pelon alla.

      Elämästäni tehdäkseni kuitenkin mahdollisimman helppoa, olen ottanut linjakseni käyttää kaikkia mahdollisia lähteitä hyöväkseni oli se sitten moraalitonta taikka ei. Ihan sama saanko ruokani ja asuntoni 'sossusta' vaiko varastamalla naapurin perunapellolta pottuni. Minua kun ei kiinnosta muu kuin oma hyvinvointi vaikka sen edessä joutuisinkin naiivisti ja kieroutuneesti esittämään jotakin muuta kuin mitä ulkoukuori sisälleen kätkee.

      Tämä oli minun poikkeava, mutta tosi kertomus omasta ideologiastani elämää kohtaan ja tavasta elää vanhempien ja yhteiskunnan siipien alla.

      • aikuistu jo

        Oletpas itsekäs ja vastuuton tyyppi. Toivottavasti
        et koskaan itse hanki lapsia. Silloinhan joutuisi
        oman ideologiasi mukaan heidän elinikäiseksi palvelijakseen.


    • kaikki--

      naiset pelästytvät sitä kun lähestyn kohta 40v, ja asun vielä vanhempieni luona, tosin vanhempani alkavat jo täyttämään 70v.Mikä siinä on että seurusteluni loppuu aina lyhyeen, tosin en uskalla käydä ulkona yksitään kovin usein, jos äiti tai isä ei ole mukana.Kouluakin vielä käyn, että jos joskus kun valmistun, niin muutan pois kotoa...

    • se on

      Muissa maissa se lapsi lähtee kotoaan sitten kuin menee naimisiin, jos ei sitten mene naimisiin ei haittaa vaikka asuisi 40 v asti.

      Ja sitten kuin se lapsi menee naimisiin voipi olla, että he asuvatkin vanhempien luona, mies ja vaimo.

      suomalainen sanoisi tässä että HÄH??

      Mutta muut sanoo et mikäs siinä. Kulttuurisidonnainen juttu. Tosin kyllä ne lapset jotka asuu vanhempien luona pitkään tajuavat itse antaa ns. "vuokraa", vaikka vanhemmat eivät pyytäisikään.

      Jotkut sanovat olevansa kiitollisia vanhemmilleen että potkivat heidät ulos 18 vee
      Särö siinä tulee suhteeseen. Kuinka moni sitten antaa apua kuin vanhemmat tulee joskus aikanaan pyytämään...

    • shitteri.

      itse muutin kotoa 17 vuotiaana, en ole vanhemmilta sen jälkeen rahaa saanu ja vaikka olisin saanu en olis huolinu. pikemminkin kävi niin että porukat oli jatkuvasti lainaamassa multa rahaa. jopa silloin kun olin 2 kuukautta työttömänä.todellakin.elin veronmaksajien rahoilla parisen kuukautta, mutta tuskin suomen maassa on ainuttakaan ihmistä nykyään joka voisi siltä välttyä. sitä paitsi jos asuisi kotona sehän se tulisi vielä kalliimmaksi vanhemmille. ihme logiikka.mites sitten tuon opiskelun kanssa? pitäis varmaan vaan asua kotona ja kulkee bussilla kouluun johonkin sadan kilometrin päähän mieluummin kun hankkia opiskelupaikkakunnalta oma kämppä ja elää tuilla.tai no. täysiä tukia harvat saavat koska vanhempien tulot otetaan huomioon, se ei varmasti ole nuoren vika vaan vanhemmat on tässä kohtaa elvollisia elättämään samoin kun jos nuori asuisi kotona.

    • kotona1

      Olen 35v, mutta asun italialaiseen tapaan kotona. Ostin uuden mersun, jota maksan 1000euroa kuukaudessa palkastani joka on 1400euroa. Kotona asuminen on järkevää kun jää rahaa muuhunkin, kuten esim. kauneudenhoitoon. Mersullani hurmaan naapurikaupungin naiset.

    • Talvikki

      Moni nuori joutuu pakottavista syistä muuttamaan pois kotoa.
      Jos esim.vanhemmat/toinen vanhemmista on väkivaltanen eikö nuoren ole parempi muuttaa pois...?

      Ite muutin kotoa 17vuotiaana.
      Rahaa en ole vanhemmiltani sen jälkeen pyytänyt.
      Vaikka olisivat vielä 2kk minulle velvollisia sitä antamaan...
      Opiskelujen vuoksi muutto oli välttämätön.
      Opintotuella sitä eletään.
      Ja kesäsin saa rahaa kesätöistä.
      Joten älä yleistä.

    • Iskä

      Minulla on kotona vielä kaksi poikaa, toinen täyttää 19:sta ja toinen 9:sän.Vanhin poika läksi kotoa opiskelemaan heti armeijasta päästyään eri paikkakunnalle, joten hänen itsenäisyytensä alkoin 20:nen ikäisenä. Toinen on lähdössä armeijaan ja kotoa pois muuttamisesta ei ole ollut keskustelua missään vaiheessa.Uskon, että se tulee jossain vaiheessa joka tapauksessa, mutta minä eikä vaimoni haluta siihen vaikuttaa millään lailla. Kotona saa lapseni olla niin kauan kuin se heistä on mielekästä.Suurin osa nuorista ottaa askeleensa itsenäisyyteen vapaasta tahdostaan eikä siihen vanhemmat voi tehdä mitään eikä varmaankaan ole tarvettakaan.Itse lähdin kotoa omaan elämään heti armeijan käytyäni ja uskoisin suurimman osan nuorista aikuistuvan ja muuttavan kotoa 20-25 vuotiaana.

    • tarja...

      itse muutin 17 vuotiaana ja en kertaakaan käynyt sossussa tai saanut muutakaan tulea enkä pyytänyt vanhemmilta! että ei voi yleistää! kävin koulussa ja töissä, tiukkaa oli mutta pärjäsin! nyt olen todella ylepä itsestäni ja se oli todella opettavaista aikaa..

    • pappa

      Jos sossut sais päättää niin laissa määrättäisiin milloin on muutettava. Sossut nääs haluaa että kaikki on mahdollisimman yksinäisiä että he voivat sitten "auttaa" ja riistää yksinäisiltä niin paljon kuin irti lähtee. Todellisuudessa he ajavat ihmisiä ongelmiin ja sitten ottavat "huostaan" ja "pakkotyöhön" työttömyyspäivärahaa vastaan.

      Orjuuttamista? Verorahojen väärinkäyttöä?

      Tätä kaikkeahan se sosiaalialan "verkostoituminen" tarkoittaa.

    • kesällä

      tulee 25v täyteen.Jos vielä asuisin kotona, niin kyllä olisin saanut mennä saunan taakse.Mikä hingu sielää kotona on asustella?Eikös sitä vois omaa kotia rakennella.Ite olen 6vuotta ollut omillani, 5vuotta omistuskämpässä.Ja itselläni on vielä tuo vaimo joka tekee kaikki kotityt kuin äitini, mutta plussana vielä että se vaimo tulee joskus leikkimään sänkyyn.Sitä ei äidit tee poikansa kanssa.

    • euroa

      Minulla oikea ikä on silloin kun koossa on vähintään 100000 euroa. Vuokralle on aivan turha mennä, pk-seudulla saa tehdä töitä vuosikausia ennen kuin pääsee käsiksi edes pieneen yksiöön. Ikää on kuitenkin jo melkein 26 ja vielä taitaa pari vuotta mennä "kotona".

    • 17-vuotiaana muutanut

      Ensinnäkin hyväksyt kyllä tilanteesta riippuen myöhemmän kotoa muutamisen, mutta et aikaisempaa? Oletko kenties itse yli 25-vuotias kotona asuva kun tuollaisia lauot, ja tämä on jokin säälittävä yritys saada ihmisiä kannallesi?

      • uiwehsdjcx

        Sopiva ikä vaihtelee sukupuolen, perhesuhteiden ja henkilöstä riippuen. Sanoisin, ettei ennen kahdeksaatoista kannata muuttaa, jos kaikki on kotipuolessa hyvin. Kun päästään ylioppilaaksi/valmistutaan ammattikoulusta, on hyvä aika harkita muuttoa, jos on nainen, eikä ole aikomusta käydä armeijaa. Tällöin tyttö on suurinpiirtein 19-vuotias. Jos jatko-opiskelupaikkaa ei heru, voi joko olla vielä vuoden kotona, tai muuttaa omilleen, ja tehdä vuoden töitä/opiskella pääsykokeisiin, ja pyrkiä sitten jatkoon. Yleensä pojat lähtevät suorittamaan asepalveluksen heti toisen asteen opiskelun jälkeen. Armeijan jälkeen, kun on aika pyrkiä eteenpäin elämässä, olisi sopiva aika muuttaa. Tällöin poika on mahdollisesti noin 20-vuotias. Armeijan jälkeen sopiva aika olisi muuttaa, heti kun on opiskelu/työpaikka. Jos opiskelupaikka on lähellä, voi muuttoa tietty viivyttää pikkuhetken, mutta viimeistään 22-23-vuotiaana olisi suotavaa muutta pois kotoa, muuten alkaa mennä peräkammarinpoika/tyttö- toiminnaksi. 25-vuotias on jo liian vanha asumaan kotona vakituisesti.


    • ....9900--

      muutin pois kotoa kun olin 19, siitä lähti suoraan alamäki, empä maksanut vuokria ja ostelin telkkareita yms ja jätin maksamatta..huhhuh... olin ihan liian kakara muuttamaan pois kotoa (oikeesti, noihin osamaksuihin yms pitäis olla joku korkeempi ikäraja!!) ja siitä ollaan kärsitty näihin päiviin asti kun velat vaan kasvanu korkojen myötä yms yms... nyt on menny 7 v tästä, mies ja 2 lasta, vakituinen työpaikka ja elämä ihan mallillaan, merkinnät poistuu muutaman kuukauden päästä, vieläkään ei ole kaikkia nuoruuden hölmöilyjä maksettu, mutta sentäs ne merkinnät poistuu ja maksusuunnitelmaa veloista noudatellaan vielä ensi kesään asti..pitkä tie on ollut tähän pisteeseen...nyt ihan innoissani ootan että saan luottotiedot takasin, että voidaan hakea asuntolainaa jossain vaiheessa!!ja mä saan PUHELINLIITTYMÄN!!oishan sen saanut aiemminkin mut en mä rupea maksamaan Ja varmasti on opittu tästä....en mä vanhempia toki syytä, mutta omille lapsilleni aion opettaa että kuussa tulee sen verta rahaa kuin tulee ja sillä on pärjättävä..itsellä ei koskaan ollu näin vaan rahaa sai kun pyysi eikä vastineeksi pyydetty kotitöitä tms (toki niitä kuitenkin tein) että esim joka perjantai on oltava huone siisti että saa viikkorahan tms..
      Ja jos lapsi asuu kotona ja menee töihin (eikä siis enää opiskele) niin saa kyllä osallistua jollain muotoa kuluihinkin...opiskelu ajan saa asua ilmaiseksi, kunhan sitä koulua myös käydään mutta jos töihin mennään niin ei...

      • frediina

        Itse muutin kotoa koulun perässä 15-vuotiaana, täytin kyllä samana syksynä 16, ja todella hyvin olen pärjännyt, toki omaan varakkaat vanhemmat. Tosin juuri varakkaan perheen takia en esimerkiksi saanut opinto-enkä asumistukea, ja vanhemmilta rahaa tuli vain tiukan paikan tullen. Toki joskus äiti ilahdutti ja oli ostanut kaapin täyteen ruokaa, tai isä maksanut vuokran, mutta pääasiallisesti elin omalla palkallani mitä taas sain kun olin iltaduunissa kahvilassa pöytiä putsaamassa. Nyt 20veenä voin sanoa että oli vain hyvä että muutin nuorena pois.


    • Toinen mielipide

      Muutin kotoa noin kaksi viikkoa 18-vuotissynttäreideni jälkeen. En uhmassa, suutuksissani tai etsiäkseni jotain mystistä vapautta, vaan siksi, että se tuntui sopivalta ajalta ja satuin saamaan opiskelija-asunnon, joihin oli piiiiiiiitkät jonot. Olin seurustellut jo nelisen vuotta, ja jossain vaiheessa yhteen muutto tulisi ajankohtaiseksi, ja "vanhempia ja viisaampia" kuunnellessani olin päättänyt, että minun tulee kasvaakseni asua ennen avoliittoa yksin. Olin maksanut puhelinlaskuni itse viimeiset viitisen vuotta ja olin taloudellisesti järkevämpi ja suunnitelmallisempi kuin erittäin kelvollinen isäni ikinä. Olin tehnyt mahdollisuuksian mukaan kesä- ja osa-aikatöitä 14-vuotiaasta, ja huolehdin opinnoistani itsenäisesti. Olin matkustellut ulkomailla ilman vanhempia enkä tarvinnut äitiä käskynkkään pankkiin tai soittamaan minulle lääkäriaikaa.

      Joten muutin kotoa, ja kyllä, valitettavasti tarvitsin taloudellista tukea vanhemmilta muutettuani (vanhempien tulot vaikuttivat opintotukeen ja kaksoistutkinnun suorittaminen aikataulussaan ei mahdollistanut kovin intensiivistä työntekoa opintojen ohella). Mutta olisivathan he maksaneet elämiseni heidän luonaan asuessani, joten liekö tuo suuri synti on? Sain myös opintotukea, mikä ei mielestäni myöskään ole suuri synti... suomalaisen yhteiskunnan ideologiaan kun kuuluu huolehtia tuottavista kansalaisistaan myös niissä vaiheissa kun he eivät eniten tuota - kuten lapsina, opiskelijoina, vanhempainvapaalla tai eläkkeellä. Eläkettä lukuunottamatta nuo pyrkivät kyllä maksamaan itsensä takaisin.

      Asuin vuoden itsekseni, oli aika tylsä vuosi, en oppinut kovin kummoisia, osasin maksaa laskut, vaihtaa sulakkeet, huolehtia pyykit ja tehdä ruokaostokset aiemminkin. Noin vuoden yksinasumisen jälkeen totesin, että nyt on varmaan se välttämätön "opittu", ja muutimme mieheni kanssa yhteen. Menimme naimisiin kun olin 22-vuotias, ostimme talon ollessani 23-vuotias ja nyt 24-vuotiaana odotan esikoistani. En tunne tällä hetkellä yhtään ikätoveriani joka asuisi vielä kotona, enkä tiedä liekö ovat tuosta kovin pilalle menneet. Ajatus siitä, että majailisin vielä kotosalla, on aika hurja :) Toki 18 voi olla monelle liian aikaisin, mutta kyllä minun mielestäni 20-22 vuotiaana pitäisi viimeistään jotain liikehdintää alkaa tapahtua...

    • No Perkele

      Rehellisesti sanottuna jos 25 V asuu vielä kotona niin kyllä pitää vanhempien katsoa peiliin että missä vika?? Mammanpoikia semmoiset on jotka eivät ole vielä kykeneet/pystyneet lähtemään kotoa =) Eivät ole vieroittautuneet äidin tissistä tai katkaiseet napanuoraa äidin tisuliin =D
      ja tietysti jos on liian hyvälle tottunut mm vanhemmat tekee ruuan
      niin sitten on aika säälittävää... itse muutin kotoa 21v ja hyvin on mennyt =) en todellakaan ole Soskun pummiasiakas mikä tuntuu olevan trendi nykynuorilla =P

    • Anonyymi

      Itse 18v ja aion muuttaa kotoa heti kun löydän töitä ja asunnon.. Tosiaan minun on varmasti pakko ottaa jotain tukia, esim asumistuki. Ehkä jopa toimeentulotuki koska ei 18 vuotias kokematon mitään rockefellerin palkkaa saa. Ja siksihän ne tuet ovat siellä, auttaakseen pienituloisia. Tosin en aio pyytää vanhemmiltani tukia, koska nämä 18 vuotta ovat todistaneet sen, etteivät he minusta välitä.

      Oikeasti jos edes saisin tonnin kuukaudessa jostain paska työstä ja asuisin jossain pienessä yksiössä olisin iloinen. Mikä tahansa voittaa kotona asumisen tähän hätään.

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1428
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      962
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      741
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      34
      682
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      677
    6. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      641
    7. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      110
      634
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      624
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      598
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      587
    Aihe