Kiipula

Hapero

Onkohan kukaan opiskellut Kiipulan ammattioppilaitoksessa? Itse sairastumisesta toipuessani olen alkanut katselemaan opiskelumahdollisuuksia ja Kiipula tuli esille yhtenä vaihtoehtona. Eli kokemuksia kyselisin.

19

6375

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksi tyttö vaan....

      ......

    • Tytteli

      Olin kiipulassa neljä vuotta, sen aikana opisin itsenäistymään ja saamaan lauman ihania ystäviä... Puutarhatalouden yksikköön ei kannata jalalla astuakaan jollei ole pätevä kielissä, matematiikassa ym ym. Ensimmäinen vuosi meni hyvin mutta sen jälkeen kaikki päin peetä, vasta viimeisenä vuotena keväällä huomattiin että olisin tarvinut erityistä opetusta matematiikassa, totetosin että tämäkö on sitä erityistä osaamista? Ainoa hyvä puoli oli että sain sentään ammattin ja pääsin sieltä pois!!!!!!

    • Malla

      Hei vaan!!!
      Hyviä kokemuksia, olen juuri valmistunut Kiipulasta puutarhuriksi. Opiskelin kolmevuotta.
      Siellä on todella hyvä opiskella, kaikkia autetaan sen mukaan mitä ja millaista tukea tai apua tarvitsee. Hyvää opetusta, ihana henkilökunta ja mikä mahtavinta tosi hyvät safkat.Eikun hakemukset Kiipulaan!

    • Pettynyt

      Täytyy sanoa etta kyllä siellä hyvin alussa menee ja annetaan ymmärtää että koulutus onnistuu tavoiteiden mukaan ja sitten kun ongelma tulee esille niin ei uskalleta myöntää opiskelijalle että oppilaitos ei pysty auttamaan ongelmatilanteessa

      • Kiipula, ei kiitos

        Kiipulan ammatillinen kuntoutus oli kohdallani todella epäonnistunut. Onneksi sain siirron toiselle tekijälle.


    • myö

      itse en ole siellä opiskellut, mutta kaverini tuntuu viihtyvän. kuulemma hyvin tulee juttuun opettajien kanssa, jos sellaista haluaa. lukkarit & opiskelu tehään yksilöllisesti.

    • Puutarhuri09

      Itse opiskelin Kiipulassa puutarhatalouden puolella 2006-2009. Pidin ajasta paljon ja joka osa-alueesta.

      Tytteli, kuinka "pätevä" sinusta pitäisi olla, että pärjää puutarhatalouden alalla? Kysyn vaan. Eriasia toki jos mm. kielet ja matematiikka on silkkaa hepreaa. Itselläni esim. matematiikka ja kielet eivät ole koskaan ollut vahvimpia aineitani, mutta siitä huolimatta pärjäsi erittäin hyvin niin opiskeluaikana ja valmistumisen jälkeen työelämässä.

      Ja miten voi olla mahdollista, että vasta viime hetkillä huomaa, että olisi tarvinnut erityisopetusta? Sellaista saa yleensä heti jos se vain tuodaan ajoissa ilmi. Minullakin on ollut omat oppimisvaikeuteni, mutta sain heti tarvittavat erityisopetukset kun se vain tuotiin heti alussa ilme, eikä vasta "15. päivä"

    • Ämmäke itsekin

      Vastaan nyt tähän vaikka ketju onkin aikasen vanha... näin varoituksena Kiipulaan hakeville.

      Opiskelu on erittäin hidasta. Kiipulan "yksilöllinen opetus" tarkoittaa sitä, että mennään hitaimpien tahdissa. Englanti, matematiikka yms aineet ovat peruskoulun tasolla ja näitä aineita (liiketalous, toinen vuosi) vain kerrataan. Onhan niitä mukavia valinnaisia toki, näistä mainittava on "Opi matematiikka pelaten ja laskien". Eli pelataan Monopolia. Osa opettajista ovat huonoja (matematiikka, opettaja ei tiennyt itse painotetun keskiarvon ja tavallisen keskiarvon eroa). Powerpointia ja muita ohjelmia opetellaan pikkuhiljaa edeten. Kirjoitusvirheet eivät haittaa ja opettajat eivät niistä edes huomauta. Passeli tulee vasta kolmannella luokalla. Opettajilla ei ole aina antaa lisätehtäviä, lopputunti kuluu peukaloita pyöritellessä.

      Ensimmäisellä vuodella harjoittelimme mm. kirjekuorien ja seteleiden mittausta, tutustuimme nitojaan ja giljotiiniin...

      Itselläni on nivelsairaus ja en päässyt opiskelemaan kyseistä alaa ns. tavalliseen ammattioppilaitokseen vaan jäin varasijalle 11. Rakastan itse oppia uutta, haasteita ja kunnollista opetusta. Täällä sitä ei ole. Motivaation kadotessa myös poissaolot ovat lisääntyneet runsaasti. Ensimmäisellä vuodella kun tästä hitaudesta ja tehtävien kesken loppumisesta valitimme yhdessä muutaman oppilaat kanssa, meno muuttui kahdeksi viikoksi, sitten taas ajautui samaan vanhaan. Opettajat kyselevät miksi oppilailla on niin paljon poissaoloja, mutta eivät vaivaudu antamaan haasteellisuutta itse opiskeluun. Mitä järkeä on opiskella Powerpointia kolme viikkoa, kun ennestäänkin on sitä käyttänyt? Ja tämä kolme viikkoa oli sitä peruskäyttöä, ei edes animaatioiden yms opettelua. Ymmärtäisin jos tuo kolme viikkoa olisi kattanut koko osa-alueen ja antanut lähes täydellisen hallitsemisen.

      Jos ei ole oppimisvaikeuksia (et osaa matematiikkaa, prosenttilaskuja) tai vammaa mikä oikeasti haittaa elämää... Älä hae. Kiipula on kuin nainen: antaa ymmärtää, mutta ei ymmärrä antaa. Tietyssä vaiheessa, kuten itselleni on nyt käynyt, katoaa motivaatio ja tahto. En jaksa enää valittaa opettajille, en sanoa ettei ole tekemistä. Tuon kaiken on korvannut vain järkyttävä vitutus, turhautuneisuus ja jaksamattomuus. Miten ihminen jaksaisi herätä aamulla ja painua sinne koululle, kun käsitellään kuitenkin samoja asioita kuin aikaisemmin, vaikka osaat ne jo?

      • koojoo

        Sinä matematiikan opetusta arvostelija. Mulle jäi täysin selkeä kuva noista keskiarvoista. Ope oli jämäkkä jäppinen.


      • Anonyymi

        Ei nämä Kiipulat ja erityiskoulut palvele normaaliälyisiä ihmisiä, joilla on kuitenkin esim. lukihäiriö tai nivelsairaus. Todistuksella voi ennemmin pyyhkiä persettä kuin saada töitä.

        Itse olin kuvittelevinani, että erityiskouluja suositeltaisiin niille, joilla on oikeasti isoja vaikeuksia tai kehitysvammaa. Pelkän lukihäiriön tai liikuntavamman takia erityiskouluun lähteminen voi olla paha virhe, sillä se todistus tulee olemaan taakka työllisyyttä ajatellen.

        Tässä yhteiskunnassa kun holhottuna olemisen lisäksi ei ole muita helpotuksia. Jos ei ymmärrä annettuja ohjeita työelämässä tai osaa täyttää lomakkeita, niin silloin ei pärjää maailmalla.


    • vitunvammaset

      Samaa mieltä
      Vitun vammasta

    • -Eräs Jari Riihimäel

      Itse olin Kiipulassa vuosina -99-04 kevääseen asti ja valmistuin liiketalouden yksiköstä Merkonomiksi ja siitäkin on jo kymmenen vuotta. Opiskelu siellä kiipulan liiketalouden yksikössä oli sillon ensimmäisenä vuonna aika helppoo kun jo ties mitä tuleman pitää ja olihan siellä tietysti Ruotsia, englantia, matikkaa ja muita kaupallisia kursseja kuten taloushallinnon perusteita, yrityksen perustamisen perusteita ja sen sellaista ja tietotekniikan perusteita unohtamatta. Kyllähän siellä tarjottiin kaikkia opiskelun tukemiseen liittyviä työkaluja. Erityisesti jäi mieleeni Liikuntatunnit ja kiipulan liikunnan maikka, joka oli aina hyväntuulinen, positiivinen ja niin edelleen. Se Opiskelu liiketalouden yksikössä oli aika haastavaa välillä vaikkakin joutui itse miettimään tehtäviin vastauksia essee tyyppisesti. Tietotekniikan tunnit kuten excelin ja wordin ja internetin perusjutut ensimmäisinä vuosina tulivat tutuiksi. Se Kiipulan ruokala ja ne safkat oli tosi hyviä. Olen ajatellu että hakisin nyt monen vuoden jälkeen uudestaan opiskelemaan Kiipulaan opintotuella.

    • Adhdvamu87

      Paska paikka ei siellä mitään oppinnu ja opettajat ei ymmärrä jos ei pysty keskittymään

      • Anonyymi

        Eihän sillä tutkintotodistuksella mitään tee. Tai voihan sillä ainoastaan persettä pyyhkiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän sillä tutkintotodistuksella mitään tee. Tai voihan sillä ainoastaan persettä pyyhkiä.

        Miten niin ei tee? Meinaatko, että jos on opiskellut Kiipulassa, niin työnantajat katsoo sitä pahalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän sillä tutkintotodistuksella mitään tee. Tai voihan sillä ainoastaan persettä pyyhkiä.

        Se todistus on täysin pätevä muilekkin tiedoksi ei lähihoitaja koulutusta voi helpottaa no opinnot on täysin samat, kuin muuallakin.


    • Juha_Pajunen

      Oppimista tapahtuu

    • Anonyymi

      Heh

    • Anonyymi

      Kustaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5369
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3457
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1582
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      195
      1503
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1013
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      789
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    Aihe