kaksosvasikat?

kaupunkilainen

Onko totta että jos lehmä saa kaksosvasikat, sonnin ja lehmän, siitä lehmävasikasta ei kannata kasvattaa lypsylehmää vaan se on jotenkin huonompi ja ei kenties tule kantavaksi?? KUulin vain tällaista juttua...

10

3443

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...näinhän...

...se taitaa olla,oikein olet kuullut.Itse en ole koskaan oikein vaivautunut selvittämään ,että mistä siinä on oikein kyse.Joku vois taas sen kertauksen vuoksi kertoa.

• ei ole

yleensä yli 95% sellainen että siitä tulisi lehmä, joskus niitä ollut ja ei kertaakaan niistä ole lehmää tullut.
        Niillä ei ole ainakaan meillä ollut "sisuskalut" oikeanlaiset, mitä joskus aikoinaan siementäjälle näytetty.

• kaupunkilainen
        ei ole kirjoitti:

yleensä yli 95% sellainen että siitä tulisi lehmä, joskus niitä ollut ja ei kertaakaan niistä ole lehmää tullut.
        Niillä ei ole ainakaan meillä ollut "sisuskalut" oikeanlaiset, mitä joskus aikoinaan siementäjälle näytetty.

Eli ehkä sonnin hormoonit muuttaa sen siskonsa hormooneja?? että ei kehity niinkuin pitäisi.

Miksi sitten ihmisellä tai muilla eläimillä toimii toi homma paremmin... hmmm

• kenny

Sonnin hormonit sekoittaa sikiövaiheessa sen lehmänalun sukupuolielinten kehityksen niin, että niil ei ala kiimakierrot. Kuulemma, jos se lehmäänen on isompi, nii silloin se saattaa tulla kiimaan. Mutta voi olla vain pelkkää puhetta.

Ja kuulemma jos tulee lehmäkaksoset, nii niilläkin on hedelmällisyys vaikeuksia. En tiiä, en oo koskaa nähny sellasia. Yhdet sonnikaksoset ja neljät seka kaksoset. Ilmeisesti identtiset kaksoset on aikaslailla harvinaisia naudoilla?

• lomitus-suhari

eräällätilalla oli kolmosvasikat, ja kaikki lehmäsiä. Kun menin taloon ekaakertaa niin kaksi niistä oli yhtäaikaa maidossa. en muista kolmannen kohtaloa, ei vissiin ollut tiinehtynyt tms.

Kyllä tavallisia kaksoslehmävasikoita syntyy aina silloin tällöin. Toisellatilalla on kaksoslehmät... ne on astutettu samana päivänä ja taisi poikiakkin vain päivän erolla.

• tiksu

Mulla on sellainen käsitys että lehmäkaksosista tulee lehmiä. Sekakaksosista en viitsis yrittää. Kerran ostomulli ei tullut kiimaan ja eläinlääkäri kokeilemaan, totesi että luultavasti kaksonen kun ei ollut synnytyselimet kunnolla kehittyneet. En tiedä oliko myyjällä sitten tahallaan jäänyt kiertomatta kaksosuus vai oliko tavallinen vasikka millä vaan jäänyt vehkeet kehittymättä. Aikaa tästä kohta kymmenen vuotta.

• troyen

Sen voi testata laboratoriossa, jos haluaa tietää, toimiiko sekakaksosparista lehmällä kiimakierto. Sitä ei voi päälle päin nähdä. Joten jos mietityttää, onko hieho maho vai ei, eikun DNA:ta pussiin ja labraan!

• anneli

joo kyllä jees...
      jos tulee kaksoset, joista toinen sonni, toinen lehmä, voi olla että lehmällä on esim. huonosti kehittyneet lisääntymis värkit (ei tiinehdy) jolloin ei myöskään tuota maitoa...
      on toki poikkeuksiaki että lehmässä ei mitään vikaa mutta kannattee ainaki tutkituttaa elukkalääkärillä onko kunnossa... :)

• meillä

Meillä on lehmäkaksoset lypsyssä, poikineet 2 kertaa molemmat. Toisella pirun hyvä tuotos, toisella ihan surkea ja muutenkin onneton tapaus, maidon valuttaja, hankala saada kantavaksi, kiiman merkit olemattomat.. Noutaja tulee kunhan tuotos vielä laskee.
        Mutta toinen pidetään, kyllä se sen verran kova on tuotokseltaa! Reilua 40 kiloa vaikka poikimisesta on jo aikaa.

• eukko

Kyllä voi sanoa, että kaksoset ovat aika yleisiä, meidän karjassa ainakin tulee vähintään kerran vuodessa, mutta viime aikoina tiehämminkin.

Jos lehmäkaksoset, ne tulevat aikanaan luultavasti ihan normaalisti kiimaan. Näin ainakin meillä on ollut.

Sekakaksoset on hankalampi juttu. Tosiaan 95%:sti hieho ei tule kiimaan, koska lisääntymiselimet eivät toimi.
      Asian voi tutkia jo vasikkana lähettämällä karvanäytteen (DNA) Faban laboratorioon. Sieltä voi tosin tulla myönteinen vastaus (että elimet pelaa) jonka jälkeen otetaan vielä verikoe (eläinlääkäri ottaa) ja se varmistaa asian. Yleensä tulee kielteinen vastaus.
      Olen ottanut näytteitä, yhden kerran tuli karvoista positiivinen tulos mutta verikokeesta negatiivinen.

Erään toisen kerran tapahtui merkillinen juttu. Minulla oli suomenkarjan sekakaksoset. Lähetin karvanäytteen ja tulos oli negatiivinen eli että ei toimi. Siksipä tämä lehmävasikka sai kasvaa sonnipoikien kanssa, koska se oli menossa teuraaksi.
      Yllätys oli melkoinen, kun tämä tosi komea hieho (olimme päivitelleet isännän kanssa sen lihomista) teki kuolleet kaksoset. Siis negatiivinen karvanäyte ei ollut pitänyt paikkansa.
      Jotakin häiriötä tässä kuitenkin oli, sillä emme saaneet uudelleen kantavaksi sitä hiehoa vaikka sonni yritti monta kertaa. Olin harmistunut, sillä se oli tosi komea ja hyvän näköinen ja hyvästä suvusta.
      Muistaakseni olin yhteydessä laboratorioonkin tässä harvinaisessa tapauksessa ja sitä olisi voinut enemmänkin vielä tutkia, koska se oli niin mielenkiintoinen...mutta se hieho meni sitten kuitenkin teuraaksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      2505
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      203
      1190
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1091
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      911
    6. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      98
      888
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66