Meillä on 1991 rakennettu omakotitalo, Simmons elementeistä ja 1 1/2 kerroksinen. Ulkorakennus eli varasto/autotalli myös simmonsin. Aluskatteet ovat alkaneet pussitta ja repeillä. Aluskate on jotain pahvi/paperia ruskeaa missä menee ristiin rastiin verkkomaisesti jokin vaalea lanka. Aluskate materiaali on niin haperoa että koskettaessa se hajoaa ja on osin autotallin välikatosta putoillut paloina alas. Jotka ei ole täysin hajonneet niin ne roikkuu repaleisina kuin lakanoina kattotuolien välistä. EI KIVA !! Mikäköhän neuvoksi?? Onko valmistaja/ simmons mahdollisesti minkäänlaisessa vastuussa materiaalivirheestä. Ja onko muilla vastaavia kokemuksia???
Aluskatteiden Hajoaminen??
6
6915
Vastaukset
- vuoden
takuuajatkin jo mennä umpeen, mutta valmistajan vastuuta kannattaa kysellä koska aluskatteen pitäisi kestää kohtuudella ainakin 30 vuotta.
Mutta valmsitaja on luultavasti jo lopettanut eikä löytyne mistään. - heekuli
En usko,että 15 vuoden takuita on olemassa moisella aluskatteella.Et,kertonut mikä kate sinulla on talossasi?Jos,on konesauma,niin,itse repisin loputkin pois ja lakkaisin murehtimasta,koska oikein tehty konesaumakatto ei vuoda.Tuuletushan on kunnossa?Kondensiovettä voi aina tiivistyä pellin alapintaan ja katon jyrkkyydestä riippuu,onko siitä harmia,vai valuuko alapintaa pitkin räystäälle.Mutta,muiden katteiden ollessa kyseessä,olisi syytä korjata asia ja sitä ei voi tehdä,kuin irroittamalla kate,ruoteet,rimat,jne.Laittaa sitten vanhan aluskatteen tilalle uusi.Ja kate taas takaisin.Hemmetin iso homma.Ehkä on paras pyytää ammattiapua,ainakin arvioimaan,mikä on paras tapauksessasi.Toivon,että tästä oli jotain apua myös.
- voi ja
kannattaa korjata. Tosin työläs laittaa kattotuolien väliin kovalevyt tai aluskateliuskat.
- askaadius
Katemateriaali on tiilikuvioitu musta "profiilipelli" muovipintainen.
- pläkkäri
Tarkista onko pellin pinnoite hyvässä kunnossa. Jos se on pvc (ei enää käytetä ulkokäytössä) pinnoitteinen, se saattaa olla etenkin aurinkopuolelta irronnut alustastaan, tarkasta. Pellin vaihto on helppo, nopea toimenpide, voit vaihtaa lappeet uusiksi eri aikoina, jos nyt ylipäänsä tarvitsee. Itseporautuvat piikkikärki kateruuvit kannattaa uudelleen asennukseen ostaa, oli pelti vanha tai uusi.
Irroita peltiä helposta paikkaa ja tarkista onko katto tehty oikein. Pellin alla on ruode. Sen alla on korotusrima. Sen alla on aluskate. Sen alla on kattotuoli. Jos näin ei ole, rakenna pohja uusiksi. Asenna valmistajan ohjeiden mukaan Rankka tai vastaava kaksinkertainen kondenssi aluskate. Tuon kun teet (tai teetät), voit nukkua yösi rauhassa, ja uskallat esimerkiksi myydä joskus talosi.
- tiilikattourakointi
jos profiilipelti on tiiviisti kiinni ruoteissa ja pysty saumat ruuvattu joka aallosta, harja kohta kannattaa tarkistaa ettei tuisku lumi ja viistosade pääse harjapellin alta sisään. Jos nämä kohdat on kunnossa niin ei sinne villatilaan kosteus pääse. Tuuletusräppänät pitäisi päätykolmioihin laittaa jotta mahdollinen pellin kondenssi pääsee tuuletumaan.
aluskate voi olla vaikea alakautta vaihtaa, jos talo 1 1/2 kerroksinen niin vino osa on varmaan koolattu kattoon kiinni ja siihen jätetty pieni tuuletusrako ja ylä kolmiossa ei mahdu kuin ryömimään, itse en ainakaan sinne lähtisi konttailemaan villojen joukkoon.
Onko pellit nauloilla vai ruuveilla kiinni, jos ruuvattu ei yläkautta purkaminenkaan mahdoton kustannus olisi, katteesi on kyllä aika vanha muovipinnoitetuksi pelliksi joten sen varmaan alkaa olla kohta muutenkin vaihdon tarpeessa.
Tiilikattoihin olemme uusineet aluskatteita joissa on ollut panssarikate tms levykate, peltikatossa useimmiten pellit menevät uusiksi.
Talosi on ollut varmaan aluskatteella jonkin aikaa ennen varsinaista pellitystä. Uusissakin muovialuskatteissa on uv-suojaus 3kk sen jälkeen kate alkaa hapertua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1653080Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3732091- 411881
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii431856Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321431Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931221- 541183
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul329993Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles114973Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53802