Kun on ostanut ihan uuden mopon, niin paljo sillä saa ajaa, ennenku pitää huoltaa? Voiko huoltaa ite ja mitä huoltoon kuuluu?
Mopon huolto
12
16630
Vastaukset
- ohjeita
No yleensä siellä on joku ohje että miten se eka tuhat kilsaa ajetaan, mutta ajele vaikka joillain 2/3 täysistä kierroksista ja muutenkin varovasti. Takuu lähtee jos huollat itse, mutta omasta kokemuksesta sanon että aivan turhaa viedä se pyörä kalliiseen huoltoon, ajat nätisti ja huollat nii tuskin mitään takuuseen menee. Kiristele ketjut vaikka 500km välein ja öljyä, sit tarkista aina välillä että kaikki ruuvit ja muut on kunnolla kii, ja kato sieltä ohjekirjasta millon pitää öljyä vaihdella. Ja jos on pyörää kuristettu nii ota ne kurit pois siinä tonnin kohalla viimestään.
- Obelix
Jos päädytkiinalaiseen mopoon,lue etiäpäin.Oma kokemus opetti jotta kiinalaiessa mopossa voi renkaan napamutteritkin olla löysällä(mulla takarengas melkein irti).Ja jarrupoljin oli säädetty silleen että piti painaa vipua luonnottoman paljon alas.Toisaalta ei se takajarru nyt kantaakkaan saa.Ohjaustanko oli laitettu pystyyn niin ettei ajosasento ollut yhtään luonteva.Jalkavaihteen vipukin oli turhan korkealla.Leppoisa ajoasento tuo mukavuutta,ohjaustanko ei saa ottaa polviin kiinni(promanki).Kun hallintalaitteet on säädössä,voi mopolla tehdä käännöksiä minimaalisessa tilassa tarvitsematta ottaa tukea jalalla maasta.Nelitahtiselle oikea moottoriöljy on tärkrää.Moottoriöljyn pitää sopia myös vaihteistolle.Alkumetreillä muttereita piti kiristellä yhtenään.Nyt ei tarvi kuin ajaa vaan.Etukumi oli niin epätasapainossa,että piti ostaa suosiolla uusi päälikumi :)
- ma_ke
Obelix kirjoitti:
Jos päädytkiinalaiseen mopoon,lue etiäpäin.Oma kokemus opetti jotta kiinalaiessa mopossa voi renkaan napamutteritkin olla löysällä(mulla takarengas melkein irti).Ja jarrupoljin oli säädetty silleen että piti painaa vipua luonnottoman paljon alas.Toisaalta ei se takajarru nyt kantaakkaan saa.Ohjaustanko oli laitettu pystyyn niin ettei ajosasento ollut yhtään luonteva.Jalkavaihteen vipukin oli turhan korkealla.Leppoisa ajoasento tuo mukavuutta,ohjaustanko ei saa ottaa polviin kiinni(promanki).Kun hallintalaitteet on säädössä,voi mopolla tehdä käännöksiä minimaalisessa tilassa tarvitsematta ottaa tukea jalalla maasta.Nelitahtiselle oikea moottoriöljy on tärkrää.Moottoriöljyn pitää sopia myös vaihteistolle.Alkumetreillä muttereita piti kiristellä yhtenään.Nyt ei tarvi kuin ajaa vaan.Etukumi oli niin epätasapainossa,että piti ostaa suosiolla uusi päälikumi :)
mulla kans oli vähän samanlaisia kokemuksia kiina mopon kanssa uutena.
kun käy mopon itse täysin läpi, niin siihen on paljon helpompi sitten ajossa luottaa.
omassa mopossa ei ole kilometrejä mittarissa vasta muutamia. ensimmäisen ventiilejen säädön aijon teettää mopo korjaamossa, mutta jatkossa aijon huoltaa moponi täysin itse.
monesti olen huomannut, että jonkun homman olisi itse hoitanut paremmin ja tarkemmin, kuin huoltoliike.
- khkhk
sisään ajo on 1000km
- juupa juu
mankeissa ja näissä pienissä on suositeltavaa vaihtaa öljyt ennen 1000km ja joissain 300km kuuluu ainakin öljyt kaikki osat tarkistaa kiristää ja muuta...
- riipuskellee
siitäkin että onko mopo minkä ikäinen esim 90-96 (Muistaakseni) valmistetut suzuki s1 ovat vahvimpia mopoja jotka tunnen
- mopo69
riipuskellee kirjoitti:
siitäkin että onko mopo minkä ikäinen esim 90-96 (Muistaakseni) valmistetut suzuki s1 ovat vahvimpia mopoja jotka tunnen
Sanon tosta ketjuista vielä että kiristät aina kuin on löysällä hajotaa rattaat aika nopiaan
- öööh
Anna mulle puuroo!
- Anonyymi
Haittaako jos on melkein 600km mittarissa ja pitäis viedä 500km huoltoon Eli ekaan huoltoon
- Anonyymi
Vie heti niin ainakin se on parempi kuin jos ajat vielä lisää. Jos kaikki pelaa niin ei noissa pitäisi tulla ongelmaa, mutta jos olisit ajanut rikkinäisellä yli rajan niin saattaisi olla että maksaisit omasta pussistasi viat jotka olisi vältetty viemällä ajallaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vie heti niin ainakin se on parempi kuin jos ajat vielä lisää. Jos kaikki pelaa niin ei noissa pitäisi tulla ongelmaa, mutta jos olisit ajanut rikkinäisellä yli rajan niin saattaisi olla että maksaisit omasta pussistasi viat jotka olisi vältetty viemällä ajallaan.
Kaikki pelaa Kyllä mutta lähteekö vakuutukset siitä että on melkein 600 mittarissa Kun vie ekaan huoltoon
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki pelaa Kyllä mutta lähteekö vakuutukset siitä että on melkein 600 mittarissa Kun vie ekaan huoltoon
Vakuutus on ihan eri asia, takuu on myyjän juttu ja vakuutus taas ihan eri firman.
Eli vie huoltoon vain.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen markka otettiin käyttöön vuonna 1860
Suomi käytti vuoteen 1840 asti rahayksikkönään rinnakkain Ruotsin riikintaalareita ja Venäjän ruplaa. Tämän jälkeen oli439468"Mä elän vieläkin"
Ikurin turbiini vetäisi taannoin lainabiisin Topin (RIP också) ja kumppaneiden kanssa. Toivottavasti on yläkerrassa kunn544076Kaivatullesi viesti ensi vuoteen?
Kerro meneekö naiselle vai miehelle ja vähintään yksi tunniste, esim. kirjain.463338Pate Mustajärvi on kuollut
Ihan pari tuntia sitten. Että sellaista. https://www.is.fi/viihde/art-2000011715177.html1282692Yksityinen sektori aiheuttanut Suomen taantuman
Investointien sijasta nostaneet voitot osinkoina omistajille. Ehdotan korjausliikkeenä yksityisen sektorin sosialisoimi1062555Nyt Yle otti silmätikukseen sisäministeri Rantasen
Aivan erinomaista työtä tehnyt sisäministeri Mari Rantanen on saanut paljon aikaiseksi. Maahanmuuttoon ja maahanmuuttaji1512330Kylläpä asiat onkin nyt hyvin verrattuna Sannan aikaan
Sannan aikana aähkön alv oli 10%, nyt 25,5%. Ajatelkaa nytkin pörssisähkö on ilmaista, keskellä talvea! Bensan hinta on271997Miten ikinä kelpaisin sulle
Sinä saat niiltä muilta naisilta paljon enemmän, mitä minulta... Tai mihin minä olisin valmis. Enkä edes olisi niin tait161685Edes vitamiinit eivät taanneet loputonta elämää
Nimittäin niistä rahaa itselleen taikonut tohtori siirtyi tuonpuoleiseen.331497- 711307