Palstalla oli Vapaus-niminen ketju, joka jostakin syystä yht´äkkiä katosi.
Otin vapauden avata uuden samannimisen ketjun, koska olisin itsekin halunnut osallistua keskusteluun. Sana vapaus on niin laaja käsite, että sitä voi lähestyä hyvin monelta kantilta.
Olen itsessäni huomannut, että ikä on tuonut minulle lisää vapautta, esim.
- olla oma itsensa
- uskaltaa sanoa oma mielipiteensä
- olla välittämättä, mitä muut sanovat
Eläköön vapaus!
Vapaus 2
60
4189
Vastaukset
Sanonpa minäkin jotakin ennenkuin viestit poistetaan.
On mitä kummallisempia vapaustoiveita: Eräs helsinkiläinen nuorimies vaati vapaudekseen maata keskellä Fleminginkatua Helsingissä (Presidentti Halosen synnyinseuduilla).
Vapauden oikean arvon tietävät vain ne, joilta se puuttuu: Vapaus orjuudesta, elämästä diktatuurin alaisena j.n.e.
Itsenäisyys on vapautta suurimmillaa, oikeus toimia haluamallaan tavalla on vapautta.
Järjestäytyneessä yhteiskunnassa on vapaudella oltava lakien määräämät rajoitteet!
Miksikö edellinen? Koska kaikki eivät osaa vapauksia oikein käyttää!!Valinnan vapaus
vaikea tapaus.
Olemmeko tapojemme orjia?
Lievempi sanonta, että olemme kulttuurisidonnaisia.
Täydellinen vapaus lienee mahdottomuus.
Ennakkoluulottomuutta on katsella maailmaa avoimin silmin.
Kuinka karistaa harteilta menneisyyden taakka?
Vapaus valita hyvä ja paha, miten useimmiten valitsemme ja miksi.- Aivoilla?
Olet tähän mennessä ajatellut?
Eihän tuossa ole kyse vapaudesta vaan itsenäisestä ajattelusta.
Tosin valtaosa ihmisistä on 'toisten aivoilla ajattelemisen kahleissa'!
Kuvitelma siitä mitä me kuvittelemme toisten ajattelevan meistä, ohjaa ratkaisujamme ja toimintaamme.
Markkinointi käyttää tämän täysimittaisesti hyväkseen. Ihmisille myydään asioita ja esineitä tyydyttämään kuviteltuja tarpeita viestiä ympäristölle jotain ja hyväksynnän saavuttamiseksi.
Seurauksena ainoastaan tilapäistä tyydytystä ja pitkäaikaista tyytymättömyyttä koska kaikkeen ei rahat riitä kuitenkaan.
Itse jouduin elämään 27-vuotiaaksi ja potemaan pohjukaissuolihaavaa ennen kuin tajusin tämän.
Viimeiset 35 vuotta on mennyt hienosti! että Fiiulin halusi ketjun poistoa.
Se tuntui ihmeelliseltä, kun oli niinkin paljon kirjoituksia.
Myönnettävä on,että "vapautta" oli käytetty riitan asti, tuskin se kovin paljon vapaudesta nauttivaa ilahdutti.
Vapautta olla oma itsensä,siihen jokainen pyrkii,luulisin,mutta se vaatii myös rohkeutta.
Palstoilla vapaus sanoa jotakin on rajallinen ja pitää ollakin,sillä säännöt jo osin kieltävät olla täysin vapaa sanomaan mitä haluaa.
Vapaus sanoa mitä haluamme, mutta vastuu kulkee mukana,ja se toisen ihmisen sanomisen arviointi,siihen vastaaminen, loukkaamiseenkin on vapaus, mutta mitä sillä voittaa.
Uskaltaa sanoa mitä ajattelee, mutta siihen liittyy myös se ,että huomioidaan mitä "uskallettu vapaus"aiheutta ehkä toisen kirjoittajan/lukijan tunnemaailmaan.
Yritän nyt tässä sanoa, että vapaus sanoa ja olla oma itsemme, se meillä on ja käytämmekin sitä, mutta vastuu teoistamme/kirjoitteluista seuraa mukana.
Olla oma itsensä,,kyllä
uskaltaa sanoa oma mielipiteensä, kyllä
Mutta olla välittämättä mitä toiset sanovat,siihen kohdallani en pysty sanomaan kyllä.
Pahoitan mieleni useinkin "vapaudella" tuotetulla kirjoittelulla ja mietin itse voinko aina "vapaasti" laittaa viestiä,loukkaamatta toisia.
Eläköön vapaus, vastuun tuntien.
Ehkä vaikeaselkoisesti toin ajatukseni vapaudesta,mutta yritystä kylläkin;)- minun...
mielipiteeni on oikea, on jollakin yksilöllä verissä.
Ovathan ne ”rakkauden kahleet” ihan mukavia!
Ei vapauden nimissä loukkaa toista tahallaan.- vastaamatta
toista ihmistä,esimerkiksi sillä,että on aivankuin yhteistuumin päätetty olla vastaamatta jonkun viesteihin.Ainoastaan jos on riitaa haastava viesti siihen pyritään vastaamaan samallamitalla.Fiiulinkin viesti kertoi vapaudesta,mutta riitaan se puhkesi,miksi hänelle tämä häirikkö ei enää noteerannut kuin ennen,kaikki toiset viestit haukuttiin maanrakoon,mutta se ihmetyttää että hän jätti Fiiulin nyt haukkumatta,aivan saattoi senkin ymmärtää yhteiseksi sopimukseksi,ja kukapa tietää jos ovat sovinnon tehneetkin.
Tunnemaailmasta puheen ollen,täällä on moni kaivannut vastausta kysymyksiinsä,vastuu pitäisi myös ottaa huomioon,jos joku näkee vastaamattoman viestin,niin eikö se olisi ystävällistä vastata,vaikka ei nyt niin tuiki tärkeää olisikaan.Rohkeuttahan se kysyy,jos vaikka meilaten on sovittu vastattavan vain eräille,mene ja tiedä.
Sitten on sellainen asia,eikö kuulu saada kiitosta sellainen jonka viesteistä pitää,olen myös huomannut,ettei saa kiitellä,sillä se otetaan heti liehittelyksi,ja pään silittelyksi,minä ainakin pidän vapautena kiittää Skillania hienoista kirjoituksista,ja olen huomannut että hän vastaa niin usealle kuin on mahdollista,eikä tämä kiitos ole liehittelyä,vaan vapautta sanoa niinkuin tunnen. - Hintriika
vastaamatta kirjoitti:
toista ihmistä,esimerkiksi sillä,että on aivankuin yhteistuumin päätetty olla vastaamatta jonkun viesteihin.Ainoastaan jos on riitaa haastava viesti siihen pyritään vastaamaan samallamitalla.Fiiulinkin viesti kertoi vapaudesta,mutta riitaan se puhkesi,miksi hänelle tämä häirikkö ei enää noteerannut kuin ennen,kaikki toiset viestit haukuttiin maanrakoon,mutta se ihmetyttää että hän jätti Fiiulin nyt haukkumatta,aivan saattoi senkin ymmärtää yhteiseksi sopimukseksi,ja kukapa tietää jos ovat sovinnon tehneetkin.
Tunnemaailmasta puheen ollen,täällä on moni kaivannut vastausta kysymyksiinsä,vastuu pitäisi myös ottaa huomioon,jos joku näkee vastaamattoman viestin,niin eikö se olisi ystävällistä vastata,vaikka ei nyt niin tuiki tärkeää olisikaan.Rohkeuttahan se kysyy,jos vaikka meilaten on sovittu vastattavan vain eräille,mene ja tiedä.
Sitten on sellainen asia,eikö kuulu saada kiitosta sellainen jonka viesteistä pitää,olen myös huomannut,ettei saa kiitellä,sillä se otetaan heti liehittelyksi,ja pään silittelyksi,minä ainakin pidän vapautena kiittää Skillania hienoista kirjoituksista,ja olen huomannut että hän vastaa niin usealle kuin on mahdollista,eikä tämä kiitos ole liehittelyä,vaan vapautta sanoa niinkuin tunnen.Taytyypä sanoa, ettei koskaan ole tullut edes mieleeni, että tällä palstalla sovittaisiin vastaamisista tai vastaamatta jättämisistä. Ehkä se kuvastaa sinisilmäistä uskoani ihmisiin. Pidän ainakin suurinta osaa tämän palstan kirjoittajista ihan tavallisina, mukavina eläkeläisinä. Ne harvat, joiden ainoa päämäärä on kiusanteko toisille, erottuvat joukosta äkkiä.
En ole myöskään koskaan osannut loukkaantua siitä, jos ei kukaan noteeraa viestiäni vastauksella. Enhän itsekään kommentoi sellaisia viestejä, joihin en keksi mitään sanottavaa.
Kahvipirtin tapaisessa ketjussa SkillaN mielletään emännäksi, ja ikään kuin siinä ominaisuudessa hän noteeraa pirtissä käyneet vieraat. Se on ihan kiva, mutta en näe, että satunnaisissa ketjuissa aloittajan pitäisi ottaa jokaiseen viestiin kantaa. Onko jollekin iloa siitä, jos vastaa: "Mukavaa, että sinäkin sanoit jotakin."
Saatan olla väärässä, mutta itse tunnen näin. Ja olen samaa mieltä siinä, että iän myötä on kasvanut varmuus sanoa oma mielipiteensä rehellisesti ja ketään mielistelemättä. Silti yritän pitää varani, etten loukkaisi muita kirjoittajia (vaikka joskus väärinkäsityskin tekee sen). Hintriika kirjoitti:
Taytyypä sanoa, ettei koskaan ole tullut edes mieleeni, että tällä palstalla sovittaisiin vastaamisista tai vastaamatta jättämisistä. Ehkä se kuvastaa sinisilmäistä uskoani ihmisiin. Pidän ainakin suurinta osaa tämän palstan kirjoittajista ihan tavallisina, mukavina eläkeläisinä. Ne harvat, joiden ainoa päämäärä on kiusanteko toisille, erottuvat joukosta äkkiä.
En ole myöskään koskaan osannut loukkaantua siitä, jos ei kukaan noteeraa viestiäni vastauksella. Enhän itsekään kommentoi sellaisia viestejä, joihin en keksi mitään sanottavaa.
Kahvipirtin tapaisessa ketjussa SkillaN mielletään emännäksi, ja ikään kuin siinä ominaisuudessa hän noteeraa pirtissä käyneet vieraat. Se on ihan kiva, mutta en näe, että satunnaisissa ketjuissa aloittajan pitäisi ottaa jokaiseen viestiin kantaa. Onko jollekin iloa siitä, jos vastaa: "Mukavaa, että sinäkin sanoit jotakin."
Saatan olla väärässä, mutta itse tunnen näin. Ja olen samaa mieltä siinä, että iän myötä on kasvanut varmuus sanoa oma mielipiteensä rehellisesti ja ketään mielistelemättä. Silti yritän pitää varani, etten loukkaisi muita kirjoittajia (vaikka joskus väärinkäsityskin tekee sen).Hintriikka,noinhan se on,välttämättä en vastauksia odota minäkään(harvoin myös saan)jos olen kysynyt tai jotakin sellaista sanonut johon toinen haluaa komentin antaa,aivan ok.
Vaikeaa on kyllä olla ystävällinen ja vilpittömästi antaa kiitosta,koska heti se mielistelyksi leimataan,myös se että,jos ei vastaa jollekin, tulee puhetta ylihyppimisestä.
Minä "vihreäsilmäinen" haluaisin, että kaikilla kirjoittajilla olisi hyvä mieli,en halua saada loukkauksia,en niitä antaa.
Se ei poista kumminkaan sitä, etteikö mielipiteitään voisi esittää, senkin voi tehdä mukavasti, ei ilkeillen.
Arvostelu näin kirjoittaessa on taitolaji,emmehän kumminkaan tunne toisiamme.
Toisten leimaaminen viisaiksi tai tyhmiksi,on aika arveluttavaa,sitä tarkoitin vastuulla,olemme kumminkin vain ihmisiä ja emme tiedä miten kukin reakoi viesteihimme.
Kiitoksen tuolta ylempää otan iloisena vastaan ja uskon kirjoittajan tuntevan noin kuin hän sanoo.
Itse en ole kenenkään kanssa sopinut mitään kirjoitteluista, omiani höpötän joka paikassa.
Minulle tuottaa suurta iloa kirjoitella ja tietenkin myönteisyys on mukavaa.
Vielä tuohon ketjun avaajan vastailuun, ei todellakaan tarvitse aina jokaiselle vastata,mutta kiva olisi kun jokaista silloin tällöin huomioitaisiin.
Olen saanut moitteita liiasta esillä olosta ja myös liian vähäisestä vastailusta, puntit tasoissa ja ikinä ei kaikki ole tyytyväisiä.
Silti kirjoitellaan vaan,,,- merimona1
SkillaN kirjoitti:
Hintriikka,noinhan se on,välttämättä en vastauksia odota minäkään(harvoin myös saan)jos olen kysynyt tai jotakin sellaista sanonut johon toinen haluaa komentin antaa,aivan ok.
Vaikeaa on kyllä olla ystävällinen ja vilpittömästi antaa kiitosta,koska heti se mielistelyksi leimataan,myös se että,jos ei vastaa jollekin, tulee puhetta ylihyppimisestä.
Minä "vihreäsilmäinen" haluaisin, että kaikilla kirjoittajilla olisi hyvä mieli,en halua saada loukkauksia,en niitä antaa.
Se ei poista kumminkaan sitä, etteikö mielipiteitään voisi esittää, senkin voi tehdä mukavasti, ei ilkeillen.
Arvostelu näin kirjoittaessa on taitolaji,emmehän kumminkaan tunne toisiamme.
Toisten leimaaminen viisaiksi tai tyhmiksi,on aika arveluttavaa,sitä tarkoitin vastuulla,olemme kumminkin vain ihmisiä ja emme tiedä miten kukin reakoi viesteihimme.
Kiitoksen tuolta ylempää otan iloisena vastaan ja uskon kirjoittajan tuntevan noin kuin hän sanoo.
Itse en ole kenenkään kanssa sopinut mitään kirjoitteluista, omiani höpötän joka paikassa.
Minulle tuottaa suurta iloa kirjoitella ja tietenkin myönteisyys on mukavaa.
Vielä tuohon ketjun avaajan vastailuun, ei todellakaan tarvitse aina jokaiselle vastata,mutta kiva olisi kun jokaista silloin tällöin huomioitaisiin.
Olen saanut moitteita liiasta esillä olosta ja myös liian vähäisestä vastailusta, puntit tasoissa ja ikinä ei kaikki ole tyytyväisiä.
Silti kirjoitellaan vaan,,,Kysynys mielestäni edellyttää vastausta.
Sellaiseen olen palstalla törmännyt, että aivan harmittomaan, ystävälliseen, eikä mitenkään liian tunkeilevaan ktsymykseen ei ole alennettu vataamaan.
Se ei tunnu kivalta, eikä olekaan kohteliasta hänen taholtaan, joka tahallan jättää noteeramatta jonkun tekemän kysymyksen.
Muunlainen vastaaminen ei ole niin tärkeää, vaikkakin mukavaa, siinä mielessä, että keskustelu jatkuu ja vetää mukaansa muitakin.
Tälläisessä ketjussahan ei ole tarkoitus chattaila vain kahdestaan jonkun kanssa, vaan keskustella yhdessä, porukalla.
Tänään olen jutellut yksin ja yhdesä näillä palstoilla enemmän kuin aikoihin.
Nyt pistän koneen kiini ja lähden hevostalleille. Ihanaa painaa pää hevosen lämmintä kylkeä vasten. Se vastaa hirnahtamalla ystävällisesti.
Tuolla toisaalla onkin kokonainen ketju lemmikkieläimistä. Minulla olisi niistä paljon kerrottavaa ja kerronkin vielä maailman ihanimmasta koirasta ja kissasta, joka istuu sylissäni kun kirjoitan, niin nytkkin. - pitäny
Hintriika kirjoitti:
Taytyypä sanoa, ettei koskaan ole tullut edes mieleeni, että tällä palstalla sovittaisiin vastaamisista tai vastaamatta jättämisistä. Ehkä se kuvastaa sinisilmäistä uskoani ihmisiin. Pidän ainakin suurinta osaa tämän palstan kirjoittajista ihan tavallisina, mukavina eläkeläisinä. Ne harvat, joiden ainoa päämäärä on kiusanteko toisille, erottuvat joukosta äkkiä.
Saatan olla väärässä, mutta itse tunnen näin. Ja olen samaa mieltä siinä, että iän myötä on kasvanut varmuus sanoa oma mielipiteensä rehellisesti ja ketään mielistelemättä. Silti yritän pitää varani, etten loukkaisi muita kirjoittajia (vaikka joskus väärinkäsityskin tekee sen).Käsitinkö väärin koko vapaus sanan ja kirjotuksen,
ei ollut tarkotus ketään loukata,vaan rehellisesti kirjoitin miltä minusta tuntui,
jospahan vain sanon,että anteeksi,kun olen olemassa,ja se siitä vapaudesta. pitäny kirjoitti:
Käsitinkö väärin koko vapaus sanan ja kirjotuksen,
ei ollut tarkotus ketään loukata,vaan rehellisesti kirjoitin miltä minusta tuntui,
jospahan vain sanon,että anteeksi,kun olen olemassa,ja se siitä vapaudesta.niin ymmärsinkin, hyvin kirjoitit, mielipiteesi
oli sinun ja ei siinä mitään väärin silloin ollut,eikä kukaan varmasti loukkaantunut.
Tuntemukset ovat hyvä asia,ihmiset olisivat tyhjiä,jos ei tunteita olisi,ja esille ne on hyvä tuoda.
Vielä, hieno asia,että olet olemassa:))- kuiteski
vastaamatta kirjoitti:
Sitten on sellainen asia,eikö kuulu saada kiitosta sellainen jonka viesteistä pitää,olen myös huomannut,ettei saa kiitellä,sillä se otetaan heti liehittelyksi,ja pään silittelyksi,minä ainakin pidän vapautena kiittää Skillania hienoista kirjoituksista,ja olen huomannut että hän vastaa niin usealle kuin on mahdollista,eikä tämä kiitos ole liehittelyä,vaan vapautta sanoa niinkuin tunnen.on, että ajatellaan tuon nikin takana olevan aivan varmasti se henkilö, että kirjottapi aiva samoin kuin ¤se¤ henkilö, vaikka tänne saapi tulla vappaasti tuolta kuka hyvää,, ei mitään kontdollia ole siinä, ja se provo katotaan sitten jonkun piikkii menevän, aivan varmasti. Siinä syytön joutuu juorujen teilaamaksi.
- asian
kuiteski kirjoitti:
on, että ajatellaan tuon nikin takana olevan aivan varmasti se henkilö, että kirjottapi aiva samoin kuin ¤se¤ henkilö, vaikka tänne saapi tulla vappaasti tuolta kuka hyvää,, ei mitään kontdollia ole siinä, ja se provo katotaan sitten jonkun piikkii menevän, aivan varmasti. Siinä syytön joutuu juorujen teilaamaksi.
Onhan se niin,sitä aletaan heti arvailemaan, että kukahan tuo on,se on varmaan se ja se,kyllä minä tiedän kuka olet,tälläistä täällä saa lukee,eikä tekstin sisällöstä ole mitään väliä,sitten vain halutaan väärin ymmärtää.
Joten olet aivan oikeassa. - Usein
asian kirjoitti:
Onhan se niin,sitä aletaan heti arvailemaan, että kukahan tuo on,se on varmaan se ja se,kyllä minä tiedän kuka olet,tälläistä täällä saa lukee,eikä tekstin sisällöstä ole mitään väliä,sitten vain halutaan väärin ymmärtää.
Joten olet aivan oikeassa.huomaa, että saa omaan piikkiinsä jonkun provon, joka kenties vielä matkii tyyliäsi.
Ja sitten juoruämmät skypeilemään; että se on juur se , se ei oo kukkaan muu
Vähän on sairasta porukkaa täällä luvalla sanoen.
Vanhoja vainoharhaisia isompi määrä.
- Kaino Untamoinen
...miettiä vapautta ja sen syvintä olemusta paljon, mutta kauan. Eipä mene aikasi silloin hukkaan.
- aupA
Vapaus ja vastuu kulkevat käsi kädessä. Jos unohtaa vastuun viestissään, tulee ajatuksista helposti loukkaavia. Vanhemmiten onneksi ihminen kehittyy hienotunteiseksi hallitsemaan vapauden eri alueita.
Harkinnan ja valinnan vapautta näissä viesteissä voimme yrittää käyttää niin, ettei viestivapauttamme rajoiteta. Ketjuissa näkyy sommittelun vapaus.- saara.dma
Kasvatus, koulutus, sivistys, kulttuuri: kaikki nämä ohjaavat ihmistä toimimaan siten, että esim. sananvapauteen kuuluu vastuu ja toisen kunnioittaminen.
Näin ollen ollessamme eri mieltä toisen kanssa, voimme kiihkottomasti perustella oman kantamme ja sallimme vastapuolelle myös saman oikeuden.
Latinankielinen lentävä lause: Audiatur et altera pars (= Kuultakoon toistakin osapuolta). - fiiuliN
saara.dma kirjoitti:
Kasvatus, koulutus, sivistys, kulttuuri: kaikki nämä ohjaavat ihmistä toimimaan siten, että esim. sananvapauteen kuuluu vastuu ja toisen kunnioittaminen.
Näin ollen ollessamme eri mieltä toisen kanssa, voimme kiihkottomasti perustella oman kantamme ja sallimme vastapuolelle myös saman oikeuden.
Latinankielinen lentävä lause: Audiatur et altera pars (= Kuultakoon toistakin osapuolta).Koska täällä on luultavasti kaikki akateemisesti koulutettuja, siksi minä en osaakaan sulautua joukkoon.
Minun kulttuurinikin jäi tuonne rajanaapurin jalkoihin ja koulutukseen en päässyt jatkuvan pakkosiirtymisemme takia.
Taidan olla täällä "kuin orpo piru h........ä".
Mutta hymyillään:)) - saara.dma
fiiuliN kirjoitti:
Koska täällä on luultavasti kaikki akateemisesti koulutettuja, siksi minä en osaakaan sulautua joukkoon.
Minun kulttuurinikin jäi tuonne rajanaapurin jalkoihin ja koulutukseen en päässyt jatkuvan pakkosiirtymisemme takia.
Mutta hymyillään:))Haluan vielä täydentää viestini Totta sisältöä, mitä tulee käsitteisiin kulttuuri ja koulutus.
beataBarbara sanoin osuvasti viestissään Hajatelmia, että olemme kulttuurisidonnaisia.
Olemme todella sitä, missä ympäristössä olemme eläneet. Meidän kulttuurissamme on vapautta ja toisen kunnioitusta, mikä ei ole ollenkaan itsestään selvää monissa muissa kulttuureissa, ajatellaan nyt vaikkapa naisten alistettua asemaa.
Suomessa on myös niin upea koulutusjärjestelmä, että jokainen oppivelvollisuuden suorittanut omaa mahtavan määrän tietopuolista ja käytännön tietoa, jos on vaan osannut käyttää hyväkseen koko kansalle tarjottuja oppimääriä.
Vaikka nyt joku voi sanoa vastaan, niin mielestäni on ollut lottovoitto syntyä Suomeen! - Hintriika
saara.dma kirjoitti:
Haluan vielä täydentää viestini Totta sisältöä, mitä tulee käsitteisiin kulttuuri ja koulutus.
beataBarbara sanoin osuvasti viestissään Hajatelmia, että olemme kulttuurisidonnaisia.
Olemme todella sitä, missä ympäristössä olemme eläneet. Meidän kulttuurissamme on vapautta ja toisen kunnioitusta, mikä ei ole ollenkaan itsestään selvää monissa muissa kulttuureissa, ajatellaan nyt vaikkapa naisten alistettua asemaa.
Suomessa on myös niin upea koulutusjärjestelmä, että jokainen oppivelvollisuuden suorittanut omaa mahtavan määrän tietopuolista ja käytännön tietoa, jos on vaan osannut käyttää hyväkseen koko kansalle tarjottuja oppimääriä.
Vaikka nyt joku voi sanoa vastaan, niin mielestäni on ollut lottovoitto syntyä Suomeen!Mutta vasta 35 vuoden (niin kai se oli?) on voinut olla lottovoitto syntyä Suomeen!!! Kas kun lotto alkoi vasta silloin... Sanoiko joku sitä ennen, että on vakioveikkausvoitto syntyä Suomeen?
Vitsi ei ole omani, vaan kuuntelin yhtenä päivänä radiosta loton historiasta kertovaa ohjelmaa. Heh-heh! - aupA
fiiuliN kirjoitti:
Koska täällä on luultavasti kaikki akateemisesti koulutettuja, siksi minä en osaakaan sulautua joukkoon.
Mutta hymyillään:))FiiuliN, sulautunut olet jo monen moneen joukkoon. Aikoinaan kotikontujesi vapautta uhattiin. Seurasi vapautta rakastavan kansan yksilöille normaalin elämän ankaria rajoitteita.
Ei siis ole aihetta itsensä väheksyntään. Kiitä selviämistäsi ja kajauta ilmoille Karjalan tytön alati vapauteen pyrkivä nauru ! Sakilla mennään "häntä pystyssä" mielikuvituksen rajattomassa vapaudessa.
- Iili
...ovat varmasti niitä oikean vapauden kulmakiviä.
On usein kumminkin niin, että vapautta on niin paljon kuin uskaltaa, julkeaa ja pystyy itse ottamaan. Sen vuoksi eri ihmisillä on eri määrä vapautta. Tässä mielessä vapaus muistuttaa aika paljon valtaa. Sitäkin eri ihmisillä on erilainen määrä.
Monet vapaudet on määritelty laeissa ja kansainvälisissä sopimuksissa. Vapauden hinta on usein se, että itse noudattaa lakeja ja sopimuksia.
Minun mielestäni vapaus ei ole pelkkää ottamista ja omien mielitekojensa toteuttamista. Siihen kuuluu myös antaminen tai vapaaehtoinen luopuminen jostakin.
Oikeudet on myös määritelty laeissa ja sopimuksissa ja säännöissä. Oikeudet ja vapaus ovat lähellä toisiaan. - Tähän sopii minusta hyvin jatkoksi seuraava:
Täällä peräänkuulutetaan sananvapautta varsin usein. Tämä on kuitenkin yksityisen yrityksen omistama ja hallinnoima foorumi, ja yritys on määritellyt, miten täällä kirjoitetaan. Niin ollen sanavapaus TÄÄLLÄ, näillä sivuilla, on just prikulleen sitä, miten sivujen ylläpitäjä oikeuksiensa perusteella sen määrittelee. Yrityksellä on vapaus julkaista sivustoja, kirjoittajilla on laaja vapaus kirjoitella. Yrityksellä on kuitenkin vapaus pitää kiinni omista säännöistään, omasta etiikastaan, omasta maineestaan ja omista eduistaan.
Olen varma, että on erilaisia näkemyksiä kuin minulla. Sekin on vapautta.- my.mm.eli
kirjoitukseni kanssa!
Ehdit Iili tyhjentää pajatson! Monet muutkin kirjoituksissaan sanoivat jo sen mitä itsekin olin ajatellut. Niinpä voin vain tylsästi todeta, ettei minulla olekaan mitään lisättävää!
Täällä palstalla meillä vapaus lukea tai olla lukematta, kukin oman valintansa mukaan.
Vapaus kirjoittaa , mutta vastuullisesti, ketään loukkaamatta. Esittää oma mielipiteensä. Kunnioittaa toisen mielipidettä, vaikka se olisi erilainen kuin oma.
Lukea/kirjoittaa mikä itseä kiinnostaa.
Tai olla kirjoittamatta.
Yksinkertaista. - Anu.1
Sanotaanhan että Suomi on vapaa maa, mutta miten sen kukanenkin sitten käsittää.
Meillä on sananvapaus, mutta ei varmaankaan nekatiivisessä mielessä.
Ei se ole vapauttaa kirjoittaa toisia häiriköiden, käyttäkäämme vapautemme oikein.
On hyvä että näilläkin palstoilla on kurinpito valvontaa, heti nähdään mitä täällä on kun serifi on lomalla.
Mutta kiitos tästä hyvästä vapaudesta mitä meillä täällä on, käyttäkäämme sitä oikein. - saara.dma
Anu.1 kirjoitti:
Sanotaanhan että Suomi on vapaa maa, mutta miten sen kukanenkin sitten käsittää.
Ei se ole vapauttaa kirjoittaa toisia häiriköiden, käyttäkäämme vapautemme oikein.
On hyvä että näilläkin palstoilla on kurinpito valvontaa, heti nähdään mitä täällä on kun serifi on lomalla.
Mutta kiitos tästä hyvästä vapaudesta mitä meillä täällä on, käyttäkäämme sitä oikein.Anu tuossa edellä puhui sananvapaudesta, jota jotkus säännöt rajoittavat. Ei esim. voi sanoa ja kirjoittaa mitä vain, jos se vahingoittaa tai loukkaa toista.
Tästä tuli mieleeni käsite itsesensuuri, joka kai 1970-luvulla Kekkosen aikaan tuli yleiseen tietoisuuteen. Silloin journalismi joutui arkailemaan, kun oli kyse naapurimaasta, käydyistä sodista tms.
Nykypäivänäkin itsesensuuri näyttäytyy lehdistössä esimerkiksi niin, että suuren mainostajan mainostulojen loppumisen pelossa, esitetään tekstissä joku asia parempana kuin se onkaan tai jätetään huonot puolet kokonaan mainitsematta. - Katleija
saara.dma kirjoitti:
Anu tuossa edellä puhui sananvapaudesta, jota jotkus säännöt rajoittavat. Ei esim. voi sanoa ja kirjoittaa mitä vain, jos se vahingoittaa tai loukkaa toista.
Tästä tuli mieleeni käsite itsesensuuri, joka kai 1970-luvulla Kekkosen aikaan tuli yleiseen tietoisuuteen. Silloin journalismi joutui arkailemaan, kun oli kyse naapurimaasta, käydyistä sodista tms.
Nykypäivänäkin itsesensuuri näyttäytyy lehdistössä esimerkiksi niin, että suuren mainostajan mainostulojen loppumisen pelossa, esitetään tekstissä joku asia parempana kuin se onkaan tai jätetään huonot puolet kokonaan mainitsematta.Minulle tuo itsesensuuri toi mieleeni sen, mitä vapauksia annan itselleni palstakirjoittelussa. Usein iskee kova itsesensuuri. Silloin olen (vain) lukija. Liekö se sitten jotain estyneisyyttä tai ajattelee, että samapa se on muidenkin kannalta kirjoitan tai en. Joskus taas mieli on vapaampi ja heittää kirjoituksen vähän joka paikkaan. Ikäänkuin pilkkii. Jos täkyyn joku ottaa kiinni, niin mukavaahan se on.
- alasammuttu
Anu.1 kirjoitti:
Mutta kiitos tästä hyvästä vapaudesta mitä meillä täällä on, käyttäkäämme sitä oikein.valvoo,se vapaudesta!
Katleija kirjoitti:
Minulle tuo itsesensuuri toi mieleeni sen, mitä vapauksia annan itselleni palstakirjoittelussa. Usein iskee kova itsesensuuri. Silloin olen (vain) lukija. Liekö se sitten jotain estyneisyyttä tai ajattelee, että samapa se on muidenkin kannalta kirjoitan tai en. Joskus taas mieli on vapaampi ja heittää kirjoituksen vähän joka paikkaan. Ikäänkuin pilkkii. Jos täkyyn joku ottaa kiinni, niin mukavaahan se on.
taitaa minulta puuttua kokonaan, mutta ajattelen, kun kirjoittelen näitä omiani,en viisaita pyrikkään, ei kai voi kenellekään haittaa olla.
Ikiomia ajatuksia maailman menosta,kokemaani,näkemääni, aitoja tuntoja, en muuta osaa.
Jos toisenlaisia kirjoittaisin,olisin hukassa,en jaksa googlea käyttää ja muuten tietoni ovat rajallisia.
Toiset kirjoittavat tietoja,taitoja,opittuja,minäkin sitä mitä luulen osaavani, siihen on tyydyttävä;))DD- elämme
SkillaN kirjoitti:
taitaa minulta puuttua kokonaan, mutta ajattelen, kun kirjoittelen näitä omiani,en viisaita pyrikkään, ei kai voi kenellekään haittaa olla.
Ikiomia ajatuksia maailman menosta,kokemaani,näkemääni, aitoja tuntoja, en muuta osaa.
Jos toisenlaisia kirjoittaisin,olisin hukassa,en jaksa googlea käyttää ja muuten tietoni ovat rajallisia.
Toiset kirjoittavat tietoja,taitoja,opittuja,minäkin sitä mitä luulen osaavani, siihen on tyydyttävä;))DDniitä kahtakymmentä vuotta, jotka naiset elävät 68 vuoden ja 69 vuoden välissä, on vappaus kirjottaa mitä mieleen juolahtaa.
- hihihi
elämme kirjoitti:
niitä kahtakymmentä vuotta, jotka naiset elävät 68 vuoden ja 69 vuoden välissä, on vappaus kirjottaa mitä mieleen juolahtaa.
:=D
- iloisia
hihihi kirjoitti:
:=D
Voi mutta oli hauskaa,niin minullakin,naurusi kiherrys aivan korvissani kuului.
- saara.dma
alasammuttu kirjoitti:
valvoo,se vapaudesta!
Viestisi Isoveli valvoo antoi minulle aiheen vähän googlettaa ja sen tuloksena löytyi monta sivullista tietoa asiasta.
Kertauksen vuoksi totean, että George Orwell kirjoitti joskus 1940 luvulla tieteisromaanin "Vuonna 1984", jossa hän kertoi tulevaisuuden totalitaarisesta (diktatuuri-) yhteiskunnasta, jota johtaa Isoveli.
Kyllä se Isoveli vaan valvoo tänäänkin esimerkiksi tietoliikenteessä. Siinä jokaisesta toimenpiteestä jää jälki, teletunnistetieto, jonka mukaan voidaan tarvittaessa seurata henkilön edesottamuksia.
Sitten kuljemme joka päivä valvontakameroiden ohi. Kuka keksii lisää?
Älkäämme kuitenkaan antako Isoveljen häiritä mielenrauhaamme. Isoveli on siitä kiva, että se jopa suojelee meitä vaikkapa terroristeilta.
- Katleija
"Maailma on kaunis ja hyvä elää sille
Jolla on aikaa ja tilaa unelmille
Ja mielen vapaus ja mielen vapaus.
On vapautta kuunnella metsän huminoita
Kun aamuinen aurinko kuultaa kallioita
Ja elää elämäänsä ja elää elämäänsä."
Sallinette tähän nämä tutut säkeet. - riistoako?
Eläköön vapaus!
Mieleni mun tekevi... tuoda tällainenkin, mielestäni pieneltä vapauden riistolta vaikuttava nykyinen ilmiö. Onko tuttua?
Mainostavat, että viikonloppuisin voi nyt puhua niin ja niin halvalla kännykkään, lähes puol´ilmaiseksi.
Tästä innostuneena sitten soitetaan ja puhutaan, käydään ystävät läpi. Toisaalta kaunis piirre. Ja kun nyt sitten ei maksa juuri mitään, niin puhutaan ja puhutaan, joskus toista edes kuulematta, tuntitolkulla, sunnuntainakin.
"Vapauden riistoa", sanoisin kuuntelijan kannalta.
(Onkohan minulla tänään huono päiväni?)- saara.dma
Vapauden riistoksi voidaan kyllä luokitella kuvailemasi puhelinterrori.
Miten osaisimme nätisti saada soittajan ymmärtämään, että nyt ei ole enää aikaa jatkaa jutustelua. Koska tosiaan soittaja luulee ilahduttavansa soitollaan kuuntelijaa, niin ei sitä ihan epäkohteliaasti voi katkaista.
Kai kuitenkin kuuntelijalla pitää olla joku keino saada puhelu lopetetuksi säädyllisesti.
Jos et kerro kenellekään, paljastan sinulle ovelan lopetuskeinon, jonka joskus kuulin:
Kun saat (vihdoin) suunvuoron, lopeta puhelu KESKEN OMAN PUHEESI! On mahdollista, että soittaja ei soita enää ja jos soittaakin, niin voihan aina syyttää teleoperaattoria.
Mitä opimme tästä? - fiiuliN
saara.dma kirjoitti:
Miten osaisimme nätisti saada soittajan ymmärtämään, että nyt ei ole enää aikaa jatkaa jutustelua. Koska tosiaan soittaja luulee ilahduttavansa soitollaan kuuntelijaa, niin ei sitä ihan epäkohteliaasti voi katkaista.
Kai kuitenkin kuuntelijalla pitää olla joku keino saada puhelu lopetetuksi säädyllisesti.
Jos et kerro kenellekään, paljastan sinulle ovelan lopetuskeinon, jonka joskus kuulin:
Kun saat (vihdoin) suunvuoron, lopeta puhelu KESKEN OMAN PUHEESI! On mahdollista, että soittaja ei soita enää ja jos soittaakin, niin voihan aina syyttää teleoperaattoria.
Mitä opimme tästä?Tuossakin asiassa minun mielipiteeni on erilainen, vaikkemme nyt oikein tosissamme olisikaan.
Sanon suoraan lehtitilausten myyjille etten tilaa mitään.
Jollekin tuttavalle taas kerron minulla olevan jotakin menoa, etten ehdi enempään jutteluun.
Aivan samoin olen huomannut jonkun lopettavan yhteydenpidon Messengerissä ja samoin teen minäkin.
Oudolta tuntuisi jos joku soittaisi minulle ja katkaisisin puhelun oman juttuni aikana. Eiköhän tuo toinen ihmettelisi sen jälkeen miksi minä en ottanut uutta puhelua keskeytymisen takia. - ii-li
fiiuliN kirjoitti:
Tuossakin asiassa minun mielipiteeni on erilainen, vaikkemme nyt oikein tosissamme olisikaan.
Sanon suoraan lehtitilausten myyjille etten tilaa mitään.
Jollekin tuttavalle taas kerron minulla olevan jotakin menoa, etten ehdi enempään jutteluun.
Aivan samoin olen huomannut jonkun lopettavan yhteydenpidon Messengerissä ja samoin teen minäkin.
Oudolta tuntuisi jos joku soittaisi minulle ja katkaisisin puhelun oman juttuni aikana. Eiköhän tuo toinen ihmettelisi sen jälkeen miksi minä en ottanut uutta puhelua keskeytymisen takia....että kun eräs etäisesti tuntemani henkilö soitti juovuspäissään, enkä keksinyt mitään keinoa lopettaa puhelua, niin sanoin: "Anteeksi nyt linja pätkii. Mitä sinä oikein sanoit". Hetken kuluttua: "Haloo, nyt en kuule." ja sen jälkeen: "Haloo, haloo, haloo..." Sitten suljin puhelimen. - En tiedä, menikö täydestä, mutta ei se henkilö ainakaan vaikuttanut loukkaantuneelta, kun tapasin hänet.
Kun tuossa nyt mainittiin puhelinmyyjät, niin haluan muistuttaa kerran taas Robinsonin listasta:
Puhelin-Robinson:
http://www.ssml.fi/
ja sieltä "Suoramarkkinointikiellot"
"Yksityisillä henkilöillä on mahdollisuus rajoittaa kaupallista puhelintarjontaa soittamalla palvelunumeroon 0600 13404 ma-pe klo 8.30-18 (puhelun hinta 0,39 €/min pvm), johon ilmoitetaan nimi, numero ja osoite."
On myös "Posti-Robinson", jossa voi kieltää suoramarkkinointikirjeet.
Suomen Suoramarkkinointiliitto on kunniallinen paikka. Sen jäsenet todella noudattavat näitä kieltoja, joskin virheitä voi tapahtua. Silloin vain pitää muistuttaa puhelinmyyjälle, että on Robinson-listalla. Jos myyjän firma kuuluu Suoramarkkinointiliittoon, niin hän nöyrästi pyytää anteeksi. - riistoako?
ii-li kirjoitti:
...että kun eräs etäisesti tuntemani henkilö soitti juovuspäissään, enkä keksinyt mitään keinoa lopettaa puhelua, niin sanoin: "Anteeksi nyt linja pätkii. Mitä sinä oikein sanoit". Hetken kuluttua: "Haloo, nyt en kuule." ja sen jälkeen: "Haloo, haloo, haloo..." Sitten suljin puhelimen. - En tiedä, menikö täydestä, mutta ei se henkilö ainakaan vaikuttanut loukkaantuneelta, kun tapasin hänet.
Kun tuossa nyt mainittiin puhelinmyyjät, niin haluan muistuttaa kerran taas Robinsonin listasta:
Puhelin-Robinson:
"Yksityisillä henkilöillä on mahdollisuus rajoittaa kaupallista puhelintarjontaa soittamalla palvelunumeroon 0600 13404 ma-pe klo 8.30-18 (puhelun hinta 0,39 €/min pvm), johon ilmoitetaan nimi, numero ja osoite."
Suomen Suoramarkkinointiliitto on kunniallinen paikka. Sen jäsenet todella noudattavat näitä kieltoja, joskin virheitä voi tapahtua. Silloin vain pitää muistuttaa puhelinmyyjälle, että on Robinson-listalla. Jos myyjän firma kuuluu Suoramarkkinointiliittoon, niin hän nöyrästi pyytää anteeksi.... sanastoa sinulta tuossa ensimmäisessä kappaleessasi, kännykästäni rupeaa vihdoin "akku loppumaan", langattomani vien suhisevalle alueelle, jolloin onkin enää vain aika toivotella hyviä vointeja.
Sitten ihmetellään, miksi minä en soita. Soitan, kun on asiaa. Ja jutustelupuhelutkin voi aloittaa kysymällä "enhän häiritse" ja pitää myös kohtuullisen mittaisina. - saara.dma
ii-li kirjoitti:
...että kun eräs etäisesti tuntemani henkilö soitti juovuspäissään, enkä keksinyt mitään keinoa lopettaa puhelua, niin sanoin: "Anteeksi nyt linja pätkii. Mitä sinä oikein sanoit". Hetken kuluttua: "Haloo, nyt en kuule." ja sen jälkeen: "Haloo, haloo, haloo..." Sitten suljin puhelimen. - En tiedä, menikö täydestä, mutta ei se henkilö ainakaan vaikuttanut loukkaantuneelta, kun tapasin hänet.
Puhelin-Robinson:
Suomen Suoramarkkinointiliitto on kunniallinen paikka. Sen jäsenet todella noudattavat näitä kieltoja, joskin virheitä voi tapahtua. Silloin vain pitää muistuttaa puhelinmyyjälle, että on Robinson-listalla. Jos myyjän firma kuuluu Suoramarkkinointiliittoon, niin hän nöyrästi pyytää anteeksi.Nyt Iili antoikin meille sopivat repliikit, joilla voimme saada humalikot ja puheripuliin sairastuneet tuttavat ojennukseen.
Olen Robinsonin kautta saanut rauhoitettua puhelimeni. Joskus harvoin saattaa silti tulla vielä rahankeräyspyyntöjä "hyvään tarkoitukseen".
Ne ovat kai sellaisia "villejä" yrittäjiä, jotka eivät ole järjestäytyneitä; saattavat olla jopa huijareita.
Sellaiset puhelut voi tietenkin lopettaa tylysti (etteivät enää soittelisi). - *satu
saara.dma kirjoitti:
Mitä opimme tästä?onkin tullut tavakasi, (tuli mieleen Saaran viestistä) että jos on jo puhuttu pitkään ja asiat ovat selvät, niin jos vaikka minulta kesken oman lauseeni loppuu virta kännykästä, minun ei tarvi enää ottaa uutta puhelua vain sanoakseni, että yty loppui tästä käsipuhelimesta - varsinkin, jos olen menossa kaupungilla tai autossa. Kannattaa sopia tästä tavasta tuttavien kanssa, elleivät he vielä tiedä tätä uutta käytäntöä. Se helpottaa paljon kanssakäymistä.
- *satu
*satu kirjoitti:
onkin tullut tavakasi, (tuli mieleen Saaran viestistä) että jos on jo puhuttu pitkään ja asiat ovat selvät, niin jos vaikka minulta kesken oman lauseeni loppuu virta kännykästä, minun ei tarvi enää ottaa uutta puhelua vain sanoakseni, että yty loppui tästä käsipuhelimesta - varsinkin, jos olen menossa kaupungilla tai autossa. Kannattaa sopia tästä tavasta tuttavien kanssa, elleivät he vielä tiedä tätä uutta käytäntöä. Se helpottaa paljon kanssakäymistä.
Ei edes voisi ottaa kaupungilla ollessaan, mutta kotona olen joskus aikaisemmin ottanut uudelleen yhteyden lankapuhelimella tuollaisessa tapauksessa, kun hyvin vanha sukulaiseni soitti ja minun kännykästäni loppui virta kesken oman lauseeni. - Nykyisin ei siis tarvitse enää, jos niin vielä sattuisi käymään.
- Miten te muut toimitte k.o. tilanteessa? - saara.dma
*satu kirjoitti:
Ei edes voisi ottaa kaupungilla ollessaan, mutta kotona olen joskus aikaisemmin ottanut uudelleen yhteyden lankapuhelimella tuollaisessa tapauksessa, kun hyvin vanha sukulaiseni soitti ja minun kännykästäni loppui virta kesken oman lauseeni. - Nykyisin ei siis tarvitse enää, jos niin vielä sattuisi käymään.
- Miten te muut toimitte k.o. tilanteessa?Tämä kännykkäaika on todella muuttanut puhelinkäyttäytymistä, kun jo näytöltä nähdään, kenestä on kysymys.
Jos akku loppuu puhelun aikana, ehtii kyllä lopettamaan puhelun heti piippauksen jälkeen ennenkuin menee ruutu ihan pimeäksi.
Ylipäätään pyrin pitämään puhelimessa aina tehoa.
Kuulin, että kovassa pakkasessa kännykkä toimii vain muutaman minuutin. Lämmin rintatasku on talvella mukava paikka kännykälle. - aupA
saara.dma kirjoitti:
Tämä kännykkäaika on todella muuttanut puhelinkäyttäytymistä, kun jo näytöltä nähdään, kenestä on kysymys.
Jos akku loppuu puhelun aikana, ehtii kyllä lopettamaan puhelun heti piippauksen jälkeen ennenkuin menee ruutu ihan pimeäksi.
Kuulin, että kovassa pakkasessa kännykkä toimii vain muutaman minuutin. Lämmin rintatasku on talvella mukava paikka kännykälle.Kännykkä katosi kerran lumihankeen ja jäätyi. Sain pienen, kätevän tilalle.
Entäs sitten digikamera ?
Sopiiko sillä kuvata tulipalopakkasessa ? - ii-li
saara.dma kirjoitti:
Tämä kännykkäaika on todella muuttanut puhelinkäyttäytymistä, kun jo näytöltä nähdään, kenestä on kysymys.
Kuulin, että kovassa pakkasessa kännykkä toimii vain muutaman minuutin. Lämmin rintatasku on talvella mukava paikka kännykälle.Jos on soittaja, jonka kanssa haluaa lopettaa keskustelun, niin voi sanoa, että jommankumman akku alkaa loppua, kun kuuluu piippausta. (Toinen ei kuule sitä, jos oma puhelin piippaa.) Sen jälkeen onkin helppo alkaa lopetella puhelua ihan kohteliaalla ja ystävällisellä tavalla.
Joskus on hauska seurata vierestä, miten joku alkaa lopetella puhelua. Kunnella niitä kaikkia ilmaisuja, joita hän käyttää antaakseen ymmärtää, että haluaa lopettaa puhelun.
On epäkohteliasta että puheluun vastaaja lopettaa puhelun, mutta joskus suorastaan naurattaa, kun kuuntelee, miten joku yrittää saada puhelun loppumaan.
Minulla on joskus aivan mahdoton ongelma lankapuhelimen kanssa: Juuri kun olen menossa vessaan, niin se soi, kun olen sen kohdalla. Kun kerta olen sen kohdalla, niin tietysti vastaan. Puhelimen johto on sen mittainen, että pääsen puolen metrin päähän vessanpöntöstä, mutta en tarpeeksi lähelle. Siinä kyllä sitten täytyy kaikin tavoin kiemurrella, että saisi puhelun loppumaan lyhyeen. - Hintriika
saara.dma kirjoitti:
Kuulin, että kovassa pakkasessa kännykkä toimii vain muutaman minuutin. Lämmin rintatasku on talvella mukava paikka kännykälle.Ketjun nimen mukaan otan vapauden poiketa aiheesta. Muistin juuri viimeöisen uneni. Olin jossakin kerhohuoneen tapaisessa, jossa oli näitä vakiopalstalaisia, ja mietin, kuka kukin mahtaa olla. Joku puhutteli yhtä naista Saaraksi ja kysyin, oletko se saara.dma! Vastasit myöntävästi.
Nyt unen muistettuani katsoin ekan kerran profiiliasi ja hämmästyin, sillä kuvasi muistutti suuresti unessani ollutta naista! Että kaikkea sitä... - saara.dma
aupA kirjoitti:
Kännykkä katosi kerran lumihankeen ja jäätyi. Sain pienen, kätevän tilalle.
Entäs sitten digikamera ?
Sopiiko sillä kuvata tulipalopakkasessa ?Kaivoin esiin digikameran käyttöohjeen ja löysin sieltä seuraavat tiedot: Käyttölämpotila 0 - 40 ast.C, säilytyslämpötila -20 - 60 ast.C. Kameralla ei suositella kuvaamista kylmissä ja kuumissa olosuhteissa, jotka ovat annetun lämpötila-alueen ulkopuolella.
Myös annettiin ohje kosteuden tiivistymisen estämiseksi, että "jos tuot kameran kylmästä lämpimään, sulje se muovipussiin ja anna sopeutua uuden paikan olosuhteisiin reilun tunnin ajan". - saara.dma
Hintriika kirjoitti:
Ketjun nimen mukaan otan vapauden poiketa aiheesta. Muistin juuri viimeöisen uneni. Olin jossakin kerhohuoneen tapaisessa, jossa oli näitä vakiopalstalaisia, ja mietin, kuka kukin mahtaa olla. Joku puhutteli yhtä naista Saaraksi ja kysyin, oletko se saara.dma! Vastasit myöntävästi.
Nyt unen muistettuani katsoin ekan kerran profiiliasi ja hämmästyin, sillä kuvasi muistutti suuresti unessani ollutta naista! Että kaikkea sitä...On se kivaa, kun ollaan tultu niin tutuiksi, että tavataankin - jos ei muuten niin unessa!
- my.mm.eli
saara.dma kirjoitti:
On se kivaa, kun ollaan tultu niin tutuiksi, että tavataankin - jos ei muuten niin unessa!
Voi hurja, nyt minullekin jo palstalaiset tulivat uniini viime yönä! Olin muka risteilyllä kanssanne :)) Johtuikohan tuo uni siitä harmista kun en pääse mukaan?
Pitäisi varmaan kokonaan lopettaa nuo iltamyöhäiset vierailut palstalla!! my.mm.eli kirjoitti:
Voi hurja, nyt minullekin jo palstalaiset tulivat uniini viime yönä! Olin muka risteilyllä kanssanne :)) Johtuikohan tuo uni siitä harmista kun en pääse mukaan?
Pitäisi varmaan kokonaan lopettaa nuo iltamyöhäiset vierailut palstalla!!minä monasti olen unessa ja valveillakin seurassanne.
Juttelin yksin, missähän Suvi piileksii,nyt My.mm.eli on kahvittelemassa J.pukkinsa kanssa ,kyselen vielä itseltäni, miksi eivät lähde kaksin risteilylle ja mitä on ylikypsän kiireet,kun arvelee ettei jouda mukaan.
Kyselen itseltäni mistä kalat sardiini purkkeihin tulevat vaarivaarille,missähän Heikki kuljeskelee,mitä tekee.
Tälläistä sananvaihtoa käyn itseni kanssa.
Onneksi muori soittelee ja saan kuulla ihmisäänenkin,oiva laitos tuo Skype.
Tämä on ihan hyvä "seurapiiri" minunlaiselle yksineläjälle,tulee jonkunlaista aihetta"keskustella",siitä kiitos kaikille ystäville palstoilla.- aupA
saara.dma kirjoitti:
Kaivoin esiin digikameran käyttöohjeen ja löysin sieltä seuraavat tiedot: Käyttölämpotila 0 - 40 ast.C, säilytyslämpötila -20 - 60 ast.C. Kameralla ei suositella kuvaamista kylmissä ja kuumissa olosuhteissa, jotka ovat annetun lämpötila-alueen ulkopuolella.
Myös annettiin ohje kosteuden tiivistymisen estämiseksi, että "jos tuot kameran kylmästä lämpimään, sulje se muovipussiin ja anna sopeutua uuden paikan olosuhteisiin reilun tunnin ajan".Digikameran käyttöohjeista suurkiitokset. Omat ohjeet olivat varman päälle "kassakaapissa" tallessa kuten joskus sattuu.
Eilen -27 C:n viimassa kamera seurasi emäntäänsä turkisrukkasen sisässä kenkäkassissa. Ei se nyt lainkaan vilkutellut, kun hoivasin sitä neuvojesi mukaan. Muuten: hyvä jatkossakin käyttää vapaus-otsikkoa, siitä monet pitävät. - rasittava tapa
riistoako? kirjoitti:
... sanastoa sinulta tuossa ensimmäisessä kappaleessasi, kännykästäni rupeaa vihdoin "akku loppumaan", langattomani vien suhisevalle alueelle, jolloin onkin enää vain aika toivotella hyviä vointeja.
Sitten ihmetellään, miksi minä en soita. Soitan, kun on asiaa. Ja jutustelupuhelutkin voi aloittaa kysymällä "enhän häiritse" ja pitää myös kohtuullisen mittaisina.Toiset eivät millään ymmärrä, että työpaikalla ei ole mahdollisuutta eikä aikaa paasata puhelimeen niitä näitä. Asia puhuttava nopeasti ja soitettava kotiin jos haluaa lörpötellä.
Nykyisin ihmisillä on niin kiire töissä, että turhat puhelut rasittavat ihan hirveästi hermoja. - Helena04 ejk.
*satu kirjoitti:
- Miten te muut toimitte k.o. tilanteessa?... tässä vielä lueskeltuani kysymyksesi, lähestyn vastauksellani: Jos kännykästäni kotioloissa akku loppuu kesken puhelun, niin lankapuhelimella tietenkin jatkan keskustelut asiallisesti loppuun.
Näin varmaan teen, vaikka akku loppuu kodin ulkopuolellakin liikkuessani, joskaan puheluni eivät ole pitkiä. - Asrid
Helena04 ejk. kirjoitti:
... tässä vielä lueskeltuani kysymyksesi, lähestyn vastauksellani: Jos kännykästäni kotioloissa akku loppuu kesken puhelun, niin lankapuhelimella tietenkin jatkan keskustelut asiallisesti loppuun.
Näin varmaan teen, vaikka akku loppuu kodin ulkopuolellakin liikkuessani, joskaan puheluni eivät ole pitkiä.Mie piän aina vara akkuu mukana
- Pääsky64
my.mm.eli kirjoitti:
Pitäisi varmaan kokonaan lopettaa nuo iltamyöhäiset vierailut palstalla!!on telepaattinen vaikutus.Myöskin catissa.Olen ennakoiden nähnyt unessa jos jotain merkittävää ihmistä tapaan.
Olenkin mietinyt miten se vaikutta pitemmän päälle.
Pitääkin pitää varansa ettei virtuaali ihmiset ohita oikeita kontakteja.
Kun käydään tapaamassa miiteissä ihmiset muuttuvat todellisiksi.
Yöllä kävelimme mieheni kanssa lumisateessa kotiin,oltuamme tanssimassa.
Sanoin että hyvä kun tuli lähdettyä että miten epäterveellistä olisi vaihtoehtoisesti istua yhdessäkohti näkymättömien ihmisten kanssa.
Täällä voi kyllä ystävystyä ihan oikeasti.
- saara.dma
Huomasittelo, että vielä aamulla oli palstalla presidentin valintaa koskeva ketju, joka on kokonaan poistunut tai poistettu. Mikä on kyseessä, sensuuri vai itsesensuuri?
On kyse sensuurista?
Nuo kaksi ovat tämän hetken ”kuuluisimmat työnhakijat”.
Arvostelijoina ja työhön valitsijoina koko Suomen kansa.
Nyt heitä saa pitää suurennuslasin alla ja arvostella viikon verran.
Miten kukin sen tekee, siirtynee itsesensuurin puolelle.
- señora lyyli
tulen nyt toista kertaa vastamaan tähän kirjotuksee.yhtenä päivänä minul oli ongkelmia niin ko näky olevan muillakii.
pystyin kirjottammaa vaan vieraalla nimimerkillä. kun kirjotin vastausta, niin siinä ilmotettii että se julkastaa #tällä# nimimerkillä.
no kirjotin sitte kuitenkin sillä pienen kirjeen, ilmotin kyllä siinä allekirjotuksella että kirjottja on lyyli.
poistin sitte kirjotuksen myöhemmin ko sain asiasta selvyyten. sanoin toivolle että onkohan minun nimimerkki muutettu seriffin toimesta vai suomi 24 toimesta toiseksi. hää tietää että mie kirjottelen täällä.
asia selkisi ko toivo sano että hänen vaimonsa käyttää sitä nimimerkkiä. vaimo kotona ollessaa käytti minun konetta muutaman kerran ja oli avant itsellee sähköpostin.
siksi en sanont eellä mikä nimimerkki oli ja otin kirjotuksein täältä pois ko asia selkisi,en tiiä ehtikö kukkaa sitä lukea.
illalla häiriö sitte hävis. nimimerkki ei tullu ennää esiin, pystyin kirjottammaa omalla nimimerkillä. mutta olin mie ihmessäin mite tuommosta voip olla,:))
mie ko vilkasin tuota sinun profiilii, sie olet kaunis ja arvokkaan näkönen rouva, hyvin kaunis kuva ja kehykset.
saan varmaa sinutella etelleenkin niinko tääl on tapana. on sinul vissii kuva olt ennekii, mutten ole tullu katsottuu.
sitä ko ei tiiää ihmisen oikeeta näkköö niin sitä pittää toista lähellä ommaa tasoaa. mutta ko näkkee et häntä onkii siunattu kauniilla ulkonäöllä sitä aristellee puheissaa enenpi.
täst tullee nyt niin pitkä kirjotus, mutta puhun kuitenki siitä vappaudesta vähän.
minul on vapaudesta olt eri aikoina eri käsitys. jalmarin aikaa vapaus oli isäänmaallista ja mie suomen kansalaisena sain ossuutein siitä, ellää itsenäisessä suomessa.
kotielämässä tunsin vapautta vaikka jalmarin pillin mukkaa mäntii. sain vappaasti hoitaa kotityöt ja navetta hommat, sain päättää mitä syyvää ja mitä tuuaa kaupasta,melkee;)))
äitin komennnon jälkee se oli vapautta.:))
leskeksi jäätyy, mie en uskonu pärjääväni yksinäin, miehä oisin ottant vaik minkä hunsvotin hoitamaa asioitain jos vaa joku ois tullu. niin olin oppinu olemaa toisen talutettavissa.
minnuu suojeltii kuitenki ettei kukkaa sellanen tullu tielle, miun piti selvitä iteksein ja oppia hoitamaan asoita. ja opinha mie:)))
nyt tiiän mikä oikea vapaus on. jos oisin jalmarin aikaa ymmärtänny oman vapauten merkityksen oisin olt hänelle varmaa vertaisenpi vaimo ja hänel ois olt minust enenpi seuraa.
vapaus on aatella mitä tahtoo ja panna asioita sellasee ooterii ko itse tykkää. vapaus oli kirkosta eroomisessakin tekijänä.
mie itse löysin jumalani, se ei oltkaa sellanen jonka muut saneli. tännää ihminen on erilainen ko 2000 vuotta sitten, heil oli omat jumalansa ja tietämyksensä.
sie sanot totuuden ,vanhetessaa ihminen suop itsellee juuri noita vapauksii.
mie aina yhdistän mandeelan vapautee. luin yhten vuoten hänen elämän kertansa. hää selvis vuoskymmenet vankilassa, koska hää löys vapauden, hää oli löytäny sen sisältää.
yhdyn sinnuun eläköön vapaus.
terveisin lyyli- saara.dma
Tämä tietoliikenne on tosiaan niin merkillinen juttu, että sitä ei ymmärrä. Joskus viestit kulkevat nöyrästi ja joskus tulee erilaisia ilmoituksia, että on jotain hämminkiä matkassa.
Olet aina avomielisesti tilittänyt tuntojasi. Myönnät pilke silmäkulmassa ;))) että äitisi ja miehesi komennon alla ollessasi tyydyit siihen ja löysiit siitäkin parhaat puolet.
Nyt vanhemmiten olet löytänyt oman tiesi, teet omat ratkaisusi ja tunnet sisäistä vapautta, vertaus Mandelaan oli hieno oivallus.
Hyvää illanjatkoa sinulle ja kaikille palstalaisille. - vapaus
saara.dma kirjoitti:
Tämä tietoliikenne on tosiaan niin merkillinen juttu, että sitä ei ymmärrä. Joskus viestit kulkevat nöyrästi ja joskus tulee erilaisia ilmoituksia, että on jotain hämminkiä matkassa.
Olet aina avomielisesti tilittänyt tuntojasi. Myönnät pilke silmäkulmassa ;))) että äitisi ja miehesi komennon alla ollessasi tyydyit siihen ja löysiit siitäkin parhaat puolet.
Nyt vanhemmiten olet löytänyt oman tiesi, teet omat ratkaisusi ja tunnet sisäistä vapautta, vertaus Mandelaan oli hieno oivallus.
Hyvää illanjatkoa sinulle ja kaikille palstalaisille.Sanotaahan yhessä laulusakin siten,että Vapaus se varmasti voittaa
Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1317105Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631654350Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen543442Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4933096Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2932070Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361733Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja201651- 911563
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1761472Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151426