Olen pohjustanut ja kelivoidellut luistelusukseni siinä määrin, että olen laihtunut voidellessa enemmän kuin hiihdellessä.Ongelmana on kuitenkin se, että vain muutaman kilometrin hiidon jälkeen suksieni pojat ovat aivan harmaat perrr...
Mitä mieltä olette porakoneeseen kiinni laitettavasta harjasta. KIIIITOOOOS.
Voitelu
7
3436
Vastaukset
- teukka
Jos suksi on pohjustettu hyvin, eikä voide pysy, lieneepä syynä suksen huono pohja. Minulla on muutamat Peltoset, jotka menevät äkkiä harmaaksi, vaikka sulattelee monet kerrokset voiteita. Sitten minulla on muutamat Fisherit, joita ei saa harmaaksi millään. Halvemmissa suksissa on huonompi pohja.
- Volcan
Olekto alunperin pohjustanut sukset kunnolla? Pohjustusvoidetta tulatetaan 5-10 kerrosta välillä jäähydttäen, siklaten ja harjaten. Sitten pari kerrosta kelivoidetta välisiklauksella ja harjauksella. Jos harmaantuminen jatkuu, voi kelivoiteen alle laittaa kerroksen vaikka Rexin mustaa, joka on kovaa tavaraa (siklataan hieman lämpimänä) ja parantaa etenkin pakkasella luistoa.
Ilman porakoneharjaa ei ole elämää... RedCreek on kova juttu!- onnistuu
Hyväksyn vastauksen. Olen laiminlyönyt täten
pohjustuksen perusteellisuuden.
Harjauksen osalta haluaisin kuitenkin
helpottaa elämää, paljonko noi porakonehärdellit
maksaa ja mistä olette hankkineet.
KIITOS asiallisista vastauksistanne jo nyt.
- asd
ongelmana on se ettei voide näytä pysyvän suksien pohjassa. vaihtoehto ja pari miksi näin käy. joko ns. ämpärinmuovipohjat tai (todella) huono pohjustus tai pohjan kuvio on todella tukossa.
ensimmäiseen ei ole ratkaisua tai oikeastaan on mutta se vaatii uudet sukset
toiseen uusi pohjustus
kolmanteen hionta
käsinharjaamalla tulee mielestäni parempi jälki, mutta koneesta on iso apu kun tehdään 3-6pari iltaan suksia kisakuntoon. vaarana on myös pohjan polttaminen porakoneen avulla, käsin ei pitäisi onnistua tai se vaatii todella ihme kädet. - T.Tasatyöntö
Jos pohja on harmaa syystä , että voidetta ei tosiaankaan ole, niin ok, mutta jospa siellä on liikaa voidetta... sekin näyttää harmaalta kerrokselta muutaman kilometrin jälkeen!!!!!
Ota harja lenkille mukaan ja harjaa vaikka pari kertaa lenkin aikana ja harmaus saattaapi poistua ja sukset luistavat taas paljon paremmin kuin aikaisemmin!!!!
Harmaa "jälki" pohjassa on usein juuri merkki siitä, että voidetta on liikaa!!!!!! - H.P.H
Suksen pohjan harmauteen on monia syitä. Ensinnäkin voidetta ei välttämättä ole tarpeeksi, tai sitten keli on ollut niin kuluttavaa, että voiteet on kuluneet pohjasta nopeammin.
Yksi syy voi myös olla se, että suksen jäykkyys ja voidepesä eivät ole oikeanlaiset sinulle. Silloin voiteet kuluvat pohjasta nopeammin pois, varsinkin jos sukset on liian löysät.
Kyseessä voi toki olla sekin että sukset on hankittu halvemmasta päästä, joten pohjamateriaali ei ole sellainen jossa voiteet kovin kauaa pysyvät. Nämä ovat niitä niinsanottuja muovipohjaisia suksia.
Jos voitelu tuottaa suurta päänvaivaa ja vielä suurempaa stressiä niin suosittelen kääntymään asiantuntevan urheiluliikkeen puoleen. Monesta liikkeestä nimittäin löytyy voitelupalvelu.
Luikkaita kelejä kaikille! - Peltoseni
Noniin.Eilen uhrasin n. 3 tuntia suksen laittoon:
Karhunkielellä kakka pois, sitten messinkiharjalla suksi auki, noin 4 kerrosta sinistä reksiä sulatus, siklaus, harjaus, viimeisenä violetti. Ainoo mitä muutin oli se, että siklasin ja harjasin suksen kärjestä kantapään suuntaisesti.
Lenkin jälkeen sukset suorastaan loistivat, kun aiemmin vastaavalla matkalla jo harmaantuivat. Voiko olla näin pienestä kiinni? Suksi pelasi hyvin, pakkasta -2. Mitä tekisitte vielä toisin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937838
- 403752
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021886- 241210
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321053Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,281003Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53837Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31792Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia10750Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60749