Eli siinä se lyhykäisyydessään. Olen tuossa etsinyt erilaisia tapoja valkean tekoon. Laavulla yöpymisen kannalta olen ajatellut..Vaikuttaako kokoamistapa vai pärjääkö vain tarpeeksi paksulla pöllillä. Ajatuksena on, että ei haitta vaikka kipinässä mies "sammuukin"..MIllä tyylillä hehkuu kohentelematta pisimpään? Kokemuksia??Mielipiteitä??
Rakovalkean teko
5
6954
Vastaukset
- ole kirjat väärällään
Erä- ja muissakin kirjoissa on ihan kuvallisia ohjeita rakovalkean tekoon.
Eikö se ole niin että palonopeus on tuuma ja tunti, siitä voit laskea sen palaako vielä jos kipinä sammuu. Ja kohenteluahan rakovalkea ei tarvitse, koska se säätää itse itseään. Jos ostakin kohtaa palaa nopeammin, tulee isompi väli ja palaminen hidastuu. Ja päin vastoin eli on automaattisesti säätyvä.- niin...
että nämä keskustelupalstat ovat juuri tarkoitettu kysymystenkin esittämiseen?
- avauksen viitsisi lukea
Kokemusperäistä tietoahan tuossa haetaan. Lisäksi on olemassa aika monta muutakin "tulimallia" ku se rakotuli, joka ei toimi ku kuivalla puulla.
Ite olen kyllä tuoreenkin puun saanu laavua lämmittämään tekemällä ns. seinätulen. Märkä puu palaa ja ennenkaikkea "seinä" säteilee lämpöä hyvin juuri esim. laavulle. Teko-ohje löytyy esim. Aulion teoksesta:"Suuri retkeilykirja"
Tuuma ja tunti on vain ohjeellinen arvo, johon kovasti vaikuttaa puulaji,laatu ja kosteus. Mainitsemani senä ei puuta lisäämättä yötä kestä, mutta en suosittele kyllä rakotultakaan jättämään valvonnatta. Sehän voi kuitenkin varotoimista huolimatta kaatua tai kynnyspuusta huolimatta mies tai miehen pussi voipi olla tulessa.
Omalla maalla noita on kiva viritellä ja kokeilla, mutta muuallahan se vaatii maanomistajan luvan. Vaeltaessa hyvä alusta ja pussi on kova sana. - kokemusperäiset tiedot
avauksen viitsisi lukea kirjoitti:
Kokemusperäistä tietoahan tuossa haetaan. Lisäksi on olemassa aika monta muutakin "tulimallia" ku se rakotuli, joka ei toimi ku kuivalla puulla.
Ite olen kyllä tuoreenkin puun saanu laavua lämmittämään tekemällä ns. seinätulen. Märkä puu palaa ja ennenkaikkea "seinä" säteilee lämpöä hyvin juuri esim. laavulle. Teko-ohje löytyy esim. Aulion teoksesta:"Suuri retkeilykirja"
Tuuma ja tunti on vain ohjeellinen arvo, johon kovasti vaikuttaa puulaji,laatu ja kosteus. Mainitsemani senä ei puuta lisäämättä yötä kestä, mutta en suosittele kyllä rakotultakaan jättämään valvonnatta. Sehän voi kuitenkin varotoimista huolimatta kaatua tai kynnyspuusta huolimatta mies tai miehen pussi voipi olla tulessa.
Omalla maalla noita on kiva viritellä ja kokeilla, mutta muuallahan se vaatii maanomistajan luvan. Vaeltaessa hyvä alusta ja pussi on kova sana.No missä ne viipyy rakovalkean teko-ohjeet ja kokemusperäinen käyttö.
Tottakai joku paloaika on vain ohjeellinen. Mutta on se karkeasti arvioituna edes jotain ettei rupea 10 sentin halkaisijasta tekemään koko yön kestävää tulta. Mutta kertokaas nyt noviisille miten ne puut saadaan pysymään pystyssä ja aloillaan. Eli miten ne tuetaan päistään ja miten maahan.
Miten ne pääsee kunnolla valumaan. Toisaalta olen kuullut että jos rakovalkean tekee niin että on kaksi vierekkäistä puuta alhaalla ja yksi joka laskee ylhäältä alas. Eli kolmen puun rakovalkea.
- Hiiliteräs
Kokeile ns:kolmen puun rakovalkeaa,pysyy helpommin kasassa kuin aito eikä tarvitse perkkapuuta estämään "pyörähdystä" yläpuun tippumista,joten on turvallisempi.
Katso vaikka täältä netistä kolmen puun rakovalkea,löytyy jopa kuvia.
Ja on muuten helpompi tehdä kuin rakovalkea.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 773154
- 492390
- 322097
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812082- 1371849
- 311725
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313291623Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne81514Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61214Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam441212