kuukuppi

hyviä kokemuksia

Kaikkien kannattais kokeilla kuukuppia kuukautis suojaksi.Ei tarvii enää ihmetellä , voiko mennä uimaan tai valuuko jostain jotakin.Hieman harjoittelua nyt talvikaudella, koska on tekniikkalaji, ja sit kesällä rannalle auringosta nauttimaan. netistä löytyy tietoa 'kuukuppikunta' osoitteesta.Hinta on kohtuullinen ja säästää itsensä nopeasti takaisin, kun ei tarvitse siteitä yms.

114

39680

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liikkuja

      että, minulla tuli ohivuotoja potkunyrkkeillessä, eli tuo alipaine keikahti ja lorahti/lorahtaa AINA.
      Että sellaista

      • Weevi

        Ihanko oikeesti? Mulla ei ole kertaakaan vuotanut saliharjoittelun aikana tai muutenkaan. Mutta kyllähän potkunyrkkeily on tosi liikkuvaista joten en osaa sanoa.

        Muuten kuukuppi on kyllä ihana. Mitään ei näy ulospäin ja ei tarvi miettiä onko se nyt ollu viisi tuntia mulla niinku tampoonien kanssa täytyy miettiä. Suosittelen lämpimästi kuukuppia kaikille! Heiman harjoittelua ja pitkäjänteisyyttä se vaatii mutta kun tekniikan oppii niin kuukuppi on paras kuukautissuoja mitä on keksitty!


      • ikvä kyllä
        Weevi kirjoitti:

        Ihanko oikeesti? Mulla ei ole kertaakaan vuotanut saliharjoittelun aikana tai muutenkaan. Mutta kyllähän potkunyrkkeily on tosi liikkuvaista joten en osaa sanoa.

        Muuten kuukuppi on kyllä ihana. Mitään ei näy ulospäin ja ei tarvi miettiä onko se nyt ollu viisi tuntia mulla niinku tampoonien kanssa täytyy miettiä. Suosittelen lämpimästi kuukuppia kaikille! Heiman harjoittelua ja pitkäjänteisyyttä se vaatii mutta kun tekniikan oppii niin kuukuppi on paras kuukautissuoja mitä on keksitty!

        Joo mäkin kokeilin mutta ei tuntunut hyvälle. Ei vaikka kuinka entras. Mutta tää voi johtua siitä että mulla kohtu kääntyy taakse päin kun se normaalisti suurimmalla osalla kääntyy eteen päin. (Tai gyne sano että ei oo yleensä kallellaan tähän suuntaan???)


      • Weevi
        ikvä kyllä kirjoitti:

        Joo mäkin kokeilin mutta ei tuntunut hyvälle. Ei vaikka kuinka entras. Mutta tää voi johtua siitä että mulla kohtu kääntyy taakse päin kun se normaalisti suurimmalla osalla kääntyy eteen päin. (Tai gyne sano että ei oo yleensä kallellaan tähän suuntaan???)

        Mulla kanssa tuntu alussa että se kuppi painaa ja tuntuu emättimessä mutt nyt en enää tunne mitään. Se vaati mulla ainakin oman totuttelunsa.

        En kohdun asennoista tiedä mutta ei kai sen pitäisi vaikuttaa siihen sopiiko kuukuppi vai ei. Eihän sitä kohtuun laiteta :)
        Tosin yksi miinuspuoli kupissa on just se et siinä täytyy oppia miten sen laittaa ettei tule ohi vuotoja. Se pitää saada vaan oikeaan asentoon.


      • Beatrix
        ikvä kyllä kirjoitti:

        Joo mäkin kokeilin mutta ei tuntunut hyvälle. Ei vaikka kuinka entras. Mutta tää voi johtua siitä että mulla kohtu kääntyy taakse päin kun se normaalisti suurimmalla osalla kääntyy eteen päin. (Tai gyne sano että ei oo yleensä kallellaan tähän suuntaan???)

        Minullakin kohtu kallistuu taaksepäin eikä kuppi tunnu. Ei vaikuta asiaan millään tavalla, tuntuminen johtuu jostain muusta.


      • muuh
        ikvä kyllä kirjoitti:

        Joo mäkin kokeilin mutta ei tuntunut hyvälle. Ei vaikka kuinka entras. Mutta tää voi johtua siitä että mulla kohtu kääntyy taakse päin kun se normaalisti suurimmalla osalla kääntyy eteen päin. (Tai gyne sano että ei oo yleensä kallellaan tähän suuntaan???)

        mulla kääntyy kanssa kohtu taaksepäin ja kuppi passaa valan mainiosti että en enää pois vaihtaisi. ei vuoda eikä falskaa ei edes karatessa.


      • lunette
        Beatrix kirjoitti:

        Minullakin kohtu kallistuu taaksepäin eikä kuppi tunnu. Ei vaikuta asiaan millään tavalla, tuntuminen johtuu jostain muusta.

        SUOSITTELEN lämpimästi.
        Miellä on tarjolla jopa kotimainen tuote, joten miksi ei käyttäisi!
        Ei vain ole ekologinen ja kestävää kehitystä tukeva valinta, vaan myös itselle mukava.
        Opettelutti ja parit ensimmäiset kuukautiset laitoin yöksi edelleen siteen.
        Nykyään menee jo koko kuukautiset kupilla.
        Parasta on, että koska vuotoni alkavat hitaasti, ennen side hautoi turhaan monta päivää kun kuukautiset varoittelivat, mutta eivät kunnolla alkaneet. tästä oli sitten hiiva, ja muita ongelmia... Nyt onnellinen kupin käyttäjä, ei huolia!
        PS. minä tunnen kupista vain nupin. jos sattuu, tulee kipu todennäköisesti emättimen suulta, missä niitä tuntohermoja vielä on. nuppi lyhyemmäksi tai kuppi korkeammalle.


      • Sanna J

        Haittapuolia on useita mutta hyödyt ovat myös kiistattomat. Suosittelen vierailemaan jos harkitset kuukupin käyttöä:

        http://www.kuukupit.info/


    • tilattu jo

      Siis tarvitseeko kupin kanssa ollenkaan sidettä (varmistamassa, mää käytän tamponin alla kun mulla vuoto tulee lorahtelemalla että saattaa hyvin yhtäkkiä olla tamponi täynnä)? Mitä jos kuppi menee täyteen? Tulppaako kuppi sen sisään?
      Entäs onko täällä monisynnyttäjäkuppeilijoita, tai onko joku kuullut, voiko alapään löysyys (siis ponnettomat lihakset) estää kupin käytön?

      • Kettu

        Jos kuppi täyttyy, niin minulla se ainakin vuotaa. Ohivuotoja ei ole koskaan tullut, mutta noita ylitsevuotoja kyllä etenkin öisin. Käytän ekana yönä varmistuksena kestosidettä. Tuo siis riippuu vuodon määrästä.


      • Weevi

        Mulla ei ole ikinä täyttynyt kuppi. Ensimmäisenä päivänäkin siin on ollut vain jokin 3/4 verta vaikka pidän sitä koko päivän (aamusta iltaan, ilman tyhjennyksiä).

        Ohi vuotoja ei ole ollut paitsi joskus alkuaikoina kun kuppi oli väärin emättimessä. Jos siis vuotosi ei ole kovin runsaat mitään muuta sidettä ei pitäisi tarvita. Niin ja kuppiin mahtuu paljon enemmän verta kuin tampooniin. Olen usein ihmetelleyt että eikö sitä tämän enempää tule kun siteessä veren määrä näyttää niin suurelta jo parin tunnin jälkeen.

        Jos emättimesi lihakset ovat huonot kuppi ei välttämättä pysy paikoillaan. Mutta ainakin minulla on kupin aikana lihakset vahvistunut kun tyhjennän kupin niin työnnän sen ensin emättimen lihaksilla ulos päin jotta saan parmman otteen.

        Onnea kuukupin käyttöön! Muista että se voi vaatia kärsivällisyyttä alussa mutta kun opit oikean tekniikan et enää koskaan halua käyttää muita kuukautissuojia!


      • hyviä kokemuksia
        Weevi kirjoitti:

        Mulla ei ole ikinä täyttynyt kuppi. Ensimmäisenä päivänäkin siin on ollut vain jokin 3/4 verta vaikka pidän sitä koko päivän (aamusta iltaan, ilman tyhjennyksiä).

        Ohi vuotoja ei ole ollut paitsi joskus alkuaikoina kun kuppi oli väärin emättimessä. Jos siis vuotosi ei ole kovin runsaat mitään muuta sidettä ei pitäisi tarvita. Niin ja kuppiin mahtuu paljon enemmän verta kuin tampooniin. Olen usein ihmetelleyt että eikö sitä tämän enempää tule kun siteessä veren määrä näyttää niin suurelta jo parin tunnin jälkeen.

        Jos emättimesi lihakset ovat huonot kuppi ei välttämättä pysy paikoillaan. Mutta ainakin minulla on kupin aikana lihakset vahvistunut kun tyhjennän kupin niin työnnän sen ensin emättimen lihaksilla ulos päin jotta saan parmman otteen.

        Onnea kuukupin käyttöön! Muista että se voi vaatia kärsivällisyyttä alussa mutta kun opit oikean tekniikan et enää koskaan halua käyttää muita kuukautissuojia!

        kannattaa tarkistaa ensimmäisinä käyttökertoina, kuinka paljon vuotoa on.Siitä oppii tietämään, kuinka usein pitää tyhjentää.Kuppihan on noin 15ml vetoisuudeltaan.Kahtena ensimmäisenä päivänä tarkistin tilanteen 4 x/pv.Jokaisella yksilöllinen siis.


      • uusi kuppeilija
        hyviä kokemuksia kirjoitti:

        kannattaa tarkistaa ensimmäisinä käyttökertoina, kuinka paljon vuotoa on.Siitä oppii tietämään, kuinka usein pitää tyhjentää.Kuppihan on noin 15ml vetoisuudeltaan.Kahtena ensimmäisenä päivänä tarkistin tilanteen 4 x/pv.Jokaisella yksilöllinen siis.

        Kävin viikko sitten Ruohonjuuressa ostamassa suomalaisen Lunette kuukautiskupin. Vaikuttaa ihan hyvältä kapistukselta, eikä tunnu sisällä miltään. Olen vasta koekäyttänyt kuppia, joten täytyy odotella että pääsee tositoimiin.


      • Weevi
        uusi kuppeilija kirjoitti:

        Kävin viikko sitten Ruohonjuuressa ostamassa suomalaisen Lunette kuukautiskupin. Vaikuttaa ihan hyvältä kapistukselta, eikä tunnu sisällä miltään. Olen vasta koekäyttänyt kuppia, joten täytyy odotella että pääsee tositoimiin.

        Täytyykin seuraavksi ostaa suomalinen kuppi. Tosin mulla on ollut tämä kuppi vasta alle vuoden joten pitää muistaa tämä sitten parin vuoden kuluttua!


      • muuh
        hyviä kokemuksia kirjoitti:

        kannattaa tarkistaa ensimmäisinä käyttökertoina, kuinka paljon vuotoa on.Siitä oppii tietämään, kuinka usein pitää tyhjentää.Kuppihan on noin 15ml vetoisuudeltaan.Kahtena ensimmäisenä päivänä tarkistin tilanteen 4 x/pv.Jokaisella yksilöllinen siis.

        kuppejahan on eri kokoisia, merkistä riippuen kannattaa verrata.


    • DivaCup

      Kuppi on loistava kapistus. Itsekin ajattelin sitten seuraavaksi kupiksi ostaa suomalaisen. Silloin kun n. vuosi sitten omani ostin, ei ollut vielä suomalaista merkkiä markkinoilla.

      • mosh

        Itse hankin juuri the Keeperin, ja mielestäni ohjeessa luki että kuppi kestää käytössä peräti 10v??
        Että ei ihan heti kannata uuden hankkimista miettiä.


    • Sani

      Ei voisi vähempää kiinnosta mikään kuukuppi.
      Jotenkin tuntuu, että tämä sama henkilö kirjoittaa eri nikeillä näitä Kuukuppi ruletuksia.
      Kaikkia hei ei kuule välttämättä kiinnosta kokeilla sitä ja kyllä ihmiset sitä ostaa jos se tuntuu heille sopivalle vaihtoehdolle. ärsyttää kun koko ajan sitä ollaan tyrkyttämässä.
      Dailysin Sidettä olen käyttänyt ja tulen aina käyttämäänkin. mua ei voisi vähempää kiinnosta mitkään "ekologiset" vaihtoehdot.

      • DivaCup

        Miksi ihmeessä yksi ihminen kirjoittelisi eri nimillä, kun kupin käyttäjien määrä maassamme kasvaa koko ajan. Että kyllä niitä positiivisen kokemuksen omaavia riittää muutenkin, ei tarvitse yhden kirjoitella ;) Kuukuppikunnan foorumillakin on rekisteröityneitä käyttäjiä tällä hetkellä 913, ja kaikki eivät rekisteröidy, saati käytä nettiä.


      • kuppifani
        DivaCup kirjoitti:

        Miksi ihmeessä yksi ihminen kirjoittelisi eri nimillä, kun kupin käyttäjien määrä maassamme kasvaa koko ajan. Että kyllä niitä positiivisen kokemuksen omaavia riittää muutenkin, ei tarvitse yhden kirjoitella ;) Kuukuppikunnan foorumillakin on rekisteröityneitä käyttäjiä tällä hetkellä 913, ja kaikki eivät rekisteröidy, saati käytä nettiä.

        Mä olenihan yllättynyt miten monella mun ystävälläkin on kuppi, eli kyllä se vaan niin on, että kupittelijoita tulee koko ajan lisää.

        Kuppi on kaikista kokeilemistani kuukautissuojista paras; ei roskaa tätä ainokaista maapalloamme kuten kertakäyttösuojat, ei tunnu, ei ole ohivuotoja, ei tarvitse ostaa koko tamppooneja/siteitä, kestää kauan, on halpa, ei ole testattu eläimillä, jne.

        Kuukuppi on paras.


      • kuulostaa

        Mun mielestä koko kuukautiskuppi kuulostaa inhottavalta ja se miten sitä tyrkytetään ja mainostetaan.

        Kaikille se ei välttämättä käy, varsinkin jos on kovin kivuliaat kuukautiset eikä pysty tamponiakaan käyttämään. Jos on helpot kuukautiset se varmaan sopii. Mutta miksi sitä tyrkytetään. Jokaisen oma asia mitä käyttää. Joku jopa sanoi että pitäisi mennä lääkäriin jos kuukuppi ei sovi. No huh huh.


      • DivaCup
        kuulostaa kirjoitti:

        Mun mielestä koko kuukautiskuppi kuulostaa inhottavalta ja se miten sitä tyrkytetään ja mainostetaan.

        Kaikille se ei välttämättä käy, varsinkin jos on kovin kivuliaat kuukautiset eikä pysty tamponiakaan käyttämään. Jos on helpot kuukautiset se varmaan sopii. Mutta miksi sitä tyrkytetään. Jokaisen oma asia mitä käyttää. Joku jopa sanoi että pitäisi mennä lääkäriin jos kuukuppi ei sovi. No huh huh.

        Eiköhän kertakäyttösuojia mainosteta ja "tyrkytetä" huomattavasti enemmän kuin kestoja. Kertakäyttötuotteiden mainoksia tulee joka tuutista, mutta ihmiset eivät niihin reagoi negatiivisesti koska niihin on "totuttu", ne ovat itsestäänselvyyksiä (kertakäyttötuotteet). Täälläkin on usein oma ketjunsa kupista, jolloin aiheen näkee jo otsikosta, eli ei ole pakko lukea jos ei kiinnosta ;)

        Mutta jos ei kuppi jostain syystä tunnu omalle, niin suosittelen kokeilemaan myös kestositeitä. Ei hankaa, hierrä tai hiosta kesähelteilläkään :)

        Mutta tosi on se, että vaikka joillain on ollut hieman vaikeuksia kupin kanssa alussa, niin hekin ovat (opittuaan kupin käytön) sitä mieltä, että kuppi on todella hyvä ja toimiva, eivätkä vaihtaisi takaisin kertakäyttöisiin. Kkk:n foorumilla on tästä aiheesta myös monet kerrat rupateltu.


      • Mirka
        kuulostaa kirjoitti:

        Mun mielestä koko kuukautiskuppi kuulostaa inhottavalta ja se miten sitä tyrkytetään ja mainostetaan.

        Kaikille se ei välttämättä käy, varsinkin jos on kovin kivuliaat kuukautiset eikä pysty tamponiakaan käyttämään. Jos on helpot kuukautiset se varmaan sopii. Mutta miksi sitä tyrkytetään. Jokaisen oma asia mitä käyttää. Joku jopa sanoi että pitäisi mennä lääkäriin jos kuukuppi ei sovi. No huh huh.

        Kiinnostaisi tietää, missä olet nähnyt kuukautiskupin mainoksen? Itse olen käyttänyt kuppia kolmisen vuotta, enkä koko tänä aikana ole törmännyt yhteenkään kuppimyyjän mainokseen. Silloin kun ostin oman kuppini, näistä vaihtoehtoisista kuukautissuojista (edes kestositeistä) ei meinannut löytyä millään käyttäjäkokemuksia, vaikka kuinka kyseli eri foorumeilla. Kyseessä on kuitenkin tuotteet, jotka meille toisille tuovat huomattavan helpotuksen elämään kun ei tarvitse enää kärsiä rikkimenneen ihon kirvelyistä ja kutinoista, joten minä koen nykytilanteen huomattavasti entistä parempana. Ja kuten joku jo mainitsikin: jos olet tyytyväinen käyttämiisi suojiin, niin miksi ihmeessä tukit väkisin lukemaan keskusteluja, jotka eivät sinua kiinnosta???


      • Weevi

        No kylläpä sulle ottaa koville jos joku yrittää laittaa hyvän kiertämään. Mä olen ainakin tosi iloinen että mulla on kuukuppi käytössä ja jos en olisi saanut kuulla siitä keneltäkään niin miten hitossa olisin sen sitten hankkinut?!

        Suomessa (ja koko maailmassa) on vaikka kuinka paljon ihmisiä jotka ei tiedä kuukupista mitään ja musta jokaisella on oikeus tietää eri vaihtoehdoista ja sitten itse päättää mitä kuukautissuojaa käyttää. Mäkään en ollut koskaan kuullut kuukupista mitään ennenkuin vasta viime vuonna ja nyt harmittaa että kärsin siteen aiheuttamista haavoista (ja hajusta, ohi vuodoista, tuntumisesta) niinkin kauan. En tosiaankaan väitä että kuukuppi sopisi kaikille mutta kyllä sitä saa mainostaa. Eihän kaikki voi käyttää esim. tampooneja ja silti niitä mainostetaan koko ajan telkkarissa ja julisteilla. Koulussakin kerrotaan vain siteistä ja tampooneista kun ihmiset ovat niin tapohinsa kankeutuneita ettei muka jotain uutta ja mukvampaa voi käyttää.


      • Beatrix

        Että aina kun joku vetää herneen nenäänsä ehdotuksista kokeilla kuukuppia, jostain kohtaa valitusta löytyy lause "olen aina käyttänyt X siteitä, enkä aio muuta kokeilla". En muista monta kertaa lukeneeni, että joku tamponien käyttäjä kieltäytyisi edes kokeilemasta mitään muuta. Aina on kyseessä rättien pitäjät. Ovatko siteiden käyttäjät siis useammin kuin tamponien käyttäjät jotenkin niin itsestään vieraantuneita, että ajatuskin omasta verestä ja itseensä koskemisesta on vastenmieleinen? Vaikkakin kyllä ihmettelen, miten sitten kestävät, kun siteen kanssa alapää on veriklönttien ja kuivuneen ja märän veren ja liman peitossa joskus reisiä myöten. Mutta mikäs siinä siteitä käyttäessä, jos vilpittömästi pitää siitä, miltä side tuntuu alapäässä,ja miltä veren valuminen tuntuu. Ja myös veri persvaossa ja häpyhuulten välissä.

        Mitä muuten tulee kivuliaisiin kuukautisiin, niin tamponien aiheuttama kipu ei vielä kerro, että aiheuttaako kuppi kipua. kaikki eivät sitä paitsi koe tamponinkaan aiheuttavan mitenkään sen enempää kipua. Jotkut, joilla näin on, ovat kuitenkin sanoneet kupin auttaneen kipuihin. Ja jotkut eivät koe kupin käyttämisen ainakaan pahentavan kipua, toisin kuin tamponin.


      • moonitar
        Beatrix kirjoitti:

        Että aina kun joku vetää herneen nenäänsä ehdotuksista kokeilla kuukuppia, jostain kohtaa valitusta löytyy lause "olen aina käyttänyt X siteitä, enkä aio muuta kokeilla". En muista monta kertaa lukeneeni, että joku tamponien käyttäjä kieltäytyisi edes kokeilemasta mitään muuta. Aina on kyseessä rättien pitäjät. Ovatko siteiden käyttäjät siis useammin kuin tamponien käyttäjät jotenkin niin itsestään vieraantuneita, että ajatuskin omasta verestä ja itseensä koskemisesta on vastenmieleinen? Vaikkakin kyllä ihmettelen, miten sitten kestävät, kun siteen kanssa alapää on veriklönttien ja kuivuneen ja märän veren ja liman peitossa joskus reisiä myöten. Mutta mikäs siinä siteitä käyttäessä, jos vilpittömästi pitää siitä, miltä side tuntuu alapäässä,ja miltä veren valuminen tuntuu. Ja myös veri persvaossa ja häpyhuulten välissä.

        Mitä muuten tulee kivuliaisiin kuukautisiin, niin tamponien aiheuttama kipu ei vielä kerro, että aiheuttaako kuppi kipua. kaikki eivät sitä paitsi koe tamponinkaan aiheuttavan mitenkään sen enempää kipua. Jotkut, joilla näin on, ovat kuitenkin sanoneet kupin auttaneen kipuihin. Ja jotkut eivät koe kupin käyttämisen ainakaan pahentavan kipua, toisin kuin tamponin.

        Tämä nyt on pelkkä arvaus, eikä tarkoitukseni ole mitenkään arvostella kenenkään ratkaisuja.

        Silloin kun itselläni kuukautiset alkoivat aloitin siteillä. Tiesin kuitenkin kokoajan, että on olemassa helpompikin suoja, tampponeihin siirtyminen oli kuitenkin silloin aika iso askel (14 v). Ja kaverini joka niitä jo käytti sai lopulta minuun sen verran rohkeutta, että kokeilin. Tovi siinä menikin, ennen kuin uskalsi ja oppi homman. Siinä sitten vierähti 10 vuotta, kunnes hankin kupin. Olisin kyllä ollut avoin kokeilemaan sitä jo paljon aijemmin, mutta en tiennyt kapistuksesta mitään. Opettelua sekin vaati, mutta kannatti.
        Eli pointtini on lähinnä se, että nämä sisään asennettavat suojat vaativat käyttäjältään tiettyä asennetta opetellakseen suojan käytön ja mikä tärkeintä omaa anatomiaansa. Joten se on ihan asenne kysymys mitä suojia käyttää tai on valmis edes kokeilemaan. Siteitä käyttämällä pääsee kyllä teknisesti helpommalla, kun ei tarvi tutkia ja tutustua. Etenkin monelle nuorelle se kuitenkin voi olla outoa ja pelottavaa jollakin tavalla.


      • Lunette-kuppeilija
        moonitar kirjoitti:

        Tämä nyt on pelkkä arvaus, eikä tarkoitukseni ole mitenkään arvostella kenenkään ratkaisuja.

        Silloin kun itselläni kuukautiset alkoivat aloitin siteillä. Tiesin kuitenkin kokoajan, että on olemassa helpompikin suoja, tampponeihin siirtyminen oli kuitenkin silloin aika iso askel (14 v). Ja kaverini joka niitä jo käytti sai lopulta minuun sen verran rohkeutta, että kokeilin. Tovi siinä menikin, ennen kuin uskalsi ja oppi homman. Siinä sitten vierähti 10 vuotta, kunnes hankin kupin. Olisin kyllä ollut avoin kokeilemaan sitä jo paljon aijemmin, mutta en tiennyt kapistuksesta mitään. Opettelua sekin vaati, mutta kannatti.
        Eli pointtini on lähinnä se, että nämä sisään asennettavat suojat vaativat käyttäjältään tiettyä asennetta opetellakseen suojan käytön ja mikä tärkeintä omaa anatomiaansa. Joten se on ihan asenne kysymys mitä suojia käyttää tai on valmis edes kokeilemaan. Siteitä käyttämällä pääsee kyllä teknisesti helpommalla, kun ei tarvi tutkia ja tutustua. Etenkin monelle nuorelle se kuitenkin voi olla outoa ja pelottavaa jollakin tavalla.

        Aivan. Uskon myös, että kupin käyttö on asenne kysymys. Olen itse aikaisemmin käyttänyt siteitä ehkäpä 8 vuotta, enkä varmaan nuorempana olisi halunnut kokeilla kuppia. Tamponin hylkäsin joskus heti ensi yrittämällä:) Nyt vuoden sisällä kuulin kupista ja halusin heti kokeilla. Se toimii ja kupin avulla tutustuin omaan anatomiaani. Kuppia en vaihtaisi pois, mutta minun puolestani kuppia kaihtavat saavat rauhassa käyttää muita suojia. Hyvä tuote ei mainontaa kaipaa, mutta ilman tiedonlevittämistä en olisi minäkään löytänyt kuppiani.


      • Weevi
        moonitar kirjoitti:

        Tämä nyt on pelkkä arvaus, eikä tarkoitukseni ole mitenkään arvostella kenenkään ratkaisuja.

        Silloin kun itselläni kuukautiset alkoivat aloitin siteillä. Tiesin kuitenkin kokoajan, että on olemassa helpompikin suoja, tampponeihin siirtyminen oli kuitenkin silloin aika iso askel (14 v). Ja kaverini joka niitä jo käytti sai lopulta minuun sen verran rohkeutta, että kokeilin. Tovi siinä menikin, ennen kuin uskalsi ja oppi homman. Siinä sitten vierähti 10 vuotta, kunnes hankin kupin. Olisin kyllä ollut avoin kokeilemaan sitä jo paljon aijemmin, mutta en tiennyt kapistuksesta mitään. Opettelua sekin vaati, mutta kannatti.
        Eli pointtini on lähinnä se, että nämä sisään asennettavat suojat vaativat käyttäjältään tiettyä asennetta opetellakseen suojan käytön ja mikä tärkeintä omaa anatomiaansa. Joten se on ihan asenne kysymys mitä suojia käyttää tai on valmis edes kokeilemaan. Siteitä käyttämällä pääsee kyllä teknisesti helpommalla, kun ei tarvi tutkia ja tutustua. Etenkin monelle nuorelle se kuitenkin voi olla outoa ja pelottavaa jollakin tavalla.

        Olet ihan oikeassa! Kyllä varmasti jokainen on aloittanut siteillä ja niin minusta kannattaakin ensin tutustua kuukautisiin ja kaikkeen mitä siihen liittyy ja sitten kun kokee et on valmis alkaa käyttämään tampoonia tai kuukuppia niin sit voi kokeilla. Mä muistan et moni sano silloin nuorempana etten mä ala ikinä käyttää tampoonia ja sit vuoden päästä sama henkilö sanoi et se käyttää sidettä vaan nukkuessa. Et sillei ne mielipiteet muuttuu kun ihminen kasvaa...


      • ..vartalonsa kanssa.
        Beatrix kirjoitti:

        Että aina kun joku vetää herneen nenäänsä ehdotuksista kokeilla kuukuppia, jostain kohtaa valitusta löytyy lause "olen aina käyttänyt X siteitä, enkä aio muuta kokeilla". En muista monta kertaa lukeneeni, että joku tamponien käyttäjä kieltäytyisi edes kokeilemasta mitään muuta. Aina on kyseessä rättien pitäjät. Ovatko siteiden käyttäjät siis useammin kuin tamponien käyttäjät jotenkin niin itsestään vieraantuneita, että ajatuskin omasta verestä ja itseensä koskemisesta on vastenmieleinen? Vaikkakin kyllä ihmettelen, miten sitten kestävät, kun siteen kanssa alapää on veriklönttien ja kuivuneen ja märän veren ja liman peitossa joskus reisiä myöten. Mutta mikäs siinä siteitä käyttäessä, jos vilpittömästi pitää siitä, miltä side tuntuu alapäässä,ja miltä veren valuminen tuntuu. Ja myös veri persvaossa ja häpyhuulten välissä.

        Mitä muuten tulee kivuliaisiin kuukautisiin, niin tamponien aiheuttama kipu ei vielä kerro, että aiheuttaako kuppi kipua. kaikki eivät sitä paitsi koe tamponinkaan aiheuttavan mitenkään sen enempää kipua. Jotkut, joilla näin on, ovat kuitenkin sanoneet kupin auttaneen kipuihin. Ja jotkut eivät koe kupin käyttämisen ainakaan pahentavan kipua, toisin kuin tamponin.

        Minä taas käytin tamppoonia heti toisista kuukautisista lähtien, koska koin siteet todella epämukaviksi, enkä sen jälkeen ole siteitä käyttänyt paitsi aivan erikoistilanteissa. Suhtautumiseni alapään asioihin on muutenkin hyvin luonnollinen ja rento, ja minun on hyvin, hyvin vaikeaa käsittää näitä kommentteja tyyliin "ällöttävää, kuulostaa inhottavalta". En ymmärrä miten oma kroppa ja sen eritteet voi olla inhottavia tai ällöttäviä? Tulee jotenkin mieleen että miten tälläinen ihminen osaa seksistäkään nauttia jos pimpin sisäinen maailma niin kuvottaa.

        Kupin ostin heti kun kuulin siitä, ja se on ollut paras ostos pitkään aikaan.


      • maikkis
        ..vartalonsa kanssa. kirjoitti:

        Minä taas käytin tamppoonia heti toisista kuukautisista lähtien, koska koin siteet todella epämukaviksi, enkä sen jälkeen ole siteitä käyttänyt paitsi aivan erikoistilanteissa. Suhtautumiseni alapään asioihin on muutenkin hyvin luonnollinen ja rento, ja minun on hyvin, hyvin vaikeaa käsittää näitä kommentteja tyyliin "ällöttävää, kuulostaa inhottavalta". En ymmärrä miten oma kroppa ja sen eritteet voi olla inhottavia tai ällöttäviä? Tulee jotenkin mieleen että miten tälläinen ihminen osaa seksistäkään nauttia jos pimpin sisäinen maailma niin kuvottaa.

        Kupin ostin heti kun kuulin siitä, ja se on ollut paras ostos pitkään aikaan.

        itsellä kun 13 vuotiaana alko kuukautiset, niin sitä oli joka kerta melkoset itkupotkuraivarit, ku siteet tuntu niin tuskasilta.

        tiesin, että tamppooneja oli olemassa, mutta jotenki ajatus kuvotti ja jollain tapaa ällötti. nekun pitäis työntää SINNE.

        koulusta ja jostainhan nuita tamppooninäytteitä joskus saatiin ja sitten kerran vihdoin päätin kokeilla. ja hyvältä tuntu. ainakin paremmalta kuin siteet. siitä lähtien lisänny tampoonien käyttöä.

        en edes osannut ajatella, että nuitten lisäksi ois jotain muita vaihtoehtoja. niistä kun ei kerrota missään. koulussa esimerkiksi. sitä vaan tyrkytetään kertakäyttösitä ja tätä.

        sitten ehkä pari vuotta sitten kuulin kestositeistä. ajatus kyllä kiinnosti tosi paljon, mutta jotenkin tuntuivat tosi hankalilta.

        nyt sitten ehkä puoli vuotta sitten kuulin tästä kupista. siitä lähtien on kiinnostanut erittäin paljon ja aattelinkin tässä, että pitäisi tuo tilata.

        kun mitä nyt olen asiaan yrittänyt perehtyä, niin tuntuu olevan hyvä ja kätevä keksintö. ja säästäisipä rahaa ja ympäristöä.

        tyhmää, kun näistä asioista ei ole saanut tietoa kuin itse selvää ottamalla. kuukautiset mielletään jotenkin häpeälliseksi, joten niistä ei puhuta, eikä kaikista vaihtoehdoista kerrota.


      • mipatuu

        Kauheen negatiivinen asenne? Mun mielestä kuppi kuulostaa hyvältä. ei tarvi sit ottaa ikinä mukaan mitään muuta kun kuppi, eikä viittä sidettä. Jos ei egologisuus kiinnosta, niin sua ei varmaan haittaa jos alat tästä lähtien heittämään kaikki kuukautisuojas omalle pihalles? Katotaan sitten paljonko niitä on sinne 10 vuodessa kertynyt.


      • zedi76

        Itse ilahduin kun luin tästä kuukupista - inhoan siteitä ja tamponit kuivattaa niin ...sti, että uusi tuote kiinnosti ja tilasin het seuraavasta palkasta!
        Juuri äsken keitin kupin ennen käyttöönottoa, nyt vain odottelemaan, että tulee "tositilanne", ja pääsen itsekin käyttäjäpalautetta laittamaan :-)


      • zedi76
        moonitar kirjoitti:

        Tämä nyt on pelkkä arvaus, eikä tarkoitukseni ole mitenkään arvostella kenenkään ratkaisuja.

        Silloin kun itselläni kuukautiset alkoivat aloitin siteillä. Tiesin kuitenkin kokoajan, että on olemassa helpompikin suoja, tampponeihin siirtyminen oli kuitenkin silloin aika iso askel (14 v). Ja kaverini joka niitä jo käytti sai lopulta minuun sen verran rohkeutta, että kokeilin. Tovi siinä menikin, ennen kuin uskalsi ja oppi homman. Siinä sitten vierähti 10 vuotta, kunnes hankin kupin. Olisin kyllä ollut avoin kokeilemaan sitä jo paljon aijemmin, mutta en tiennyt kapistuksesta mitään. Opettelua sekin vaati, mutta kannatti.
        Eli pointtini on lähinnä se, että nämä sisään asennettavat suojat vaativat käyttäjältään tiettyä asennetta opetellakseen suojan käytön ja mikä tärkeintä omaa anatomiaansa. Joten se on ihan asenne kysymys mitä suojia käyttää tai on valmis edes kokeilemaan. Siteitä käyttämällä pääsee kyllä teknisesti helpommalla, kun ei tarvi tutkia ja tutustua. Etenkin monelle nuorelle se kuitenkin voi olla outoa ja pelottavaa jollakin tavalla.

        Niin se voi olla - itseäni ainakin hirvitti kovasti ja oli iso kynnys siirtyä tamponeihin. Mut äkkiä siihen tottui. Toivottavasti kuppiinkin tottuu pian, en ole vielä ehtinyt kokeilla..:-)


      • mir90

        onneks mä en ole noin ennakkoluuloinen uusiin asioihin. mä ainakin aion kokeilla heti ens viikolla ja heti ku oon kipassu apteekissa. luulen että se on juuri täydellinen keksintö ainakin mulle. en kyllä ymmärrä mikseivät nämä ennakkoluuloset rättien käyttäjät voisi myös kokeilla, minä en ainakaan ole koskaan pitänyt siitä että alapää on täynnä verihyytymäklönttipalleroita, limaa ja että se valuu reisiäpitkin. se on kyllä sitten eri asia jos heillä on niin niukat menkat, että ei tule verihyytymäklönttipalleroita, limaa tai mitään muutakaan.
        ihanaa ku saa heittää kaikki tamponit ja ainakin ne rätit pois! :)


      • Moona
        zedi76 kirjoitti:

        Niin se voi olla - itseäni ainakin hirvitti kovasti ja oli iso kynnys siirtyä tamponeihin. Mut äkkiä siihen tottui. Toivottavasti kuppiinkin tottuu pian, en ole vielä ehtinyt kokeilla..:-)

        Mä muistan, kun menkat alko, se oli yhtä hammasten kiristystä ja siteiden kanssa mulla meni hermot jo ekana vuonna. Vuoto oli runsasta sukuni naisten tavoin ja tamponit vaikutti niin paljon kätevämmiltä. Mulla meni vuosia tutustuessa tampooneihin. Alku oli yhtä tuskaa, lopuksi onnistuin ja se oli yhtä riemua, mä onnistuin!Muutama vuosi sitten törmäsin artikkeliin kuukupista ja aluksi olin, että mikä ihme se nyt on ja samalla kiinnostukseni heräsi.

        Reilu vuosi sitten mun kaveri tilasi sen ja mä aattelin, että toi olis hyvä juttu, mutta en tehnyt asialle mitään. Mua on jo kauan surettanut miten paljon jätettä siteistä ja tamponeista tulee. Tiedän pari ihmistä jotka käyttävät kuukuppia ja aion liittyä kuukuppeilijoihin ehkä jo seuraavien menkkojen aikana. Toissapäivänä luin kaiken kuukupeista ja tilasin itselleni Lunetten kokoa 2. Nyt se on tossa sängyllä ja olen tyytyväinen, että sain sen tilatuksi. Olen valmistautunut siihen, että se voi olla hankalaa, mutta mun taistelu tamponien kanssa on antanut mulle rohkeutta ja aion todellakin onnistua vaikka siihen menisi monta kuukautta.

        Ehkä mun ei tarvitse tulevaisuudessa enää tarkistaa tamponi- ja sidevarastoa vaan mä keittelen mun kestävää Lunette-kaveriani =)
        Nykyään kuukupeista on saatavilla tietoa ja niistä käydään keskusteluja netissä. Uskon, että käyttäjiä tulee lisää sitä mukaa kun tieto leviää. Mä toivon, että Lunette on mulle sopiva vaihtoehto.


      • järjellinen
        kuulostaa kirjoitti:

        Mun mielestä koko kuukautiskuppi kuulostaa inhottavalta ja se miten sitä tyrkytetään ja mainostetaan.

        Kaikille se ei välttämättä käy, varsinkin jos on kovin kivuliaat kuukautiset eikä pysty tamponiakaan käyttämään. Jos on helpot kuukautiset se varmaan sopii. Mutta miksi sitä tyrkytetään. Jokaisen oma asia mitä käyttää. Joku jopa sanoi että pitäisi mennä lääkäriin jos kuukuppi ei sovi. No huh huh.

        Vai että kuppia oikein joka paikassa tuputetaan kun niitä kertakäyttöläpysköjä mainostetaan joka päivä teeveessä ja mainoslehdissä! Kyllä muovivaippoja ja tamponeja mainostetaan paljon enemmän.

        Minä en hankkinut kuppia ekologisuuden kannalta, vaan oman mukavuudenhaluni ja terveyteni tähden! Ekologisuus toki tulee siinä sitten plussana, mikä on mielestäni ihan hyvä juttu. Kuppi on myös tosi halpa. Olen opiskelija eikä minulla todellakaan olisi varaa tuhlata sataa euroa vuodessa kuukautisiin.

        Minulla on kovat kivut, ja olenkin onnellinen siitä, että vaikka kivut ovat helvetilliset, niin muut kuukautisten vaivat ovat kupin ansioista poissa. Olisi paljon tuskaisempaa, jos joutuisin käyttämään ja vaihtamaan hikisiä vaippoja tai tamponi, joka ei ole minulle niukkavuotoisena sopinut ollenkaan. Ja kun niitä pitää vaihtaakin monta kertaaa päivässä.

        Sinulla taitaa olla vain turhan konservatiivinen asenne kaikkea uutta kohtaan. Kirjoitatko kaikki työsi edelleen käsin, vaikka tietokeneet kirjoisohjelmineenkin on keksitty?


      • jons

        Hehe!
        Ihan selkeesti provo!! :D


      • GuineaPiggg
        moonitar kirjoitti:

        Tämä nyt on pelkkä arvaus, eikä tarkoitukseni ole mitenkään arvostella kenenkään ratkaisuja.

        Silloin kun itselläni kuukautiset alkoivat aloitin siteillä. Tiesin kuitenkin kokoajan, että on olemassa helpompikin suoja, tampponeihin siirtyminen oli kuitenkin silloin aika iso askel (14 v). Ja kaverini joka niitä jo käytti sai lopulta minuun sen verran rohkeutta, että kokeilin. Tovi siinä menikin, ennen kuin uskalsi ja oppi homman. Siinä sitten vierähti 10 vuotta, kunnes hankin kupin. Olisin kyllä ollut avoin kokeilemaan sitä jo paljon aijemmin, mutta en tiennyt kapistuksesta mitään. Opettelua sekin vaati, mutta kannatti.
        Eli pointtini on lähinnä se, että nämä sisään asennettavat suojat vaativat käyttäjältään tiettyä asennetta opetellakseen suojan käytön ja mikä tärkeintä omaa anatomiaansa. Joten se on ihan asenne kysymys mitä suojia käyttää tai on valmis edes kokeilemaan. Siteitä käyttämällä pääsee kyllä teknisesti helpommalla, kun ei tarvi tutkia ja tutustua. Etenkin monelle nuorelle se kuitenkin voi olla outoa ja pelottavaa jollakin tavalla.

        Kuukautisten alettua 13.v. aloitin tamponeilla. Kokeilin kyllä kerran siteitä, mutten kuitenkaan pystynyt siihen. Siteet ovat niin isoja ja tuntuvat epämukavilta ja noloilta. Ne rapisevat ja vievät tilaa, ja en voi mennä uimaan enkä tehdä mitään mitä haluan. Vaihdoin heti settimella toimiviin tampooneihin niissä ei ainakaan ole mitään hankalaa..
        Nyt 15.v. ostin kuukupin ja hyvin sujuu. Erittäin kätevä. Ehkei kuukupit tai edes tamponit sitten sovi luusereille.


      • mulla näin...
        kuulostaa kirjoitti:

        Mun mielestä koko kuukautiskuppi kuulostaa inhottavalta ja se miten sitä tyrkytetään ja mainostetaan.

        Kaikille se ei välttämättä käy, varsinkin jos on kovin kivuliaat kuukautiset eikä pysty tamponiakaan käyttämään. Jos on helpot kuukautiset se varmaan sopii. Mutta miksi sitä tyrkytetään. Jokaisen oma asia mitä käyttää. Joku jopa sanoi että pitäisi mennä lääkäriin jos kuukuppi ei sovi. No huh huh.

        Itse olisin suonut, että kuukuppia olisikin "tyrkytetty" edes tämän verran silloin, kun itse olin nuori ja piti löytää sopivat kuukautissuojat. Siteistä ja tamponeista on mainoksia vaikka minkä verran, ja jopa tulee näytteitä postiluukusta! Mulle ei oikein sovi kummatkaan, joten kuukautiset oli tosi tuskaa siihen asti, että ekan kerran kuulin kupista. Tiesin heti, että se on mun juttu, ja käytäntö osoitti tämän todeksi.

        Mä kärsin 15 vuotta epäsopivia kuukautissuojia ennen kupin löytämistä. Helpotus on sitä luokkaa, että jos keskustelupalstoilla hehkuttamalla voi lyhentää jonkun kohtalotoverin piinaa, miksi en sitä tekisi? Jos ei tykkää kupista, voi jättää viestit lukematta, eiks vaan?


      • entinen kupinkäyttäjä
        järjellinen kirjoitti:

        Vai että kuppia oikein joka paikassa tuputetaan kun niitä kertakäyttöläpysköjä mainostetaan joka päivä teeveessä ja mainoslehdissä! Kyllä muovivaippoja ja tamponeja mainostetaan paljon enemmän.

        Minä en hankkinut kuppia ekologisuuden kannalta, vaan oman mukavuudenhaluni ja terveyteni tähden! Ekologisuus toki tulee siinä sitten plussana, mikä on mielestäni ihan hyvä juttu. Kuppi on myös tosi halpa. Olen opiskelija eikä minulla todellakaan olisi varaa tuhlata sataa euroa vuodessa kuukautisiin.

        Minulla on kovat kivut, ja olenkin onnellinen siitä, että vaikka kivut ovat helvetilliset, niin muut kuukautisten vaivat ovat kupin ansioista poissa. Olisi paljon tuskaisempaa, jos joutuisin käyttämään ja vaihtamaan hikisiä vaippoja tai tamponi, joka ei ole minulle niukkavuotoisena sopinut ollenkaan. Ja kun niitä pitää vaihtaakin monta kertaaa päivässä.

        Sinulla taitaa olla vain turhan konservatiivinen asenne kaikkea uutta kohtaan. Kirjoitatko kaikki työsi edelleen käsin, vaikka tietokeneet kirjoisohjelmineenkin on keksitty?

        kannattaa koeilla pari kuukautta myös ilman kuppia, jotta huomaat pahentaako se kipuja?
        Itselläni meni parisen vuotta ennenkuin tajusin, että ilman kuppia hirvetä kivut muuttuivatkin aivan siedettäviksi, ja mietin että kuinkakohan monella muulla kupin käyttäjällä osasyy kipuihin on kupissa.


      • kuppeilija täälläkin.
        entinen kupinkäyttäjä kirjoitti:

        kannattaa koeilla pari kuukautta myös ilman kuppia, jotta huomaat pahentaako se kipuja?
        Itselläni meni parisen vuotta ennenkuin tajusin, että ilman kuppia hirvetä kivut muuttuivatkin aivan siedettäviksi, ja mietin että kuinkakohan monella muulla kupin käyttäjällä osasyy kipuihin on kupissa.

        Jos "kuukautiskivut" näyttävät selkeästi johtuvan kupista, silloin syynä on todennäköisesti se, että kuppi osuu kohdunkaulansuuhun. Ongelma saattaa ratketa jättämällä kuppi aiempaa alemmas tai kokeilemalla toisen mallista kuppia.


      • 15+3

        Itseäsi näyttää pännivän ja pahasti, siksi että istut siellä verinen, märkä ja haiseva, epämiellyttävä ja epävarma rätti jalkojesi välissä. Taidat myös kuulua siihen fossiili kuntaan, jonka motto on "mitään ei työnnetä emättimeen". Tuosta ekologisuudesta, veikkaisin, että 70 % kuukupin käyttäjistä on valinnut kupin muista, kuin ekologisista syistä. Ei nää kupittelijat aina mitään viherpiipertäjiä ole. Itse käytän tamponia, mutten silti ole polkemassa kuukuppia suohon, siksi että itseä pännisi se, että on parempikin vaihtoehto, kuin tamponi. Ei vain ole uskallusta yrittää kokeilla, ja vielä kun asuu kotona, en tiedä, mitä sanois tuo äiti, kun postista tulis paketti, kun en yleensä tilaile netin kautta mitään, ja vielä kävis selväks että paketissa on sellainen vehje kuin kuukautiskuppi.


      • ...
        ..vartalonsa kanssa. kirjoitti:

        Minä taas käytin tamppoonia heti toisista kuukautisista lähtien, koska koin siteet todella epämukaviksi, enkä sen jälkeen ole siteitä käyttänyt paitsi aivan erikoistilanteissa. Suhtautumiseni alapään asioihin on muutenkin hyvin luonnollinen ja rento, ja minun on hyvin, hyvin vaikeaa käsittää näitä kommentteja tyyliin "ällöttävää, kuulostaa inhottavalta". En ymmärrä miten oma kroppa ja sen eritteet voi olla inhottavia tai ällöttäviä? Tulee jotenkin mieleen että miten tälläinen ihminen osaa seksistäkään nauttia jos pimpin sisäinen maailma niin kuvottaa.

        Kupin ostin heti kun kuulin siitä, ja se on ollut paras ostos pitkään aikaan.

        " En ymmärrä miten oma kroppa ja sen eritteet voi olla inhottavia tai ällöttäviä?" Sinusta varmaan ripulipaska ja oksennuskaan eivät ole yhtään ällöttäviä?


    • Nee
      • julia

        moi oon kohta 12 v tyttö enkä tiiä mikä on kuukuppi? mulla kuukautiset ei oo vielä alkanu mutta sitten kun ne alkaa niin en uskalla kertoo äitille enkä muillekkaan. milloin mun kuukautiset vois alkaa? arvauksia? haluisin kuitenkin varautua siihen
        ainakin ekoihin. miten kuukuppi laitetaan? minne kohtaa? mistä voi ostaa? mikä on merkitys
        kiitos jo etukäteen!!


      • maikkii
        julia kirjoitti:

        moi oon kohta 12 v tyttö enkä tiiä mikä on kuukuppi? mulla kuukautiset ei oo vielä alkanu mutta sitten kun ne alkaa niin en uskalla kertoo äitille enkä muillekkaan. milloin mun kuukautiset vois alkaa? arvauksia? haluisin kuitenkin varautua siihen
        ainakin ekoihin. miten kuukuppi laitetaan? minne kohtaa? mistä voi ostaa? mikä on merkitys
        kiitos jo etukäteen!!

        heipä.
        en tiijä kyllä, että tuletko tätä koskaan lukemaan, kun näin pitkän ajan päästä kirjootan, mutta kuitenkin niin.

        suosittelen, että kerrot äitilles, kun kuukautises alkaa. se helpottaa elämää kyllä.
        ja kuukautiset on luonnollinen asia, että ei niitä tarvihe mitenkään häpeillä.

        kuukautiset alkaa pari vuotta sen jälkeen kun rinnat on alkanut kehittymään. ensin tulee valkovuotoa useiden kuukausien ajan. sitten jonakin päivänä tulee jotain punertavanruskeaa vuotoa, ja sillon ne on ne kuukautiset alkaneet.

        kannattaa tosiaan varautua kuukautisiin. että sitten kun alkavat, niin löytyy kaapista jonkinlainen suoja, että ei ihan paniikkia synny.

        monikaan ei tiedä mikä kuukautiskuppi eli kuukuppi on. mutta se on siis yksi kuukautissuojavaihtoehto monien joukossa. kaupasta löytyy siteitä ja tampooneja. netistä voi tilata kuukuppeja. ja myös kestositeitä ja eräänlaisia kuukautissieniä.

        kuukuppi laitetaan emättimeen. tampoonikin laitetaan emättimeen.

        kuukuppi on nimensä mukaisesti kuppi. kuukautisvuoto kertyy sen sisään.

        lisää kuukupeista löytyy tietoa osoitteesta www.kuukuppikunta.net
        kannattaa tsekata.

        joopa.


      • julia
        maikkii kirjoitti:

        heipä.
        en tiijä kyllä, että tuletko tätä koskaan lukemaan, kun näin pitkän ajan päästä kirjootan, mutta kuitenkin niin.

        suosittelen, että kerrot äitilles, kun kuukautises alkaa. se helpottaa elämää kyllä.
        ja kuukautiset on luonnollinen asia, että ei niitä tarvihe mitenkään häpeillä.

        kuukautiset alkaa pari vuotta sen jälkeen kun rinnat on alkanut kehittymään. ensin tulee valkovuotoa useiden kuukausien ajan. sitten jonakin päivänä tulee jotain punertavanruskeaa vuotoa, ja sillon ne on ne kuukautiset alkaneet.

        kannattaa tosiaan varautua kuukautisiin. että sitten kun alkavat, niin löytyy kaapista jonkinlainen suoja, että ei ihan paniikkia synny.

        monikaan ei tiedä mikä kuukautiskuppi eli kuukuppi on. mutta se on siis yksi kuukautissuojavaihtoehto monien joukossa. kaupasta löytyy siteitä ja tampooneja. netistä voi tilata kuukuppeja. ja myös kestositeitä ja eräänlaisia kuukautissieniä.

        kuukuppi laitetaan emättimeen. tampoonikin laitetaan emättimeen.

        kuukuppi on nimensä mukaisesti kuppi. kuukautisvuoto kertyy sen sisään.

        lisää kuukupeista löytyy tietoa osoitteesta www.kuukuppikunta.net
        kannattaa tsekata.

        joopa.

        kiitos käyn täällä joskus ja näin että viestiini oli vastattu kiitos!


      • Heli83
        julia kirjoitti:

        moi oon kohta 12 v tyttö enkä tiiä mikä on kuukuppi? mulla kuukautiset ei oo vielä alkanu mutta sitten kun ne alkaa niin en uskalla kertoo äitille enkä muillekkaan. milloin mun kuukautiset vois alkaa? arvauksia? haluisin kuitenkin varautua siihen
        ainakin ekoihin. miten kuukuppi laitetaan? minne kohtaa? mistä voi ostaa? mikä on merkitys
        kiitos jo etukäteen!!

        ihan ensiksi kerrot sille äidilles heti kun ne alkaa, asia on aivan luonnollinen ja äitis varmasti osaa naisena auttaa! Luulen että menkat alkaa ihan piakkoin, pikkusiskollani alkoi jo 11v. Se on ihan yksilöllistä! Kuukuppeja saa apteekista ja Helsingissä Ruohonjuuri-nimisestä kaupasta Kampissa, Ja tilaamalla. Tältä palstalta löydät paljon hyviä vinkkejä ja nettiosoitteita. Käyttöohjeet tulee kuukupin mukana, hyvin yksinkertaiset. Ei kuukautiset ole niin iso asia kun se susta varmasti nyt tuntuu, mutta usko pois niihin tottuu pian ja toivois ettei niitä oliskaan ja kuukuppi on sillon ainakin mun mielestä paras vaihtoehto, koska se on niin helppokäyttöinen. Onnea sulle!


      • ?
        julia kirjoitti:

        moi oon kohta 12 v tyttö enkä tiiä mikä on kuukuppi? mulla kuukautiset ei oo vielä alkanu mutta sitten kun ne alkaa niin en uskalla kertoo äitille enkä muillekkaan. milloin mun kuukautiset vois alkaa? arvauksia? haluisin kuitenkin varautua siihen
        ainakin ekoihin. miten kuukuppi laitetaan? minne kohtaa? mistä voi ostaa? mikä on merkitys
        kiitos jo etukäteen!!

        Moi täytän kohta 13 v.
        Mulla ei oo vielä ollu ekoja menkkoja mutta olen ostanu pienen luneten, olen myös lukenut että sen käyttämistä voi harjoitella vaikkei olis menkkoja. Mu ongelmana on se et en saa lunetteani millään hyvin paikoilleen. Kokeilin laitaa sen pari päivää sit ja mä sain sen laitettuu, mut se sattu iha kauheest. Ja vielä vuorokausi sen jälkeenkin mua sattu iha kauheest. Et onks mitää ideoit mitä pitäis tehä? Onko mulla esim. väärä merkki tai koko käytös?


    • Tuiittu

      Olet aivan oikeassa. Olen ihan myytynä kupitteluun. Kätevämpää juttua hoitaa menkat ei olekaan. Alottamiseen ostopäivästä kului noin. kolm kuukautta, siis ennen kuin päätin, että täytyyhän se kokeilla ja heti onnistu! Olin yllättynyt, mutta näköjään sopii mun anatomialle.

      • Mewril

        Tosiaankin, kuukuppi on hyvä kuukautissuoja. Puoleentoista vuoteen en ole muuta tarvinnut. Rohkeasti vaan kokeilemaan, moni on ollut tyytyväinen uudenlaiseen vapauteen (oikeasti!).


      • anjuu
        Mewril kirjoitti:

        Tosiaankin, kuukuppi on hyvä kuukautissuoja. Puoleentoista vuoteen en ole muuta tarvinnut. Rohkeasti vaan kokeilemaan, moni on ollut tyytyväinen uudenlaiseen vapauteen (oikeasti!).

        minä ajattelin tilata kupin. se kaverini mukaan helpottaa myös kipuja. minulla on TODELLA kipeät kuukautiset ja runsaat sellaiset, joten on pakko keksiä muuta kuin tamppooni tai rätti. tamppoonissa on se vika että minulla se lisää kipuja, ja sen kanssa ei voi nukkua. ja jos nukkuu vain räteillä niin yö ei onnistu. herää aina siihen että valahtaa verta..=P ja nukkuminen katkonaista. ajattelin tuon luneten tilata. kuitenkin isoin syy on toisten positiiviset sanat kupista ja se että sitet allergisoivat minun alapään ihoa ihan hirveän paljon!! ihan kamala kutina ja runsaan vuodon takia ei voi ottaa "ilmakylpijäkään" ja kun kuukautiseni kkestävät 8 päivää niin siinä ajassa alpää ärtyy loistavasti ihan helläksi. tampoonin kanssa on pakko pitää varulta sidettä ja niukkoina päivinä on pidettävä sidettää kun tammppoonia ei ole hyvä pitää niukan vuodon aikana... toivon tosiaan että kuppi tuo helpotuksen noihin vimmattuihin naisten vavoihin.!!


      • pimatsu71
        anjuu kirjoitti:

        minä ajattelin tilata kupin. se kaverini mukaan helpottaa myös kipuja. minulla on TODELLA kipeät kuukautiset ja runsaat sellaiset, joten on pakko keksiä muuta kuin tamppooni tai rätti. tamppoonissa on se vika että minulla se lisää kipuja, ja sen kanssa ei voi nukkua. ja jos nukkuu vain räteillä niin yö ei onnistu. herää aina siihen että valahtaa verta..=P ja nukkuminen katkonaista. ajattelin tuon luneten tilata. kuitenkin isoin syy on toisten positiiviset sanat kupista ja se että sitet allergisoivat minun alapään ihoa ihan hirveän paljon!! ihan kamala kutina ja runsaan vuodon takia ei voi ottaa "ilmakylpijäkään" ja kun kuukautiseni kkestävät 8 päivää niin siinä ajassa alpää ärtyy loistavasti ihan helläksi. tampoonin kanssa on pakko pitää varulta sidettä ja niukkoina päivinä on pidettävä sidettää kun tammppoonia ei ole hyvä pitää niukan vuodon aikana... toivon tosiaan että kuppi tuo helpotuksen noihin vimmattuihin naisten vavoihin.!!

        kuukuppia, ja meniköhän se nyt ihan oikein, kun laitoin sen tuohon ihan emättimen suulle, ja menin istumaan, niin se olikin mennyt tuonne syvälle, että hyvä kun sain sen pois.Niin, että kuuluuko se niin ollakkin? Ostin nimittäin itselleni sen, kun useat on kehuneet, mut täytyy sanoa, että kun kuivaharjoittelin, niin ei sitä kyllä tuntenut sisällään. eikö siinä sitten tarvitse laittaa edes pikkuhousun suojaa pöksyihin? Ja pystyykö uimaan sen kanssa jne? Olisi kiva, kun joku vastaisi näihin mun kyssäreihin vielä :)


      • *anjuu*
        pimatsu71 kirjoitti:

        kuukuppia, ja meniköhän se nyt ihan oikein, kun laitoin sen tuohon ihan emättimen suulle, ja menin istumaan, niin se olikin mennyt tuonne syvälle, että hyvä kun sain sen pois.Niin, että kuuluuko se niin ollakkin? Ostin nimittäin itselleni sen, kun useat on kehuneet, mut täytyy sanoa, että kun kuivaharjoittelin, niin ei sitä kyllä tuntenut sisällään. eikö siinä sitten tarvitse laittaa edes pikkuhousun suojaa pöksyihin? Ja pystyykö uimaan sen kanssa jne? Olisi kiva, kun joku vastaisi näihin mun kyssäreihin vielä :)

        meni ihan oikein. siihen aika alas se tätyykin jättää.se vaan saattaa liikkuessa nousta ylöspäin mutta se nyt e ole vaarallista. muistitha tasata paineen pyöräyttämälä kuppia.? kyllä sen oppii ottamaan pois kun harjoittelee vaan paljon. ja kun kuivahrjoittelee niin limakalvot on aika kuivat joten sekin saattaa haitata kupin pois ottoa. kannattaa vierailla osoitteessa www.kuukuppikunta.net sieltä saa hyviä neuvoja asettamiseen ja pois ottamiseen. siten kun kupin käyttöön oppii niin sitten ei edes tarvitse käyttää lisä suojaa. uimaankin voi, mutta kannaattaa opetella kunolla käyttämään ennen kuin menee kirkasvetiseen altaaseen! XD itsehän sen parhaiten käytössä tietää että onko kuppi itsele niin varma että voi mennä uimaan.:) hyvää kupittelua!


      • pimatsu71
        *anjuu* kirjoitti:

        meni ihan oikein. siihen aika alas se tätyykin jättää.se vaan saattaa liikkuessa nousta ylöspäin mutta se nyt e ole vaarallista. muistitha tasata paineen pyöräyttämälä kuppia.? kyllä sen oppii ottamaan pois kun harjoittelee vaan paljon. ja kun kuivahrjoittelee niin limakalvot on aika kuivat joten sekin saattaa haitata kupin pois ottoa. kannattaa vierailla osoitteessa www.kuukuppikunta.net sieltä saa hyviä neuvoja asettamiseen ja pois ottamiseen. siten kun kupin käyttöön oppii niin sitten ei edes tarvitse käyttää lisä suojaa. uimaankin voi, mutta kannaattaa opetella kunolla käyttämään ennen kuin menee kirkasvetiseen altaaseen! XD itsehän sen parhaiten käytössä tietää että onko kuppi itsele niin varma että voi mennä uimaan.:) hyvää kupittelua!

        kiitos, kun ees joku luki ja vastas mulle :)
        Nyt vaan täytynee jopa "innolla" odotella seuraavia menskoja, että pääsee oikeesti kokeilemaan :))


      • pimatsu71
        pimatsu71 kirjoitti:

        kiitos, kun ees joku luki ja vastas mulle :)
        Nyt vaan täytynee jopa "innolla" odotella seuraavia menskoja, että pääsee oikeesti kokeilemaan :))

        en kyllä uskonutkaan, että noin hyvä vekotin oli se kuppi ;))
        Eka kerralla onnistui ihmeen hyvin, ei vuotanut kuin yhen kerran ohi,,,sekin johtui siitä...kun en ollut laittanut sitä kunnolla "sinne".
        Mutta en vaihtais mistään hinnasta pois...suosittelen kaikille, joka tykkää mukavuuden haluisesta loppuelämästä. :))


    • hyrrä..

      Musta tuntuu että Hector on ollut tietoinen tästä kuukupista jo hyvin kauan! "Olen nielaissut kuun, elän kanssas pitkää yötä vieläkin vieläkin.." Ehee

      Ja piti muuten kysyä, että mitä tapahtuu jos tuon kupin kanssa menee pääalaspäin?

      • mk.

        muakin kiinnostaisi mitä sillon tapahtuu? koittakaa joku :D


      • mäpä

        Ainakin kuukuppikunnan foorumilla neuvotaan menemään pääalaspäin, jos kuppi on juuttunut. Eli tällöin emättimen lihakset rentoutuisivat ja kuppi lähtisi pois helpommin.

        Voi siis olla, että kupin alipaine pettäisi, mutta en ole itse kokeillut. Onko joku muu?

        Mutta itse aiheeseen, kuppi on mitä mukavin keksintö. Suosittelen aivan kaikille. :)


    • minä33

      Siis aivan uskomaton tuo kuukuppi! Voi kunpa olisin löytänyt sen jo paljon aikaisemmin. Kuukautiset voi ihan totaalisesti unohtaa kun käyttää kuppia.Ei tartte kulkea enää epämiellyttävä side housuissa ja miettiä et näkyykö se housun läpi ym. Suosittelen ehdottomasti kaikille naisille!!

    • Sannuskainen

      Mulla on ollu kuppi vasta puolisen vuotta, tätä ennen olen käyttänyt ensin siteitä ja sitten pari vuotta tamponeja. Ja ärsyttää kun en ole ennemmin tästä kuullut! Mutta heti se oli hankittava kun tietoa siitä sain.

      Aluksi harjoittelutti pari kertaa, mutta sittemmin olen oppinut tekniikan sekä kupin asettamiseen että sen poistamiseen. Koskaan ei ole edes 12 tunnin tyhjennysvälillä tullu ohivuotoja eikä ylivuotoja.

      Ai että miten menkat ei haittaa elämää enää ollenkaan, oon nainen rakennusalalla ja rakennustyömailla ei välttämättä ole edes vessaa, saati sitten paikkaa mihin kertakäyttöiset laittais kesken päivän. Hygieniankin kanssa olis niin ja näin... Nyt on ihana kun voi aamuisin laittaa kotona paikalleen ja illalla taas kotiin tultua tyhjentää. Muutenkin, kun mulle tulee menkat nykyään kahden kuukauden välein!

      P.S. Harrastan uimista, mihin aikaan kuukaudesta vain :)

    • kiitos kuitenkin

      Hyvä jos toisilla toimii, itselläni ei. Sain jokaisten menkkojen jälkeen hiivatulehduksen kun käytin kuppia, vaikka toimin täysin ohjeiden mukaan. Siteillä mennään taas.

      • saippuako syynä?

        Voisiko saippua olla syynä? Sitähän ei ole pakko käyttää edes kupin pesuun. Olen käyttänyt kohta 3 vuotta kuppia eikä tulehduksen tulehdusta ole ollut.


      • Krista95
        saippuako syynä? kirjoitti:

        Voisiko saippua olla syynä? Sitähän ei ole pakko käyttää edes kupin pesuun. Olen käyttänyt kohta 3 vuotta kuppia eikä tulehduksen tulehdusta ole ollut.

        Kuukautiseni alkoivat tänä vuonna ja olen 13-vuotias. Käytin siteitä pari kuukautta ja vihasin niitä. Nykyään käytän tampponia ja olen hankkimassa kuukuppia. Vihaan kyttäämistä siitä, paljonko kello on ja onko tampponi ollut liian kauan. Harrastan uintia ja pukuhuoneissa on noloa kävellä lanka haarojen välissä, kun on menkat... Kuppihan ei näy. Eikö???


      • on, joo
        Krista95 kirjoitti:

        Kuukautiseni alkoivat tänä vuonna ja olen 13-vuotias. Käytin siteitä pari kuukautta ja vihasin niitä. Nykyään käytän tampponia ja olen hankkimassa kuukuppia. Vihaan kyttäämistä siitä, paljonko kello on ja onko tampponi ollut liian kauan. Harrastan uintia ja pukuhuoneissa on noloa kävellä lanka haarojen välissä, kun on menkat... Kuppihan ei näy. Eikö???

        Kuppi ei näy eikä tunnukaan mitenkään (kuten tamponin naru saattaa hangata), jos se on oikein paikoillaan.


      • hannz
        Krista95 kirjoitti:

        Kuukautiseni alkoivat tänä vuonna ja olen 13-vuotias. Käytin siteitä pari kuukautta ja vihasin niitä. Nykyään käytän tampponia ja olen hankkimassa kuukuppia. Vihaan kyttäämistä siitä, paljonko kello on ja onko tampponi ollut liian kauan. Harrastan uintia ja pukuhuoneissa on noloa kävellä lanka haarojen välissä, kun on menkat... Kuppihan ei näy. Eikö???

        Siis kupin hankinta on nyt harkinnassa, mutta mua epäilyttää pari asiaa siinä: mulla on suht runtsaat menkat ja en välittäis räplätä koko ajan sen tyhjennyksen kanssa, eli kuinkahan sen käyttö onnistuu runsaiden menkkojen kanssa?? Tuskin nyt kuitenkaan tarvitsee tunnin välein tosiaan olla syynäämässä.

        Sitten toinen asia: en pidä tamponeista enkä ehkäisyrenkaasta, joita olen pariin kertaan kokeillut. Ne yksinkertaisesti eivät pysy sisällä, vaikka pungen ne aivan perälle asti. Ulostaessa ne sujahtavat ulos ja mähän en ala joka kerta vaihteleen uutta. Et mitenkähän ton kupin kanssa käy? Toivottavasti se pysyy siellä missä pitääkin ja on tiivis. Kun kuukuppi -sivuilla sanottiin, että se saattaa ulostaessa hieman liikkua, mutta sen voi ottaa pois aina silloin, "eihän se ole kuin kerran päivässä". No joo, minä käyn jopa 5 kertaa päivässä. Ainakin kaksi, kolme kertaa. (joo, olen ihan normaalipainoinen ja muutenkin syön ihan normaalisti, olen aina ollut tällainen)

        Et mites on, osaisko joku kertoa? :)


      • fisutt
        hannz kirjoitti:

        Siis kupin hankinta on nyt harkinnassa, mutta mua epäilyttää pari asiaa siinä: mulla on suht runtsaat menkat ja en välittäis räplätä koko ajan sen tyhjennyksen kanssa, eli kuinkahan sen käyttö onnistuu runsaiden menkkojen kanssa?? Tuskin nyt kuitenkaan tarvitsee tunnin välein tosiaan olla syynäämässä.

        Sitten toinen asia: en pidä tamponeista enkä ehkäisyrenkaasta, joita olen pariin kertaan kokeillut. Ne yksinkertaisesti eivät pysy sisällä, vaikka pungen ne aivan perälle asti. Ulostaessa ne sujahtavat ulos ja mähän en ala joka kerta vaihteleen uutta. Et mitenkähän ton kupin kanssa käy? Toivottavasti se pysyy siellä missä pitääkin ja on tiivis. Kun kuukuppi -sivuilla sanottiin, että se saattaa ulostaessa hieman liikkua, mutta sen voi ottaa pois aina silloin, "eihän se ole kuin kerran päivässä". No joo, minä käyn jopa 5 kertaa päivässä. Ainakin kaksi, kolme kertaa. (joo, olen ihan normaalipainoinen ja muutenkin syön ihan normaalisti, olen aina ollut tällainen)

        Et mites on, osaisko joku kertoa? :)

        Suosittelen kyllä ainakin kokeilemaan, kyllä omassa lähipiirissä on siitä ainakin niin paljon hyviä kokemuksia, että kannattaa ainakin kokeilla..

        Itselläni on kuppi ollut käytössä puolitoista vuotta ja ulostaessa se kyllä vähän liikkuu paikaltaan, mutta työntämällä saa takaisin oikealle paikalleen.. Kaikkein paras kyllä jos voi molemmat asiat suorittaa samalla kerralla aamulla, kupin pesun ja ulostamisen, mutta eihän se aina onnistu :)

        Minulla on todella niukat kuukautiset, joten en osaa sanoa noihin runsaisiin menkkoihin oikein mitään. Toki sitä kuppia pitää useammin tyhjentää, mutta kyllä sen sitten itse oppii kuinka usein se tyhjennys omalla kohdalla täytyy tehdä.. Itselläni ei tule kuin vähän kupin pohjalle 12 tunnissa, ei edes alimmaiseen viivaan, joten itselläni on todella helppoa kun saa huoletta aina olla sen 12 tuntia kuppi paikallaan :)


      • kippoilija
        hannz kirjoitti:

        Siis kupin hankinta on nyt harkinnassa, mutta mua epäilyttää pari asiaa siinä: mulla on suht runtsaat menkat ja en välittäis räplätä koko ajan sen tyhjennyksen kanssa, eli kuinkahan sen käyttö onnistuu runsaiden menkkojen kanssa?? Tuskin nyt kuitenkaan tarvitsee tunnin välein tosiaan olla syynäämässä.

        Sitten toinen asia: en pidä tamponeista enkä ehkäisyrenkaasta, joita olen pariin kertaan kokeillut. Ne yksinkertaisesti eivät pysy sisällä, vaikka pungen ne aivan perälle asti. Ulostaessa ne sujahtavat ulos ja mähän en ala joka kerta vaihteleen uutta. Et mitenkähän ton kupin kanssa käy? Toivottavasti se pysyy siellä missä pitääkin ja on tiivis. Kun kuukuppi -sivuilla sanottiin, että se saattaa ulostaessa hieman liikkua, mutta sen voi ottaa pois aina silloin, "eihän se ole kuin kerran päivässä". No joo, minä käyn jopa 5 kertaa päivässä. Ainakin kaksi, kolme kertaa. (joo, olen ihan normaalipainoinen ja muutenkin syön ihan normaalisti, olen aina ollut tällainen)

        Et mites on, osaisko joku kertoa? :)

        Mulla on kokemusta runsaista menkoista ja kupista. Itselläni on kaikkein vetoisin kuppi, eli isompi Lunette. Siihen mahtuu enemmän vuotoa kuin vaikkapa tamponiin. Ennen tuli runsaimpana vuotopäivänä super-tamponista läpi alle tunnissa, kuppia taas voin pitää ainakin 3 tuntia runsaimpana päivänä. Toki vieläkin tilavamman kupin ostaisin, jos niitä vain olisi :D Mutta näillä mennään.

        On ihanaa, että kuppia voi pitää myös yöllä! Pelkän siteen kanssa sai koko ajan pelätä ja hyi sitä märkää tunnetta, kun aamulla heräsi... Parina ekana yönä käytän kupin varmistuksena sidettä, mutta usein siihen ei edes tule mitään. Voin nukkua yöni rauhassa kuukautistenkin aikaan :)

        Kaiken kaikkiaan olen kuppiin todella tyytyväinen. Harmi, että jouduin yli kymmenen vuotta kärsimään kertakäyttöisistä suojista. Varsinkin siteet tekivät kuukautisista epämiellyttävät.


      • hannz
        kippoilija kirjoitti:

        Mulla on kokemusta runsaista menkoista ja kupista. Itselläni on kaikkein vetoisin kuppi, eli isompi Lunette. Siihen mahtuu enemmän vuotoa kuin vaikkapa tamponiin. Ennen tuli runsaimpana vuotopäivänä super-tamponista läpi alle tunnissa, kuppia taas voin pitää ainakin 3 tuntia runsaimpana päivänä. Toki vieläkin tilavamman kupin ostaisin, jos niitä vain olisi :D Mutta näillä mennään.

        On ihanaa, että kuppia voi pitää myös yöllä! Pelkän siteen kanssa sai koko ajan pelätä ja hyi sitä märkää tunnetta, kun aamulla heräsi... Parina ekana yönä käytän kupin varmistuksena sidettä, mutta usein siihen ei edes tule mitään. Voin nukkua yöni rauhassa kuukautistenkin aikaan :)

        Kaiken kaikkiaan olen kuppiin todella tyytyväinen. Harmi, että jouduin yli kymmenen vuotta kärsimään kertakäyttöisistä suojista. Varsinkin siteet tekivät kuukautisista epämiellyttävät.

        Kiitos vastauksista fisutt ja kippoilija. En ehkä vielä osta kuppia, mutta edelleen pidän harkinnassa. Vähän mietityttää tuo vaihtoväli, kun tosiaan on aika runsas vuoto... Että haluanko mä nyt koko ajan sörkkiä ja tahmata sen kanssa... En tiedä. Toisaalta myös ketuttaa myös tuo ärsyttävä tilanne, kun ei saa rauhassa nukkua, kun vuoto menee helposti yli ja aamulla ei ole mikään palkinto-olo. Varsinkin jos uudet lakanatkin ovat tuhriutuneet. Rauhaisat yöt ja uimisen mahdollisuus menkkojen aikana tietysti houkuttelevat.

        Katsotaan mitä teen :)


    • ei ole

      käyttänyt tamponia, tai ollut yhdynnässä, onko kuukuppi silti mahdollinen saada paikoilleen? itse olisin kiinnostunut kuukupin käytöstä, kun siteillä säätäminen on kamalaa sotkemista, ja tamponin käyttö pelottaa tts:n takia.

      ja olen myös miettinyt miten saa itselleen oikean koon? jos käy ostamassa apteekista tai tilaa netistä, niin eihän sitä voi "sovittaa". olisi kyllä kamalaa, jos pystyisikään, mutta silti. ja olen selaillut hintoja, ja niitä ei viitsisi aivan huvikseen ostella jos vaan kerran kokeilee ja heittää samantien pois.

      toivottavasti joku vielä huomaa tämän viestin pitkän viestiketjun pohjalla, kun olisi kiva saada vastauksia :)

      • kuppeilija

        Voi neitsytkin (yleensä) käyttää kuppia, jos immenkalvo ei ole kovin tiukka. Sitä saattaa kyllä joutua hiukan sormilla venyttämään, mutta entä sitten? :) Ja jos kuppi ei vielä sovi, voithan säästää sen ja kokeilla vaikka myöhemmin uudestaan. Kupinhan pitäisi säilyä noin 10 vuotta.

        Minusta kannattaa valita kupin koko vuodon määrän mukaan. Tai no, voihan sitä valita pienemmänkin kupin, jos vain jaksaa tyhjennellä useammin. Mutta emätin on kyllä joustava paikka. Uskoisin, että sinne melkein kuppi kuin kuppi mahtuu :)

        Netistä on yleensä halvempi ostaa kuppi. Kannattaa vertailla eri nettikauppoja. Muistaakseni jossakin nettikaupassa oli myös (ainakin jossain vaiheessa)puolen vuoden palautusoikeus tms. Kannattaa siis vertailla eri paikkoja.


    • kupittaja

      Ostin vähän aikaa sitten kuukupin ja olen käyttänyt sitä yksien kuukautisten ajan. Minulla ei ole mitkään maailman niukoimmat kuukautiset, joten aluksi vähän jännitti.
      Ennen kuukautisia kokeilin kuppia kuivaharjoitteluna pari kertaa, jotta osaisin käyttää sitä sitten oikein. Aluksi sisäänlaitto ja poisotto oli hieman hankalaa, mutta sitten se sujuikin jo paremmin. Ulosotto oli mielestäni hankalempaa, sillä paine-erot täytyy tasata ennen poisottoa. Tässäkin tapauksessa voi vinkkinä sanoa että täytyy olla RAUHALLINEN eikä hätiköidä.
      Kuukautisten alettua olin yllättynyt, sillä minulla ei ollut minkäänlaisia ongelmia kupin kanssa: ei edes ylivuotoja. Kaikkein parasta kupissa on kuitenkin se, että se ei hiosta tai ärsytä ihoa kuten siteet ja sitä voi pitää todella kauan pelkäämättä että se on täynnä! Itse asiassa muutaman tunnin jälkeen kupin sisältöä ei edes ollut paljon! Olo on koko kuukautisten aikana raikas. Suosittelen todellakin kaikille, jotka vähänkin epäilevät kupin toimivuutta.
      Käytin nyt ensimmäisenä käyttökertana sen pesuun käsisaippuaa, mutta huomasin että se ärsytti limakalvoja. Nyt ostinkin kupille tarkoitetun pesunesteen ja voin jo ensi kerralla käyttää sitä pesemiseen. Jos kupin käyttäminen jatkuu yhtä mukavana kuin viimeksi, niin olen totaalisesti rakastunut! :)
      Plussana kupille myös, että rahaa, luontoa ja hermoja säästyy!

    • Täti 37 vee

      Oikein ärsyttää, kun olen suuren osan elämästäni nutannut ällöttävien siteiden, pikkuhousunsuojien ja tamponien kanssa. En ollut kuullut kuukupista mistään, ennenkuin eksyin netissä Kuukuppikunnan sivuille ihan vahingossa. Nyt olen käyttänyt Lunette Seleneä kolmien kuukautisten ajan, enkä koskaan enää koske mihinkään verirätteihin. Yöks, yöks! Voi miksi tällainen ihana keksintö on ollut pois tietoisuudestani niin kauan? Olen vihdoin oikeasti VAPAA. Kuukuppi on parantanut elämänlaatuani 200%!!!

      • cup <3

        Niinpä! Ja kupille yökkäillään! Kertissiteet ne ällöjä on. Ja ne saa ihmiset luulemaan, että se on se kuukautisveri, joka haisee. Ei, ne siteen kemikaalit sen hajun tekee. Kuukuppi tai kestositeet eivät haise.

        Todella ihmettelen joidenkin naisten asennetta OMAAN kuukautisvuotoonsa. Mikä siinä on niin ällöä? Ja mitä ällöä siinä on, että se valuu siististi kuppiin? En tajua.


      • -95
        cup <3 kirjoitti:

        Niinpä! Ja kupille yökkäillään! Kertissiteet ne ällöjä on. Ja ne saa ihmiset luulemaan, että se on se kuukautisveri, joka haisee. Ei, ne siteen kemikaalit sen hajun tekee. Kuukuppi tai kestositeet eivät haise.

        Todella ihmettelen joidenkin naisten asennetta OMAAN kuukautisvuotoonsa. Mikä siinä on niin ällöä? Ja mitä ällöä siinä on, että se valuu siististi kuppiin? En tajua.

        Mulla on ollu kuukautiset joku 8kk. Muutaman kerran koulussa on tullu vuoto siteen läpi. Sen takia en oo enää uskaltanut mennä kuukautisten aikana kouluun, vaan oon lintsannut. Ainaki runsaimmat päivät. Pääosin sen vuoksi ajattelin hankkia kuukupin.

        Minua vain huolettaa se, että en ole koskaan edes koettanut tamppoonia. Tästä johtuen en varmasti saisi kuppia pakoilleen. En varmaan olisi lähelläkään. Olen lisäksi neitsyt -> Lisäongelmia immenkalvon muodossa.

        Sit mulla on tosi epäsäännöllinen vuoto. Saatta olla hyvin pois 2-3kk. Eikä anna mitään ennakkovarotusta tullessaan. Ku ei es oo kipuja -tästä tietty oon ilonen, ei sillä :D-

        Kaiken lisäksi en edes ole yhtään läheinen äitini kanssa. Sille en missään nimessä juttele tästä asiasta. Ja joo, tiiän et tätä asiaa ei tarvii hävetä ja muuta, mut ei vaa tunnu luontevalle jutella äitini kanssa tästä.

        Ja ehkä minut joku huomaa näin täältä viestiketjun pohjalta.. :)


      • cup <3
        -95 kirjoitti:

        Mulla on ollu kuukautiset joku 8kk. Muutaman kerran koulussa on tullu vuoto siteen läpi. Sen takia en oo enää uskaltanut mennä kuukautisten aikana kouluun, vaan oon lintsannut. Ainaki runsaimmat päivät. Pääosin sen vuoksi ajattelin hankkia kuukupin.

        Minua vain huolettaa se, että en ole koskaan edes koettanut tamppoonia. Tästä johtuen en varmasti saisi kuppia pakoilleen. En varmaan olisi lähelläkään. Olen lisäksi neitsyt -> Lisäongelmia immenkalvon muodossa.

        Sit mulla on tosi epäsäännöllinen vuoto. Saatta olla hyvin pois 2-3kk. Eikä anna mitään ennakkovarotusta tullessaan. Ku ei es oo kipuja -tästä tietty oon ilonen, ei sillä :D-

        Kaiken lisäksi en edes ole yhtään läheinen äitini kanssa. Sille en missään nimessä juttele tästä asiasta. Ja joo, tiiän et tätä asiaa ei tarvii hävetä ja muuta, mut ei vaa tunnu luontevalle jutella äitini kanssa tästä.

        Ja ehkä minut joku huomaa näin täältä viestiketjun pohjalta.. :)

        Moi! Jos päätät ostaa kupin, niin sinun varmaan pitää itse sormilla tehdä immenkalvoon tilaa, jotta saat kupin sisälle. Voihan tosin olla, että se mahtuu ilmankin. Se ei haittaa, vaikka et olisi tamponeita käyttänyt. Opit kyllä käyttämään kuppia. Ja jos et heti saa kuppia sisälle, niin voithan odottaa ja kokeilla vaikka kuukausien päästä uudelleen. Ensimmäinen seksikertakin on varmasti sitten tulevaisuudessa miellyttävämpi, kun ei tee kipeää. Jos kokeilet kuppia ilman, että sinulla on kuukautiset, se voi olla hankalampaa. Älä siis lannistu. Kuukautisten aikana kuppi menee paremmin sisälle. Voit vaikka kostuttaa sitä puhtaalla vedellä, jos haluat.

        Kuppia voi käyttää myös kuukautisia odotellessa, kunhan muistaa pestä sitä välillä. Tosin ei varmaan ole hyväksi käyttää sitä viikkokausia yhteen menoon ;)

        Suosittelen isompaa Lunettea, koska siihen mahtuu paljon vuotoa. Jos valitset pienemmän kupin, joudut tyhjentämään sitä paljon useammin. Tai no, jos ylimääräistä rahaa löytyy, niin osta vaikka molemmat koot :D Kuppeja saa apteekista (jos heillä ei ole, he voivat pyynnöstäsi tilata sinulle kupin apteekkiin) ja nettikaupoista.

        Itse käytän runsaimpina päivinä ja öinä kuppia ja sidettä, varmuuden vuoksi. On paljon mukavampaa niin, kuin pelkällä siteellä. Loppupäivinä pärjään pelkällä kupilla ja menkat voi melkein unohtaa :) Toivottavasti tästä oli apua sinulle.


      • mulla ...
        cup <3 kirjoitti:

        Moi! Jos päätät ostaa kupin, niin sinun varmaan pitää itse sormilla tehdä immenkalvoon tilaa, jotta saat kupin sisälle. Voihan tosin olla, että se mahtuu ilmankin. Se ei haittaa, vaikka et olisi tamponeita käyttänyt. Opit kyllä käyttämään kuppia. Ja jos et heti saa kuppia sisälle, niin voithan odottaa ja kokeilla vaikka kuukausien päästä uudelleen. Ensimmäinen seksikertakin on varmasti sitten tulevaisuudessa miellyttävämpi, kun ei tee kipeää. Jos kokeilet kuppia ilman, että sinulla on kuukautiset, se voi olla hankalampaa. Älä siis lannistu. Kuukautisten aikana kuppi menee paremmin sisälle. Voit vaikka kostuttaa sitä puhtaalla vedellä, jos haluat.

        Kuppia voi käyttää myös kuukautisia odotellessa, kunhan muistaa pestä sitä välillä. Tosin ei varmaan ole hyväksi käyttää sitä viikkokausia yhteen menoon ;)

        Suosittelen isompaa Lunettea, koska siihen mahtuu paljon vuotoa. Jos valitset pienemmän kupin, joudut tyhjentämään sitä paljon useammin. Tai no, jos ylimääräistä rahaa löytyy, niin osta vaikka molemmat koot :D Kuppeja saa apteekista (jos heillä ei ole, he voivat pyynnöstäsi tilata sinulle kupin apteekkiin) ja nettikaupoista.

        Itse käytän runsaimpina päivinä ja öinä kuppia ja sidettä, varmuuden vuoksi. On paljon mukavampaa niin, kuin pelkällä siteellä. Loppupäivinä pärjään pelkällä kupilla ja menkat voi melkein unohtaa :) Toivottavasti tästä oli apua sinulle.

        Itse olen päätynyt tuohon kahden kipon järjestelmään, kun pari ekaa vuotopäivää ovat niin runsaita ja loput taas hyvin niukkoja. Isompi Lunette painaa aavistuksen verran sisuskalujani (johtunee siitä, että mulla suht' iso myooma), joten on ihan mukava siirtyä pienempään heti, kun se on mahdollista.

        Kovin suuresta rahallisesta satsauksesta siinä ei ole kyse. Kun kupposet on kerran ostettu, kuluja ei tule moneen vuoteen. Silkkaa säästöä siis :)


    • Liinux*

      Minä sain elämäni ensimmäisen hiivatulehduksen kun käytin kuppia. Ikinä aikasemmin ole saanut sitä siteitä käyttäessäni.

      Ei kupille!

      • kokemuksia on

        Selvititkö koskaan miksi sait hiivatulehduksen? Mitä saippuaa esim. käytit kupin pesuun, olisiko sitä jäänyt kuppiin tyhjennyksen yhteydessä? Ja oliko kyseessä tosiaan hiivatulehdus, vai kenties vain kokemattoman kupinkäyttäjän sähellyksen aiheuttamia hankaumia ja pikkuhaavoja emättimen suulla?

        Monilla hiivatulehdukset ovat jääneet pois, kun ovat alkaneet käyttää kuppia.


    • kupin poisjättänyt

      minulla kuppi toimi muuten aivan loistavasti, mutta kuukautiskivut äityivät aivan järkyttäviksi! Parisen vuotta sinnittelin lääkkeiden voimalla , mutta sitten siirryin takaisin tamponeihin. Hieman enemmän vaivaa, mutta ainakin pysyn järjissäni kipujen kanssa.

      • qkuppeilija

        Minäkin ostin kuukupin nyt kesätyörahoilla ja olen hyvin tyytyväinen. :) Kuppi ei tunnu minulla miltään, ei tarvitse tyhjentää kuin aamulla ja illalla, ihanaa kun ei hiosta mitkään siteet! Kannattaa todellakin ainakin kokeilla tätäkin vaihtoehtoa, maksaa itsensä takaisin viimeistään vuodessa ja käyttöikä useita vuosia, LadyCupissa lupaavat jopa 15 vuotta. :) Itse valitsin tuon pienemmän Ladyn, olen neitsyt ja vuoto on niukkaa/normaalia.


    • kerran kuussa

      Minäkin olen käyttänyt kuppia nyt muutamien menkkojen ajan. Niksi, jonka havaitsin hyväksi kuppia poistaessa: otan ensin antennista kiinni (jota olen hieman lyhentänyt, muuten) ja vedän kuppia alaspäin, auttaen lantionpohjalihaksillani samalla. Kun yletän hyvin nappaamaan kupin pohjasta kiinni, vedän sitä ensin parilla sormella enemän alas, ja kun pystyn, otan vielä yhden sormen auvoksi, jolla painan kupin alareunaa hieman sisemmäs, jotta ilmaa pääsee sisään ja kupin saa vähän pienemmässä halkaisijassa ulos. Eli esim. peukalo ja etusormi vetävät, keskisormella painan kupin reunaa hieman mutkalle. Kun ekoja kertoja vain vedin varovasti sellaisenaan, teki kuppi ikävän "imukuppiefektin" ja aiheutti aika kivuliaan fritsun, niin sanoakseni. Siltä se todella tuntui. Tietysti ei kovin paljoa kannata kasaan puristella, muuten puristelet vuodon reunojen yli ja tulee sotkua. Kerran opetellessani onnistuin livauttamaan koko kupin sisällön kylppärin lattiallekin, joten alussa kannattaa olla varovainen ja kärsivällinen :)

      Mutta lämpimästi suosittelen kaikille!

      • kerran kuussa

        Tulipas kirjoitusvirheitä kun kuumeessa kirjoittelen, mutta ehkei se poista itse sisältöä tekstistä ;)


    • kuukuppi

      ite tässä ostin vähän aikaa sitten kuukupin ja olen ollu todella tyytyväinen... pientä harjottelua vaati mut nyt onnistuu...yötkin saa nyt nukuttue levollisesti..suosittelen :)

    • eijj

      yök, ei, omistin yhen enkä toista osta, tamppoonin kans voi nukkuu varmasti ja voi uida, kuukupin kans jossain vaihees aina vuos veret veteen ja se oliki tosi hienoo täydessä uimahallissa. Ei ikinä!

      • hiohöoihg

        Sulla on varmaan ollut kuppi jotenkin huonosti paikoillaan (tai olet tyhjentänyt liian harvoin), sillä mulla ainakin on ollut kuppi 3 vuotta käytössä eikä ikinä ole valskannu, toisin kuin tamponien kanssa, jotka saattaa päästää läpi jo parissa tunnissa.. :/ Kyllä kuukuppi vaan on niin paljon parempi vaihtoehto..


      • Satu_70
        hiohöoihg kirjoitti:

        Sulla on varmaan ollut kuppi jotenkin huonosti paikoillaan (tai olet tyhjentänyt liian harvoin), sillä mulla ainakin on ollut kuppi 3 vuotta käytössä eikä ikinä ole valskannu, toisin kuin tamponien kanssa, jotka saattaa päästää läpi jo parissa tunnissa.. :/ Kyllä kuukuppi vaan on niin paljon parempi vaihtoehto..

        Mulla on kuppi nyt ensimäistä kertaa käytössä ja tosi suurin odotuksin lähdin liikenteeseen. Pettymyksiä vaan tuntuu tulevan nyt ovista ja ikkunoista.
        1. Kuppi ei todellakaan suostu pysymään emättimen alaosassa, vaan nousee joka kerta ihan ylös..siis sinne vähän väljempään tilaan ja siellä pysyy.
        2. Ohjeissa sanotaan, että tunnustele sormella, että kuppi on auennut kunnolla. Miten hitossa senkin tekee kivuttomasti ? Emätin kun on täynnä kuppia, niin ei sinne kyllä sormia saa survottua kivuttomasti.
        3. Moni sanoo, että tyhjentää kupin pari kertaa vuorokaudessa, minulla kuppi tulee runsaimpana vuotopäivänä kahdessa tunnissa ääriään myöten täyteen ja vuotaa yli. En tiedä liekö minulla sitten kuukautiset jotenkin ihan järjettömän runsaat.
        4. Niukempinakin vuotopäivinä tihkuu yli, eli ilman kestositeitä ei voi olla.

        Ärsyttää, suututtaa ja kiukuttaa! Haluan käyttää kuppia, kun kärsin jatkuvasti hiivatulehduksesta jokaisten menkkojen jälkeen ja ajattelin tästä tilanteen pelastajaa. Enkö vain osaa vai mikä tässä nyt mättää??


      • paljonko,,
        Satu_70 kirjoitti:

        Mulla on kuppi nyt ensimäistä kertaa käytössä ja tosi suurin odotuksin lähdin liikenteeseen. Pettymyksiä vaan tuntuu tulevan nyt ovista ja ikkunoista.
        1. Kuppi ei todellakaan suostu pysymään emättimen alaosassa, vaan nousee joka kerta ihan ylös..siis sinne vähän väljempään tilaan ja siellä pysyy.
        2. Ohjeissa sanotaan, että tunnustele sormella, että kuppi on auennut kunnolla. Miten hitossa senkin tekee kivuttomasti ? Emätin kun on täynnä kuppia, niin ei sinne kyllä sormia saa survottua kivuttomasti.
        3. Moni sanoo, että tyhjentää kupin pari kertaa vuorokaudessa, minulla kuppi tulee runsaimpana vuotopäivänä kahdessa tunnissa ääriään myöten täyteen ja vuotaa yli. En tiedä liekö minulla sitten kuukautiset jotenkin ihan järjettömän runsaat.
        4. Niukempinakin vuotopäivinä tihkuu yli, eli ilman kestositeitä ei voi olla.

        Ärsyttää, suututtaa ja kiukuttaa! Haluan käyttää kuppia, kun kärsin jatkuvasti hiivatulehduksesta jokaisten menkkojen jälkeen ja ajattelin tästä tilanteen pelastajaa. Enkö vain osaa vai mikä tässä nyt mättää??

        tuohon kuukuppiin mahtuu, mutta aika runsaalta tuo sinun vuotosi kuulostaa. Voit arvioda asiaa desin mitalla, 1 dl = 100 ml.

        "Kuukautisvuotoa pidetään runsaana, jos vuodon määrä yhden kuukautiskierron aikana on yli 80 ml."

        http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnus/khp00050


    • ----------

      Mulla oli kuppi käytössä abouttiarallaa neljä vuotta ja totesin, että tamponit on minulle parempia.

      Ei kupissa muuten ollut mitään valittamista, mutta olin itse liian laiska tyhjentämään ja puhdistamaan sitä. Mulla meni kupin reiät aivan täyteen möhnää ja loppuviimeksi kuppi oli muutenkin väriltään lievästi kellertävänruskea. Kerran unohdin tyhjentää kuppia koko päivänä ja yöllä heräsin siihen, kun kuppi tuli itsestään ulos, oli täynnä verta ja kaikki veri vain valui suoraan lakanoille. Oli puistattava näky.

      Heitin kupin pois, kun se kirjaimellisesti alkoi haista sillille, mutta se on jo eri tarina, johon liittyy mm. karmaiseva sisään unohtunut tamponi.

    • lunette 1978

      Kuukuppi on fantastinen keksintö! Olen käyttänyt kuppia kolmisen vuotta ja olin kylä heti ensimmäisellä kokeilukerralla MYYTY :). En ole mikään ympäristönsuojelija, vaikka kuppi onkin ekologinen vaihtoehto, vaan valitsin kupin ihan vain sen takia, että kuppi on paljon mukavampi kuukautissuoja kuin siteet ja tamppoonit.

      Hyvät puolet:
      puhdas ja raikas olo 24/7
      ei vaippaa housuissa
      yksi suoja käy jokaisena vuotopäivänä
      voi urheilla huoletta
      kuukautisten jälkeen ei ole inhottavaa hajua alapäässä, kuten oli siteitä käyttäessäni (en oikein tiedä mistä johtui, mutta hajua kesti vajaa viikko kuukautisten jälkeen, YÖK)
      kupin tyhjennys aamuin illoin riittää, koska vuoto on suht. niukkaa

      Huonot puolet:
      - joutuu opettelemaan jonkin aikaa asettelutekniikoita
      - oman koon löytäminen saattaa kestää
      - kupin desinfioimisen vaiva kuukautisten jälkeen
      - ei sovi kaikille kuitenkaan, runsasvuotoiset eivät näe, milloin kuppi on täynnä...

      Suosikkini on pieni Lunette (ostin eka ison, mutta se tuntui jotenkin painavan syvällä jossain) ja Luneten pohjassa olevat urat helpottavat huomattavasti poistamisessa. Joskus käytän pikku-LadyCupia, mutta sen ongelma on äärimmäinen liukkaus, en koskaan saa ekalla yrittämällä pois.... Uteliaisuuksissani ostin myös nätin punaisen Melunan, mutta sen heitin roskikseen yhden päivän kokeilun jälkeen, koska oli makuuni ihan liian jäykkä. Merkkejä on monia ja varmasti suurin osa löytää sieltä itselleen sopivimman, mutta kovin monen kupin ostaminen tulee tietenkin kalliiksi. Itse en koskaan kokeilisi esim. Diva Cupia (vaikka nimi onkin ihana :)), koska se on niin pitkä, huh!

      Suosittelen kaikkia naisia kokeilemaan kuukuppia ja kärsivällisyyttä alkukokeiluihin :). Itse en olisi kuitenkaan neitsyenä vielä kuppia käyttänyt, koska se vaatii aika ronsia otteita emättimessä...

      • ääähjjhj

        Ostin kupin, mutta ongelmatonta ei ole ollut. Mulla on koko 2 vaikka en ole synnyttänyt, mikä on toki hieman masentavaa. Varsinkin kun mulla tulee välillä niitä ohivuotoja. Kuppi vaan nousee liian ylös enkä oiken tiedä mitä sille sitten voi tehdä. Saan kupin laskettua helposti lihasten avulla alemmas, mutta ei sitä muista tehdä joka kymmenes minuutti. Ja silloin sit tulee ohivuotoja kun kuukautiset on runsaimmillaa.

        Oon lantionpohjanlihaksia harjoitellu ja ei ole koskaan ole ollut sellaista oloa et oon jotenkin tosi "löysä" mut pakko myöntää et tä kuukautiskuppi on saanu mut tosi epävarmaksi. On jotenkin sellainen olo, että jos kakkoskupista tulee ohivuotoja siitä huolimatta, että treenaan mun lihaksia niin taidan olla tosi väljä. En oo koskaan ennen ajatellu tälläistä ja mitä sille sitten oikein voi tehdä jos on syntymästään saanut sit huonot geenit? Vai oonko nyt ihan harhateillä.

        Tai jos jatkan tota lihasten harjoittamista niin onko mahdollista saada se kuppi pysymään paikoillaan niin ettei se mene ylös?


      • lunette 1978
        ääähjjhj kirjoitti:

        Ostin kupin, mutta ongelmatonta ei ole ollut. Mulla on koko 2 vaikka en ole synnyttänyt, mikä on toki hieman masentavaa. Varsinkin kun mulla tulee välillä niitä ohivuotoja. Kuppi vaan nousee liian ylös enkä oiken tiedä mitä sille sitten voi tehdä. Saan kupin laskettua helposti lihasten avulla alemmas, mutta ei sitä muista tehdä joka kymmenes minuutti. Ja silloin sit tulee ohivuotoja kun kuukautiset on runsaimmillaa.

        Oon lantionpohjanlihaksia harjoitellu ja ei ole koskaan ole ollut sellaista oloa et oon jotenkin tosi "löysä" mut pakko myöntää et tä kuukautiskuppi on saanu mut tosi epävarmaksi. On jotenkin sellainen olo, että jos kakkoskupista tulee ohivuotoja siitä huolimatta, että treenaan mun lihaksia niin taidan olla tosi väljä. En oo koskaan ennen ajatellu tälläistä ja mitä sille sitten oikein voi tehdä jos on syntymästään saanut sit huonot geenit? Vai oonko nyt ihan harhateillä.

        Tai jos jatkan tota lihasten harjoittamista niin onko mahdollista saada se kuppi pysymään paikoillaan niin ettei se mene ylös?

        Vastaanpa nyt, vaikkei minulla samanlaista ongelmaa olekaan (öisin kuppi vaeltaa ylemmäs, mutta ei aiheuta ohivuotoja, koska olen sen verran niukkavuotoinen). Niin, sille kupin vaeltamiselle voi olla useampi syy, ei se heti sitä tarkoita, että emätin on löysä. Kuukuppikunnalla on kattavat sivut ja keskustelupalsta, josta voi löytää apua. Pulmakulmassa on tästä aiheesta kirjoitettu ja kerrottu eri syistä: http://kuukuppikunta.net/ala.php?sivu=pulmat#pulma6

        Se on just huono juttu kupin valinnassa, että sitä ei voi ostaa samalla tavalla kuin kenkiä, koska emättimen kokoa on vaikea ennustaa. Mutta ehkä vaihto pitempään kuppiin voisi auttaa? Itse mainitsin, etten ikina kokeilisi Diva Cupia, koska se on niin pitkä (minulle), mutta sinulle Diva Cup tai Yuuki voisi sopia oikein hyvin. Täällä on hyvä kokoelma eri kuppeja ja sivun alareunassa on vertailu kuppien mitoista: http://kuukuppikunta.net/ala.php?sivu=merkit

        Toivottavasti löydät ratkaisun ongelmaasi, jottet joudu palaamaan vaippoihin ;)


      • lgkölkdösl
        ääähjjhj kirjoitti:

        Ostin kupin, mutta ongelmatonta ei ole ollut. Mulla on koko 2 vaikka en ole synnyttänyt, mikä on toki hieman masentavaa. Varsinkin kun mulla tulee välillä niitä ohivuotoja. Kuppi vaan nousee liian ylös enkä oiken tiedä mitä sille sitten voi tehdä. Saan kupin laskettua helposti lihasten avulla alemmas, mutta ei sitä muista tehdä joka kymmenes minuutti. Ja silloin sit tulee ohivuotoja kun kuukautiset on runsaimmillaa.

        Oon lantionpohjanlihaksia harjoitellu ja ei ole koskaan ole ollut sellaista oloa et oon jotenkin tosi "löysä" mut pakko myöntää et tä kuukautiskuppi on saanu mut tosi epävarmaksi. On jotenkin sellainen olo, että jos kakkoskupista tulee ohivuotoja siitä huolimatta, että treenaan mun lihaksia niin taidan olla tosi väljä. En oo koskaan ennen ajatellu tälläistä ja mitä sille sitten oikein voi tehdä jos on syntymästään saanut sit huonot geenit? Vai oonko nyt ihan harhateillä.

        Tai jos jatkan tota lihasten harjoittamista niin onko mahdollista saada se kuppi pysymään paikoillaan niin ettei se mene ylös?

        Tasaatko paineen kunnolla? Minulla kuppi (koko 1) nousi alkuaikoina -ja siten myös vuosi-, koska alipaine veti sen niin ylös. Kun "pumppaan" kuppiin ilmaa ja sitten työnnän sen oikealle paikalleen, se pysyy ihan mukavasti eikä kiipeä ylös. Öisin nousee tosin vähän ylemmäs.


    • Hmmjahmm

      Mulla on ollu kuukuppi nyt käytössä reilu 5 vuotta. Olen alle 20v ja aina ollu tosi runsaat menkat. Joudun käyttämään kupin lisäksi sidettä, mutta ei se mua haittaa ollenkaa :) koska voin silti käyä uimas ja noin jos oon justii tyhjentäny kupin.

      Välillä huomaa että kuppi imasee emättimen tyhjäks alipaineeseen ja siitä tulee semmonen kolotus alavatsaan mutta se loppuu aina kun alkaa taas täyttyä kuppi.

      Ite tyhjennän menkkojen aikana aina ku käyn vessassa ja se menee kätevästi samal ku on oppinu tekniikan.

      Itse tilasin juuri uuden (http://kuukuppi.fi/kuukautissuojat/kuukupit-tpe-muovia/meluna-koko-l-pallo.html) kun edellinen Lunette alkoi muuttua ällön väriseksi eikä tunnu enää hygieniselta. MUISTAKAA 2kk VÄLEIN KEITTÄÄ KUPPIA 5min JOTTA STERILOI!!

      Uuden kupin tilasin ilman antennia eli semmosella pallolla, koska antenni usein törrötti ulos ja aiheutti hankausta. Otin myös väriltä violetin ihan vaan hauskuuden vuoksi :) Lisäksi tilasin semmosen intiimisaippuan kupille ja genitaalialueelle jotta sitten vaikka ennen rakkaushetkiä ;) saa puhtaaksi tytön. Tässä geeli : http://kuukuppi.fi/kuukautissuojat/puhdistus-ja-sailytys/ladygel-intiimigeeli-300-ml.html

      Onko kellään synnyttämättömällä kokemuksia Suuremman kupin käytöstä? ite otin taas pienemmän koon mutta mietin että voisinkohan olla ilman sidettä isommalla koolla? mutta arvelluttaa kuitenkin että sattusko se tai LÖYSYTTÄSKÖ se miun värkkiä?? APUA :D

      Hahh. Ihanaa että ihmiset on löytäny kuukupin. Oli muuten uusimassa CITYssä juttu myös ;)

      Poikaystävästä on muuten ällö toi kuppi mutta sitten tipautan sen aina maanpinnalle sillä että eikö ois ällömpi side täynnä verta ;)) KJÄH

    • ihmettelijätyttö

      Itse mietin, miten kuppi muka ei voisi tuntua emättimessä, kun sehän asetetaan mahdollisimman alas? kun tampoonikin pistetään juuri sen takia mahdollisimman syvälle, että se ei tuntuisi. Jos sen jättää liian alas, se todellakin tuntuu istuessa..tms, ja tuo kuppi on kuitenkin paljon jytkympää tavaraa.
      Tottuuko kuppiin siten niin, että sitä vaan ei enään huomaa?

      En siis ole kuppia käyttänyt, mutta tekisi mieli ostaa.

      • älä pelkää tyttönen

        katoppa edellisen viestin sivustolta niin sielä myydään myös erikoispehmeitä kuppeja. Mutta ei mulla ainakaan ole ikinä tuntunu erityisemmin. Pitää kupinki olla kunnolla sisällä, muuten tuntuu.. Ja jos tuntuu koko ajan niin varmaa liian iso. Koita ihmeessä! Paras keksintö sitten sähkön! ;)


      • lunette 1978

        Niin kuin edellinenkin vastaaja totesi, ei kuppi tunnu. Itsekin epäilin joskus kauan sitten ennen kupin hankkimista, että "toi ei voi olla mukava käyttää". Kupit on kuitenkin tehty pehmeästä silikonista tai muusta pehmeästä materiaalista, ei se ole kovaa muovia tms. Oikein asennettuna kuppi ei todellakaan tunnu missään. Kupeissa on yleensä se pitkähkö antenni ja se saattaa tuntua, ainakin mulla se antenni pilkotti ulkona :) elikkä lyhensin antennia useita kertoja (nyt vain pieni tynkä jäljellä) ja nyt ei sekään häiritse. On tarkoitus, että koko härveli on siis sisällä, mitään ei pidä roikkua ulkopuolella :). Ja sitten olen lukenut, että joitakin saattaa häiritä, jos kupin alareunassa on selkeitä uria (esim. Lunetessa on, LadyCupissa taas on vain olemattomat pikku nystyt). Mä en tunne uria ollenkaan.


    • SATTUU!

      Helkkarin kamalaa ollut kaksi päivää kuukupinkokeilijana. Sattuu istuminen kupin kanssa, seisominen ei niinkään. Kupin pää hankaa häpyhuulia ja mulla oli Luneten iso kuppi parin tunnin jälkeen täynnä. Olen aina arvellut menkkani runsaiksi, mutta nyt tiedän, että ovat. Jatkan pakosti kokeilua kun kylpylä on edessä, mutta hm, en usko, että voin kehua. Takana kolme lasta ja helkkarin vino vehje näköjään :)

    • ruukuton prs.

      Siteet toimii parhaiten napakoiden stringien kanssa. Minen ainakaan mitään vanutuppoa tai kumi "ruukkua" härpäkkeeseeni tunge

      • ruukkupimpsa

        Stringit on ihan kauheita päällä muutenkin, ja vielä ajatus että niihin pistäisi siteen keikkumaan sen ohuen narun päälle. Noh, kukin tavallaan. Monilla kyllä on vain asenneongelma tuon suhteen että ei missään nimessä voi laittaa sisäänsä mitään. Minusta taas siteet ovat niin epämiellyttäviä, haisevia, hautovia,... Ja se tunne, kun tuntee veren valahtavan eikä voi olla varma menikö siteestä ohi/yli. Yyh. Mutta kaikilla on tietenkin vapaus pitää just sitä suojaa mistä itse tykkää.

        Kupissa on mielestäni parasta se, että se ei kuivata eikä haudo, ja sitä voi pitää kuukautisten loppuun asti (toisin kuin kuivattavaa tamponia), samoin kuin varmuuden vuoksi ennen menkkojen alkamista (vrt että pahimmassa tapauksessa hautoisi kaksi viikkoa sidettä housuissa, jos menkat olisi viikon myöhässä). Se on tietysti myös plussaa, että ei tunne sitä veren valahtamista, ja ainakin itse käytän vain parina ekana yönä (ja joskus päivänä) sidettä/pikkuhousunsuojaa varmistuksena. Muuten ei tarvitsekaan sitten hautoa alapäätään missään vaiheessa kuuta. Se varmistuskaan ei yleensä tule tarpeeseen, mutta tuntuu luottavaisemmalta pitää runsaimpana aikana varmistusta.

        Huonoja puolia kupissa on se, että joissakin asennoissa se saattaa falskata (jos hyppii tai venyttelee tms; tästä syystä se varmistus ekana kahtena päivänä), ja sitten tietysti se keittäminen ja hiukan tamponia hankalampi asettaminen on miinusta (esim yleiset vessat joissa ei ole vessankopissa minkäänlaista vesisuihkua). Joka tapauksessa olen sen kokenut parhaaksi suojaksi sen jälkeen, kun alkuketutuksen päätyttyä opin käyttämään sitä oikein. Ei ole sitä ällöttävää limaista ja veristä "vaippahousu"-oloa menkkojen aikana, kun veret tulee siististi kuppiin.

        En minä niitä kuppifanaatikkojakaan kyllä ymmärrä, jotka jossain kuukuppikunnan foorumilla hengaavat joka päivä ihan huumaantuneena "kupittelusta" :D Menee kyllä niiiiin yli minun ymmärrykseni...


    • paniikki lähellä

      kuulin hirveästi kehuja kuukupista ja päätin ostaa sen..no tässä jäi harjoittelut lyhyeen, kun kuppi meni liian syvälle eikä lähde millään pois.

      • ruukkupimpsa

        Mulla kävi kanssa alussa noin, kun en älynnyt tasata sitä painetta. Eli todennäköisesti alipaine on imaissut sen kupin tosi ylös. Eiköhän sen silti sieltä pois saa, kokeile vaikka mennä kyykkyyn tai "mäkihyppyasentoon", rentouta alavatsa mahd. hyvin ja jos pääset käsiksi kupin pohjaan niin paina sormilla niin paine tasaantuu, ja vedä sitten ulos. Lihaksilla voi toisaalta myös auttaa kuppia alaspäin, eli rentouttamisen sijaan voitkin pusertaa lihaksilla kuppia alas. Näin saat ehkä paremman otteen... Itse vedin joskus vaan antennista sen ulos, kun en muuten saanut sitä pois.

        Minua raivostutti koko kuppi ihan valtavasti sen jälkeen, kun olin sen ostanut. Olin aikaisemmin myös lukenut kaikkea hehkutusta kupista (kuukuppikunnan sivulla tuntui olevan suoranainen kultti, joka ylisi kupin mahtavuutta:D), ja oma kokemus oli kaikkea muuta kuin näppärä, helppo, kätevä ja pitävä. Kesti aika kauan, että ketutukseltani sain ihan rauhassa opeteltua sen käytön, mutta oleellisin oppi kupin käytössä on mielestäni juuri se paineen tasaaminen:

        Tasaan itse paineen niin, että ensin taittelen kupin ja pistän sen sisään mutta en kuitenkaan päästä irti (koska alipaine imaisisi kupin syvälle). Kun kupin reunat ovat emättimessä, työnnän kuppia ihan kokeeksi syvemmälle (edelleen suht taiteltuna). Sitten vedän sitä vähemmän syvälle ja alapään lihaksilla "pumppaan" kuppiin ilmaa niin, että reunat poksahtavat auki joka puolelta. Tämän jälkeen työnnän kokonaan ja joka reunalta auenneen kupin syvemmälle. Ja antenni on pikkuhiljaa lyhentynyt aika tyngäksi, koska muuten se hiertää. En kuitenkaan sinuna lyhentäisi sitä ennen kuin opit varmemman asentamisen ja poisoton.

        Kuppi ei ole täydellinen vehje, mutta aika hyvä kuitenkin. Siteet pesee ihan mennen tullen, tamponille häviää kyllä kätevyydessä mutta toisaalta voittaa taas tamponin siinä, että sitä voi pitää myös menkkoja odotellessa ja tosi niukan vuodon aikana menkkojen loppupuolella. Kun ei kuivata yhtään... Itse keittelen kuppia vähän väliä menkkojen aikana, sillä minkäänlaista saippuan tapaistakaan en halua laittaa välineeseen, jonka laitan sisääni. Jotkut kuppia kokeilleet ovat sanoneet saaneensa hiivan kupinkäytön jälkeen, ja veikkaan tämän johtuneen juuri siitä pesuaineen käytöstä...


    • Mitä mun pitäis tehä

      Olen aina käyttänyt siteitä, siis nyt neljä vuotta.
      Tampoonia en uskalla käyttää kun se kuulostaa niin abstraktilta että laitetaan jotain sisäelimiin, siis sinne jonnekkin ihmisen uumeniin.
      Joka tapauksessa, olen kuullut kuukupista kaikkea hyvää.
      Olen aatellut kokeilla.
      Mutta nyt olen tullut toisiin aatoksiin kuultuani kaiken maailman alipaineen tasoitteluista ja äärillään olevista kupeista. Ja entäs jos se vaikka menee väärin päin siellä. Tai entä jos ite on väärin päin, levotonta.
      Itse olen ylpeä neitsyt ja kaikkea, vaikea kuvitella että tonne ees sormea mahtuisi.
      Olen kuullut että se sattuukin.
      Apua.

      • adsdfsdfff

        Et taida olla ihan tosissasi, mutta vastaan nyt kuitenkin, että mikäli syy siihen mikset voi käyttää tamponia on että "kuulostaa niin abstraktilta että laitetaan jotain sisäelimiin, siis sinne jonnekkin ihmisen uumeniin" niin newsflash: kuppikin laitetaan sinne sisäelimiin. Eli jos se on kynnyskysymys niin ei kannata edes harkita.

        Täytyisi kyllä olla aika hehtopimpsa että kuppi kääntyisi kokonaan väärin päin :D


    • Tipaton

      Ostin kuukupin 2kk sitten, eli kahdesti olen sitä nyt testaillut, ja voin kertoa että en vaihda enää pois!! Mulla oli ja on niin runsaat kuukautiset ollut aina ja mulla meni tamppooni läpi (sellanen super ) noin tunnissa ja sit siteetkin piti olla aina jotain maxi mallia. Siis vielä sen tamppoonin kanssa. Kupin kanssa ei ole ollut mitään ongelmia, ei yöllä eikä päivällä!! Kun nyt ihan selkeesti olen oppinut sitä käyttämään niin on helpottunut entisestään, ja pysyy paikallaan eikä hierrä tms. Leikkasin ihan lyhyeksi sen antennin siitä, niin sekään ei hankaa. ON NIIN JEE tuote että meinasin itkeä ilosta!! Kävin lapsen kanssa uimassakin, jota en ole voinut tehdä menkkojen aikana, koska tamppoonit tuli läpi jne. ja ei pisaraakaan tullut vuotona. Eikä myöskään hyytymiä tms, joita tuli tamppoonien kanssa!! Suosittelen lämpimästi!!

      • Kiitos kuppi!

        Samoin minä saan vihdoin hehkuttaa kuppia! Ostin sen aikoinaan asiasta innostuttuani, mutten saanut sitä edes laitettua sisälle koska sattui. Sitten kokeilin joskus uudestaan ja sain sen paikalleen, mutta kun yritin ottaa sitä pois niin voi itku ja hammastenkiristys !! Yritin jotain 20 minuuttia ja tuskalla sain sen pois. Olin siis sihen aikaan vielä neitsyt ja ilmeisesti immenkalvo oli niin tiukalla. Kuitenkin säikähdyksestä jätin sen ja päätin sitten rauhassa odottaa avioliittoon, jospa sit olisi paikat venyneet niin että toimisi paremmin. Nyt kokeilin rouvana uudelleen ja se toimii !!! Ihanaa! Olin niiiiin iloinen koska se toimii niin hyvin, ei vuoda ohi ja ei tunnu missään! Mun mielestä ei oo ihana ajatus tampooni kuivattamassa limakalvoja tai vaipat housuissa :/ Huippukeksintö ja suosittelen kyllä muille ! :)))))


    • iiris.tiia

      kuukauppissa onilmeisesti imat vaaransa

      tuota ideaa yritettiinjo kerranminununollessani nuori tyttö ja se lopui siihen,kunsanottiinettä kuukautiskuppi onverilanmmikko, joka kerääntyy siihenkuppiin ja bakerisoituu eli siitä voi saada hyvinkinikävän ja hankalantulehduksen. tarkista ainakinlääkäriltäsi,mitä mieltä hän on tästä faktasta ja uhkaako se nykyistä kuukuppia myös.siitä voi myössaada virtsatietuleduksen.kylläperinteinenside onturvalisemp muoto.uukuppi saattaa myös hiertää emätintä ja ärsyttää senherkkää limakalvoa, että tarkisttapa näitä faktoja ihanlääkäriltä ennen kuinalatte käyttää jotainnoinarveluttavaa kuppia. iloisia ja tulehdtumattomia päiciä vaan kaikille.

      • mietitääs vielä

        Voihan sen näinkin nähdä. Mulle kuukuppi on ainoa vaihtoehto, joka ei ärsytä limakalvoja ja ihoa. Ihoni on kuivumiseen ja ärtymiseen taipuvainen, ja siteen käyttö aiheuttaa jo parissa päivässä kutinaa ja näppylöitä - ihan sama, kuinka usein sen vaihtaa.

        Mitä tulee tuohon "verilammikko"-osuuteen, siteestäkö se veri sitten haihtuu ilmaan, vai miten? Ihan yhtä lailla se veri siellä muhii, ja vieläpä suorassa kontaktissa ihoon.


    • -.-.-.-

      Todella epäkäytännöllinen.

    • 20 + 14

      En keksi kupista kuin yhden huonon puolen, eikä sekään ole varsinaisesti kupin vika: kuukuppi täytyy aina muistaa ottaa mukaan reissuihin, jos odottaa kuukautisia alkaviksi.

      Matkustan usein kahden paikan välillä, ja nyt viimeisimmällä reissulla unohdin kupin toiseen kotiin! En nähnyt muuta vaihtoehtoa kuin käydä ostamassa apteekista uusi kuppi. Ensimmäinen kuppini on jo 3-4 vuotta vanha ja kuin uusi, mutta en vain pysty enkä halua enää koskaan käyttää kertakäyttöisiä suojia.

      Nyt mulla on sitten kuppi ja varakuppi. :) Jospa näillä kahdella pärjäisi niin ettei unohtelut haittaa.

    • Anom1

      Hei, kumpaa kokoa kannattaisi ensikertalaisen kokeilla?
      Olen siis 17- vuotias neitsyt, jolla on omasta mielestään hieman normaalia runsaammat menkat. En ole koskaan kuukuppia käyttänyt, mutta nyt kiinnostaisi, kun on lomamatka tulossa suoraan menkkojen päälle ja olisi mahtavaa jos kuukuppi tosiaan on noin upea kuin mainostetaan. Haluaisin nimittäin esim. uida huolettomasti, mutta onko niin että ekat kuukaudet saattaa tulla paljon ohivuotoja? Ja entä sitten lentokoneessa? Painaako/ sattuuko kuukuppi, jos täytyy istua useampia tunteja?
      Arvostaisin vastauksia paljon, kiitos :)

      • Anom1

        Niin, harkitsen siis Lunette kupin hankintaa ja mietin kokovaihtoentoja 1 vai 2


      • sorry if tmi

        Haha, rästä ei varmaan mitään apua enää ole, on niin paljon aikaa, ja ei minullabvielä paljon tietoa, mutta olen myös 17v ja neitsyt, ja ostin luneten pienemmän kupin jokin aika sitten ja nyt pääsin testaamaan. Oli aika vaikeaa aluksi saada sitä sinne. Riippuu tietenkin ihmisestä, mutta itselläni laitto ja varsinkin poisto sattuu paljon, koska kireä immenkalvo xd. Poisto sattuu sen takia, siinä kohtaa, eikä siksi, etten olisi sitä jännitettä mitälie rikkonut ennen pois vetämistä/hivuttamista. Osui vieras reissulle juuri pahin päivä, ja päätin koittaa uudestaan, sen toivossa että olisi helpompaa. Varmuudeksi käytin myös pikkuhousun suojaa. Onneksi, sillä en päässyt heti kurkkimaan sinne ja usein, niin pidin sitä noin 5 tuntia, ja kun pääsin vessaan, oli vuotanut yli/falskannut. Olin yrittänyt laittaessa kokeilla että se olisi avautunut kunnolla ja mielestäni olikin, mutta ehkä ei ollut. Ja, myöskin kuppi oli ihan täynnä. Olisi varmaan tietty pitänyt pirää vöhemmän aikaa, mutta elättelin toivetta että jos se olisi niin mahtava ja kaikki onnistuisi ;) noh joo.. Pitää tosiaankin harjotella vielä. Vaikeeta siellä vieraissa oli alkss sillä vekslaamaan, joten otin sen tietty pois ja perin, mutta luovuti FOR THAT TIME ja käytin tampoonia. Harmitti, mutta haluan oppia käyttämään tätä ja että se toimii minulla.

        Ongelmana vain on, että ehkä isompi kuppi tosiaan olisi parempi, mutta en todellakaan voi kuvitella sen käyttöä, sillä tämä pienikin tuntuu liian isolta sisäänlaiton ja poiston kannalta. Auts. Tosi kurjaa :( mut tilanne ei ole kaikilla sama.
        (btw, muille kysymys että onko jtn vinkkejä tähän, miten se ei olisi niin kivuliasta laittaa/poistaa? olen koittanut sitä myös vähän märkänä että se okisi liukas, mutta se ei ole ongelma, kuin pikemminkin ehkä se koko tai jtn mutta tämä on pieni kuppi xdd)


      • Anonyymi
        sorry if tmi kirjoitti:

        Haha, rästä ei varmaan mitään apua enää ole, on niin paljon aikaa, ja ei minullabvielä paljon tietoa, mutta olen myös 17v ja neitsyt, ja ostin luneten pienemmän kupin jokin aika sitten ja nyt pääsin testaamaan. Oli aika vaikeaa aluksi saada sitä sinne. Riippuu tietenkin ihmisestä, mutta itselläni laitto ja varsinkin poisto sattuu paljon, koska kireä immenkalvo xd. Poisto sattuu sen takia, siinä kohtaa, eikä siksi, etten olisi sitä jännitettä mitälie rikkonut ennen pois vetämistä/hivuttamista. Osui vieras reissulle juuri pahin päivä, ja päätin koittaa uudestaan, sen toivossa että olisi helpompaa. Varmuudeksi käytin myös pikkuhousun suojaa. Onneksi, sillä en päässyt heti kurkkimaan sinne ja usein, niin pidin sitä noin 5 tuntia, ja kun pääsin vessaan, oli vuotanut yli/falskannut. Olin yrittänyt laittaessa kokeilla että se olisi avautunut kunnolla ja mielestäni olikin, mutta ehkä ei ollut. Ja, myöskin kuppi oli ihan täynnä. Olisi varmaan tietty pitänyt pirää vöhemmän aikaa, mutta elättelin toivetta että jos se olisi niin mahtava ja kaikki onnistuisi ;) noh joo.. Pitää tosiaankin harjotella vielä. Vaikeeta siellä vieraissa oli alkss sillä vekslaamaan, joten otin sen tietty pois ja perin, mutta luovuti FOR THAT TIME ja käytin tampoonia. Harmitti, mutta haluan oppia käyttämään tätä ja että se toimii minulla.

        Ongelmana vain on, että ehkä isompi kuppi tosiaan olisi parempi, mutta en todellakaan voi kuvitella sen käyttöä, sillä tämä pienikin tuntuu liian isolta sisäänlaiton ja poiston kannalta. Auts. Tosi kurjaa :( mut tilanne ei ole kaikilla sama.
        (btw, muille kysymys että onko jtn vinkkejä tähän, miten se ei olisi niin kivuliasta laittaa/poistaa? olen koittanut sitä myös vähän märkänä että se okisi liukas, mutta se ei ole ongelma, kuin pikemminkin ehkä se koko tai jtn mutta tämä on pieni kuppi xdd)

        Mitään ekologisuutta ei kuukupissa ole vetä jasähköäkin kuluu ku nsitä pestään ja keitellään,etä se siitä ekologisuudesta.
        Kuppia ei voi myöskään polttaa kuten muut suojat,siteet ja tamponit voit heittää vaikka saunanpesään niin sepä vasta ekoligista onkin ku nmitään ei jälelle jää.
        Toisilla tulee kauheet lasten vaippavuoret roskiksiin,meillä ei koska ne menee pesän kautta taivaalle,mitään järkeä ei ole kuskailla niitä jäteasemille.
        kestositeissä/vaipiossa ihan sama juttu joutuu pesemään ja tas vettä kuluu,joka puolella maailmaa sitä vettäkään ei liikoja ole,lie lämpösissä maissa sittenkin parempi käyttää kertakäyttö tuotteita nii nei tarvi pestä kun vettä ei ole eikä bakteerit leviä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      250
      2359
    2. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      71
      1772
    3. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      162
      1487
    4. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      328
      1483
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1035
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      79
      879
    7. Oho! Niko Saarinen saa melko persoonattomaan kotiinsa luksus faceliftin - Katso ennen-jälkeen kuvat!

      Niko Saarinen ja aika näyttävä face lift! Palkitun radiojuontajan koti sai aivan uutta lämpöä ja hehkua tv-ohjelmassa.
      Suomalaiset julkkikset
      5
      785
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      172
      755
    9. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      203
      702
    10. Ettet vaan pety niin

      Varoitan etukäteen kaiken kokemamme jälkeen että en tule laittamaan viestiä enää (ensin) enkä lähestymään (ensin) enää.
      Ikävä
      50
      700
    Aihe