Miten todennäköistä on, että endometrioosi on minullakin jos se on äidillä ja siskolla?
Olen vasta 24, mutta tuon mahdollisen endon vaivan takia haluaisin jo yrittää perheen perustamista.
Koska minullakin on oireita jotka viittaavat siihen. Ilmeisesti tuolla endolla on vaikutusta raskaaksi tulemiseen. Onko tietoa?
Endometrioosi
21
20268
Vastaukset
- mummeli
joo kyllä todellakin endometrioosi vaikeuttaa raskaaksi tulemista
- @@@
joo kyllä endo vaikuttaa raskaaksi tuloon.mulla vaikea edno ja hoitoja jo takana aika lailla.nyt edessä pas ja sitten leikkukseen jos ei plussaa.hormonilääkkeet ja leikkaukset saattavat ärsyttää entisestään endoa.mutta raskaus kyllä sitten hoitaisi sitä.jos epäilet endoa niin suosittelen tutkimuksiin menoa mahd.pian.mitä pahemmaksi endo pääsee menemään sitä hankalammaksi lapsen teko tulee.kaikilla tosin endo ei ole yhtä vilkasta laatua kuin itselläni.siihen en osaa vastata onko periytyvää,mutta itse kyllä epäilen asiaa.
- mhmm..
Millaisia oireita endosta tulee?
Syön pillereitä, mutta minulla on vuosivuodelta pahentuneet kuukautiskivut, on kovia alavatsa särkyjä.
lisäksi vessassa käynti on vaikeaa,kun kipua tulee kovasti kuukautisten aikana. lisäksi minulla on tullut yhdyntäkipuja mitä nuorenpana ei ollut. SIksi olen alkanut miettiä onko nuo endon oireita.
Miten endo tutkitaan gynellä? - tellu
mhmm.. kirjoitti:
Millaisia oireita endosta tulee?
Syön pillereitä, mutta minulla on vuosivuodelta pahentuneet kuukautiskivut, on kovia alavatsa särkyjä.
lisäksi vessassa käynti on vaikeaa,kun kipua tulee kovasti kuukautisten aikana. lisäksi minulla on tullut yhdyntäkipuja mitä nuorenpana ei ollut. SIksi olen alkanut miettiä onko nuo endon oireita.
Miten endo tutkitaan gynellä?itselläni endometrioosi todettu vuosia sitten ja leikattukin. No noi sun oireet kyllä kuulostaa endon oireilta. Mulla ihan samoja oireita. Kuukautiset kun alkoi niin pari päivää joka kuukausi sain peti potilaana olla ja lääkkeitä popsia kuin karkkeja. Mutta minulle tehtiin laparoskopia jossa se täysin todettiin ja endopesäke poistettiin polttamalla. Laparoskopia tehdään anestesiassa ja se on tähystysleikkaus josta tulee muutama pikku rasti alavatsalle. Minulla kivut helpottivat ei tietty ihan täysin mutta pystyin olemaan töissä lääkkeiden avulla. Mulle sanottiinkin että mun kivut johtuvat todennäköisesti hormonalisista syistä jotka todennäköisesti poistuvat raskauden myötä. No sitä raskautta ei tietty alkanut kuulua moniin vuosiin kuin vasta nyt monien hoitojen jälkeen. Nyt odotan esikoistamme...=)
- mhmm..
tellu kirjoitti:
itselläni endometrioosi todettu vuosia sitten ja leikattukin. No noi sun oireet kyllä kuulostaa endon oireilta. Mulla ihan samoja oireita. Kuukautiset kun alkoi niin pari päivää joka kuukausi sain peti potilaana olla ja lääkkeitä popsia kuin karkkeja. Mutta minulle tehtiin laparoskopia jossa se täysin todettiin ja endopesäke poistettiin polttamalla. Laparoskopia tehdään anestesiassa ja se on tähystysleikkaus josta tulee muutama pikku rasti alavatsalle. Minulla kivut helpottivat ei tietty ihan täysin mutta pystyin olemaan töissä lääkkeiden avulla. Mulle sanottiinkin että mun kivut johtuvat todennäköisesti hormonalisista syistä jotka todennäköisesti poistuvat raskauden myötä. No sitä raskautta ei tietty alkanut kuulua moniin vuosiin kuin vasta nyt monien hoitojen jälkeen. Nyt odotan esikoistamme...=)
Onneksi olkoon raskaudesta!tosi hieno juttu:)
miten minun kannattaisi aloittaa asian eteenpäin vieminen? pitäisikö varata aika omalle gynelle ja keskustella hänen kanssaan, jos sitä kautta pääsisi tutkimukseen ja ohjeita. Ja ennenkaikkea lapsi rakkaana minua kiinnostaa raskauden suunnittelu ja endon vaikutus siihen. - tellu
mhmm.. kirjoitti:
miten minun kannattaisi aloittaa asian eteenpäin vieminen? pitäisikö varata aika omalle gynelle ja keskustella hänen kanssaan, jos sitä kautta pääsisi tutkimukseen ja ohjeita. Ja ennenkaikkea lapsi rakkaana minua kiinnostaa raskauden suunnittelu ja endon vaikutus siihen.Niin te ette vielä ole yrittänyt lasta lainkaan että olette rupeamassa vasta vai? kannattaahan sun tietysti rueta yrittämään jo nyt sitä lasta ja voihan se olla että se tärppääkin vaikka sulla olisi endo. Ei se aina sulje raskautta pois se vaan vaikeuttaa raskaaksi tulemista. Olen täällä palstalla paljon lueskellut endosta yms. Ja joillakin ei ole lainkaan operoitu koska niitä endoja on monenlaisia jotkut saattavat vaan innostua jos niitä rupeaa operoimaan. Näin olen ymmärtänyt. Eli yrityst nyt ensin ja omaan lääkäriin yhteyttä tai kannattaisi varmaan ottaa neuvolaan yhteyttä sieltä varmaan osaisi sua neuvoa eteenpäin. Tsemppiä ja yritykseen onnee..=)
- mhmm..
tellu kirjoitti:
Niin te ette vielä ole yrittänyt lasta lainkaan että olette rupeamassa vasta vai? kannattaahan sun tietysti rueta yrittämään jo nyt sitä lasta ja voihan se olla että se tärppääkin vaikka sulla olisi endo. Ei se aina sulje raskautta pois se vaan vaikeuttaa raskaaksi tulemista. Olen täällä palstalla paljon lueskellut endosta yms. Ja joillakin ei ole lainkaan operoitu koska niitä endoja on monenlaisia jotkut saattavat vaan innostua jos niitä rupeaa operoimaan. Näin olen ymmärtänyt. Eli yrityst nyt ensin ja omaan lääkäriin yhteyttä tai kannattaisi varmaan ottaa neuvolaan yhteyttä sieltä varmaan osaisi sua neuvoa eteenpäin. Tsemppiä ja yritykseen onnee..=)
Juuri niin, ei olla vielä aloitettu yrittämään, mutta on suunnitteilla. Olen niin paljon viimeaikoina miettinyt tuota endoa enkä halua lykätä lapsen yrittämistä enää eteenpäin. Koska taitaa se ikäkin vielä vaikuttaa näihin asioihin. Täytän tänävuonna 25vuotta.
- tellu
mhmm.. kirjoitti:
Juuri niin, ei olla vielä aloitettu yrittämään, mutta on suunnitteilla. Olen niin paljon viimeaikoina miettinyt tuota endoa enkä halua lykätä lapsen yrittämistä enää eteenpäin. Koska taitaa se ikäkin vielä vaikuttaa näihin asioihin. Täytän tänävuonna 25vuotta.
Totta kai ikä vaikuttaa,mutta sulla on ikä juuri kohdallaan. Jos yli 30 vuotiaana rupeaa yrittämään lasta raskaaksi tulo saattaa olla hieman hankalampaa,mutta ei sekään pidä jokaisen kohdalla paikkaansa. Eikun vaan yritystä päälle niin sillä se alkaa selviämään jos ei haluttua tulosta ala kuulumaan. Yleensähän seon vuosi yritystä ennen kuin tutkimuksiin kannattaa mennä,mut en tiedä sitten sun kohdalla kun sulla on noin selkeät oireet eli kannattaisi varmaan ottaa yhteyttä jo aikaisemmin lääkäriin tai neuvolaan!!!Onnea yritykseen!!!
- mhmm.
tellu kirjoitti:
Totta kai ikä vaikuttaa,mutta sulla on ikä juuri kohdallaan. Jos yli 30 vuotiaana rupeaa yrittämään lasta raskaaksi tulo saattaa olla hieman hankalampaa,mutta ei sekään pidä jokaisen kohdalla paikkaansa. Eikun vaan yritystä päälle niin sillä se alkaa selviämään jos ei haluttua tulosta ala kuulumaan. Yleensähän seon vuosi yritystä ennen kuin tutkimuksiin kannattaa mennä,mut en tiedä sitten sun kohdalla kun sulla on noin selkeät oireet eli kannattaisi varmaan ottaa yhteyttä jo aikaisemmin lääkäriin tai neuvolaan!!!Onnea yritykseen!!!
Kiitos vastauksista ja neuvoista! :)
- Skeptinen
mhmm.. kirjoitti:
miten minun kannattaisi aloittaa asian eteenpäin vieminen? pitäisikö varata aika omalle gynelle ja keskustella hänen kanssaan, jos sitä kautta pääsisi tutkimukseen ja ohjeita. Ja ennenkaikkea lapsi rakkaana minua kiinnostaa raskauden suunnittelu ja endon vaikutus siihen.Endometrioosissahan kivut tulevat kun endometrioosipesäkkeet (jotka luulevat kai olevansa kohdun limakalvoa) vuotavat kuukautisten aikana. Raskaus parantaa ja hoitaa endometrioosia. Mikä tietenkin on paradoksi, koska endopotilaan on vaikeaa tulla raskaaksi...
Mutta sinun tosiaan kannattaisi ensin yrittää spontaania raskautta, jos se onnistuisi, saattaisit kaipaamasi lapsen lisäksi saada helpotusta myös kipuihisi. Ainakin sen 9 kk saisit olla niistä vapaalla :o) - emma
Skeptinen kirjoitti:
Endometrioosissahan kivut tulevat kun endometrioosipesäkkeet (jotka luulevat kai olevansa kohdun limakalvoa) vuotavat kuukautisten aikana. Raskaus parantaa ja hoitaa endometrioosia. Mikä tietenkin on paradoksi, koska endopotilaan on vaikeaa tulla raskaaksi...
Mutta sinun tosiaan kannattaisi ensin yrittää spontaania raskautta, jos se onnistuisi, saattaisit kaipaamasi lapsen lisäksi saada helpotusta myös kipuihisi. Ainakin sen 9 kk saisit olla niistä vapaalla :o)Et todellakaan taida sairastaa endoa, jos luulet raskauden parantavan endon. Näin ei todellakaan ole läheskään kaikilla. Oireet helpottuvat raskauden ajaksi, mutta voivat palata heti ekojen menkkojen alettua. Yahoon endottarissa voit saada lisää tietoa
- sipsi
emma kirjoitti:
Et todellakaan taida sairastaa endoa, jos luulet raskauden parantavan endon. Näin ei todellakaan ole läheskään kaikilla. Oireet helpottuvat raskauden ajaksi, mutta voivat palata heti ekojen menkkojen alettua. Yahoon endottarissa voit saada lisää tietoa
No skeptinen varmaankin tarkoitti samaa asiaa, sillä kyllähän endo parantuu raskauden myötä. Endohan on sairaus joka tuppaa uusiutumaan ja vaikka sitä leikataankin niin pesäkkeet voivat kasvaa uudestaan. Mutta ehdottomasti raskaus parantaa ja esim pian synnytyksen jälkeen on "helppo" tulla raskaaksi. Näin on käynyt monella. Pitäisi vaan saada putki auki...
- Skeptinen
emma kirjoitti:
Et todellakaan taida sairastaa endoa, jos luulet raskauden parantavan endon. Näin ei todellakaan ole läheskään kaikilla. Oireet helpottuvat raskauden ajaksi, mutta voivat palata heti ekojen menkkojen alettua. Yahoon endottarissa voit saada lisää tietoa
Lääkäri suositteli minulle raskautta, jotta endo rauhoittuisi ja ehkä jopa katoaisi kokonaan raskauden aikana. Sekin nähtävästi on mahdollista, en tosin tiedä kuinka yleistä.
Pidin suositusta jonkinasteisena ivana, minähän halusin tulla raskaaksi, mutta en onnistunut! - mhmm...
Skeptinen kirjoitti:
Lääkäri suositteli minulle raskautta, jotta endo rauhoittuisi ja ehkä jopa katoaisi kokonaan raskauden aikana. Sekin nähtävästi on mahdollista, en tosin tiedä kuinka yleistä.
Pidin suositusta jonkinasteisena ivana, minähän halusin tulla raskaaksi, mutta en onnistunut!Päätin, että selvitän asiaa eteenpäin, niinpä varasin ajan omalta gyneltä, ja hän voi neuvoa, miten edetä. Minäkin olen kuullut, että raskaus parantaa, jos raskaus vaan alkaa. Mutta jospa huomenna olen vähän viisaampi lääkärin jälkeen.
Onkohan tää endometrioosi sitten miten yleistä?
En taida omasta ystäväpiiristä tuntea muita kellä olisi suvussa tätä vaivaa.. Joten en oikein osaa ajatella enkä valmistautua siihenkään, kauanko yleensä endoa sairastavalla kestää raskaaksi tulo.. - Skeptinen
mhmm... kirjoitti:
Päätin, että selvitän asiaa eteenpäin, niinpä varasin ajan omalta gyneltä, ja hän voi neuvoa, miten edetä. Minäkin olen kuullut, että raskaus parantaa, jos raskaus vaan alkaa. Mutta jospa huomenna olen vähän viisaampi lääkärin jälkeen.
Onkohan tää endometrioosi sitten miten yleistä?
En taida omasta ystäväpiiristä tuntea muita kellä olisi suvussa tätä vaivaa.. Joten en oikein osaa ajatella enkä valmistautua siihenkään, kauanko yleensä endoa sairastavalla kestää raskaaksi tulo..En tiedä onko tehty tutkimuksia aiheesta, mutta ainakaan minulla ei ole raskautta endopesäkkeiden jälkeen kuulunut. Aikaa on kulunut 7 vuotta, joten spontaani raskaaksi tuleminen on kai jo poissuljettu minun kohdallani.
- sipsi
Skeptinen kirjoitti:
En tiedä onko tehty tutkimuksia aiheesta, mutta ainakaan minulla ei ole raskautta endopesäkkeiden jälkeen kuulunut. Aikaa on kulunut 7 vuotta, joten spontaani raskaaksi tuleminen on kai jo poissuljettu minun kohdallani.
Kuukautiset juuri ärsyttävät ja pahentavat endoa. Kun ei ole kuukautisia, endometrioosipesäkkeet surkastuvat. Kaikilla varmasti endometrioosi helpottaa raskauden alettua. Toinen juttu on taas se kuinka pian endo uusiutuu synyytyksen jälkeen. Mutta raskaus on paras hoito!
Käykää tutustumassa endometrioosiyhdistyksen sivuihin
www.endometrioosiyhdistys.fi - Maru
sipsi kirjoitti:
Kuukautiset juuri ärsyttävät ja pahentavat endoa. Kun ei ole kuukautisia, endometrioosipesäkkeet surkastuvat. Kaikilla varmasti endometrioosi helpottaa raskauden alettua. Toinen juttu on taas se kuinka pian endo uusiutuu synyytyksen jälkeen. Mutta raskaus on paras hoito!
Käykää tutustumassa endometrioosiyhdistyksen sivuihin
www.endometrioosiyhdistys.fiRaskaus ei paranna endoa. Raskaus saattaa helpottaa tilannetta ja antaa ns. rauhan raskauden ajaksi, mutta endo suurimmalla osalla ihmisistä pahenee jälleen raskauden jälkeen. Endo käyttäytyy eri ihmisillä ihan eri lailla, joten kenellekään ei voi luvata, että raskaus parantaa! Osa lääkäreistä kyllä tätä suosittelee, koska yleensä raskaus pysäyttää endon ja sitä kautta tilanne rauhoittuu siksi ajaksi, mutta harvoin he kertovat, että voi tulla hyvinkin nopeasti raskauden jälkeen erittäin pahoja oireita, eli endo kyllä sitten aktivoituukin suurimmalla osalla ja saattaa räjähtää käsiin raskauden jälkeen, eli ei se raskaus mikään ihmeratkaisu ole.
Endo on ikävä kyllä krooninen sairaus ja se hoitamattomana etenee, joko nopeammin tai hitaammin. Raskaus saattaa sitä hidastaa, mutta ei se suurimmalla osalla sitä kyllä paranna. Onhan tietysti tapauksia, että joillain ei ole ollut oireita endosta raskauden jälkeen tai että ikä on tehnyt tehtävänsä, kuten ystävälläni. Endoa kun on niin eri asteisia, että osalla siitä ei ole suurtakaan vaivaa, mutta toisella osalla se vaikeuttaa elämää suurimman osan kuukaudesta. Ja kyllähän se tilanne vaihtelee. Itsellä on hoidettu endoa hormoonihoidoilla ja parilla leikkauksella ja osa endosta, jota ei ole voitu poistaa, on arpeutunut, eikä enää arista, mutta pesäkkeet ovat tallella.
Älkää uskoko sokeasti siihen, kun lääkärit sanovat, että raskaus parantaa (onhan se siis useimmille erittäin hyvä keino hidastaa etenemistä). Lääkärit eivät tiedä läheskään kaikkea endosta ja osalla lääkäreistä on erittäin huono tuntemus asiasta!!! Nimim. lääkäri sanoi, että "se on naisen osa kärsiä kuukautiskivuista, ei se endo nyt niin kipeä voi olla" :(
Lisäksi endoa sairastavilla monesti raskaus on kivulias, koska endo aiheuttaa kiinnikkeitä ja mahan kasvaessa kiinnikkeet paukkuvat. Olen ollut tekemisissä monien endoa sairastavien kanssa endoyhdistyksen ryhmien kautta ja itse sairastan myöskin vaikeata endoa. Täytyy sanoa, että vähän pelottaa, että miten sitä siitäkin selviää, jos raskaaksi tulee, vaikka sitä kovasti toivonkin :/ - endoepäilty
Maru kirjoitti:
Raskaus ei paranna endoa. Raskaus saattaa helpottaa tilannetta ja antaa ns. rauhan raskauden ajaksi, mutta endo suurimmalla osalla ihmisistä pahenee jälleen raskauden jälkeen. Endo käyttäytyy eri ihmisillä ihan eri lailla, joten kenellekään ei voi luvata, että raskaus parantaa! Osa lääkäreistä kyllä tätä suosittelee, koska yleensä raskaus pysäyttää endon ja sitä kautta tilanne rauhoittuu siksi ajaksi, mutta harvoin he kertovat, että voi tulla hyvinkin nopeasti raskauden jälkeen erittäin pahoja oireita, eli endo kyllä sitten aktivoituukin suurimmalla osalla ja saattaa räjähtää käsiin raskauden jälkeen, eli ei se raskaus mikään ihmeratkaisu ole.
Endo on ikävä kyllä krooninen sairaus ja se hoitamattomana etenee, joko nopeammin tai hitaammin. Raskaus saattaa sitä hidastaa, mutta ei se suurimmalla osalla sitä kyllä paranna. Onhan tietysti tapauksia, että joillain ei ole ollut oireita endosta raskauden jälkeen tai että ikä on tehnyt tehtävänsä, kuten ystävälläni. Endoa kun on niin eri asteisia, että osalla siitä ei ole suurtakaan vaivaa, mutta toisella osalla se vaikeuttaa elämää suurimman osan kuukaudesta. Ja kyllähän se tilanne vaihtelee. Itsellä on hoidettu endoa hormoonihoidoilla ja parilla leikkauksella ja osa endosta, jota ei ole voitu poistaa, on arpeutunut, eikä enää arista, mutta pesäkkeet ovat tallella.
Älkää uskoko sokeasti siihen, kun lääkärit sanovat, että raskaus parantaa (onhan se siis useimmille erittäin hyvä keino hidastaa etenemistä). Lääkärit eivät tiedä läheskään kaikkea endosta ja osalla lääkäreistä on erittäin huono tuntemus asiasta!!! Nimim. lääkäri sanoi, että "se on naisen osa kärsiä kuukautiskivuista, ei se endo nyt niin kipeä voi olla" :(
Lisäksi endoa sairastavilla monesti raskaus on kivulias, koska endo aiheuttaa kiinnikkeitä ja mahan kasvaessa kiinnikkeet paukkuvat. Olen ollut tekemisissä monien endoa sairastavien kanssa endoyhdistyksen ryhmien kautta ja itse sairastan myöskin vaikeata endoa. Täytyy sanoa, että vähän pelottaa, että miten sitä siitäkin selviää, jos raskaaksi tulee, vaikka sitä kovasti toivonkin :/Hei! Olen endoepäity (taustaa tuossa edellisessä endoketjussa). Muutama vuosi sitten lapsettomuushoitoihin mennessäni lääkärini Väestöliitossa ei jostain syystä suositellut laparoskopiaan menemistä, koska kipuni eivät ole kovin pahoja (yleensä!). Jollain nesteellä vain tutkittiin, etteivät johtimet olleet tukossa.
Nyt olen harkinnut, pitäisikö sittenkin varata aikaa laparoskopiaan!?! Voisiko siinä käydä niin, että ei-niin-kivulias-endo muuttuisi operaation seurauksena kivuliaammaksi; esim. tulee jotain kiinnikkeitä leikkauksen jälkeen? Eli onko mahdollista että leikkauksesta olisi joissakin tapauksissa enemmän haittaa kuin hyötyä, jos ajatellaan pidemmällä aikavälillä? Tuli vain mieleeni, että olisiko lääkärillä ollut tämä seikka motiivina siihen, ettei meille suositellut leikkausta?
Meillä on vain hyvin pienet mahikset tulla luomusti raskaaksi ilman endoakin; molemmissa on vikaa. Viimeinen hoitokerta tulossa keväällä. - endopotilas
endoepäilty kirjoitti:
Hei! Olen endoepäity (taustaa tuossa edellisessä endoketjussa). Muutama vuosi sitten lapsettomuushoitoihin mennessäni lääkärini Väestöliitossa ei jostain syystä suositellut laparoskopiaan menemistä, koska kipuni eivät ole kovin pahoja (yleensä!). Jollain nesteellä vain tutkittiin, etteivät johtimet olleet tukossa.
Nyt olen harkinnut, pitäisikö sittenkin varata aikaa laparoskopiaan!?! Voisiko siinä käydä niin, että ei-niin-kivulias-endo muuttuisi operaation seurauksena kivuliaammaksi; esim. tulee jotain kiinnikkeitä leikkauksen jälkeen? Eli onko mahdollista että leikkauksesta olisi joissakin tapauksissa enemmän haittaa kuin hyötyä, jos ajatellaan pidemmällä aikavälillä? Tuli vain mieleeni, että olisiko lääkärillä ollut tämä seikka motiivina siihen, ettei meille suositellut leikkausta?
Meillä on vain hyvin pienet mahikset tulla luomusti raskaaksi ilman endoakin; molemmissa on vikaa. Viimeinen hoitokerta tulossa keväällä.olen 30-vuotias, endo todettu viisi vuotta sitten. Nyt neljä avoleikkausta ja yksi laparoskopia takana.Tehty radikaalileikkaus 2 vuotta sitten. Aloitin hormonikorvaushoidon ja endo räjähti jälleen. Nyt kärsin vaihdevuosista, jatkuva kivunhoito. Viimeisestä leikkauksesta jo reilu vuosi, nyt tuntuu että elämä alkaa taas voittamaan, kolme viimeistä vuotta vietetty puolet ajasta sairaalassa. Kiinnikeitä on paljon.
Neuvon teille omasta kokemuksesta,yrittäkää lasta heti leikkauksen jälkeen ja viimeistään puolen vuoden kuluttua ivf:ään. Tämä on krooninen tauti ja sen kanssa on elettävä koko loppuelämä. Myös siskollani ja äidilläni ja kahdella serkulla on sama tauti ja periytyvää on. Jäin lapsettomaksi ikäneidoksi. - endoa sairastava
endopotilas kirjoitti:
olen 30-vuotias, endo todettu viisi vuotta sitten. Nyt neljä avoleikkausta ja yksi laparoskopia takana.Tehty radikaalileikkaus 2 vuotta sitten. Aloitin hormonikorvaushoidon ja endo räjähti jälleen. Nyt kärsin vaihdevuosista, jatkuva kivunhoito. Viimeisestä leikkauksesta jo reilu vuosi, nyt tuntuu että elämä alkaa taas voittamaan, kolme viimeistä vuotta vietetty puolet ajasta sairaalassa. Kiinnikeitä on paljon.
Neuvon teille omasta kokemuksesta,yrittäkää lasta heti leikkauksen jälkeen ja viimeistään puolen vuoden kuluttua ivf:ään. Tämä on krooninen tauti ja sen kanssa on elettävä koko loppuelämä. Myös siskollani ja äidilläni ja kahdella serkulla on sama tauti ja periytyvää on. Jäin lapsettomaksi ikäneidoksi.Tosiaan tuo raskaus ei aina mitenkään endoa paranna, saattaa rauhoittaa sen hetkeksi. Ja endo voi myös tulla lapsenkin jälkeen, ainakin minulla. Itselläni alkava endometrioosi todettíin jo -98 laparoskopiassa kolme vuotta ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen. Ennen ensimmäistä raskautta oli munasarjoissa välillä kystia, jotka aiheuttivat muutaman sairaalareissun puhjetessaan kovien kipujen takia. No, endon oireet pahentuivat 2001 -vuonna, jolloin minulle oli varattu aika jo uuteen laparoskopiaan. Tulin kuitenkin juuri ennen toimenpidettä taas luomusti raskaaksi ja sain toisen lapsen 2001.
Tähän päivään asti on asiat sujuneet suhteellisen ok, koska käytin hormonikierukkaa/pillereitä/e-pillereitä. Ne kuitenkin ovat vaikuttaneet maksa-arvoihini, joten lopetin hormonaalisen ehkäisyn käytön keväällä. Nyt eletään vuotta 2007 ja endo on tulossa taas takaisin : (. Ikää on 35-vuotta ja olen harkitsemassa kohdun poistoa, koska se taitaa olla ainoa pysyvä tapa asian hoitamiseksi. Ainoa ongelma on, kun olen toisella kierroksella ja kumppani haluaa vielä yhden yhteisen lapsen. Mitään takuuta tässä iässä ei enää raskaaksitulemisesta ole. Olenkin asettanut itselleni takarajan vuoden päähän, että jos ei lasta kuulu, niin menen leikkaukseen.
Tuosta endosta ja raskaaksitulemisesta. Minulla on myös ystävätär, jolla oli aika pahakin endo. Hänellä ei ole ongelmia ollut raskaaksitulossa myöskään. On onnellinen 4 lapsen äiti. Toivottavasti tämä jotakuta lohduttaa eli ei se endo aina tarkoita lapsettomuutta. - Nimppu
endoa sairastava kirjoitti:
Tosiaan tuo raskaus ei aina mitenkään endoa paranna, saattaa rauhoittaa sen hetkeksi. Ja endo voi myös tulla lapsenkin jälkeen, ainakin minulla. Itselläni alkava endometrioosi todettíin jo -98 laparoskopiassa kolme vuotta ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen. Ennen ensimmäistä raskautta oli munasarjoissa välillä kystia, jotka aiheuttivat muutaman sairaalareissun puhjetessaan kovien kipujen takia. No, endon oireet pahentuivat 2001 -vuonna, jolloin minulle oli varattu aika jo uuteen laparoskopiaan. Tulin kuitenkin juuri ennen toimenpidettä taas luomusti raskaaksi ja sain toisen lapsen 2001.
Tähän päivään asti on asiat sujuneet suhteellisen ok, koska käytin hormonikierukkaa/pillereitä/e-pillereitä. Ne kuitenkin ovat vaikuttaneet maksa-arvoihini, joten lopetin hormonaalisen ehkäisyn käytön keväällä. Nyt eletään vuotta 2007 ja endo on tulossa taas takaisin : (. Ikää on 35-vuotta ja olen harkitsemassa kohdun poistoa, koska se taitaa olla ainoa pysyvä tapa asian hoitamiseksi. Ainoa ongelma on, kun olen toisella kierroksella ja kumppani haluaa vielä yhden yhteisen lapsen. Mitään takuuta tässä iässä ei enää raskaaksitulemisesta ole. Olenkin asettanut itselleni takarajan vuoden päähän, että jos ei lasta kuulu, niin menen leikkaukseen.
Tuosta endosta ja raskaaksitulemisesta. Minulla on myös ystävätär, jolla oli aika pahakin endo. Hänellä ei ole ongelmia ollut raskaaksitulossa myöskään. On onnellinen 4 lapsen äiti. Toivottavasti tämä jotakuta lohduttaa eli ei se endo aina tarkoita lapsettomuutta.Hej,
löysin tän ketjun etsiessäni tietoa endometrioosista, jota juuri kuulin sairastavani :/
En löytänyt netistä vastausta pariin juttuun ja ajattelinpa kokeilla täällä :) Eli, tiedättekö voiko endometrioosi pahentua iän myötä? Kävin tarkastuksessa YTHS:llä (melkeen verrattavissa perusterkkariin ;) ) ja mulle ei asiaa oikeen selitetty sen enempää vaan todettiin vaan että tällainen nyt löytyi....
MUTTA nyt pohdin, että onko olemassa jotain testejä joilla voidaan selvittää mitä laatua/tasoa endometrioosi on, eli toisin sanoen selvittää onko kohdallani lapsettomuus riskiä?
Olen miettinyt jo aiemmin lasten hankkimista mutta aika ei ole tuntunut oikealta opiskeluiden vuoksi, mutta nyt kun kuulin tuon "tuomion" , olen alkanut harkitsemaan pitäisikö alkaa yrittämään jo nyt, ettei sitten ainakaan aika käy kohtaloksi....?!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491506Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761335Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊86993- 14957
- 86926
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee186868Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20831- 82801
Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi82775Kaipaan seuraasi niin
monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.17740