millaisia selkäsaunoja pentuna

jäikö traumoja

Millaisia selkäsaunoja saitte pentuna, miten se tapahtui, mistä syystä, millä piiskattiin, kuka piiskasi ja mitä selkäsaunan jälkeen.
Minä sain 4-15 vuotiaana vitsaa pyllylle ja niin sai kaikki meidän mukulat, joskus remmiäkin.
Siihen aikaan oli maailma erilainen ja ruumiillinen kuritus melko yleistä ja sallittua.
Meillä ei kuitenkaan hakattu eikä vihassa pahoinpidelty. Se oli itseasiass melkoinen rituaali kun oli pahaa tehnyt josta rangaistuksena oli siis selkäsauna. Ensin oli toki kuulustelu asiasta ja minulta kysyttiin että miksi olin tehnyt pahaa josta oli luvassa vitsaa.
Kysyttiin jopa että tykkäänkö vitsasta.
Sitten piti mennä hakemaan vitsat, useita koivuvitsoja josta ikäänkuin sidottiin sellainen monihaarainen kimppu, vitsoja oli kimpussa 2-4.
Sitten annettiin määräsys että tulee vitsaa pyllylle siitä ja siitä teosta ja komenneetiin laskemaan hosut alas.
Pienempänä joutui polvelle poikittain ja isompana yli 10vuotiaana sänkyyn kontalleen. Sitten lyötiin vitsalla pyllylle ja reisille yleensä 10-30 iskua riippuen pahanteon laadusta.
Heti piiskauksen jälkeen sai nostaa alushousut ylös ja sitten puhuteltiin tuosta tuhmasta teosta ja korostettiin että senkin energian olisi voinut käyttää johonkin hyödyllisempään. Teko saatiin anteeksi ja ilman sen kummempia puheita elämä jatkui ja jos oli kavereiden kanssa leikki kesken ulkona niin sinne vain ja niinkuin ei mitään olisi tapahtunutkaan. Toki pyllyä kirveli vielä hiukan mutta en minä ainakaan siitä mitään traumoja saanut. Olen pärjännyt elämässä ja nyt omat muksut on jo maailmalla ja pari lastenlastakin on. Minäkin olen antanut vitsaa muutamia kertoja omille mutta en ehkä niin herkästi kun mitä itse sain.
Silti olen kuullut kauheita tarinoita joissa lapsia on hakattu milloin roikkajohdolla, milloin harjanvarrella tai hengarilla ja jopa nyrkillä, oikein hakattu ja jätetty siihen lojumaan.
Naapurissani lapsuusvuosina oli kuritus kohtalaisen rankkaa sieltä kuului joskus käytävälle aika huutoa kun niiden isä kännissä hakkasi mukulia ja muijaa.
Eli kertokaa kokemuksistanne ja mitä se on vaikuttanut elämäänne ja mitä mieltä olette siitä että pitäisikö vitsalla saada sillointällöin rapsia nykypentuja.
Minun mielestäni pitäisi kun katsoo niitä kun ne lojuu tuolla kaduilla ja jalat pöydälllä hampurilaisravintolassa lakki päässä ja "vitun homoa" hokien. Ei kaikki vaan juuri ne joilla ei ole kuria ollut.

26

17558

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiedät

      Kumpaan ryhmään nämä "lojujat"kuuluu.Kuritettuihin
      vai kurittomiin.

    • animattiN

      Sinulle jäädä traumoja kun noin yksityis kohtasesti kerrot ja muistelet.
      No samallaista se oli minullakin selkäsauna, enkä nyt tiedä jäikö traumoja, mitä sillä nyt sitten tarkoitatkaan.

      • renata1

        "selkäsaunojensa" muistelija ole tuo jo ennestään tuttu sadistimme, joka nauttii vastaavanlaisista tarinoista.

        Tuollaiselle henkilölle tuottaa tyydytystä kivun tuottamisen ajattelu ja sen omakohtaisestin kokeminen, samoin kuin tuskan tuottaminen toiselle.
        Kyseessä on sadomastinen tyyppi.


      • animattiN
        renata1 kirjoitti:

        "selkäsaunojensa" muistelija ole tuo jo ennestään tuttu sadistimme, joka nauttii vastaavanlaisista tarinoista.

        Tuollaiselle henkilölle tuottaa tyydytystä kivun tuottamisen ajattelu ja sen omakohtaisestin kokeminen, samoin kuin tuskan tuottaminen toiselle.
        Kyseessä on sadomastinen tyyppi.

        mieleeni, kun noin yksityiskohtaisesti kirjoitettu.


      • fiksuja, kyllä
        animattiN kirjoitti:

        mieleeni, kun noin yksityiskohtaisesti kirjoitettu.

        täällä asiointi jää tähän.


      • epeli
        animattiN kirjoitti:

        mieleeni, kun noin yksityiskohtaisesti kirjoitettu.

        Olis ongelmia kyseisen vehkeen ohjaustehostajan stefan hankinnassa.Tampereelta olen jo "alan" paikoista kysellyt mutta tuloksetta.Osaisko joku kertoa mistähän liiteristä kannattaisi kysyä.?


      • Äänestäjä

        Nyt on aika lopettaa Halosen Presidenttiys.
        Nyt myös kaikki maalaiset äänestämään Sauli toka kierroksella presidentiksi.
        Nyt kaikki katkeruus pois, Kokoomus on myös maalaistten asialla ja vaikka en nyt ekalla kiekalla Saulia äänestänytkään, nyt kehoitan kaikkia porvareita yhdistymään ja unohtamaan riidat edes hetkeksi jotta voisimme äänestää Saulin Pressaksi.


      • Ei äänestäjä
        Äänestäjä kirjoitti:

        Nyt on aika lopettaa Halosen Presidenttiys.
        Nyt myös kaikki maalaiset äänestämään Sauli toka kierroksella presidentiksi.
        Nyt kaikki katkeruus pois, Kokoomus on myös maalaistten asialla ja vaikka en nyt ekalla kiekalla Saulia äänestänytkään, nyt kehoitan kaikkia porvareita yhdistymään ja unohtamaan riidat edes hetkeksi jotta voisimme äänestää Saulin Pressaksi.

        Mitenkähän se toi presidenttipeli liittyy tähän piiskaus keskusteluun.


      • tarvitaan
        Ei äänestäjä kirjoitti:

        Mitenkähän se toi presidenttipeli liittyy tähän piiskaus keskusteluun.

        Äänestysprosentti 73,6 tai sinne päin. Ja keskustelusta; eipä kovin häikäisevää muutenkaan näy olevan.


    • Kiltti tyttö

      tapauksessa tuollaista väkivaltaa. Kerran muistan, että piti itse hakea vitsa, mutta sekin jäi käyttämättä, siinähän oli jo rangaistusta tarpeeksi kun pelkäsi ja häpesi.
      Tukkapöllyjä kyllä tuli silloin tällöin, mutta ihan aiheesta.

    • Vaimokin sanoo elä hyvämies...

      Minä en ole saanut piiskaa koskaan. Johtuisiko ehkä siitä että olin kiltti poika. Nytkään viiskymppisenä ei muuta vikaa kuin hyvyys. Kyllähän sitä pahojaan tehtiin mut ei siitä tullut kuin sanomista. Vaan taitaahan se sanominenkin olla väkivaltaa nykyään. Nimittäin henkistä väkivaltaa.

    • Uhriksi

      Olen minäkin syntynyt. Lapsena sain syyttä suotta selkääni milloin remmillä milloin vitsalla.
      Koulussa olin koulukiusattu
      Armeijassa simputtivat
      Sitten heittivät Ravintolasta ulos väkivalloin
      Poliisit vei putkaan väkivalloin
      Salarakas sitoi minut viimeyönä sänkyyn ja antoi piiskaa.
      Ja nyt asun Raumalla.

      • voi voi voi

        Tuohon kun olisit lisännyt, hyväksikäytetty ja työpaikkakiusattu, niin voisin sanoa että on miestä elämä potkinut oikeen isolla monolla. Säälipisteitä antaisin 8 Ei oo heleppoo ihmisen elämä.


      • Onnellinen

        Sormet vielä toimii.:)


      • Auttaisiko Turkuun muuttaminen?


      • Joutua
        optimisti-orvokki kirjoitti:

        Auttaisiko Turkuun muuttaminen?

        Muuttamaan. Kun tulin töitten jälkeen kotiin,
        heitti vaimo ruokalautasella päähän, ja käyttäytyy muutenkin väkivaltaisesti.Ohi kulkeissaan läpsii,
        avokämmenellä.


      • Masa-65
        optimisti-orvokki kirjoitti:

        Auttaisiko Turkuun muuttaminen?

        Sinne muuta. Turussa ei ole kuin yksi hyvä puoli. Jos Turkua ei olisi, niin ne turkulaiset asuisivat oikeiden ihmistern joukossa!!!!


    • Jos lasta lyödään, hän oppii lyömään!
      Itse veikkaisin, että kuvaamasi nuoret voivat olla juuri niitä uhmakkaita kuritettuja nuoria. Toisaalta monet heistä voivat olla ihan mukavia, jos ryhtyisit heidän kanssaan juttusille. Nuorisotyötä tehdessäni (kauan sitten) totesin, että kaikilla ongelmanuorilla oli myös ongelmainen perhetausta ja useimmilla ankara kuri.

      Mietipä, millaisen mallin itse tarjoaisit, jos ryhtyisit piiskaamaan tai hakkaamaan huonosti käyttäytyviä nuoria. Ota mieluummin oma piposi pois päästä, rentoudu ja kerro heille omasta nuoruudestasi sen ajan hyvine käytöstapoineen. Moni voisi ottaa opikseen, kun annat heille siihen tilaisuuden. Luulen, ettei monikaan huonosti käyttäytyvistä vaareista ole jäänyt vaille ruumiillista kuritusta. ;) Herrasmiehet alkavat olla vähemmistönä tässäkin ikäluokassa. Heitä ei ole yhtään enempää kuin kohteliaita ihania nuoria. Hyvä malli on ruoskaa paljon parempi opettaja!

      Kun lapselle asetetaan rajat jämäkästi ja yhdessä keskustellen, he oppivat keskustelemaan asioista ja oppivat pitämään kiinni tehdyistä sopimuksista. Kun heitä lyödään, he oppivat itsekin väkivaltaisiksi.

      Jos kasvatus pohjautuu palkitsemiseen ja rankaisemiseen, mistä ne palkkiot ja rankaisukeinot löytyvät murrosikäisille ja vanhemmille lapsille? Luulen, että väkivaltaisista nuorista useimmat ovat kotonaan joutuneet ruumiillisen kurituksen kohteiksi. Heille väkivalta on keskustelemista ja yhteisistä pelisäännöistä sopimista tutumpi ratkaisu. Moni nuorimies kokee kasvaneensa aikuiseksi annettuaan isälleen ensimmäisen kerran kunnon vastuksen fyysisessä voimien mittelyssä. Jotkut ovat hylänneet toisensa tapahtuman jälkeen.

      Lapset ovat niin kovin lyhyen ajan pieniä, toivottavasti siitä ajasta jää mahdollisimman paljon hyviä muistoja niin lapsille kuin vanhemmillekin

      PS: Itse olen saanut selkääni, purrut hammasta ja uhmaisesti päättänyt tehdä asioita, joihin en muuten olisi tuntenut tarvetta ryhtyä. Osa murrosiän uhmaisista päätöksistä jäi toteuttamatta, mutta sitä ei voi pitää vanhempien enkä varsinkaan ruumiillisen kurituksen ansiona. - Jo raskaaksi tultuani aloimme mieheni kanssa pohtia kasvatusasioita ja etsiä toisenlaisia malleja. Emme kumpikaan ole aikuisena lyöneet ketään. Kasvatustavoitteet ja –menetelmät ovat mielestäni aina ristiriidassa, jos fyysinen väkivalta astuu kuvioihin.
      Muistan tosin esikoiseni kanssa käydyn keskustelun, jossa hänen mielestään selkäsauna olisi ollut omista hölmöilyistä keskustelemista mieleisempi vaihtoehto. Hän oli kavereidensa kanssa todennut, että selkäsaunan jälkeen asioista ei tarvinnutkaan enää keskustella. Missä siis on selkäsaunan opetus?

      • Ronja-Viiva

        opettivat olemaan jäämättä ikinä mistään kiinni, eli kieroksi


    • kuka

      Aihe on jo käsitelty aikaisemmin pari viikkoa sitten

    • aiohguhg

      Meillä käytettiin kuritusta johdonmukaisesti ja kohtalaisen ankarasti. Melko pienestäkin syystä joutui hakemaan pihakoivusta risun, jolla kuritus annettiin.
      Risua sain aina äidin tai isän polvella housut kintuissa paljas takapuoli pystyssä. Pyllyä piiskattiin kunnes parku oli hirveä ja punoitus riittävä. Kun kasvoin toiselle kymmenelle, vitsa väheni ja isä otti remmin käyttöön. Remmiä varten piti mennä pyllistämään sohvalle tai tuolille, ja isä antoi monta kunnon sivallusta. viimeisen kerran tapasin remmin noin 15 vuotiaana.
      Kyllä siitä traumoja jäi, en vieläkään voi piiskasta puhua punastumatta, ahdistun jos näen esim. kyläpaikassa risun jne. Mutta en kuitenkaan vihaa vanhempiani, onhan sekin jotain.

    • Anonyymi

      Olen saanut selkäsaunan ainakin kolmelta eri henkilöltä. Parhaiten muistan sen kun 2 vuotta vanhempi veli piiskasi minut. Olin luultavasti silloin 14- tai 15-vuotias. Minulle tuollainen piiskaus veljen taholta oli täysi yllätys, eikä sellaista ollut koskaan tapahtunut. En muista mistä veli hermostui niin pahasti, että kävi kimppuun. Repi minulta verkkarit alas ja kantoi helpon tuntuisesti jakkaralle, jolle itse istui pidellen minua sylissä mahallaan. Sitten alkoi veljen koura mäjähdellä kipeästi ja minä yritin kiemurrella vapaaksi mutta turhaan. Tilanne oli niin häpeällinen, että antauduin pian veljen tahtoon. Pakarat kuumina ja punaisina veli minut lopulta vapautti.

      Veljen suorittama kuritus oli sellainen sukupolvikokemus ettei se ole unohtunut vaikka aikaa on kulunut kohta 50 vuotta. Minua rupesi kaivelemaan mieltä, että liian helpolla olin hävinnyt matsin. Koreasti elin kuitenkin, ettei veli vain hermostuisi kurittamaan. Veli oli tyytyväinen tempustaan ja on uskonut näihin päiviin asti, että hän tarvittaessa minut vielä piiskaa. Onpa joskus uhkaillutkin sillä minua.

    • Anonyymi

      Minäkin olen saanut veljeltä selkäsaunan, olin silloin 15 v, veli pari vuotta vanhempi. Vaikka aavistin jo pahinta, niin en lähtenyt karkuun sillä aikaa, kun veli haki vitsan ulkoa. Itse toimitus tapahtui niin helposti, että ei edes isä olisi pystynyt samaan. Ehkä minä olin jonkinlaisessa sokissa. Joka tapauksessa olin veljen sylissä mahallani ja sain vitsaa paljaalle. Nopeasti minä jouduin veljen polville, enkä siitä päässyt eroon millään.

      Parkuhan minulta pääsi, mutta en ole veljelle kaunaa kantanut. Ensiksi uskoin, että olin nähnyt unta. Mutta en ole, sen todisti piiskaaja itse.

    • Anonyymi

      Ei minkäänlaisia.

    • Anonyymi

      En muista syytä. Lyötiin usein. Kerran niin kovaa, että oli oikeasti hengen lähtö lähellä. Sain pysyviä vammoja tukirankaan. Olin 4 tai 5 v.

    • Anonyymi

      Mulle tehtiin selväksi pentuna etten ole minkään arvoinen. pentuajan koti meni vasaran alle ja äidillä ei ollut mitään rotia rahan käytön kanssa. 20v iässä aivan normaalissa arjessa oma ikäinen tyttö/nuori nainen ehdotti vakavaa asiaa, ja ei ollut muuta keinoa kuin heivata helvettiin se ihminen ja toivottaa hyvää jatkoa. Jos miettii, niin risu on pienempi paha kuin henkinen väkivalta jota mm. taloudellinen valta on. Nyt 2024 olen ollut yksin aina. Jos joskus on ollut jotain, niin olo on kuin omenavarkaalla. Tavoitteita on 60v, 65v ikään ei yhtään sen enempään. Aina miettii kohtaamisia, olisiko sittenkin pitännyt ottaa siitä nuoresta naisesta kädestä kiinni ja kysyä mitä hän miettiii..

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3417
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      155
      2057
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      200
      1722
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1633
    5. 80
      1145
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      267
      1010
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      125
      959
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      919
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      875
    Aihe