Ilmanvaihto yläpohjaan

Ilmat pihalle

Äskettäin ostamassamme OK-talossa vm. 1987 on painovoimainen ilmanvaihto. Saunan ja liesituulettimen ilmanvaihtoputket johtavat välikatolle ja loppuvat siihen. Näin ollen kaikki saunan&pesutilan sekä keittiön höyryt menevät välikatolle. Onkohan tämä ollut joskus yleinenkin rakennustapa?

Nyt (välikaton) kattotuoleissa näkyy jo pinnassa pientä hometta nuiden avoimien putkien välittömässä läheisyydessä. Ajattelinkin hetimiten jatkaa ilmanvaihtoputket ulkoilmaan asti. Onko helppoa itse asentaa esim. valmiista läpivientisarjasta putki ulos peltikaton läpi vai voisiko nuo höyryt johtaa ulos vaikkapa talon päädystä (lautaverhous)?

Onko talon myyjä mielestänne vastuussa tällaisesta, mielestäni huonosta rakennustavasta. Ostohetkellä oletimme ilmanvaihdon olevan johdettu muurattuun piippuun, mutta näin ei sitten ollutkaan. Eikä sinne välikaton perukoille ollut turhan helppoa komuta, eritoten talven pimeydessä.

10

5800

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tappi

      No kyllähän tuo on törkeästi väärin tehty, kaikki kostea ilma tulee välikatolle. Kyseessä on ihan selvä rakennusvirhe. Kyllä myyjälläkin taitaa olla jonkinlainen vastuu asiasta tällaisessa tapauksessa.

    • Kalle

      ulos asti, läpi katon mieluummin, kuin seinästä.
      Väärinhän se tietysti tehty on, ja onkin syytä tutkia yläpohjaa, ja eristeitä vähän tarkemmin.
      Kesällä sen kanssa jotenkin varmaan on pärjännyt, mutta talvella poistuva vesi jäätyy kattorakenteisiin, ja suojakelillä, kun saunot, niin jää sulaa, ja vesi sataa eristeisiin.
      Vedä putket yhdessä samaan laatikkoon, tai eristä muuten, ja kunnon tuuletuspiippu katolle.
      Kyllä myyjä on asian tiennyt, todennäköisesti vesi on talvella tullut jopa läpi sisäkaton, ainakin sieltä, minne pesuhuoneen/saunan putki menee.

      • suunnittelija

        Ei saa yhdistää putkia mihinkään laatikkoon, jos on painovoimainen. Omat pillit pihalle vaan. Ja putket pitää eristää 100 mm villalla kylmän puolella. Eikä sitten turhia mutkia.


    • Jussi

      Tottakai kyseessä on selvä virhe, törkeäkin jos laatua halutaan määritellä. Itse olen tavannut kerran samanlaisen, joka oli aiheuttanut yläpohjaan selviä lahovaurioita. Myyjä ei siinäkään tapauksessa edes ymmärtänyt kuinka vakavasta virheestä oli kyse.

      Korjaa asia välittömästi vetämällä muiden kuin keittiön poistokanavat vesikaton yläpuolelle eristettynä. Keittiön kanava viedään eristettynä erikseen vesikaton yläpuolelle ja huippuimuri siihen, jota ohjaat liesikaavusta.

      Poistoja ei saa viedä ulkoseinän läpi, koska tuulisella ilmalla ne saattavat toimia väärään suuntaan.

      Ja älä yhdistä keittiön poistoa samaan kanavaan muiden poistojen kanssa, se on laiton viritys.

      Parhaan tuloksen saat kun hankit huippuimurin myös muiden tilojen poistoa varten ja samalla teet korvausilmaventtiilit ulkoseiniin asuinhuoneisiin. Markkinoilla on myös ilmaa lämmittäviä korvausilmaventtiilejä, täten säästyt suuremmilta vedon tunteilta.

      • Kalle

        eihän liesituuletinta saa samaan vetää, (palovaara).
        Ostin itse 4v sitten vähän samanlaisen tapauksen, ja siinä pesuhuoneen ilmanvaihto oli johdettu hormiin, mutta viisas katonkorjaaja, oli tasakattoa pulpetiksi muuttaessan katkaissut tämän takan piipun, ja jättänyt katon alle.
        Vesimäärä voi olla jopa 10 litraa, mikä yhdestä, n. tunnin saunomisesta, ja suihkuttelusta yläpohjaan joutuu. Minä jouduin tältä saunan, pesu-ja takkahuoneen osalta purkamaan kaikki kattorakenteet, siis pelkät seinät olivat jäljellä. Ja kyllä myyjä nurisematta maksoi, mitä pyysin.


      • Jussi
        Kalle kirjoitti:

        eihän liesituuletinta saa samaan vetää, (palovaara).
        Ostin itse 4v sitten vähän samanlaisen tapauksen, ja siinä pesuhuoneen ilmanvaihto oli johdettu hormiin, mutta viisas katonkorjaaja, oli tasakattoa pulpetiksi muuttaessan katkaissut tämän takan piipun, ja jättänyt katon alle.
        Vesimäärä voi olla jopa 10 litraa, mikä yhdestä, n. tunnin saunomisesta, ja suihkuttelusta yläpohjaan joutuu. Minä jouduin tältä saunan, pesu-ja takkahuoneen osalta purkamaan kaikki kattorakenteet, siis pelkät seinät olivat jäljellä. Ja kyllä myyjä nurisematta maksoi, mitä pyysin.

        Tuo vesimäärä jäi mietityttämään. Jos lämpötila pesuhuoneessa on 30 ja RH 100%, niin vesimäärä on 40 gr/m3 ilmaa. Saunan ja pesuhuoneen pinta-ala normaalisti lienee n. 15 m2 ja tilavuus 35 m3. Vettä on tällöin ilmassa 1,3 kg.

        Jos tuo ilmamäärä tuuletetaan yläpohjaan tunnin aikana, niin vettä siirtyy tuo 1,3 kg määrä. Osa siitä siirtyy ullakon ilmaan ja osa tiivistyy koviin pintoihin. Jos ullakon lämpötila talvella on -5, RH 60% ja ilmatilavuus vaikkapa 150 m3, niin tuo ullakon ilmamäärä voi sitoa kosteutta 0,2 kg, jolloin RH on kohonnut 100% ja loppu kosteus (=1,1 kg) tiivistyy. Käytännössä tiivistyminen alkaa jo aikaisemmin, koska tuleva ilma on selvästi lämpimämpää ja ei sekoitu tasaisesti ullakon ilmaan.

        Tietenkin ullakon lämpötila nousee kun siihen siirtyy lämmintä kosteaa ilmaa, jonka johdosta se kykeneekin sitomaan enemmän vettä, jolloinka tiivistyvän veden määrä on pienempi..... noh, tätä ketjua ei ehkä kannata enempää tutkia. Joka tapauksessa vakava asia, jolla ei ole syytä leikkiä enempää.


      • Gemini

        Eikö keittiön poistokanavaa (liesikupu ) todellakaan saa liittää muihin poistoihin?Onko se rakennuspykälien vastaista,vaiko muutoin huonompi ratkaisu?


      • Kalle
        Gemini kirjoitti:

        Eikö keittiön poistokanavaa (liesikupu ) todellakaan saa liittää muihin poistoihin?Onko se rakennuspykälien vastaista,vaiko muutoin huonompi ratkaisu?

        putkeen kerääntyy rasvoja, ja se on palovaarallinen.
        Niin ollen se pitää vetää erikseen.


      • Tappi
        Kalle kirjoitti:

        putkeen kerääntyy rasvoja, ja se on palovaarallinen.
        Niin ollen se pitää vetää erikseen.

        Lieden kohdepoisto on palovaarillnen ja se on eristettävä palonkestäväksi. Jos sen yhdistää muihin hormeihin, niin se voi huomattavsti nopeuttaa palon leviämistä. Ja jos kyseessä on omalla moottorilla varustettu liesituuletin, niin sehän puhaltaa kärytkin muihin huonetiloihin.


      • Anonyymi
        Tappi kirjoitti:

        Lieden kohdepoisto on palovaarillnen ja se on eristettävä palonkestäväksi. Jos sen yhdistää muihin hormeihin, niin se voi huomattavsti nopeuttaa palon leviämistä. Ja jos kyseessä on omalla moottorilla varustettu liesituuletin, niin sehän puhaltaa kärytkin muihin huonetiloihin.

        Paitsi jos asunnossa on henkilökohtainen huippuimuri, niinkuin minulla.
        Silloinhan liesituulettimen voi kytkeä suoraan poistoilmaan.
        Entinen liikehuoneisto nääs.
        On se mukavaa kun saa itse kytkeä huippuimurin päälle, silloin kun sitä tarvitsee.
        Esim suihkussa käynti ja kokkailu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3397
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      153
      2045
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      197
      1698
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1613
    5. 80
      1145
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1094
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      266
      1006
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      123
      948
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      909
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      865
    Aihe