mistä johtuu hämäräsokeus?onko siihen parannusta?olen vuosien mittaan huomannut et näen aina vain huonommin hämärässä!nykyään en näe juurikaan yhtään!olen vasta23v,autolla ajaminen mahdotonta pimeällä, jos ei katuvaloja, en näe missä tie menee!
iltapäivällä kun ulkona alkaa hämärtään lisään sisällä valoja koko ajan enemmän!yöllä vessareissuillakin saa varoa ettei törmää tai kompastu mihinkään!
hämäräsokeus
9
7119
Vastaukset
- näkövammainen
Sinun kannattaisi mennä käymään kaikelta varmuudelta silmälääkärissä. En halua peloitella mutta itselläni todettiin 25 vuotiaana verkkokalvon rappeuma.... Siihen kuuluu hämäräsokeus, häikäistyminen... Jälkikäteen kun olen miettinyt niin hämärässä näkemisen vaikeus alkoi jo n.12-vuotiaana. Silmäsairauksiakin on niin paljon erilaisia.
- Lumimies
Klassisia hämäräsokeuden selittäjiä ovat A-vitamiinin puute, tosin nykyravitsemuksella epätodennäköinen ja toisena tupakointi, jolla on verisuonia supistava vaikutus. Jos syy olisi toisen vastaajan mainitsema, mene välittömästi silmälääkäriin.
- Mikko8737
Hei! Hämäräsokeus johtuu silmien sauvasolujen toimimattomuudsta. Minä olen 45 vuotta ja minulla on ollut huono hämäränäkö jo lapsesta lähtien. Hämäräsokeuteen ei ole hoitoa. Joskus lääkäri määräsi A-vitamiiniä, mutta siitä ei ole apua, mikäli vaiva ei johdu A-vitamiinin täydellisestä puutteesta. Maantieliikenne on lähesmahdotonta. Minulla on ollut ajokortti ja auto kauan. Ajoin ajokortin kesällä ja 80-luvulla ei ollut pimeäajoharjoituksia. Pimeäajon vaikeudet tulivat minulle siten yllätyksenä. Ratkaisu on ollut se, että muut ovat ajaneet minun autolla pimeän aikana. Auton valot on myös rakennettu niin että polttimot, umpiot ja sähkökytkennät ovat parasta mahdollista tasoa. Hämäräsokeutta voidaan todeta ja tutkia vain suurten sairaaloitten silmäosastoilla, koska tarvittavat laitteet ovat yleensä siellä. Ammatinvalinta on selvitettävä tarkoin, mikäli epäilee hämäräsokeutta tai se on todettu. Ammatin on oltava sellainen, jossa ei joudu työskentelemään pimeässä tai hämärässä. Jos työssä on vain pienessä määrin ongelmia, voi selvittää, onko mahdollista lisävalaisimilla selvitä työssä. Asevelvollisuudesta vapautus on myös todennäköinen. T. Mikko8737
- Tietoinen teini!
Moi!
Olen murrosikäinen tyttö ja minulla on todettu hämäräsokeus jo joskus noin 5-vuotiaana, en ole ihan varma. Äitini alkoi ihmettelemään miksi kävelen seiniä päin ja kaatuilen portaissa kun oli hämärää tai pimeää. Mentiin sitten sairaalaan ja lääkärit eivät meinanneet uskoa mitä tämä on? Suvussani ei ole tällaista, eikä muitakaan silmäsairauksia. Syytä ei tiedetä, mutta silmistäni on aina puuttunut kaiketi kokonaan sauvasolut. Nyt käyn lukiota, enkä yhtään tiedä mihin pääsisin jatko-opintoihin tai mihin ammattiin. Kukaan ei ole vielä tähän mennessä osannut kertoa mikä on mahdollista ja mikä ei. Haluaisin lähteä ulkomaille vaihto-oppilaaksi, mutta en usko, että se olisi mahdollista tai ainakaan helppoa.. Armeijaakin olen harkinnut, koska nuoruuteni on ollut aika vaativaa tasoa:D
Olen saanut mopo- ja kevarikortin lääkärin suostumuksella. Ongelmana on vain se, että aina pitää viedä pyörä talliin ennen hämärän tuloa, koska jos ajan vaikka kolarin hämärässä, se on törkeää liikenteen vaarantamista ja voin menettää oikeuteni ajokortteihin. Autokorttin vaaditaan nykyään pimeänajo, saa nähdä miten sekin hoituu, ainakaan autokoulun opettaja ei osannut vastata. Lähipiirini tietää sokeudestani, mutta harva vain muistaa sitä. Joudun aina itse muistuttamaan etten näe tai pyytämään apua. Nuorempana äitini ei päästänyt minua ulos hämärällä tai jouduin tulemaan kotiin ennen sitä. Talvet vietän melkein koko ajan kotona, koska päivät ovat erittäin lyhyitä.
Hämäräsokeuden parantamista kai suunnitellaan Amerikassa. En ole yhtään varma, mutta kai jotenkin niin, että silmän taakse laitetaan jotakin ja sieltä sitten pitäisi kasvaa sauvasolut paikalleen. En ihan usko, että on helppo prosessi, mutta kai se voisi olla mahdollista muutamien vuosikymmenien kuluessa. - li ki nä kö
Oletko likinäköinen?
Likinäköisillä hämäräsokeus alkaa aiemmin kuin muilla.
(Itselläni ei kumminkaan noin aikaisin.)- li ki nä kö
Tämä kysymys oli siis aloittajalle. Nämä vastaukset ketjuissa osuvat mihin kohtaan sattuu näemmä.
- hämäräsokea_poika
Moikka!
En näköjään aikaisemmin ole löytänytkään tätä palstaa vaikka aina joskus tulee selailtua nettiä kyseisestä sairaudesta, koska itsellänikin se on on ollut jo lapsesta saakka. Tai itsellänihän on siis silmänpohjarappeuma (retinitis pigmentosa), johon siis kuuluu myös tämä hämäräsokeus. Tässä oli nyt itselleni aivan uutta tämä että jollaki tytölläkin voi olla tämä sairaus, olen aikaisemmin luullut että se voi olla vain pojilla!
Itse olen siis 18v poika ja olen mielestäni selviytynyt tähän saakka ihan kohtalaisesti, nyt vain vähän rupeaa huomaamaan ettei ehkä kavereita enää niin paljon ole kun ei pysty harrastamaan jotain harrastuksia kunnolla mitä muut oman ikäiseni harrastaa, myös tulevaisuuden ammattia joutuu kyllä aika kovasti pähkäileen että mitä sitä voisi tehdä jos tähän sairauteen ei löydy mitään "lääkettä". Ja noista ajokorttihommista sen verran että itselläni mopokrtti oli, mutta auton ajokorttia lääkäri ei minulle luvannut ja suositteli myös luovuttamaan mopokortin pois. Ja tosiaan myöskään armeijaan ei ole asiaa kuten Mikko 8737 jo mainitsikin.
Mutta miksi kirjoitin tänne niin itseäni ainakin kiinnostaisi keskustella kyseisestä sairaudesta varsinkin jos sattuu olemaan samaa ikäluokkaa ja muutenkin. oma sähköpostini on [email protected] johon saa laittaa postia mikäli samantyylistä sairautta löytyy. - fasggags
ala kirjailijaksi. avoimen kautta on hyvä alkaa opiskelemaan.
Onko hämäräsokeutta, vai missä on vika, kun kaikki sinälleen valaistuksen puolesta hyvin näkyvät liikennemerkit ja muut on alkaneet näkymään hämärän aikaan utuisena klönttinä?
Näen hämärässä, ilman valaistusta, niinkuin kuuluu nähdäkin. Tämä ongelma liikenteessä ja missä valoja.
Minulla on miedot lasit, pienellä hajataiton korjauksella.
Lasien kanssa ei vielä vuosi sitten ollut ongelmaa, mutta nyt hämärien tultua tämä on myös lasien kanssa.
Nopeusrajoitukset saa tulla ihan lähelle, ennen kuin voi sanoa, että onko kyltti 80, vai 60...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 406993
- 323948
- 453330
- 402939
- 172726
- 372238
- 162196
- 412143
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons482077- 402058