22 LR / 22 WMR

Sama lupa?

Miten on,kun saa ostoluvan pienoiskiväärille,niin
käykö se sama lupa 22-magnumiinkin? Reunasytytteisiä
22 kaliiperisiahan ne molemmat on.

46

32727

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ikävä kyllä

      taija käyä koska vaikkakin wmr myös on reunastytytteinen niin kuitenkin ase on ihan eri kaliiberi ei se ole ns. magnumpienari. se on 22 wmr kivääri. Tehot on jo ihan eri luokkaakin.

      • TAP

        Kaikki reunasytytteiset menevät pienoiskivääriksi, -pistooliksi jne.


      • Kimi
        TAP kirjoitti:

        Kaikki reunasytytteiset menevät pienoiskivääriksi, -pistooliksi jne.

        paikkansa. Esim. 17HMR on reunasytytteinen patruuna, mutta se ei oo pienoiskivääri, vaan pitää luvat hakea kiväärille.


      • Kertaaja
        Kimi kirjoitti:

        paikkansa. Esim. 17HMR on reunasytytteinen patruuna, mutta se ei oo pienoiskivääri, vaan pitää luvat hakea kiväärille.

        pienoiskiväärille: 3) pienoiskiväärillä kivääriä, jossa käytetään reunasytytteistä .22 kaliiperista patruunaa;

        Siinä syy miksi .17HMR on kivääri. .22WMR on tuon perusteella pienoiskivääri, mutta siitä kummaksi se lasketaan oikeasti, minulla ei ole tietoa. Mutta varmintahan se on kysyä poliisilta, siellä se kuitenkin päätetään...


      • eri kaliiperit
        Kimi kirjoitti:

        paikkansa. Esim. 17HMR on reunasytytteinen patruuna, mutta se ei oo pienoiskivääri, vaan pitää luvat hakea kiväärille.

        Ne ovat eri kaliiperisia aseita,siinä tuo reunasytytteinen patruuna ei ratkaise mitään.
        22 lr ja 22 wmr ovat pienoiskiväärejä molemmat ja
        kyllä saa samalla ostoluvalla hankittua,ainakin minä sain.


      • Kaliberi
        Kertaaja kirjoitti:

        pienoiskiväärille: 3) pienoiskiväärillä kivääriä, jossa käytetään reunasytytteistä .22 kaliiperista patruunaa;

        Siinä syy miksi .17HMR on kivääri. .22WMR on tuon perusteella pienoiskivääri, mutta siitä kummaksi se lasketaan oikeasti, minulla ei ole tietoa. Mutta varmintahan se on kysyä poliisilta, siellä se kuitenkin päätetään...

        Jos hankkii 22wmr luvan voi sitä sillä hankkia tämän kaliberisen tai sitä pienemmän, kunhan aseen tyyppi ja toimintatapa (aseella) on lupaehdon mukainen..
        22lr:n lupa ei oikeuta 22wmr:n hankintaan. Eihän 308 luvallakaan saa 30-06 asetta, vaikka molemmissa on sama väljyys.. Mikäli toisin on menetelty on se viranomaisten moka.
        22wmr ei ole tarkka juuri kauemmaksi kuin 22lr ja patruunat ovat pirun paljon kalliimpia..


      • asiaaaa
        Kertaaja kirjoitti:

        pienoiskiväärille: 3) pienoiskiväärillä kivääriä, jossa käytetään reunasytytteistä .22 kaliiperista patruunaa;

        Siinä syy miksi .17HMR on kivääri. .22WMR on tuon perusteella pienoiskivääri, mutta siitä kummaksi se lasketaan oikeasti, minulla ei ole tietoa. Mutta varmintahan se on kysyä poliisilta, siellä se kuitenkin päätetään...

        pienari erotettaan WMR:STÄ hhylsyn pituuden perusteella. vaika reunasytytteisiä kummatkin ovat.TOINENHAN on magnum eikä PIENOISkivääri


      • pituus ei ratkaise
        asiaaaa kirjoitti:

        pienari erotettaan WMR:STÄ hhylsyn pituuden perusteella. vaika reunasytytteisiä kummatkin ovat.TOINENHAN on magnum eikä PIENOISkivääri

        Ei ole noin.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Pienoiskivääri

        "Pienoiskiväärillä tarkoitetaan luodin ja piipun sisähalkaisijamitaltaan .22-kaliiperista (n. 5,6 mm) asetta, joka ampuu nk. reunasytytteistä patruunaa."


      • .17HMR

        Vaikka on vanha juttu niin korjataan tässä ettei kukaan haksahda tähän.

        .22WMR on pienoiskivääri


      • PIISONI_JÖNKKA
        .17HMR kirjoitti:

        Vaikka on vanha juttu niin korjataan tässä ettei kukaan haksahda tähän.

        .22WMR on pienoiskivääri

        OIKEIN..OIKEIN..OIKEIN!! SEON PIEKKARI JA SILLÄ SIISTI. TOSIN PATI TEHOKKAAMPI JA KÄY ESIM METSON METSÄSTYKSEEN. SAA ESIM 3,25 GRAMMAN LUODILLA PATEJA..NÄILLÄ VOI JO METSO TIPPUA ESIM 150METRIIN..JOS OSUU... MUTTA..TARKKUUS EI VÄLTTÄMÄTTÄ HYVÄ KAUAS--VAIKKA SANOOVAT NOTTA KÄY VIELÄ 300METRIIN..HEH HEH..KYLLÄ PYSTYKORVALLAKIN TIPUTTAA METTON JOS OSUU, VAIKKA 2KILOMETRIN PÄÄSTÄ..HEEHEE..MEILLÄ TEHORITSALLA PUTOO TEERI VIELÄ 200METRIIN JA LENNOSTA..TÄÄLLÄ SYÄRÄÄNKIN SIHTILEIPÄÄ JOKA RUUALLA..JUU.. MUTTA JOUSIMETTÄSTYS ON KASVATTANUT SUASIOO KOVIN...SALAMETTÄSTYS ON HELPOMPAA KUN EI KUULU NIIN KOVII ÄÄNII..NUALIA SITTEN MENEEKIN KOVIN..OVAT KALLIIMPIA KUIN ESIM HAULIKON PATIT..JOO. SE SIITÄ..EIKUN MEHTÄLLE.. TARKOOTUS NAPATA ENS TALVENA LOFOOTIN-PIISONI KILOMETRIN PÄÄSTÄ..MENNÄÄN LOFOOTTIEN TAAKKE SINNE OTSOR-VUONOLLE..TEHÄÄN SINNE TALVILÄMMIN LAAVU, JOSSA KOTIMAINEN SISSIKAMIINA JA KUIVIA KOIVUKLABEJA..AAAH..SIINÄ KEITTÄÄ AINA HETI AAMUSTA SAIJUT YM...NIITÄ PIISONEITA ON SIELLÄ LAUMOITTAIN..VUORELTA HYVÄ HUOKAILLA TRG-52:LLA JA 35GRAMMAN PUOLIVAIPALLA.-..JOO..SEON MIESTEN TOUHUA.JEP.


    • kakskakkonen

      Pienoiskiväärin luvalla saat kyllä ostaa 22-wmr
      kiväärin,jos niin haluat. Metsästyskäyttöön huomattavasti 22-lr.ä monipuolisempi ja tehokkaampi ase,22wmr:llä saa metsästää: kettua, tarhattua naalia, mäyrää, saukkoa, supikoiraa, metsäjänistä, rusakkoa, metsoa, teeriä ja hanhia. Patruunat luonnollisesti kalliimpia,kuin long riflet.

    • ampujainen

      ei käy.

      • kävi!?

        itselläni ei ollut ongelmia.

        Mutta jos nyt jostain syystä olisi niin, että sitä ei saa käyttää, niin jos ostaa revolverin missä ns"magnumrulla" eli WMR rulla, niin sillä ei saa ampua mutta normaalilla saa?


    • jonttu436425743

      niin miten luokitellaan vaihtopiippuinen sako quad johon käy neljä eri kaliiperia vain piippua vaihtamalla?

      • Virrkavalta

        Tervehdys kaikille! Olen itse metsästäjä ja aseharrastaja niin lukasin tässä keskusteluanne .22 ja .22WMR:n eroista! Näin virkavallan edustajana voin kertoa, että .22LR luvilla EI voi ostaa .22WMR kaliiberin asetta!! Perustuu siihen, että .22WMR kaliiberina on aivan eri käsite kuin .22LR ( tehot, luodin halkaisija, hylsy ) Vinkkinä annan, että itselläni on CZ 452-2E ZKM ja päällä kunnon kiikari, äänenvaimennin niin eipä pojat parempaa lintukivääriä ole vielä vastaan tullut? ( oma mielipiteeni ) Omani olen kohdistanut 100m. Luoti on melko nopea, mutta ei riko lintua juuri yhtään ellei osu luihin. Ps. jos olette epävarmoja, että kumman aseen ostatte .22LR vai .22WMR niin suosittelen ottamaan luvan jälimmäiselle kaliiberille, koska sillä voit ostaa .22LR;n mutta et toisinpäin!


      • Mad Crock
        Virrkavalta kirjoitti:

        Tervehdys kaikille! Olen itse metsästäjä ja aseharrastaja niin lukasin tässä keskusteluanne .22 ja .22WMR:n eroista! Näin virkavallan edustajana voin kertoa, että .22LR luvilla EI voi ostaa .22WMR kaliiberin asetta!! Perustuu siihen, että .22WMR kaliiberina on aivan eri käsite kuin .22LR ( tehot, luodin halkaisija, hylsy ) Vinkkinä annan, että itselläni on CZ 452-2E ZKM ja päällä kunnon kiikari, äänenvaimennin niin eipä pojat parempaa lintukivääriä ole vielä vastaan tullut? ( oma mielipiteeni ) Omani olen kohdistanut 100m. Luoti on melko nopea, mutta ei riko lintua juuri yhtään ellei osu luihin. Ps. jos olette epävarmoja, että kumman aseen ostatte .22LR vai .22WMR niin suosittelen ottamaan luvan jälimmäiselle kaliiberille, koska sillä voit ostaa .22LR;n mutta et toisinpäin!

        Siihen lupahakemukseen voi laittaa vain kaliiperi 22 ja jättää lr/wmr pois. Kummatkin menee pienoispistooli/kivääriluokkaan. Sitten vaan kauppaan valitsemaan 22 kaliiperinen ase.

        Ennen kun kaikki "tietäjät" taas tulevat neuvomaan, katsokaa aselupaohjeita, ei ole vaikea löytää.

        Tietty vielä että 22 hornet ei kuulu piekkariluokkaan kun on keskisytytteinen patruuna, vaikka 22 onkin.

        Mielestäni luokitukset ovat ehkä hiukan aikansa eläneet kun aseiden&paukkujen kehitystä tapahtuu jatkuvasti.

        PS. olen itsekin laittanut melko monta hakemusta (kaikki hyväksyttyjä) aseisiin, kokemusta saralta siis on.


      • tulkinta kysymys
        Mad Crock kirjoitti:

        Siihen lupahakemukseen voi laittaa vain kaliiperi 22 ja jättää lr/wmr pois. Kummatkin menee pienoispistooli/kivääriluokkaan. Sitten vaan kauppaan valitsemaan 22 kaliiperinen ase.

        Ennen kun kaikki "tietäjät" taas tulevat neuvomaan, katsokaa aselupaohjeita, ei ole vaikea löytää.

        Tietty vielä että 22 hornet ei kuulu piekkariluokkaan kun on keskisytytteinen patruuna, vaikka 22 onkin.

        Mielestäni luokitukset ovat ehkä hiukan aikansa eläneet kun aseiden&paukkujen kehitystä tapahtuu jatkuvasti.

        PS. olen itsekin laittanut melko monta hakemusta (kaikki hyväksyttyjä) aseisiin, kokemusta saralta siis on.

        siihen lupaan pitää laittaa myös se lr tai wmr,
        tiedän koska kun itse hain lupaa pienoiskiväärille (22lr) ja olin laittanut lupaan vain 22 ni sano kanslisti poliisi asemalla et pitää laittaa myös et kumpi, lr vai wmr. voi olla tietty vähän paikkakunta kohtainen asia, mut näin ainaskin meillä päin.


      • Hutikuti
        Virrkavalta kirjoitti:

        Tervehdys kaikille! Olen itse metsästäjä ja aseharrastaja niin lukasin tässä keskusteluanne .22 ja .22WMR:n eroista! Näin virkavallan edustajana voin kertoa, että .22LR luvilla EI voi ostaa .22WMR kaliiberin asetta!! Perustuu siihen, että .22WMR kaliiberina on aivan eri käsite kuin .22LR ( tehot, luodin halkaisija, hylsy ) Vinkkinä annan, että itselläni on CZ 452-2E ZKM ja päällä kunnon kiikari, äänenvaimennin niin eipä pojat parempaa lintukivääriä ole vielä vastaan tullut? ( oma mielipiteeni ) Omani olen kohdistanut 100m. Luoti on melko nopea, mutta ei riko lintua juuri yhtään ellei osu luihin. Ps. jos olette epävarmoja, että kumman aseen ostatte .22LR vai .22WMR niin suosittelen ottamaan luvan jälimmäiselle kaliiberille, koska sillä voit ostaa .22LR;n mutta et toisinpäin!

        Tuota noin virrkavalta..! Millaisen äänenvaimentimen ruuvasit cz:n jatkoksi?..Missä?..Paljonko maksoi?..Osuuko asennuksen jälkeen paremmin?..Hiljeneekö kimakka pamaus? Itselläni juuri tuo sama wmr, ja aikomuksenani olisi asentaa siihen vaimennin koiran kuulon säästämiseksi. Olisin kiitollinen palautteesta. :) ..Katkaisitko/lyhensitkö piippua ennen äänenvaimentimen asentamista?


    • mets ässä

      .22 luvalla EI SAA .22 wmr eli ns. magnum patruunoita/asetta ostettua. Minulla on .22wmr ja TIEDÄN.

      .22 wmr on aseena erittäin pätevä lintu ase meilläpäin.

      suosittelen.

      • minäkin tiedän

        Olen ostanut .22 luvalla .22 WMR pienoiskiväärin aivan luvallisesti. Jos hankintalupa olisi ollut .22 LR:lle niin eipä olisi onnistunut, koska .22 WMR ei ole .22 LR, mutta kun .22 WMR on .22 niin onnistui.


      • WRM:n

        hain juuri äsken aseliikkeestä .22 WMR kiväärin ja aseenhankkimisluvassa oli kaliiberin kohdalla pelkästään .22
        Myyjältä ensin asiaa tiedustelin että voinko WMR:n ostaa sillä hankkimisluvalla ja kyllä hän minulle WMR:n myi.


      • Sako Quad

        Minulla on pienoiskiväärilupa .22LR ja saan sillä WMR panoksia ihan laillisesti.Myös .308WIn luvalla saa ihan laillisesti 9.3x74R panoksia.
        "Hankkimislupa, yksityinen valmistamislupa, hallussapitolupa ja rinnakkaislupa oikeuttavat hankkimaan ja pitämään hallussa sellaisia muita kuin erityisen vaarallisia patruunoita, jotka soveltuvat käytettäviksi ampuma-aseessa, jonka lainaamiseen luvanhaltijalla on oikeus siten kuin 87 §:n 1 momentissa säädetään"

        87§ viittaa aseen lainaamiseen. Pienoiskivääriluvalla .22LR saa lainata .22WMR pienoiskiväärin. Näin on myös oikeutettu ostamaan WMR panoksia.

        Kivääriluvalla saa lainata haulikkoa ja pienoiskivääriä, sekä yhdistelmä asetta. Näin ollen saa ostaa kaikkia "pitkien aseiden" panoksia paitisi erityisen vaarallisia panoksia (räjähtävät luodit yms.)


    • joku jostain

      Tuskin tänäpäivänä kukaan uskaltaa myydä kun ja vain sen mikä lapussa lukee. Tuo että isomman luvalla saa pienemmän, niin sekin riippuu siitä minkä nimismiespiirin alueella sattuu asumaan. Yleensäkkin outo ajatus että jos hakee luvan hirvikiväärille voisi ostaa lintukiväärin, koska käyttö tarkoitus on eri, eli luvan perustelu muuttuu. Tosin tässä 22 asiassa ei tietenkään sitä ongelmaa. Se että hakee luvan vain 22 merkinnällä on kyllä ennen ollut ihan pätevä ja läpimenevä konsti! Onko tässäkin sitten tullut tiukentavia ohjeita ministeriöstä?

      Mitä tulee siihen paljon puhuttuun tarkuuteen wmr kohdalla, niin kyllä se paremmin on aseesta kiinni, kuin patruunasta. Yleensä jos koittaa vaikka 10 eri merkiä/mallia niin joku käy!

      • 88rs2

        hehee, eiköhän tuo alkuperäinen kirjoittaja ole jo aseensa ostanut. tämähän on neljä vuotta vanha


      • kalimero mexican

        Ei kai siitä ole mitään epäselvyyttä etteikö .22 WMR olisi pienoiskiväärin kaliiperi. Jos lupa on kirjoitettu kaliiperille .22 niin täytyyhän sen käydä sekä .22 LR:lle että .22 WMR:lle koska ne kumpikin ovat .22 kaliiperia.


      • OrginalCheyenne
        kalimero mexican kirjoitti:

        Ei kai siitä ole mitään epäselvyyttä etteikö .22 WMR olisi pienoiskiväärin kaliiperi. Jos lupa on kirjoitettu kaliiperille .22 niin täytyyhän sen käydä sekä .22 LR:lle että .22 WMR:lle koska ne kumpikin ovat .22 kaliiperia.

        Onko kellään tuoretta tämänpäivän tietoa asiasta? Kyllähän itsekin muistaakseni 8 vuotta sitten hain 22. revolveriin lupaa, ja ostin Rugerin jossa oli noi molemmat rullat... Kantolupa tuli jossa molemmat kaliberit mainitaan. Mutta nykyäänhän kun on jo yleisesti noi kaikki lait ja vaatimukset muuttuneet tarkemmiksi...


      • Sako Quad
        88rs2 kirjoitti:

        hehee, eiköhän tuo alkuperäinen kirjoittaja ole jo aseensa ostanut. tämähän on neljä vuotta vanha

        Joo mutta kun virheellsitä tieota on paljon liikkeellä niin pitää oikaista. Netti kun jää elämään ikuisesti.


    • Vasta asioinnut

      Menin itte poliisi asemalle ja anoin lupaa 22wmr:ään ja sieltä sanottiin että jos hankit nyky päivänä 22lr luvan niin et saa ostaa 22wmr kivääriä tai 22wmr patruunoita. Poliisin tietokannassa muuten luokitellaan toi 22wmr pienoiskivääriksi ja sehän se on. Toi piekkarihan käyttää reunasytytteistä patruunaa mutta on huomattavasti tehokkaampi kuin 22lr. (hyvä lintu kivääri)

    • ean.

      Mä hankin LR;n ja siihen lisäosa-luvalla (20e) WMR piipun. Sako Quad.
      Tää kylläkin jo v.-10.
      Muuten hyvä, mutta kiikari pitäis aina kohdistaa piipun mukaan.
      LR;llä tulee ammuttua paljon ihan mökkiolosuhteissa, mutta WMR vain lintumetsään.

      • tietoa on

        Ja sitten faktatietoa:

        Ampuma-aselain mukaan pienoiskiväärillä tarkoitetaan kivääriä, jossa käytetään reunasytytteistä .22 -kaliiperista patruunaa. Tästä syystä 22 LR sekä 22 WMR ja vain ne ovat lain mukaan pienoiskivääreitä. Ne ovat tosin kaksi täysin eri patruunaa, tehoiltaan eri tasoilla ja ominaisuuksiltaan erilaisia, mutta molemmat ovat kuitenkin lain mukaan pienoiskivääreitä.

        Esimerkiksi .22 Hornet sen sijaan ei ole pienoiskivääri, koska sen patruuna on keskisytytteinen. Vastaavasti 17 mach 2 tai 17 hmr eivät ole pienoiskivääreitä, vaikka reunasytyteisiä ovatkin, koska niiden kaliiperi ei ole 22. Nämä aseet ovat lain mukaan kivääreitä.

        Tässä asealan kehitys on jättänyt lainsäädännön vähän jälkeensä - onhan aivan hullua, että 22 WMR on "pienoiskivääri" ja 17 hmr "kivääri". Järkevintä olisi muuttaa lakia siten, että pienoiskiväärillä tarkoitettaisiin kivääriä, jossa käytetään (mitä tahansa) reunasytytteistä patruunaa. Pitäisi siis luopua tuosta kaliiperin ilmoittamisesta pienoiskiväärien kohdalla kokonaan. Pienoiskiväärin hankkimisluvalla saisi siis hankkia mitä tahansa reunasytytteistä patruunaa ampuvan aseen ja tarvittaessa lisäpiippuja, joita voisi vaihdella vapaasti. Saisi Sako Quadinkin ostettua yhdellä luvalla, nythän se vaatii kaikkine piippuineen lisäluvat ja ase kaiken lisäksi voi olla lupaan merkitty joko pienoiskivääriksi tai kivääriksi riippuen siitä, onko "ensimmäinen" piippu 17 - vai 22 -kaliiperinen!

        Mutta nykylain mukaan, jos siis aikoo ostaa 22 LR:n tai 22 WMR:n, lupaa on haettava pienoiskiväärille. Jos taas haluaa vaikkapa 17 hmr:n, lupaa on haettava kiväärille. Lupa hakiessa täytyy nykyään ilmoittaa kaliiperi tarkasti, eli pelkkä 22 ei käy. 22 LR:n luvalla ei saa ostaa 22 WMR:ää eikä päinvastoin, mutta lupahakemukseen voi pyytää kirjoitettavaksi vaihtoehtoiset kaliiperit, siis "22 LR tai 22 WMR". Tällaisella "joko tai" -luvalla voi sitten hankkia kumman tahansa.

        Edellä käytin termiä pyytää kirjoitettavaksi. Lupahakemusta ei nykyään täytetä enää itse, vaan sen tekee poliisilaitoksen kanslisti.


    • ar73

      Eli siis jos haluan ostaa Sako Quad Rangen 22lr:n, lisäpiipulla 22wmr, tarvitsen kaksi erillistä ostolupaa? Vai saako ne samaan lupaan? Kun saahan esim. rihlakon yhdellä luvalla vaikka tulee hauli/luotipiippu...

      • 564738

        ar73: sako pitäisi olla varustettu kiinteällä yhdellä piipulla jossa 2x kaliberia tai hakemukseen nimi yhdistelmäase ja kal. 1 JA 2 esim.

        paikkakuntakohtaisia eroja kun täällä päin ainakin kaliberi on tarkka ei kelpaa .30 vaan täytyy merkitä täsmällisesti


      • kakskakkone
        564738 kirjoitti:

        ar73: sako pitäisi olla varustettu kiinteällä yhdellä piipulla jossa 2x kaliberia tai hakemukseen nimi yhdistelmäase ja kal. 1 JA 2 esim.

        paikkakuntakohtaisia eroja kun täällä päin ainakin kaliberi on tarkka ei kelpaa .30 vaan täytyy merkitä täsmällisesti

        hei

        joskus pimeellä 90-luvulla mun ostoluvassa luki "tarkkuuspistooli", ei kaliberia.
        myyjä sano, että sä voit ostaa 44" tällä luvalla. ostin kuitenkin rugerin 22.sen,
        mukana wmr rulla. se wmr.rän pallomainen ruuti ei sovellu lyhytpiippuseen aseeseen.
        suuliekki iso, puhaltaa ruudit ulos palamaan. winchesterin 22lr laser patruuna oli läpäsevämpi ainakin puuhun sillon. en tiedä nykysistä panoksista.
        tuli vaan sillon mieleen, että pitkässä piipussa 22wmr patruuna pääsee oikeuksiinsa.


      • Single six.
        kakskakkone kirjoitti:

        hei

        joskus pimeellä 90-luvulla mun ostoluvassa luki "tarkkuuspistooli", ei kaliberia.
        myyjä sano, että sä voit ostaa 44" tällä luvalla. ostin kuitenkin rugerin 22.sen,
        mukana wmr rulla. se wmr.rän pallomainen ruuti ei sovellu lyhytpiippuseen aseeseen.
        suuliekki iso, puhaltaa ruudit ulos palamaan. winchesterin 22lr laser patruuna oli läpäsevämpi ainakin puuhun sillon. en tiedä nykysistä panoksista.
        tuli vaan sillon mieleen, että pitkässä piipussa 22wmr patruuna pääsee oikeuksiinsa.

        Paljon aikaisemmassa viestissä joku sanoi että .22 WMR luodin läpimitta

        on eri kuin .22 LR luodin, miten niitä voi sitten ampua samalla piipulla ?

        ( esim. Ruger single six.)




        Single six.


      • Sako Quad

        Rihlakko on tyypiltään yhdistelmäase (ampuma-aselaki 6§ 8)). Samaan lupaan ei saa kuin yhden aseen tai aseen osan. Muovikortti tulee kutakin osaa tai asetta varten. Kun haet lupia, niin hae kerralla kaikkiin luvat. Näin pääset halvemmalla. Ensimmäinen lupa maksaa 72€ ja samaan aikaan haetut seuravat luvat 24 euroa kappale. Jos haet ne eri aikaan niin maksat 72 euroa luvasta. Tämä johtuu kaiketi siitä, että poliisi tarkastaa rekisterit ja jos haet kerralla ison nipun, niin poliisi tarkastaa vain kerran rekisterit.

        Sako Quadia varten haet kaksi hankintalupaa:
        .22 LR pienoiskivääri
        .22WMR aseen osa eli piippu.

        Asetarkastaja ei tästä pidä vaan haluaa luvittaa aseen WMR:lle. Mutta suosittelen itse tuota .22LR aseena, jos vaikka, joskus myyt sen niin on helpompi myydä .22LR. Piippun arvo on aseeseen nähden pieni.

        Kun viet aseen tarkastettavaksi pidä .22LR piippu aseessa, niin asetarkastaja ei mussuttamaan luvista.

        Kokemusta on sillä hankin Sako Quadin .22LR, .22WMR ja .17HMR:n. Hankitaluvat olivat
        a).22LR pienoiskivääri
        b).22WMR pienoiskiväärin piippu eli aseen osa
        c) .17HMR kiväärin piippu eli aseen osa

        Kun vein aseen tarkastukseen .17HMR piipulla ja muut irti, niin asetarkastaja muutti aseen luvituksen kivääriksi ja .22LR ja WMR piiput aseen osiksi. Sain kuitenkin myöhemmässä vaiheessa muutettua luvat takaisin hankitaluvan mukaisiksi eli ase on pienoiskiväärin luvalla ja .17HMR kiväärin piippuna. Itsellä oli entuudestaan .308WIN lupa, joten kiväärilupa on helppo saada.

        Asetarkastajan perustelut muutokselle ontuvat. Jos olisi vienyt aseen 22LR piipulla tarkastettavaksi ja seuraavalla viikolla aseen osat tarkastettavaksi, niin mitään soppaa ei olisi lupien kanssa ollut.

        Vastaava tilanne voi tulla eteen Valmetin 412 ja Finnclassicin kanssa. Jos on Valmet 412 haulikolla ja siihen ostaa jälkikäteen kiväärin piiput niin ei tällöin tarvitse asetta luvittaa uudelleen vaan riittää että on luotipiipuille aseen osasta lupa.


        Käytössä kun tuo .17 on aseessa kiinni, niin se on kivääri, joten älä lainaa sitä kaverille jolla on vain piekkarilupa.

        Ampuma-aselain tiukka tulkinta tekee kaikki vaihtopiippuiset aseet laittomiksi Suomessa: Valmet 412 , Finnclassic, kiväärit joiden kaliiperi muuttuu.

        12§ Ampuma-aseen muuntamisella tarkoitetaan toimenpidettä, jonka seurauksena aseen tyyppi, toimintatapa tai kaliiperi muuttuvat taikka muusta aseesta kuin taskuaseesta tulee taskuase.

        Tähän on Persujen Hakkarainen puuttunut kirjallisella kysymyksellä ja Räsäskä on laittanut Poliisihallinnon asialle. Tältä osin lakiin tulee kaiketi muutos.

        Kaliiperin ilmoittamisessa käy esimerkiksi .308win-.338winmag, jos esimerkiksi haluaa hirvikiväärin. Hyvänä perusteluna on se, että aseita on nyt paljon hyllyssä odottamassa ostajaa ja ostaessa hinta/laatusuhde ratkaisee.


      • Sako Quad
        Single six. kirjoitti:

        Paljon aikaisemmassa viestissä joku sanoi että .22 WMR luodin läpimitta

        on eri kuin .22 LR luodin, miten niitä voi sitten ampua samalla piipulla ?

        ( esim. Ruger single six.)




        Single six.

        Luotie ero on pieni.
        LR 0.223"
        WMR 0.224"
        Eli 0,0254 mm
        Hylsyjen halkaisijat erit LR 0,226" ja WMR 0,242" elin eroa 0,41 mm,
        WMR ei mahdu LR:än pesään mutta toiste päin mahtuu.

        Pienoiskiväärissä en laitaisi LR;ää WMR:n pesään. Hylsy voi haljeta välyksen vuoksi.


    • niinpä....

      Tiedoksi nyt kaikille, että 22 magnum on lupa-asioissa täysin eri asia kuin 22 LR. Mikäli omistat 22 lr:n ja kaapistasi löytyy 22 WMR. Olet syyllistynyt ampuma-aserikokseen. Jos luvan myöntäjä on antanut sinulle luvan 22 LR luvalla 22 WMR:ään on hän syyllistynyt vrikavirheeseen. Samoin myyjän ei pidä myydä LR:luvalla WMR:ää Samoin kuin LR luvalla ei voi lainata kaverin WMR:ää yksinkertaisiesti siitä syystä, että WMR on tehokkaampi.
      Mikäli ette usko, kysyä sopii lupaviranomaisilta.

      • Sako Quad

        "Samoin kuin LR luvalla ei voi lainata kaverin WMR:ää yksinkertaisiesti siitä syystä, että WMR on tehokkaampi.
        Mikäli ette usko, kysyä sopii lupaviranomaisilta. "

        VÄÄRIN! Ampuma-aselaki 87§:ssä ei puhuta mitään tehokkuudesta vaan asetyypeistä. Kopio lakikirjasta "Pienoiskiväärin tai mustaruutiaseen saa lainata vain sille, jolla on oikeus haulikon, kiväärin, pienoiskiväärin, pistoolin, revolverin, yhdistelmäaseen tai mustaruutiaseen hallussapitoon; "

        Eli jos on .22LR pienoiskiväärilupa niin saa lainata kaverin .22WMR:ää. Vielä rankempi tapaus: Jos on lupa .17HMR:lle niin saa lainata kaverin .338 Lapuamagnumin tai .500 NitroExpressin.
        "2) kiväärin tai yhdistelmäaseen saa lainata vain sille, jolla on oikeus kiväärin tai yhdistelmäaseen hallussapitoon;"


      • "luvan hyväksyjä"
        Sako Quad kirjoitti:

        "Samoin kuin LR luvalla ei voi lainata kaverin WMR:ää yksinkertaisiesti siitä syystä, että WMR on tehokkaampi.
        Mikäli ette usko, kysyä sopii lupaviranomaisilta. "

        VÄÄRIN! Ampuma-aselaki 87§:ssä ei puhuta mitään tehokkuudesta vaan asetyypeistä. Kopio lakikirjasta "Pienoiskiväärin tai mustaruutiaseen saa lainata vain sille, jolla on oikeus haulikon, kiväärin, pienoiskiväärin, pistoolin, revolverin, yhdistelmäaseen tai mustaruutiaseen hallussapitoon; "

        Eli jos on .22LR pienoiskiväärilupa niin saa lainata kaverin .22WMR:ää. Vielä rankempi tapaus: Jos on lupa .17HMR:lle niin saa lainata kaverin .338 Lapuamagnumin tai .500 NitroExpressin.
        "2) kiväärin tai yhdistelmäaseen saa lainata vain sille, jolla on oikeus kiväärin tai yhdistelmäaseen hallussapitoon;"

        Sori pilata tämä tunnelma mutta elkää lukeko pää kainalossa aselakia.
        Älkää myöskään aselain soveltamista se vasta kauheeta onkin.

        Eli lyhyesti jos sinulla on lupa 17HMR:lle niin et voi lainata .500 nitroa.
        Miksikö? Onko sinulla lupa samalla kaliiperille ja asetyypille. Ei ole.

        Et voi lainata isompaa ja tehokkaampaa asetta kuin sinulla on lupa.
        Vaikka aseesi olisi tehokkaampi mutta pienempi kaliiperinen et voi lainata asetta.

        Hakemukseen pitää laittaa mitä asetta haet esim. 22LR
        Jos et tiedä kumpaa haet 22LR vai 22WMR niin laita siihen että 22LR tai 22WMR.

        Saahan sitä saivarrelle aselakia lukiessa mutta luuletteko että vallesmanni teille mitään myöntää, kun laitetta lappuu kaliiperin kohtaan että; kaikki käy.


      • Pinkerton.
        "luvan hyväksyjä" kirjoitti:

        Sori pilata tämä tunnelma mutta elkää lukeko pää kainalossa aselakia.
        Älkää myöskään aselain soveltamista se vasta kauheeta onkin.

        Eli lyhyesti jos sinulla on lupa 17HMR:lle niin et voi lainata .500 nitroa.
        Miksikö? Onko sinulla lupa samalla kaliiperille ja asetyypille. Ei ole.

        Et voi lainata isompaa ja tehokkaampaa asetta kuin sinulla on lupa.
        Vaikka aseesi olisi tehokkaampi mutta pienempi kaliiperinen et voi lainata asetta.

        Hakemukseen pitää laittaa mitä asetta haet esim. 22LR
        Jos et tiedä kumpaa haet 22LR vai 22WMR niin laita siihen että 22LR tai 22WMR.

        Saahan sitä saivarrelle aselakia lukiessa mutta luuletteko että vallesmanni teille mitään myöntää, kun laitetta lappuu kaliiperin kohtaan että; kaikki käy.

        Kyllä aselaissa lukee että saa lainata saman TYYPPISEN aseen,

        asetyyppejähän ovat esim. pienoispistooli, pienoisrevolveri, pistooli, revolveri, ym.

        Uudessa aselaissa ampuma aseet on jaoteltu selkeästi eri asetyyppeihin,

        ja niiden mukaan aseen voi myös lainata. Kalibereiden tehokkuushan ei
        mene loogisesti, esim .357magnum voi olla 2-3 kertaa tehokkaampi kuin
        .44 special tai .45 colt.


      • esko
        "luvan hyväksyjä" kirjoitti:

        Sori pilata tämä tunnelma mutta elkää lukeko pää kainalossa aselakia.
        Älkää myöskään aselain soveltamista se vasta kauheeta onkin.

        Eli lyhyesti jos sinulla on lupa 17HMR:lle niin et voi lainata .500 nitroa.
        Miksikö? Onko sinulla lupa samalla kaliiperille ja asetyypille. Ei ole.

        Et voi lainata isompaa ja tehokkaampaa asetta kuin sinulla on lupa.
        Vaikka aseesi olisi tehokkaampi mutta pienempi kaliiperinen et voi lainata asetta.

        Hakemukseen pitää laittaa mitä asetta haet esim. 22LR
        Jos et tiedä kumpaa haet 22LR vai 22WMR niin laita siihen että 22LR tai 22WMR.

        Saahan sitä saivarrelle aselakia lukiessa mutta luuletteko että vallesmanni teille mitään myöntää, kun laitetta lappuu kaliiperin kohtaan että; kaikki käy.

        Aselaki on vaikeeta.. Itse hain lupaa tossa pari vuotta sitten 308win ja kysyin aselupaa myöntäneeltä taholta että saanko metsästää isäni 9.3x62. Vastaus oli että saat metsästää kaikilla keskisyttyteisillä kaliipereilla ja sama jos on lupa reuna sytytteiselle niin saa metsästää kaikilla reuna sytytteisillä. Tietysti keskisyttytteisen luvalla saa metsäsätää reunasytteistä. Eli tuo "et voi lainata isompaa ja tehokkaampaa" on pötyä. Tämä itä-suomessa.


      • Kehva
        "luvan hyväksyjä" kirjoitti:

        Sori pilata tämä tunnelma mutta elkää lukeko pää kainalossa aselakia.
        Älkää myöskään aselain soveltamista se vasta kauheeta onkin.

        Eli lyhyesti jos sinulla on lupa 17HMR:lle niin et voi lainata .500 nitroa.
        Miksikö? Onko sinulla lupa samalla kaliiperille ja asetyypille. Ei ole.

        Et voi lainata isompaa ja tehokkaampaa asetta kuin sinulla on lupa.
        Vaikka aseesi olisi tehokkaampi mutta pienempi kaliiperinen et voi lainata asetta.

        Hakemukseen pitää laittaa mitä asetta haet esim. 22LR
        Jos et tiedä kumpaa haet 22LR vai 22WMR niin laita siihen että 22LR tai 22WMR.

        Saahan sitä saivarrelle aselakia lukiessa mutta luuletteko että vallesmanni teille mitään myöntää, kun laitetta lappuu kaliiperin kohtaan että; kaikki käy.

        Kädessä aika tuore Espoon poliisin myöntämä ostolupa pienoiskivääriin, lippaallinen kertatuli ja kaliiperi .22
        Kanslisti oli itseasiassa niin huomaavainen että kyseli jotta kumman LR vai WMR kaliberin haluat ja kun olin vähän epävarma, niin sanoi, että jätetään auki. Samoin kun en ollut varma haluanko lipasta, niin laittoi sen mukaan kun sen voi aina jättää pois. Eli hyvää palvelua tuolta poliisilta saa. Tiedä sitten vaikuttiko asiaan, että hain samalla kolmea rinnakkaislupaa ja metsästysperustelut olivat aika vahvat suvun maista johtuen ;-)


    • valtra

      tietääkö kukaan miten pitkä käsittelyaika ostoluvalla on savonlinnan poliisilla?

      • vaari1

        Viime viikolla sanottiin pari viikkoa, omani ei ole vielä tullut.


      • valtra
        vaari1 kirjoitti:

        Viime viikolla sanottiin pari viikkoa, omani ei ole vielä tullut.

        itellä tulee 2 viikkoa keskiviikkona poliisilaitoksella käynnistä eikä ole lupaa kuulunu.


    • luvallinen

      seitsemän viikkoa meni lupien tuloon, luvattiin kyllä että heti että luvat tulee mutta aikaa vähän menee kun ruuhkautunut töitä. Mutta kaiken kaikkiaan tosi hyvää ja asiallista palvelua oli koko henkilökunnalta pirkanmaalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1927
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe