Mitä kaasolle kiitokseksi?

ennyn

Ideoita, millä voisi kaasoa kiittää?
Milloin lahja annetaan, ennen vai jälkeen häiden?

52

38262

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • martsu

      Itsekkin olen miettinyt mitä lahjaksi antaisin. Mulla on kaksi kaasoa. Olisiko se lahjakortti kultasepän liikkeeseen tai joku koru, johon kaiverruksia hääpäivästä? Vai joku maljakko jossa myös kaiverruksia... en tiiä vielä.

    • Johanna -85

      Kiva kun kaasoa muistetaan! Miten olisi esim. etelänmatka tai risteily luxus-hytissä Tallinnaan/Ruotsiin? Kyllä ne Kaason sadat työtunnit olisi asiallista hyvitää kunnolla. Pelkkä kiitos ei todellakaan riitä.

      • o.O?

        Minun kaasoni työ tunnit ovat lähinnä hää päivän ohjelman veto ja sen suunnittelu. Se niistä sadoista työ tunneista.


      • !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!...
        o.O? kirjoitti:

        Minun kaasoni työ tunnit ovat lähinnä hää päivän ohjelman veto ja sen suunnittelu. Se niistä sadoista työ tunneista.

        HÄÄPÄIVÄ ja TYÖTUNTI ovat yhdyssanoja!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • ex-kaaso
        !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!... kirjoitti:

        HÄÄPÄIVÄ ja TYÖTUNTI ovat yhdyssanoja!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Siinä sun hääpäivässäs on tosiaankin työtä, että on kunnia-asia muistaa kunnolla kaasoa ja bestmaniä.


    • Roope the man

      mukava hetki bestmanin kanssa (jos ei sitä jo ole saanut muutenkin)

    • eräs vaan

      Usein morsiuspari tarjoaa kaasolle ja bestmanille illalisen "vähän paremassa paikassa" ja mahdollisesti kostean illankin häiden jälkeen kiitokseksi. Illan aikana on mukava miutella häitä.

      Muistaa voi myös lahjalla tai lahjakortilla, lahja onnetaan häissä tai häiden jälkeen, ei ennen häitä. Jos lahja annetaan häissä sen luovuttaminen voi olla yksi ohjelmanumero, jolloin morsiuspari pitää puheen, jossa kiittää kaasoa ja bestmaniä tuesta ja avusta ja luovuttaa lahjat. Silloin on erityisen tärkeää muistaa kaasoa ja bestmaniä saman arvoisilla paketeilla

    • Mimmu

      Itse hankkisin jotain sellaista, josta tulee ilmi, että kaason (usein tosi suurta!) ja toki muidenkin auttajien työtä arvostettiin. Kuulostaa kliseeltä, mutta kerron selvennykseksi seuraavan kokemuksen:

      Oma kaasokokemukseni jätti minulle pahan mielen. Olin kaasona todella suuren budjetin häissä. Kaikki, siis aivan kaikki, oli vimpan päälle, ja rahaa paloi aivan käsittämättömän paljon - esimerkkinä käsintehdyt konvehdit, jopa niiden rasiat, ja yli 12000e:n häämatka. Kiitokseksi töistäni, joita tässä ruljanssissa HYVIN vaativan morsion toimesta todellakin riitti, sain purkillisen kahvia ja postikortin. Rouva valitteli kahvipurkkia minulle antaessaan, ettei ollut rahaa muuhun, mutta esitteli sitten kuitenkin samaan hengenvetoon häämatkalta ostettuja yli tuhannen euron korujaan, joihin sitten kuitenkin näkyi olleen rahaa...

      Kieltämättä tuntui aika kurjalta, vaikken toki pestiä ottanutkaan lahjan toivossa. Silti olisi ollut mukava tulla jotenkin muistetuksi, koska kieltämättä tein hänen häittensä eteen niin paljon töitä noin vuoden ajan, että jo lähipiirinikin ihmetteli, että mitkä ihmeen kuninkaalliset häät ne oikein on...

      Omissa häissäni, ensi kesänä, pidän takuulla huolen siitä, että jokainen, joka on auttanut, tulee muistetuksi. Siksi sanon tämänkin viestin lukijoille, että ei sillä niin väliä ole, onko lahja juuri "taiteen sääntöjen mukainen", mielestäni huomaavaisinta olisi miettiä, mistä juuri sinun kaasosi pitää, ja lähteä siitä liikkeelle. Joku voisi iloita kylpyläpäivästä (esim. Helsinki Day Spa on hieno), joku meikkikouluillasta, joku 10 kerran jumppakortista, joku vaikka konserttilipuista, joku yhteisestä illallisesta, joku pienestä korusta, joku ehkä paremmasta kankaasta, jos tykkää ommella vaatteita tms... Itse ajattelen, että juuri tietyn ihmisen näköinen lahja ilahduttaa häntä eniten, koska siitä (toivottavasti) näkyy se, että vaivauduit miettimään, mistä juuri hän saattaisi pitää (standardiratkaisujen sijaan, tarkoitan). En ehkä osaa selittää kovin hyvin.

      Kunhan tulee selväksi, että arvostit hänen ja muiden auttajien panostusta :)

      • pimu

        ...ainakin jollain muistolla. Itselleni on jäänyt samanlaisia fiiliksiä kuin nimimerkki Mimmulle. Olin kaasona kaverini häissä. Ne eivät olleet mitkään megahäät noin 120 hlöä, mutta tietenkin rahaa paljon. Kiitokseksi sain 2 euron kirjan. No, ihan kiva ajatus antaa joku, mistä jää muisto. Mutta monen tuhannen euron häiden järjestämisen jälkeen tuntuu naurettavalta, että morsian sanoo ettei ollut enää varaa muuhun lahjaan! Ei hinnalla ole niin väliä, mutta lahja oli tosi tökerö - myös muidenkin mielestä, ei ainoastaan minun. HÄistä on jo vuosia aikaa, mutta vieläkin ottaa päähän asia...


      • syysmorsian

        Ihmettelen näitä kaasoja, jotka odottavat jotain day spa- lahjakortteja ja ulkomaanmatkoja kiitoslahjaksi morsiusparilta. Oli kaasolla työtä paljon tai vähän , mun mielestä jo 100 euron arvoinen lahja on vähän liikaa. Kaaso on morsiamen paras ystävä ja itse ainakin auttaisin ystävääni ilman mitään odotuksia. Toki mukavaa, jos morsian kiittää ja antaa jonkin symbolisen lahjan, mutta ei lahjan tarvitse mitään huippuarvokasta olla.

        Ymmärrän hyvin, että jos hääpari on laittanut hirveesti rahaa häihin,ei ole rahaa antaa mitään suurimuotoisia lahjoja kiitokseksi kaasolle. Ei kai sitä rahaa enää kalliiden matkojen ja muiden jälkeen olekaan! Itse aion antaa ehkä korun tai jonkun max 50 e maksavan jutun. Tai sitten kokkaan ihanan illallisen molemmille. Ajatus on tärkein. Onneks mun kaasot ei odota minulta kiitokseksi mitään ulkomaanmatkoja. Ainakaan toivottavasti.


      • kaasona kesällä 2009
        syysmorsian kirjoitti:

        Ihmettelen näitä kaasoja, jotka odottavat jotain day spa- lahjakortteja ja ulkomaanmatkoja kiitoslahjaksi morsiusparilta. Oli kaasolla työtä paljon tai vähän , mun mielestä jo 100 euron arvoinen lahja on vähän liikaa. Kaaso on morsiamen paras ystävä ja itse ainakin auttaisin ystävääni ilman mitään odotuksia. Toki mukavaa, jos morsian kiittää ja antaa jonkin symbolisen lahjan, mutta ei lahjan tarvitse mitään huippuarvokasta olla.

        Ymmärrän hyvin, että jos hääpari on laittanut hirveesti rahaa häihin,ei ole rahaa antaa mitään suurimuotoisia lahjoja kiitokseksi kaasolle. Ei kai sitä rahaa enää kalliiden matkojen ja muiden jälkeen olekaan! Itse aion antaa ehkä korun tai jonkun max 50 e maksavan jutun. Tai sitten kokkaan ihanan illallisen molemmille. Ajatus on tärkein. Onneks mun kaasot ei odota minulta kiitokseksi mitään ulkomaanmatkoja. Ainakaan toivottavasti.

        että muistat kaasoa ja bestmania jotenkin. Itse kokattu illallinen on loistava idea:)

        Itse olin kaasona viime kesänä, enkä saanut tekemästäni työstä mitään kiitosta, edes kiitoskorttia eivät laittaneet.. Morsian ei ole pitänyt minkäänlaista yhteyttä häiden jälkeen. Ilmeisesti työpanokseni ei sitten hänelle kelvannut. Polttaritkin sain järkätä ihan yksin, kun muita morsiamen ystäviä ei suunnittelu kiinnostanut. Hyväksikäytetty olo jäi :( Miksi valita kaasoksi sellainen henkilö, johon ei enää häiden jälkeen pidä yhteyttä..? Sukset ei meillä kuitenkaan menneet missään vaiheessa ristiin.


      • paha kaaso
        pimu kirjoitti:

        ...ainakin jollain muistolla. Itselleni on jäänyt samanlaisia fiiliksiä kuin nimimerkki Mimmulle. Olin kaasona kaverini häissä. Ne eivät olleet mitkään megahäät noin 120 hlöä, mutta tietenkin rahaa paljon. Kiitokseksi sain 2 euron kirjan. No, ihan kiva ajatus antaa joku, mistä jää muisto. Mutta monen tuhannen euron häiden järjestämisen jälkeen tuntuu naurettavalta, että morsian sanoo ettei ollut enää varaa muuhun lahjaan! Ei hinnalla ole niin väliä, mutta lahja oli tosi tökerö - myös muidenkin mielestä, ei ainoastaan minun. HÄistä on jo vuosia aikaa, mutta vieläkin ottaa päähän asia...

        hyvä että joku muukin on kokenut saman "kohtalon"... luulin jo olevani ERITTÄIN itsekäs loukkaantuessani saamastani "kiitoskukkasesta". häiden budjetti lähemmäs 10 000, pääkaasona panostukseni yli puolen vuoden edestä kaikki vapaapäivät ja -illat, järjetön stressi (itkin monesti iltaisin, kun omissa asioissa sekä työssä paineita ja aikaa vievä harrastus)...lisäksi vielä tarkistin kun orkesteri meinasi pissiä silmään ja veloittaa liikaa 150e sekä kun morsian itse ei kyennyt, niin soitin ja annoin palautetta kauneushoitolaan ja sain hänlle 40e alennuksen tässä vain muutama mainitakseni, mutta kokonaisuudessaan, jos pari painostuksella varaa kirkon ja papin, kukkaset, ja morsian oman pukunsa, ja kaaso hoitaa KAIKEN MUUN, niin kiitos kaikesta on teinikoru arvoltaan alle 50e (häätanssikoreografikin sai arvokkaamman synttärilahjan)... samalla rahalla olisi voinut saada hienon ale-kellonkin, tai antaa lahjakortin tai mitä vain muuta! apuna oli kaksi muuta kaasoa jotka hoitivat vain ohjelman juhlapaikalla ja heille oli ostettu samanlaiset. musta oli naurettavaa, kun morsian kertoi päätyneensä ratkaisuun ettei sitten tule sitä mielipahaa...musta se lähinnä kertoi siitä ettei tajuttu yksinkertaisesti antamaani panostusta vaikka lähdinkin hyvää hyvyyttäni ilman odotuksia mukaan. no, itse panttasin asiaa 1kk ja kerroin. no eipähän ole välejä enää veljeen ja sen vaimoon. toisaaltaan olisihan sitä voinut panna nuoruuden piikkiin, molemmat 22v. eikä kokemusta minkäänlaisista häistä... sanokaa mitä sanotte, mutta itse loukkaannuin toden teolla.


      • Anonyymi
        paha kaaso kirjoitti:

        hyvä että joku muukin on kokenut saman "kohtalon"... luulin jo olevani ERITTÄIN itsekäs loukkaantuessani saamastani "kiitoskukkasesta". häiden budjetti lähemmäs 10 000, pääkaasona panostukseni yli puolen vuoden edestä kaikki vapaapäivät ja -illat, järjetön stressi (itkin monesti iltaisin, kun omissa asioissa sekä työssä paineita ja aikaa vievä harrastus)...lisäksi vielä tarkistin kun orkesteri meinasi pissiä silmään ja veloittaa liikaa 150e sekä kun morsian itse ei kyennyt, niin soitin ja annoin palautetta kauneushoitolaan ja sain hänlle 40e alennuksen tässä vain muutama mainitakseni, mutta kokonaisuudessaan, jos pari painostuksella varaa kirkon ja papin, kukkaset, ja morsian oman pukunsa, ja kaaso hoitaa KAIKEN MUUN, niin kiitos kaikesta on teinikoru arvoltaan alle 50e (häätanssikoreografikin sai arvokkaamman synttärilahjan)... samalla rahalla olisi voinut saada hienon ale-kellonkin, tai antaa lahjakortin tai mitä vain muuta! apuna oli kaksi muuta kaasoa jotka hoitivat vain ohjelman juhlapaikalla ja heille oli ostettu samanlaiset. musta oli naurettavaa, kun morsian kertoi päätyneensä ratkaisuun ettei sitten tule sitä mielipahaa...musta se lähinnä kertoi siitä ettei tajuttu yksinkertaisesti antamaani panostusta vaikka lähdinkin hyvää hyvyyttäni ilman odotuksia mukaan. no, itse panttasin asiaa 1kk ja kerroin. no eipähän ole välejä enää veljeen ja sen vaimoon. toisaaltaan olisihan sitä voinut panna nuoruuden piikkiin, molemmat 22v. eikä kokemusta minkäänlaisista häistä... sanokaa mitä sanotte, mutta itse loukkaannuin toden teolla.

        Olit pikkumainen, sori. Veljesi oli ajattelematon mutta camoon, ketä kiinnostaa, älä tee enään ikinä heille mitään palveluksia, kaunan kantaminen vie sulta energiaa


    • kuva=)

      kaasosta hienoissa kehyksissä? jos vaikka yhdessä poseeraatte jos kaaso ei yksin "uskalla". kaunis tausta ja joku nappaamaan kuva. ikimuistoista.

      • o.O'

        Hyvä idea^^ Taidampa hyödyntää osana kaasoni kiitos lahjaa.

        Mutta millaisen kiitos lahjan voisi antaa ystäville jotka hääräävät keittiössä eivätkä huoli rahaa? Tai sitten tutulle joka tulee kiitoskorttikuvan nappaamaan?


      • pistit pahan..
        o.O' kirjoitti:

        Hyvä idea^^ Taidampa hyödyntää osana kaasoni kiitos lahjaa.

        Mutta millaisen kiitos lahjan voisi antaa ystäville jotka hääräävät keittiössä eivätkä huoli rahaa? Tai sitten tutulle joka tulee kiitoskorttikuvan nappaamaan?

        miten olisi jokin kasvi mikä alkaisi kasvamaan pienestä taimesta... muistuttaisi ikkunalaudalla teistä.

        tai joku "kahvikuppipari" mihin kaiverrettu teksti "emännälle ja pvm"


    • tai koru

      Koruhan on ihan klassinen kaasonlahja (varsinkin sellainen missä on kaiverrus). Itse en käytä koruja, joten toivoisin jotain muuta. Pidän musiikista, joten rakkaus-aiheinen CD esim. Takorautaa olisi kova juttu tai kirja, jossa on rakkauslauluja ja nuotit.

    • evuli-f

      ystäväni sai kaasona olemisesta lahjaksi hopeisen sydämmenmuotoisen peilin kaiverruksella :)
      se oli oikein nätti ja ihan kiva idea =)

      • vapaaehtoistyönä

        ei annettu mitään, kun se oli vapaaehtoistyötä.


      • Morsian 2006
        vapaaehtoistyönä kirjoitti:

        ei annettu mitään, kun se oli vapaaehtoistyötä.

        ... kiitokseksi kauniin merkkikellon, hinta n. 100e. Kellot ostimme myös bestmanille ja seremoniamestarille.


      • ällistynyt
        vapaaehtoistyönä kirjoitti:

        ei annettu mitään, kun se oli vapaaehtoistyötä.

        on maailman palkka.


    • Morsmaikku-99

      Me annomme kaasoille Kaasonkannut ja bestmanille, seremoniamestarille ja schaufföörille tinatuopit kaiverruksineen.

    • Kohta häät

      Minun kaasoni ei tee muta kuin ideoi jonkun leikin juhlaan ja kulkee kirkon käytävää perässäni ja on mukana kampaajalla. Ja itse itsensä valitsi kaasoksi ; )
      Joten en aio ostaa lahjaa, koska teen itse kaiken.

      • äly hoi

        On kohtuullista muistaa kaasoa ja bestmania mutta haloo: järki käteen!
        Tottakai työmäärä ja hääparin rahatilanne ratkaisee. Ei pidä suostua kaasoksi jos siitä haluaa palkan. Jos on vaatimattomat häät, eikä kaason tarvitse tehdä mitään, niin on kohtuullista, että palkitseminenkaan ei ole etelänmatkaluokkaa.


    • vaikka näin

      kaasolle, bestmanille ja seremoniamestarille perheineen kiitosillallisen meillä kotona - kaunis kattaus, monta ruokalajia meidän itse valmistamina, hemmottelua ja passausta puolestaan heille. Tässä tilaisuudessa kaikki saivat myös iittala-lahjan kaiverruksella.
      Kaikilla hyvä mieli!

      • kahdesti kaasona

        itse olen ollut kaksi kertaa kaasona, eli järkännyt ikimuistoiset polttarit, valmistanut ohjelman hääjuhlaan, askarrellut yhdessä morsiamen kanssa, rauhoitellut panikoivaa morsianta ja ollut henkisenä tukena. Kokemukset olivat raskaita, tunteja meni enemmän kuin he ehkä arvaavatkaan. Itse en ehtinyt kovastikaan nauttimaan häistä, joten olisin ollut todella onnellinen vaikkapa yhteisestä illallisesta kiitoksena. Toisin kuitenkin kävi, sain toiselta purkkapaketin ja toiselta jonkun kipon (ei minkään arvoinen). Tämän jälkeen tuli hyväksikäytetty olo, tuntuu että työpanostani ei arvostettu. Jos joku päivä pyydän jonkun kaasokseni, varmistan että hän tietää olevansa arvokas ja pidetty- monin eri tavoin. Pelkät sanat ei aina riitä, vaikken materialisti olekaan. Toivon, että tässä maassa riittää kaasoaan arvostavia morsiamia.


      • idea

        nappaankin tämän, kiitos! :)


    • Nimetön3

      Olen kaasona tänä kesänä enkä todellakaan odota saavani mitään. Olen vain tyytyväinen, kun häät ovat takana ja koko tehtävän saa unohtaa.

    • Olen kaasona nyt ja toivoisin että morsian maksaisi minulle uudet juhlakengät (20e). En välitä koruista varsinkaan millään kaiverruksilla, ruokailuista, kosmetologeista, matkoista yms. Riippuu ihan kaasosta mitä kukin toivoo. Riippuu lahjan luonteesta pitääkö se antaa ennen vai jälkeen häiden.

    • pettynyt

      Itse olin viime kesänä kaasona ystäväni häissä. Häitä suunniteltiin noin vuosi, Milloin piti käydä missäkin ja tehdä mitäkin.. Sukset meni ristiin ekan kerran keväällä kun en voinut oman lapseni synttäreiden takia lähteä hääpukua Helsingistä ostamaan.. Häitä edellisesnä päivänä koristelin paikan ja itse juhlassa hoidin ohjelmat jne. Bestman hommasi vain hääauton siinä yhteistyö. Kiitokseksi sain hääparin lähtiessä halauksen ei muuta. Nyt vuosi kulunut ja häistä ei olla puhuttu halaistua sanaa. Itselle jäi paha maku suuhun.

      • kamalia kokemuksia!

        Kyllä on hirveitä kokemuksia ihmispoloisilla!
        Minäkin mietin mitä kaasolle lahjaksi ja aion kyllä miettiä huolella :D Haluan että hän saa jotain mikä on juuri hänen makuunsa! Olen jo monesti häntä kiittänyt, mutta aion kiittää vielä usemmin :)


    • tämmönen tul mielee

      Miten olisi joku kaason hemmottelupäivä? Kaasohan on varmaan väsynyt ja puhki käyttämästään tuntimäärästä ja omasta ajastaan. Kenties joku kasvo- käsi- tai jalkahoito, hieronta tai tosiaan päivä kylpylässä. Lisäksi voi tarjota sen aterian kotona (jos on hyvä kokki) taikka ravintolassa. Morsian voi tottakai lähteä mukaan ja vietätte siis mukavan päivän yhdessä. Hemmottelua ja rentoutumista rankan urakan jälkeen siis!

    • :) (:

      Minä kiitin kaasoani pitkällä kylpyläviikonlopulla. Oli todella ansainnut sen. Olihan kuitenkin ollut mukana alusta asti ideoimassa ja mukana kaiken maailman pienissä, mutta kimuranteissa järjestelytehtävissä, kestänyt hermoiluni ja tiuskimiseni.

      Vein kaasoni siis kylpylään paapottavaksi. Hierontaan, mutahoitoon ja kaunistumaan. Oli todella hauska viikonloppu. Syötiin ja juhlittiin ja hitsattiin kaverisuhdetta entistä lujemmaksi. Kaaso oli otettu ja minä pystyin antamaan reilut kiitokset hyvin hoidetusta työstä :)

      • morsmaikku2011

        mulla on 2 kaasoa. toinen hyvä ystäväni ja toinen on pikkusiskoni. olen miettinyt että annan heille 50€ "mekkorahaa"..ostavat sitten mitä lystää.vaikka ne kengät tai mekon :).
        tietty järkkään sit jotain ihanaa häitten jälkeen. saunailta tai jotain :)


    • liliMarlene1987

      Minun kaasoni saa pitkään toivomansa tatuoinnin, häät ovat jo pidetty mutta kuvan kanssa vielä neiti pähkäilee :)

    • muistoja...

      Me vietiin kaasot ja b.manit saunailtaan ja ulkoporeiden ääreen. Tilattiin paikalle hieroja ja pitopalvelu. Kilisteltiin vielä aamuun asti. Kivaa oli. Muistoksi jätimme tytöille sydän- ja pojille tähti-riipukset kaiverruksineen.

      • 0074

        Minä en saanut kaasona ollessani mitään lahjaa. Kampauksen morsian kyllä maksoi. Olisin odottanut jotain, koska todella käytin aikaa kaiken järkkäilyyn (vaikka en lahjan toivossa siihen ryhtynytkään) ja järjestin ikimuistoiset polttarit. Meitä oli itseasiassa kaksi kaasoa, joista toinen häipyi reissuillensa ennen häitä ja kaikki jäi loppujen lopuksi minun kontolleni. Morsian oli kylä ikionnellinen sekä polttareista (oli syytäkin) ja itse häistä, jotka menivät enemmän kuin nappiin. Sinällään huvittavaa että häät maksoivat ehkä 10 000 ja me kaasot emme saaneet mitään (no se toinen joka livisti kesken kaiken sai kuitenkin myös kampauksen hääaamuna kun oli palannut matkoiltansa). Itselle jäi jotenkin kurja fiilis. Ei voi mitään.


      • llllllllllllllllllll
        0074 kirjoitti:

        Minä en saanut kaasona ollessani mitään lahjaa. Kampauksen morsian kyllä maksoi. Olisin odottanut jotain, koska todella käytin aikaa kaiken järkkäilyyn (vaikka en lahjan toivossa siihen ryhtynytkään) ja järjestin ikimuistoiset polttarit. Meitä oli itseasiassa kaksi kaasoa, joista toinen häipyi reissuillensa ennen häitä ja kaikki jäi loppujen lopuksi minun kontolleni. Morsian oli kylä ikionnellinen sekä polttareista (oli syytäkin) ja itse häistä, jotka menivät enemmän kuin nappiin. Sinällään huvittavaa että häät maksoivat ehkä 10 000 ja me kaasot emme saaneet mitään (no se toinen joka livisti kesken kaiken sai kuitenkin myös kampauksen hääaamuna kun oli palannut matkoiltansa). Itselle jäi jotenkin kurja fiilis. Ei voi mitään.

        Kyllä mielestäni kampauksen maksaminen on jo ihan hyvä kiitoslahja kaasolle. Et tarkemmin eritellyt mitä kaikkea järkkäilyä jouduit ennen häitä tekemään, mutta jos järkkäilyn määrä oli kohtuullinen, kyllä mielestäni kapauksen maksaminen on jo ihan kiva lahja..


    • Kevätmorsian-2012

      Meikä ajatteli viedä kaason spa-tyyliseen hemmotteluun pariksi tunniksi, siis hierontaa, manikyyriä, tms, ja samalla menen tietysti itsekin! :)

    • Ninni11

      Häät tuli ja meni, kaasona minulle jäi todella hyväksikäytetty olo!
      Yli puolivuotta järjestin kaikkia juttuja, askarreltiin, ompelin sormustyynyyn helmiä (aamu 03.30 asti, tämmöisiä öitä muutama) tehtiin erilaisia hankintoja, käytiin sovittelemassa hääpukua... Häät oli toisella paikkakunnalla siellä jouduttiin käymään 3kertaa, koskaan ei edes ruokia maksettu noilla reissuilla. Olin aina käytettävissä ja kuuntelinkin morsiammen itkuja ja kiukuttelut.

      Juhlapaikkaa piti lähteä koristelemaan jo edellisena iltana, eli koko viikonloppu meni häiden parissa. Kuskasin hääparin tavaroita (viinat, patjat, petivaatteet, syöttötuolin...) juhlapaikalle omalla autolla, järjestin juhlapaikalla pöytiä, laitoin pöytäliinoja, koristeita yms. paikoilleen ja nukkumaan pääsin n.klo 03.00, aamulla aikanen herätys ja morsianta kuskaamaan kampaajalle, meikkiin, kukkakauppaan ja kirkolle. Morsian oli luvannut maksaa minunkin kampauksen, mutta kuinkas kävikään, ei maksanut ei! Sen sijaan osti minulle 18€ maksavan rannekukan.
      Juhlapaikalla huolehdin viinojen riitävyydestä ja kannoin niitä tarjolle lisää, laitoin iltapalan ja korjasin pois, keräsin kertakäyttöastioita pöydistä ja muutenkin siivoilin toisten sotkuja. Juoksin morsiammen kanssa vessassa ja milloin mssäkin...
      Taas meni aamuun asti (06.00) muutaman tunnun kerkesin nukkua ja aamulla pitikin alkaa siivoomaan juhlapaikkaa, tiskaamaan, lattioita pesemään ja roudaamaan hääparin tavaroita taas omaan autoon, tavaraa oli ihan tajuttomasti (asuntoauto täynnä!!!!) minkä mieheni ajoi kotia, morsiammen nukkuessa penkillä! Mieheni kantoi kaikki tavarat niille kotia ja minä tulin toisella autolla perässä (oma tämäkin) mikä oli myös täynnä tavaraa, sulhanen ja morsiammen veli kyydissä, kertaakaan ei kysytty tarviitko pensarahaa, ylijääneitä ruokia ei tarjottu vaan nekin jaettiin oman suvun kesken, yli jääneistä viinoistakaan ei tajottu kiitokseksi.
      Kaiken tuon jälkeen sain vain sen rannekukan ja vielä morsiammen veli kusi meidän autoon!!! Mikä oli juuri ostettu päivää aikaisemmin!!!
      Mieheni ei saanut edes kiitosta, vaikka oli todella paljon myös avuksia! Itsekkinsain vain ohimennen huikatun kiitoksen!

      Ostin itselleni uudet vaatteet, kengät, yms. häihin, maksoin polttaribudjetista ylimenevän osan omasta pussista ja rahaa paloi ihan kauheasti.

      Voin kertoa että on todella paskamaku suussa, mietin että puhunko tästä morsiammelle vai annanko asian olla?
      Ihmettelen tuota käytöstä, miksi morsian lupasi maksaa kampaukseni ja varasi sen ajan minulle jos ei ollutkaan aikomusta maksaa? Miksi ei ketonut aikasemmin että ei maksa? Miksi ei selittänyt minulle asiaa mitenkään?

      Morsian leikki vai täydellistä prinsessaa, pahoittaen minun mielen täysin ja arvatenkin tämä vaikuttaa meidän väleihin...

    • cvb125

      Järki käteen ahneet kaasot. Eikö ystävyyden idea ole tukea toista? Itse ainakin autan ystäviäni pyytteettömästi ilman palkkaa asiassa kun asiassa, olin kaaso tai en. Eihän tästä maailmasta tule mitään jos kaikesta pitää saada rahallinen korvaus. Itse en ainakaan edes haluaisi, että morsian laittaisi minuun rahaa kun muutenkin häät maksavat paljon. Halaus ja kiitos riittää, etenkin jos ne tulevat sydämmestä. Jos halutte palkkaa työstänne kaasona, niin perustakaa hääsuunnittelufirma ja hinnoitelkaa itsenne hyvin.

    • ihmettellen

      no mä en saanut mitään.ees kiitosta koko touhusta.ottaen huomioon että siihen meni opiskelijana muuta vuosi sitten aikas iso lovi.
      odotin että ois ees kiitos kuulunut kaikesta siitä mutta ei.
      nykyisin morsiammen mies kuollut ja mä en ole enää morsiammen kamu kun lemppas mun ystävyyden uuden ukon tieltä..

    • pientä.

      Jaa a. Mun kaasoni toimivat vain hääpäivänä henkisenä tukena, ja vieraiden ohjaajina. Mukana suunnittelussa he eivät ole lainkaan, eli kovin paljon en heiltä ole vaatinut. Kovin suurta kiitoslahjaa en siis myös anna, toisin kuin täällä joku ehdotti etelän matkaa.. Joku pieni koru tms voisi minun kohdallani riittää, ja he saavat myös häitä varten kampaajan ja meikkaajan.

    • lahjaaa+

      Meillä on erittäin pienet häät, yht. 12 vierasta. Kaasoiksi on pyydetty miehen molemmat siskot (20- ja 17-vuotiaat), jotka auttavat häämeikissä, -kampauksessa ja juhlapaikan koristelussa (itse siis olen tehnyt koristeet, kaasot vain asettelevat paikoilleen). Budjetista sen verran, että esim. oma häämekkoni kengät bolero maksavat yht. 120€, sulholle ostettiin 30€ paita ja kraka, kengät ja puku vanhat.

      Polttareita ei pidetä, joten kaasot ovat mukana lähinnä hääpäivänä (esim. puku tilattiin netistä, joten mitään sovituksia/puvun etsimisiä ei ole ollut). Kaipaankin siis mielipiteitä näiden pohjustusten jälkeen, että onko sopiva lahja ostaa esim. n.20€ arvosta molemmille heidän keräämiään iittalan/arabian astioita (esim. 2 kuppia)? Toinen vaihtoehto on molemmille nomination-koruun yksi pala... Ainakaan tuon kalliimpaan en pysty, koska muutoinkin on menty minimilinjalla...

    • Pums

      Mulle kaasona oleminen on kunniatehtävä, enkä todellakaan odota mitään lahjaa. Tosin omalla kohdalla onkin kyse erittäin tärkeästä ihmisestä joka arvostaa minua ilman että ostelee mitään lahjoja.

    • Kiix

      Kaason tehtävä on kunniatehtävä, mutta morsian ei useinkaan ymmärrä, kuinka suuri työmäärä se on. Pyynnöistäni huolimatta järjestelyjä ei aloitettu paljonkaan etukäteen, ja morsian havahtui kuukausi ennen paniikkiin, että kukaan ei auta riittävästi. Siinä vaiheessa olimme keskellä valtavaa polttariprojektia ja pahinta kiirettä yksityiselämässä. Morsian ei taida vieläkään ymmärtää, kuinka valtavan työn teimme heidän eteensä. Kun kysyn, he vannovat häiden olleen hienot. Kuitenkin vain ne pari kertaa, kun olen itse kysynyt. Häissä oli hyvä tunnelma, vaikka en ehtinyt juuri stressiltä istahtaa. Polttareissa morsian vain valitti taukoamatta, mutta facebookissa luki, että ihanat polttarit. Se kuitenkin kai oli hänen tapansa suhtautua jännitykseen. On jäänyt jotenkin kurja olo, kun morsian taitaa luulla, ettemme tehneet mitään. Lähipiiri on vakuutellut, että onnistuin tehtävässä hyvin, vaikka ei siltä tällä palautteella tunnu. Tein niin paljon, että muut ystävät ovat huolissaan, kun minua on nyt uudestaan pyydetty kaasoksi. Kuitenkin se on kunniatehtävä, jonka haluan tehdä uudelleen.

      Lahjojen sijaan olisin arvostanut kaikista eniten vilpitöntä ja selväsanaista kiitosta. Tuli melkein itku silmään kun toisissa häissä hääpari esitteli tervetuliaspuheessaan kaasot ja bertmanit, kertoivat taustoista ja kiittivät julkisesti avusta. Se olisi hienompaa kuin yksikään tavara! Morsiamet, älkää pitäkö kaasoja ja bestmaneja itsestään selvinä!!

    • Tervari

      Koko ketju on on ollut koht surkuhupaisaa luettavaa.

      Kaasoni on paras ystäväni (jo 15 vuotta) ja en teetä hänellä hääkarkkeja tai muutakaan härpäkettä jossa kestäisi yli vuoden iltapuhteet. Meillä on täysi yhteisymmärrys mitä kaason ja morsiamen tehtäviin sisältyy. Hän auttaa googlettamaan esim kukkia, minä morsiamena tilaan, kaaso hankkii kutsukorttien tarvikkeet, yhdessä askarrellaan (korttien materiaalit maksettu kaasolle reaali-ajassa), me puhumme mahdollisista kukkayhdistelimistä ja mietimme kumpi soittaa muutoksia :)

      Kaikkein eniten arvostan kaasoani hänen tuestaan, ei pelkästään häiden suhteen, vaan koko ystävyytemme ajalta. Haluan myös muistaa häntä persoonallisella lahjalla (joka on vielä auki, siksi luin tätä ketjua) ja niin aion myös tehdä. Häitä tai ei, todelliset ystävät säilyvät ikuisesti, ilman lapsellisia kiukutteluja :D

      Tästä ketjusta saa sen kuvan, että morsian ja kaaso ovat toisiaan vihaavia mukamas-ystäviä. Se on harmi, itse kun tiedän mitä tuo suhde voi parhaimmillaan olla :)

    • Nandos

      Huvittavaa sinänsä, että katkerooituneet kaasot ovat tulleet tänne purkamaan sydäntään ja valittamaan siitä, että eivät ole saaneet lahjoja morsiammelta. Itse en ainakaan odottaisi mitään lahjaa, vaan ajattelisin enemmänkin niin, että kaasona oleminen ja kaikki siihen liittyvä ovat ystävänä minun velvollisuuksiani/etuoikeuksiani. Jos on niin hyvä ystävä, että on tullut pyydettyä kaasoksi, ja myös suostunut pyyntöön, täytyy ajatella, että se on kunnia-asia, ja ystävien kuuluukin auttaa toinen toisiaan. Miksi ihmeessä kaikesta pitäisi saada palkkaa ja lahjoja kiitokseksi? Miksei enää ajatella niin, että "autetaan ystävää hädässä" ja sitten kun itse on avun tarpeessa, voi luottaa siihen, että auttajia löytyy, ja vielä ihan pyyteettömästi? Kiitosta täytyy tosin saada, mutta etelänmatkoja ja kylpylälomia on kyllä kohtuutonta odottaa!

    • Tyrmistynyt morsian

      Ohhoh... Itse kans lueskelin keskustelua, yrittäessäni ideoida, miten voisin kaasojani muistaa ja kiittää. Olen vähän tyrmistynyt. Arvostan kaasojeni työtä ja heiltä saamaani tukea ja apua, vaikkei välttämättä varaa ole heille maksaa etelänmatkaa tai kylpylälomia. Itse en edes mene kummoiselle häämatkalle.

      Ajattelin, että haluan pyytää minulle tärkeät ihmiset kulkemaan tätä matkaa kanssani. Ja ajattelin, että olisi kiva muistaa heitä jollakin pienellä lahjalla (esim. riipus) ja puheella häissäni. Näiden tekstien mukaan se ei nähtävästi riitä. Toivottavasti kaasoni eivät odota sellaisia lahjoja, sillä niitä en heille pysty antamaan... enkä kyllä itsellenikään... Aika materiaaliseksi maailma on menossa. Harmi, sillä olen todella kiitollinen kaasoilleni heidän panostamastaan työstä, vaikken mitään suurta voi hommata. Toivon silti heidän ymmärtävän sen. Tärkeitä kun ovat minulle...

      • 20+4

        Pakko kommentoida tähän viestiin, että ketjussahan ollaan sitä mieltä, että se kiitos olisi kuitenkin tärkein, eikä kaasoksi olla lähdetty lahjan toivossa. Kaasoista olisi mukava, jos tehtyä työtä kuitenkin arvostettaisiin. Jos on pieni budjetti häissä, eikä kaasolla paljon tehtävää, ei lahjankaan tarvitse olla suuri, eikä sitä odoteta. Yhteinen saunailta (niin kuin joku yllä maininnut) tässä tapauksessa kuulostaa hyvältä. Osissa tarinoita rahaa on kuitenkin ollut vaikka kuinka paljon, ja kaasoa pomputeltu miten sattuu -> olisi ollut varmaan mukava, jos kaasojen ja bestmanien muistaminen olisi otettu huomioon hääbudjetissa (lahjaan olisi varattu enemmän kuin se vitonen kahvipakettiin).

        Tiivistys: Jos kaasolta kuluu paljon omaa aikaa ja RAHAA, on kohtuullista korvata ne joko rahana, tai myöhemmin muistaa jotenkin. Lisäksi ei ole kaason velvollisuus karsia omista menoistaan häiden takia, ja itkeä iltaisin, kun häissä on niin paljon tekemistä. Ajattelematonta toimintaa hääparin suunnalta.

        Se tiivismuotoinen illallinen jokin pieni muisto vaikuttaa minusta hyvältä vaihtoehdolta, ja moni ketjussa on sen hyväksi havainnut.


    • kaasoni on paras

      Oon ihmeissäni! Kaasoni ei halua mitään lahjaa, mutta ei tulisi mieleenkään jättää hommaamatta mitään. oli se sitten illallinen, koru tai saunailta ( budjetti pitää kuitenkin ottaa huomioon, ei oo kovin suuriin asioihin varaa) mutta kyllä kaasoni on minua niin paljon auttanut, että en antaisi itselleni ikinä anteeksi jos en mitään antaisi. Jos ei mitään muuta, niin pitkä ja rakkaudella annettu hali! ja kiitokset jo häissä kaikkien kuullen, että kaikki varmasti tietää kuka ne kaikki asiat on sinne hoitanut. kaasoni on tehnyt varmasti enemmän kuin minä omien häitteni eteen, hän on niin järjestelmällinen ja organisointikykyinen, että meiltä puuttuisi puolet jutuista mitä meille nyt tulee! Paljon kiitoksia jo etukäteen kaasolleni

    • Piparminttuli

      Itse ostin kaasolle kaulakorun se jää häälle muistoksi tekemästään urakasta. Itse annoinmme lahjat ennen kuin virallinen osuus päättyi. Pidimme mieheni kanssa puheen kaasolle ja pestmännille. pestmän sai kravattineulan.

      Minusta on oikein muistaa ja kiitellä heitä, koska heidän työurakkansa ei ole aivan pieni. Ja heillä on aika iso osa siihen miten häät onnistuvat.

    Ketjusta on poistettu 23 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2530
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1940
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1479
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1018
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      66
      893
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      871
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      850
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      51
      826
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      755
    Aihe