SOL on helvetistä!!!

nasu_

lähtekää helvettiin sieltä ja vähän äkkiä!! niinkuin minäkin tein, tulette viimeistään vuoden kuluttua huomaamaan kuinka huonosti kaikki ovat siinä laitoksessa!! konttorin porukka vampyyreita ja osaamattomia tolloja suurin osa jotka vaan juoruaa työntekijöistä
ym paskaa, eivät tiedä hienoine titteleineen mitään todellisesta käytännöntyöstä ja vaativat hulluuksia!!! näin sitä mennään kun suurin osa johtoporukasta on naisia! aivopesevät teidät ja tunkevat päihinne älytöntä psykologista aurinkohöpötystä!!! helvetti se aurinkologokin on muuten ironinen!! Sol ei välitä työntekijöistään todellisuudessa pätkääkään! huh, olin siellä 1,5v ja sain kyllä kuulla niin sairasta juttua erittäin monelta työntekijöiltä että itkettää. itse marssin liittoon huomenna setvimään muutamia vääryyksiä mitä sol on tehnyt/ on jättänyt täysin huomiotta..paskin duunipaikka elämäni aikana, herrajumala niiden naisten (konttorin) ja pomon kaksinaamaisuutta. työntekijät olivat mukavia melkein kaikki mutta jotkut näyttivät siltä etteivät välitä vääryyksistä, mutta ne jotka valittivat niistä eivät uskalla tehdä mitään...voi voi...

144

25096

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • irtisanoutunut

      Täysin samaa mieltä, ihan hullua porukkaa. Siinä firmassa puuttuu esimiehiltä ja muilta pikkupomoilta ammattitaito ja palkanlaskukin sujuu "tavis" siivoojaltakin ammattitaitoisemmin kuin Solin esimieheltä. Pamin toimistossakin annettiin tunnustus, kun huomasin omissa palkoissani tehdyt virheet, jotka korjautin liiton kautta, sain h..... nimikkeen, nostanko siitäkin syytteen...? En nosta, olen tyytyväinen , kun sain asiani kuntoon ja pääsin eroon koko firmasta ja kunnialla.

      • voi voi voi

        IHMETTELEN.
        Onko kyseinen firma sama joka oli muutama vuosi paljon esillä naisomistajan aurinko/hyvä fiilis firmasta???
        Silloin ymmärsin että johdon tarkoitus oli saada aurinkoinen työympäristä tekijöilleen ja panostaa työssä viihtyvyyteen??
        Onkohan kyseessä nyt sama siivousfirma??


      • Realisti
        voi voi voi kirjoitti:

        IHMETTELEN.
        Onko kyseinen firma sama joka oli muutama vuosi paljon esillä naisomistajan aurinko/hyvä fiilis firmasta???
        Silloin ymmärsin että johdon tarkoitus oli saada aurinkoinen työympäristä tekijöilleen ja panostaa työssä viihtyvyyteen??
        Onkohan kyseessä nyt sama siivousfirma??

        Kyseessä on todellakin sama firma, jonka kulissit ovat ulospäin komeat, mutta sisältä täysin mätä. Minullekin jäi paha mieli koko yrityksestä, mutta se on heidän tapa hoitaa asioita.Selkäänpuukotuksen ja juoruilun määrät ovat valtavia, joita toimihenkilöt harrastavat häikäilemättömästi. Ihmisarvo on tässä firmassa näennäinen,koska käytännössä sillä ei ole mitään arvoa. On vain ajan kysymys, milloin SOLin kulissit räjähtävät.


      • solisti
        voi voi voi kirjoitti:

        IHMETTELEN.
        Onko kyseinen firma sama joka oli muutama vuosi paljon esillä naisomistajan aurinko/hyvä fiilis firmasta???
        Silloin ymmärsin että johdon tarkoitus oli saada aurinkoinen työympäristä tekijöilleen ja panostaa työssä viihtyvyyteen??
        Onkohan kyseessä nyt sama siivousfirma??

        juuri sama firma ja kyllä työntekijöiden kannalta tällä hetkellä ollaan pohjalukemissa


      • ilman minua
        Realisti kirjoitti:

        Kyseessä on todellakin sama firma, jonka kulissit ovat ulospäin komeat, mutta sisältä täysin mätä. Minullekin jäi paha mieli koko yrityksestä, mutta se on heidän tapa hoitaa asioita.Selkäänpuukotuksen ja juoruilun määrät ovat valtavia, joita toimihenkilöt harrastavat häikäilemättömästi. Ihmisarvo on tässä firmassa näennäinen,koska käytännössä sillä ei ole mitään arvoa. On vain ajan kysymys, milloin SOLin kulissit räjähtävät.

        loppulaskenta on alkanut , helmikuussa tehdään maanlaajuisesti kaikkiin sol oy:.n paikkoihin tarkastus työsuojelupiirin toimesta mm epäselviin ylityötunteihin ja lapsityövoimaan ( 14 v:aat tekee yli 10 h päivää)


      • Hymyä Huuleen.
        voi voi voi kirjoitti:

        IHMETTELEN.
        Onko kyseinen firma sama joka oli muutama vuosi paljon esillä naisomistajan aurinko/hyvä fiilis firmasta???
        Silloin ymmärsin että johdon tarkoitus oli saada aurinkoinen työympäristä tekijöilleen ja panostaa työssä viihtyvyyteen??
        Onkohan kyseessä nyt sama siivousfirma??

        Samasta aurinko merkki firmasta on kysymys.Valitettavasti Karpo on hyllytetty ainakin toistaiseksi.Lassila-Tikanoja:ssa on samanlaisia ongelmia,palkan maksussa ja tässä myös pikkuhiljaa hivuttamalla savustetaan SPS:N entiset=vanhat hyvät siivoojat pois,eli ulos talosta =vierestä seurannut.KARPOLLE OLIS TÄSTÄKIN FIRMASTA ASIA AIHEITA.


      • marja
        Hymyä Huuleen. kirjoitti:

        Samasta aurinko merkki firmasta on kysymys.Valitettavasti Karpo on hyllytetty ainakin toistaiseksi.Lassila-Tikanoja:ssa on samanlaisia ongelmia,palkan maksussa ja tässä myös pikkuhiljaa hivuttamalla savustetaan SPS:N entiset=vanhat hyvät siivoojat pois,eli ulos talosta =vierestä seurannut.KARPOLLE OLIS TÄSTÄKIN FIRMASTA ASIA AIHEITA.

        olen ollut kaikilla 3 isolla firmalla siivous hommissa,näissä kaikissa asiat ovat päin per... työt on ahdettu mahdollisimman tiukkaan aikatauluun,sit siinä kiireessä pitäisi syntyä hyvää jälkeä ?työ päivän päätteeksi ole aivan naatti,ei ole kyllä hintansa väärtti,näin on.


      • nasu_
        ilman minua kirjoitti:

        loppulaskenta on alkanut , helmikuussa tehdään maanlaajuisesti kaikkiin sol oy:.n paikkoihin tarkastus työsuojelupiirin toimesta mm epäselviin ylityötunteihin ja lapsityövoimaan ( 14 v:aat tekee yli 10 h päivää)

        mistä tiedät että näin tullaan tekemään? onkohan taas vain pelkkää sanahelinää, teot jäävät olemattomiksi?


      • siivooooja
        marja kirjoitti:

        olen ollut kaikilla 3 isolla firmalla siivous hommissa,näissä kaikissa asiat ovat päin per... työt on ahdettu mahdollisimman tiukkaan aikatauluun,sit siinä kiireessä pitäisi syntyä hyvää jälkeä ?työ päivän päätteeksi ole aivan naatti,ei ole kyllä hintansa väärtti,näin on.

        Hei ammattilaiset!
        Katsokaa verotuloista kenen firmaan kannattaa mennä töihin!!!!
        Sol, L&T, ISS kaikkien pääjehujen nimet Suomen suurituloisten listoilla.
        Aatelkaa ite????!!!!! Mistä ne rahat tulee??? No tietenkin siivoojien selkänahasta!!!!


      • kun lähdet,
        marja kirjoitti:

        olen ollut kaikilla 3 isolla firmalla siivous hommissa,näissä kaikissa asiat ovat päin per... työt on ahdettu mahdollisimman tiukkaan aikatauluun,sit siinä kiireessä pitäisi syntyä hyvää jälkeä ?työ päivän päätteeksi ole aivan naatti,ei ole kyllä hintansa väärtti,näin on.

        niin älä nyt ainakaan MISSÄÄN NIMESSÄ EDES HARKITSE RYHTYVÄSI LAATUTAKUU-YRITTÄJÄKSI!!!
        Hakusanalla laatutakuu pääset lukemaan karmaisevia kohtaloita siivoojista ym. jotka ovat ottaneet noin 30.000 euron pankkilainan ja ostaneet asiakkaat Laatutakuulta ja sitä kautta työllistäneet itsensä. Mutta ne asiakkaat on suurin osa kierrätetty Lt-yrittäjältä toiselle niin moneen kertaan, että ovat kypsyneet koko touhuun. Ja siinä on sitten ERITTÄIN SUURI VAARA, ETTÄ MENETÄT OSTAMASI ASIAKKAAT, VAIKKA KUINKA HYVIN TYÖSI TEKISIT!! Siinähän sitten olet pankkilainojesi kanssa tyhjän päällä, kun asiakkaat/tulot kadonneet!! Ja vaikka Laatutakuu kuinka vakuuttaa sinulle tarjoavansa alihankintaa tilalle...no, sitä varten ei olisi tarvinnut OSTAA asiakkaita...Mutta kun Laatutakuu haluaa rahasi.
        Sinä, joka harkitset siivousyrittämistä, mutta et oikeen tiedä, miten...SOITA 040-8108541, saat tietoa ja neuvoja yrityksen aloittamiseen ja pyörittämiseen ilman mitään fr-maksuja!
        Nuo muutamat suuret siivousfirmat ovat jo tarpeeksi kauan syöneet pieniä siivousyrityksiä ja pieniä siivoojaparkoja!!!


      • 43kiloinen

        Oliko hän työssä SOL-palvelussa. Näin tapahtuu k.o firmassa tauottoman työrytmin takia. Sairasta touhua!??


      • tonteri1965

        töissä postilla solin kautta.joka palkkalapussa huomautettavaa jos palkkajaksossa yksikin arkipyhä.solin täytyy noudattaa postin työehtosopimusta myös omiin työntekijöihin.suurin osa ei varmaan tiedä oikeuksistaan joten näiltä pienipalkkasilta soli kusettaa myös rahat itselleen.VAALIKAA ETUJANNE ETTEI TEITÄ KUSETETA!


      • Anonyymi

        Vain vajakit menee sollille töihin.


      • Anonyymi
        solisti kirjoitti:

        juuri sama firma ja kyllä työntekijöiden kannalta tällä hetkellä ollaan pohjalukemissa

        Vajakitkaan ei pysy sollilla töissä


      • Anonyymi
        voi voi voi kirjoitti:

        IHMETTELEN.
        Onko kyseinen firma sama joka oli muutama vuosi paljon esillä naisomistajan aurinko/hyvä fiilis firmasta???
        Silloin ymmärsin että johdon tarkoitus oli saada aurinkoinen työympäristä tekijöilleen ja panostaa työssä viihtyvyyteen??
        Onkohan kyseessä nyt sama siivousfirma??

        Kyllä on


    • Nimetön

      sol on jotain aivan hirveää!!! varoitan kaikkia teitä jotka edes harkitsette menemästä koko paikkaan. ennemmin kannattaa olla eläkeikään saakka työttömänä, kuin mennä paikaan jossa sulta viedään itsekunnioitus ja motivaatio.
      itse olin haastattelussa, jossa useaan kertaan todettiin ettei tarvitse olla siivousalalta kokemusta. olin tietysti iloinen kun pääsin heti seuraavana päivänä töihin paikkaan, johon en alun alkaen hakenut, vaan porrassiivoukseen, jossa olisi ollut huomattavasti lyhyemmät viikkotunnit.
      ensimmäinen päivä meni hieman harjoittelussa, ja painotettin mopin oikeaa käyttötyyliä tuhansiin kertoihin.Pienen harjoittelun jälkeen, ajattelin että ehkäpä se tästä.
      mutta
      kyse oli lähinnä työasentoon liittyvistä asioista.Ja se alue, minkä joutui siivoamaan ensikertalaisena yksin, oli jotain aivan kauheaa ja alentavaa.kahdellekkin ihmiselle sellainen alue olisi ollut hyvin raskas.
      seuraavana päivänä esimies tuli työpaikalle ja ilmoitti että sinut on erotettu, koska et osaa käyttää moppia oikein!!!! helvetti, miten joku jolla ei ole siivousalan "jippoja" hanskassa, osaa 8h jälkeen työskennellä kuin 20 vuotta alalla ollut.törkeää kohtelua!
      Nämä paskanpuhujat jotka mollaavat sut aivan maihin, luikkivat pakoon, eivätkä uskalla selvittää asiaa kasvotusten!!!!
      Solilla perehdytys takoittaa lähinnä sitä , että työskentelet päivän jonkun opettajan kanssa ja seuraavana päivänä sun täytyy olla aivan täydellisen hyvä.
      sitten työsopimusta ei anneta heti vaan sun täytyy itse mennä sitä pyytämään, ja siinäkin vaiheesa saat mahdollisesti kopion.palkka on sivuseikka ja lähes kaikki muukin. olen vienyt asian eteenpäin ja toivottavasti asia selvinnee jolllain tavoin. Syytän myös itseäni siitä että en ottanut selvää etukäteen tästä paikasta.Mutta ÄLKÄÄ EDES HARKITKO EDES MENEMISTÄ KO. PAIKKAAN. TEITÄ KUSETETAAN NIIN PALJON, ETTEI VOI YMMÄRTÄÄ, MITEN TUOMMOINEN FIRMA ON ENÄÄ EDES OLEMASSA!!!!

      • yksi SOL:i lainen

        Elä nyt naurata että sut irtisanottas sen takia et moppia et muka osaa käyttää, vai onko täällä joku lasten satu tunti menossa. Eläkää sit vaan sossun rahilla jos ei työn teko maistu, sehän kun sattuu olemaan aivan vapaa ehtoista hommaa vai pakottaako teitä siihen joku SOL:in suunnalta?????
        Kuvitteletteko te että ne muut firmat oli sit iso tai pieni olisi sen kummasempia? Kyllä se kaikki johtuu siitä että koko ala on niin pirun ala arvostettua et eihän siitä tahdo jäädä kuin se työn ilo jota ISS toivottaa työntekijöilleen oikein televisio mainoksessa!!!!!
        Kyllä mulle on palkat ja kaikki ainakin maksettu niinkuin kuuluu ja kaikki muutkin asiat on hoidettu niin kuin ne pitää olla ja en minä ainakaan kenellekkään ilmaista työtä tekisi, ja olen kyllä sen verran aktiivi liiton jäsen että osaan pitää huolen omista oikeuksistani!!!!


      • Annelli

        Niin onhan se tietysti sollin vika, ettet oppinut moppaamaan 8 tunnissa...montako tuntia sen opetteluun sun mielestäs pitäis voida käyttää? Jos kerran alue oli sun mielestä liika iso yhdelle työntekijälle, eikö ollut hyvä että laittoivat sun pihalle? Olisit muuten joutunut itse irtisanoutuun, kun et olis selvinny alueestas ja saanu mahdollisesti karenssin työkkäristä. Sollihan teki sulle palveluksen. Monen itsetunnon päälle vaan näköjään käy tuo, ettei osaakaan/opi siivoomaan.


      • Usko ja toivo

        -Solilla perehdytys takoittaa lähinnä sitä , että työskentelet päivän jonkun opettajan kanssa ja seuraavana päivänä sun täytyy olla aivan täydellisen hyvä.- Oman kokemukseni perusteella tuo on jo ruhtinaallinen opastus, muihin siivousfirmoihin verrattuna.

        -olen vienyt asian eteenpäin ja toivottavasti asia selvinnee jolllain tavoin.- Mitähän selvittämistä tuossa asiassa on? Et oppinu siivoon ja thats it?

        -Mutta ÄLKÄÄ EDES HARKITKO EDES MENEMISTÄ KO. PAIKKAAN. TEITÄ KUSETETAAN NIIN PALJON, ETTEI VOI YMMÄRTÄÄ, MITEN TUOMMOINEN FIRMA ON ENÄÄ EDES OLEMASSA!!!! Mitenköhän sua on siis kusetettu? Firma on olemassa varmaan sen vuoksi, että he pistävät kaltaisesi taliaivot pellolle ja pitävät osaavat ihmiset talossa, mitä muuta tuosta voi päätellä?


      • Nimetön
        Usko ja toivo kirjoitti:

        -Solilla perehdytys takoittaa lähinnä sitä , että työskentelet päivän jonkun opettajan kanssa ja seuraavana päivänä sun täytyy olla aivan täydellisen hyvä.- Oman kokemukseni perusteella tuo on jo ruhtinaallinen opastus, muihin siivousfirmoihin verrattuna.

        -olen vienyt asian eteenpäin ja toivottavasti asia selvinnee jolllain tavoin.- Mitähän selvittämistä tuossa asiassa on? Et oppinu siivoon ja thats it?

        -Mutta ÄLKÄÄ EDES HARKITKO EDES MENEMISTÄ KO. PAIKKAAN. TEITÄ KUSETETAAN NIIN PALJON, ETTEI VOI YMMÄRTÄÄ, MITEN TUOMMOINEN FIRMA ON ENÄÄ EDES OLEMASSA!!!! Mitenköhän sua on siis kusetettu? Firma on olemassa varmaan sen vuoksi, että he pistävät kaltaisesi taliaivot pellolle ja pitävät osaavat ihmiset talossa, mitä muuta tuosta voi päätellä?

        jaahas...tänne on näköjään päässy kirjotteleen taas SOLIN johtohenkilöt omia kommenttejaan


      • moppiapina
        Annelli kirjoitti:

        Niin onhan se tietysti sollin vika, ettet oppinut moppaamaan 8 tunnissa...montako tuntia sen opetteluun sun mielestäs pitäis voida käyttää? Jos kerran alue oli sun mielestä liika iso yhdelle työntekijälle, eikö ollut hyvä että laittoivat sun pihalle? Olisit muuten joutunut itse irtisanoutuun, kun et olis selvinny alueestas ja saanu mahdollisesti karenssin työkkäristä. Sollihan teki sulle palveluksen. Monen itsetunnon päälle vaan näköjään käy tuo, ettei osaakaan/opi siivoomaan.

        Onhan se siivousväline tietysti tekijän kädessä ja toimivuus itsestä kiinni.Paljon kuitenkin kiinnostaa jos palkka laskee kenenkään ilmoittamatta yli eurolla tunti.Samaa aluetta mitä siivoilen yksinäni teki edellinen yritys neljällä hengellä,revi siitä huumoria sitten.


      • Kyllästynyt siivooja
        Annelli kirjoitti:

        Niin onhan se tietysti sollin vika, ettet oppinut moppaamaan 8 tunnissa...montako tuntia sen opetteluun sun mielestäs pitäis voida käyttää? Jos kerran alue oli sun mielestä liika iso yhdelle työntekijälle, eikö ollut hyvä että laittoivat sun pihalle? Olisit muuten joutunut itse irtisanoutuun, kun et olis selvinny alueestas ja saanu mahdollisesti karenssin työkkäristä. Sollihan teki sulle palveluksen. Monen itsetunnon päälle vaan näköjään käy tuo, ettei osaakaan/opi siivoomaan.

        Itse olen ollut nyt Solilla töissä n.2 kuukautta ja joka päivä olen halunnut lopettaa. Moppaamisesta olen kyllä oppinut uusia juttuja koko ajan, se on kuin muutkin työt, tekemällä sen oppii. Ei siivoaminen ole niin vaikeaa oppia, että sen takia pitäisi erottaa, jos ei toka päivänä täydellisesti osaa. Sellainen vaatimus on mielestäni aivan kohtuuton!

        Minua ei sentään ole erotettu, mutta joka kerta kun työnantaja tulee kyyläämään, hänellä on jotain moitittavaa, että itku kurkussa saa kuunnella. Lähinnä työnantajien moittiminen on sitä, etteivät he kestä jos joku nuori työntekijä tekee asiat omalla itselleen toimivalla tavalla, vaan kaikki on tehtävä niinkuin he itse ovat urautuneet tekemään. Sitten minulla on 2 naista, jotka minua neuvovat, kummatkin eri lailla ja jos teen toisen tyylillä toinen haukkuu lyttyyn, ettei sitä noin voi tehdä. Eivätkä paljon kuuntele, että kun se toinen just sano, että teet tälleen. Eivätkä muutenkaan kuuntele, mistä huomautan. Motivaatio todellakin menee ja itsetunto, että mikä siinä on kun viime kesänä Laatutakuulla olin hyvä siivooja ja nyt Solille ei kelpaa millään. Siivottava alueeni on aivan järkyttävän suuri, 5 tunnissa pitäisi keretä siivota 6 isoa toimistokerrosta ja kahdet raput. Eli kerätä kaikki astiat pöydiltä ja tiskata ne koneessa (tulee noin3-4 koneellista), kerätä tyhjät pullot ja muovimukit, mopata raput, mopata kaikki lattiat joka päivä, hinkata kaikki kahvitahrat lattioista, joita tulee aivan hirveästi, pestä seinistä tahrat, pyyhkiä pölyt, pyyhkiä ovet, peilit, lasit, pestä vessat joita on joka kerroksessa noin 2, tyhjentää roskat, joita tulee yleensä n.5 säkillistä, ja ottaa joka päivä yksi kerros perusteellisesti, eli imuroida ja pyyhkiä pölyt myös ikkunalaudoilta. Sainpahan työkseni vielä siivota jääkaapitkin, kun eivät työntekijät itse osanneet heittää homehtuneita ruokiaan pois. Työmäärä on valtava. Kun nämä työnantajat minua alussa auttoivat, meillä kolmella meni 5 tuntia paikkaa siivotessa. Sitten loppui perehdytys ja sain yksin tehdä sitä työmäärää 5h palkalla. Minulla meni noin 7h päivässä, ylityötunneilta en saanut palkkaa ollenkaan vaikka pyysin, enkä 7 tunnissakaan saanut tehtyä läheskään kaikkea vaadittua ja siksi sian joka päivä kuulla lisää moitteita, vaikka tein surkealla palkalla töitä ja vieläpä ilmaisia tunteja.

        Työpaikkani Solilla on todellakin kurjin työpaikka jossa olen koskaan ollut. Logo aurinkoa arkipäivään ällöttää, painajaista se on, suorastaan helvettiä. Jos on mitään mahdollisuutta saada jotain muuta työtä, todellakin suosittelen. Itsekin Laatutakuu-yrittäjän tuuraajana sain viime kesänä paljon enemmän palkkaa ja arvostusta. Kaikesta tekemästäni työstä maksettiin, toisin kuin Solilla. Solin työnantajat käyttävät inhottavaa, lannistavaa psykologista ylivaltaa, eivät he tajua, että työntekijät jaksaisivat paremmin, jos heitä kannustettaisiin ja kiitettäisin moitteiden sijaan tai edes niiden lisäksi.

        Kohta pääsen vihdoin Solista eroon, oli sekin tosin työn takana, kun työnantaja sanoi, etten saa lähteä niin aikaisin pois, vaikka olen tehnyt töitä 4kk koeajalla, jolloin saisin irtisanoutua vaikka heti, ilman että edes näin kohteliaasti etukäteen ilmoitan. Sain kuitenkin työnantajani ymmärtämään, että jos jatkan vielä, teen jo tappiota, palkka ja enemmänkin olisi mennyt vuokraan.

        Kohta pääsen pois ja olen silti tyytyväinen itseeni, että olen sisukkaasti jaksanut, koska mitään muutakaan työtä en ole löytänyt, vaikka olen koko kesän etsinyt. Rahaa on kuitenkin vähän tullut, vaikka enemmän työ on ottanut kuin antanut. Nyt minulla on kuitenkin vielä ennen koulun alkamista vähän lomaa, että saan palautettua Solille kadotetut voimavarani... :)


      • Ei aloittelijan tarvitse ol...
        Usko ja toivo kirjoitti:

        -Solilla perehdytys takoittaa lähinnä sitä , että työskentelet päivän jonkun opettajan kanssa ja seuraavana päivänä sun täytyy olla aivan täydellisen hyvä.- Oman kokemukseni perusteella tuo on jo ruhtinaallinen opastus, muihin siivousfirmoihin verrattuna.

        -olen vienyt asian eteenpäin ja toivottavasti asia selvinnee jolllain tavoin.- Mitähän selvittämistä tuossa asiassa on? Et oppinu siivoon ja thats it?

        -Mutta ÄLKÄÄ EDES HARKITKO EDES MENEMISTÄ KO. PAIKKAAN. TEITÄ KUSETETAAN NIIN PALJON, ETTEI VOI YMMÄRTÄÄ, MITEN TUOMMOINEN FIRMA ON ENÄÄ EDES OLEMASSA!!!! Mitenköhän sua on siis kusetettu? Firma on olemassa varmaan sen vuoksi, että he pistävät kaltaisesi taliaivot pellolle ja pitävät osaavat ihmiset talossa, mitä muuta tuosta voi päätellä?

        "hehheh
        Usko ja toivo 14.2.2006 klo 17.14
        -Solilla perehdytys takoittaa lähinnä sitä , että työskentelet päivän jonkun opettajan kanssa ja seuraavana päivänä sun täytyy olla aivan täydellisen hyvä.- Oman kokemukseni perusteella tuo on jo ruhtinaallinen opastus, muihin siivousfirmoihin verrattuna.
        -olen vienyt asian eteenpäin ja toivottavasti asia selvinnee jolllain tavoin.- Mitähän selvittämistä tuossa asiassa on? Et oppinu siivoon ja thats it?
        -Mutta ÄLKÄÄ EDES HARKITKO EDES MENEMISTÄ KO. PAIKKAAN. TEITÄ KUSETETAAN NIIN PALJON, ETTEI VOI YMMÄRTÄÄ, MITEN TUOMMOINEN FIRMA ON ENÄÄ EDES OLEMASSA!!!! Mitenköhän sua on siis kusetettu? Firma on olemassa varmaan sen vuoksi, että he pistävät kaltaisesi taliaivot pellolle ja pitävät osaavat ihmiset talossa, mitä muuta tuosta voi päätellä?"

        HUOOH!!! Yrittääkö tässä joku siivooja pönkittää ammatti-itsetuntoaan uskotellen itselleen, että vain harvat ja valitut voivat edes oppia siivoamaan?

        Totuushan on, ettei siivouksen tarvita ammattitutkintoa, vaan sitä voi tehdä kuka vain. Tämä tarkoittaa, että siivous opitaan työtä tehdessä. Kukaan ei ole syntynyt moppi kädessään vaan uusille työntekijöille olisi annettava aikaa ja kannustusta oppia paremmaksi. Ymmärrän kyllä, jos aliarvostettu siivooja haluaa edes jotenkin todistella itselleen olevansa hyvä ja tärkeä, moittimalla uusia työntekijöitä taliaivoksi, kun eivät ole yhtä hyviä kuin koko elämänsä alalla kärsineet ja huonoon ammattiin juuttuneet vanhat konkarit.

        On valitettavaa, että siivous on aliarvostettua, ja siksipä ei vanhempienkaan siivoojien kannattaisi itsekin moittia uusia siivoojia. Annetaan kaiken tasoisille siivoojille tilaa ja aikaa, kannustetaan uusia siivoojia oppimaan tekemään parhaansa. (Eivät he sitä moittimalla opi, vaan lopettavat työt, niin että tilalle on taas perehdytettävä uusi, joka ei voi olla yhtä hyvä kuin kokeneempi siivooja.) Luulisi, että näitä vanhempiakin siivoojia kiinnostaisi, että alalle saadaan jatkajia, ettei heidän tarvitse ansaittua eläkettäänkin jäädä siivoamaan kun ovat mielestään niin pirun täydellisiä.


      • sairaala-apulainen
        Ei aloittelijan tarvitse ol... kirjoitti:

        "hehheh
        Usko ja toivo 14.2.2006 klo 17.14
        -Solilla perehdytys takoittaa lähinnä sitä , että työskentelet päivän jonkun opettajan kanssa ja seuraavana päivänä sun täytyy olla aivan täydellisen hyvä.- Oman kokemukseni perusteella tuo on jo ruhtinaallinen opastus, muihin siivousfirmoihin verrattuna.
        -olen vienyt asian eteenpäin ja toivottavasti asia selvinnee jolllain tavoin.- Mitähän selvittämistä tuossa asiassa on? Et oppinu siivoon ja thats it?
        -Mutta ÄLKÄÄ EDES HARKITKO EDES MENEMISTÄ KO. PAIKKAAN. TEITÄ KUSETETAAN NIIN PALJON, ETTEI VOI YMMÄRTÄÄ, MITEN TUOMMOINEN FIRMA ON ENÄÄ EDES OLEMASSA!!!! Mitenköhän sua on siis kusetettu? Firma on olemassa varmaan sen vuoksi, että he pistävät kaltaisesi taliaivot pellolle ja pitävät osaavat ihmiset talossa, mitä muuta tuosta voi päätellä?"

        HUOOH!!! Yrittääkö tässä joku siivooja pönkittää ammatti-itsetuntoaan uskotellen itselleen, että vain harvat ja valitut voivat edes oppia siivoamaan?

        Totuushan on, ettei siivouksen tarvita ammattitutkintoa, vaan sitä voi tehdä kuka vain. Tämä tarkoittaa, että siivous opitaan työtä tehdessä. Kukaan ei ole syntynyt moppi kädessään vaan uusille työntekijöille olisi annettava aikaa ja kannustusta oppia paremmaksi. Ymmärrän kyllä, jos aliarvostettu siivooja haluaa edes jotenkin todistella itselleen olevansa hyvä ja tärkeä, moittimalla uusia työntekijöitä taliaivoksi, kun eivät ole yhtä hyviä kuin koko elämänsä alalla kärsineet ja huonoon ammattiin juuttuneet vanhat konkarit.

        On valitettavaa, että siivous on aliarvostettua, ja siksipä ei vanhempienkaan siivoojien kannattaisi itsekin moittia uusia siivoojia. Annetaan kaiken tasoisille siivoojille tilaa ja aikaa, kannustetaan uusia siivoojia oppimaan tekemään parhaansa. (Eivät he sitä moittimalla opi, vaan lopettavat työt, niin että tilalle on taas perehdytettävä uusi, joka ei voi olla yhtä hyvä kuin kokeneempi siivooja.) Luulisi, että näitä vanhempiakin siivoojia kiinnostaisi, että alalle saadaan jatkajia, ettei heidän tarvitse ansaittua eläkettäänkin jäädä siivoamaan kun ovat mielestään niin pirun täydellisiä.

        Kyllä totuus on se että siivoojaksi ei todellakaan voi alkaa kuka tahansa!Kyllä siinä tarvitaan aika moinen paineen sieto kyky...pienellä tuntimäärällä puhdasta jälkeä,asiakkaiden narinat ym.
        Laitoshuoltajan ammattitutkinto;10kk.ta opisk.,teoriaa ja käytäntöä.Ansiosidonl.päivärahalla,sopparahat päälle.Ei valittamista!
        Ja vielä joskus koulutus tulee tuntumaan myös palkkauksessa.Ja kun on pätevyydestä näyttöä ei kaiken maailman tyttöset pääse nokille hyppimään.


      • moppailua
        Annelli kirjoitti:

        Niin onhan se tietysti sollin vika, ettet oppinut moppaamaan 8 tunnissa...montako tuntia sen opetteluun sun mielestäs pitäis voida käyttää? Jos kerran alue oli sun mielestä liika iso yhdelle työntekijälle, eikö ollut hyvä että laittoivat sun pihalle? Olisit muuten joutunut itse irtisanoutuun, kun et olis selvinny alueestas ja saanu mahdollisesti karenssin työkkäristä. Sollihan teki sulle palveluksen. Monen itsetunnon päälle vaan näköjään käy tuo, ettei osaakaan/opi siivoomaan.

        No höpöhöpö.
        Kyllä se mopin käyttökin vaatii opettelua,ja varsinkin kyetä työt tekemään urakkatahdilla hyvin.Lähes aina alue tuntuu hehtaari isolta pari viikkoa,kunnes oppii eri kikat.
        Ensimmäisenä työpäivänä on jo oppimista itse alueessa.
        Joten en pidä potkuja yhtään asiallisena.


      • potkuja
        Usko ja toivo kirjoitti:

        -Solilla perehdytys takoittaa lähinnä sitä , että työskentelet päivän jonkun opettajan kanssa ja seuraavana päivänä sun täytyy olla aivan täydellisen hyvä.- Oman kokemukseni perusteella tuo on jo ruhtinaallinen opastus, muihin siivousfirmoihin verrattuna.

        -olen vienyt asian eteenpäin ja toivottavasti asia selvinnee jolllain tavoin.- Mitähän selvittämistä tuossa asiassa on? Et oppinu siivoon ja thats it?

        -Mutta ÄLKÄÄ EDES HARKITKO EDES MENEMISTÄ KO. PAIKKAAN. TEITÄ KUSETETAAN NIIN PALJON, ETTEI VOI YMMÄRTÄÄ, MITEN TUOMMOINEN FIRMA ON ENÄÄ EDES OLEMASSA!!!! Mitenköhän sua on siis kusetettu? Firma on olemassa varmaan sen vuoksi, että he pistävät kaltaisesi taliaivot pellolle ja pitävät osaavat ihmiset talossa, mitä muuta tuosta voi päätellä?

        Noh miksi haukkua luuseriksi ammattitaidotonta,joka haki ja otti työn.
        Eli ei suinkaan luuseri.

        Kyllä vastaaloittanut tarvitsee opastusta ja aikaa.
        Alue on taatusti iso kun sen uutena aloittaa.

        Potkuja annetaan,oli tai ei syytä.
        En muista firman nimeä,ei ollut Sol.Mutta työnjohtaja hiippaili jostain kulmasta aina yllättäin.Työ oli iltatyötä,eikä tj.säännöllisesti siellä. Mutta tapana oli tämä äänetön hiippailu. Hän sai joka kerta moppi raivareita.En osaa mopata,pidän moppia väärin,Tunsin itseni todella harjoittelijaksi.Ikää 40v.ja siivouskokemusta lähes 10vuotta.
        Ja kyse ei ollut työnjäljestä,tulos oli sama piti moppia miten piti.
        Hänellä oli oma tapa.Työnjohtaja myöskin jotain 40 vuotias.
        Itselläni oma tapa. Kyse oli mopin kiinni pitämisestä,kun on käytellyt moppia vuosia omalla tavalla,ei sen käyttö luonnistu toisella tavalla.
        Tj,ltä kysyinkin että jälki ja tulos kuitenkin sama?
        Tätä ei kieltänyt.

        Yllätys oli kun sain lopputilin. Ei asiakasreklaa tms.
        Koeaika oli vielä voimassa. Ja työnjohtaja ilmoitti yllättäin ettei tarvitse enään tulla.

        Joku vuosi sitten kuulin että tämä tj.Jolle moppi on kaikista tärkein asia.
        Olisi siirtynyt Solliin pääkaupunkiseudulle.
        Minun potkut johtuivat luultavasti mopista,jota siis käytin väärin.


    • san precario

      Lapin Vasemmistonuoret haastaa jokaisen epävarmoissa työoloissa työskentelevän ilmiantamaan työnantajansa törkeimmät ylilyönnit. Ilmiannon voi tehdä nimettömänä suoraan Lapin Vasemmistonuorille joko internetsivujen, sähköpostin [email protected], puhelimen 0407242485 tai postin kautta Kemintie 53, 95420 Tornio.
      Euromayday-tapahtumassa julkistamme pahimpia työntekijöiden hyväksikäyttöä koskevia esimerkkejä. Huolehdimme siitä, että ilmiantajan henkilöllisyys pysyy anonyyminä.

      http://www.lavanu.org/euromayday/

      • NeminiC

        Olen samaa mieltä että Sol on perseestä olin itse kyseisessä firmassa puoli vuotta ja sain niin paljon paskaa niskaan ettei mitään määrää.Lopuksi ne kusipäät vaa seisotti mua turhan panttina ja kun kysyin että onko töitä sanottii ettei ole ja samaa aikaa ne haki uusia työntekijöitä vaikka itte olin vielä niitten palkka listoilla.Ei ikinä enään tohon firmaan töihin.. Ja en suosittele kellekkään !!
        Terv:Yks kans ketää tekee Sollin Liittoon valituksen


      • kokemukseni
        NeminiC kirjoitti:

        Olen samaa mieltä että Sol on perseestä olin itse kyseisessä firmassa puoli vuotta ja sain niin paljon paskaa niskaan ettei mitään määrää.Lopuksi ne kusipäät vaa seisotti mua turhan panttina ja kun kysyin että onko töitä sanottii ettei ole ja samaa aikaa ne haki uusia työntekijöitä vaikka itte olin vielä niitten palkka listoilla.Ei ikinä enään tohon firmaan töihin.. Ja en suosittele kellekkään !!
        Terv:Yks kans ketää tekee Sollin Liittoon valituksen

        Kesä 2007, hain työpaikkoja ja yksi tärppäsi. Sol siivouspalvelut, kerroshoitaja. Ensimmäinen kesätyöpaikkani olikin helvetti. Palkat maksettiin väärin, pidettiin töissä melkein pakon uhalla yli 8 tuntia vaikka olen vasta 16 vuotias tosin sanoin että sakot tulee jos kauemmin pakotetaan tekemään. Tehot perseestä ja en saanut palkan korotusta vaikka pysyin tehoissa. Toivon että sol yritys kaatuu ja kaikki sen yrityksen johtoportaassa ja konttoreissa työskentelevät paskat jää työttömiksi. siivoojat kunnioittakaa itseänne älkääkä suostuko kaikkeen! Sol on pintapuolisesti NIIN HYVÄ ja syemmältä täys paska. Lisäksi pomoni uhkaili minua kun sanoin että teen asiasta julkisen, koska minulla on suhteita. Sanoi että maineeni menee? mikä maine? voi nauran yritykselle ja toivon ettei KUKAAN eksy sinne töihin.


      • zzzzzzzzzzzzzzz
        NeminiC kirjoitti:

        Olen samaa mieltä että Sol on perseestä olin itse kyseisessä firmassa puoli vuotta ja sain niin paljon paskaa niskaan ettei mitään määrää.Lopuksi ne kusipäät vaa seisotti mua turhan panttina ja kun kysyin että onko töitä sanottii ettei ole ja samaa aikaa ne haki uusia työntekijöitä vaikka itte olin vielä niitten palkka listoilla.Ei ikinä enään tohon firmaan töihin.. Ja en suosittele kellekkään !!
        Terv:Yks kans ketää tekee Sollin Liittoon valituksen

        olen itse ollut kolme vuotta solin palveluksessa ja luin keskustelujanne. varmasti joissakin paikoissa (huom! kuten kaikissa eri aloissa on tuollaisiakin työpaikkoja joissa tapahtuu laiminlyöntejä jne.) mutta oman kokemukseni mukaan:
        olen saanut palkat aina oikein ja ajallaan ja itse huolehdin että palautan tuntilapun selvästi täytettynä sen palautuspäivänä.
        minua ei pakoteta ylitöihin, niitä ei ole velvoitetta tehdä! jos tarve vaatii esimies voi pyytää tekemään ylitöitä, joihin suostuu ne ketkä haluavat ansaita hiukan ekstraa.
        perehdytys (huom! olen itsekin monta uutta ihmistä alueelleni opastanut) ketään ei jätetä yhden päivän harjoittelun jälkeen yksin, mikäli henkilö ei ole aiemmin siivonnut menee jo pelkästään perusasioiden opettelemiseen oma aikansa. viikossa alkaa saada alueesta kiinni ((tässäkin on poikkeuksia)) vanhempi siivooja on mukana tekemässä, neuvomassa ja tukena! oma aloitteienn pitää olla sillä on selvä että kukaan ei voi muistaa/ huomata kertoa ihan kaikkea!!! kysyä saa ja pitää.
        minua on aina opastettu hyvin ja jos jokin on ollut epäselvä olen kysynyt,. ja omaaloitteisesti itsekin koittanut ratkoa pulmia.

        ja jos sanotaan ettei siivouksessa vaadia älyä, ei sekään pidä paikkaansa, esim. lattiamateriaaleja ja likoja on monen monen moisia ja jos menet väärällä aineella voit pilata vaikka koko pinnan. vahaukset ja peruspesut ym. eivät myöskään onnistu ellei ole tekniikka ja taita hallinnassa.

        voit itse ideoida ja suunnitella alueellasi parannuksia ja ainakin meillä ideat kuunnellaan ja välinen ja pesuaine toiveet yleensä menevät perille. ja minulla on käytössäni kaikki uudet duo mopit ym. vehkeet.

        esimiehestähän ja itsestään ja omasta asenteesta se on kiinni. niin metsä vastaa kun sinne huutaa!
        jos keskustelet asiallisesti etkä huuda ja aina vaan valita varmaan saat paremmat välit sekä työkavereihisi että pomoosi, ja heille on helpompi mahd. ongelmista puhuakin.

        olen ollut myös L&T:llä töissä, eikä sielläkään sen erikoisempaa toimintaa ole,. kaikissa töissä on nykyään kustannukset mahdollisimman paljon pitää saada aikaiseksi vähällä porukalla.

        mulla on kai onni matkassa kun olen löytänyt mukavan solin paikan. sinne vaan hakemaan töihin, meillä on mukava ja tosi yhteistyökykyinen työporukka ja vitsaileva pomo jolle voi puhua jos joku "ottaa kaaliin" ja kaikkihan sen tietää mikä siivous alalla on palkka.

        ja huom! koska me kaikki ollaan vaan ihmisiä virheitä sattuu jonkunhan ne palkata sinne koneelle on laitettava käsin että ihminen on erehtyväinen, ja palkkalaskelma pitääkin aina tarkistaa ja jos huomaa jotain ilmoittaa esimiehelle joka ottaa yhteyttä palkkakonttoriin ja laitetaan palkankorjaus. näin meillä toimitaan jos joku lisä tms. epähuomiossa joskus unohtuu.
        aurinkoista syksyä! ja koittakaa kaikki löytää mieleinen työpaikka jossa viihdytte! :)


      • unohtaa menneet
        zzzzzzzzzzzzzzz kirjoitti:

        olen itse ollut kolme vuotta solin palveluksessa ja luin keskustelujanne. varmasti joissakin paikoissa (huom! kuten kaikissa eri aloissa on tuollaisiakin työpaikkoja joissa tapahtuu laiminlyöntejä jne.) mutta oman kokemukseni mukaan:
        olen saanut palkat aina oikein ja ajallaan ja itse huolehdin että palautan tuntilapun selvästi täytettynä sen palautuspäivänä.
        minua ei pakoteta ylitöihin, niitä ei ole velvoitetta tehdä! jos tarve vaatii esimies voi pyytää tekemään ylitöitä, joihin suostuu ne ketkä haluavat ansaita hiukan ekstraa.
        perehdytys (huom! olen itsekin monta uutta ihmistä alueelleni opastanut) ketään ei jätetä yhden päivän harjoittelun jälkeen yksin, mikäli henkilö ei ole aiemmin siivonnut menee jo pelkästään perusasioiden opettelemiseen oma aikansa. viikossa alkaa saada alueesta kiinni ((tässäkin on poikkeuksia)) vanhempi siivooja on mukana tekemässä, neuvomassa ja tukena! oma aloitteienn pitää olla sillä on selvä että kukaan ei voi muistaa/ huomata kertoa ihan kaikkea!!! kysyä saa ja pitää.
        minua on aina opastettu hyvin ja jos jokin on ollut epäselvä olen kysynyt,. ja omaaloitteisesti itsekin koittanut ratkoa pulmia.

        ja jos sanotaan ettei siivouksessa vaadia älyä, ei sekään pidä paikkaansa, esim. lattiamateriaaleja ja likoja on monen monen moisia ja jos menet väärällä aineella voit pilata vaikka koko pinnan. vahaukset ja peruspesut ym. eivät myöskään onnistu ellei ole tekniikka ja taita hallinnassa.

        voit itse ideoida ja suunnitella alueellasi parannuksia ja ainakin meillä ideat kuunnellaan ja välinen ja pesuaine toiveet yleensä menevät perille. ja minulla on käytössäni kaikki uudet duo mopit ym. vehkeet.

        esimiehestähän ja itsestään ja omasta asenteesta se on kiinni. niin metsä vastaa kun sinne huutaa!
        jos keskustelet asiallisesti etkä huuda ja aina vaan valita varmaan saat paremmat välit sekä työkavereihisi että pomoosi, ja heille on helpompi mahd. ongelmista puhuakin.

        olen ollut myös L&T:llä töissä, eikä sielläkään sen erikoisempaa toimintaa ole,. kaikissa töissä on nykyään kustannukset mahdollisimman paljon pitää saada aikaiseksi vähällä porukalla.

        mulla on kai onni matkassa kun olen löytänyt mukavan solin paikan. sinne vaan hakemaan töihin, meillä on mukava ja tosi yhteistyökykyinen työporukka ja vitsaileva pomo jolle voi puhua jos joku "ottaa kaaliin" ja kaikkihan sen tietää mikä siivous alalla on palkka.

        ja huom! koska me kaikki ollaan vaan ihmisiä virheitä sattuu jonkunhan ne palkata sinne koneelle on laitettava käsin että ihminen on erehtyväinen, ja palkkalaskelma pitääkin aina tarkistaa ja jos huomaa jotain ilmoittaa esimiehelle joka ottaa yhteyttä palkkakonttoriin ja laitetaan palkankorjaus. näin meillä toimitaan jos joku lisä tms. epähuomiossa joskus unohtuu.
        aurinkoista syksyä! ja koittakaa kaikki löytää mieleinen työpaikka jossa viihdytte! :)

        Minun kokemukset kyseisestä firmasta eivät ole hyviä. Olen käyttäytynyt hyvin, osaan jopa siivotakkin hyvin, mutta kuitenkin minua kohtaan käyttäydyttiin huonosti, törkeästikkin. En ole ikinä tavannut vastaavanlaisia ihmisiä missään, kuin mitä siellä olevat työkaverit olivat. Voi niitä kiinalaisia joita tuodaan yritykselle töihin, apua heidän puolesta!!!


      • putsilogi
        unohtaa menneet kirjoitti:

        Minun kokemukset kyseisestä firmasta eivät ole hyviä. Olen käyttäytynyt hyvin, osaan jopa siivotakkin hyvin, mutta kuitenkin minua kohtaan käyttäydyttiin huonosti, törkeästikkin. En ole ikinä tavannut vastaavanlaisia ihmisiä missään, kuin mitä siellä olevat työkaverit olivat. Voi niitä kiinalaisia joita tuodaan yritykselle töihin, apua heidän puolesta!!!

        olen kyllä kanssasi samaa mieltä kiinalaisten siivoojien kohtelusta.Se on/oli kyllä ala-arvoista.Onneksi asia tuli julki!!!!
        Itse olen ollut töissä vuosia Iss:llä.Perusasiat kuten palkkanmaksut ovat aina olleet kunnossa ja jos jotain on ollut ne on korjattu seuraavassa tilissä.Meillä on firman sisäistä koulutusta,ergonomiasta jne.
        Tämä jatkuva kilpailuttaminen onkin sitten asia erikseen.Koko ajan asiakkaat hakevat säästöjä ja mistäs muualta kuin siivojien selkänahasta.Nytkin on menossa työkohteessani sopimusneuvottelut.Ja useastihan se halvin tarjous voittaa..se tarkoittaa että taas tehdään samat neliömäärät entistä pienemmällä ajalla.
        Jos tässä tapauksessa voittajalla on aurinkonaama hakeudun kyllä muualle.Sen verran heikoissa maineessa ko.firma on myöskin täällä pohjanmaalla.


    • sfklnhjskhölb

      SOL on paskaa! pomot kusettaa kokoaja. Vissiin koht meen valittaa jollekkin mut mihinkäs sitte vois mennä? Voinko mennä pomolle sanoo vai valitanko johoki liittoon?

    • \o/

      ^Voit sanoa asiasta pomollesi, ja mikäli sinusta tuntuu, että et jostain syystä voisi, on olemassa pääluottamusmies kenelle voit puhua. Pääluottamusmiehen tiedot sinun pitää saada esimieheltäsi.

      • DOMO

        Mutta jos se pääluottamusmies on työnantajan puolella, (kuten Tampereen SOLilla), niin ei sitä viitsi kauheasti mennä avautumaan.


      • Helloioio

        No näin meilläkin. Täysin osaamattoman esimiehen puolella tämä "mummo".


    • \o/

      ^ Millaisessa tapauksessa olet havainnut tämän oletetun puolueellisuuden?

    • .

      .

      • ettätällästä

        mutta tottahan se on et pääluottamusmies on työnantajan puolella AINA ja KAIKESSA...vielä liitto antaa työnantajalle kaikki työntekijän kusetukseen avaimet ni a vot...sol palkka raksalla 9.60e yksityisellä 10.60e kunnalla osa aikanen tienaa 10.40 tunnilta mitä et isoilta firmoilta tuu koskaan saamaa..


    • ...

      ...

    • Tuntsi

      Itse olen ollut SOLlilla töissä reilun vuoden ja voin sanoa ihan rehellisesti että mitä ihanin työpaikka kysessä. Ainakin itselläni Lappeenrannassa on mitä miellyttävin esimies joka kuuntelee ja neuvoo asioissa. Muutenkin ainakin täällä on tosi miellyttävä työskennellä. Krittiikkiä tulee silloin kun on aihetta ja posiitiivista palautetta tulee niin suullisesti kuin kirjallisena.

      Ongelma tilanteissa saa apua kunhan vain uskaltaa mennä sitä pyytämään.

    • tiikerinkynnet

      en myöskään suosittele solia kenellekkään. kiireessä apu kelpaa mutta kiireet kun loppuu niin syyksi mainitaan *"et ole pätevä siivoustyöhön". selityksiä on monenlaisia, kuka sitten uskoo mitäkin. johtoporukassa on hyvin epäpäteviä, ammattitaidotonta, eikä heillä ole myöskään mitää organisaatiokykyä yms. älkää ikinä menkö kyseiseen yritykseen töihin, suomessa on varmasti paljon parempia työantajia. sol palkkaa nuoria työntekijöitä hyvinkin paljon ja tekevät monesti sitten koeaikapurkuja nuorille jotka sitten ihmettelevät mitä ovat tehneet vääriin. solin ei kannata paljoa mainostella hymynaamallaan mitään. pyörittäkää ihmiset vaikka peukaloita mielummin kun menette solille töihin.

      • totta09

        Tätä koeaika purkua todella tehdään.Ilman syytäkin.Olisi mielenkiintoista tietää kuinka monta purkua vuodessa tehdään? Ja sama homma Tikanojilla.Sielläkin töihin palkataan nuoria mielummin kuin kokeneempaa.


      • LTSOL
        totta09 kirjoitti:

        Tätä koeaika purkua todella tehdään.Ilman syytäkin.Olisi mielenkiintoista tietää kuinka monta purkua vuodessa tehdään? Ja sama homma Tikanojilla.Sielläkin töihin palkataan nuoria mielummin kuin kokeneempaa.

        Älä missään tapauksessa LT :n ihan paska paikka ja sama Sol alihankinta työ kusee ihan helvetisti luulevat että tehdään ilmainen työ ja omien kanssa tekävät kun jotkut on niin mopot että alistuvat mihin vaan


    • kokenut ja pettynyt

      Kokemusta on sol:ista, en suosittele kellekkään joka hiemankin arvostaa omaa työnjälkeään! Sollilla ei esimiehet sitä arvosta! Sol on pahin kokemistani työpaikoista, toiselta paikkakunnalta sanottiin miten kauan saat olla missäkin ja työn jälki huhuh....paetkaa sitä paikkaa, aurinko on taivaalla!

    • työtön...

      minkähän lainen SOL olis Pohjois-satakunnas ja pirkanmaalla??
      jos paikka aukeis, kannattaisko hakee?

      • entinen sol:lainen

        Elä mene!


      • entine soli:laane

        Riippuu, että millekkä paikkakunnalle... Ite olin Kankaanpääs ja voin kertoo, että oli ihan Sika hyvä porukka!


    • kohta exSOL

      Meillä perehdytys tarkoitti sitä, että kouluttamaton ja kokematon pikku-pomo opetti meitä ja juoksi kaikkien kanssa eri paikassa samana päivänä ja odotti et kaikki on hyvin seuraavana päivänä. Kukaan ei tiennyt kuusta eikä maasta... Homma lirisi oikein kunnolla heti alkuun. SOL'in johto sinne koulutukseen niin muuttuu vedellä leikkiminen! Kuka oikeasti enää ottaa yhden mopin ja ämpärin ja alkaa siivota jotain julkista tilaa??

    • jepjep6

      Suurin osa tällä palstalla olevista valittajista voisi katsoa itseään ensin peilistä ja tulla sen jälkeen avautumaan tänne. Jospa se vika on työntekijässä itsessään?

      • siivoojatyttö vain

        Ja kaikki riippuu mistä roikkuu.. itse kun sivuhommana ihan omasta aloitteestani ja moni pitää typeränä miksi jäin vanhaan "paskaan firmaan" kun vaihdoin koko alaa, niin itsellä nyt ei ole liikaa negatiivisia kokemuksia. Sen verran monta firmaa niin osa-aikaisena kuin vähän enemmänkin tehden alalta ehdin nähdä ja näen parasta aikaa, että harvemmin vaihtamalla paranee ja tietyt lapsenviat tuppaavat olemaan aika kansallisesti kaikkialla samat. Mutta etenkin oma tämän kaupungin yksikkö kun on mitä suuremmissa määrin täynnä juuri itse vajailla tunneilla tekeviä niin kaikki on vallan mainiosti. Oma vanha työkaveri esimiehenä.

        Itse asiassa mm. monesti opiskelun ohessa tekeville tällainen hyvin paljon sovittavissa oleva alahan on mitä parhain, harvassa hommassa pystyy niin paljon työaikoihinsa vaikuttamaan. Mutta varmaan onkin täysillä tunneilla ja/tai ainoana työnä monenmoista, olen itsekin nostanut kytkintä kahdesta firmasta aikanaan kun mikään ei toiminut. Tässä on toiminut niin mikä on tehdessä.


    • Sol riistää

      jepjepille, eii kuule kyl se niin on et sol riistää ja kiristää, palkat heittää esimiehet on läskejä tyhmiä löllyköitä. Eiii kiinnosta työntekijän hyvinvointi ei.

    • Jumatsuka

      Siivoustyö on helevetistä...pelastukoon ken voi.

    • Järjetöntö

      Minkälaisia työaikoja teillä on?
      Jos siivoustyöhön lähtisin muutaman tunnin takia niin palkkahan menee jo lähtemiseen.
      Eikö olisi järkevintä tehdä se 6-8 työpäivä ja jos kohteita on paljon niin välimatkat kuitenki jäisi pieniksi.
      En ymmärrä miks SOL edes ettii muutaman tunnin takia työntekijää mm. osa-päivätyö eli tämä tarkoittaa SOL:illa (2-3h) Ma, Ke ja Pe.
      tai muu osa-aikatyö eli työtunteja viikos n. 10.

    • sol is hell

      tää sol on ihan kamala työnantaja, itku tulee kun miettii mitä olen tässä riisto firmassa kokemaan, onneksi pääsen lopettamaan keväällä. En tule koskaan takaisin, enkä kellekkään tätä työnantajaa suosittele!

      • kokemusta on

        Hyvä että vihdoin heräsit! Turha siellä on itseään kiduttaa, hyviä työntekijöitä tarvitaan kyllä kunnon firmoissa. Itse olin nelisen vuotta mutta työn mitoitus ja ihmisten pompottelu meni liiallisuuksiin joten päätin lähteä kouluttautumaan. Nyt toisella firmalla ja koulutettuna sekä suht tyytyväisenä, enkä kadu yhtään!


    • Siiivooja

      Sol on paras,ainakin täällä jyväskylässä,ihmettelen näitä kommentteja täällä,eikö ihmiset ymmärrä et riippuu paikkakunnastakin missä on

    • hyvääoli

      Itse siirryin toisesta siivousyrityksestä SOL:lle. Ja SOL on huomattavasti parempi yritys. Palkat ovat olleet oikein ja lisät ym. on maksettu. Välillä on ollut ongelmia, että aluetta ei ehdi tekemään, mutta kun on huomauttanut, siivottavaa aluetta on pienenetty. Esimiehet ja palvelunohjaajat ovat ystävällisiä, vaikka joutuvat tekemään paljon töitä. Negatiivinen palute ostaan antaa ystävällisesti.

      Kiitos SOL.

    • ei.enää.ikinä

      Olin aikani ko firmalla töissä. Tuntui siltä, että kaikki inhimillisyys oli poissa esimiesasemassa olevilla ihmisillä. Teimme tiimini kanssa niin hyvää työtä, kuin ikinä pystyimme ja niin nopeasti ja oikeasti nopeammin kuin pystyimme, siitä huolimatta nämä pomon pomot pyörivät paikassa meitä moittimassa. Olin siis itsekin ryhmänvanhimpana ja minulta odotettiin oman tiimini piiskaamista, mutta ikinä en edellyttänyt enempää kuin mihin itse pystyin.
      Palkat olivat miten sattuivat ja näitä ulkomaalaisia työntekijöitä kusetettiin ihan sumeilematta, sanottiin mm ylityöpalkoista, että maksavat vain osan, koska kyseessä on ollut urakka. Ei pitänyt paikkaansa, ei todella pitänyt. Kesälomarahoja yritettiin maksaa vähemmän. Itse laskin omalle tiimilleni ne oikein ja laitoin eteenpäin uusintapyynnöllä.
      Siinä firmassa kyttäysmentaliteetti on viety äärimmilleen, jokainen kyttää jokaista ja jokainen pomoihmisistä tasitelee työpaikkansa puolesta, seminaareissa heidän kohteensa nostetaan esille ja aloitetaan julkinen haukkuminen ja loan laskenta.
      Täysin epäinhimillinen työpaikka vai pitäisikö sanoa; "ei sosiaalitoimisto".
      Kun sairaslomalle joutui jäämään, pomoihmiset eivät puhuneet asianomaiselle. Se oli jotain mitä ei vaan voinut tapahtua; sairastumista siis.
      Jos joudutte olemaan siinä firmassa töissä toivon teille kaikkea hyvää ja voimia, tulette sitä tarvitsemaan. Muistakaa myös, että te olette hyviä, sanoivat he teille mitä tahansa.

      • LTSOL

        Juu Kaikki on kuulemaan totta ja palkaavat ihmisiä tekee alihankintaan ja eivät halua maksaa vetovat siihen että työ ei ole hyväksytty ja että ei ole hyvin tehty niin jää hyvää työ ja rahaa taskuun KUSETUS KOKO LAITOS!!Ehdottomasti pitäis sulkea!!!


    • Paskaaduuniatarjolla

      Vain täysin idiootti tekee töitä paikassa jossa ei kunnioiteta työntekijää... pitäkää työpaikkanne, hyihelvetti

    • Sollol

      Eihän tämä hääppöistä työtä ole. Teen työtä opintojen ohessa, ja monista ihmisistä töissä kyllä näkee, ettei olla opittu alkeellisiakaan käytöstapoja. Ei pitäisi olla rivisiivoojan vika, jos pomo on herännyt väärällä jalalla. Toisaalta sitten mukana on myöskin rentoa ja hyväntuulista sakkia, ja välillä kun puuhastellaan porukalla, niin työnteko tuntuu leppoisalta ja aika kuluu nopeammin. Jotkin yrityksen käytännöt liikkuvat kuitenkin aika harmaalla alueella Suomen lainsäädännön suhteen. Tauoista saatetaan esim. nipistää niin, että jollekin nakitetaan ylimääräisiä hommia ilman lisäkorvauksia. Aika härskiä on myös se, että työvaatteet pestään kotona nykyään. (Ennen oli toisin.)

    • Lopputilikutsuu

      En ole edes viikkoa enempää kerennyt olla töissä kun on jo päätä myöten täynnä sitä paskaa.. Esimies on perseestä ja jos ei 10 minuutin työpaikalla olon jälkeen osaa tehdä sitä tätä ja tuota oikein niin huutaa että et sinä perkele osaa mitään ja työntää pois ja tekee itse ja mutisee mennesssään kuinka nykynuoriso on avuttomia. Työn alkua ei kerrota ja joudut vahtaamaan aamu 6 asti että tulisiko viesti että tänään on töitä. Hullun hommaa. Paska palkka, paska duuni, paskat työtunnit, täyttä paskaa koko paikka. Ei ole kyllä tervejärkisen hommaa tuo, ei ole kyllä hullunkaan hommaa enää tossa tilanteessa.

    • juupajuujuu

      oon tykännyt. perusasiat on kunnossa.

    • MHMT

      Työvuorolistoja ei toimiteta ja jos toimitetaan, ovat ne päin helvettiä. Työaikaa pudotettu tunnilla ja samat työt odottavat ja mielellään vielä jotain aikuisten ihmisten vanhojen eväitten siivoamista jääkaapista ym. sontaa. Puhelimeen ja viesteihin ei vastata, työvaatteet väärän kokoisia pyynnöstä huolimatta. Kohtuuttomat vaatimukset ja työkohteessa nirppanokkakonttoristeja kyttäämässä pöytien alusia ym. Onneksi määräaikainen, loppuu kohta. Älkää pissatkokaan ko. firmaan päin!

    • sol.ei.työllistä

      Kierrättävät vissii samoja työntekijöitä tehtävästä toiseen kun ei edes haastatteluun pääse!

      • jokapäivämäsiivoon

        Jyväskylässä ainakin SOLlin hotellisiivous pelaa, eihän se herkkuhommaa ole mutta mitä sitä ei rahan eteen tekisi.


      • Anonyymi
        jokapäivämäsiivoon kirjoitti:

        Jyväskylässä ainakin SOLlin hotellisiivous pelaa, eihän se herkkuhommaa ole mutta mitä sitä ei rahan eteen tekisi.

        Jyväskylän sol palkkaa kielitaidottomia hommiin, yritä siinä nyt perehdyttää kun ei osaa Suomea ja englantikaan ei suju.


    • Njetnjetnjet

      SOL:illa ei noteerata ammattikoulutusta (laitoshuoltaja) palkassa mitenkään. Olet kuin mikä tahansa rivisiivooja.

    • Kokenutsiivooja

      Saman sain kokea Nurmeksessa. Kerkisin olla firman palveluksessa vain kaksi viikkoa, kunnes minut irtisanottiin. Syy oli, etten ollut siinä ajassa kehittynyt pikasiivoojaksi. Heillekin on tärkeintä nopeus eikä työn jälki.

    • Pettynytsolliin

      Mikkelin sol palveluihin ei kannata mennä Esimiehet huutavat palauletta antaessaan ei minkään laisia käytös tapoja!saatetaan pyytää toimistolla käymään ja sanotaan puhelimessa että saat työ vaatteita ja käsitellään työ asioita mutta saatkin paikan päällä varotuksen kouraan!!pitkä aikasia työntekiöitä suojellaan jos sattuu sekomaan ja käymään vaikka käsiks siitä annetaan vaan suullinen huomautus:/ja esimiehiä ei kiinnosta mitä tapahtuu työ pakoilla eivät tiedä edes mitä alaistensa työ tehtäviin kuuluu.ja vakituisia sopimuksia muutellaan määrä aikaseksi sopimukseksi vedotaan siihen että entinen esimies oli tehny virheen kun sulle tehtiin vakituinen sopimus ja uhkaillaan koe ajan purulla jos ei allekirjota uutta sopimusta.Elkää edes harkitko mennä edes haastatteluun!menkää enemmi vaikka kouluun.

    • Kohta_ex_sollilainen

      Ei onneksi ole tapahtunu samanlaisia asioita vielä pomon kanssa. Vuorolistat on tosin mitoituksiltaan tehty täysin perseelleen. Oon pitäny kirjaa tehdyistä tunneista ja perehdytyspäiviä lukuunottamatta jokaikinen vuoro on ollut todellisuudessa paljon pidempi, mitä vuorolistassa. Pahin on ollut 13 h tunnin päivä, kun listaan on mitoituksen mukaan laskettu noin 9, 5 h tuntia. Pitäkää vain ihmiset kirjaa sillä SOL meno voi tarkoittaa (ei tietenkään kaikilla) petettyjä lupauksia, ylipitkiä päiviä, jatkuvaa kiirettä, alimitoituksia siivousajoissa ja puutteellisia välineitä.

      • Pidäpuoles

        Ylityö tunteja ei ole pakko suoriittaa vaa se mikä on sovittu työsopimuksessa ja mitkä on merkattu työvuorolistaan


      • Jjhh

        Ootteko suostuneet, jos pyydetään tekemään joku ylimääräinen siivouskeikka, joka ei ole työvuorolistassa? Mitäs sitten on tapahtunut, jos et ole suostunut tekemään?


    • olentyhmämuttasilti

      Itse työskentelen kanssa SOL:illa ja itse SOL ei ole kyllä se ongelma. Vaan se ongelma on nämä saikuttajat.

      On työntekijöitä, jotka saikuttavat koko ajan. Osa sairastaa (kai) oikeasti, mutta sitten on tekosaikuttajia. Jokaisen pikkuhaavan ja pienen päänsäryn takia haetaan saikkua. Sitten pitää löytää tuuraajia saikuttajien alueille. Itse pystyn kyllä hoitamaan omat työt ja alueet. Mutta sitten kun pitää lähteä tekemään näiden saikkujen alueita. MUrr......

      • Kokemustaon

        Kai sitä.nyt otetaan saikkua jos ei viihdy työ paikassaan kun anetaan varotuksia ja ei makseta palkkoja oikei ja esimiehet kohtelee alaisiaan miten sattuu!


      • fuiauiew

        Kyllä SOL nimenomaan on se ongelma. Jos yrityksessä on paljon sairaslomia, se kertoo suoraan ilmapiiristä: ihmiset jää helpommin sairaslomalle. Toisekseen on esimiehen ammattitaidottomuutta tehdä toimiva työvuorosuunnittelu jos poissaoloja on. Se ei ole sinun työkavereidesi vika. Voisit itsekin tarkistaa asennettasi ja tarkastella asiaa laajemassa mittakaavassa, kuin siinä omassa pienessä kuplassasi. Millainen työkaveri olet jos kyttäät sairaslomia? Luuletko että se lisää sinun tai muiden viihtyvyyttä työssä? Kannattaisiko sinunkin suunnata kritiikki sinne mihin se oikeasti kuuluu, eikä väsyneisiin työkavereihisi, jotka tarpovat samassa mudassa kuin sinä?


      • Anonyymi
        Kokemustaon kirjoitti:

        Kai sitä.nyt otetaan saikkua jos ei viihdy työ paikassaan kun anetaan varotuksia ja ei makseta palkkoja oikei ja esimiehet kohtelee alaisiaan miten sattuu!

        No kyllä tämän paikkakunnan sol on ihan ok,mutta sarjasaikuttajia en minäkään ymmärrä,joku joutuu kuitenkin tuuraamaan eikä tuuraajia juurikaan ole.


    • Maammma

      Kuullostaa tosi tutulta. Älkääkä menkö myös Suomenturvamiehen siivous alalle PASKA paikka sanon minä eivät maksa kunnon palkkaa ja vetävät välistä. Liitolle kun soittaa uhkaavat potkun perseeseen. Täysin paska paikka

    • Jkjg

      Missä päin kurjimmat esimiehet?

      • Paskaaniskaa

        Mikkelissä on huonoimmat!


    • Jyväskyläsol

      Ei Jyväskylässä ainakaan sol ole 'helvetistä', meidän alueen esimies on lempeä ja hyvä, ehkä vähän liiankin lempeä, sanoo kyllä välillä niinkuin asiat on, mutta viihdyn hyvin täällä, missään ole niin ihanaa ja lempeää esimiestä kuin meidän omalla alueella

    • OETV

      Jyväskylän SOL Palvelut on paska. Esimiehet ammattitaidottomia myös palvelujohtaja. Kaikenlaisia yrityksiä niitä onkaan. Ostakaa yritykset siivouspalvelut muilta kuin tältä yritykseltä.

      • Laitossiivooja

        Miten on paska, tarkennatko vähän?
        Millä tapaa ammattitaidottomuus näkyy töissä?
        Kiinnostaa siksi, että olen ajatellut vaihtaa ko. firmaan ja paikkakuntaan töihin.


      • Anonyymi

        Huomattu,eikä mitään käryä niillä miten kohteet pyörii,valitusta vaan,paitsi jos kuulut suosikkeihin!


    • Mihinmennä

      Jyväskylän SOL on ihan ok. Itselläni ei ole ollut mitään ongelmia. Palkat on maksettu oikein jne. Riippuu hyvin pitkälti omasta asenteesta. Siivoustyö on raskasta, mutta siihen tottuu. Hyvä yritys.

      • Anonyymi

        Vai että asenteesta kiinni kun palveluvastaava tulee haukkumaan ja puhumaan kuin vähäjärkiselle 😳 joo minäpäs muutan asennetta ja hyppelen ja kiljun käytävillä niin ehkä se "asenne" myös tarttuu niihin asiakkaisiin!


    • Laitossiivoojauudelleen

      Siis palkanmaksu riippuu omasta asenteesta vai se, että onko sol peestä? Minua ei ainakaan työn raskaus haittaa yhtään, päin vastoin!

    • Anonyymi

      Tämä firma pitäisi laittaa lyttyyn ja poistaa maailmasta kokonaan. Miksi kukaan ei ole jo tehnyt sitä?! Nykyään monessa työpaikassa työntekijä on sama kuin orja. Työntekijöillä ei ole sanavaltaa mutta kaikkein eniten ihmettelen sitä miksi joku idioootti suostuu menemään töihin ylipäätään jos ei sillä rahamäärällä elä!! Äly hoi!. Olisin mielummin sillan alla asustava mörkö kun että tekisin töitä jossain orja firmassa esim SOL ! Haistakaa pitkä!!

    • Anonyymi

      Itsekin töissä ko. Firmassa eikä kyllä kehuja täältäkään tule. Luvattuja tunteja ei aluksi ollut millään, palkka monta kertaa ollut väärin, jos päivät venyi, ei tullut ylityökorvauksia, esimies kokematon jne. Katselen muualta koko ajan töitä. Toki onko se sen parempaa sitten muissakaan siivousfirmoissa...

    • Anonyymi

      SOL on huono. Pomojen ja alaisten työntekijöiden välillä sana ei kulje. Työmoraali kuritonta. Puhelimeen ei vastata vaikka työkaveri ei saavu paikalle. Työajoista ja vaatetuksesta ei pidetä kiinni. Masennuin kun työpaikan vaihdos. Lopetin työt. Pistivät TE-toimistosta karenssiin. Karenssi myöhemmin purettiin. Lähipiiri kannusti hakemaan tilanteeseen oikeutta. Tästä vois jatkaa, mutta enpä nyt kerkiä. EX-Akateeminen siivooja

    • Anonyymi

      Jyväskylän sol on oikein jees! Ei valittamista palkanmaksussa, aina on maksettu oikein , olen nyt neljä vuotta ollut solilla jonne issiltä tulin. Iss oli hurja paikka kun pompottelua oli jatkuvasti. Solilla jos saat vakkarikohteen niin ei mitään hätää, ei hätistellä ja pompotella mihinkään muualle. Uusi ohjaaja tosin nyt hieman sekoittanut systeemejä , vielä kun on aika kokematon mut ehkä oppii ajan myötä.
      Siivoustyötä jo kauan tehneenä voin sanoa että aina oma asenne ratkaisee ja pitäkää puolenne tiukoissa tilanteissa sekä tehkää se työ mikä sopimuksessa lukee eikä ylimääräistä työtä omalla ajalla. Niinkuin joka työssä nykypäivänä on tehtävä. Siivoustyötä turhaan haukutaan, on sentään nykyään laitteet ja kunnon aineet ym. Jos niitä ei ole, vaatikaa sellaiset .

      • Anonyymi

        Voi kuule itsekin Jyväskylän solissa ja ei saa aineita,uusia välineitä vaikka vuosia olen pyytänyt vai että pitäisi "vaatia":D hyvä vitsi! Mitä seuraavaksi? Vaatikaa 20 e/h tuntipalkkaa??


    • Anonyymi

      Esimies tällä alueella nuori ja taitamaton, pihalla kuin lumiukko kaikissa perus asioissakin! Ei vastaa kysymyksiin,ei viesteihin tai soittoihin, on varmaan kohta saikulla kun tuuraa jatkuvasti näitä jotka ilmoittaa just ennen työ ajan alkua et on kipeenä. Ainoa plussaa et palkat tulee ajoissa.

    • Anonyymi

      SOL IHAN VITUN PERSEESTÄ OLEVA FIRMA. SAIS TOMMONEN KUSETUSPASKA LAFKA PAINUA VITTUUN SUOMESTA! PALKOISSA KUSETETAAN MINKÄ KERETÄÄN!

      • Anonyymi

        Sama se on muillakin siivousfirmoissa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama se on muillakin siivousfirmoissa

        Siivousala on hyvin kieroutunut. Koko ala! Ei sille vaan voi mitään. Ala, jota ei arvosteta yhtään.


    • Anonyymi

      Solissa on ikivanhat välineet, koulutuksessa sitten ohjaaja tekohymyillen näyttää että tällaiset ne välineet,mopit,liinat, koneet pitäisi olla! Ja näyttää " ja jos ei ole niin herranjestas vaatikaa"!

    • Anonyymi

      Solin imurit on perseestä!! Varmaan jostakin kaatopaikalta hankittuja! Hajoavat puolen vuoden sisällä! Imuteho tosi surkea,ohjaajat ja esimiehet sanovat vaan että pitää huoltaa paremmin!!! Vaikea huoltaa sellaista joka on alkujaankin sysipaskaa!!

    • Anonyymi

      Valitettavasti olen jumissa vielä hetken kun on opinnot vielä kesken, muttaheti kun valmistun painun helvettiin ja äkkiä

    • Anonyymi

      Ihan vitun perseestä,välineet täyttä paskaa yhdistelmä koneet paskana, ollu vuosia joskus käy joku ihme huoltaja korjailee, mut paskana on ja pysyy, esimies sanoo vaa hyviä koneita. Ja ajelen sit vittuilessaan paskalla koneella ja laitan viestin : ajettu ei taaskaan toiminu 😂 ei ikinä vastausta kyl näihin.

      Nää solisti työntekijät näyttää vitun pummeilta, työvaatteet vissii 80-lukua. Ihan hirveitä kuka vittu niitä päälle laittaa, en oo enää käyttäny kun niitäkään ei sopivia saa, ja mitään siedettävä.

      Esimies vaa täys pelle, joka viikko kyl vittuttaa kun itekin alkanu vetää tätä pelle linjaa.
      Että en vastaa itekään kun ei esimies vastaa ikinä mulle, eikä esimies tiedä mistään mitään mukamas. Toki esittää näin ni kaks naamasuus pysyy piilossa.

      Ja ihmettelen miten ihmiset joustaa niin paljon vaikka esimies ihan kamala, ja ei muka pysty missään asiassa joustamaan.

      Ja tehdään kiltisti ylimäärästä hommia omalla ajalla, mä jätän kyllä paskaseks jos ei aika riitä.


      En tiiä joo mulla leipoo mielenterveys tän paskan kaa kiinni. Koska on pitänny kaivaa itestä esiin ihan täys kusipää kun työskentelee tässä firmassa. Joo suurin toive on löytää pian muita töitä.

      • Anonyymi

        Joo jeps paskana kaikki koneet ja välineet, imuri joka ei vedä ja rikki eli lyö sinistä sähköä on hengenvaarallinen, kaksi kertaa vaihdettu imuri jokainen imuri mikä ollut käytössä hajoaa sit sanotaan että pitää paremmin huoltaa:D vittu miten huollat alkujaankin sysipaskaa laitetta!?? 3 kertaa hajonnut imuri tässä puolen vuoden aikana! Siis 3!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo jeps paskana kaikki koneet ja välineet, imuri joka ei vedä ja rikki eli lyö sinistä sähköä on hengenvaarallinen, kaksi kertaa vaihdettu imuri jokainen imuri mikä ollut käytössä hajoaa sit sanotaan että pitää paremmin huoltaa:D vittu miten huollat alkujaankin sysipaskaa laitetta!?? 3 kertaa hajonnut imuri tässä puolen vuoden aikana! Siis 3!

        Olen pyytänyt jo kauan kauan,kauan uutta imuroa,ei näyt eikä kuullut,imurin letku ei pysy paikallaan ja teippiä joka ilmansuunnassa,, joo huolappa siinä rikkinäistä ja vaarallista imuria,harjanvarsikin katkesi ,taattua Solin laatua!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen pyytänyt jo kauan kauan,kauan uutta imuroa,ei näyt eikä kuullut,imurin letku ei pysy paikallaan ja teippiä joka ilmansuunnassa,, joo huolappa siinä rikkinäistä ja vaarallista imuria,harjanvarsikin katkesi ,taattua Solin laatua!

        Koulutuksessa esittelijä näyttää uusimpia välineitä ja aineita, esimies,palveluohjaaja teeskentelee että meille noita tilataan,sitten kun esittelyt on ohi,nii samoilla kivikautisilla vehkeillä saa siivota,kun pyytää tilaukseen uusimpia niin ei hankita tao keksitään tekosyitä miksi ei voi NYT TÄLLÄ HETKELLÄ tilata!! Vuodesta toiseen sama homma,edes ilmaisnäytteitä uusimmista mopeista ja välineistä ei kelvannut ja me siivoojat olisimme halunneet edes 2 uutta liinaa,moppia ja ainetta.


    • Anonyymi

      Mikä SOL:la tuntipalkka vai onko kk palkka. Kannattaa perustaa kilpaileva yritys.

    • Anonyymi

      Mitä voi sitten odottaa firmalta, jonka työntekijätkin ovat niitä, jotka eivät muualle pääse tai kelpaa.

      • Anonyymi

        Todella rumasti sanottu, itse tuskin edes kelpaat perseen pyyhkijäksi mihinkään


      • Anonyymi

        Eihän sollin työntekijät osaa suomenkieltä. En kyllä laske omaan kotiini jotain mamu siivoojaa tai vinosilmää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän sollin työntekijät osaa suomenkieltä. En kyllä laske omaan kotiini jotain mamu siivoojaa tai vinosilmää

        Taas meni metsään, meillä on suomenkielisiä pelkästään,2 ulkomaalaista,mut on rumaa haukkua toisia tuolla tavalla et taida olla ihan kunnossa hae apua vihaasi ja rasismiisi,saatat joutua pulaan haukuessasi ja solvatessasi muita alaarvoisilla nimillä.


    • Anonyymi

      Miksi suomalaiset kohtelee omiaan huonosti?

      • Anonyymi

        Tätä ihmettelen,haukutaan ja solvataan toinen toista milloin rsistiksi,milloin kokkarepersuks tms. Suomalaiset ovat ilkeitä,kateellisia ja pahoja.


    • Anonyymi

      Lukekaa tämä ketju.

      Suomalaiset eivät ole laiskoja, vaan ne eivät siedä kiusaamista.
      Mitä noiden esimiesten käytös sitten on?
      Ja kun suomalainen ei kestä sitä,
      pomot hakee aasialaiset siihen ”orjiksi”.

      Näinkö suomalainen sivistys näyttäytyy?

      • Anonyymi

        Näinpä. Monissa siivousalalla eikä vain siellä esiintyy jonkinasteista kiusaamista, suomessa sallitaan työpaikka,koulu kiusaaminen (sekä kouluväkivalta) Suomi on julma,kylmä,paha paikka. Turha syyttää aina Venäjää kaikesta Suomessakin osataan olla pahoja ja ilkeitä varsinkin omilleen.


    • Anonyymi

      Olen ollut Siivousalalla yli 20-vuotta ja kyllä tämä homma vaatii päätä.

      Tässä on nähty kaikki mahdolliset, kieränyt kaikki isot lafkat, toiminimellä tekeviä ja pieniä, sekä isompia yrityksiä laidasta laitaan.
      Alan raakuus ja joka paikassa sama.
      Mitä itse Solilla joskus olin, niin ainakin palkat oli oikein.

      Siivousala ei ole mikään kultakaivos.
      Tosin, jos palkkaa katsoo yleiseltä kantilta niin nyt lienee TES:n mukaiset palkat korkeimmillaan, mutta sekin riippuu sopimuksesta asiakkaan kanssa joka kattaa kohteen/työalueen siivouksen, johon mm. sidotaan työntekijän palkka ryhmä.
      Jos haluaa saada parempaa palkkaa, niin seon mentävä "uralla" ylöspäin, eli opiskeltava lisää.
      Siivousalalla se myös tarkoittaa sitä, että asiat laitetaan tärkeysjärjestykseen, tässä tilanteessa aina johonkin osuu, mutta seon alalla pelin henki, eriasia ottaako sen henkilökohtaisesti vai ei.
      Siksi moni pomo saa äkkiä mulkun leiman, vaikka saattavat olla ihan ok tyyppejä, mutta siinä kun on iso joukko ihmisiä työllistettävänä, niin on mietittävä omaa jaksamista ja homma on monella 24/7.
      Monessa firmassa Johto toimii tyylillä yrittäjän, yrityksen sisällä.

      Totta kai riippuu kenellä teet ja millaisessa hommassa, määräytyy palkka kuten muissakin ammateissa.
      Opiskelupohja ja työkokemus vaikuttaa hieman.

      Arvostus on edelleen melko vähäistä, siihen on vaan totuttava tai sitten vaihtaa alaa, koska loppupeleissä aina törmää alalla ala-arvoiseen kohteluun, usein Asiakkaan puolelta.

      Vaikka olisi ylempi tai alempi Alan koulutus jne. niin loppupeleissä jokainen Siivousalalla pidempää ollut nähdään aina Siivoojana.
      Tämä on monelle pidempää töitä tehneelle helposti se syy miksi jaksavat vääntää, ei varmaan ole väärin sanoa, että "on vain jämähtänyt tähän hommaan" ja alaspäin katsominen on muistutus siitä kun et ollut vielä mitään. Nämä lienee pitkälti myös pään sisäisiä ja sosiaalisen statuksen juttuja.

      Yhteisen linjan vetäminen on monessa firmassa mennyt siihen, että niin kauan kaikki on hyvin, kun kukaan ei valita.
      Eroavaisuuksia tekee myös se kuka on hommaa johtaa kohteessa/työalueella.
      Toisella Työnjohtajan tiimissään voii olla asiat paljon mallikkaammin kunnossa ja toisella taas asiat saattaa suomeksi olla melko "perseellään".
      Yleensä ihmiset muistaa vain tämän kun joku on perseellään, vaikka olisi takana ollut hyviäkin hetkiä.

      Ikävä fakta on että jokaisessa firmassa samaa oli se, että joutuu aina naamatusten sen kanssa, että omista oikeuksistaan joutuu aina pitämään puolensa ja tämä (anteeksi vain) on Siivousalalla normaalia.

    • Anonyymi

      Eihän sollilla ole kuin vajaaälyiset siivoojana. Palkka on miellettömän pieni. Mutta sollin herroilla isot palkat. Kun sollilta tilaa siivoojan kotiin melkein 40euroa veloittavat ja siivooja saa vajaan kympin. Kyllä herrat nauraa orjattarille.

      • Anonyymi

        Lisää siihen tuntipalkan päälle sotumaksut sekä aine ja tarvikekulut sekä esimiehen työaika tehdessä laskut, palkat yms kyseisestä keikasta. Eipä jäänytkään firmalle juuri mitään. Kuka oli vajaaälyinen?


    • Anonyymi

      Lämmintä on kyllä jo muutenkin 😂🤣😅

    • Anonyymi

      jauhelihakeitot

    • Anonyymi

      Karmeaakin karmeampi on Jyväskylän Sol! Älkää hakeutuko töihin !!! Mitään ei saa nykyäänkään tilata, vaikka puhdistusaineet ja muut on kai aika oleellista siivoustyössä. Palkoissa kusetetaan , eikä ihan vähän…
      Työpaikkakiusaamista on tullut ilmi, esihenkilön välinpitämättömyyttä , siivoojat voi huonosti kentällä…mitä vielä. Johto hymyilee ja vetää bonukset vaikka itse työn tekee siivoojat niska limassa .
      Mistähän muuten johtuu et lähes joka vuosi tulee uudet esihenkilöt ja ohjaajat kuvioihin…ai irtisanoutuuko ne ja hakeutuu toisiin töihin, kun huomaa et paskafirma käyttää niitä hyväkseen saakelin kovan työkuorman alla, oisko niin???

      • Anonyymi

        Kuulostaa ihan Vuokatilta.


      • Anonyymi

        Esihenkilö:D se on esimies eikä esihenkilö! Ja itse olin jyväskylän Solissa 7 vuotta palkat tuli ajallaan,työkaverit mukavia,mutta tosiaan aika niukasti sai mitään ja tilausta sai odotella monta kuukautta. Lisäksi kohteista katosi tavaraa vaikka itse olisimme niitä tarvinneet. Muuten ihan ok paikka,esimiehet tosin vaihtui tiuhaan tahtiin.


      • Anonyymi

        Juuuuu kokemusta on Jyväskylästä. Siellä taitaa mennä huonosti vissiin kun hävisivät kohteita paljon viime vuonna. Kentällä nauretaan vaan kun taitamattomat esimiehet yrittää tanssia aluejohtajanaisen pillin mukaan. Sääliks käy!


    • Anonyymi

      Hirvee paikka, saat tehdä 24/7 töitä myös kotona.
      Kaikki mikä on omaisuutasi imurit toimisto välineet ym. ym. Ei saa mukaan ottaa omia.

      • Anonyymi

        Mitä???


      • Anonyymi

        Höpöhöpö ihme psykoosit tulilla.


    • Anonyymi

      Höpö höpö

    • Anonyymi

      Niin eihän nykyään saa enää puhua missään enää esimiehistä , tässä tasa-arvon maailmassa. Kaikki on henkilöitä…olkoot mitä sukupuolta hyvänsä. Kiva muuten nähdä saadaanko kunnon pikkujoulut meille tavallisille siivoojille. Johto kyllä saa kunnon bileet se tiedetään ja sillon ei rahasta eikä säästöistä puhuta. Onko muualla Suomessa ollu kunnon pikkujouluja jouluruokailuineen siivoojille yleensä?

      • Anonyymi

        Nössöä tuo että myötäillään kaikenmaailman hulluja ideologioita, minä en alennu häntä koipien välissä sanomaa esihenkilö,kuulostaakin ihan typerältä, sanon aina esimies tms,hullut "suvaitsevaiset" pitäkööt sukupuolineutraalit henkilönsä:D


    • Anonyymi

      Minäkin olin vuosia lähemmäs 10 vuotta Solissa,kaikki tullut nähtyä ja lähes samat ongelmat jokaisessa siivousfirmassa: ei tarpeeksi tekijöitä,jatkuvia saikuttelijoita, välineet huonoja ja surkeita, ei tarpeeksi aikaa kohteissa....sitten suututtaa hoitajien yms lakko,siivoojat ainoat jotka
      ( ei saa?) Lakkoilla? Moni siivooja myös hyväksyy eriarvoistamisen ja moni myöntää suoraan jos on suosikki! Kukaan ei piittaa tai välitä,rajua työpaikkakiusaamista ja informaatio ja ohjeistukset kyseessä ja pahasti.

      • Anonyymi

        Perehdytys eli opastus on sitä että ovi aukaistaan x kohde, ja siinä on on mieti itse loput, ja joka paikassa soita ohjaajan perään . Joka firman tapa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perehdytys eli opastus on sitä että ovi aukaistaan x kohde, ja siinä on on mieti itse loput, ja joka paikassa soita ohjaajan perään . Joka firman tapa.

        Koeta pärjätä he sanovat, pistetään kylmiltään ilman että ohjaaja tms käy paikalla siellä on ohjeet lue sieltä,ei ole vaikea kohde...joo ja yhtää ei tiedä mitä on missäkin,mihin aikaan siivotaan,millä aineilla miten..


      • Anonyymi

        Justiin niin! Totta joka sana. Jkl!!!


    • Anonyymi

      Näinpä. Suurin sähellys on ISS Directin puolella. Joka hemmetin lähtöön mini kohteita, ja kukaan ei ole kiinnostunut ohjaaja ainakaan neuvomaan.

      • Anonyymi

        Näin on . Joku neiti näppärä ohjaaja tulee irto ripsiä vaan heiluttamaan. Käskin painua hiiteen kun mitään hyötyä ei ole. itse saa kaikki tehdä.


    • Anonyymi

      Solilla ei saa työvuorolistoja pomolta vaikka niitä usein pyytää, edellisiltana tai aamuyöstä ilmoitetaan työvuoroista. Luvattu vähintään 25h/vk ja paskan marjat....
      Toinen työpaikka jo haussa, onneksi on koeaikaa vielä jäljellä...

      • Anonyymi

        Missä päin ja millainen työsopimus sulla on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä päin ja millainen työsopimus sulla on?

        Etelä-Suomi, tarkempaa en sano ja ihan normaali työsopimus on kirjoitettu. Työkaverit kyllä harvinaisen ihania joiden kanssa mukava työskennellä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etelä-Suomi, tarkempaa en sano ja ihan normaali työsopimus on kirjoitettu. Työkaverit kyllä harvinaisen ihania joiden kanssa mukava työskennellä...

        Viikkoa ennen pitää olla työvuorot selvillä. Toivottavasti löydät jotain järkevää tilalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viikkoa ennen pitää olla työvuorot selvillä. Toivottavasti löydät jotain järkevää tilalle.

        Pomo kiukuttelee, mutta ei hoida hommia.
        Melko varma työpaikka tiedossa, joten kohta pääsee sanomaan heippa. Kannattaako tuosta toiminnasta kertoa ylemmälle taholle vai onko se aivan turhaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pomo kiukuttelee, mutta ei hoida hommia.
        Melko varma työpaikka tiedossa, joten kohta pääsee sanomaan heippa. Kannattaako tuosta toiminnasta kertoa ylemmälle taholle vai onko se aivan turhaa

        Liittoon ota yhteyttä. Solin johto vetää kaikki samaa köyttä, niille on turha puhua… Ne on niin eteviä ja ovelia kiertämään kaikki lakipykälät nimittäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liittoon ota yhteyttä. Solin johto vetää kaikki samaa köyttä, niille on turha puhua… Ne on niin eteviä ja ovelia kiertämään kaikki lakipykälät nimittäin.

        Tämä on totta. Luottamusmies myös työnantajan puolella, vaikka näin ei saisi olla. Suoraan yhteys liittoon jos jotain epäselvyyksiä. Itse lähdin jo tuosta firmasta pois, koska johtaminen oli ala-arvoista. En suosittele kenellekään ikinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on totta. Luottamusmies myös työnantajan puolella, vaikka näin ei saisi olla. Suoraan yhteys liittoon jos jotain epäselvyyksiä. Itse lähdin jo tuosta firmasta pois, koska johtaminen oli ala-arvoista. En suosittele kenellekään ikinä.

        Paskat liitto mitään auttaa pelkkää silmänlumetta rahat kyllä kelpaa mutta liitosta et saa apua ja ovat työnantajan puolella.


    • Anonyymi

      Minut siirrettiin toiseen kohteeseen koska kohdeväki valehteli,liioitteli ja suurenteli asioita, on erittäin haastava kohde jossa siivojissa kova vaihtuvuus, mikään ei kelpaa vaikka tekis sen mitä pitääkin.

    • Anonyymi

      Tänne alueelle palkataan venäläisiä esimiehiä/ohjaajia ja suositaan venäläisiä. Kouluttajakin on venäläinen ja katsoo kaikkia työntekijöitä alaspäin. Meitä suomalaisia vain kourallinen ja suunnitellaan työpaikan vaihtoa tämän takia. Valoja tauluun johtajat. Minkälainen firma suosii venäläistä työvoimaa tässä maailman tilanteessa?!!

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3869
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      91
      2027
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      303
      1236
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe