Mikä jatkokoulutus datanomille

datanomi

Eli kysyisin, että mihin päin datanomin koulutuksen jälkeen kannattaisi jatkaa. Opistopohjaiset datanomit ovat ns. väliinputoajia, aina halutaan amk-tutkinnon suorittaneita jne. Mutta kun katsoo amk-tutkinnon sisältöä, niin ei siinä ole mitään ihmeempää ekstraa omaan tutkintooni. Eli mihin koulutukseen te muut opistopohjaiset datanomit olette jatkaneet? Ja tarkoitukseni olisi opiskella työnohessa.

28

20666

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Datis

      Vaihda jo hyvissä ajoin alaa jos meinaat jatkossa olla töissä. Datanomeja kun ei enää tarvita missään ja jos tarvitaan niitä on yhtä paikkaa kohti 400 hakijaa

      • totuudenpaljastaja

        Tuo ei ole totta. keski suomessa on hirveästi paikkoja avoinna. jops joku on koulutettu insinööriksi, on valinnan varaa mutta muilla IT aloilla esim atk tukihenkilöill ja jne on kyll paljo paikkoi.


      • niin just
        totuudenpaljastaja kirjoitti:

        Tuo ei ole totta. keski suomessa on hirveästi paikkoja avoinna. jops joku on koulutettu insinööriksi, on valinnan varaa mutta muilla IT aloilla esim atk tukihenkilöill ja jne on kyll paljo paikkoi.

        niin juuri ja esim helsingissä löytyy iha pirusti it alan töitä. katsokaa vaikka www.mol.fi sivulta


    • ******

      Opistopohjaisia datanomeja on useita suorittamassa amk-tutkintoa, ehkä juuri mainitsemastasi syystä. Halutaan amk-tutkinnon suorittaneita. Nykymuotoisesta opistodatanomin tutkinnosta hyvitetään käsittääkseni vain kolmannes amk-tutkintoon. Miksi, jos siinä "ei ole mitään ihmeempää ekstraa"? Ehdotan, että vertailet uudestaan tutkintojen sisältöä ja pohdit, mistä ero johtuu.

      Haluamasi tulevaisuuden työtehtävät ratkaisevat, mitä ja missä opiskelee seuraavaksi. Kauppakorkea, teknillinen korkeakoulu, yliopiston tietojenkäsittelyn ohjelma ovat niitä vaativampia vaihtoehtoja.

    • jepjepjep

      Jos et halua suuntautua it-alalla hyvin tekniseen työhön (koodaaja, järjestelmäasiantuntija), niin kyllä noi datanomin opinnot varmastikin riittävät. Siihen kannattaisi sitä vastoin opiskella tueksi joku ihan muun alan tutkinto vaikka liittyen rakennusalaan, logistiikkaan, taloushallintoon, markkinointiin, henkilöstöhallintoon tms. tms.

      Varsinkin monet pienet it-firmat tekevät palveluita nimenomaan tietylle toimialalle. Eli jos sulla it-osaamista sen toimialan osaamista, niin mahdollisuudet kasvavat huimasti.

      Tietty koodaajaksi haluisin vähintään amk-tasoisen kaverin koulutukseltaan (ellei tosi vahvaa todistettavaa työkokemus/harrasteneisuus taustaa).

      • juu

        totuus on se että kannattaa todellakin vaihtaa alaa ja välittömästi tai sitten jatkaa työttömyyttä eläkeikään saakka.


      • dataerkki
        juu kirjoitti:

        totuus on se että kannattaa todellakin vaihtaa alaa ja välittömästi tai sitten jatkaa työttömyyttä eläkeikään saakka.

        vieläkö herra kaikki tietävä on samaa mieltä näin 8 vuoden jälkeen? :D datanomeille on töitä enemmän kuin tarpeeksi ja palkkakin on kohtalainen!


      • Apuaaaaaaaa
        dataerkki kirjoitti:

        vieläkö herra kaikki tietävä on samaa mieltä näin 8 vuoden jälkeen? :D datanomeille on töitä enemmän kuin tarpeeksi ja palkkakin on kohtalainen!

        Mä aloitin datanomi koulun nyt syksyllä ja mul on kauhee stressi päällä että mikä jatkokoulutus, saanko hyvää palkkaa yms.


      • Anonyymi
        Apuaaaaaaaa kirjoitti:

        Mä aloitin datanomi koulun nyt syksyllä ja mul on kauhee stressi päällä että mikä jatkokoulutus, saanko hyvää palkkaa yms.

        onko sulla discord? lisää niin voin neuvoa


    • DI-3

      Joka hommassa tarvitaan nykyään datanomin valmiudet, tai ainakin niistä on suuunnattomasti hyötyä. Siinä mielessä voit valita ihan mitä vaan, et kuitenkaan tietojenköäsittelyyn liittyvää. Jo se, ettet alunperin päässyt johonkin korkeampaan opinahjoon, osoittaa, ettei sinulla ole synnynnäisiä valmiuksia alalle ja jatkotahkoaminen on aika turhaa.

      • panettelua

        sanon minä.. Riippuu aivan henkilöstä, siis datanomista, mitä osaa ja miten asian osaa hoitaa. Olen kohdannut ääripäästä toiseen olevia datanomeja, toiset ovat "tuurilla" saaneet kyseisen tutkinnon läpi (juuri ja juuri osaavat perushommat) ja toisilla kersasta asti itse opeteltu taito koodata sekä mielenkiinnolla "räplätä" konetta oppien sen jo ennen kouluun menoa läpikohtaisin, ja jo oppilaitoksissakin on hurja opetustasoero!! Että kyllä "pelkässä" HYVÄSSÄ datanomissa on haastetta DI:lle!!!


      • datanomi

        En ole edes hakenut ammattikorkeaan. Olen siinä asiassa ns. väliinputoaja, ensimmäisten tradenomien koulutus alkoi, kun olin juuri varmistunut merkonomiksi, v-98. Siinä vaiheessa ei juuri kiinnostanut 3-vuoden tradenomin jatko-opinnot, vaan silloin halusin datanomiksi, joka kesti n. 2,5 v aikuiskoulutuksessa. Typerää sinäänsä, silloin kun oli vielä noita merkonomista tradenomiksi koulutuksiakin pilvin pimein, nyt ne ovat katoava luonnonvara. Sama datanomin koulutuksen kanssa, senkin jälkeen oli noita datanomista tradenomiksi koulutuksia, mutta silloin lähdin heti töihin, enkä ajatellut enää pidempää jatkokouluttautumista.


    • Lumimies

      Tartteeko edes perustella? No lyhyesti:

      Terveydenhuollon tietotekniikka on in ja alalta löytyy haasteita. Bisnes-piireistä taas löytyy löysin raha.

    • Mariella

      Niin kuin sanoitkin, joka paikassa halutaan amk-pohjaa. Niinpä kyllästyin siihen ja vaihdoin kokonaan alaa ja nykyään opiskelen sairaanhoitajaksi.

    • Käyse

      Käy amatikoulu ja maailma hymyilee,saat oikean ammatin.Leipuri vaikka??

      • jotta

        kaveri on käynyt vaan ammattikoulun kun ei osaa edes sitä kirjoittaa oikein. Kyllä ei insinööri ja datanomi tutkintoja voi edes verrata. Datanomille riittää leikkaus liimaus = askartelu taito! On toki todella päteviä tyyppejä jotka ei kouluja tarvitsisi ollenkaan! Ps. Molemmat tutkinnot on tullut koettua!


    • datanomi

      Kiitos monista vastauksista.

      Olen siis jo tällä hetkellä ihan koulutustani vastaavassa työssä, en koodarina (vaikka koulutus olisi myös siihen) vaan vastaan koko talon tietojärjestelmistä, verkosta jne. Tuota lisäkouluttautumista mietin sen takia, kun tuolla paikalla ei ole varmuutta, firman tilanne on vähän niin ja näin. Joten jos joudun sieltä pois, niin tuskin pääsen yhtä hyvään työhön, vaan tod.näk. mikrotueksi, joka ei enää kiinnosta, kun olen niitäkin hommia jo ehtinyt ihan riittävästi tekemään.

      Täysin toista alaakin olen miettinyt, en vaan ole keksinyt, mikä se olisi, sen kuitenkin pitäisi jotenkin tukea datanomin tutkintoa. Ja amk-tutkinnossa olisi varmasti omat hyvät puolensa, mutta jos sillä tutkinnolla ei valmistumisen jälkeen löydy enää työtä, niin taas olen lähtöpisteessä ja aika on mennyt hukkaan.

      Mutta eiköhän tähän joku selvyys jossain vaiheessa tule. Täytyy vaan pitää silmät auki.

      • Mika77

        Aina tarvitaan kavereita vastaamaan yrityksen tietojärjestelmistä. Jos ei ylläpitotyö kiinnosta, niin mitäs jos kokeilisit vaikka myyntiä?
        Jos pelit ja vehkeet tuntee hyvin ja osaa supliikkia heittään, niin myynnissä pääsee ihan kunnon palkoillekin.


      • Trup

        Minä en ainakaan lähtisi kouluttautumaan tradenomiksi, koska niitä on jo aivan liikaa, eikä heille löydy enää koulutusta vastaavaa työtä, saatikka muita tietoteknisiä hommia.

        Ja sitten ne tradenomit pyrkivät epätoivoissaan mihin paikkaan vain, ja monet työnantajat katsovat heidän olevan "ylikoulutettuja" sekä epäpäteviä juuri heidän tarpeisiin. Datanomit siis kunniaan, juuri oikea määrä oppia, oikeassa ajassa!!


      • Datanomiopiskelija (8 vuott...

        No jos kerran jo olet osoittanut kyntesi koko talon it:n pyörittäjänä, niin tuskinpa ihan heti tulee ongelmia saada lisää vastaavaa duunia. Itse menin ko. kouluun ihan yleissivistyksen vuoksi, eipä noilla opeilla kuuhun mennä. Kyllä fiksu työnantaja erottaa osaajat pyrkyreistä, oli mimmoiset paperit tahansa.


      • Mik The Dik
        Trup kirjoitti:

        Minä en ainakaan lähtisi kouluttautumaan tradenomiksi, koska niitä on jo aivan liikaa, eikä heille löydy enää koulutusta vastaavaa työtä, saatikka muita tietoteknisiä hommia.

        Ja sitten ne tradenomit pyrkivät epätoivoissaan mihin paikkaan vain, ja monet työnantajat katsovat heidän olevan "ylikoulutettuja" sekä epäpäteviä juuri heidän tarpeisiin. Datanomit siis kunniaan, juuri oikea määrä oppia, oikeassa ajassa!!

        Mielipiteeni, sama kuten enimmistöllä täällä. Älä jatka tradeksi, erikoistu, siinä jotakin mitä monikansalla ei ole.
        Valmistuin alunperin heikkona opiskelijana datanomiksi. Helppo nakki (kuten tiedätte), tällä hetkellä opiskelen verkko- opiskeluna Ciscon sertifikaatteja, eikä maksa maltaita, ja kätevä opiskelunuoto.
        Oli tuossa muitakin suht. käteviä opiskelu muotoja. Mieleen jäi TAKK:n oppisopimus koulu, joka käydään duunin ohella, tavoitteena "erikois ammatti- tutkinto" mikä myös sisältää F-securen sertf sekä Ciscon certf.

        Mieti mikä erikoistuminen. Lähiopiskelu päiviä ~15, eli muutama turistikäynti Manseeseen. Elämä edessä, tradet takana.


      • samaa mieltä
        Datanomiopiskelija (8 vuott... kirjoitti:

        No jos kerran jo olet osoittanut kyntesi koko talon it:n pyörittäjänä, niin tuskinpa ihan heti tulee ongelmia saada lisää vastaavaa duunia. Itse menin ko. kouluun ihan yleissivistyksen vuoksi, eipä noilla opeilla kuuhun mennä. Kyllä fiksu työnantaja erottaa osaajat pyrkyreistä, oli mimmoiset paperit tahansa.

        itelläni on "vain" datanomin paperit, enkä koskaan ole katunut. On ollut yllättävää huomata, miten koulutuksen perusteella "aliarvioidaan" ihmisiä ja omassa tapauksessani olen päässyt tekemään hommia joita ei perinteisesti tällä koulutuspohjalla anneta. Henkilö ja persoona ratkaisee, koulu antaa perusjutut, oikeasti vasta työt opettaa ammattilaiseksi. Kokemus näkyy CVssä ja loppupeleissä painaa enemmän kuin koulutus.


    • anom9191911

      Joo itsekkin olen samaa miettinyt ja olen tullut tulokseeni: ammattikorkeakoulu. siell voit vaikka opiskella insinööriksi ja sit jatkoks vielä diplo-insinööriksi :)

    • ylikoulutus!!!

      Sama juttu datanomi ja tradenomitutkintojen kohdalla, että hakijoita alan paikkoihin löytyy todella paljon ylikoulutuksen ja alan suosin vuoksi. Kouluttautuminen on kokenut inflaation.

      Samat ongelmat ovat myös korkeastikoulutetuilla yliopistosta valmistuneilla. Suomessa korkeastikoulutettujen työttömyys on ainoastaan kasvanut koko 2000-luvun ja on nyt korkeammalla kuin viime laman aikaan.

      Työpaikkoja saa suhteilla ja hyvillä suosituksilla ja työkokemusta pitäisi olla aina 20v heti valmistuttuaan.

      Kannattaakin lähinnä miettiä mitä sitä haluaa tehdä tulevaisuudessa. Korkeakoulutus ei välttämättä takaa työpaikkaa. Datanomi ei ole yhtään sen hullumpi tutkinto, jos on osaaja. Kaikki datanomit eivät todellakaan ole osaajia... no samaa tietty voi sanoa muittenkin tutkintojen suorittajista.

    • blkjhbkljhkljh

      Tarkoitatko tätä viimeisintä koulutusta/tukintoa josta käytetään datanomi nimitystä?

      Tuota nimikettä on käytetty usemmasta tutkinnosta:
      - ATK Instituutin tutkinto 80 luvulla
      - Kauppaopiston tutkinto, joka myöhemmin muuttui AMK tutkinnoksi
      - yhdessä välissä oli vielä sama nimike jossain käytössä
      - ja sitten tämä nykyinen

      • ..suorittanut...

        silloin oli hakijat ylioppilaita erittäin hyvillä papereilla ja pääsykokeista pääsi sisään noin 5%.


    • gjksdfksdfägjklsdfjkäljk

      Jotain "oikeaa" työtä, nyt kun tuo IT puoli lakaa olla hanskassa. Yksi tuttu luki ekonomiksi. Toinen opiskeli työn ohessa henkilöstöpäälliköksi. Kolmas on ottanut hanskaansa pankkipuolen asiat. Neljäs opiskelee parasta aikaa yritysten johtamista jne...

      Tämä on vähän sama kuin kielten opiskelijoilla. Pelkkällä venäjän, englannin tai espanjan taidolla ei pääse pitkälle. Tai ainakin mahdollisuudet ovat aika rajalliset.

      Ja vielä sellainen asia että usko itseesi. Kaikki luulevat kuuluvansa johonkin väliinputoja ryhmään: liian nuori, liian vanha, liian pienet lapset, väärä asuinpaikka, väärä seksuaalinen suuntautuminen, väärä koulutus, väärät suhteet...

    • kelpaisko?

      insinööri, ohjelmisto, sulautettu? kelpaisko?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1505
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1212
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1102
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    7. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      991
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe