Alan opiskelijat ja jo valmistuneet, kertokaa kaikkea mahdollista kyseisestä linjasta.
Mitkä aineet oli omasta mielestä kiinnostavimpia, missä on ollu työharjotteluja jne., oliko jotku aineet vaikeita...?
Erityisesti kiinnostaa tietää, että jos catering-linjan koulutuksessa suuntautuu just palveluvastaavaks eikä suurtalouskokiks, niin paljonko on silti koulussa ruuanlaittoa?
Joutuuko sillonkin olemaan esim. koulun keittiössä tekemässä ruokaa niin kun muistelisin että oisin suurtalouskokki opiskelijoilta kuullu että he joutuu...
Kiitän jo etukäteen. :)
Palveluvastaava
10
1057
Vastaukset
- bzzz_
Itse opiskelen catering-alaa, viimeistä vuotta jäljellä vajaa puolet :)
Ihan mukavaahan tuota on ollut opiskella, vaikkei se nyt ihan "omalta" alaltani tunnukkaan.
Vaikeita aineita, noh, itse olen ollut aina todella huono matematiikassa,kursseja koulussa oli yht. 3 tai 4 ja kaikissa pärjäsin erittäin hyvin.. Ruotsia pelkäsin myös, mutta aika helppoa, 1 kurssi oli sitä.
Puhtaanapito on ehkä kaikkein tylsin aine, siivoamista mutta eipä sitäkään ollut kuin pari-kolme kurssia...
Työharjoittelussa olen ollut 1. vuonna: 4vk ala-asteen keittiöllä (kamalaa), 2. vuonna:
8vk kahvilassa/juhlapalvelussa (ihan ookoo), ja nyttemmin 3. vuonna olen menossa 5vk 5vk työssäoppimisjaksoille leipomon kahvilaan ja palvelutalon pieneen kahvilaan. Saa nähdä miten käy.
hmm.. itsekkin ajattelin niin, että kun suuntautuu palveluvastaavaksi, ruoanvalmistusta olisi vähemmän.
Ensimmäisenä vuonna sitä oli kuitenkin kaikilla yhtä paljon. Sitten kun opintolinjat erosivat toisistaan sen ensimmäisen vuoden jälkeen, palveluvastaaviksi ja suurtalouskokeiksi,
niin tuota ruoanvalmistusta on ollut palveluvast. vähemmän, ennemminkin sitten leipomista,kahvilan tuotteiden tekemistä yms...
Ekana ja tokana vuonna oli tunteja koulun keittiössä,teimme ruokaa koko koululle (noin kerran-pari viikossa jakson ajan) kolmosella ei enää.
Mutta kaikenkaikkiaan jos tätä ks. alaa ja opintolinjaa kuivailisi, niin opiskelu on helppoa,päivät sopivan mittaisia (ei montaa 8h päivää) tenttejä jonkin verran ja kirjallisia tehtäviä enemmän. Käytännön tunnit ottavat välillä päähän (juuri tuo ruoanvalm. ja puhtaanapito yms.), työssäoppiminen on aika raskasta henkisesti ja fyysisesti, ainakin minulle,välillä myös nuo käytännön tunnit. Asiakaspalvelusta on mukavia kursseja, samaten tarjoilusta ja valinnaisia on monenlaisia yms.
Nyt olen juuri tekemässä opinnäytetyötäni ja siinä on kyllä tekemistä ihan kiireeksikin asti.
Itse en kuvittelisikaan meneväni töihin minnekkään koulun/palvelutalon/sairaalan/päiväkodin yms. keittiölle, työpaikkaruokalaan tai edes juhlapalveluyritykseen, kyllä se on se ravintola/ ja etenkin kahvilapuoli enemmän minulle :) sen tosin tiesin jo ennen kuin koulua aloitin..
Mutta jos vähääkään ks. ala kiinnostaa, käy tutustumassa oppilaitoksiin netissä tai vaikka paikanpäällä, katso esim. seuraavat sivut: http://www.takol.piramk.fi/
sieltä löytyy jotakin infoa :)- Nimetön
Kiitos sulle kun jaksoit kertoa aiheesta! :)
Oon tässä aika vahvasti miettiny että hakisin nyt tolle palveluvastaava-linjalle ja aionkin toki käydä ennen hakupapereiden täyttämistä tutustumassa erääseen kouluun. Netistä oon myös ettiny paljon tietoa, mutta kuitenkin ihan kiva lukea myös ihan alan opiskelijan kokemuksista eikä vaan niitä esitteitä mitä netistä paljon löytyy.
Jos vaan viittit vastailla, niin ois vielä muutama kysymys mitä tuli mieleen kun luin tota sun tekstiä. Oliko teillä ruotsin opiskelussa semmosia harjoituksia että tavallaan esitettiin asiakaspalvelutilanteita ja piti puhua ruotsiks?
Onko toi työharjottelu jossakin keittöllä, esim. just jonkun koulun, pakollista ekana vuotena vai saako aina vapaasti valita minne menee?
Entäs oliko niitä tunteja millon teitte koululle ruokaa ekana ja tokana vuonna aina joka jaksossa vai aina välillä?
...Koetko että oot nyt opintojen loppusuoralla valmis esim. kahvilatyöhön?
Itseänikin kiinnostaa juuri tuo kahvilassa tai ravintolassa oleminen, tai sitten jossakin pitopalvelussa joidenkin pienien ruokien valmistaminen ja tarjoilu/asiakaspalvelu etenkin.
...Vähän vaan mietityttää semmonen, kun oon jo 19v. ja yleensähän suurin osa ammattikoulussa opiskelevista on just yläasteelta tulleita, vai miten sun luokassa? Onhan niitä toki aina joukossa muutama vähän vanhempikin, mutta en tästä catering-linjasta kyllä tiedä onko niillä luokilla, tuntuu ainankin että esim. parturi-kampaaja, kosmetologi ja lähihoitaja-linjoilla on sitten enemmän kaikenikästä porukkaa...
Kiitän jo etukäteen jos vastailet vielä näihin :D. - bzzz_
Nimetön kirjoitti:
Kiitos sulle kun jaksoit kertoa aiheesta! :)
Oon tässä aika vahvasti miettiny että hakisin nyt tolle palveluvastaava-linjalle ja aionkin toki käydä ennen hakupapereiden täyttämistä tutustumassa erääseen kouluun. Netistä oon myös ettiny paljon tietoa, mutta kuitenkin ihan kiva lukea myös ihan alan opiskelijan kokemuksista eikä vaan niitä esitteitä mitä netistä paljon löytyy.
Jos vaan viittit vastailla, niin ois vielä muutama kysymys mitä tuli mieleen kun luin tota sun tekstiä. Oliko teillä ruotsin opiskelussa semmosia harjoituksia että tavallaan esitettiin asiakaspalvelutilanteita ja piti puhua ruotsiks?
Onko toi työharjottelu jossakin keittöllä, esim. just jonkun koulun, pakollista ekana vuotena vai saako aina vapaasti valita minne menee?
Entäs oliko niitä tunteja millon teitte koululle ruokaa ekana ja tokana vuonna aina joka jaksossa vai aina välillä?
...Koetko että oot nyt opintojen loppusuoralla valmis esim. kahvilatyöhön?
Itseänikin kiinnostaa juuri tuo kahvilassa tai ravintolassa oleminen, tai sitten jossakin pitopalvelussa joidenkin pienien ruokien valmistaminen ja tarjoilu/asiakaspalvelu etenkin.
...Vähän vaan mietityttää semmonen, kun oon jo 19v. ja yleensähän suurin osa ammattikoulussa opiskelevista on just yläasteelta tulleita, vai miten sun luokassa? Onhan niitä toki aina joukossa muutama vähän vanhempikin, mutta en tästä catering-linjasta kyllä tiedä onko niillä luokilla, tuntuu ainankin että esim. parturi-kampaaja, kosmetologi ja lähihoitaja-linjoilla on sitten enemmän kaikenikästä porukkaa...
Kiitän jo etukäteen jos vastailet vielä näihin :D.täytyy tässä heti aluksi vielä kertoa että itse olen nyt 21v. Elikkä kahdeksantoista olin kun koulun aloitin.. Tottakai sitä mietti, että olenkohan ainoa "vanhus" :D tuolla, mutta kyllä siellä joka luokalla on vähän vanhempiakin opiskelijoita, kuin juuri suoraan yläasteelta tulleita, näin ainakin meillä. Täällä on aikuisillekkin linjansa, tosin ei palveluvastaavaa Tosin varoitan/opastan että välillä tuo nuorempien kanssa opiskelu ja toimiminen vaatii hermoja ja huumoriakin, niillä ainakin minä olen selvinnyt, joten asenne ratkaisee.
Jeps.. Ruotsissa meillä ei ollut mitään tilanteita joissa piti puhua asiakaspalvelu-ruotsia, jotakin fraaseja ja sen sellaista oli..
Enemmän vaan ruokasanastoa ja kappaleita mentiin läpi. Oli tosi lyhyt kurssi..
Mutta asiakaspalvelua vieraalla kielellä on englanniksi sitten, mutta ks. kurssia ei ole minulla vielä ollut joten en osaa siitä infota sen enempiä.. Mutta oli tuolla nuo "lukuaineetkin" aikas helppoja, helpompia mitä olin luullut!
Työharjoittelun valitseminen oli ekana vuonna aika rajattua, olisikohan ollut tarhan/koulun keittiö mitä piti valita, mutta omia ehdotuksia otettiin kyllä huomioon. Paljon se riippuu ihan paikan henkilökunnastakin, miten siellä viihtyy.. Mulla oli aika inhottavaa porukkaa tuolla ekassa paikassa, meinas opiskelut tyssätä siihen, mutta onneksi jaksoin jatkaa.
Koko koululle teimme ruokaa 1 ja 2 vuonna vain yhdessä jaksossa per vuosi,aina sen 1-2pvä/viikossa.
Kyllähän millä tahansa alalla oppii aina uutta ja ihmeellistä, mutta kokonaisuudessaan koen olevani valmis esim. juuri jonnekkin kahvilatyöhön. Paljon valmiimpi kuin tokana vuonna. Mutta siitä en ole varma jäänkö tälle alalle vai kouluttaudunko johonkin muuhun ammattiin, se jää nähtäväksi.. - vane
bzzz_ kirjoitti:
täytyy tässä heti aluksi vielä kertoa että itse olen nyt 21v. Elikkä kahdeksantoista olin kun koulun aloitin.. Tottakai sitä mietti, että olenkohan ainoa "vanhus" :D tuolla, mutta kyllä siellä joka luokalla on vähän vanhempiakin opiskelijoita, kuin juuri suoraan yläasteelta tulleita, näin ainakin meillä. Täällä on aikuisillekkin linjansa, tosin ei palveluvastaavaa Tosin varoitan/opastan että välillä tuo nuorempien kanssa opiskelu ja toimiminen vaatii hermoja ja huumoriakin, niillä ainakin minä olen selvinnyt, joten asenne ratkaisee.
Jeps.. Ruotsissa meillä ei ollut mitään tilanteita joissa piti puhua asiakaspalvelu-ruotsia, jotakin fraaseja ja sen sellaista oli..
Enemmän vaan ruokasanastoa ja kappaleita mentiin läpi. Oli tosi lyhyt kurssi..
Mutta asiakaspalvelua vieraalla kielellä on englanniksi sitten, mutta ks. kurssia ei ole minulla vielä ollut joten en osaa siitä infota sen enempiä.. Mutta oli tuolla nuo "lukuaineetkin" aikas helppoja, helpompia mitä olin luullut!
Työharjoittelun valitseminen oli ekana vuonna aika rajattua, olisikohan ollut tarhan/koulun keittiö mitä piti valita, mutta omia ehdotuksia otettiin kyllä huomioon. Paljon se riippuu ihan paikan henkilökunnastakin, miten siellä viihtyy.. Mulla oli aika inhottavaa porukkaa tuolla ekassa paikassa, meinas opiskelut tyssätä siihen, mutta onneksi jaksoin jatkaa.
Koko koululle teimme ruokaa 1 ja 2 vuonna vain yhdessä jaksossa per vuosi,aina sen 1-2pvä/viikossa.
Kyllähän millä tahansa alalla oppii aina uutta ja ihmeellistä, mutta kokonaisuudessaan koen olevani valmis esim. juuri jonnekkin kahvilatyöhön. Paljon valmiimpi kuin tokana vuonna. Mutta siitä en ole varma jäänkö tälle alalle vai kouluttaudunko johonkin muuhun ammattiin, se jää nähtäväksi..Kiitos pikaisista vastauksista :).
Nykyään on onneks helppoa kouluttautua uudestaan vaikka koko ajan jos vaan mieli tekee kun on niin paljon just aikusille tarkotettuja koulutuksia.
Täällä missä itse asun ei oo kyllä ainakaan mun tietääkseni tälle alalle erikseen aikuisille ja vaikka oiskin, niin siihenhän on se 25v. ikäraja että voi hakee.
En kyllä itekkään osaa yhtään sanoo että oisko toi palveluvastaava sitte mulle semmonen yks ja ainut oikee ammatti, mutta hyvähän se on jostakin alottaa ja ainakin kovin mielenkiintoselta tuntuu :). Tässä nyt on kuitenkin tullu peruskoulun jälkeen keskeytettyä muutamia linjoja niin ois ihan kiva nyt seuraavaks löytää semmonen ala mikä kiinnostais ja innostais myös pitemmän päälle eikä vaan oo alussa semmosta voisko vaikka sanoa alkuhuumaa tai jotain.
Mutta Onnea sulle päättötyön tekemiseen ja toivottavasti löydät alalta töitä jos niin haluat! :D - vane
vane kirjoitti:
Kiitos pikaisista vastauksista :).
Nykyään on onneks helppoa kouluttautua uudestaan vaikka koko ajan jos vaan mieli tekee kun on niin paljon just aikusille tarkotettuja koulutuksia.
Täällä missä itse asun ei oo kyllä ainakaan mun tietääkseni tälle alalle erikseen aikuisille ja vaikka oiskin, niin siihenhän on se 25v. ikäraja että voi hakee.
En kyllä itekkään osaa yhtään sanoo että oisko toi palveluvastaava sitte mulle semmonen yks ja ainut oikee ammatti, mutta hyvähän se on jostakin alottaa ja ainakin kovin mielenkiintoselta tuntuu :). Tässä nyt on kuitenkin tullu peruskoulun jälkeen keskeytettyä muutamia linjoja niin ois ihan kiva nyt seuraavaks löytää semmonen ala mikä kiinnostais ja innostais myös pitemmän päälle eikä vaan oo alussa semmosta voisko vaikka sanoa alkuhuumaa tai jotain.
Mutta Onnea sulle päättötyön tekemiseen ja toivottavasti löydät alalta töitä jos niin haluat! :DJos vielä viittit vastata yhteen kyssään mikä on jääny, niin sit oisin kaikkiin mieltä askarruttaviin juttuihin saanu vastauksen tän alan opiskeluun liittyen :).
Eli saako niillä tunneilla kun tehdään ruokaa ja etenkin kun ollaan koulun keittiössä/harjottelussa käyttää meikkiä, onko siitä siis määrätty jotain rajaa, kuten. esim. lähihoitajilla on ainakin työpaikoilla että "käytäthän meikkiä hillitysti" jne. tuohon tyyliin.
Siis totta kai sitä käyttää hillitysti kun ruokaa jne. tekee, mutta siis eihän oo mitään että ei sais ollenkaan käyttää?
...Kiitän jo etukäteen... - bzzz_
vane kirjoitti:
Jos vielä viittit vastata yhteen kyssään mikä on jääny, niin sit oisin kaikkiin mieltä askarruttaviin juttuihin saanu vastauksen tän alan opiskeluun liittyen :).
Eli saako niillä tunneilla kun tehdään ruokaa ja etenkin kun ollaan koulun keittiössä/harjottelussa käyttää meikkiä, onko siitä siis määrätty jotain rajaa, kuten. esim. lähihoitajilla on ainakin työpaikoilla että "käytäthän meikkiä hillitysti" jne. tuohon tyyliin.
Siis totta kai sitä käyttää hillitysti kun ruokaa jne. tekee, mutta siis eihän oo mitään että ei sais ollenkaan käyttää?
...Kiitän jo etukäteen...Noo, kyllähän sanotaan, että hillitysti sitä tulisi .. Mutta monella meikkiä oli aika runsaasti, että ainakaan meidän koulussa eip olla kovin tarkkoja. Näkyvät lävistykset on sitten toinen asia, niitä ei sais olla/ on otettava käytännön tuntien ajaksi pois.
Ja palveluvastaavilla ei saisi näkyä tatuointeja eikä lävistyksiäkään tarjoiltaessa.Sama mustelmien kanssa, hivenen huvittavaa, kun jouduin pariin otteeseen "virallisiin" tarjoilutilanteisiin peittelemään jalkojeni sen hetkisiä suht isoja mustelmia meikkivoiteella :) eh..
Niin ja shokkivärejä ei kuulemma saisi tarjoilutilanteissa olla.. Sääntöjä sääntöjä, mutta ei ne kovin tarkkoja kaikki ole! - vane
bzzz_ kirjoitti:
Noo, kyllähän sanotaan, että hillitysti sitä tulisi .. Mutta monella meikkiä oli aika runsaasti, että ainakaan meidän koulussa eip olla kovin tarkkoja. Näkyvät lävistykset on sitten toinen asia, niitä ei sais olla/ on otettava käytännön tuntien ajaksi pois.
Ja palveluvastaavilla ei saisi näkyä tatuointeja eikä lävistyksiäkään tarjoiltaessa.Sama mustelmien kanssa, hivenen huvittavaa, kun jouduin pariin otteeseen "virallisiin" tarjoilutilanteisiin peittelemään jalkojeni sen hetkisiä suht isoja mustelmia meikkivoiteella :) eh..
Niin ja shokkivärejä ei kuulemma saisi tarjoilutilanteissa olla.. Sääntöjä sääntöjä, mutta ei ne kovin tarkkoja kaikki ole!Voisin vielä kysästä semmosta asiaa että minkälaisia työvaatteita piditte koulussa käytännön tunneilla vai oliko mitään, varmaan kuitenkin ruuanlaittotunneilla jotain muutakin kuin omia vaatteita?
Mites sitten työharjoittelupaikoissa, saiko sieltä työvaatteet vai otettiinko kenties mahdolliset koulun kautta tilatut työvaatteet mukaan?
Jos vaan haluat niin kerro toki enemmän noista sun työharjottelukokemuksista, esim. mitä kaikkee jouduit/sait tehdä kun olit koulun keittiöllä, autettiinko paljon vai odotettiinko että osaa tehdä kaikkea itsenäisesti? Tuntuu vaan jotenkin että miten sitä ekana vuonna osais mitään missään isossa keittiössä tehdä :).
Ja erityisesti, jos oot jo ollut kahvilassa tms. harjoittelussa niin siitä "kuulisin" mielelläni.
- Teea
Itse opiskelen nyt toista vuotta palveluvastaavaksi ja käytäntöä eli ruoanlaittoa on ollut todella paljon! Melkein koko tämä toinen vuosi on ollut keittiöllä olemista. Antaa hyvät valmiudet työskennellä salilla sekä keittiöllä, niin ravintolassa kuin suurkeittiölläkin. Eka vuonna olin 4 ov lounaskahvilassa työssäoppimassa. Tänä vuonna 2 ov pikaruokapaikassa, 6 ov lounasruokalassa ja 2 ov kahvilassa. Ensi vuonna 5 ov juhla-ja edustuspaikassa > esim. pitopalvelu ja 8 ov esim. koulun keittiöllä.
- vane
No jos sitä ruoanlaittoa nyt sitten onkin vähän enemmän kun mitä vois kuvitella, niin eipä sille mitään voi. Sen alan tutkinnon kuitenkin haluan ja saahan siitä kuitenkin ne valmiudet esim. just työskentelyyn kahvilassa jne. vastaavissa paikoissa, vai?? Oon myös ymmärtäny että nuo opiskelusisällöt eroo jonkun verran toisistaan eri kouluissa, vaikka opintokokonaisuudet onkin tietenkin samat. Esim. yhdessä pienessä kunnassa kuulemma painotetaan enemmän siihen että valmistuneista tulis enemmän työntekijöitä baareihin eikä niinkään ravintoloihin ja koska kunta on varsinkin kesällä todella monen lomailukohde niin sekin antaa esim. työharjottelussa ollessa vähän erilaisia valmiuksia... Itseäni ei kiinnostais olla keittiöllä töissä, mutta tottakai sitä ruokapuoltakin vois jonkun verran hoitaa.
Missäs päin Suomea muuten alaa opiskelet? - Teea
vane kirjoitti:
No jos sitä ruoanlaittoa nyt sitten onkin vähän enemmän kun mitä vois kuvitella, niin eipä sille mitään voi. Sen alan tutkinnon kuitenkin haluan ja saahan siitä kuitenkin ne valmiudet esim. just työskentelyyn kahvilassa jne. vastaavissa paikoissa, vai?? Oon myös ymmärtäny että nuo opiskelusisällöt eroo jonkun verran toisistaan eri kouluissa, vaikka opintokokonaisuudet onkin tietenkin samat. Esim. yhdessä pienessä kunnassa kuulemma painotetaan enemmän siihen että valmistuneista tulis enemmän työntekijöitä baareihin eikä niinkään ravintoloihin ja koska kunta on varsinkin kesällä todella monen lomailukohde niin sekin antaa esim. työharjottelussa ollessa vähän erilaisia valmiuksia... Itseäni ei kiinnostais olla keittiöllä töissä, mutta tottakai sitä ruokapuoltakin vois jonkun verran hoitaa.
Missäs päin Suomea muuten alaa opiskelet?opiskelen. Aika jännä, että nuo painotukset vaihtelee niin paljon. Ainakaan meillä ei oo toistaiseksi ollut mitään baareihin liittyvää, ehkä jossain vaiheessa tulee jotain"alkoholioppia"
Ja tarjoilua yllättävän vähän, oikeastaan vaan perusjutut opetellaan ja muutama keikka tehdään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302265
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261978Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121529Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121377Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 951076
- 17997
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks116759