valjaat vs. panta

lillamy79

Mennä päräytin tänään ja ostin juniorikoirallemme Jokke-valjaat hetken mielijohteesta. Taustalla lienee kyllästyminen/huolestuminen, kun puolivuotias pentu välillä kiskoo itsensä henkihieveriin tavallisessa pannassa. Välillä koiruus taas mennä tassuttelee nätisti vierellä. Kertokaas konkarit pannan/valjaiden hyviä ja huonoja puolia. Kuinka monella on panta käytössä, entä valjaat, ja miksi?

32

13541

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • korsikeko

Tavoitehan on opetella yhteiselo niin ettei koira kisko.Voihan valjaillakin opetella olemaan kiskomatta, mutta luulisin valjaiden häiritsevän koiraa enemmän kuin panta ja niiden pukeminen on hankalampaa.

En ole konkari, mutta tiedän lähes kaiken kaikesta.

• molempia on kokeiltu

Puhun valjaiden puolesta koska:
      -Ne eivät kurista
      -Niissä on heijastin (hyvissä sellaisissa)
      -Minun mielestäni helpommat pukea
      -Eivät hierrä kauluskarvoja
      -Luulisin koiran tykkäävän niistä enemmän

Mutta hanki hyvin istuvat ja sopivan kokoiset. Niitä saa myös pehmustettuina.

• pakkasakka

Koirallani oli muutama vuosi sitten kaulassa ihottuma, jonka vuoksi sillä ei voinut käyttää pantaa. Eläinlääkäri kehotti kuitenkin vaihtamaan nylonvaljaat mahdollisimman pian ihon parannuttua nahkapantaan. Valjaat tehdään usein materiaalista, joka hankaa ja hautoo helposti koiran ihoa.

Meillä käytetään aina valjaita autoillessa, muuten tavallinen nahkapanta.

• meän hurtilla käytetään molempia. ne on molemmat ulkokoiria ja toisella on peräti 2 pantaa,koska yhdellä ei pärjää (ennenpitkää katkaisee pannan vetämällä,toinen pannoista on ns. puolikuristava). Lenkillä pienemmän koiran kanssa pärjää hyvin pannalla,koska lopettaa vetämisen hetken päästä. Isomman kanssa käytän melkein aina Hysky-valjaita,koska koira vetää työkseen (käytän sitä pyörän/potkukelkan vetoon). Isompikin kyl oppi nopeasti eron valjaiden ja pannan välillä,opetin sille, että valjailla vedetään, pannalla ei.

valjaissa on hyvät ja huonot puolet: vetäminen ei paina henkitorvea. Mutta toisaalta koira vetää kahta kauheammin kun huomaa ettei käy kurkkuun..jne...
      itse löydät kyl parhaiten,kumpi on parempi teille. Mun mielestä valjaat,koska ei paina kaulaa.

• pikkuhaukku

Tuntuu jopa pahalta viedä omia koiria pannalla, kun se ottaa niin kurkkuun. :/ Kyllä valjaat on mukavemmat koiralle, kun ei kurista. :) Mun mielipide

• täällä käytetään valjaita koska ne vähentävät rangan rasitusta, kummallakin on jo ikää ja toisella on jonkin asteinen välilevynpullistuma.

• mindetys

panta ja valjaat ja molemmissa on hyvät ja huonot puolensa..tai en oikeastaan huonoja puolia löydä kummastakaan:)
      En oikeastaan katso ollenkaan kummat puen koiralle uloslähtiessä.Sen kumpi on siinä käsien ulottuvissa.
      Kesällä käytän mielummin pantaa kun tuntuu ainakin että nahkavaljaat on kuumat helteellä..

• hatam

mutta pentuna opetin koiran seuraamaan ym. ainoastaan pantaa käyttäen.
      Sitten myöhemmin, kun koira osasi jo olla vetämättä, hankin sille valjaat. Niitä on myöskin hyvä pitää silloin kun se tuolla maastossa on irti. Siitä kun on hyvä ottaa kiinni nopeastikkin ja pimeällä heijastimet tuo turvallisuutta.

• käyttötarkoitus kummallakin. Panta /(puoli)kuristava panta on tarkoitettu "kaupunkikävelyyn" / koulutukseen. Valjaat puolestaan ovat vetämistä varten. Tai vetämisen kouluttamiseen. Sitten kun ei tehdä mitään edellä mainituista, niin sitten juostaan vapaana, tai suoritetaan tehtävää vapaana.

Vedättää voi joko suksilla seisten tai sitten polkupyörän satulassa istuen. Vaan kaulapanta kaulassa ei saa vetää. Selvä kuin vesi.

• ...

On myös olemassa vedonestovaljaat, joita käytän itse koirallani..Niitä ei ole tarkoitettu vedättämiseen, koska tuottavat hieman kipua..Mutta ei ihan pennuille tarkoitetut, isommille kylläkin..

• r.iikka

toisella koiralla (1v) puolikuristava panta, jossa osaa kulkea 90% ajasta kunnolla. toiselle koiralle (1.5v) ostin juuri eilen vedonesto-kuonopannan (vai mikälie) koska on viimeaikoina alkanut vetämään todella paljon. menköön se sitten vaikka murkkuiän piikkiin, tekee muutenkin nykyisin kaikkea ihmeellistä mitä ei ole ennen tehnyt.
      kysymys onkin että ossakohan tuo enää ikinä kulkea tavallisessa pannassa kunnolla, en kuitenkaan haluaisi seuraavaa 13v pitää sillä tuota.
      puolikuristavasta ei ollut tuolle mitään apua. en kyllä vetämiseen ostaisi tavallisia valjaita, mielestäni ne ei todellakaan hiljennä vetämistä. mutta kai tämäkin on yksilökohtaista...? aina kun luulee tietävän jonkun asian mikä pätee kaikkiin koiriin niin tulee poikkeus, joka tekee asian aivan erilailla=) mutta siis itse kuljettaisin kumpaakin koiraani pannassa, ja toivon vielä että kuono-pannan jälkeen tuo osaa kulkea pannassa...

• Ex-kukkahattuinen

kyllä unohtaisin ne valjaat tuossa vaiheessa ja tuon ikäisen pennun kanssa.Jos se kerran vetää ja tempoilee, niin ehdottomasti tavallinen tai puolikurstava kaulain ja kouluttamaan sitä kävelemään nätisti hihnassa.

• Sadi

Käytän kiristyvää nahkapantaa joka useimmiten on ei-kiristyvässä asennossa. Koira painaa vai 3 kiloa vähemmän kuin minä, joten turvallisuus syistä tällainen ratkaisu.

Heijastinpuoli on korvattu heijastinliiveillä, sekä hihnaan laitettavalla heijastimella. Valjaita käytetään meillä lähinnä vetämiseen (potkukelkka ja hiihtoveto).

opetusvaiheessa käyttäisin mieluiten pantaa ja valjaita vasta sitten, kun koira osaa kulkea nätisti vetämättä narun päässä.

• lillamy79

Täällähän on keskustelua käyty, hyvä niin :) Halusin siis vain kuulla teiltä pannan ja valjaidenkäytön kokemuksia, hyviä ja huonoja. Itse ostin eilen nuo valjaat (hyvät eläinkaupan nappanahkavaljaat heijastimilla) ja aion siis myös niitä käyttää - arvokkaat kun olivat - mutta teidän viesteistä viisastuneena vuorotellen tavallisen nahkapannan kanssa. Koirani osaa kyllä kulkea vierellä (seurata löysässä hihnassa) lenkillä mutta ei meillä ainakaan lenkillä koko ajan niin kuljeta vaan koira menee muutaman askeleenmitan edellä ja välillä jonkun hajun tai toiden koiran innostamana alkaa vetämään. Oon kuullut kauhutarinoita litistyneestä henkitorvesta ja pannan haittavaikutuksista koiran kaularankaan, joten ehdottomasti olen itse sitä mieltä että valjaat ovat koiraystävällisemmät. Eilen käytiin heittämässä pari lenkkiä valjaissa. Koira ensin niitä ihmetteli mutta tepasteli sitten tyylikkäästi vierellä koko matkan ja vapaana ollessa valjaista saa kyllä kätevästi napattua kiinni. Valjaat roikkuu nyt eteisessä pannan vieressä ja aion käyttää niitä rinnan pannan kanssa. Kiitos kommenteista, puolin toisin :)

• lillamy79

...pukemisesta... Mielestäni valjaat saa päälle helpommin kuin pannan. Pää pujotetaan samalla "panta"-käskyllä kuin ennenkin ja sitten vaan hihna masun alta ja naps-kiinni soljella. Tietysti puolikuristava olisi varmasti kaikista helpoin mutta meillä on käytössä tavallinen soljellinen panta, josta ainakin mieheni valittaa että se on isoilla sormilla hankala laittaa kiinni :) Ja siis nämä valjaat ovat tavalliset kävelyvaljaat - eivät vetovaljaat. Koirani on keskikokoinen seurakoira jonka ei siis missään vaiheessa ole tarkoitus alkaa vetohommiin.

• Nimetön
        lillamy79 kirjoitti:

...pukemisesta... Mielestäni valjaat saa päälle helpommin kuin pannan. Pää pujotetaan samalla "panta"-käskyllä kuin ennenkin ja sitten vaan hihna masun alta ja naps-kiinni soljella. Tietysti puolikuristava olisi varmasti kaikista helpoin mutta meillä on käytössä tavallinen soljellinen panta, josta ainakin mieheni valittaa että se on isoilla sormilla hankala laittaa kiinni :) Ja siis nämä valjaat ovat tavalliset kävelyvaljaat - eivät vetovaljaat. Koirani on keskikokoinen seurakoira jonka ei siis missään vaiheessa ole tarkoitus alkaa vetohommiin.

jokke valjaat on tosi hyvät,kunhan ne on oikein mitotettu eli ei oo liian suuret.heijastimista kans plussaa;)jos/kun koira osaa pannan kanssa kävellä(oli sitten puolikuristava tai tavallinen.tavallisenkin kanssa voi kouluttaa!!)niin valjaat on ihan ok ratkaisu!jos pitää koiraa vaikka vapaana jää jotain kuitenkin ns."päälle"..pantaa kun on karvaisen kaverin kaulasta kytkettäessä hankala kaivaa.
        itse ns.eläinkaupan tätinä voin sanoa että vaikka jokke-valjaat on suht kalliit ne on kyllä ihan hintansa arvoiset.oikein käytettyinä ja hoidettuina kestää vuosia.
        ja sulle ketä kirjoitit että valjaitten kanssa vaan vedetään niin ei koira sitä itsekseen tajua jos ei sitä erikseen opeteta!!!!

• wuffis

Pimeällä valjaat joissa heijastimet.
      Päivällä tavallinen panta.
      Kummatkin yhtä helppoja pukea.
      Ei vaikuta vetämiseen ainakaan mulla on sitten kummat hyvänsä.

• Nimetön

meillä on 8kuukauden ikäinen koiran pentu ja olisin ostanut sille valjaat kun se vetää niin kovasti. eläinkaupassa sanottiin että ehdottomasti kyllä mutta kasvattaja sanoi että pentukoiralle ei saisi ostaa valjaita sillä ne saattavat painaa kainaloon jonka seuraksena luut saattavat kasvaessa epämuodosta kun ovat vielä niin pehmeät. tiedät nyt siitä sitten...

mutta kun ostat valjaat noin nuorelle saat kohta ostaa uudet koska ne jäävät pieneksi nopeasti ellei ole säädettävät..

• Meidän koirilla on valjaat arkikäytössä. Sopii hyvin lenkille, mutta koiran hallinta ja kouluttaminen on vaikeampaa. Vapaaksipäästäminen on helppoa ja koiraa voi helposti pitää tukevasti valjaista kiinni. Heijastimille löytyy pintaa.

Vetämiseen en usko valjaitten vaikuttavan. Koira pitää joka tapauksessa jo mahdollisimman varhain opettaa kävelemään kauniisti hihnassa, oli se sitten valjaassa, missä tahansa pannassa tai kuonopannassa. Luullakseni valjaat tuntuvat koiralle sen vetäessä miellyttävämmälle kuin panta, mutta ei se veto tavallisissa t-valjaissa suotavaa ole, etenkään lenkeillä.

Erityistilanteissa, esim. jos reenaisin agilityä, tai tilanne, jossa koiran pitää olla vuorenvarmasti hallussa, panta ja mahdollisesti ote läheltä pantaa tai jopa itse pannasta käyttöön. Ja kyllä se koira niistä valjaistakin pääsee luikahtamaan irti, ainakin, jos ne on väärin säädetty.

Meillä nuorempi koira kiskoi aikanaan kuin hullu, mutta se helpotti iän myötä ja ehkä se myös alkoi tajuta, kenen kuuluu oikeesti määrätä suunta. Ei sille silloin tajuttu mitään vedonestoa opettaa, se vaan oli niin nuoruuttaan innoissaan. Nykyään se kiskoo vain jonkun tosi mielenkiintosen hajun, pissihädän, tutun tai lauman läsnäolon takia.

• Susan86

Olen kanssa valjaitten puolella koska paljon miellyttävämmät. Kannattaisi kokeilla myös kuonopantaa ja se toimii myös mainiosti!!!Kokemusta...

• lk

Meillä ei vielä valjaita kun koiruliini on vasta 8kk mutta kasvattaja sano että mahdollisimman pian koska kun meillä on mäyräkoira niin selälle on parempi valjaat.Oltais ostettu jo aikoja sitten ne valjaat mut kun meidän mäykky ei oon viel rotevoitunu siihen aikuisen koiran malliin että kun valjaat on päällä niin ne hölskyy puolelta toiselle.Jatkaisin kyselyä sillä että kysyn kumpien valjaiden puolella olet:nahka vai joku muu esim.nyloni?
        Musta se on niin paljon koiran rekenteesta kiinni ja siitä inko se joku tanskandoggi vai joku pieni maltankoira.Tästä voi päätellä että en ole esim. vain valjaiden puolella.Molemmilla on omat hyvät ja huonot puolensa riipuu yksilöstä ja muutenkin koirarodusta.Joku tykkää joku ei,jollekki ei sovi jollekki sopii.Makuasia ja rotu/yksilö asia...

• Molemmat?

Olen miettinyt ostavani molemmat koska mökillä seikkailaan metsissä talvella hypitään lumihankiin ja niin pois päin kuin taas täälä kaupungissa taas kävellään lenkeillä ja täälä ei metsää taida lähellä olla ja sit jos menemme juoksu lenkille niin voi laittaa valjaat kuin juostaan.
      Voisiko joku laittaa mielipiteensä tähän :)

• pannat
    • kuonooooo

Meillä aukesi kerran valjaat kesken kaiken ja sen jälkeen valjaat kuin valjaat ovat tuntuneet ikävän epävarmoilta.

Jos koira alkaa pannassa vetää tai tuntuu että se kuristaa itsensä, niin sitten vedonestovaljaat tai kuonopanta. Kuonopanta hilllitsee myös koiran innoa kohtaamisissa.

• Koirienkaveri

Valjaat ehdottomasti. Ei koiraa kipua tuottamalla tai kuristamalla kouluteta, paras olisi kun koulutettaisiin ilman välineitä turvallisella alueella. Lisäksi panta voi aiheuttaa vakavia niska ja selkävammoja, ja jopa aivovaurion.

• janatuinenn

Panta. Ei siitä mitään kipua koiralle koidu jos viitsii edes vähän nähdä vaivaa ja opettaa koira kulkemaan nätisti. Valjaat kuuluu rekikoirille. Niiden kanssa on helppo kiskoa.

• Kääpiösusi

Valjaat on mun valinta.

Ei vedä koira yhtään enempää valjaissa kuin pannassakaan. Saman koulutustyön joutuu tekemään, käytti sitten kumpaa välinettä tahansa.

Valjaat on vaan turvallisemmat jos jotain sattuu (koira pinkasee pelästyessään tai jänön perään, pyöräilijä ajaa hihnaa päin, taluttaja kaatuu tms).

Pannan edut on, että (puoli)kuristava on helpompi pujottaa kaulaan, ja pannalla helpompi ohjata koiran katseen suuntaa fyysisesti jos siihen on tarvetta.

Sopivat valjaat voi olla vaikea löytää, mutta kannattaa etsiä huolella. Tärkeintä on ettei hankaa kainaloita eikä paina kurkun pehmeää osaa (edes vetäessä).

• Joskoopettaisit

Vielä turvallisempaa koiralle olisi jos taluttaisit koiraasi niin ette ivät pyöräilijät törmäisi hihnaan. Usein näkee Koirakon kulkevan niin, että omistaja on tien toisella reunalla ja koira toisella -hihna pingotettuna tien poikki. Melkoista välinpitämättömyyttä. Myös jänöjen perään säntäilystä koira kannattaisi ehkä-ihan koiran ja omistajan turvallisuuden vuoksi-opettaa pois.

• Kääpiösusi

Ja miksi käyttää turvavyötä autoillessa kun voi opetella ajamaan..

Olen kyllä kouluttanut koirani, enkä kuljeta sitä holtittomasti pyöräilijöiden keskellä, kiitos vaan.

Vahinkoja vaan sattuu, myös itsestä riippumattomia. Koitahan joskus laittaa koiran hihna oman kaulan ympärille kun lähdet lenkille - onko turvallinen olo? Ja vielä jos painosuhteet käännettäis koiran kanssa ympäri, tuskin edes kokeilisit vaikka olisi miten hyvin koulutettu.

• Käyttövalio
        Joskoopettaisit kirjoitti:

Vielä turvallisempaa koiralle olisi jos taluttaisit koiraasi niin ette ivät pyöräilijät törmäisi hihnaan. Usein näkee Koirakon kulkevan niin, että omistaja on tien toisella reunalla ja koira toisella -hihna pingotettuna tien poikki. Melkoista välinpitämättömyyttä. Myös jänöjen perään säntäilystä koira kannattaisi ehkä-ihan koiran ja omistajan turvallisuuden vuoksi-opettaa pois.

Isännän ajokoiran työ on säntäillä jäniksen jäljille. Siihen se on koulutettu, tai oikeastaan ei edes pahemmin tarvinnut kouluttaa kun metsästysvietti on verissä. Vähän rasittavaa taluttajalle mutta sellainen on hyvän ajokoiran luonto.

• Aurinkoinen123456789

Mun mielestä valjaat tuntuu eläinystävällisemmältä. Ainakin itse pukisin mielummin ylleni pehmustetut valjaat kuin kaulapannan. Kaulapanta kuristaa ja voi aiheuttaa vahinkoa jos koira vetää liikaa tai tapahtuu muuten äkkinäisiä nykäyksiä. Puolikuristavia ja kokonaan kuristavia en ikinä pukisi koiralleni. Kouluttaa voi muutenkin kuin voimakeinoin. Vetämisestä pois voi kouluttaa esim. pysähtymällä ja pyytämällä koiran palaamaan vierelle heti kun hihna kiristyy, ja matka ei jatku muuten. Vaatii monta toistoa ja voi olla hidasta aluksi, mutta kärsivällisyys palkitaan.

• eikäynyvaljaat

Itsekin kuvittelin, että nuo valjaat olisi mukavammat koirasta, mutta eipä vain olleetkaan. Meillä cairnterrieri ei millään oppinut pitämään valjaissa olemisesta. Ensin sillä oli sellainen kevyt pentupanta ja nauha ja niillä opeteltiin kulkemaan ulkona. Sitten ostin ihan laadukkaat valjaat ja ajattelin, että ilman muuta se oppii niihin ja tykkää. Yritin ja yritin. Koira kiehnäsi ja kiemurteli koko ajan, ei tullut kulkemisesta mitään. Pisti lopulta ihan stopin, ei liikkunut mihinkään, kävi maahan makaamaan. Katseli minua karsaasti. Taisteli vastaan jo sisällä, kun niitä puettiin.

Annoin periksi. Ostin kunnon kaulapannan, ja kaikki sujui kuin leikki. Vetäähän se aina välillä ja joskus sitä ihmettelee, että eikö sillä satu kaulaan, kun kiskoo niin vietävästi, mutta tämä on järeetä mallia oleva cairni muutenkin eikä tunnu olevan moksiskaan. Pääsääntöisesti kulkee kyllä ihan nätisti, mutta terrierillähän on terrierin luonne, utelias ja innokas ja jos joku mielenkiintoinen haju jostain tulee, niin ei muuta sinne vaan sata lasissa! Ei tunnu paljon pannan kiristykset haittaavan. Ja useinhan me ollaan ulkona ihan ilman pantaakin, metsässä se juoksee ilman sitä ja samoin koirapuistossa ja maalla mummolan pihassa.

Ketjusta on poistettu 18 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4636
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3724
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3095
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2667
    5. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2599
    6. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      205
      2597
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2390
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2328
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1945
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1529
    Aihe