Ilto 440 Econo

Niku

Pysähteleekö muilla tuloilma puhallin näin -22 asteen pakkasilla kokoajan? Kuinka isolla teillä on jälkilämmitys patterin termostaatti?

15

13323

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huono valinta

      Pätkii koko ajan kolmosella vaikka on alle -10. Termostaatti täysillä auki. MLP:stä tuleva veden lämpötila about 25-35 astetta riippuen ulkolämpötilasta joten en usko sen riittävän lämmittämään vesipatterin kunnolla. Siksi puhallin pätkii...

      • kieroliero

        Minulla on ilto300 ja tässä ei ole valokennoa vaan termostaatti jolla jäätyminen estetään. Pätkimistä ei voi estää mitenkään. Kirjoitin aiheesta aiemmin kun kone alkoi ensimmäisillä pakkasilla pätkimään.
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=100&conference=4000000000000051&posting=22000000012641758

        Econo-mallin vesipatterissa on myös jäätymissuojaus joka pätkii tuloilmaa jos patterin paluuvesi on alle 10 asteista. Tämä tuskin on sinun koneesi pätkimisen syynä vaan syynä on todennäköisesti kennon jäätymissuoja, joka aiheuttaa pätkimisen. Tämä on iltossa normaalia toimintaa, vaikkakin todella ärsyttävää. Vesipatterin jäätymissuoja taas on varotoimi joka ei normaalisti pitäisi aiheuttaa pätkimistä.

        Onko sinulla valokenno jäätymisenestona(lisävaruste)?


      • Niku
        kieroliero kirjoitti:

        Minulla on ilto300 ja tässä ei ole valokennoa vaan termostaatti jolla jäätyminen estetään. Pätkimistä ei voi estää mitenkään. Kirjoitin aiheesta aiemmin kun kone alkoi ensimmäisillä pakkasilla pätkimään.
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=100&conference=4000000000000051&posting=22000000012641758

        Econo-mallin vesipatterissa on myös jäätymissuojaus joka pätkii tuloilmaa jos patterin paluuvesi on alle 10 asteista. Tämä tuskin on sinun koneesi pätkimisen syynä vaan syynä on todennäköisesti kennon jäätymissuoja, joka aiheuttaa pätkimisen. Tämä on iltossa normaalia toimintaa, vaikkakin todella ärsyttävää. Vesipatterin jäätymissuoja taas on varotoimi joka ei normaalisti pitäisi aiheuttaa pätkimistä.

        Onko sinulla valokenno jäätymisenestona(lisävaruste)?

        Valokennollinen kone on. Onko normaalia että jäteilman torveen tuolla katolla kertyy jäätä?


      • kieroliero
        Niku kirjoitti:

        Valokennollinen kone on. Onko normaalia että jäteilman torveen tuolla katolla kertyy jäätä?

        Jäteilman kosteus on liki 100% joten ei ole harvinaista että poistokanavan pää on kuurassa. Jos jäätä muodostuu paljon, niin se johtuu ehkä puutteellisesta eristyksestä jolloin jäteilma jäähtyy kanavassa.

        Oliko valokennolla oma merkkivalo jossain joka syttyy/sammuu kun valokenno huomaa jäätä kennossa. Tuosta merkkivalosta voit päätellä johtuuko pätkiminen jäätymisestä vai jälkilämmityspatterista.


    • Ilmankiertoakiertoilmaa

      Kokemuksen mukaan (testailtu on) kiertoilmalla on merkitystä juuri sen verran, että ei pätki.
      Kun kieroilman osuus on n. 15% pysyy kone kokoajan käynnissä -24C kelillä 3- nopeudella.
      Tietysti koko järjestelmä pitää olla säädetty ko. kiertoilmamäärälle jotta vaihto on riittävä.

      • kieroliero

        Niissä koneissa mitä minä olen nähnyt, kiertoilma tulee kennon jälkeen eli lähinnä avustaa jälkilämmityksessä. Kiertoilma ei siten voi vaikuttaa mitenkään jäätymiseen.

        Kuulostaa aika mielenkiintoiselta ratkaisulta jos kiertoilma tulisi ennen kennoa. Tämä huonontaisi hyötysuhdetta myös lauhemmilla ilmoilla. Oletko ihan varma tuosta kiertoilmasta? mikä kone oli kyseessä?


      • ilmankiertoakiertoilmaa
        kieroliero kirjoitti:

        Niissä koneissa mitä minä olen nähnyt, kiertoilma tulee kennon jälkeen eli lähinnä avustaa jälkilämmityksessä. Kiertoilma ei siten voi vaikuttaa mitenkään jäätymiseen.

        Kuulostaa aika mielenkiintoiselta ratkaisulta jos kiertoilma tulisi ennen kennoa. Tämä huonontaisi hyötysuhdetta myös lauhemmilla ilmoilla. Oletko ihan varma tuosta kiertoilmasta? mikä kone oli kyseessä?

        Kiertoilma tulee kennon jälkeen (niinkuin pitääkin), pointti on siinä, että kiertoilma osuu kennon jälkeisessä tilassa (ennen suodatinta) jäätymisen haistavaan anturiin ja "huijaa" koneen pysymään päällä.
        -> Ei pätki
        -> Tuloilman lämpötila ok


      • kieroliero
        ilmankiertoakiertoilmaa kirjoitti:

        Kiertoilma tulee kennon jälkeen (niinkuin pitääkin), pointti on siinä, että kiertoilma osuu kennon jälkeisessä tilassa (ennen suodatinta) jäätymisen haistavaan anturiin ja "huijaa" koneen pysymään päällä.
        -> Ei pätki
        -> Tuloilman lämpötila ok

        Ilto300:ssa jäätymissuojaanturi on toisella puolella kennoa eli jäteilmapuolella. Tuossa 440:ssa näyttää olevan tulopuolella. Aika erikoinen viritys. Eikö kenno jäädy kun kone ei pätki? poistoilman kosteus täyttää kennon ja mikään ei sulata sitä jos tuloa ei pätkitä.

        Yksi syy pätkimättömyyteen voi olla tuloilman määrä. Jos poiston määrä on huomattavasti suurempi kuin tulon niin silloin pätkimistä ei esiinny, koska hyötysuhde muuttuu. Kun kiertoilman määräksi säädetään 15% tuloilmasta, niin onko poistoilman määräksi samalla säädetty n. 90% tuloilman määrästä? Eli esim. tulo 50l/s, josta ulkoa tulee n.42l/s, kiertoilmaa 8l/s ja poisto 45l/s.


        http://www.ilto.fi/dokumentit/Ilto440_kayttoohje.pdf


      • onpa fiksua
        ilmankiertoakiertoilmaa kirjoitti:

        Kiertoilma tulee kennon jälkeen (niinkuin pitääkin), pointti on siinä, että kiertoilma osuu kennon jälkeisessä tilassa (ennen suodatinta) jäätymisen haistavaan anturiin ja "huijaa" koneen pysymään päällä.
        -> Ei pätki
        -> Tuloilman lämpötila ok

        eiköhän se anturinkin tehtävä ole tärkeä siinä koneessa (suojata konetta umpeenjäätymiseltä ja kärtsäykseltä)

        onpa tosi järkevää "huijata" sitä

        huijaat lähinnä itseltäsi lompakoista seteleitä...


      • Puhuli
        kieroliero kirjoitti:

        Ilto300:ssa jäätymissuojaanturi on toisella puolella kennoa eli jäteilmapuolella. Tuossa 440:ssa näyttää olevan tulopuolella. Aika erikoinen viritys. Eikö kenno jäädy kun kone ei pätki? poistoilman kosteus täyttää kennon ja mikään ei sulata sitä jos tuloa ei pätkitä.

        Yksi syy pätkimättömyyteen voi olla tuloilman määrä. Jos poiston määrä on huomattavasti suurempi kuin tulon niin silloin pätkimistä ei esiinny, koska hyötysuhde muuttuu. Kun kiertoilman määräksi säädetään 15% tuloilmasta, niin onko poistoilman määräksi samalla säädetty n. 90% tuloilman määrästä? Eli esim. tulo 50l/s, josta ulkoa tulee n.42l/s, kiertoilmaa 8l/s ja poisto 45l/s.


        http://www.ilto.fi/dokumentit/Ilto440_kayttoohje.pdf

        Siis p.o. säädetty s.e. poistoilma 110% tuloilmasta ja syntyy alipine.


    • Enervent

      Toimii, kuin junan vessa. Tuossa -15 asteen pakkasessa mittasin tuloilman lämmöksi 15. Sisäilma 20 astetta. (persaukinen malli ilman jälkilämmitystä)

      Eipä tosiaan mitään ongelmia. Tylsä kone.

      • Enervent

        Niin unohtui mainita, että kone on Enervent ltr3


      • Hajuton
        Enervent kirjoitti:

        Niin unohtui mainita, että kone on Enervent ltr3

        Tänne astin haisee kakka!


    • poppipekka

      Itellä ratkes ilto 440 econon pätkimisongelma. Vesikiertoisen jälkilämmityspatterin termostaatin venttiili oli jumittunu, eikä siksi vesikierto patterissa ollut riittävää ja jäätymisenesto katkoi jo ennen pakkaskelejä. Herkistys ja voitelu, nyt toimii!

      • Odota muutama kk

        Tuo vaikuttaa vain tuloilman jälkilämmitykseen nimensä mukaisesti. Kun pakkaset alkavat, niin pätkimistä estää etuvastus (etulämmitys). Se nostaa raitisilman lämpötilaa, jotta jäteilma ei pääse pakkasen puolelle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      225
      7047
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      45
      1315
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      29
      1128
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      921
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      49
      895
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      62
      877
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      96
      856
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      811
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      776
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      763
    Aihe