imetysaika/kerta

Äiti05

Kuinka kauan imetätte lastanne kerrallaan?Imetättekö molemmista rinnoista? Nukahtaako lapsi rinnalle? Itselläni on nyt 3 viikon ikäinen tyttö ja imetykseen saattaa mennä aikaa parikin tuntia... Välillä vaihdetaan rintaa, joskus useamman kerrankin. Imetyksen aikana/jälkeen neitillä kipristelee mahaa. Mietin, että onko syynä ilmavaivat vai se, ettei tyttö saa rinnoistani tarpeeksi maitoa. Mahakipristelyt haittaa nukahtamista ja nukkumista. Erityisesti olisi kiva kuulla kokemuksia samanikäisten lasten äideiltä, mutta myös muilta.

10

8499

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä täällä

Minulla on neliviikkoinen poitsu ja neuvolassa minulle sanottiin, että vauva imee rinnan tyhjäksi 15-20 minuutissa. Lopun imemisajan se siis "tilailee" lisää syötävää ja imee ihan huvin vuoksi vain. Minä en pidä poikaa rinnalla tuntitolkulla juuri sen huvituksen takia...

• maya.p

moikka! muista ainakin röyhtäyttää vauvaa, kesken syötönkin olisi hyvä röyhtäyttää ilmakuplat pois. röyhtäyttämisen kanssa kannattaa olla kärsivällinen, saattaa kestää 10 minuuttia ennenkuin kupla tulee ulos. se kumminkin helpottaa vauvan oloa ja syömistä voi jatkaa ilman kiemurtelua ja äkkäilyä.
      meidän tyttö on kohta 3 kk ja imetyskerta kestää yleensä n.10-20 minuuttia. syötän yleensä vain toisesta rinnasta. rinnasta vauva imee aina ensin etumaidon,joka on laimeata maitoa. sen jälkeen alkaa tulla rasvaisempaa maitoa, joka täyttää vauvan masun paremmin ja pitää nälkää poissa kauemmin. jos vauva imee kummastakin rinnasta nuo laimeat etumaidot,pikkuiselle tulee nälkä nopeammin ja imetysväli pienenee.

• äippä

Minulla on nyt kaksi lasta, tyttö 1v 10kk ja poika 4kk. Tytön kanssa vietin sängyssä kaikki illat useita tunteja putkeen.. tyttö oli muutoinkin paljon hankalampi, huusi illat jos ei saanut olla vieressäni tissillä, ja joskus huusi vaikka saikin olla siinä. Tyttö ei koskaan oppinut syömään tuttia, eikä tuttipullollakaan onnistuttu syöttämään vasta kun lopetin imetyksen tytön ollessa 7,5kk ikäinen.

Poika on ollut tähän asti ainakin aivan erilainen. Olen yrittänyt alusta asti opettaa pojan syömään myös tuttia, jonka annan hänelle kun hän mielestäni lopettaa varsinaisen syömisen (n.10-15min, rinnastani tulee aika runsaasti maitoa, ja syötän vain yhden rinnan syöttökerralla, ellen tunne että rinnat ovat selvästi tyhjät) ja siirtyy vain nautiskelemaan läheisyydestäni :P Joskus vauvani vain haluaa pienen turvallisen hetken jolloin hän saattaa syödä vain muutaman minuutin ja on jälleen aurinkoinen oma itsensä. (Imetysasiantuntijat tosin ovat sitä mieltä että olisi parempi jos tuttia ei oteta käyttöön vielä vauvan ensimmäisenä elinkuukautena) En tiedä johtuuko tästä että poikani on ollut paljon tyytyväisempi, mutta luulen niin. Pienillä vauvoilla voi tulla minun käsitykseni mukaan myös vatsavaivoja siitä kun he syövät jatkuvasti eikä ole varsinaisia syöntivälejä. Ja ennenkaikkea tämä on minun mielenterveydelleni ollut paljon helpompaa vauva-aikaa kun en ole ollut sidottu sänkyyn joka ilta useiksi tunneisi moniksi kuukausiksi.

Jokainen äiti kuitenkin tuntee oman lapsensa parhaiten ja toinen tapa toimii toisella ja toisella taas ei.. yritimmehän ensimmäisenkin lapsen kanssa kovasti opetella toisia tapoja mutta ne eivät vaan onnistuneet meillä.

Tästä tuli todella epäselvä selostus mutta toivottavasti saatte selvän. Hauskaa iltaa sinne kaikille imeväisten vanhemmille : )

• äiti06
        äippä kirjoitti:

Minulla on nyt kaksi lasta, tyttö 1v 10kk ja poika 4kk. Tytön kanssa vietin sängyssä kaikki illat useita tunteja putkeen.. tyttö oli muutoinkin paljon hankalampi, huusi illat jos ei saanut olla vieressäni tissillä, ja joskus huusi vaikka saikin olla siinä. Tyttö ei koskaan oppinut syömään tuttia, eikä tuttipullollakaan onnistuttu syöttämään vasta kun lopetin imetyksen tytön ollessa 7,5kk ikäinen.

Poika on ollut tähän asti ainakin aivan erilainen. Olen yrittänyt alusta asti opettaa pojan syömään myös tuttia, jonka annan hänelle kun hän mielestäni lopettaa varsinaisen syömisen (n.10-15min, rinnastani tulee aika runsaasti maitoa, ja syötän vain yhden rinnan syöttökerralla, ellen tunne että rinnat ovat selvästi tyhjät) ja siirtyy vain nautiskelemaan läheisyydestäni :P Joskus vauvani vain haluaa pienen turvallisen hetken jolloin hän saattaa syödä vain muutaman minuutin ja on jälleen aurinkoinen oma itsensä. (Imetysasiantuntijat tosin ovat sitä mieltä että olisi parempi jos tuttia ei oteta käyttöön vielä vauvan ensimmäisenä elinkuukautena) En tiedä johtuuko tästä että poikani on ollut paljon tyytyväisempi, mutta luulen niin. Pienillä vauvoilla voi tulla minun käsitykseni mukaan myös vatsavaivoja siitä kun he syövät jatkuvasti eikä ole varsinaisia syöntivälejä. Ja ennenkaikkea tämä on minun mielenterveydelleni ollut paljon helpompaa vauva-aikaa kun en ole ollut sidottu sänkyyn joka ilta useiksi tunneisi moniksi kuukausiksi.

Jokainen äiti kuitenkin tuntee oman lapsensa parhaiten ja toinen tapa toimii toisella ja toisella taas ei.. yritimmehän ensimmäisenkin lapsen kanssa kovasti opetella toisia tapoja mutta ne eivät vaan onnistuneet meillä.

Tästä tuli todella epäselvä selostus mutta toivottavasti saatte selvän. Hauskaa iltaa sinne kaikille imeväisten vanhemmille : )

Meidän vauva myös aluksi oli tosi paljon rinnalla, välillä tuntikausia.Kuukauden ikäisenä tasaantui, ja nykyään viipyy rinnalla n.20-30 minuuttia tällä hetkellä 2 kuukauden ikäinen.Joten voimia ja malttia teille!

• pikku-myy

Meidän poika söi ensimmäiset viikot myös tuntikausia. Neuvolasta käskettiin kokeilemaan 3 tunnin välein syöttämistä, mutta poika huusi naama punaisena ellei saanut tissiä. Mieluummin sitten imetin kuin kuuntelin huutoa. 3 viikon ikäisenä alkoi koliikki, johon ei auttanut muu kuin imetys. Niinpä istuin illat imettämässä ja välillä kanniskelemassa huutavaa poikaa...

• osittaisimettäjä

Minulla 6 viikon ikäinen vauva, ei ole täysimetyksellä, mutta kerronpa kumminkin.

Alussa imetin kumpaakin rintaa n. puoli tuntia kerrallaan ja päälle sitten vielä tuttelia. Öisin näin pitkät imetykset olivat melko rankkoja, joten vähensin yöimetysten kestoa 5-10 minuuttiin per rinta. Korvikkeen määrä ei ole noussut tämän myötä, päinvastoin laskenut vaikka vauvan ravinnontarve on tietysti kasvanut, joten ilmeisesti vauva saa hyvin maitoa jo 5 minuutissa. Myöskään syöntivälien määrä ei ole tihentynyt lyhyempien yöimetysten seurauksena.

• kutakin

Meidän poitsu söi myös tuntikausia alussa ja täytyy sanoa, että se kyllä kävi välillä hermoille, varsinkin yöllä. Sitkeästi kuitenkin imetin ja nyt kun poika on 3kk, niin ruokailu kestää n.15min.

• tara

Meitin vauva on lähes 3-viikkoinen. Hän imee 5-30 min, eli jos on nukkunut 3 tuntia, niin imuttelee yleensä ahnaasti sen 30 min yhtä tissiä. Jos vaipanvaihdon jälkeen ei oikein olekaan nälkä, se imuttelee vain 5 min ja verkkaisesti. Eli vaihtelua on. Jos se imee 30 min samaa tissiä ja kitisee vähän ajan päästä tissiä uudelleen, tarjoan toista tissiä. Jos se imuttaa ainoastaan 10 min ja kitisee vähän ajan kuluttua tissiä uudelleen, tarjoan samaa tissiä, jotta se saisi sitä takamaitoa, mikä pitää paremmin nälän poissa. Näin ollaan hyvin pärjäilty!

• äiti 95 ja 97

minulla olimaitoa niin valtavasti, että oli imetettävä aluksi katse tiukasti kellossa. JOs vauva ehti imeä keskittymiseni herpaantumisen vuoksi enemmän kuin 5 min. hän tuli niin täyteen, että kun nostin häntä röyhtäisemään maidot lensivät kaarella ulos. Kun osasin lopettaa ajoissa soppa pysyi sisällä... myöhemmin vauva imi pidempiä aikoja. Taitaa olla nuo imetysajat aika tapauskohtaisia.

• ääpee

Kyllä tuo pitkä syöttöaika on aika normaalia alussa. Tasaantuu kun ikää karttuu. Jos tuntuu, että mahakipuja, niin hae apteekista cuplatonia, niin mahakivut helpottaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      93
      1438
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1400
    3. 76
      1175
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1125
    5. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      985
    6. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      83
      979
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      952
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      905
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      78
      888
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe