HEi! Minulla on ongelma joka koskee kääpiökaniani. Pari viikkoa ennen joulua se jouduttiin viemään eläinlääkärille kun huomattiin että se piti päätään todella pahasti kallellaan oikealle, kuin olisi roikottanut sitä, eikä meinannut aina pysyä pystyssä vaan lattialle laskettaessa saattoi alkaa vain pyörimään (kierimään). Eläinlääkäri tutki sen ja epäili sisäkorvan tulehdusta ja määräsi korvatippoja ja antibiottiliuosta hiivan varalta. Kuuri kesti 10pv. Kanini toipui hyvin. Sen jälkeen ei ollut merkkiäkään korvatulehduksesta. Noin viikko kuurin jälkeen alkoi kanini pää kallistua vasemmalle ja seurattuani sitä, aloitin samojen lääkkeiden annon ja annoin sitä 7pv. Siitäkin toipui hyvin eikä enää kallistanut päätään. Nyt se on ollut melkein kolme viikkoa hyvässä kunnossa sen viimeisimmän lääkekuurin jälkeen ja nyt alkoi näkyä merkkejä että pää lähtee kallistumaan oikealle, taas. Osaako joku sanoa voiko tämä olla jotain muutakin kuin korvatulehdusta vai kannattaako ottaa yhteyttä eläinlääkäriin? Jotenkin tuntuisi et jos taas pitäis aloittaa sama lääkekuuri niin loppuuko tämä koskaan(?)
Voiko olla myös syynä se että kanini toinen häkin nurkkaus oli vetoinen kunnes tänään laitoin häkin niin ettei enää vedä?
Olisin kiitollinen jos joku osaisi sanoa jotain ongelmaani. Ei vittuiluja kiitos.
Kiitoksia etukäteen! :)
Korvatulehdus(ko?)
11
3492
Vastaukset
- niin..
se saattaa johtua siitä et häkkiin on käyny veto mut se kyllä saattaa olla vakavampaaki.
kaneilla on nimittäin sellanen aika yleinen erittäin vakava tauti pasteurelloosi, joka saattaa oireilla tuollain. sillon ois hyvä viedä se lääkäriin, koska se tauti voi viedä hengen. onko sillä mitään muita oireita? mahan alus märkä? silmät vuotaa? nenä vuotaa? aivastelee? on jotenki poissaoleva ja ei jaksa mitään? koska monesti tuo tauti aiheuttaa muitaki tulehduksia ja flunssan oireita.
mä sanoisin et jos susta yhtään tuntuu et se on taas kipee ja kallistelee sitä päätä ja kävelee miten sattuu niin vie se lääkäriin. ei siitä ainakaan haittaa oo ja saa itse mielenrauhan jos sillä ei ole mikään.- Hermanni75
Korvatulehdukselta tuo kuulostaa, ei ole mennyt vaan ohi, koska uusiutuu.
Nyt ois varmaan aika vahvemman antibiootin.
Meillä meni miedommalla (Ditrimillä) ohi, mutta ellei olisi mennyt, olisi siirrytty vahvempaan (oisko ollut Baytril -> EN MENE VANNOMAAN).
Mutta jos omalla lääkärilläsi ei ole enää keinoja, voisi ainakin soittaa jonnekin toiseen kaupunkiin kokeneemmalle ? Joo, kiitoksia! Kyllä sillä vuotaa jollakin lailla nuo silmät. On vuotanu jo aika pitkän aikaa. Sillai että ne on silmäkulmista aina märät ja puhistan säännöllisesti niitä. Se on tosi reipas mut jostain syystä rakastaa istua patterin vieressä(?) Ja se kallistuminen alkoi näkyä taas tänä aamuna. Tosi virkee ja utelias se on muuten. Ihme kun eläinlääkäri ei maininnut mitään tuollaisesta. Se vain epäili näytteiden perusteella hiivaa mut ei muuta. Ja minä ajattelin taasen heti ensimmäisenä kaatumatautia kun olen kuullut sellaisesta. Mut ei se ole mitenkään erikoisemmin kaatuillut kuin silloin kun se tulehdus oli tosi paha ennen joulua.
Minkälainen tuo pasteurelloosi tauti sitten on?
Suojasin sen häkin nurkan vedolta, kun se veto tulee viereisestä huoneesta (siellä on noin 18 astetta kun mun huoneessa jossa kani on on n 23 astetta) siinä tuntee selvästi sen vedon. Huomenna minulla on mahdollisuus siirtää häkki eripaikkaan. Se on kyl jännä et tuota kallistumista ei ilmene muulloin kuin silloin kun Vili kanini pysähtyy, silloin sen pää pikkuhiljaa lähtee kallistumaan, mut se ei vielä kallistu pahasti. Pitää kahtoa huomenna miten tilanne muuttuu.
Apaattisuudesta en niin tiedä kun sen veli jonka kanssa se on elänyt koko ikänsä samassa häkissä kuoli viime lauantaina ja sitä se etsi aika kiihkeesti muutaman päivän ja välillä oli apaattisen näkönen.
Kiitoksia kumminkin vastauksestasi!! :DHermanni75 kirjoitti:
Korvatulehdukselta tuo kuulostaa, ei ole mennyt vaan ohi, koska uusiutuu.
Nyt ois varmaan aika vahvemman antibiootin.
Meillä meni miedommalla (Ditrimillä) ohi, mutta ellei olisi mennyt, olisi siirrytty vahvempaan (oisko ollut Baytril -> EN MENE VANNOMAAN).
Mutta jos omalla lääkärilläsi ei ole enää keinoja, voisi ainakin soittaa jonnekin toiseen kaupunkiin kokeneemmalle ?Pitää seurata tilanetta ja varmasti otan yhteyttä eläinlääkäriin vielä jos tilanne pahenee, on tässä kaupuingissa onneksi kaksi eläinlääkäriä josta vasta toisen luona olen käynyt.
- Hermanni75
Acitas kirjoitti:
Joo, kiitoksia! Kyllä sillä vuotaa jollakin lailla nuo silmät. On vuotanu jo aika pitkän aikaa. Sillai että ne on silmäkulmista aina märät ja puhistan säännöllisesti niitä. Se on tosi reipas mut jostain syystä rakastaa istua patterin vieressä(?) Ja se kallistuminen alkoi näkyä taas tänä aamuna. Tosi virkee ja utelias se on muuten. Ihme kun eläinlääkäri ei maininnut mitään tuollaisesta. Se vain epäili näytteiden perusteella hiivaa mut ei muuta. Ja minä ajattelin taasen heti ensimmäisenä kaatumatautia kun olen kuullut sellaisesta. Mut ei se ole mitenkään erikoisemmin kaatuillut kuin silloin kun se tulehdus oli tosi paha ennen joulua.
Minkälainen tuo pasteurelloosi tauti sitten on?
Suojasin sen häkin nurkan vedolta, kun se veto tulee viereisestä huoneesta (siellä on noin 18 astetta kun mun huoneessa jossa kani on on n 23 astetta) siinä tuntee selvästi sen vedon. Huomenna minulla on mahdollisuus siirtää häkki eripaikkaan. Se on kyl jännä et tuota kallistumista ei ilmene muulloin kuin silloin kun Vili kanini pysähtyy, silloin sen pää pikkuhiljaa lähtee kallistumaan, mut se ei vielä kallistu pahasti. Pitää kahtoa huomenna miten tilanne muuttuu.
Apaattisuudesta en niin tiedä kun sen veli jonka kanssa se on elänyt koko ikänsä samassa häkissä kuoli viime lauantaina ja sitä se etsi aika kiihkeesti muutaman päivän ja välillä oli apaattisen näkönen.
Kiitoksia kumminkin vastauksestasi!! :DSivulta 99 etiäpäin on pasteurelloosista. Muutenkin hyvä opus lukaista.
http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/ela/sarjat/oppimateriaalia/2/eksootti.pdf
- Nimetön
Kanini meni niin huonoon kuntoon tänään että alkoi vaan pyörimään kun nosti sen tai jos se itse yritti liikkelle joten vein sen eläinlääkärille. Se vaan kouristi jäseniään eikä löytänyt jalkoja millään alle ja kääntyi ainoastaan yhdelle kyljelle. Eläinlääkäri epäili aivo kalvon tulehdusta ja antoi piikkinä nestettä sekä jotain antibiottia. Muutaman tunnin kanini vaan makasi ja kouristeli kunnes yhtäkkiä vain nousi ja oli täysin virkee ja kunnossa, mitä nyt että pää on vielä hiukan kallelleen oikealle.
Joten kiitoksia kaikille jotka viitsitte vastata ja auttaa!! Hyvää talven jatkoa!!! :D- Hermanni75
Edelleen veikkaan korvatulehdusta, nyt se vaivaa sisäkorvaa, joka vaikuttaa tasapainoon.
Meidän korvatulehdustapauksessa oireet samanlaiset (tasapainohäiriöt ja pään kallistuminen). Antibioottikuuri oli muistaakseni 2 viikon pituinen ja vasta reilun viikon päästä pää rupesi oikenemaan.
Kai te saitte antibioottikuurin mukaan ? Tulehdus ois hyvä saada nyt viimein kuriin... Hermanni75 kirjoitti:
Edelleen veikkaan korvatulehdusta, nyt se vaivaa sisäkorvaa, joka vaikuttaa tasapainoon.
Meidän korvatulehdustapauksessa oireet samanlaiset (tasapainohäiriöt ja pään kallistuminen). Antibioottikuuri oli muistaakseni 2 viikon pituinen ja vasta reilun viikon päästä pää rupesi oikenemaan.
Kai te saitte antibioottikuurin mukaan ? Tulehdus ois hyvä saada nyt viimein kuriin...Saatiin joo antibiootti kuuri, se tosin kestää vain kuusi päivää. Jännä juttu vaan et kun veimme kanin lääkärille niin lääkäri kyllä yritti parhaansa mutta ei silti uskonut paljon sen selviytymiseen ja kumminkin se vain virkosi ja on nyt niinkuin mitään ei olisi tapahtunut, mitä nyt pää on vielä hiukan kallellaan.
- antibiootit..
Acitas kirjoitti:
Saatiin joo antibiootti kuuri, se tosin kestää vain kuusi päivää. Jännä juttu vaan et kun veimme kanin lääkärille niin lääkäri kyllä yritti parhaansa mutta ei silti uskonut paljon sen selviytymiseen ja kumminkin se vain virkosi ja on nyt niinkuin mitään ei olisi tapahtunut, mitä nyt pää on vielä hiukan kallellaan.
kuuri maksaa?? kyselen kaikkea jo etu käteen ennenkuin otan kanin:) että ei tarvitse sitten voivotella kun on esim.kanilla korvatulehdus.
- sip-su
antibiootit.. kirjoitti:
kuuri maksaa?? kyselen kaikkea jo etu käteen ennenkuin otan kanin:) että ei tarvitse sitten voivotella kun on esim.kanilla korvatulehdus.
..mutta yleensä lääkkeet maksavat siinä kympin pintaan. Kallis ja välttämätön osio sairastapauksissa on se lääkärinpalkkio, sekä jälkitarkastus, joka juuri esim. korvatulehdustapauksissa usein määrätään. Sairastapauksissa saa varautua 50-100 euron menoon ns. pikkujutuissakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124460MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar872293Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5611758Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1011481- 71171
Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671167Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331108Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt219980Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o61918Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3908