Oletteko te hyvät Passatin omistajat asentaneet autoonne lisävaloja? Jos olette, niin minkälaisia ja miten olette ne kiinnittäneet? Oletteko poranneet ne suoraan purkuriin vai oletteko käyttäneet ns. asennusrautoja yms?
Itselläni nimittäin olisi aikomus laittaa Passattiini(-99) lisäpitkät joten vinkit olisi paikallaan.
PASSAT + LISÄVALOT
23
8203
Vastaukset
- Octavisti
Eihän Octavia ole Passat, mutta serkku kuitenkin... Skodaan väänsin ite ruostumattomasta n.5mm:n teräksestä "kulmaraudat" (pirunmoinen homma kotikonstein!), jotka sain kiinnitettyä pulteilla aika kätevästi puskuriin. Alapäähän 2kpl 5mm:n ruostumatonta pulttia ja lisäksi ylemmäs taitekohdan juureen 2 pulttia. Raudat tulevat puskurin ja maskin välistä ulos. Musta Biltema-maali päälle (musta autokin). En tiä miten Passatissa, mutta Skodassa koko maski nousee konepellin mukana, joten lyhdyt piti viedä aika etäälle keulasta.
Toivottavasti Passatin puskuriratkaisu on samanlainen :).
Sähkötyöt on vielä tekemättä, ja vinkkejä otan vastaan! En siis ole päässyt vielä pitkiä kokeilemaan, joten en ole varma tuliko raudoista tarpeeksi tukevat, vai pitääkö laittaa vielä ylätukia. Corollaan tein aikanaan samalla systeemillä, mutta teräs oli vielä vahvempaa (ei tarvinnut itse vääntää). - Antti
maskiin saa nättejä muovi kiinnitimiä,erittäin helppo laittaa,ja ei jätä jälkiä,jos joskus poistaa,ylätuki,konepelti ylös ja siihen poikki peltiin(vaikka alapuolellekkin),ylätuessa kätevät korkeus-säädöt(mutteria löysätään ja putki menee toisen sisään(siisti ja hyvä)
Rele akun puolelle,akusta syöttövirta 15 A sulake,releeltä päävirta jatkuu valoille,molemmat yhteen,veto releeltä pitkänvalon lampun juuresta rosvoliittimellä,maatos releelta ohjaamoon sinne katkaisin josta toinen johto maattaa - passat
laittako lisävaloja passattiin. Menee passatin hieno ulkonäkö täysin pilalle, kun keulalla on jotku naurettavan näköiset hellan lisäpikät. Minusta olisi ehdottomasti järkevin ratkaisu laittaa auton omiin pitkiin 100w polttimot jos muuten ei näe tarpeeksi.
- Antti
Ei kestä,johdotus,ovat jo muutoinkin tiukilla,se on helppo todeta:valot päälle ja mittarilla mitataan jännite ero akun ja lampun kannasta jos yli 0,5V on jo liikaa.Ainoa mahdollisuus on vahvistaa elikkä:laitetaan 2 relettä kummallekkin lampulle oma,niin ei sotke alkuperäistä piiriä,päävirrat akun -lähivalo siihen vain entisen rinnalle,releen veto myös lampun kannasta(lähivalo)toinen johto maihin,pitkillä sama homma(joka lampulle oma rele)
- Emppu
Antti kirjoitti:
Ei kestä,johdotus,ovat jo muutoinkin tiukilla,se on helppo todeta:valot päälle ja mittarilla mitataan jännite ero akun ja lampun kannasta jos yli 0,5V on jo liikaa.Ainoa mahdollisuus on vahvistaa elikkä:laitetaan 2 relettä kummallekkin lampulle oma,niin ei sotke alkuperäistä piiriä,päävirrat akun -lähivalo siihen vain entisen rinnalle,releen veto myös lampun kannasta(lähivalo)toinen johto maihin,pitkillä sama homma(joka lampulle oma rele)
Niinkin voi käydä, että tehokkaammilla polttimoilla valoteho jopa vähenee, koska jännitehäviöt lisääntyy, jos siis johdotusta ei ole vahvistettu. Tossa edellä siihen onkin ihan hyvät ohjeet, johtimien paksuus saisi olla ainakin 4mm2
- tema
Jos joku tietää kestääkö umpiot 100W kunnon johdoilla niin kertokaa, mutta itte en kokeilis ja uudet " 50%lisää valoa" polttimot on hyviä vaikka ei ihan täysin lupauksia lunastakaan. Hellalta löytyy paisuntatappisarja moniin malleihin jolloin puskuriin pitäisi olla helppo kiinnittää. Ja ylätuet EHDOTTOMASTI, jos on vähänkään kookkaampi.
- Bosch !
Sinuna käyttäisin valmista asennusrautaa joka tulee rekisterikilven alle.maksaa noin 7,5 euroa (ainakin itselläni maksoi). Se on tosi helppo asentaa , ei ylimääräisiä reikiä puskuriin.Sitten vielä hyvät tukitagot , etteivät valot pääse tärisemään.Ainakin itselläni seatissa toimii tosi hyvin!Älä ihmeessä laita alkuperäisiin valoihin yhtään suurempia polttimoita kuin valmistaja sallii !!! Se voi tulla kalliiksi sillä johdot on mitoitettu nykyautoissa " normaalipolttimoille".Lisävaloihinhan voi sitten laittaa " suurempiakin " polttimoita.Itse käytän tällähetkellä H3-polttimoita , joiden teho on 130w(normalihan on 55w)Tietysti lisävalojen johdotukset pitää silloin olla vahvemmat ja sulakkeeksi noin 25 A:n sulake.Parhaimmat valot ovat meilestäni ovat Boschin rallye 225 (pyöreä valo)ja profi 210 (kantikas valo) ja ovat vielä kaikenlisäksi edullisempia kuin esim. hellan vastaavat lamput. Jos vielä jotain kysyttävää niin kysy ihmeessä !!
- MOK
Nykyautoissa alkaa jo olla sen verran hyvät valot, että huonojen lisävalojen takia ei kannata johtoja ryhtyä vetämään ja reikiä tekemään auton keulaan - lopputulos nimittäin saattaa olla, ettei lisävaloista paljon apua olekaan. Lisäksi nykyautojen keulat ovat sen verran pyöreitä ja luiskia, että auton ulkonäkökin saattaa lisävalojen myötä muuttua melko järkyttäväksi .
Jos siis lisäpitkiä autoosi laitat, niin kunnolliset valot sitten. Pyöreät valot ovat yleensä parhaita. TM:n testin mukaan mm. Bosh Touring 165 ja Bosh Touring 190 olivat viiden tähden valoja. Tuosta satakuusvitosesta on omaakin kokemusta: tukeva muovikuori (ei kovin nätti), pitkä ja leveä valokeila ja kohtuullinen hinta sarjana. Kanttisista valoista Cibieltä taitaa löytyä parhaat lisäpitkät.
Niiden ylisuurien polttimoiden käytöä ainakaan auton omissa umpioissa en itse aio ryhtyä kokeilemaan - se on nimittäin jumalattoman kuuma. Ilmavirta onneksi jäähdyttää, mutta paikallaan ei kovin pitkään kannata satavattisia polttaa - umpio sulaa! - Octavisti
Jos tuolla rahalla saa tukevat asennusraudat, niin ilman muuta ostoksille! Itsellä meni pari iltaa, kun tein raudat ja kytkin valot. Mutta kyllä nyt kelpaa. Ylätukia ei tarvita. Soratiellä valot hieman tärisee pahemmissa paikoissa, mutta ei häiritsevästi. Raudat väänsin 4mm:n teräksestä. Työlästä oli myös johdon veto katkaisijalle konehuoneesta matkustamoon, mutta parin tunnin ihmettelyn ja ähellyksen jälkeen löytyi pieni reikä, josta johdon sai pujotettua.
Valot on siis Hellan Rallye1000FF, ja voin suositella. Valoteho lisääntyi huikeasti. Vielä jos uskaltaisi joskus vaihtaa tehokkaammat polttimot 55w:n tilalle. - MOK
Octavisti kirjoitti:
Jos tuolla rahalla saa tukevat asennusraudat, niin ilman muuta ostoksille! Itsellä meni pari iltaa, kun tein raudat ja kytkin valot. Mutta kyllä nyt kelpaa. Ylätukia ei tarvita. Soratiellä valot hieman tärisee pahemmissa paikoissa, mutta ei häiritsevästi. Raudat väänsin 4mm:n teräksestä. Työlästä oli myös johdon veto katkaisijalle konehuoneesta matkustamoon, mutta parin tunnin ihmettelyn ja ähellyksen jälkeen löytyi pieni reikä, josta johdon sai pujotettua.
Valot on siis Hellan Rallye1000FF, ja voin suositella. Valoteho lisääntyi huikeasti. Vielä jos uskaltaisi joskus vaihtaa tehokkaammat polttimot 55w:n tilalle.Hyvät valot olet autoosi laittanut, kelpaa kyllä pimeällä ajella!
Ainakin Cibie lupaa omilla nettisivuillaan (www.cibie.net) joillekin malleilleen käyttää 100 watin polttimoita. En ole muiden valmistajien nettisivuja käynyt niin tarkkaan selaamassa. Laillisethan satavattiset eivät ole, mutta en ole koskaan kuullut polttimoita kenenkään syynäävän... - Antti
MOK kirjoitti:
Hyvät valot olet autoosi laittanut, kelpaa kyllä pimeällä ajella!
Ainakin Cibie lupaa omilla nettisivuillaan (www.cibie.net) joillekin malleilleen käyttää 100 watin polttimoita. En ole muiden valmistajien nettisivuja käynyt niin tarkkaan selaamassa. Laillisethan satavattiset eivät ole, mutta en ole koskaan kuullut polttimoita kenenkään syynäävän...Muistaa,että 100W saa asentaa,mutta yleisellä tiellä ei saa käyttää,onnettomuustapauksissa katsotaanko osa syylliseksi,mene ja tiedä
- Octavisti
Antti kirjoitti:
Muistaa,että 100W saa asentaa,mutta yleisellä tiellä ei saa käyttää,onnettomuustapauksissa katsotaanko osa syylliseksi,mene ja tiedä
Kyllä 55 wattisillakin näkee hienosti,
mutta sanoisin, ettei koskaan ole liikaa valoa,
ja etenkään syksyllä. Ikinä en ole "laittomia"
valoja käyttänyt ja kaverin Toiotassa 100 wattisista
ei näytä juurikaan olevan hyötyä (piuhojen vaihto
voisi auttaa asiaa), joten jää nähtäväksi tuleeko
bulppeja vaihdettua. - asentaja vaan
Octavisti kirjoitti:
Kyllä 55 wattisillakin näkee hienosti,
mutta sanoisin, ettei koskaan ole liikaa valoa,
ja etenkään syksyllä. Ikinä en ole "laittomia"
valoja käyttänyt ja kaverin Toiotassa 100 wattisista
ei näytä juurikaan olevan hyötyä (piuhojen vaihto
voisi auttaa asiaa), joten jää nähtäväksi tuleeko
bulppeja vaihdettua.Miten paksuja piuhoja ootte käyttänyt virran vetämiseen akulta releelle ja releeltä valoille? Hellan sarjassa tuli mukana 8m 1.5 neliön piuhaa, eikö minimi oo kuitenkin 2.5 neliöistä?
- MOK
asentaja vaan kirjoitti:
Miten paksuja piuhoja ootte käyttänyt virran vetämiseen akulta releelle ja releeltä valoille? Hellan sarjassa tuli mukana 8m 1.5 neliön piuhaa, eikö minimi oo kuitenkin 2.5 neliöistä?
2,5 mm2 piuha on minimi, itse vedin 4,00 mm2 piuhalla. Piuhan paksuus riippuu hiukan myös siitä, kuinka pitkästi johtoa tulee. Paksun johdon käytössä ongelmana tahtoo olla liittimien ja sulakepesien sopivuus/sopimattomuus. Valosarjan mukana tuleva johto on hyvää herätevirtajohtoa, muualle sitä ei kannata käyttää.
Kun pitkien valojen tehoa parannetaan, niin pitäisi tietysti muistaa, ettei lähivalojen ja kaukovalojen valaistusero saa olla liian suuri. Sekään ei ole hyvä, jos puolivaloilla ei sitten itsekään näe mitään kun silmä on tottunut valtavaan valomäärään pitkillä valoilla. Tästä syystä olen sitä mieltä, että hyvät lisäpitkät laillisilla polttimoilla varustettuna ovat riittävän hyvät. - Octavisti
asentaja vaan kirjoitti:
Miten paksuja piuhoja ootte käyttänyt virran vetämiseen akulta releelle ja releeltä valoille? Hellan sarjassa tuli mukana 8m 1.5 neliön piuhaa, eikö minimi oo kuitenkin 2.5 neliöistä?
Akulta releelle vedin 6neliöistä, mutta se on ehkä jo vähän liioittelua. Muut on 4neliön piuhaa. Releen sain aivan lisävalojen taakse, siis konehuoneen puolelle tietysti, joten kaikki vedot on hyvin lyhyitä, max 1 metri. No poikkeuksen tekee hyttiin katkaisijalle vedetty piuha, mutta sen pituudellahan ei ole merkitystäkään, koska kytkee vain releelle menevää maata.
- MOK
Octavisti kirjoitti:
Akulta releelle vedin 6neliöistä, mutta se on ehkä jo vähän liioittelua. Muut on 4neliön piuhaa. Releen sain aivan lisävalojen taakse, siis konehuoneen puolelle tietysti, joten kaikki vedot on hyvin lyhyitä, max 1 metri. No poikkeuksen tekee hyttiin katkaisijalle vedetty piuha, mutta sen pituudellahan ei ole merkitystäkään, koska kytkee vain releelle menevää maata.
Ei se 6 mm2 liioiteltua ole kahdelle valaisimelle, sehän on 3 mm2/valaisin.
- johto rinnan
MOK kirjoitti:
Ei se 6 mm2 liioiteltua ole kahdelle valaisimelle, sehän on 3 mm2/valaisin.
Jos sattu juuri olemaan ohuempaakin niin laittaa vaikkapa kolme johtoa yhteen,eristysnauhalla saa siistin paketoinnin,ja vaikka jatkaa tina liitoksin,5-napaisessa releessä on rinnan lähtökin,niin aina vaan paranee
- MOK
Octavisti kirjoitti:
Akulta releelle vedin 6neliöistä, mutta se on ehkä jo vähän liioittelua. Muut on 4neliön piuhaa. Releen sain aivan lisävalojen taakse, siis konehuoneen puolelle tietysti, joten kaikki vedot on hyvin lyhyitä, max 1 metri. No poikkeuksen tekee hyttiin katkaisijalle vedetty piuha, mutta sen pituudellahan ei ole merkitystäkään, koska kytkee vain releelle menevää maata.
Rele kannattaa laittaa suojaiseen paikkaan moottoritilaan tai suojata jotenkin muuten kosteudelta.
Omassa kulkuneuvossani oli kerran lisäpitkien rele moottoritilan sivuseinällä, johtoliittimet olivat alaspäin. Konepellin sauma oli siinä releen yläpuolella. Sateella ja autoa pestäessä rele sai muutaman pisaran vettä niskaansa. Monta vuotta se toimikin, mutta sitten eräänä syksynä ensipakkasilla rele jäätyi! Valot syttyivät aivan normaalisti, mutta kun tuli auto vastaan, lisäpitkät eivät sammuneetkaan. Piti pysäyttää oma auto ja repiä johdot releeltä irti.
- ???
Niin, onko? Olen tuolla maantiellä ajaessani ja kaupungissakin pistänyt merkille, että Passateissa on yleisesti ottaen eniten niitä hemmetin kokoisia lisävaloja nokalla. Myös Audeissa (A4 ja A3) on usein lisävalot nokalla.
Onko nyt käynyt VAG:n suunnittelijoille moka kun on yritetty muotoilla liikaa, jolloin valot ovat jääneet vähemmälle...- MOK
...siinä sen huonommat valot on kuin muissakaan saman hintaluokan autoissa. Passatti vain on niitä autoja, joilla ajetaan paljon pitkiä matkoja. Tuolloin tietysti arvostaa hyviä valoja. Lisäksi Passatissa omien valojen referenssiluku on muistaakseni 20 tai 17,5 eli se mahdollistaa hyvien lisävalojen asentamisen. Muun muassa Avensiksessa ja Pösössä omien valojen referenssiluku on korkeampi, eli sinne saa laittaa vain sellaiset lisäpitkät, jotka eivät juuri auta yhtään mitään.
- jk
kannattaa vaihtaa alkuperäisten tilalle.
- ex-Focus
jk kirjoitti:
kannattaa vaihtaa alkuperäisten tilalle.
Focukseen vaihdoin vision plussat, kun en saanut aikaiseksi asentaa lisävaloja. Kyllähän ne hieman autto, muttei niin paljoa, että menisin toisen kerran maksamaan 100mk:aa sellaisista.
Kyllä kunnon lisävalot on ihan eri asia!
- kt
satuin lukemaan vanhaa tekniikan maailmaa(-00)jossa oli mainos rekisterikilven taakse kiinnitettävästä lisävalojen kiinnitys raudasta.näytti ihan kelvolliselta systeemiltä.asennusraudassa oli paikat 3-lisävalolle(ruotsissa saa olla 3valoa)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 753597
- 622694
- 812627
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.582418Mitä sanoa pituudeksi näillä mittaustuloksilla?
Jos jossain tarttee ilmoittaa pituus sentin tarkkuudella? Mitattu neljästi virallisesti ja mittaustulokset on olleet 1912337Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu2492146- 431922
- 441759
Mä en jaksa suojella sua enää
Oot osa mun tarinaa ja ensirakkaus 🩷🌈 Olisiko niin kauheata, jos muutkin ystävämme tietäisivät? Se on jo niin vanha ”t151491EU:n uusin idea - jatkossa joudut tunnistautumaan kun katsot PORNOA!
"Pornon katsominen muuttuu täysin Euroopan komissio on kehittänyt sovelluksen, jolla internetin käyttäjä voi todistaa p1491408